MWH: BXTracIQLinea - Toyota IQ erbij en Traction-to-do

Gepost door MWH 
MWH

Dus hoe je bijvoorbeeld favorieten instelt, werkelijk geen idee.

1. Houd de <MODE PWR> knop ingedrukt totdat u een piepsignaal hoort. Op het display verschijnt MENU.
2. Druk een aantal keer op de <MODE PWR> knop totdat SET wordt weergegeven.
3. Stem af op de gewenste zender door op "^" of "v" op de <^/+/-/v> knop te drukken.
4. Kies een van de voorkeuzezenders (CH1-6) door op "+" of "-" op de <^/+/-/v> knop te drukken.
5. Houd "+" of "-" op de <^/+/-/v> knop ingedrukt voor het voorkeuzenummer waaronder de zender moet worden opgeslagen tot u een piepsignaal hoort.

Hoe minder knoppen, hoe simpeler dus eigenlijk :-)
@Marc: Dank je!

NVE87
Leuk ding ! , is het prijs verschil op de 2dehands markt ook zo groot met een aygo net zoals met de nieuwprijs?
IQ's zijn nog steeds een stukje duurder dan Aygo's inderdaad, zit in deze leeftijd/km-klasse een kleine 1000 euro tussen denk ik snel te schatten. Hoewel er ook Aygo's zijn die duurder zijn, gek genoeg. Maar voor het prijsverschil heb je niet alleen wat extra's standaard, maar vooral gevoelsmatig een veel volwassener auto. Voor mij is dat het zeker waard.

@Tydelyck: Ah, dat moet met hulp van het schermpje. Zo ver was ik nog niet eens. drinking smiley Dank voor de uitleg, hoewel ik ook gewoon een boekje heb zoek ik dat nooit op. winking smiley We komen er nog wel eens! Intussen rijd ik ook al weken met de zomertijd in de Linea rond omdat ik nog niet de moeite heb genomen dat te veranderen, ik ben niet zo van het perfect instellen. tongue sticking out smiley
Mijn vriendin is iets minder digitale apparatuur gewend dan ik, ze vond het al bijzonder dat ik door frequenties wist te scrollen (lang i.p.v. kort indrukken, voor mij heel logisch).

Even een IQ-plaatje naar deze pagina om niet te vergeten waar het over gaat, voor de late bijlezers.
Hij staat alweer even in de stalling, te wachten op de grote klus van deze winter. Daarvoor moet ik nog even moed indrinken verzamelen. Maar eind september heb ik de Traction nog meegenomen naar het clubweekend van Elk Merk Waardig in Drenthe. Op de laatste middag begon hij een beetje vervelend te doen, met wisselend toerental en uitvallen en zo. Ik heb maar even het stationair toerental verhoogd zodat hij in elk geval bleef lopen en ben zo naar huis gereden. Ik heb wel vaker geinige schaduwfoto's van anderen gezien en nu zag ik ineens zelf de mogelijkheid:

Eenmaal terug en de hulptroepen geraadpleegd bleek dat ik toch vooral aan een vuiltje in de carburateur moest denken, dat schijnt ondanks filters een veel voorkomend ding te zijn bij Tractions. Na wat schoongemaakt/geblazen te hebben blijkt hij inderdaad weer goed te lopen.

Wat me al zoekend onder de motorkap nog meer opviel deed me evenwel schrikken: Een steun van het luchtfilter en de verstelbeugel van de dynamo waren beide finaal afgescheurd. Die eerste verklaart wel de rammel die ik de laatste tijd hoorde... Ik weet vrijwel zeker dat dit het gevolg is van het bokkend oppakken van de koppeling. Die stond al op de planning voor deze winter, maar dit geeft wel aan dat het echt nodig is. Er zit een nieuwe, moderne diafragmakoppeling in, maar er schijnt slechte productie te zijn waardoor dit voor kan komen. Ik ga het samen met clubgenoten ergens de komende maanden eens bekijken.

