MWH: CitroŽns, Fiat en: Rover 45 x 2 ?!

Gepost door MWH 
Mooi verhaal, toffe aanwinst en blije vriendin. Gaaf man! thumbs up
Dank smarter!

Voor het gemak even op de nieuwe pagina, een link naar deel 1 van het verhaal, vanaf daar gewoon gaan lezen en naar beneden scrollen.

En een paar foto's in de herhaling om de pagina op te fleuren. smiling smiley


Fiat Panda 1000 CL i.e. 1990 (YP-02-FB ) by MilanWH, on Flickr


Fiat Panda 1000 CL i.e. 1990 (YP-02-FB ) by MilanWH, on Flickr


Fiat Panda 1000 CL i.e. 1990 (YP-02-FB ) interior by MilanWH, on Flickr
Ook de vervolgseries waren vermakelijk! smiling smiley Leuk dat de verrassing zo in de smaak viel. Je hebt zo te zien wel een erg nette Panda te pakken, met gezien de leeftijd nog erg weinig ervaring. Geen ordinaire pekelbak, maar echt een exemplaar om zuinig op te zijn, maar ook lekker mee te rijden. Dat Panda-interieur blijft uiterst charmant, met een half dashboard op een soort gestoffeerde bak. De foto's vind ik trouwens ook erg mooi (met name de eerste en interieurfoto's), dan kun je wel zien wat een spiegelreflexcamera doet.
Update-tijd!

BX: Winterstalling. Of die er dit jaar uit gaat komen, wie weet... Geen idee waar ik hem moet laten. Mijn parkeervergunningen zijn op nu de vrouw een auto heeft.

Rover: Er zit weer een jaar apk op! De zijknipperlichten waren te wit... Nou vooruit, als dat het is. Kilometerstand 234.567 heb ik recent voorbij zien komen. Nu er af en toe warme dagen zijn begin ik toch weer meer te verlangen naar een werkende airco. En de Rover is al lang overdue, ik was van plan hem kort te houden... Weg dus? Maar ik weet nog steeds niet wat ik anders wil. Iets verstandigs, of juist iets leuks? Ligt er ook aan waar mijn volgende detachingsopdracht me naartoe brengt, eind april. Ik wacht nog heel even...

Panda: Heeft nog nooit van zijn leven zo veel gereden. Inmiddels 5000 km verder, dus de 50.000 is gepasseerd:

Fiat Panda 1000 CL i.e. 1990 50000km by MilanWH, on Flickr
Geen verdere bijzonderheden in de tussentijd. We moeten wel echt eens gaan kijken naar nieuwe banden en een vulslang.

Traction: 24 februari was zulk mooi weer dat ik me niet kon inhouden. Als ik die dag niet zou rijden zou het sowieso nog wel een maand duren. Dus banden opgepompt met de voetpomp, peil gecontroleerd en lekker toeren. big smile smiley Alleen hield halverwege de knipperlichtschakelaar er mee op... Ik heb alle draadjes nog nagelopen, daar leek echt niets verkeerd te zitten. En ja, dit is echt de meest comfortabele houding om achter het dashboard te klooien. winking smiley


Best vervelend. Dit is de tweede splinternieuwe schakelaar die het razendsnel voor gezien houdt. Er moet dus iets meer structureels fout zitten... En ik haat draadjes... Dat wordt een leuke zoektocht. angry smily Morgen dan maar zonder knipperlicht op pad naar een activiteit van de club. Ik voel me daar iets minder bezwaard over omdat knipperlichten op een Traction meestal sowieso nauwelijks zichtbaar zijn. En ik zal kleine weggetjes nemen en iedereen zijn ruimte gunnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2019 22:20 door MWH.
Het eerdergenoemde clubevenement heeft gisteren niet het resultaat geleverd dat we hoopten, maar de aankondiging was genoeg om enkele lokale media in de benen te brengen. RTV Oost en Tubantia hebben beide een reportage gemaakt. Hier het verslag met filmpje (waarin mijn Traction mooi in beeld wordt gebracht) van RTV Oost: [www.rtvoost.nl] .

Het verhaal: Onze voorzitter had via-via een verhaal opgevangen. Bij een boer in de buurt reed in de naoorlogse tijd een Traction rond. Eenmaal vervangen diende de auto als speelobject voor de kinderen. Toen hij eenmaal 'op' was, werd hij in een gat (bomkrater?) geduwd en in de loop van de tijd is hij in de grond verdwenen. Onze missie van gisteren: Proberen dat ding terug te vinden. Of wat er van over zou zijn dan...

Op de plek waar hij zou moeten liggen vonden we niets. Met een metaaldetector is vervolgens iets breder gespeurd en gericht gegraven, waarbij op een meter diepte een olievuldop tevoorschijn kwam. De Double Chevron daarop liet geen twijfel toe, het verhaal moest wel (ten dele) waar zijn! Dus daarna verder gezocht en de grond wat nauwkeuriger doorgespit op kleinere delen. Een waterslang en enkele herkenbare plaatwerkdelen waren de oogst. Verder genoeg andere ondefinieerbare meuk, die plek was blijkbaar langer gebruikt als dumpplek. Gek genoeg waren de delen die we hadden verwacht te vinden, zoals motorblok en voor- en achtertrein niet te bespeuren. Die zijn wellicht al veel eerder in handen gevallen van een ijzerboer. Hoe dan ook leuk, zo'n speurtocht.


Deze olievuldop heeft dus 60 jaar in de grond gelegen...

En dit is de totale oogst. Het rechter plaatwerkdeel is de ventilatieklep (die voor de voorruit). De ander weet ik niet uit te leggen, maar moet wel Traction zijn! winking smiley

Remains of a buried Traction Avant by MilanWH, on Flickr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2019 19:45 door MWH.
Zoals gezegd waren er problemen met het knipperlicht van de Traction. Twee nieuwe schakelaars lieten het binnen de kortste keren afweten. Daar moest dus meer achter zitten... Ik had de eerste schakelaar al uit elkaar gehaald, maar erin trof ik alleen een printplaat aan. Dat hoort niet in een Traction, hoor ik je denken. Dat klopt. Maar deze Traction is omgebouwd naar 12V en daarom werken originele schakelaars niet. Een period alternatief wilde ik niet, ik wil zo'n stomme, onhandige schakelaar zodat het qua bediening net zo stom en onhandig is als een Traction hoort te zijn. big smile smiley Dus ik heb een reproductieding gekocht, die hetzelfde werkt qua bediening maar een stuk moderner is van binnen.

Goed, een printplaat dus. Daar ik heb geen verstand van. Gelukkig zitten op mijn werk hardware-engineers die zelf printplaten ontwerpen. Ik heb hen gevraagd of ze eens naar mijn schakelaar wilden kijken. Misschien dat zij iets aparts zouden zien wat richting een oorzaak zou wijzen. Nou, het bleek nogal duidelijk, en eigenlijk had ik dit ook wel zelf kunnen zien:


Er is dus een spoor op die printplaat finaal doorgebrand. Gek genoeg had niemand het er over hoe dat zou kunnen komen. Of ze wisten dat allemaal echt niet, of ze vonden het zo vanzelfsprekend dat ze het niet uit hoefden te spreken. Intussen had ik nog geen idee. 's Avonds wilde mijn vriendin ineens van alles weten over het knipperlichtgedoe. Samen hebben we schematisch het elektrische schema uitgetekend wat de knipperlichten bedient, en ineens was daar de ingeving: Ergens zit gewoon kortsluiting! Een Traction is niet voorzien van zekeringen, en blijkbaar was dit spoor op de printplaat de grootste weerstand in het kortgesloten circuit.

