MWH: Rover 45, CitroŽn BX en Traction + Panda

Gepost door MWH 
Mooi verhaal, toffe aanwinst en blije vriendin. Gaaf man! thumbs up
Dank smarter!

Voor het gemak even op de nieuwe pagina, een link naar deel 1 van het verhaal, vanaf daar gewoon gaan lezen en naar beneden scrollen.

En een paar foto's in de herhaling om de pagina op te fleuren. smiling smiley

Fiat Panda 1000 CL i.e. 1990 (YP-02-FB ) by MilanWH, on Flickr

Fiat Panda 1000 CL i.e. 1990 (YP-02-FB ) by MilanWH, on Flickr

Fiat Panda 1000 CL i.e. 1990 (YP-02-FB ) interior by MilanWH, on Flickr
Ook de vervolgseries waren vermakelijk! smiling smiley Leuk dat de verrassing zo in de smaak viel. Je hebt zo te zien wel een erg nette Panda te pakken, met gezien de leeftijd nog erg weinig ervaring. Geen ordinaire pekelbak, maar echt een exemplaar om zuinig op te zijn, maar ook lekker mee te rijden. Dat Panda-interieur blijft uiterst charmant, met een half dashboard op een soort gestoffeerde bak. De foto's vind ik trouwens ook erg mooi (met name de eerste en interieurfoto's), dan kun je wel zien wat een spiegelreflexcamera doet.
Update-tijd!

BX: Winterstalling. Of die er dit jaar uit gaat komen, wie weet... Geen idee waar ik hem moet laten. Mijn parkeervergunningen zijn op nu de vrouw een auto heeft.

Rover: Er zit weer een jaar apk op! De zijknipperlichten waren te wit... Nou vooruit, als dat het is. Kilometerstand 234.567 heb ik recent voorbij zien komen. Nu er af en toe warme dagen zijn begin ik toch weer meer te verlangen naar een werkende airco. En de Rover is al lang overdue, ik was van plan hem kort te houden... Weg dus? Maar ik weet nog steeds niet wat ik anders wil. Iets verstandigs, of juist iets leuks? Ligt er ook aan waar mijn volgende detachingsopdracht me naartoe brengt, eind april. Ik wacht nog heel even...

Panda: Heeft nog nooit van zijn leven zo veel gereden. Inmiddels 5000 km verder, dus de 50.000 is gepasseerd:

Fiat Panda 1000 CL i.e. 1990 50000km by MilanWH, on Flickr
Geen verdere bijzonderheden in de tussentijd. We moeten wel echt eens gaan kijken naar nieuwe banden en een vulslang.

Traction: 24 februari was zulk mooi weer dat ik me niet kon inhouden. Als ik die dag niet zou rijden zou het sowieso nog wel een maand duren. Dus banden opgepompt met de voetpomp, peil gecontroleerd en lekker toeren. big smile smiley Alleen hield halverwege de knipperlichtschakelaar er mee op... Ik heb alle draadjes nog nagelopen, daar leek echt niets verkeerd te zitten. En ja, dit is echt de meest comfortabele houding om achter het dashboard te klooien. winking smiley

Best vervelend. Dit is de tweede splinternieuwe schakelaar die het razendsnel voor gezien houdt. Er moet dus iets meer structureels fout zitten... En ik haat draadjes... Dat wordt een leuke zoektocht. angry smily Morgen dan maar zonder knipperlicht op pad naar een activiteit van de club. Ik voel me daar iets minder bezwaard over omdat knipperlichten op een Traction meestal sowieso nauwelijks zichtbaar zijn. En ik zal kleine weggetjes nemen en iedereen zijn ruimte gunnen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2019 22:20 door MWH.
Het eerdergenoemde clubevenement heeft gisteren niet het resultaat geleverd dat we hoopten, maar de aankondiging was genoeg om enkele lokale media in de benen te brengen. RTV Oost en Tubantia hebben beide een reportage gemaakt. Hier het verslag met filmpje (waarin mijn Traction mooi in beeld wordt gebracht) van RTV Oost: [www.rtvoost.nl] .

Het verhaal: Onze voorzitter had via-via een verhaal opgevangen. Bij een boer in de buurt reed in de naoorlogse tijd een Traction rond. Eenmaal vervangen diende de auto als speelobject voor de kinderen. Toen hij eenmaal 'op' was, werd hij in een gat (bomkrater?) geduwd en in de loop van de tijd is hij in de grond verdwenen. Onze missie van gisteren: Proberen dat ding terug te vinden. Of wat er van over zou zijn dan...

Op de plek waar hij zou moeten liggen vonden we niets. Met een metaaldetector is vervolgens iets breder gespeurd en gericht gegraven, waarbij op een meter diepte een olievuldop tevoorschijn kwam. De Double Chevron daarop liet geen twijfel toe, het verhaal moest wel (ten dele) waar zijn! Dus daarna verder gezocht en de grond wat nauwkeuriger doorgespit op kleinere delen. Een waterslang en enkele herkenbare plaatwerkdelen waren de oogst. Verder genoeg andere ondefinieerbare meuk, die plek was blijkbaar langer gebruikt als dumpplek. Gek genoeg waren de delen die we hadden verwacht te vinden, zoals motorblok en voor- en achtertrein niet te bespeuren. Die zijn wellicht al veel eerder in handen gevallen van een ijzerboer. Hoe dan ook leuk, zo'n speurtocht.

