Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 Van 2.3D en '92 Combi CLX) en ’90 P100 1.8 TD | XR-tank gespoten

Gepost door Wouter82 
Ovalracing zou moeten lukken; acceleratie is immers het probleem, niet constant 140 rijden cool smiley

Alle banden zijn overigens identiek, al zitten op de foto's sommige vol met modder. Het gras was wat drassiger dan ik dacht big smile smiley





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2012 12:01 door Wouter82.
Heb je nou niet een mooie Customling? Of een hangoorspiegel(l)ing?
Modder en drassigheid? Tja dat heb je met het 'Randstedelijke moerasgebied'. grinning smiley
@MWH: dit is geen geintje... spinning smiley sticking its tongue out
Wel opmerkelijk dat ze natuur hebben in de Randstad. eye popping smiley Nooit geweten. Oh ja, er is ook Avifauna, dat zou ik bijna vergeten.
Je moest je eens wat meer verdiepen in de 'natuurlijke plekjes' van de Randstad. Het is daar meer dan alleen een jungle van beton! cool smiley
Ja, ik ben bijvoorbeeld puur natuur, al ben ik van gewapend beton.
Ik bedacht me ineens dat ovalracing met een Ford wel heel toepasselijk is, gezien 'the blue oval'.
Vanmorgen heeft de Custom op de brug gestaan van Sjaak van Aalst voor een carrosseriekeuring. En die viel heel positief uit, de onderkant is gaaf en hard en eigenlijk nergens echte roest. Wel hier een daar een plekje en aandachtspunt, namelijk:
- felsranden onderzijde kokerbalken zijn dik van de roest, tussen de puntlassen in. De kokerbalken zelf zijn nog netjes, ook van binnen waar nog veel fabriekswax zit
- de wielkast rechtsachter heeft een roestblaas en onderaan het bestuurdersporties zit ook een plekje
- de accubak is wat aangetast, zo ook het linker voorscherm onder motorkap
- en het bekende roestplekje op de achterklep.
- de bodem is in het verleden al eens getectyleerd en moet goed schoongemaakt worden

Sjaak was al met al tevreden met het resultaat, en ik natuurlijk ook. Leuke bijkomstigheid was dat hij destijds bij Ford werkte en ook de dealerintroductie heeft meegemaakt in maart 1982. Verder vermoedde hij dat deze auto destijds door de importeur was besteld en bij een dealer als "verplichte" demo was neergezet. Het lijkt mij dan aannemelijk dat de auto lange tijd als winkeldochter heeft stilgestaan, misschien wel een aantal jaar.

Ook een minder leuke bijkomstigheid: er zit een gaatje in de uitlaat en ook de radiateur was niet fris meer. Ook zou het verstandig zijn om de distributieriem te laten vervangen.

Dus er moet nog even verder geïnvesteerd worden in de Custom. De auto gaat 29 mei terug naar Sjaak voor het wegwerken van de gevonden punten en een complete Dinitrol-behandeling. En ik moet dus ook even de technische dingen aanpakken. Maar dan zou die ook helemaal goed moeten zijn en kan dit Sierra-unicum er weer lange tijd tegen aan!
Die paar technische zaken zijn wel op te lossen. Mooi nieuws dat koets en bodem zo gaaf blijken! thumbs up
Blijkbaar was de importeur toen niet zo kritisch op wat nu een Dealerdemo moest zijn.
Dacht dat hiervoor altijd auto's die ruim in de uitrusting zaten voor werden gebruikt.

Mooi dat de Custom de aandacht krijgt die 'rijdend erfgoed' verdient.
Ik dacht met vier auto's wel goed voorzien te zijn maar gisteren is ook nummer vijf bijgeschreven. Ditmaal een Ford P100, een pickup met de cabine van een Sierra. Zeldzame auto, die meestal in goed afgeleefde toestand wordt aangeboden. Dit exemplaar was echter zó netjes dat ik hem echt niet kon laten staan! Maar nu is het wel even genoeg, het was natuurlijk ook puur toeval dat zich tegelijkertijd twee auto’s aandienden die toch echt gekocht móesten worden! Ook de P100 is weer bijzonder leuk!

