MWH: PandaBXTracLinea - Linea-onderhoud: Check!

Gepost door MWH 
Dank jullie voor de leuke reacties! Na de eerste keer bellen viel het Duits me ook 100% mee hoor, daarna ook vaker gebeld en live was al helemaal geen probleem. Ik moest alleen die eerste drempel even over. smiling smiley

@Rutger: Vergelijk die middenconsole eens met die van de Rover. Dan is het wel lichtjaren vooruitgang. big smile smiley Het zilverkleurige is niet echt mijn ding, maar goed. Het stoort me ook niet enorm in combinatie met het beige. Zo'n zilveren plak in een volledig zwart interieur lijkt me nóg minder.

Ja, die lelijke radio zit er nog steeds in, het klepje achter de pook zit los en valt af en toe naar beneden, die matten zijn home made door de vorige eigenaar (maar ideaal!!!) en alle knoppen zijn hartstikke jaren '90. Oh wacht, ik moet hem nog verkopen. Euh, is heel mooi! Werkt goed! winking smiley
MWH

Even wat plaatjes naar de nieuwe pagina halen. smiling smiley Voor het verhaal moet je naar de vorige.
Ik wil even zeggen dat dit echt een hele gave Linea is !!!! Alles klopt. Kleur, interieur, wielen. Supercool !! En je ziet m niet op elke hoek van de straat thumbs up Ben eigenlijk wel benieuwd wat deze nou rijklaar voor de deur gekost heeft winking smiley
@MJP50: Dank je! En je hebt pb.

Laat ik de stilte hier eens benutten om de paar minpuntjes van deze auto aan te stippen.
Onderhoud is niet heel netjes bijgehouden, met zijn 12 jaar en 98k km staan er 3 grote beurten in het boekje. Wel zijn ze mooi verspreid, waardoor ik geneigd ben om ze te geloven. Ik neem aan dat kleiner spul niet is genoteerd. Voor de zekerheid wil ik alles gedaan hebben, dus ik laat binnenkort groot onderhoud uitvoeren. Distributie mag nog een jaar geloof ik, maar aangezien ik het vorige type gebruik niet ken is het ook fijner om die direct mee te nemen.

Dan een paar zichtbare puntjes, die minder haast hebben maar die ik op termijn wel wil verbeteren. Bekend van de Punto is de slechte kwaliteit 'leer'. Ik geloof er niets van dat dat een koe was, zo flinterdun is het... Ook mijn stuur is gescheurd. Daar wil ik dus iets aan laten doen, ofwel een ander stuur monteren.

En aan de buitenzijde zit eigenlijk alles in deze foto: Een schaafplekje (helaas net te diep om weg te kunnen polijsten), een klein deukje (ik moet nog kijken of je een beetje bij dat paneel kan komen vanaf de achterkant ergens) en de lak van de deurklinkschelpen laat los aan de bovenzijde. Verder een paar kleine chips van de lak op de deuren van de bekende supermarktbezoekjes, maar dat voorkom je haast niet en lijkt me niet de moeite om helemaal opnieuw te spuiten.

Maar eerst de Rover kwijt raken. APK moet nog, er was een ashoes gescheurd en de uitlaat lekt iets op een flens. Nou ja, dat kan nog net wel gefikst zonder total loss te zijn. winking smiley
Leuke Fiat die Linea !
Mijn complimenten naar zoveel auto liefde.
Ik vond het verhaal erg vermakelijk om te lezen daardoor kwam het einde er misschien wat abrupt in, haha. Leuk om te lezen over het Duitse talen avontuur, ik ken het maar al te goed, als ik in Duitsland een mooie auto zie of zag al dan niet voor mezelf weet ik meestal wel ongeveer wat te vragen. Maar dan wel via de mail graag, want telefonisch vond ik dan toch altijd spannend. Totdat men er op het werk achterkwam dat ik me meestal in het Duits wel weet te redden en de telefoon dus standaard doorgeschakeld kreeg, nu ben ik dus de "go-to" als er een Duitse klant van ons belt. nut smiley

