Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 Van 2.3D en '92 Combi CLX) en ’90 P100 1.8 TD | XR-tank gespoten

Gepost door Wouter82 
Misschien zit er een gratis bezoekje aan de Ford-testbaan aan vast?
Lommel is niet eens zo heel ver weg hoor, PR74. Dat zijn alle Noordelijke provincies wel, maar dat weet je.
grinning smiley
Nee, grensrijder hier gaan we ook niet katten. winking smiley
Bullbar had ik ook al gezien, hij verkoopt ook nog een huif (niet echt nodig). Maar ik vind bullbars zinvol noch mooi. En die lichtkap lijkt wel de goede ja! Dank voor de tip thumbs up
Het enige nut van een bullbar zou kunnen zijn dat je grille niet beschadigd wordt door de lichtkap die van een P100 die voor je rijdt afvalt.
Gewoon afstand houden, dan heb je dat probleem niet.
Quote
Phoenixrood74
Het enige nut van een bullbar zou kunnen zijn dat je grille niet beschadigd wordt door de lichtkap die van een P100 die voor je rijdt afvalt.

De kans dat je met je P100 achter een P100 rijdt lijkt me serieus klein, dus wat is nou het effect van zo'n bulldinges? confused smiley
Het staat wel stoer...
Quote
simca1006
Quote
Phoenixrood74
Het enige nut van een bullbar zou kunnen zijn dat je grille niet beschadigd wordt door de lichtkap die van een P100 die voor je rijdt afvalt.

De kans dat je met je P100 achter een P100 rijdt lijkt me serieus klein, dus wat is nou het effect van zo'n bulldinges? confused smiley
Het staat wel stoer...

Misschien moet je het iets minder serieus nemen...
Quote
smarter
Briljant, die P100!thumbs up

Bij een P100 denk ik aan een Rover uit de jaren '60!
Zo ziet die er best stoer uit ja big smile smiley

Vanmorgen heb ik de Custom bij de Ford-specialist in Loosduinen neergezet voor wat nieuwe onderdelen. Radiateur, stabirubbers, distributieset, achterste deel uitlaat en thermostaat worden vervangen, alsook oliewissel en een nieuw filter. De radiateur zou de laatst beschikbare zijn. Weer een fijne investering; samen met het repareren van de remmen vorig jaar heeft de auto nu meer aan onderhoud gekost dan de aanschaf big smile smiley . En dan wordt over drie maanden ook nog de carrosserie aangepakt en gedinitrold! Kost wat, maar dan heb ik hopelijk ook een mooie en goede auto die nog lang meegaat thumbs up
Quote
Icebrain
Het is wel een idee om hem zo te doen of niet Wouter.............big smile smiley



Ik vind het zeker geen verbetering. Daarmee gaat juist de bizarre combinatie van een elegantie Sierra-neus en een utilitaire achterkant verloren.
Dat iele klapdakje is natuurlijk wel geinig, maar de zwaailichtbak zit daarvoor in de weg natuurlijk.
Quote
simca1006
Dat iele klapdakje is natuurlijk wel geinig, maar de zwaailichtbak zit daarvoor in de weg natuurlijk.

Nee hoor, want het zwaailicht staat op de huif en niet op het cabinedak winking smiley
Goed, ik kan vanavond de Custom weer ophalen. Alleen mag ik een wat groter bedrag afrekenen dan voorzien nut smiley Bij het verwisselen van de distributieriem bleek er een en ander echt niet goed te zitten, iets met een ingesleten ring. Ik had er niet veel verder mee moet rijden anders was het echt fout gegaan aldus de monteur. De auto heeft dus kennelijk niet zo netjes z'n beurtjes gehad de afgelopen jaren sad smiley Nu maar hopen dat verdere verrassingen voorlopig uitblijven, al is dat altijd mogelijk met zo'n ouwetje. Wel fijn dat de auto weer een stuk beter zal zijn, ben ook wel benieuwd of ik tijdens het rijden wat verbetering merk.
Vervelend, maar het is altijd fijn als dit soort zaken op tijd ontdekt wordt.
Ik werd vandaag ook gebeld dat er wat aandachtspunten aan het licht waren gekomen bij de jaarlijkse beurt van mijn dagelijks vervoer, onder andere twee nieuwe (dure) achterbanden en twee nieuwe handremkabels (één noodzakelijk, want APK-afkeur, de ander geadviseerd). Ach, even slikken en daarna weer lekker (en veilig!) verder rijden, toch?
@Wouter, ik weet niet wat ze precies gedaan hebben maar een rijden met een nieuwe distributieriem merk echt niks van, tenzij ie niet op tijd ligt.