De heren hardware-engineers hebben het spoortje weer provisorisch gerepareerd door er een draadje tussen te solderen, en ik moest intussen maar op zoek naar de oorzaak van het probleem. Gisteren dus een tijdje met de Traction doorgebracht, geen idee hebbende hoe ik hieraan zou moeten beginnen. Eerst heb ik gewoon alle draadjes gevolgd om voor mezelf duidelijk te krijgen wat waar zit. Voor jullie gemak heb ik mijn bevindingen net even uitgetekend:


Daarna heb ik een draadje direct op de + van de accu bevestigd, en ben simpelweg alle vier de knipperlichten vanaf de schakelaar gaan uitproberen. Ik had geluk, de kortsluiting (die er niet continu was, anders hadden mijn knipperlichten het niet een tijdje normaal gedaan voordat hij ineens doorbrandt) was er! RV, LV en LA deden het gewoon, RA knetterde alleen heel hard en er brandde geen lamp. Het probleem is alleen dat dat nu net het knipperlicht is met de langste en lastigst bereikbare aanvoer... Als ik de + op de draad van kabelklemblokje DB naar het knipperlicht zette, gingen ze ook normaal branden. Conclusie: De kortsluiting zit in de draad van schakelaar S naar kabelklemblokje DB!

Het jammere is alleen dat de betreffende draad samengebonden zit met een stuk of 5 andere draden, en bovendien achter de interieurbekleding langs het dak loopt... De hemelbekleding is wegens de lastige bevestiging ťťn van de weinige onderdelen die tijdens de restauratie niet van zijn plaats is geweest, en ik was niet van plan om nu alles zomaar los te trekken... Mijn gedachten gaan uit naar het afknippen/blokkeren van de 'gevaarlijke' draad en dan een nieuwe parallelle kabel te trekken. Maar ik heb ook nog gedachten die me daarvan weerhouden:
- Als iets dit gecreŽerd heeft, gaat het dan verder en heb ik straks dit probleem met andere draden in de bundel naar achteren? Ik heb tenslotte nog steeds geen idee wat nu echt de oorzaak van de kortsluiting is, ik heb hem alleen gelokaliseerd.
- Hoe krijg ik in hemelsnaam zo'n parallelle draad naar achteren nog netjes weggewerkt? Ik krijg hem niet achter de hemelbekleding langs, en de vloerbekleding zit al helemaal vastgeplakt.

Ik ga nog even verder twijfelen. Binnenkort ga ik in elk geval alvast een zweefzekering plaatsen tussen contactslot en knipperlichtschakelaar, zodat een kortsluiting niet direct weer de schakelaar doorbrandt.
Als iemand andere ideeŽn heeft, spuien mag altijd.
Traction
Zoals gewoonlijk kom ik weer eens mijn eerdere uitspraken niet na. De zweefzekering is wel in huis gehaald, maar nooit gemonteerd. Dat zou nog eens moeten. Wel heb ik inmiddels besloten om een parallelle draad te maken om het kortgesloten deel buiten werking te stellen, en dat ook gedaan. De nieuwe draad is, om de hemel te omzeilen, onderlangs gelegd. Ik heb de vloerbedekking een stukje losgetrokken en de draad erachter geprobeerd te plakken.

Toen werkte het knipperlicht rechtsachter-onder weer. Maar boven nog niet... Wat beter kijken leerde me dat ik mijn schema van de vorige keer moet verbeteren:

Het knipperlicht boven zit niet via het schakelblokje achter, maar wordt net als linksachter al eerder afgetakt. Achter de hemelbekleding, dus onbereikbaar... Omdat het knipperlicht boven juist het originele knipperlicht is (en de onderste dus extra) wilde ik die wel weer werkend hebben. Vanavond ben ik dus weer naar de Traction gegaan, heb op goed geluk ťťn van de twee ongelabelde zwarte draadjes die over de hoedenplank liepen doorgeknipt (de ander is het dimlicht, die ook dubbel geschakeld zit in het knipperlichtarmatuur achter-boven) en heb die m.b.v. een kroonsteentje (tsja, foei?) aan het schakelblokje verbonden. 50% kans, en ik had geluk. Het was de goede. Nou bleek alleen de verbinding van de fitting van het armatuur zelf ook nog beroerd, maar na een paar keer loshalen en bijbuigen doet hij het nu.

Nu hopen dat hij het morgenochtend ook nog doet, want dan heb ik Technische Controle van de club. Omdat de Traction is APK-vrijgesteld, promoot de club hun eigen (gratis en vrijwillige) controles om de veiligheid te bevorderen. Zeker voor mensen die meedoen met de buitenlandrit met hemelvaart. Vanaf volgend jaar willen ze de controle voor deelnemers aan die rit zelfs verplicht maken. Ik vind het niet verkeerd.

Panda
Nu exact een week terug waren we naar een vriend met de Panda. Op de terugweg 'mocht' ik rijden. Dat was al een tijd geleden. In het donker en in de regen was het niet zo interessant verder, maar de aankomst was dat wel. Toen ik hem achteruit wilde inparkeren lag de pook namelijk ineens op schoot bij mijn vriendin. Euh... Panda op zijn plek geduwd en morgen in licht en droogte maar even kijken.

Bij gebrek aan fatsoenlijke krik en assteun heb ik maar even de meest makkelijke weg genomen om onder de auto te kunnen kruipen: Eťn wiel op de stoep zetten zodat er wat meer ruimte ontstaat. Past prima in onze buurt, zo'n werkwijze. grinning smiley Toen kon ik makkelijk zien wat er aan de hand was:


Die schakelstang hangt best wel los. Een minuutje later zag hij er weer zo uit:


Met wat heen en weer schakelen bleek dat deze stang alleen roterend beweegt, waardoor hij zich niet zomaar los zou moeten werken. Dus ik heb mijn vriendin na een proefrondje weer op pad gestuurd deze week. Ik vind het alleen wel raar dat het niet geborgd is nu. Die andere stang ziet ook wel anders uit, maar ik kon niet goed zien hoe het zou moeten zitten. Is er een flens of dop afgebroken misschien?

Ik denk dat ik hiervoor een Panda-kenner nodig heb, want het is in elk geval nog niet goed. Vandaag is mijn vriendin namelijk met de trein naar huis gekomen vanaf werk, omdat de Panda weer niet wilde schakelen. Ondanks dat ze ernaast stond toen ik het ding weer erop drukte, dus ze wist hoe eenvoudig het was... Volgende week maar kijken als ik weer in Almelo ben, waar ik sinds vorige week werk (net als mijn vriendin). Dan rijd ik de Panda wel terug, want ik denk dat ze dat nu even niet meer durft. winking smiley
Ik heb het ook eens gehad, het is een brede ring met twee opstaande randen, die moet er met flink wat kracht op gezet worden. Zo te zien is bij jou aan de buitenkant de opstaande rand eraf gesleten. Ik heb hem bij mij toen met twee flinke tie wraps vast gezet, dat bleef prima zitten omdat hij inderdaad alleen een roterende beweging maakt.
Twee opstaande randen? Waar gaat die tweede ring heen? En hoe zit hij dan vast? Ik zie het nog niet helemaal voor me... Tie-raps kan tijdelijk wel, maar ik hoop op termijn een iets officiŽlere oplossing erin te hebben. Ik heb eindelijk maar eens een account aangemaakt voor het Pandaforum, ga ik je ook daar irriteren. winking smiley