Gaandeweg leer je die taal best te beheersen en ik geloof prima dat het geen perfect Duits is, maar die klanten maken daar ook echt geen probleem van zoals hier al geschreven voor mij, zijn ze allang blij dat ze zelf geen Engels hoeven te praten. tongue sticking out smiley

Over de Linea, voornamelijk het stuur, je krijgt straks PB van me, heb de prijs voor je opgevraagd. thumbs up
Schades zijn op te lossen en een stuur zal ook niet moeilijk te vinden zijn toch ?
"Ze" is het waard om weer netjes gemaakt te worden thumbs up
MWH
@Bentley Arnage: Jij ziet hem vast nog wel eens, als M hem mee heeft naar WV, na mij afgezet te hebben. Misschien dat ze nu wel achteruit durft in te parkeren, deze heeft piepers. drinking smiley

Heb 'm toevallig laatst één keer gespot inderdaad. Viel me op dat de auto er echt groot uitziet, groter dan je zou verwachten van een B-segment sedan. Met het kleurtje valt hij ook wel lekker op.thumbs up En toen stond hij inderdaad achteruit ingeparkeerd haha.
@Ralph V; Bedankt!

@Brent; Het duurt iets langer dan ingeschat denk ik, of jouw 'straks' is anders dan de mijne? winking smiley

@MJP50; Mee eens! Maar eerst de techniek, die staat voor eind deze maand ingepland nu.

@Bentley Arnage; Ja, ze oefent al druk! big smile smiley En hij is dus ook groot, even lang als en hoger dan een Jetta en een Mégane sedan uit hetzelfde jaar... Alleen in de breedte levert hij in.
MWH
@Ralph V; Bedankt!

@Brent; Het duurt iets langer dan ingeschat denk ik, of jouw 'straks' is anders dan de mijne? winking smiley

@MJP50; Mee eens! Maar eerst de techniek, die staat voor eind deze maand ingepland nu.

@Bentley Arnage; Ja, ze oefent al druk! big smile smiley En hij is dus ook groot, even lang als en hoger dan een Jetta en een Mégane sedan uit hetzelfde jaar... Alleen in de breedte levert hij in.

Slecht van mij he! Ik stuur je nu even een PB, had nog geen reactie van hem gehad, haha.
Superleuke aanwinst, echt een bijzonder model dat je nauwelijks/niet in de Benelux ziet! Zo rijd je behoorlijk exclusief, terwijl de techniek (tenzij ik me vergis) relatief eenvoudig onderhouden kan worden door de gemiddelde Fiat-dealer. Je hebt daarnaast schijnbaar ook een erg mooie/luxe uitvoering gescoord.

Heel veel succes met het aanpakken van de 'kleine puntjes' en veel veilige km's gewenst!
Zo. Een naampje minder in de titel. De Rover is nu echt weg.

Ik had hem een nieuwe APK gegeven (daarvoor moesten nog een ashoes worden vervangen en de uitlaat gelast) omdat die bijna verliep. Een Rover zonder APK is helemaal onverkoopbaar tenslotte. En toen te koop gezet. De eerste geïnteresseerde bracht me echter slecht nieuws. De man was behoorlijk technisch en had zich goed ingelezen in Rover dus controleerde veel en constateerde een lekke koppakking. Er zat olie in de kvs. Heel eerlijk gezegd was dat me zelf niet opgevallen. De laatste paar duizend km had hij geen olie of KVS meer verbruikt, dus ik dacht dat het lapmiddeltje gewerkt had. Misschien deed het dat ook wel, maar nu niet meer.
De rest van de auto leek hem (en is) in behoorlijk goede staat en zijn vrouw wilde graag een Rover (!). Hij kon zelf die koppakking wel vervangen. Maar hij zat middenin een verbouwing, en hem wegzetten tot hij tijd zou hebben was niet de bedoeling. Hij vond het echt jammer. En ook jammer voor mij natuurlijk...

Omdat ik niet ga liegen heb ik direct mijn advertentie geüpdatet en de prijs verlaagd. Een particulier die vroeg of de auto zo nog een tijdje verder kon heb ik maar verteld verder te zoeken, als je veel twijfels hebt moet je geen kapotte auto kopen. Straks 'is het mijn schuld' als hij echt kapot gaat...

