Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 Van 2.3D en '92 Combi CLX) en ’90 P100 1.8 TD | Rijden, wassen, keuren

Gepost door Wouter82 
Geweldig wat Ruud allemaal kan, ongelooflijk bijna. Inderdaad het kunststofwerk valt op, lijkt me heel interessant om eens over te leren (y).
Een beetje krokant was het daar wel. Gelukkig zit het verstopt achter de bumper dus het hoeft niet superstrak en ook met lak kleur en eventueel kleurverschil heb je geen problemen.
Zie ik het goed dat er ook gewerkt is aan de deur en dorpel? Het was wat roestiger dan ik onthouden heb dan.
In de Sierra-draad is de restauratie van de Ghia te volgen, vanmorgen kreeg ik het bericht dat de auto klaar is! Binnenkort maar eens ophalen dan grinning smiley De auto is dan op een paar dagen na een half jaar van huis geweest.

En de andere autootjes? Die staan vooral lekker veilig binnen big smile smiley Maar gisteren vond ik het hoogtijd dat de XR4i weer eens een frisse neus mocht halen. Het was prachtig herfstweer dus even een rondje door de omgeving gemaakt thumbs up



Blijft toch een feest om dat apparaat op toeren over de binnendoorweggetjes te sturen... maar wel met mate want de snelheidslimieten zijn in een vloek en een zucht overschreden moody smiley

Het idee was om de XR te laten "rushtaureren" als de Ghia klaar was. Dat hadden we gepland voor maart omdat Rush al een winterproject had staan. Maar die gaat niet door, zodat ik opeens alweer aan de beurt ben smiling smiley Maar de XR mag alsnog even wachten... ik heb namelijk nog een rottige sloep van down under staan cool smiley
De afgelopen tijd was vooral de Fairlane de aandachttrekker, maar die andere Ghia mag natuurlijk niet onderbelicht blijven na diens restauratie door Rush! Na het ophalen verschillende keren wat foto's gemaakt waarvan bij deze een selectie.
















Anti-statische strip, niet voor de mooi of voor het eventuele nut maar gewoon een leuk accessoire uit die tijd. Evenals de spatlappen overigens smiling smiley


Nieuwe emblemen achterop (althans, andere die beter zijn dan die er op zaten) thumbs up


De bedoeling was om de reflectoren van de verstralers in de koplampen opnieuw te laten verchromen. Helaas kwam het bedrijf zijn afspraken niet na dus dat is niet gelukt. Rush heeft daarom de reflectoren zelf zilver gespoten. Niet helemaal zoals het hoort, maar zoveel beter dan hoe de verweerde reflectoren er voorheen uitzagen. Het zijn grote verbeteringen die eigenlijk amper opvallen, tenzij je weet hoe het eerder was. Geldt bijvoorbeeld ook voor de vernieuwde chroomstrips rond de voor- en achterruit. De knipperlichten in de voorbumper zijn wel splinternieuw.


Het interieur is ook enorm opgeknapt en is weer fris en fruitig. Dankzij een spuitbusje dashboardreiniger ruikt de auto ook echt als een nieuwe big smile smiley


Op de foto komen ze helaas een beetje bleek over, maar de stoelen zijn ook weer in topconditie. Geheel gereinigd en vernieuwde kussens thumbs up


En na zes maanden weer thuis tussen de familie grinning smiley




Alle vijf de '83er Sierra's (waarbij de XR een modeljaar 84 is), en een logee.


Rush heeft ook het dak laten overspuiten omdat daar de blanke laag begon los te laten. De vorige eigenaar heeft de grote oppervlakken een keer gespoten, zodat alleen nog de raamstijlen origineel zijn. En helaas heeft alles nu een net andere tint beige. Dus: over een paar jaar maar de hele auto laten overspuiten...

En het publieksdebuut: Oldtimers & Friends in Antwerpen big smile smiley





De auto lijkt nogal over te hellen, maar het ging zeker niet hard. Ook heb ik er rijdend weinig van gemerkt.