Ik vind het hoe dan ook vreemd dat dit nu zo spontaan gebeurt, want de vorige eigenaar had vrij recent nog het schakelmechanisme laten vervangen bij de lokale Fiat-dealer. Dat roze busje ziet er verder ook behoorlijk nieuw uit voor een 29 jaar oude auto. Iets mis gegaan met montage?
heel simpel: het is een kogel. In het oog van de schakelstang komt die rode bus. Die zit daarin geklemd. Vervolgens duw je de bus met stang over de kogel en zit hij klem. Echter is hier dus de bus aan een kant gescheurd, waardoor hij uit het oog kon schieten.
Dank Michiel. Aha, dus de bus zit nog steeds netjes over de kogel, maar de flens van de bus die de stang op de bus zou moeten houden is weg. Zo zie ik het nu. Ik moet dus toch zo'n nieuw busje hebben. Is die zelf van de kogel af te trekken, of is daar speciaal gereedschap bij nodig? En is zo'n busje nog bij dealers te krijgen, of moet je daarvoor inmiddels bij specialisten zijn denk je? Ik ben (nog) totaal niet thuis in de Panda-onderdelenvoorziening...
Busje is als ik het goed heb van nylon, dus gewoon los te snijden/branden/wrikken.
Nou, de stang van de Panda zit voorlopig getiewrapt (had er zelf helemaal niet aan gedacht, bedankt voor de tip Micha), wanneer ik zin en tijd heb ga ik wel op zoek naar zo'n busje.

Overigens is de technische controle van de Traction ook goed verlopen, tussen de Ferrari's bij Ibalo Luxury Sportscars in Goor. Geen gevaarlijke bijzonderheden gevonden, buiten het flinke remverschil wat al bekend was. Dat stond al op de planning om wat aan te doen. Komende donderdag ga ik met een ander clublid de remtrommels eens uit elkaar trekken om te kijken of er wat bijzonders aan de hand is, en zo niet, de boel af te stellen.

De verdere puntjes die ik t.z.t. beter kan verhelpen:
- De Panhardstang van de achterbrug kan iets aangedraaid
- Een koelvloeistofslang begint wat droogtescheurtjes te laten zien
- Spoorstangkogel R iets aandraaien
- Uitlaatsteun omdraaien zodat hij niet meer dubbel geveerd is
- Een paar rubbertjes van het stuurhuis vernieuwen
- Wiel LA conisch lager iets aandraaien

Verder heb ik geleerd dat het happige aangrijpen van de koppeling waarschijnlijk komt door een slechte afwerking van de nieuwe platen. Oplossing: Uit elkaar halen, zelf wat afbramen en weer in elkaar zetten. Een iets groter klusje dus... Voorlopig moet ik het hier maar mee redden. Op zich niet dramatisch, een Traction hoort wat happig aan te grijpen, maar niet als er een diafragmakoppeling in is gezet...

En wat ik al wist, maar bevestigd heb gekregen: de olielekkage die ik heb is geen probleem. Of althans, het is een bekend probleem wat niet echt te verhelpen is. De Perfo-motoren hebben een labyrintkrukaskeerring, en daar komt altijd wat olie doorheen. Er zijn mensen die een flinke bak eronder knutselen en die eens in de zoveel tijd legen, dat is te overwegen.

Een verslagje van mijn hand van de technische controle staat op de afdelingssite: [www.tanoost.nl] .


Zoals hierboven gezegd moest er wat gebeuren aan de remmen van de Traction, voordat de (inmiddels voorbije) Hemelvaartsrit veilig plaats kon vinden. Ik heb een ochtend vrij genomen hiervoor. Omdat we niet vroeg afgesproken hadden, kon ik eerst nog langs een bandenbedrijf om de wielen te balanceren, want de Traction trilde aardig boven de 80 km/h. Als je 500km op een dag moet gaan rijden wordt dat vervelend. De velgen van de Traction zijn echter niet overal te balanceren, omdat er een beugel over het naafgat zit. Daardoor passen ze niet op de meeste balanceerapparaten. Ik heb wat rondgevraagd, en zowaar reageerde een bedrijf in Enschede positief. Op een apparaat met instelbare platen konden ook deze velgen gebalanceerd worden. Dank aan Kroonband Enschede hiervoor.

Er moest tot ruim 100 gram onbalans verwijderd worden, dus nodig was het zeker. De trilling is verminderd, het is een stuk fijner rijden op hogere snelheid. Helemaal verdwenen is het echter niet. Maar dat is logisch, aangezien op het balanceerapparaat eenvoudig te zien was dat zeker ťťn velg zelf behoorlijk ovaal was. Daar valt niet tegenop te balanceren...




Daarna ben ik dus bij een clublid, Hans, langsgegaan om de remtrommels uit elkaar te halen. Daar is wat speciaal gereedschap bij nodig/handig dus dat kon ik niet zelf. Omdat de auto naar links trok, begonnen we rechtsvoor. Die remt dan immers minder goed. Eerste conclusie: Alles ziet er keurig uit. Kon ook bijna niet anders, met de restauratie was het meeste wel opgeknapt en vernieuwd. Maar net voordat we de trommel weer erop wilden doen om links te gaan kijken, zag Hans het. Zien jullie het ook? winking smiley



Juist, een enorm domme fout. De remschoenen zaten verkeerd om! De lange is oplopend, die hoort vooraan te zitten. Dit was eenvoudig te fiksen, daar moest het verschil wel vandaan komen. We hebben links niet eens meer bekeken. Op de terugweg bleek na een paar keer hard remmen al dat het remverschil een stuk verkleind was. Met wat inremmen en nastellen moet dat wel goed gaan komen.

Verder een extra veertje toegevoegd in de remtrommel, omdat de schoenen niet helemaal lekker soepel terugkwamen. En er bleek een borgplaatje te ontbreken. Die heb ik inmiddels bij het clubmagazijn besteld en binnengekregen, die moet er dus nog op. Naast de to-do-list uit voorgaande post.

Hierna volgt nog een verslagje van de Hemelvaartrit zelf, maar eerst moet ik daarvan al mijn foto's zien te verwerken. To be continued.
Mooi verhaal, interessante materie. Echt een prachtige liefhebberij. Blijf posten, ik lees lekker mee thumbs up
En hoe staat het met de Rover? Blijft ie nu toch?
Wat bedoel je precies met 'die lange (remschoen) moet voorop'? IK zie toch vooral 2 halve 'manen' die van gelijke lengte zijn (montagepunten onderop zijn naast elkaar en bovenin zit de remcilinder in het midden..
Zaten ze achterstevoren, bedoel je dat?
De lengte van het stalen deel van de schoen is meestal gelijk. De opgeplakte voering niet. Dit zie je bij meerdere autoís.
Quote
Durashift
Wat bedoel je precies met 'die lange (remschoen) moet voorop'? IK zie toch vooral 2 halve 'manen' die van gelijke lengte zijn (montagepunten onderop zijn naast elkaar en bovenin zit de remcilinder in het midden..
Zaten ze achterstevoren, bedoel je dat?
Het is vrij slecht te zien, geef ik toe. Wat eeuwige student zegt, de schoenen zijn wel even lang maar de voering erop niet. Hier nog een foto van de restauratie, enkele jaren geleden. Omcirkeld het stuk waar voering zit. Dit is de linkerzijde, en ook deze zit verkeerd om. Dat zie ik overigens nu pas, op deze foto... Die moet ik dus toch ook nog eens loshalen.

Hoewel hij nu prima remt eigenlijk... Tijdens de hemelvaartrit nam ik eens een verkeerde afslag en kwam ik met piepende bandjes tot stilstand, waarop mijn achterligger (die al tientallen jaren actief is met Tractions) zei dat hij nog nooit een Traction had zien blokkeren bij het remmen...