Inmiddels had ik in mijn hoofd 'alles meer dan de sloopprijs is mooi meegenomen'. Ik wilde hem ook snel kwijt, de vaste lasten tikken tenslotte door en ik wilde de schadevrije jaren graag overhevelen naar de Linea. Even later bood een handelaar een lage prijs, die ik nog iets omhoog heb weten te krijgen en hij kon hem direct vandaag ophalen. De sloopprijs plus apk-kosten heb ik net terug. Nou ja, so be it. De afschrijving is nog steeds belachelijk laag, ik kocht hem tenslotte 3,5 jaar geleden voor 900 euro... Ik ben wel benieuwd hoe lang deze auto nog mee gaat nu, ik ga het kenteken wel in de gaten houden.

Feiten en cijfers uit mijn magische nerd-Excel:
Gekocht op 22-10-2016 met 175.637 km op de teller
Verkocht op 25-03-2020 met 249.846 km op de teller
Gemiddeld dus 21.700 km per jaar (maar dat is zonder rekening te houden met 4 maanden schorsing en de afgelopen maand stilstand)
Verbruik 15,77 km/l (6,34l/100km)
Zo'n 4000 euro onderhoud
Totale kosten €15.500
Kosten per kilometer: € 0,21

Dag Rover!

Rover 45 1.6 Classic 2003 (57-LZ-VZ) by MilanWH, on Flickr

Mijn moeder kwam spontaan met de opmerking: Misschien komt er ooit nog wel eens een Rover. Ernstig. grinning smiley Ik ben het merk wel serieus leuk gaan vinden. Wie weet. Maar er is meer leuks, ik ga niets beloven.

@Escher: Thanks! De Linea staat nu helaas stil i.v.m. thuis werken. Wel al wat kleine dingetjes gedaan. Maar een grotere Linea-update volgt over ruim een week. smiling smiley
Heerlijk, dat thuiswerken. Ik ben inmiddels weer bij. smiling smiley

Mooie aankoop! Ik ben het met je eens dat dit een heerlijk interieur is en dat dit echt wel een verschil maakt. Veel plezier ermee en dank voor de leuke verhalen om te lezen.
MWH
@Rutger: Vergelijk die middenconsole eens met die van de Rover. Dan is het wel lichtjaren vooruitgang. big smile smiley

Eens, al vind dat Rover-dashboard qua vormgeving wel mooi. Misschien is het een kwestie van gewenning, mede veroorzaakt door de overkoepeling van het dashboard die schuin afloopt. Het dashboard in een auto met het stuur rechts lijkt optisch vaak niet te kloppen, vooral met zo'n schuine overkapping, wat natuurlijk alleen maar komt omdat het netvlies het niet gewend is. Misschien moet ik ook even wennen aan dit dashboard met stuur links. Of zo, ik bazel maar wat. smiling smiley

Jammer van de Rover, maar je hebt er vier jaar lang goedkoop mee rond kunnen rijden en een mooi wagenpark. Heel divers en vier auto's eerlijk verdeeld over twee merken.
Zoals gezegd een grote Linea-update. Of eigenlijk niet. Ik heb niet eens foto's om toe te voegen. Maar daar was ook niets op te zien geweest. Het enige grote verschil is mijn portemonnee, die nu een stuk leger is... Ik heb hem een grote beurt XL laten geven, zodat alles wat een vervangingstermijn heeft weer up to date is, en ik zeker ben van wanneer het gebeurd is.

- Olie en filter
- Koelvloeistof
- Luchtfilter
- Interieurfilter (zelf maar gedaan, toen ik toch de ventilator los had om een blaadje te verwijderen dat irritant ratelde)
- Bougies
- Remvloeistof
- Versnellingsbakolie
- Distributieriem
- V-snaar 1/2

Ik heb het bij een bekend adresje gedaan, omdat ik het die man gun en ook omdat het toch wel wat goedkoper is dan de dealer. Ik had zelf wat onderdeelcodes opgezocht en een kenteken van een Grande Punto T-Jet erbij gegeven, want veel systemen zeggen 'Error' wanneer ze een Linea tegenkomen... Dat lukte dus. Alleen v-snaar 2 is niet vervangen. Die drijft de stuurbekrachtiging aan, en blijkbaar is die Linea-specifiek. Die moet in het buitenland besteld worden, en daar hadden we even geen zin in. De snaar zag er nog goed uit, ik ga er binnenkort maar eentje bestellen en klaarleggen just in case.