Om nou nog een topic te openen wordt wat te dol, dus dit wordt nu het gezamenlijke topic voor mijn Fords: de Sierra's 1.3 Custom uit 1983 en 2.0i CLX Stationwagon uit 1992 en deze P100 (officieel dus geen Sierra).

Ik moet nog eens achterhalen hoe de P100 nu precies in elkaar steekt. Het onderstel is volgens mij van een Transit (of in elk geval de achterste helft) en de cabine is van een Sierra. Volgens Wikipedia zijn de wielnaven van een Granada dus het is mooi mengelmoesje. De auto is 4,9 meter lang en ook de wielbasis is met 2,92m bijzonder riant. Dat rijdt wel apart, ook vanwege de bladveren. Het wordt aangedreven door de 1.8 turbodiesel met 75 pk, die lekker bromt. Leuk detailverschil met een Sierra zijn de grote wielen, die ook met vijf moeren bevestigd zijn in plaats van met vier. De P100 staat dan ook wat verder van de grond dan de Sierra, wat je ook op de foto's kunt zien.

De uitrusting is bescheiden; geen stuurbekrachtiging, geen beklede portieren maar wel getint glas en een radio. De Truckman-huif maakt dat er een enorme laadruimte ontstaat. Een simpele camper is makkelijk te realiseren want ik pas liggend in de bak. Deze P100 is zoals te zien gebruikt als serviceauto van een Ford-garage in Friesland en had daar nog geen 80.000 km gelopen. De auto is van september 1990 en is gebaseerd op de tweede generatie Sierra. Zodoende heb ik de serie compleet, want de Custom is van de eerste generatie en de Station de facelift van de tweede. Erg geinig vind ik zelf, temeer het alle drie niet de meest voor de hand liggende uitvoeringen zijn!

Hoewel de auto erg netjes is, zijn er ook paar dingen die gedaan moeten worden:
- rembekrachtiger is waarschijnlijk defect
- zwaailichten zijn onklaar gemaakt
- rechter achterlicht brandt wat zwak, mogelijk een massaprobleempje
- voorbumper is beschadigd evenals het knipperlicht, maar daar heb ik al een nieuwe voor
- rechter spiegelverstelling lijkt niet te werken maar ik heb ook al een nieuwe spiegel
- rechter portierslot vergrendelt niet meer

En tsov nog heel erg bedankt voor het meerijden smiling smiley

Foto’s!





















1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2012 18:49 door Wouter82.
Mooie combinatie! thumbs up Betaal je niet wegenbelasting voor zo'n auto uit 1990 op diesel? confused smiley
Alweer een auto erbij? Kunnen er nooit genoeg zijn natuurlijk smiling bouncing smiley
Gefeliciteerd met deze exclusieve aanwinst. Esthetisch gezien mijns inziens geen hoogstandje met die plastic opbouw, maar wel ontzettend gaaf!
Quote
D. Elzinga
Bruut man, je hebt de Truckman

Ja, die Truckman-sticker is een erg leuk detail! Ook leuk zijn de achteruitrijpiepers big smile smiley

Quote
up!
Betaal je niet wegenbelasting voor zo'n auto uit 1990 op diesel?

Helaas wel sad smiley

Quote
Daewoo-Chevrolet
Gefeliciteerd met deze exclusieve aanwinst. Esthetisch gezien mijns inziens geen hoogstandje met die plastic opbouw, maar wel ontzettend gaaf!

Mooi is die inderdaad niet, maar het maakt hem wel leuker. Zeker met deze stickers er op smiling smiley
Quote
Wouter82
Mooi is die inderdaad niet, maar het maakt hem wel leuker. Zeker met deze stickers er op smiling smiley

Je houdt het uiterlijk dus (gelukkigsmiling smiley) zo, inclusief stickers, begrijp ik?

