Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 Van 2.3D en '92 Combi CLX) en ’90 P100 1.8 TD | XR-tank gespoten

Gepost door Wouter82 
Nee klopt big smile smiley

Even maar de hele mikmak op de nieuwe pagina:

Quote
Wouter82




































Nee hoor, ik ben niet gek big smile smiley Zo zit je vrijdagmiddag op kantoor, en dan werp je weer eens een blik op het AW-forum. En daar staat dan in het projectautotopic opeens een beige Sierra. Dat trok uiteraard mijn interesse, maar ik was nog niet helemaal aan het stuiteren. Dat deed ik pas toen ik het kenteken zag, waaruit bleek dat het een Nederlandse auto van januari 1983 was. JH-35-TR, en toen realiseerde ik mij dat die ook een paar dagen ouder was dan mijn 1300 Custom. Goed, dan verdwijnt de ratio vrij snel want de auto zag er op de advertentie heel behoorlijk uit. Ja, een nare deuk op het rechter voorscherm en een flinke slijtplek op de bestuurdersstoel maar dat leek mij overkomelijk. Dus gebeld, klonk prima, de NS-site geraadpleegd en zo afgesproken om om half acht in Deurne te zijn. Ruim een uur later zat ik in de bomvolle spitstrein naar Brabant. Daar werd ik opgehaald met een fraaie Volvo 740. Helaas was het donker maar goed, met het lichtje van de telefoon de auto redelijk kunnen bekijken. Afgezien van de twee bekende plekken had de auto een paar kleine roestplekjes en dat lijkt overkomelijk. Verder een strakke koets, strakke wielkastranden en voor zo ver ik kon zien ook een gave bodem. Wel nog een gat naast de kentekenplaat waar het gasvulpunt zat, de installatie was al een tijdje geleden verwijderd. Interieur redelijk netjes, helaas wel een missende hoedenplank. Daarentegen heeft de auto wel hoofdsteunen op de achterbank en die optie had ik nog niet eerder gezien smiling smiley Proefritje gemaakt en toen viel op dat de kleppen gesteld moeten worden. Verder geen gekke dingen. Dus knoopje doorgehakt, auto overschrijven, kopje thee bij de meneer en mevrouw verkoper en toen huiswaarts big smile smiley Als cadeautje kreeg ik trouwens nog drie reservewieldoppen, ook van het goede model, mee thumbs up
Dit is denk ik wel de meest gangbare Sierra, een 1.6 L en dan ook nog in het beige. Leuk vind ik dan vooral het beige interieur met bruin dashboard. Ook mooi zijn de verschillen met de Custom. De L heeft fatsoenlijke stoelen die echt beter zitten. Ook heeft de L gewoon een stofje op de portieren, een zachter stuurwiel (eveneens bruin), een klokje, een radio en nog wat kleine details. Bij mij zit er nu een moderne JVC in die er t.z.t uit moet en vervangen door een tijdscorrect exemplaar. Het leuke van de 82-83 serie is dat de L ook hangspiegeltjes heeft big smile smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2014 00:07 door Wouter82.
Je bent gek. grinning smiley Nee geintje, mooie aankoop. thumbs up

Hoe zit dat eigenlijk met de parkeerruimte onder je appartement (?), moet je betalen per parkeerplek?
Dank je grinning smiley

Ik heb thuis twee eigen plekken in de garage van het appartementencomplex en huur plekken bij in een garage een paar straten verderop. Daar heb ik ook de foto's gemaakt. Ik moet er nu dus weer eentje bij huren, maar ik heb gelukkig nu een plekje vrij omdat de 1300 nog steeds bij de spuiter staat.
Mooi verhaal. Gefeliciteerd. Deze kon je niet laten lopen. Hoe heb je trouwens dat overschrijven geregeld laat op de avond?
Mooi setje bij elkaar . Wat zijn je plannen met de combi . (Sorry heb nu eenmaal een bestelauto tik )
Haha, je bent echt ondoorgrondelijk! Je gaat voor grootste Sierra-collectie ter wereld?
Fantastische auto overigens! Wat is het verhaal erachter? Kilometerstand? En, hoewel ik het een zeer inpertinente vraag vind, ben ik wel heel benieuwd wat je ervoor betaald hebt. Ook juist omdat het een project is. Wel goed dat dit (in de basis) prachtexemplaar nu bij jou staat. Een beter huis had deze Sierra zich niet kunnen wensen denk ik. thumbs up
Goed om te lezen dat het projecttopic nut heeft. Herb ik het destijds niet voor niks geopend.