Ik wil de auto laten taxeren, maar dat doe ik misschien pas in het voorjaar als die naar buiten mag. Dan kan ik wellicht ook de GL laten doen, want daarvoor is een ruilmotor onderweg thumbs up Is de Ghia helemaal klaar dan? Nee... ooit is er een verkeerd klokje gemonteerd omdat ten onrechte werd vermoed dat het origineel niet goed zou functioneren. Nu heb ik het juiste exemplaar bemachtigd, maar blijkt het foute klokje vastgelijmd te zijn in de behuizing angry smily Nog even op studeren dus. Verder mist nog de warmeluchtslang bij de motor en ontbreekt ook nog altijd de afdekplaat aan de binnenzijde van de achterklep. Die is vooralsnog onvindbaar...
Wauw, wat een plaatje. Die ziet er weer helemaal als nieuw uit! Van Rush hoef je misschien ook niet anders te verwachten, maar dat maakt het resultaat niet minder indrukwekkend.

Jemig, die Maserati Indy nut smiley Da's geen verkeerde logé, verhuur je wat stallingsruimte?
Mooi man!! Die ruimte blijft toch héérlijk.

Vraag, ik reed van de week achter edn grote Ford sedan, een Fivehundred. Is dat iets wat sterk verwant is aan jouw Fairlane?
Quote
D-C
Jemig, die Maserati Indy nut smiley Da's geen verkeerde logé, verhuur je wat stallingsruimte?

Nee, in principe stel ik geen ruimte beschikbaar aan derden. Maar ik heb nu twee logees staan, de Escort MkIV van Granadavey omdat hij heel veel werk voor mij doet en dus die Indy. De reden daarvoor is dat ik de eigenaar (en mede-EMW'er) tipte op de advertentie die hier op het forum langskwam. Eigenaar vond het heel interessant, maar had thuis nog geen ruimte en wilde daarom afzien van koop. Dus toen zei ik semi-serieus dat ik wel ruimte had om de auto tijdelijk neer te zetten tot het moment dat hijzelf plek had. En dus heb ik nu een paar maanden dit kunstwerk staan smiling smiley

Quote
uwbuurman
Mooi man!! Die ruimte blijft toch héérlijk.

Vraag, ik reed van de week achter edn grote Ford sedan, een Fivehundred. Is dat iets wat sterk verwant is aan jouw Fairlane?

Dank je! Nee, die zijn niet gerelateerd. De Fivehundred is een voorwielaangedreven midsize sedan. De Australische Fairlane is een geheel eigen model, maar enigszins vergelijkbaar met de Town Car: een fullsize RWD met V8 winking smiley
2019, ook voor de Sierra's natuurlijk! En dat betekent een apk-jaar. De GL is net geweest, de Ghia gaat eind van de maand, in september is de XR aan de beurt en tot slot de Custom in oktober. Handig die tweejarige termijn, maar niet handig dat ik er dan vier in dezelfde cyclus heb moody smiley Afijn, even een rondje stand van zaken big smile smiley

De XR mocht dit seizoen het spits afbijten. Tank zat nog vol met 102, oliepeil was prima, dus lekker 180 km gereden naar het familieweekend in Overijssel. Volgende ochtend olie gepeild, ietsje verbruikt dus bijgevuld. Weer naar huis, 20 km voor aankomst weer 102 getankt. En... wat een verschil maakt verse peut nut smiley Auto liep al bepaald niet vervelend maar ging nu merkbaar soepeler en vlotter thumbs up En thuis bleek het olieverbruik over de terugweg 0, prachtig hoe zo'n auto weer even uit de winterslaap moet komen big smile smiley Heb er heen en terug gelijk (en niet kinderachtig...) mee gereden thumbs up



De GL heeft dus een versleten motor, ruilblok ligt klaar en gaat er als het meezit op korte termijn in. En daarom heb ik er niet veel mee gereden, sinds de vorige apk 60 km om precies te zijn grinning smiley Maar de apk stond dus op het programma... accu er in, starten en lopen! Niet heel overtuigend, maar de V6 kwam pruttelend bij de garage, én weer thuis met een verse apk thumbs up







Afgelopen zaterdag was de EMWorkshop bij Classic Paradise. Dat was dikke pret, én een prima gelegenheid om de Custom uit te laten. Eerst gewassen en toen koers gezet naar Nederhemert. Blijft best verrassend hoe makkelijk en comfortabel die auto gewoon is op de snelweg. Het duurt even, maar eenmaal 140 op de klok is het probleemloos vol te houden.