Quote
Barri
En hoe staat het met de Rover? Blijft ie nu toch?
Eh tsja, wat dat betreft... Raar verhaal. Daar moet ook nog een update op komen, maar ik probeer het chronologisch te houden. You'll see. winking smiley
Ik heb de volgorde van uploaden maar even aangepast, zodat niet al mijn spots tussendoor komen en ik het verhaal over mijn Traction in ťťn keer kan delen. Nu dus mijn avonturen van het Hemelvaartsweekend.

Elk jaar heeft de Tractionclub met Hemelvaart een verre rit, met kamperen of hotel erbij. Omdat een rondrit te veel verplichting geeft (elke dag rijden, elke dag alles opbreken) is gekozen voor sterritten: Naar ťťn ver punt rijden en van daar uit enkele ritten maken. Ik ben vaker mee geweest, maar dan met mijn ouders. Achterin de Traction van mijn vader. Dit zou de eerste keer met mijn eigen Traction zijn. Mijn ouders zouden overigens ook gaan met hun Traction. Dit jaar gingen we weer naar het geboorteland van de Traction, Frankrijk. Hoewel, het is op het randje: Amnťville ligt vlak bij Luxemburg en Duitsland. Maar het is mooi in ťťn dag te bereizen met een Traction, een vereiste.

Tegenvaller: Mijn ouders waren op maandag de 27e alvast vertrokken met Traction en caravan, maar hebben bij Luik rechtsomkeert gemaakt. Omdat mijn vader net de week ervoor de rechter aandrijfas had vervangen, ging nu de linker aandrijfas onheilspellende geluiden maken. Hoezo 'omdat', vraag je? Tsja, de wet van Murphy hŤ. Zal je altijd zien... Met een tempo van 65 km/h was de as redelijk in balans en zijn ze terug gereden naar hun huis. Best een roteind met zo'n tempo. Sorry achterliggers. Maar de as heeft het gehouden gelukkig, hij had ook kunnen knappen. Dan waren ze (letterlijk) verder van huis geweest. Dinsdag zijn ze weer opnieuw vertrokken met hun C3 Picasso. Jammer.

Ik zou met mijn vriendin sowieso pas dinsdag vertrekken. Met enkele afdeling-Oost-genoten zouden we vanaf Aalten samen oprijden. Al richting het verzamelpunt begon het te stortregenen. Niet leuk. Tractions zijn meestal niet waterdicht. Bij het ventilatieklepje voor de voorruit lekken ze bijna altijd. En bij mij loopt het ook nog langs een ander schroefje daar in de buurt. Mijn vriendin is druk bezig geweest met theedoeken en andere droge lappen tijdens alle buien die we over ons heen kregen. Maar het kon erger: De bijrijdster van de cabriolet die samen met ons reed, heeft de hele weg letterlijk in een vuilniszak gezeten om een beetje droog te blijven.


CitroŽn Traction Avant convoy by MilanWH, on Flickr

Dit was de eerste keer dat ik de ruitenwissers van de Traction nodig had, en dus ook de eerste gelegenheid om te ondervinden dat er iets niet goed ging. De rechter wisser ging een steeds kleinere slag maken, terwijl iets steeds harder begon te tikken. Een nadere blik leerde dat hij los begon te lopen. Met een tang was dat gelukkig vrij snel op te lossen, alleen werd ik er wel vrij nat van.

Na nog veel meer buien, maar ook zonneschijn, kwamen we met een vreselijk vieze auto (het leek wel alsof ik door een kalkmijn was gereden, zo veel witte meuk zat erop) precies om 17.00u aan bij de ontvangstborrel van het evenement, bij de dierentuin van Amnťville. Gelukkig was de catering goed voor elkaar, en al keuvelend met andere deelnemers konden we een beetje bijkomen van de heenrit. Na de borrel moest nog wel de tent opgezet worden, maar gelukkig is mijn vriendin daar beter in dan ik.


Camping with the Traction by MilanWH, on Flickr

De camping was net overgenomen door een grote keten en men was druk bezig met zo veel mogelijk chalets op de camping proppen. Deur aan deur. Hutjemutje. Zo snel mogelijk terugverdienen en dan failliet gaan van de slechte recensies, lijkt me. Vreselijk. Daardoor vergaten ze dat er ook nog wat moest gebeuren voor andere gasten. Het gras werd een dag later pas gemaaid... Maar goed, wij stonden in een hoekje dat nog 'ouderwets' camping was.

De volgende dagen stonden er ritten in de omgeving gepland. Omdat mijn ouders niet met hun Traction waren, kropen ze bij mij achterin. De omgekeerde wereld vergeleken met vroeger! Ze vonden het heerlijk om eens rondgereden te worden terwijl zij rustig van het uitzicht konden genieten. Dat lukt een stuk beter in mijn kleine 11BL dan in mijn vaders 11B achterin, want daar zit 20cm extra staal direct naast de achterpassagiers. Mijn Traction trok het extra gewicht prima, tussen traag en extra traag zit gevoelsmatig weinig verschil. winking smiley

Alleen de Fransen hebben ook drempels ontdekt... Man, wat een steile stoepranden leggen ze daar midden op de weg. Voor sommige ben ik stil gaan staan om er zo langzaam mogelijk overheen te kunnen. Anderen heb ik 'ŗ la verlaagde Golf' schuin genomen. Dit om te voorkomen dat de achtervering doorsloeg tot op de stootrubbers. Het aantal keren dat dat toch nog is gebeurd kan ik echter niet tellen. Ik denk dat die schokbrekers wat slapjes zijn. Bij mijn normale gebruik nooit een probleem, maar met twee man extra erin blijkbaar wel. Ach, gaat toch niet vaak gebeuren.

Op donderdag werd een Concours d'Elegance gehouden. Niet als wedstrijd, gewoon als gelegenheid voor iedereen om zich in period kleding te hijsen en om gezellig te borrelen met iedereen van de camping en hotel samen. Daar heb ik ook kennisgemaakt met een nůg jongere Tractionbezitter. Met zijn 21 jaar heeft hij de Traction van zijn overleden vader in ere hersteld, met veel hulp van clubleden. Een prachtig verhaal. En een leuke kerel.

Op zaterdag leidde de rit langs het Ch‚teau de Malbrouck, een gerestaureerd kasteel waar nu exposities worden gehouden en waar nu een Hergť-tentoonstelling was. Geinig, maar het meest leuk vond ik de heenweg. Op de route lagen al enkele wegen die ik met flink gas in zijn twee moest nemen om boven te komen, leuke uitdaging. Maar bij de toegangsweg naar het kasteel stond een waarschuwing in het routeboek: Let op, steile helling. Dit stond nergens anders in het boek, dus dit moest wel echt steil zijn. Wij navigeerden, reden voorop een rijtje van 4 Tractions. Aan mij dus om het goed te doen. Gelukkig had ik al een tip gehad van een bekende daar: Zet hem onderaan de heuvel in zijn ťťn en haal hem er niet meer uit! Dat bleek dť tip te zijn, zo kwamen we boven met de anderen achter ons aan.


CitroŽn Traction Avant at Chateau de Malbrouck by MilanWH, on Flickr

Later hoorde ik van andere deelnemers dat zij het wel stug in de tweede versnelling hebben geprobeerd. Het bleef bij geprobeerd. Niet te doen. Daarvoor is het gat tussen 1 en 2 te groot bij een Traction.
Het gekke was dat de helling onderaan niet stond aangegeven, maar als je de parkeerplaats verliet stond er wťl een bordje met de helling erop. Daar moest natuurlijk een foto genomen worden, als bewijs van deze prestatie. En ja, de Traction was nog steeds vreselijk goor van de heenweg. Ik heb echt geen idee wat voor spul dat was.