@PR74, banden zijn nooit duur want rubber met een goede profilering is nodig, het bedrag is soms hoog. Maar shoppen of een naar een goede prijs doorvragen loont vaak.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2012 17:34 door simca1006.
Quote
simca1006
@Wouter, ik weet niet wat ze precies gedaan hebben maar een rijden met een nieuwe distributieriem merk echt niks van, tenzij ie niet op tijd ligt.

Ergens bij een poelie van de krukas heeft iemand in het verleden een beetje zitten hobbyen met een ringetje. Dat ringetje zat echter helemaal niet goed en schuurde tegen de riem aan, die daardoor gevaarlijk dun was geworden. Het heeft ze heel veel tijd gekost om dat ringetje weer goed te knutselen. Daar merk je tijdens het rijden niet veel van nee, maar van de vers uit Keulen overgekomen stabirubbers en de deels vernieuwde, deel gelaste uitlaat wel smiling smiley

Morgen gaat de P100 er naar toe, om de remklachten na te laten kijken. Ze kijken dan ook meteen naar de distributieriem want die zou bij 60.000 km vervangen moeten worden en ik heb geen idee of dat gedaan is. Het zou wel cruciaal zijn omdat bij een kapotte riem je nokkenas knapt. Duur weekje big smile smiley
@Wouter: gezien de big smile smileyga ik ervan uit dat je in ieder geval tevreden bent met hoe de Custom nu rijdt?
@Simca: ik heb er niet aan gedacht om te shoppen en ben daar eigenlijk ook te lui voor. De Yokohama's die nu onder de auto liggen bevallen heel goed. Daarnaast speelt ook de gunfactor, want de dealer (en ook de importeur) leggen me erg in de watten, en door de dealer ben ik vaak heel erg gematst.
Quote
Wouter82
Quote
simca1006
@Wouter, ik weet niet wat ze precies gedaan hebben maar een rijden met een nieuwe distributieriem merk echt niks van, tenzij ie niet op tijd ligt.

Ergens bij een poelie van de krukas heeft iemand in het verleden een beetje zitten hobbyen met een ringetje. Dat ringetje zat echter helemaal niet goed en schuurde tegen de riem aan, die daardoor gevaarlijk dun was geworden. Het heeft ze heel veel tijd gekost om dat ringetje weer goed te knutselen. Daar merk je tijdens het rijden niet veel van nee, maar van de vers uit Keulen overgekomen stabirubbers en de deels vernieuwde, deel gelaste uitlaat wel smiling smiley

Morgen gaat de P100 er naar toe, om de remklachten na te laten kijken. Ze kijken dan ook meteen naar de distributieriem want die zou bij 60.000 km vervangen moeten worden en ik heb geen idee of dat gedaan is. Het zou wel cruciaal zijn omdat bij een kapotte riem je nokkenas knapt. Duur weekje big smile smiley

En dan komt er ook nog een vette rekening van de Fiat Croma aan. big smile smiley
Quote
grensrijder
En dan komt er ook nog een vette rekening van de Fiat Croma aan. big smile smiley

Ja ik zag het al. Ik ga maar een andere hobby zoeken. Iets wat weinig kost en wat je zo in een kast kunt schuiven nut smiley
Quote
Wouter82
Quote
grensrijder
En dan komt er ook nog een vette rekening van de Fiat Croma aan. big smile smiley