Weer een leuke Sierra erbij. Welke Sierra kan je nu weer in de trein doen stappen? Een vroege Station wellicht?
Hahaha, ongelooflijk big smile smiley Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, denk dat een beetje TLC wonderen zal doen met dit exemplaar winking smiley
@ Eddy, Durashift: het was inderdaad koopavond tot 21 uur, dat gegeven deed mij eigenlijk ook besluiten er vrijdag al heen te gaan. Want maandag kon de auto al weg zijn. Gelukkig was ook helder genoeg om om kwart voor vijf even de verzekering te bellen. Want ik kon natuurlijk niet onverzekerd naar huis rijden... Dus uit voorzorg maar vast een wa-verzekering afgesloten smiling smiley

@ Rob: ik heb er 400 euro voor betaald. Erg schappelijk lijkt mij. En dat was inclusief halve tank benzine en drie reservere wieldoppen thumbs up

Edit, ik zit nu op de telefoon te pielen dus ik reageer later wel uitgebreider
Haha, het houdt nooit op he:P

Opzich net geld voor een harde mk1.

Die deuk zit net voor het tussenschot zo te zien. Dus terugdrukken misschien nog een optie?

Als je nog een beter bruin dash zoekt.... Vorige week hier opt dorp nog uit een sloper wat klein spul gehaald, daar zat een bruin dash in met kleine scheurtjes....

Ding had 10 jaar in een stalling gestaan, en de eigenaar was de auto "vergeten" nut smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2014 19:44 door Taunusdriver..
Quote
Taunusdriver.
Als je nog een beter bruin dash zoekt.... Vorige week hier opt dorp nog uit een sloper wat klein spul gehaald, daar zat een bruin dash in met kleine scheurtjes....

Ding had 10 jaar in een stalling gestaan, en de eigenaar was de auto "vergeten" nut smiley

Ligt er in dat dorp toevallig nog een beige hoedenplank ? smiling smiley
Quote
ronald39
Mooi setje bij elkaar . Wat zijn je plannen met de combi . (Sorry heb nu eenmaal een bestelauto tik )

Die ga ik ooit laten opknappen. Eerste voorwaarde is dat ik een eigen stallingsruimte heb. Maar een grote hindernis zal blijven dat die auto volledig belastingplichtig is. Ik zou heel graag weer eens met deze auto willen rijden, maar ik kan er vrede mee hebben dat die nu geschorst staat te wachten op betere tijden.
Quote
Rob0032
Wel goed dat dit (in de basis) prachtexemplaar nu bij jou staat. Een beter huis had deze Sierra zich niet kunnen wensen denk ik. thumbs up
Quote
PascalD
Goed om te lezen dat het projecttopic nut heeft. Herb ik het destijds niet voor niks geopend.
En alle anderen


Quote
PascalD
Weer een leuke Sierra erbij. Welke Sierra kan je nu weer in de trein doen stappen? Een vroege Station wellicht?

Plan 1 is om alle vijf de modellen van de eerste serie (82-83) te hebben. Ik heb de Custom, L en XR dus resteren de GL en de Ghia. Motoren maakt niet veel uit, maar vijf verschillende zou extra leuk zijn. Voorwaarde is wel origineel NL. Hatchbacks zouden het mooist zijn, ook omdat vroege Stations zeer zeldzaam zijn, zo niet uitgestorven.
Plan 2 is de Heilige Graal onder de Sierra's - wat mij betreft althans: de XR8. Dat kost serieus geld dus dat zal voorlopig wel een droom blijven. Ook omdat ze maar zelden te koop worden aangeboden.
En daarna zou het leuk zijn om nog wat verschillende leuke uitvoeringen er bij te hebben. Een XR4Ti, een vroege Cosworth Sedan, een hele late 2.9i, dat soort werk. Maar nu zit ik inmiddels heel ver in dromenland grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2014 00:34 door Wouter82.
Quote
Stefan-V6
Een ONK-XR8 lijkt me echt nauwelijks te vinden. Zijn die er nog wel eigenlijk?

Die bestaan uiteraard niet winking smiley Het is Zuid-Afrikaanse auto, gebouwd vanwege een bepaalde raceklasse aldaar. Van de 250 gebouwde bestaan er nog ongeveer 50 waarvan 4 buiten Zuid-Afrika, in Groot-Brittannië. Althans, dat is wat ik ergens heb gelezen.

Net even foto's bij daglicht gemaakt, zo even opladen smiling smiley
Kwam net nog een '89er 2.9i op het net tegen.....

Om je nog ff lekker te makennut smiley






En het erge is dat de prijs nog meevaltsad smiley


Begint bij mij ook wat te jeukenconfused smiley
Vandaag de auto eindelijk eens met daglicht kunnen bekijken big smile smiley
Niet veel nieuws gezien. Een barst in de voorbumper en een diepe, geroeste kras in de motorkap die zelf ook erg dof/vaal is - evenals de grille. Heb een boel foto's gemaakt, daarop zijn de verschillende mindere plekjes wel aardig te zien. Maar verder toch best een strak ding voor zijn 31 jaar en 10 maanden thumbs up



































Wat moet er dan allemaal aan gebeuren?
- Motor heeft een grote beurt nodig. Hij zweet behoorlijk olie, en die is ook zwart. Koeling lijkt ook niet helemaal fris.
- Er zit een wiebeltje in de achterzijde als je zo'n 20 à 30 km/u rijdt
- Hoedenplank is foetsie, evenals het horizontale paneel rechts waar die plank op rust.
- Bestuurdersstoel heeft grote slijtplek
- Koets: motorkap dof/vaal, evenals grille. Flinke deuk rechtsvoor. Roestplekjes op portier linksvoor, linker voorscherm en wielkast achter bij de bumper. Het gat waar het gasvulpunt zat moet netjes weggelast worden. Barst in voorbumper.
- Ford-ovaaltje achter foetsie