CitroŽn Traction Avant 11BL 1951 (99-76-UT) by MilanWH, on Flickr

Als een Traction hoger in de toeren draait en er geen gas wordt gegeven, knetteren ze meestal. Op de motor remmen van een helling af is dus flink lawaai. Omdat ik hier de tijd en ruimte had om stil te staan en rustig aan te doen, heb ik van die herrie een kort filmpje gemaakt: [www.youtube.com] . En ja, mijn eerste versnelling maakt ook herrie. Dat 'hoort zo', hoewel ik meerdere keren van clubgenoten heb gehoord dat mijn versnellingsbak wel echt kapot moet zijn/gaan. We gaan het zien.

Op zondag was het alweer tijd voor de terugweg. Totaal tegengesteld weer aan de heenweg, met volle zon en bijna 30 graden. Geen ideaal weer in een dichte Traction, zeker niet als hij flink moet werken/klimmen. Dan krijgt de auto het ook warm. Ik heb een temperatuursensor, maar die zit niet ideaal ingebouwd. Ik weet dus niet precies wat mijn max is, en daarom ben ik voor de zekerheid op een gegeven moment maar even gestopt om te koelen.


CitroŽn Traction Avants by MilanWH, on Flickr

Toen daarna bleek dat het onbegonnen werk was om de temperatuur onder die waarde te houden, ben ik op goed geluk doorgereden. Later zat de temperatuur nog 10 graden hoger en er plofte nog steeds niets, dus blijkbaar zit de max een stuk hoger dan ik gokte. Weet ik dat ook weer. Zonder verdere problemen thuis gekomen, spullen uitgeladen, auto vies en wel weer in de stalling gezet en dat was het. Sindsdien heb ik de Traction eerlijk gezegd niet meer gezien. Slecht, ik moet hem echt eens goed gaan wassen eigenlijk, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen.

Het was hoe dan ook heerlijk om te doen. Toeren met de Traction in zijn thuisland geeft echt een andere dimensie aan het geheel. Mooie wegen, lekker uitdagend rijden met wat hellingen her en der. Veel leuke reacties die ik dan in steenkolen-Frans probeer te beantwoorden, ook vermakelijk. En na zo'n geslaagde verre rit heb ik flink vertrouwen opgebouwd in het oude ding. Ook belangrijk, aangezien ik best graag zelf dit soort tochten zou willen ondernemen. Komt ooit nog wel.
Die foto naast de tent, geweldig!

Ik zou 'm echt daar al gewassen hebben, ik kan niet tegen een vieze auto.

Ben wel benieuwd naar de update mbt de Rover!
Mooi verhaal en ik bewonder je moed met dat oude spul.
@Barri: Ik vind het vieze juist leuk eigenlijk. Laat maar zichtbaar zijn dat je een avontuur hebt gehad. En ik heb een hekel aan poetsen. winking smiley

@uwbuurman: Juist deze tocht is eigenlijk een gebrek aan moed. Een achtervang van 40 gelijkgestemden en zelfs een 'wegenwacht' is wel heel prettig. Maar op deze veilige manier kan ik wat vertrouwen en ervaring opbouwen met het ding, voor latere tochten.
Super zeg zo die tocht naar Frankrijk.
Ik zou zelf met mijn Super 7 Kitcar een vakantie/trip naar Engeland willen doen in de toekomst, lijkt me echt top!
Heel gaaf! Roadtrips met je oudje is altijd leuk om te doen. En heel erg leerzaam.
Je merkt ook echt dat alle techniek steeds fijner gaat werken. De motor loopt vaak wat mooier regelmatig stationair enzo.
@Corsa 20SEH: Zeker doen, altijd leuk! Met zo'n kitcar is bagage alleen wel echt een dingetje, schat ik in. drinking smiley

@Engineer: Als een zonnetje inderdaad. Bergaf, gas los stoot hij wel wat blauwe rook uit, hoorde ik van achterliggers. Maar niet dramatisch. Olie loopt er toch al onderuit, dus wat verbruik kan er ook nog wel bij. winking smiley
Quote
Barri
Ben wel benieuwd naar de update mbt de Rover!
Dat maar eens doen dan.

Zoals hier bekend mag worden verondersteld, heb ik altijd mijn twijfels gehad bij de Rover. Voor weinig een exemplaar gekocht dat net niet aan mijn wensen voldeed, veel geld erin moeten steken om hem technisch goed te krijgen en toen had ik een auto die nog steeds niet naar wens was, maar eigenlijk wel heel fijn rijdt... Verbeterpunten van de Rover:
- De 1.6 motor houdt niet over en de historie van de koppakking is onbekend, dus ik rijd ook heel beheerst uit angst voor kapotte koppakkingen. Dubbelop traag.
- De airco werkt niet. De verdamper is lek, en dat is het meest verrot om te bereiken. Had ik destijds geweten dat ik nog 2,5 jaar en 65k km probleemloos met het ding zou kunnen rijden, dan had ik direct gedaan. Maar op elk punt in de historie van deze auto denk ik: Als morgen de koppakking het begeeft is de auto afgeschreven en naar de sloop. Dat houdt 'investeringen' tegen.
- Hij is zwart. Ik houd niet van zwart. Kleurloze treurigheid.

Ik had natuurlijk voor een paar duizend euro een betere 45 kunnen kopen, maar dan had ik nog steeds een oud 'onbetrouwbaar' hok. Heb ik daar een paar duizend voor over? Mijn hobbyauto's kostten me toen genoeg, daarom probeerde ik het dagelijkse ding juist goedkoop te houden. Toen ik de Rover kocht, was de Traction nog in restauratie en moest nog afbetaald worden aan mijn vader. En soms maak ik nogal impulsieve keuzes. Ik kan heel lang twijfelen over auto's, maar als er dan een exemplaar in de buurt staat kan het snel gaan. Zo ging het met deze Rover. Die stond toevallig in Enschede voor een goede prijs. De BX was ook impulsief eigenlijk, in een split second na het zien van de advertentie wist ik dat deze het moest worden. En de Panda was al net zo. In enkele minuten besloten een bod te plaatsen en het was gebeurd.

Daar kan ik nu een nieuw voorbeeld aan toevoegen. Ik had binnen de Rover-kringen interesse geuit naar de groene Rover 416 die in het 'bijzonders-te-koop-topic' voorbij is gekomen. Die is groen, niet zwart, heeft werkende airco en lijkt optisch mooier dan mijn 45. En ja, nog wel de 1.6, maar ach. Dat ben ik inmiddels gewend. Ik zeg altijd wel dat ik graag zo veel mogelijk verschillende auto's wil, maar ik ben qua rijden echt best blij met de 45. Ik heb op afstand iemand laten kijken naar de 416, en het kvs-niveau was laag. Superverdacht natuurlijk. Een koppakking erin zou de aanschafprijs verdubbelen. Dat kan hij waard zijn, maar dan moest ik wel de staat zelf kunnen beoordelen. Daar had ik een paar weken lang echt geen tijd voor, dus ik zou wachten of hij over een paar weken nog te koop was. Hint: Hij is nog steeds te koop schijnbaar. winking smiley

Omdat ik serieuze interesse had geuit naar een auto, waren mijn Rover-contacten wakker geschud. En zoals die vervelende autovrienden dan vaker doen, het vuurtje werd opgestookt, er werden meer opties mijn kant op gestuurd. Een advertentie naar een Rover 45 werd gedeeld. Groen, in Enschede, 1.8, en de summiere tekst vermeldde dat de airco werkte en dat de koppakking al eens is vervangen. En voor bijzonder weinig. Dat helpt mij altijd. winking smiley Mijn interesse was gewekt. De apk verliep wel bijna, dus eerst de verkoper maar eens de vraag gestuurd wat hij wist/verwachtte voor de apk. Alleen de banden, was het antwoord. Dat is te doen, dus een afspraak gemaakt voor de avond erop.