Ja ik zag het al. Ik ga maar een andere hobby zoeken. Iets wat weinig kost en wat je zo in een kast kunt schuiven nut smiley
Planking is inderdaad erg populair tegenwoordig en stukken goedkoper.
Planking was 2011. Het zou trouwens wel prima kunnen in m'n P100. Ik hoop trouwens dat die morgenochtend gewoon wil starten.
Planking. Zou mij nooit lukken. Dan verlies ik mijn evenwicht.
Quote
grensrijder
Planking. Zou mij nooit lukken. Dan verlies ik mijn evenwicht.
Ik denk dat je op het middelpunt blijft balanceren. Zet er vervolgens een omgekeerde zeehond op en jullie kunnen zo naar het Dolfinarium.
Quote
Wouter82
Ergens bij een poelie van de krukas heeft iemand in het verleden een beetje zitten hobbyen met een ringetje. Dat ringetje zat echter helemaal niet goed en schuurde tegen de riem aan, die daardoor gevaarlijk dun was geworden. Het heeft ze heel veel tijd gekost om dat ringetje weer goed te knutselen. Daar merk je tijdens het rijden niet veel van nee, maar van de vers uit Keulen overgekomen stabirubbers en de deels vernieuwde, deel gelaste uitlaat wel smiling smiley

Dus nu rijdt die Sierra weer prettig en met een gerust hart van de verse riem, inclusief ringetje. Mooi!

Quote

Ik denk dat je op het middelpunt blijft balanceren. Zet er vervolgens een omgekeerde zeehond op en jullie kunnen zo naar het Dolfinarium.

Ga jij dan het geheel weer filmen en voorzien wat commentaar? Leuk! De oscarnominaties van volgend jaar liggen op de loer!big smile smiley

Quote

En dan komt er ook nog een vette rekening van de Fiat Croma aan

Tja.. hobby's.. big smile smiley

Quote
Wouter zoekt hobby
Ja ik zag het al. Ik ga maar een andere hobby zoeken.

Ik heb weleens begrepen dat fokken met duiven lucratief en ontspannend kan zijn.big smile smiley
De P100 startte weer moeizaam vanochtend, maar uiteindelijk hing er een stevige blauwe walm in de garage en tokkelde het blokje op eigen kracht. Hij staat nu bij de Ford-specialist voor zowel het starten als het remmen. Beide redelijk cruciale elementen voor een auto moody smiley
Juist ja. Ook de P100 gaat een stevige aanslag plegen op de portemonnee. Beide remcilinders achter blijken lek en de accu moet vervangen worden. De vluchtige inspectie van Euromaster, die een defecte rembekrachtiger constateerde, is dus onjuist. Ik had de auto direct na koop even daarheen gebracht om na te gaan wat er met de remmen mis was. Dat blijkt nu dus ietsje ernstiger - en duurder nut smiley

Nou hoop ik even klaar te zijn met grote uitgaven, maar over een paar weken moet de Station voor de apk en daar houd ik weer mijn hart voor vast. Leuk, die oude auto's moody smiley grinning smiley
Quote
simca1006
@Wouter, ik weet niet wat ze precies gedaan hebben maar een rijden met een nieuwe distributieriem merk echt niks van, tenzij ie niet op tijd ligt.

Even inbreken, maar bij mijn Megane merkte je dat echt wel! Wat een geluid kwam van die oude af zeg...
Quote
Terence
Even inbreken, maar bij mijn Megane merkte je dat echt wel! Wat een geluid kwam van die oude af zeg...

Tja Renault.. maar bij een goed kwaliteitsprodukt dus niet. Ik hoor zelden nog mensen zeggen dat hun auto 'aan een beurt toe is en dat dat merken'. Vroegâh dus wel.

Hoe dan ook het is voor Wouter natuurlijk goed dat er niets gebeurd is, dat was erg zuur geweest.
Quote
Wouter82
Juist ja. Ook de P100 gaat een stevige aanslag plegen op de portemonnee. Beide remcilinders achter blijken lek en de accu moet vervangen worden. De vluchtige inspectie van Euromaster, die een defecte rembekrachtiger constateerde, is dus onjuist. Ik had de auto direct na koop even daarheen gebracht om na te gaan wat er met de remmen mis was. Dat blijkt nu dus ietsje ernstiger - en duurder nut smiley

Nou hoop ik even klaar te zijn met grote uitgaven, maar over een paar weken moet de Station voor de apk en daar houd ik weer mijn hart voor vast. Leuk, die oude auto's moody smiley grinning smiley

Ach, het zijn niet enkel oude auto's hoor... wacht maar tot je Jaguar eens een grote beurt nodig heeft tongue sticking out smiley

Bovendien zijn het allemaal herstellingen waar de auto beter van wordt. Ik heb sinds gisteren een barst in mijn voorruit. Da's APK afkeur volgende keer, een erg dure operatie en met voldoende pech vliegt er 1 week later weer een steentje in. Als je remcillinders vervangt kan je er tenminste vanuit gaan dat die de komende 100.000km wel prima blijven functioneren.