Quote

- zwaailichten zijn onklaar gemaakt

Mogen die uberhaupt wel werken?
Die stickers blijven, absoluut!

En volgens moet je inderdaad officieel een ontheffing hebben om oranje zwaailichten te voeren, maar dat moet ik nog eens uitzoeken.
Wat ik kan vinden is dat een oranje licht wel aanwezig en aangesloten mag zijn, i.t.t. blauw zwaailicht. Alleen het gebruik ervan is aan regels gebonden:

Quote
politieagent
Wetstekst:
Quote
wet
Artikel 5 regeling optische- en geluidssignalen
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden moet een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht voeren:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidsbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voorzover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.
In artikel 31 van het RVV 1990 staat vermeld dat signalen niet mogen worden gegeven in ander gevallen of op andere wijze.

Bron
Tjonge jonge, dat gaat lekker met het wagenpark! thumbs up thumbs up

Prachtige P100!
Weer een schitterende aanvulling.

Heb je ook foto's met je gehele wagenpark bijelkaar?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2012 19:41 door PascalD.
Quote
smarter
Briljant, die P100!thumbs up


+1, Hij is uniek in zijn soort en vooral in deze staat
Quote
Icebrain
Quote
smarter
Briljant, die P100!thumbs up


+1, Hij is uniek in zijn soort en vooral in deze staat

En die Ford-bestickering maakt hem helemaal geweldig. En die lichtbak moet het wel doen vind ik!grinning smiley
Bedankt voor de leuke reacties big smile smiley thumbs up

Quote
PascalD
Heb je ook foto's met je gehele wagenpark bijelkaar?

Nog niet, maar dat ga ik zeker nog organiseren. Voorlopig kan ik ze ook niet bij elkaar in de buurt stallen dus logistiek zitten er nog wat haken en ogen aan moody smiley

Wat trouwens wel een beetje lullig is, is dat de zitruimte nogal beperkt is. Door het tussenschot kan de stoel niet ver genoeg naar achteren waardoor ik danig klem zit. En dan heb je zo'n lange auto nut smiley
Die P100, dat is gewoon kwijlen met de kraan open. Wat een vrolijk ding! smileys with beer
Mooie P100, man! En oorspronkelijk nog wel van een dealer hier uit de buurt. Maareh... die Focus-doppen op die Station kan echt niet hoor! grinning smiley
Quote
JW01 (vanaf een Appel)
Maareh... die Focus-doppen op die Station kan echt niet hoor! grinning smiley

Geen nood! Aanstaand weekend haal ik 14" lichtmetaal op met nagenoeg nieuwe banden. Hoewel ook niet helemaal correct, want het zijn Escort-wielen grinning smiley
Leuk ding Wouter!

Maareh... een servicegrinning smileyauto met Escortwielen dat wordt zeker Escortservice!
Quote
simca1006
Leuk ding Wouter!

Maareh... een servicegrinning smileyauto met Escortwielen dat wordt zeker Escortservice!

Zou dan prima passen bij de Nachtclubrit big smile smiley Maar geen zorgen, die Escort-wielen komen dus onder de station winking smiley
Ja, dat was een leuke dag gisteren! En je hebt ze nog niet eens alles verteld over deze fotolocatie winking smiley
En dat wilde ik graag zo houden moody smiley big smile smiley

O ja, Grens: over die grille. Ook op de brochure staat de P100 met een zwarte grille en dus korte motorkap (en oranje knippers). Dus kennelijk heeft de P100 een iets ander neusje dan de Sierra's uit dezelfde tijd. Die brochure valt binnenkort in de bus thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2012 23:42 door Wouter82.
Quote
simca1006
Leuk ding Wouter!

Maareh... een servicegrinning smileyauto met Escortwielen dat wordt zeker Escortservice!