Airco werkte inderdaad, rekening van de koppakking zat erbij (wel uit 2011 al) en de 1.8 is verrassend veel fijner dan de 1.6. Schakelen is wel veel vager dan de zwarte 45, er zit een scheur in de voorruit (komt al jaren door de apk, volgens de verkoper), ook deze auto heeft allerlei optische issues en er komt een gier uit de bak, die oploopt met snelheid. Maar het leren interieur ziet er goed uit en de velgen vind ik mooier dan die op de zwarte. Het was warm die dag, en de airco lonkte. Voor die paar honderd euro... Ik heb de gok gewaagd. De groene gekocht. Toen stond dit ineens voor de deur.


Rover 45 saloon 1.6 Classic 2003 & 1.8 Sterling 2002 by MilanWH, on Flickr

Eerste reactie van een vriend van me, aan wie ik deze foto stuurde: "Dus nu heb je een nog groter parkeervergunningenprobleem?" grinning smiley Jup...
Ik was er alleen nog niet over uit welke Rover beter was. Ik kan onderdelen van de ťťn overzetten op de ander, of van de ander op de ťťn. Twijfels...

Omdat de APK snel moest gebeuren, een bevriende garage geprobeerd. Die wilde het wel tussendoor doen. Omdat ik wist dat de banden eraan zaten te komen, twee wielen van de 45's gewisseld. Ik had alleen niet goed genoeg gekeken, want de andere 2 waren ook slecht. Dus daar maar direct goede banden op laten zetten, aangezien ik de velgen van de groene sowieso wel wil houden. De week daarop ook de andere twee banden vernieuwd. De groene staat nu op nieuwe Michelins rondom, beter dan de zwarte ooit heeft gehad. Ook heb ik hem laten uitlijnen, aangezien ik vond dat hij wat vreemd trok af en toe. Dat heeft zeker geholpen, hij rijdt nu veel fijner! Ook in deze auto zit nu dus al meer onderhoud dan dat de aanschafprijs was. Is dat verstandig? Vast niet. Als ik even de psycholoog uithang over mezelf: Ik denk dat ik het lastig vind om veel geld in ťťn keer uit te geven, dat doe ik liever in stappen. Tsja. eye rolling smiley

Maar het blijft een auto met issues. De scheur in de ruit is (nog) geen apk-afkeur, maar niet echt fijn natuurlijk. De gier in de versnellingsbak is waarschijnlijk niet direct heel schadelijk, heb ik al van verschillende mensen gehoord, maar het is een vrij aanwezig geluid met een maximum rond de 80 km/h. En de distributieriem is waarschijnlijk wel aan vervanging toe, daar kan ik geen recente rekening of sticker van vinden. Dat is gewoon onderhoud, dat weet ik. Maar het is wel alweer meer dan de aanschafprijs van de auto, terwijl ik nog niet weet of ik wel kan leven met die gier, de scheur en het vage schakelen. En dan de optische issues. Ik heb enkele opvallende op de foto gezet.

Scheur in de bumper:

Hoe, waarom..?!

En drie deurpanelen zijn van stof ontdaan:

Verder net als de zwarte allerlei butsen en krassen, en ook hier hangt de hemel.

Inmiddels heb ik zo'n 1000km in de groene gereden. De motor is erg prettig, qua vermogen maakt het geen donder uit maar het extra koppel bij lagere toeren zorgt dat hij net wat meer sleurt. En ook hier zal het dubbelop werken dat ik meer vertrouwen heb in de koppakking zodat ik iets meer geneigd ben gas te geven. Het koppelen en schakelen blijft een vage bedoening, hoewel het went. En die gier uit de bak, ach, na een tijdje heb je dat ook niet meer door. Maar toch. Ik heb geen zin om nog een 45 helemaal bij te werken om er jaren in te blijven rijden. Mijn huidige plan: Deze groene rijden gedurende deze zomer, wanneer de airco het meest tot zijn recht komt. Hopen dat de distributie het zo lang houdt, en dan verkopen als hok met apk. Zonder de delen die ik overzet op de zwarte uiteraard: Velgen, leren interieurdelen, koelslang, boxjes en misschien verzin ik nog wat grut.




Rover 45 1.8 Sterling 2002 (89-HV-XD) by MilanWH, on Flickr


Rover 45 1.8 Sterling 2002 interior by MilanWH, on Flickr

Ik heb er inmiddels een radio in gezet die ik nog had liggen, en alle boxjes doen het, i.t.t. in de zwarte. Pluspunt. Stickerresten achter de pook en het witte spul achter het stuur heb ik ook weggekrabbeld. Wat het rare knopje naast de airco doet weet ik nog niet. Ook heb ik olie+filter en luchtfilter vernieuwd. Interieurfilter ligt al klaar, maar daar wacht ik nog even mee tot ik het bestelde ventilatorweerstandje binnen heb, dan kan dat tegelijk achter het dashboard gedaan worden. Die weerstand is wel nodig, de airco op minstens stand 3 is soms wat fris. drinking smiley

Zaterdag heb ik de zwarte in de stalling gezet, die is inmiddels geschorst. Dat was mooi te combineren met het eindelijk ophalen van de BX. Nu zit ik dus alleen nog steeds met drie auto's bij huis (groene Rover, BX en Panda), terwijl ik maar twee parkeervergunningen heb. Ik heb de BX nu voor de deur staan, daar wil ik graag zicht op hebben. En de groene Rover staat een paar straten verderop, buiten het vergunningsgebied. Heb ik nog wat beweging voor ik naar mijn kantoorbaantje cross. De komende tijd nog wat kleine dingetjes doen aan de groene, en misschien ben ik over een paar maanden wel om en verkoop ik toch de zwarte. Of ik verkoop niks omdat ik blijkbaar geen afscheid kan nemen en word officieel een hoarder. spinning smiley sticking its tongue out We gaan het zien.
Haha die had ik niet verwacht! Na de zomer allebei weg en iets goeds in de plaats, gok ik? smiling smiley
Ik gok voorlopig op na de zomer groene weg, de zwarte nog even doorrijden tot de volgende apk (maart geloof ik) en dan weer rondkijken. En tsja, definieer 'iets goeds'. Dat verschilt per persoon. winking smiley
Leuke updates om te lezen. Dank voor de toelichting op de remschoenen van de Traction. thumbs up
Het van twee eentje maken is wel een idee. Maar als de airco van de groene het doet zou ik die als basis gaan nemen.
Toch tijd om te gaan zoeken naar een woonplaats zonder vergunning gedoe. Of dat stukje lopen accepteren. Dat zal in de zomer makkelijker zijn dan in de winter.
Quote
Engineer2
Het van twee eentje maken is wel een idee. Maar als de airco van de groene het doet zou ik die als basis gaan nemen.
Toch tijd om te gaan zoeken naar een woonplaats zonder vergunning gedoe. Of dat stukje lopen accepteren. Dat zal in de zomer makkelijker zijn dan in de winter.
Eens, dat was ook eerst mijn idee. Maar beide hebben dus een groot minpunt dat niet makkelijk over te zetten is. De twijfelachtige koppakking van de zwarte en de gierende versnellingsbak van de groene. Een motor overzetten zie ik mezelf nog niet even doen. Het lijkt me een heel leuk project om eens te proberen, maar dan moet ik de ruimte en middelen er wel voor in de buurt hebben. Mijn stalling in Drenthe is ruim genoeg, maar ruim een uur rijden. Dat gaat niet werken.