Maargoed: dergelijke onvoorziene kostenposten is de op 1 na voornaamste reden dat ik mijn wagenpark niet verder uitbouw.
Het wordt er niet beter op: de turbo van de P100 blijkt kaduuk confused smiley angry smily Ik had dit niet zelf gemerkt omdat ik niet weet hoe een gezonde 1.8TD aan hoort te voelen. Ja, de auto is traag maar als de specificaties reppen over 16 seconden acceleratietijd vond ik de traagheid niet opvallend. Straks maar even met de garage overleggen hoe en wat. Ik ga ook bijna die garage wantrouwen, want alles wat ik er heen breng blijkt opeens ernstige gebreken te hebben. Maar dat lijkt mij toch een onjuist onderbuikgevoel.

Iemand behoefte aan een Stellar? nut smiley
Quote
Wouter82
Het wordt er niet beter op: de turbo van de P100 blijkt kaduuk confused smiley angry smily

Nu al? Zoveel kilometers heeft de P100 toch nog niet achter de kiezen?
Quote
D. Elzinga
Quote
Wouter82
Het wordt er niet beter op: de turbo van de P100 blijkt kaduuk confused smiley angry smily

Nu al? Zoveel kilometers heeft de P100 toch nog niet achter de kiezen?

Daarom, ik vind het erg vaag allemaal. Auto zou nu 80.000 gelopen hebben. Het beroerde van deze oudere Fords is dat ze maar een vijfcijferige teller hebben, dus bij koop was ik een beetje argwanend. De auto was echter dusdanig netjes en schoon (bijvoorbeeld de portielstijlen en motorruimte) dat het plausibel klonk, evenals het verhaal hoe de auto gebruikt is (alleen in Wolvega en omgeving). Nou zou het kunnen zijn dat de auto een te lui leven heeft gehad en dat daarom de turbo de geest heeft gegeven, maar dat is ook maar een wilde gok van mij. Ik heb inmiddels een paar stevige snelwegritten gemaakt, maar ik neem dat ik wel iets gemerkt zou hebben als daarbij de turbo was overleden. Wel meen ik mij te herinneren de turbo te hebben gehoord tijdens de proefrit, maar sindsdien niet meer. Kan gewenning zijn, maar nogmaals als een turbo onderweg overlijdt merk je dat toch? En ik vind de auto nu ook niet anders rijden dan toen ik de proefrit had gemaakt. Vaag vaag vaag confused smiley
Quote

Kan gewenning zijn, maar nogmaals als een turbo onderweg overlijdt merk je dat toch?

De auto zou dan merkbaar trager moeten worden lijkt me.

Wel vervelend dat al je auto's ineens 'iets' hebbenthumbs down
Hmm... Vage verhalen Wouter! Hopen dat er snel duidelijkheid komt...
Met zo veel oude auto's, is het dan geen optie om zelf (te leren) sleutelen? Ik zie veel klusjes die duur in de garage zijn, maar goed zelf uit te voeren. Zeker met wat goed gereedschap, een werkplaatshandboek, tijd (geen probleem lijkt me, met zo veel vervangend vervoer) en geduld.
Quote
s velthuis
Met zo veel oude auto's, is het dan geen optie om zelf (te leren) sleutelen? Ik zie veel klusjes die duur in de garage zijn, maar goed zelf uit te voeren. Zeker met wat goed gereedschap, een werkplaatshandboek, tijd (geen probleem lijkt me, met zo veel vervangend vervoer) en geduld.

Kan zijn, maar je vergeet een belangrijk element: klusruimte. Daar kan je wel weer iets voor huren, heb ik vorige week gedaan, maar al met al is het veel gedoe. Dan is het misschien onder de streep goedkoper, maar wat het meest tijd kost is ook het moeilijkst zelf te doen. Daarnaast zie ik mijzelf gewoon niet remcilinders of een turbo vervangen. En ik heb/had wel een kluskennis, maar die laat ook al maanden niets meer van zich horen.
Quote
Wouter82
Quote
s velthuis
Met zo veel oude auto's, is het dan geen optie om zelf (te leren) sleutelen? Ik zie veel klusjes die duur in de garage zijn, maar goed zelf uit te voeren. Zeker met wat goed gereedschap, een werkplaatshandboek, tijd (geen probleem lijkt me, met zo veel vervangend vervoer) en geduld.