Voor ik commentaar krijg dat ik dit nu pas zie (maar ook omdat ik het zelf ook een beetje stom vind): Beide elementen zitten onder de rechter motorkap, die je niet hoeft te openen voor de reguliere vloeistofchecks, die ik wel braaf voor elke rit doe. Deze zijde bekijk ik minder vaak...
Ik met mijn twee linkerhanden zal de laatste zijn die 'commentaar' geeft tongue sticking out smiley Maar goed om te zien dat je het hebt ontdekt en er dus nu actie op kan gaan ondernemen thumbs up
406c
Kek autotje, gefeliciteerd!thumbs up

Vanuit een ontwerp oogpunt is dit ook een ongelooflijk leuke auto. Zo zit bij alle FWD auto's de versnellingsbak aan de bestuurderskant maar bij de IQ aan de passagierskant. Dit om het differentieel anders te kunnen plaatsen en zo een paar centimeter te winnen. Alles om de ruimte zo efficiënt mogelijk te kunnen gebruiken.

Vergeet de originele Mini niet. winking smiley

Wel heel leuk ding ja! Ik zou het nooit kopen maar blijf het een geniaal grappig autootje vinden.

En ach het is goed dat je achter de "probleempjes" van de Traction bent gekomen. Succes met fixen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2020 13:37 door Nico GTR.
Leuke aankoop Milan! Fiat/Hyundai dealer is toch juist de ultieme combinatie drinking smiley?

Heb het altijd wel een leuke auto gevonden, je ziet er ook steeds minder eigenlijk. Succes met het fixen van de Traction, maar dat komt vast wel weer goed. Volgens mij blijf je met een dergelijke auto ook altijd wel een beetje bezig big smile smiley.
Nico GTR
Die zat niet aan de passagierskant. De originele Mini was nog ingenieuzer, die had de versnellingsbak in het carter.
Dank voor jullie leuke reacties. smiling smiley Zo blijven we bijleren.

Ik ben maar begonnen met de vraag uitzetten bij een kenner wat ik allemaal nodig ga hebben als ik het uit elkaar trek om bij de koppeling te komen. Als ik dan toch onderweg ben, kan ik m.i. mooi preventief vervangen wat ik tegenkom. Ik heb alleen nog geen idee wat dat gaat zijn...
Wat in elk geval op het boodschappenlijstje staat is een krukaskeerring van het verbeterde type, met een koord erin voor betere afdichting. Bij dit type motor hoort namelijk een lekkende krukaskeerring, dat is gewoon een gevolg van de ouderwetse constructie. Destijds was het normaal/niet erg. Maar ik begin me toch een beetje te ergeren aan die druppels/plasjes olie die de Traction overal achterlaat waar hij even staat...

Micha D
Volgens mij blijf je met een dergelijke auto ook altijd wel een beetje bezig big smile smiley.
Zeker waar!
Ik ben dus één van die late bijlezers winking smiley Gefeliciteerd met de iQ! Ik heb ooit een witte als leenauto meegekregen toen mijn oranje Veloster bij de carrossier stond. Voelde - voor zo'n klein ding - heel solide aan en was ook goed afgewerkt. Ik herinner me ook nog de onbruikbare achterbank en ditto koffer, denk dat je beter af bent met de achterbank permanent naar beneden. Jouw paarse exemplaar ziet er overigens een stuk leuker en volwassener uit dan 'mijn' koelkastwitte lener. Heel veel veilige (en probleemloze, maar dat moet wel lukken) km's gewenst!
406c
Nico GTR
Die zat niet aan de passagierskant. De originele Mini was nog ingenieuzer, die had de versnellingsbak in het carter.