Zoeken naar een woning met meer ruimte zou ik ook heel graag doen, maar mijn vriendin heeft geen vast contract en ik heb een flinke studieschuld. Dat beperkt de hypotheek nogal. En als we gaan verhuizen naar particuliere huur gaan we er qua kosten sowieso flink op achteruit. Dan nog maar even blijven sparen in ons huidige hutje. In de winter heb ik geen tekort aan parkeerplekken trouwens, dan staat de BX weer in de stalling. En tegen die tijd moet echt ťťn van de Rovers weer weg zijn.
Versnellingsbak van de zwarte eronder uit knutselen is misschien wel behapbaar?

Of is e.e.a. niet makkelijk uitwisselbaar? (1.6 vs 1.8).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2019 19:54 door Durashift.
Tsja, misschien wel. Maar ik heb het idee dat ik op het forum veel technischer overkom dan dat ik eigenlijk ben. grinning smiley Eigenlijk durf ik helemaal niks. drinking smiley
Online reputatie is belangrijk tegenwoordig. winking smiley

Je zou het bij een DHZ garage kunnen doen. Daar is altijd wel advies en soms ook nťt ff beter / juister gereedschap beschikbaar.
Of jouw 'Rover netwerk' inschakelen?
He leuk, nog een 45 erbij smiling smiley Interessant dilemma ook, je bent in elk geval voorzien van deftig vervoer thumbs up
Haha, ze zien mij al aankomen. De eeuwige twijfelkont die ineens daadkrachtig een versnellingsbak wil vervangen, met hun hulp. winking smiley

Vandaag heeft mijn vriendin trouwens voor het eerst in de groene gereden. Het kwam er eerder niet van. Ze deelt precies mijn bevindingen. Plus- en minpunten. Motor is fijn. Schakelen is vaag. En bak maakt herrie, maar dat hoorde ze als passagier ook al. Groot minpunt was dat ze dacht dat de stoel niet omhoog kon, maar dat bleek achteraf een kwestie van een zetje geven. (en daarna keihard rammen en stampen om hem weer omlaag te krijgen naar mijn stand...) Airco is wel heel fijn natuurlijk.
Alleen nu is ineens de blower begonnen met piepen. Dat deed die in de andere 45 ook al, maar dan af en toe even, tot het weg ging. Nu blijft het. Het zal ook niet helpen dat hij altijd op stand 3 staat. Nou ja, nog een puntje om tegelijk met de ventilatorweerstand en het interieurfilter tegelijk te doen.
Leuk Milan, Rover in het groen is wel erg mooi vind ik. Gaaf ook het leren interieur. Hele mooie velgen ook vind ik!

Ik zou inderdaad denk ik de bak van de zwarte onder de groene zetten. Ik zal Thomas even attenderen op je aankoop, misschien kan hij je tips geven. smiling smiley (negeert je niet zo handig opmerking)

Dat van de kachel, dat herken ik, dat had mijn vader zijn oude 45 ook, ik weet niet meer wat het was. Ik zal het morgen even vragen.
Doet jouw bovenste ventilator-airco-blower of het ook heet het wel? Die van mijn vader was losgeschoten ofzo, en daardoor kon ie alleen koude lucht blazen, daar was een foefje voor, maar dat is blijkbaar alleen maar te doen door mensen met verstand van Rovers.

Ik gok aan je deurpanelen te zien dat je ook loslatende hebt gehad winking smiley
@Peter: Thomas is al op de hoogte hoor, maar hij is wijs genoeg om inmiddels te realiseren dat met mijn getwijfel geen land te bezeilen valt. winking smiley

Bovenste ventilatorenzowattess? Je bedoelt dat hij niet warm wordt, of dat niet alle uitstroomopeningen lucht blazen? Beide heb ik niet uitgeprobeerd eigenlijk.

En ja, de deurpanelen waren al 3/4 zwart bij aankoop. Mocht ik de groene houden, dan zijn die van de zwarte wel bruikbaar. Die zijn beginnend loslatend, maar dat is te overzien en te remmen.
haha, okay! Nouja dat orakel kan je alles vertellen, maar dat weet je natuurlijk al winking smiley


Boven aan zie je het rooster, of nouja hoe noemen we dat? , in het midden zit een schuif, daar kan je geloof ik de luchttoevoer mee uitzetten. Die van de oude 45 was stuk, of los moet ik zeggen en daardoor kwam er alleen koude lucht door. Iets wat nog al lastig te verhelpen is. Blijkbaar weten alleen Rover monteurs van de oude stempel hoe dit makkelijk op te lossen is.

Ik vraag morgen even wat dat piepen ook weer was, wij hebben ook wat lopen rommelen met de kachel en de bediening. Misschien zijn er zijn nog onderdelen, maar dat weet ik niet zeker. Ik meen dat het piepen daaruit kwam trouwens.
Prachtig verslag van je reis naar Frankrijk, wat een bijzondere verschijning blijft zo'n Traction Avant toch thumbs up. Leuk dat je hem gewoon intensief gebruikt.
Van de 45's was ik al op de hoogte inderdaad, ben benieuwd wat het op langere termijn wordt winking smiley
@Peter: Net even zitten spelen met de ventilatieknoppen. Ik geloof dat hij permanent op voorruit+inzittenden staat, want bij geen enkele stand merkte ik verschil. De middelste uitstroomopeningen doen inderdaad bijzonder weinig, en warm werd de kachel ook niet (maar dat heb ik met dit weer ook niet lang geprobeerd). Daar lijken dus nog heel wat dingetjes in te zitten...
Het piepen komt volgens dit topic vooral door vuil en gebrek aan smering. De beschrijving klinkt alsof ik erbij zou moeten kunnen wanneer ik de ventilatorweerstand vervang, dus dat ga ik in elk geval controleren. Alle andere standen worden lastig, vrees ik, maar ik zal tegen die tijd ook even kijken of ik daar bij kan.

@Thomas: Thanks. Sinds de reis is de Traction niet meer buiten gekomen, zelfs nog niet fatsoenlijk schoongemaakt. Tot zo ver intensief dus... eye rolling smiley
Geweldig sfeervolle foto's van je reis naar Frankrijk. Geweldig model blijft zo'n Traction toch. Iets om trots op te zijn. Mooie 45 heb je erbij. thumbs up
Quote
MWH
@Peter: Net even zitten spelen met de ventilatieknoppen. Ik geloof dat hij permanent op voorruit+inzittenden staat, want bij geen enkele stand merkte ik verschil. De middelste uitstroomopeningen doen inderdaad bijzonder weinig, en warm werd de kachel ook niet (maar dat heb ik met dit weer ook niet lang geprobeerd). Daar lijken dus nog heel wat dingetjes in te zitten...
Het piepen komt volgens dit topic vooral door vuil en gebrek aan smering. De beschrijving klinkt alsof ik erbij zou moeten kunnen wanneer ik de ventilatorweerstand vervang, dus dat ga ik in elk geval controleren. Alle andere standen worden lastig, vrees ik, maar ik zal tegen die tijd ook even kijken of ik daar bij kan.