Kan zijn, maar je vergeet een belangrijk element: klusruimte. Daar kan je wel weer iets voor huren, heb ik vorige week gedaan, maar al met al is het veel gedoe. Dan is het misschien onder de streep goedkoper, maar wat het meest tijd kost is ook het moeilijkst zelf te doen. Daarnaast zie ik mijzelf gewoon niet remcilinders of een turbo vervangen. En ik heb/had wel een kluskennis, maar die laat ook al maanden niets meer van zich horen.

Een garage is een fijne pre, maar geen must. Een eigen oprit kan ook al heel veel gebeuren, zeker als het weer weer wat beter is. Remcilinders vervangen als allereerste klus is misschien wat hoog gegrepen, maar als je er een beetje ingroeit zul je verbaasd staan hoe simpel en logisch het eigenlijk allemaal is. Een goed werkplaathandboek doet wonderen. Zo'n rocket science is het meestal niet. Maar je moet er natuurlijk wel zin in hebben.
Precies, daar ga je al. Ik heb geen oprit maar een gemeenschappelijke parkeergarage. Daar is knutselen verboden; ik voel mij al lichtelijk bezwaard als ik daar de ruitensproeiervloeistof bijvul of de winterbanden wissel. Dan kan ik wel op mijn vaders oprit terecht, maar die zit daar ook niet echt op te wachten.
Quote
Wouter82
Precies, daar ga je al. Ik heb geen oprit maar een gemeenschappelijke parkeergarage. Daar is knutselen verboden; ik voel mij al lichtelijk bezwaard als ik daar de ruitensproeiervloeistof bijvul of de winterbanden wissel. Dan kan ik wel op mijn vaders oprit terecht, maar die zit daar ook niet echt op te wachten.

Nee, dan wordt het inderdaad lastig. Wij zijn gewoon verwend als plattelanders... winking smiley
Vervelend, Wouter!sad smiley Sterkte!
Ik denk overigens dat je bij aanschaf van een auto niet moet kijken naar hoe schoon iets eruit ziet, maar naar daadwerkelijke slijtage van bijvoorbeeld bestuurdersstoel, stuur en pook. Dat geeft een veel betere indicatie, want schoonmaken is gemakkelijker dan slijtsporen camoufleren. Ik hoop van harte dat het nu even afgelopen is met de tegenslagen.
En zo kom je van het ene in het andere...eye rolling smiley

Ik ben er af en toe ook wel flauw van, vooral als alles tegelijk komt...

Maar als ik er daarna weer mee kan rijden ben ik dat snel vergetenbig smile smiley

Als je de garage wantrouwt, probeer eens bij een andere garage kijken wat die zegtwinking smiley

Succes iig ermee
Vals alarm!!!

De turbo is helemaal niet stuk, de monteur was alleen niet meer gewend aan zo'n oude turbo nut smiley Deze turbo komt er pas laat in vandaar. Dus een enorme meevaller, maar ik heb wel de hele middag even flink zitten balen.

De remcilinders zijn vervangen, evenals de accu. Nu start die tenminste weer fatsoenlijk en kom ik ook weer behoorlijk tot stilstand smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-02-2012 17:14 door Wouter82.
Fijn om te horen thumbs up

Ik zou echter toch 'ns overwegen om een Sierra-specialist te zoeken en die de auto's eens te laten bekijken. Er moeten er wel genoeg te vinden zijn (er zitten er hier zelfs op het forum dacht ik). Het maakt niet uit hoe goed een monteur is, als hij geen ervaring heeft met het specifieke model zullen er altijd dingen zijn die hij verkeerd inschat.

Quote
simca1006
Legacy: Is die voorruit niet gedekt in je verzekering?

Helaas niet... Ik zit met m'n 24 lentes nog in de risicogroep en dan was het basispakket al zodanig duur dat ik er geen glasbreuk meer bijgenomen heb. Slecht gegokt dus...
Nou, die monteur moest maar eens op een cursusje of zo, of misschien een oudere collega eens vragen. Gelukkig maar!
Vreugde, vreugdesmileys with beer
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.