En dan het grote project... de L! Daar moet ontzettend veel aan gebeuren dus die heb ik, net als de GL overigens, vanuit Den Haag naar Roosendaal laten verslepen en hier in de hal geduwd en niks meer aan gedaan. Daar zat ik al langer tegen aan te hikken dus nu maar eens aan de slag gegaan. Auto leeggeruimd, want dat was een bewaarplaats voor verschillende onderdelen. De stellingkast waar het in hoort stond alweer een tijdje klaar en nu is er weer een segmentje van gevuld:



Auto doet het niet (in de zin van echt niet, contactslot geeft kortsluiting of zo), dus naar buiten geduwd nut smiley en aldaar lekker gewassen:











Vuil, in de zin van echt vuil...




Wat een geëmmer


Schone bips


Zonder camouflerende laag Haags stof wordt wel duidelijk hoe bedroevend de lak er aan toe is nut smiley


De Custom hóórt een ongespoten neus te hebben, de L doet echter ook zijn best...


Oja, dit deukje. Imitatiescherm ligt klaar..


Lak? Welke lak?


Weer fris van buiten!




En weer op zijn plek geduwd...


Nu is het plan om de L ooit weer rijvaardig en netjes te maken. Er speelt echter ook nog het volgende. Bij mij in de regio rijdt namelijk iets veel beters rond: een 1.6 L van april 1983. Ook origineel NL, in ogenschijnlijk zeer nette staat en... in het lichtblauw! Ofwel, die zou ik heel graag willen hebben. Scheelt een hoop werk, en vanwege die kleur zou die erg goed in de verzameling passen. Mijn L is namelijk dezelfde kleur als de Ghia, maar dan meerdere tint verbleekt door de zon. Een nette, lichtblauwe L is zo wel heel aantrekkelijk. Maar ja, die staat niet te koop en de eigenaar is vooralsnog niet getraceerd. En stél dat? Dan blijft mijn eigen L gewoon, al was het maar omdat het onderhand een van de oudste Sierra's van NL is...

En voor de volledigheid: de Van lekt diesel en het is nog niet duidelijk het het de tank is of de vulhals. Moet nog naar gekeken worden. De Combi staat nog even vuil en vol met onderdelen en daar moet ik ook de moed voor verzamelen om er hetzelfde mee te doen als met de L. En de P100 staat ook rustig stil te staan smiling smiley
Je zou er gestresst van worden... Maar goed te zien dat er stapje voor stapje voortgang geboekt wordt. En als een auto eens een paar jaar staat bij jou is er nog niks verloren.
Zo blijf je bezig Wouterspinning smiley sticking its tongue out

Blijft een mooie verzameling, bij jou in de contreien moet ook nog de JF-05-ZR staan, een 1.6 GL, en ook een prachtig orgineel exemplaarthumbs up

Leuk je laatst in Barneveld nog even gesproken te hebbencool smiley
Quote
Taunusdriver
Blijft een mooie verzameling, bij jou in de contreien moet ook nog de JF-05-ZR staan, een 1.6 GL, en ook een prachtig orgineel exemplaarthumbs up

Leuk je laatst in Barneveld nog even gesproken te hebbencool smiley

Late reactie, maar insgelijks winking smiley En die JF is dan helemaal een vroege, nog nooit gezien. Interessant smiling smiley

En eindelijk weer een beetje nieuws over de P100 ("Oh ja, die hadden we ook nog" grinning smiley ). Op Facebook werd een nieuwe, originele kop aangeboden voor een 1800 turbodiesel voor een zeer schappelijke prijs. Dat was dus snel beklonken thumbs up Aanbieder kon er alleen geen pakking meeleveren, maar nog geen week later volgde een berichtje van Taunusdriver of ik misschien belangstelling had in een pakking voor een diesel big smile smiley





Die zal er niet voor Kerst in liggen, en ook niet voor Pasen. Maar zo'n homp staal vergaat niet en ik ben blij het in huis te hebben. Is toch beter dan de huidige kop te laten reviseren wat tot nu toe het plan was.
Oeh... das even geluk hebben om zo'n gloednieuwe kop (en helemaal compleet) te bemachtigen.
Is de nokkenas stoffig of zit er oppervlakte roest op? Ik zou het even schoonmaken en een beetje olie erop smeren.

Ga je de kop (samen met iemand) zelf vervangen? Het is niet de meest ingewikkelde als ik het zo kan zien.
Leuk! Het is verbazingwekkend wat er aan NOS nog rondslingert in loodsen en stellingen... Mooie kans voor de P100.
Er zit inderdaad wat oppervlakteroest op, maar dat lijkt zich er vrij makkelijk vanaf te laten poetsen.

Inderdaad is het wel verrassend wat er hier en daar nog opduikt smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.