Eerste verbetering al uitgevoerd: trekhaakdop geplaatst big smile smiley

En ik wil er nog een keer een tijdscorrecte radio in hebben. Weet iemand uit welk jaar deze ongeveer komt?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2014 20:46 door Wouter82.
Die radio is van het goede jaar. Mijn opa en oma (en later m'n ouders) hadden een Escort 1.6L van dezelfde leeftijd (JH-70-TP) en die had ook deze radio.

edit:
foto van m'n eigen Escort uit 1983 (JZ-99-YX)




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2014 20:48 door ginkelvanmichiel.
Ah dat is goed om te horen Michiel thumbs up

Jammer dat die 1/8e van de prijs van de hele auto moet kosten. Daarentegen was de originele radio voor de Corvette weer net zo duur als deze Sierra nut smiley big smile smiley
Ik ben benieuwd! Stuur anders maar een PB als je hem hebt gevonden, dan kunnen we even verder kijken hoe en wat smiling smiley
Het is toch niet normaal dat de Sierra al weer 31 jaar bestaat. Ik weet nog wel de revolutie dat dat ding op de markt kwam. Mijn broer kocht meteen de stationuitvoering, een blauwe. Het is altijd zijn favoriete auto gebleven.
Leuke Sierra hoor, in dit tempo heb je die GL, Ghia en XR4i ook al gauw smiling smiley Heerlijk ook met die kleine velgjes met gestroomlijnde wieldoppen en het beige exterieur in combinatie met het bruin/beige interieur.
Quote
Rush2112
Het is toch niet normaal dat de Sierra al weer 31 jaar bestaat. Ik weet nog wel de revolutie dat dat ding op de markt kwam. Mijn broer kocht meteen de stationuitvoering, een blauwe. Het is altijd zijn favoriete auto gebleven.

32 jaar! Publieksintroductie was op de Salon van Parijs, oktober 1982 smiling smiley

Zou je nog een foto kunnen vinden van die station?

Quote
D-C
Leuke Sierra hoor, in dit tempo heb je die GL, Ghia en XR4i ook al gauw smiling smiley Heerlijk ook met die kleine velgjes met gestroomlijnde wieldoppen en het beige exterieur in combinatie met het bruin/beige interieur.

Uhm, die XR4i heb ik ook al big smile smiley
Bij Autokampioen heeft men destijds ook een Sierra 1.6 L als duurtestauto gehad, maar dan in de kleur van je Custom. Was de JH-12-DV.
Schijnbaar kun je de knipperlichten er zonder gereedschap uithalen lees ik net. Handig! big smile smiley
Ik heb mijn broer via e-mail gevraagd of hij nog foto's heeft. Nu is hij al een tijdje gescheiden en volgens mij heeft hij niks van de foto's meegenomen.
De kans is dus klein.
Mwah dat is zo weggewerkt nut smiley

Wel gaaf, kennelijk hebben ze overwogen de auto in Europa te leveren.
Ik moet ook niet te lang naar die advertentie loeren anders ga ik denken dat het een haalbaar project is grinning smiley

Ik betwijfel trouwens of je die motor zo kunt overlepelen, gezien de spatbordverbreders zou het mij niet verbazen als er toch wat moeite in is gestoken om het blok in te passen winking smiley
Tis op basis van een gewone sierra hoor....

Subframe is er ook zo onder vandaanspinning smiley sticking its tongue out

Punt is, mocht ik ooit zoveel geld voor een Sierratjuh betalen, is dat een mk1 Cos, verder NOOIT
Quote
Wouter82
Ja voor jou is het allemaal makkelijk big smile smiley

grinning smileygrinning smileygrinning smiley

Ben je sneller klaar dan de body klaarmakennut smiley

Maar voor €2500,- de aandrijving en papieren is me iets te gekspinning smiley sticking its tongue out
De motor heeft aandacht nodig, er zit een flinke deuk in, het interieur moet opgefrist worden... maar dat is allemaal bijzaak natuurlijk:


grinning smiley

Achter is het niet gelukt, daar zit de plaat op IS-bestendige wijze vastgeschroefd confused smiley
Dank je smiling smiley

Minder leuk: de P100 staat weer eens met een lekke band. Weer achter. Misschien is het ventiel niet goed meer en dat die zo langzaam leegloopt? Auto staat lange tijd stil dus zo iets moet het wel zijn angry smily
Gaaf zeg! Jeugdsentiment grinning smiley

Mijn ouders hadden vroeger ook een Sierra 1.6. Zo uit de folder gekocht. Een zilvergrijze met kenteken JF-46-BL, dus net iets vroeger dan de jouwe. Mooi om te zien dat je ze op de weg en in goede conditie probeert te houden! thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.