Ali Osram. tongue sticking out smiley Tot Sinas! grinning smiley
Quote
Wouter82
En dat wilde ik graag zo houden moody smiley big smile smiley

O ja, Grens: over die grille. Ook op de brochure staat de P100 met een zwarte grille en dus korte motorkap (en oranje knippers). Dus kennelijk heeft de P100 een iets ander neusje dan de Sierra's uit dezelfde tijd. Die brochure valt binnenkort in de bus thumbs up

Is dat mysterie ook weer opgelost. thumbs up
Idd grappig, zo'n P100

Paar bekenden van me hebben ook een P100.

De ene een witte, de andere een groenegrinning smiley

Wel in bijzonder goede staat.

De achterophanging is idd van een Transit, en volgens mij de wielnaven ook... Die hebben een andere steek dan Granada/Scorpio

Iig leuke aanwinst
Quote
Taunusdriver.
Idd grappig, zo'n P100

Paar bekenden van me hebben ook een P100.

De ene een witte, de andere een groenegrinning smiley

Wel in bijzonder goede staat.

De achterophanging is idd van een Transit, en volgens mij de wielnaven ook... Die hebben een andere steek dan Granada/Scorpio

Iig leuke aanwinst

Yep, er zitten ook Transit-wielen onder. Die groene, is dat het exemplaar dat afgelopen keer in Zonhoven stond?
Gisteren is de P100 wat aerodynamischer geworden: op de A12 vloog de oranje lichtkap van het dak! Ik snap nog niet hoe dat heeft kunnen gebeuren, zondag had ik hem er afgehaald om de lampjes te controleren maar ik weet toch zeker dat ik hem goed heb teruggemonteerd. Ook de vier klemmen zitten nog gewoon op het onderstel. Dat heb ik vanavond maar van het dak afgeschroefd omdat het binnenwerk mij niet echt bestand lijkt tegen regen en wind. Nu dus zoeken naar een nieuwe oranje kap. En dan moet ook nog achterhaald worden hoe die lampen überhaupt weer werkend gemaakt kunnen worden. Sowieso moet er maar eens goed naar het elektrische systeem gekeken worden, want af en toe is de accu helemaal plat. Kan eenvoudig een versleten accu zijn, maar volgens mij is er ook iets te veel mee geknutseld. En ook de rembekrachtiger is waarschijnlijk defect, dus ook deze auto behoeft nog enige aandacht big smile smiley
Je wordt er alleen maar handiger van Wouterwinking smiley

Overigens zou ik de zwaailichten er nu maar gewoon aflaten. Hoe uniek ook.
Het is zonder wel een stuk aerodynamisch er.
Jij rijdt er toch meer lange stukken mee dan de dealer als servicewagen
Ultiem driftmateriaal zo'n P100. Ook wel met een 75 pk turbodieseltje.
Quote
stoterstangen90
Je wordt er alleen maar handiger van Wouterwinking smiley

Overigens zou ik de zwaailichten er nu maar gewoon aflaten. Hoe uniek ook.
Het is zonder wel een stuk aerodynamisch er.
Jij rijdt er toch meer lange stukken mee dan de dealer als servicewagen

Als je zo redeneert, kun je beter helemaal geen P100 gaan rijden. Dan weet ik tien keer economischer oplossingen. Zo'n zwaailicht maakt een oude serviceauto gewoon af. thumbs up
Quote
rzasa
Deze lijkt er wel veel op?
[link.marktplaats.nl]
In Drenthe, dus weer lekker in de buurt.winking smiley Wouter koopt zijn auto's ook liever niet om de hoek.
Nog best veel geld voor zo'n zwaailampenbak. Dat moet goedkoper kunnen, gok ik.
Quote
ProThijs
@ wouter is dit niks voor je P100

P100 accesoire
In Lommel, dus weer lekker in de buurt.winking smiley Wouter koopt zijn bullbars ook liever niet om de hoek.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.