Deze olievuldop heeft dus 60 jaar in de grond gelegen...

En dit is de totale oogst. Het rechter plaatwerkdeel is de ventilatieklep (die voor de voorruit). De ander weet ik niet uit te leggen, maar moet wel Traction zijn! winking smiley

Remains of a buried Traction Avant by MilanWH, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2019 19:45 door MWH.
Zoals gezegd waren er problemen met het knipperlicht van de Traction. Twee nieuwe schakelaars lieten het binnen de kortste keren afweten. Daar moest dus meer achter zitten... Ik had de eerste schakelaar al uit elkaar gehaald, maar erin trof ik alleen een printplaat aan. Dat hoort niet in een Traction, hoor ik je denken. Dat klopt. Maar deze Traction is omgebouwd naar 12V en daarom werken originele schakelaars niet. Een period alternatief wilde ik niet, ik wil zo'n stomme, onhandige schakelaar zodat het qua bediening net zo stom en onhandig is als een Traction hoort te zijn. big smile smiley Dus ik heb een reproductieding gekocht, die hetzelfde werkt qua bediening maar een stuk moderner is van binnen.

Goed, een printplaat dus. Daar ik heb geen verstand van. Gelukkig zitten op mijn werk hardware-engineers die zelf printplaten ontwerpen. Ik heb hen gevraagd of ze eens naar mijn schakelaar wilden kijken. Misschien dat zij iets aparts zouden zien wat richting een oorzaak zou wijzen. Nou, het bleek nogal duidelijk, en eigenlijk had ik dit ook wel zelf kunnen zien:

Er is dus een spoor op die printplaat finaal doorgebrand. Gek genoeg had niemand het er over hoe dat zou kunnen komen. Of ze wisten dat allemaal echt niet, of ze vonden het zo vanzelfsprekend dat ze het niet uit hoefden te spreken. Intussen had ik nog geen idee. 's Avonds wilde mijn vriendin ineens van alles weten over het knipperlichtgedoe. Samen hebben we schematisch het elektrische schema uitgetekend wat de knipperlichten bedient, en ineens was daar de ingeving: Ergens zit gewoon kortsluiting! Een Traction is niet voorzien van zekeringen, en blijkbaar was dit spoor op de printplaat de grootste weerstand in het kortgesloten circuit.

De heren hardware-engineers hebben het spoortje weer provisorisch gerepareerd door er een draadje tussen te solderen, en ik moest intussen maar op zoek naar de oorzaak van het probleem. Gisteren dus een tijdje met de Traction doorgebracht, geen idee hebbende hoe ik hieraan zou moeten beginnen. Eerst heb ik gewoon alle draadjes gevolgd om voor mezelf duidelijk te krijgen wat waar zit. Voor jullie gemak heb ik mijn bevindingen net even uitgetekend:

Daarna heb ik een draadje direct op de + van de accu bevestigd, en ben simpelweg alle vier de knipperlichten vanaf de schakelaar gaan uitproberen. Ik had geluk, de kortsluiting (die er niet continu was, anders hadden mijn knipperlichten het niet een tijdje normaal gedaan voordat hij ineens doorbrandt) was er! RV, LV en LA deden het gewoon, RA knetterde alleen heel hard en er brandde geen lamp. Het probleem is alleen dat dat nu net het knipperlicht is met de langste en lastigst bereikbare aanvoer... Als ik de + op de draad van kabelklemblokje DB naar het knipperlicht zette, gingen ze ook normaal branden. Conclusie: De kortsluiting zit in de draad van schakelaar S naar kabelklemblokje DB!

Het jammere is alleen dat de betreffende draad samengebonden zit met een stuk of 5 andere draden, en bovendien achter de interieurbekleding langs het dak loopt... De hemelbekleding is wegens de lastige bevestiging ťťn van de weinige onderdelen die tijdens de restauratie niet van zijn plaats is geweest, en ik was niet van plan om nu alles zomaar los te trekken... Mijn gedachten gaan uit naar het afknippen/blokkeren van de 'gevaarlijke' draad en dan een nieuwe parallelle kabel te trekken. Maar ik heb ook nog gedachten die me daarvan weerhouden:
- Als iets dit gecreŽerd heeft, gaat het dan verder en heb ik straks dit probleem met andere draden in de bundel naar achteren? Ik heb tenslotte nog steeds geen idee wat nu echt de oorzaak van de kortsluiting is, ik heb hem alleen gelokaliseerd.
- Hoe krijg ik in hemelsnaam zo'n parallelle draad naar achteren nog netjes weggewerkt? Ik krijg hem niet achter de hemelbekleding langs, en de vloerbekleding zit al helemaal vastgeplakt.

Ik ga nog even verder twijfelen. Binnenkort ga ik in elk geval alvast een zweefzekering plaatsen tussen contactslot en knipperlichtschakelaar, zodat een kortsluiting niet direct weer de schakelaar doorbrandt.
Als iemand andere ideeŽn heeft, spuien mag altijd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close