Ja het grootste deel wel. Das waar.
@Escher: Dank je! Je hebt gelijk wat de ruimte betreft, bij ons ligt de achterbank tot nu toe altijd omgeklapt inderdaad, ook omdat mijn vriendin voor haar werk vaak een krat met spullen mee moet nemen. Wel een keertje de ruimte op de achterbank geprobeerd, ik kon best aardig achter mijn vader zitten, ook geen klein persoon. Leuk dat het kan. En we hebben een keertje de bank omhoog gezet om te proberen wat dat scheelt qua geluid. Conclusie: Je hoort minder wielgeruis van achter als de bank omhoog staat. Dus bij langere ritten is dat te overwegen.
Hé, wéér een iQ rijder erbij op het forum.. dat is nu een verdubbeling van wat het was grinning smiley

Op een maandje na hebben wij onze iQ alweer twee jaar !

Om heel eerlijk te zijn, valt het verbruik mij wel wat tegen, als je kijkt naar gewicht, motorinhoud en vermogen. De 1 op 18 haal ik wel, maar ik had beter verwacht eerlijk gezegd. Soms denk ik er wel eens aan voor de grap eens te loeren naar een soort DIY hybride systeem. Een klein electra motortje die bijspringt bij optrekken en heuvel op. één of twee accu's op de achterbank en de motoren maximaal 20% output geven om het verbruik van ..L op de 100km te doen verlagen. Zou dit mogelijk kunnen zijn? Lijkt me geniaal om het wagentje naar de 1 op 30 te krijgen.

In je kennismakingspost over de iQ las ik iets opvallends. Dat je een resonantie merkte bij de 1500 a 2000 toeren. Dit had ik ook en velen zeiden dan ook "ja maar het is een 3 pitter", toch was het anders en ik snapte er niets van. Ook was het niet altijd even aanwezig die resonantie. Nu wil het feit dat onze iQ net terug is van een dure reparatie. Vorige week onderweg naar huis had ik opeens geen aandrijving meer. Rrrrrrr deed de versnellingsbak. In elke versnelling. Oké, dit is weird. Gelukkig gebeurde het onderhand voor de deur van Toyota in Hilversum, toch had ik het liever helemaal niet gehad. Maar voordeel is wel, een Q kan je prima in je eentje duwen, raampje open en bijsturen in een redelijke pace zonder al te moe te worden. Arosa is mij komen halen en hebben we de iQ naar de garage geduwd (midden in de nacht) en de volgende dag de sleutel gebracht. Koppelingsplaat, druk cylinder en nog wat geintjes hebben het een dure reparatie gemaakt, want motor en versnellingsbak moeten er onder uit.

Dus er is best kans dat jij dit refereerde aan de koppeling, dat die resonantie nu bij mij weg is? Dit laat ik nog aan je weten, maar dan weet je alvast dat er misschien een fikse reparatie op je staat te wachten.

Over het algemeen nog steeds uitermate blij met onze iQ. Ik krijg af en toe nog wel eens reactie op de gele remklauwen en voor de rest is het gewoon echt leuk rijden met mijn Rugzak ! cool smiley thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-11-2020 17:28 door Meike.
Hé Meike, leuk dat je dit topic ook hebt gevonden! Saai hè, een auto hebben die nu niet meer uniek is op het forum. winking smiley Je gele klauwen vallen wel op inderdaad. Dat legt nog meer nadruk op het vrij bijzondere aspect dat zo'n klein, licht stadsautootje toch mooi schijfremmen rondom heeft!

Het verbruik van 'onze' IQ is over de eerste 3000 km 1 liter op 19,8 km aan de pomp gemeten. Best aardig vind ik, hij maakt ook vrij veel snelwegkilometers die met 100 km/h best zuinig zullen zijn. En mijn vriendin rijdt natuurlijk het meest, die schakelt braaf volgens het nieuwe rijden (dus elke keer in dat resonatiegebied eye rolling smiley ). Wanneer ik rijd blijft hij wat hoger in de toeren, ik denk dat ik het verbruik dan ook wat omhoog trek. winking smiley

Interessant dat jij (waarschijnlijk) dezelfde resonantie hebt ervaren! Ik ben heel benieuwd of het inderdaad weg is. En mocht dat zo zijn, dan ben ik benieuwd naar wat er exact kapot was/vervangen werd, wellicht dat daarmee vast te stellen is of het loont om preventief iets aan te pakken, voordat er meer gesloopt wordt.
Dit is er bij mij gedaan !