En nu staat hij weer werkeloos voor de deur, want ook hier wordt thuis gewerkt...

@Der Magistrat: Dank je en graag gedaan. Ik heb zelf ook profijt van die verhalen. Niet alleen vind ik het leuk om wat te schrijven, het is ook een naslagwerk voor mezelf (wat had ik ook al weer wanneer gedaan?) en bij vragen komen er vrijwel altijd potentiële oplossingen voorbij. smiling smiley

@Rutger: Die overkoepeling in het dash van de Linea is wel flink inderdaad. De voorruit lijkt meters ver weg, bijna een MPV-beleving heb ik erbij. Ook door de wat hogere zit dan de Rover had. En ik heb al een nadeel ontdekt: Dat enorme dashboard spiegelt ook nogal in de voorruit bij tegenlicht. Nog geen idee wat ik daarmee kan/moet...
Was het makkelijk de ventilator te verwijderen? Klep dashboardKastje weg en dan wat boutjes? Onze ventilator maakt nogal lawaai in stand 3/4.
@A3 White: Het schijnt zelfs te kunnen zonder het dashboardkastje te verwijderen. De ventilator kan je er gewoon onderuit pakken als je de schroefjes los hebt gedraaid. Ik moest even goed zoeken, de vierde zit net wat dieper verstopt. Daar moet je dus wel ondersteboven voor in de voetenbak liggen. smiling smiley Om mezelf wat meer werkruimte en licht te gunnen heb ik het kastje toch verwijderd, waardoor ik dus direct het interieurfilter kon vervangen dat daar achter zit.

Ik weet niet zeker of het bij de Grande Punto 100% hetzelfde is. Deze instructie voor de GP die ik er voor de zekerheid even bij gezocht had noemt een zwarte buis die ik in elk geval niet tegen ben gekomen... En daar zit de blower met 3 schroefjes i.p.v. 4. Hoe dan ook, het kan niet lastig zijn.
MWH
Ik weet niet zeker of het bij de Grande Punto 100% hetzelfde is. Deze instructie voor de GP die ik er voor de zekerheid even bij gezocht had noemt een zwarte buis die ik in elk geval niet tegen ben gekomen... En daar zit de blower met 3 schroefjes i.p.v. 4. Hoe dan ook, het kan niet lastig zijn.

Die instructies zijn voor een rechtsgestuurde versie. Mogelijk zit die buis er niet bij een linksgestuurde versie (omdat het stuur niet in de weg zat om die buis op een andere plek te stoppen in het originele ontwerp).
thumbs up Scherp, dat zal het verschil verklaren.
En wat nou als je een bankje naar de milieustraat wil brengen? Dan neem je de kleinste auto, want die is verreweg het meest praktisch. smiling smiley Wij zijn weer 60kg aan lelijk studenten-krijgertje kwijt.

Niet alleen leuk, maar dus ook heel praktisch zo'n Panda thumbs up
Leuk! Ik miste de Panda foto's al een beetje in dit topic big smile smiley.
@Wouter: Zeker, zoals in het 'In een Panda lach je iedereen uit'-spotje ook wordt benoemd. Ik kreeg dat filmpje gisteren toevallig nog doorgestuurd, waarop ik reageerde met deze foto. smiling smiley

@Micha: Ja foei. We carpoolen veel en merken dat je toch sneller de Linea (of Rover) pakt dan de Panda, ook omdat er een stukje 130-snelweg in zit. Nu alles max. 100 km/h is lijkt de Panda weer een prettiger alternatief, maar ja, nu werken we thuis...

@406c: Maar de Panda laten we voorlopig niet op de milieustraat achter! winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.