Waar het op neerkomt is dat ik ex btw op ca 1200 euro uitkwam, incl btw op ca 1450 euro.

Ja, het nieuwe rijden gaat mij niet lekker af in de iQ. grinning smiley De Honda Civic hybrid (ook al was het een automaat) was veel beter te rijden met een defensieve rijstijl. In de iQ is het voornamelijk leuk sturen, af en toe terugschakelen bij bochten en rotondes. Dan geniet ik het meest van mijn bakkie. Het is jammer dat je de wat karige uitvoering heb en niet de Aspiration. De JBL speakers verbazen mij nog regelmatig en in combinatie met een bluetooth dongeltje makkelijk Spotify aan te zetten in de auto. Helaas dat de stuurwielbediening dan alleen werkt wat betreft volume, maar dat je voor de content, volgende track etc toch echt op telefoon of smartwatch moet zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2020 15:20 door Meike.
@Meike: Poeh, dat zijn inderdaad flinke kosten voor wat je zou denken een gewoon vervangingsdeel. Het UK Toyota forum is vrij actief, daar is nog wel eens wat te vinden. Hier bijvoorbeeld een topic over deze resonantie, waarin ook iemand schrijft dat hij op een gegeven moment niet meer kon rijden en schakelen. Klinkt als jouw probleem. Zijn koppeling was ontploft, en na vervanging was de resonantie weg. Vervangen voordat hij ontploft lijkt me wel wat schade te schelen... Maar ik wacht sowieso nog even jouw bevindingen af! smiling smiley

Aspiration? Huh? Heb ik dat ingevuld bij 'Mijn auto'? Blijkbaar heb ik verkeerd gekeken toen ik dat invulde, want gezien onze handmatige airco is het zeker geen Aspiration. Ik gok dan maar op Comfort, zal het even aanpassen.
Dat er überhaupt Aux in de IQ zit vind ik al heel wat, ik ben niet zo van dat draadloze koppelen. In de BX heb ik een cassette-adapter, in de Rover gebruikte ik een FM-transmitter en in de Linea kan ik een USB-stickje plaatsen. Dan is Aux al prima, ik doe nog wel even zonder dongeltje. winking smiley
Die vibratie klinkt bekend. Ook eens meegemaakt tijdens een proefrit in een iQ. Echt onprettig en behoorlijk overheersend, zeker als je 't vergelijkt met een exemplaar dat het niet doet. En verrek, wat is die koppeling duur zeg. Geldt trouwens ook voor het vervangen van een aircocompressor.
Ik kwam gisteren een Linea tegen! Verse import, een witte. Met de kentekenplaat in de achterklep.
Elco
Die vibratie klinkt bekend. Ook eens meegemaakt tijdens een proefrit in een iQ. Echt onprettig en behoorlijk overheersend, zeker als je 't vergelijkt met een exemplaar dat het niet doet. En verrek, wat is die koppeling duur zeg. Geldt trouwens ook voor het vervangen van een aircocompressor.
Ja, ik vind het ook vervelend maar uiteindelijk is het niet mijn auto... Ik heb het tijdens de proefrit al benoemd. Op dat UK forum lees ik echter ook verhalen over zo'n erge trilling dat je achteruitkijkspiegel meedanst, dat is hier nog niet zo erg, ik hoor het vooral.
En ja, die prijzen zijn het nadeel voor de bijzondere constructies die hierboven genoemd worden...

Barri
Ik kwam gisteren een Linea tegen! Verse import, een witte. Met de kentekenplaat in de achterklep.
Hé, er staan er nu 13 op kenteken inderdaad!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.