@Thomas: Thanks. Sinds de reis is de Traction niet meer buiten gekomen, zelfs nog niet fatsoenlijk schoongemaakt. Tot zo ver intensief dus... eye rolling smiley

Misschien heeft Thomas het al doorgegeven, ik had hem het gisteren even geappt. Maar ik begreep van mijn vader dat het te maken heeft met de kachellagers. Die zijn dan droog, wat je zelf ook zegt met de link. Bij mijn vader was het zo dat als je hem een stand lager zette en dan even hoger dan was het weg. Het stond bij hem dat het vervangen zou worden, maar toen was de Rover overleden sad smiley Hij heeft helaas geen onderdelen meer.

Dat je de warme stand niet hebt gebruikt, snap ik niet :P Wat ik van mijn vader bergreep is dat de bovenste bij hem alleen maar koude lucht gaven, die horen ook warmere te geven meen ik, maar dan is een klepje los ofzo. Wij hebben dat 2x gehad in al die jaren, de eerste keer is door een monteur bij Hofstee in Drachten vervangen, die was zo klaar. Toen het weer zo was, werkte die jongen er niet meer en zou het "onderzocht moeten worden".

Ik zit trouwens even te denken, wij hebben volgens mij eens een kachelweerstand uit een Rover gehaald, dat was volgens mij nog wel een werkje. Als je wilt kan ik mijn vader nog wel even vragen of dat zo was, of dat ik nu droom.

OH ja, ik had het helemaal niet gezegd dat je een toffe Traction trip hebt gedaan zeg, leuk verslag!
Mijn ventilatorweerstandjes zijn binnen, dus ik kan wanneer ik tijd en zin heb eens het dashboard een stukje uit elkaar trekken. smiling smiley Denk dat het zondag wordt.

@Marc; Dank je, ik ben zeker trots op de Traction!

@Peter: Dank voor het navragen. Het piepen is inderdaad na wat spelen met standen weg. Gek genoeg deed hij het maandag bijna continu (ook met spelen) en daarna helemaal niet meer. Wat betreft warm/koud: Met wat googlen heb ik inderdaad geleerd dat er meestal een klep ergens in de motorruimte vast zit. Die kan vrij eenvoudig weer losgehaald worden of zo. En de luchtverdeelstanden zijn misschien een haakje ergens aan de knop zelf. Ik ga wel even kijken, maar niet direct alles slopen. Vooralsnog heb ik er geen last van.
Het blijft een mooi topic om te volgen. Mooi verslag en net zulke mooie foto's van het lange Traction Avant-weekend. Een rit met zo'n klassieker moet toch heel wat harder werken zijn en een stuk enerverender en gedenkwaardiger dan met iets moderns als... een Rover 45. Is dat een De Waard tent trouwens?

Leuke aanwinst ook, Rover 45 nummer twee. Aan de ene kant op het eerste gezicht een beetje overbodig, maar ja, voor een paar honderd euro houd je even het hoofd (letterlijk) koel. Een chique verschijning is het zeker, donkergroen met dat chroom en beige lederen stoelbekleding?

Ik stuurde deze advertentie even geleden naar Peter door. Het is weliswaar geen Rover (45), maar het komt een heel eind in de richting. big smile smiley En het is wel echt een uniek ding met zeer lage kilometerstand en voor een wat mij betreft alleszins nette prijs. Ik vermoed alleen dat het zicht en inschattingsvermogen van de vorige eigenaar met het verstrijken van de jaren te wensen over lieten.
Inmiddels is heb ik alle foto's van het Traction-weekend geŁpload, inclusief spots tussendoor. Het voegt nauwelijks foto's toe van mijn Traction, maar wel wat meer andere TA's. Zie [www.flickr.com] .

@Rutger: Dank je! De tweede 45 is inderdaad niet heel nuttig, maar alleen de airco maakt hem al de moeite waard voor een paar maandjes. En die onderdelen die ik er waarschijnlijk aan over houd zijn een mooie bonus.
Het chique is juist waarvoor ik val bij de 45, zo'n Civic is maar gewoon een auto. En een 1.4, terwijl ik wel goed op de snelweg wil kunnen komen, en een automaat waar ik niets mee heb. Fijn interieur wel, dat zal je niet vaak zien in een Civic!
De tent is geen De Waard trouwens, gewoon een oud ding van De Wit uit Schijndel. Geen idee welk merk. Was de oude tent van mijn schoonouders, twee tenten geleden. Maar zij zijn van die types die alles bewaren, soms wel fijn. winking smiley
Ik merk dat ik volgens mij of nagenoeg niet of totaal niet in dit topic heb gereageerd, maar wat een gave avonturen beleef jij met je Traction. De verhalen zijn fantastisch om te lezen, echt heel gaaf! Daarnaast lijkt mij zo'n Pandaatje ook geweldig om ooit nog een keer gehad te hebben. thumbs up
Vanavond eindelijk de groene Rover voorzien van de nieuwe ventilatorweerstand. Geen foto gemaakt, maar het zag er net zo uit als de vorige keer. winking smiley Dit keer ben ik wel iets verder gegaan, ook de blower zelf even losgehaald en schoongemaakt en het interieurfilter vervangen. Dat was hard nodig, die was goed zwart en er lag een aardige lading meuk voor. Ik had van de automaterialenzaak alleen een filter gekregen dat net iets te hoog was, maar een kwartslag gedraaid paste best aardig. Dat vond ik makkelijker dan teruggaan en klagen. drinking smiley Stand 1-2-3-4 doen het weer. Heet-koud en de verdeling kon ik vanaf daar niet echt bij helaas. Ik hoop het niet nodig te hebben.

Ook de Panda heeft een nieuw onderdeel, de accu is vervangen. De ene dag op de andere startte hij ineens niet meer. Te lage spanning kan komen door een lekstroom, door de accu zelf of door de dynamo, dat was de kunst om uit te vinden. Spanning gemeten: Iets te laag. Panda aangeduwd (ik kon mijn startkabels even niet vinden en met de Panda is dat toch goed te doen grinning smiley ), en daarna nog een keer spanning meten met draaiende motor. Die was flink hoger. De dynamo leek het dus te doen. Rondje snelweg gereden in de hoop dat de accu bijgeladen zou worden, dan zou het een lekstroom zijn. Terug van het rondje was de spanning in de accu zelf alleen maar gedaald... Dus gegokt dat de accu zelf aan zijn einde was gekomen. Nieuwe gehaald, erin gezet en daar doet hij het nu al een paar dagen prima op.

De BX is afgelopen weekend mee geweest naar Andelst, een evenement van EMW. Ik had hem vrijdag al mee naar werk, want vrijdagavond zouden we bij een vriend van me blijven slapen. Eigenlijk was ik van plan om met de Rover naar EMW te gaan, want die groene hebben ze nog nooit gezien en die heeft airco, het zou zaterdag heet worden. Maar mijn vriendin was duidelijk: Als we naar een autoclub gaan wil ik wel met een leuke auto! eye popping smiley Okť dan... En achteraf gezien geef ik haar volledig gelijk. Toen ik vrijdagmiddag van mijn werk weg reed, had ik direct een vakantiegevoel. Waar het met de Rover gewoon een ritje van a naar b geworden zou zijn, was het nu een feestje. Heerlijk, voor dat gevoel heb ik die auto's. smiling smiley

Morgen heb ik een barbecue van mijn detacheerder, en een mede-autofanaat heeft me overgehaald om met de Traction te komen. Dan zou hij zijn Alfa Romeo GT (dat jaren '60/'70 model) komen showen. Vooruit dan, dan rijdt dat ding ook nog eens.

@Brent; Dank je! Ik geniet ook heel erg van de afwisseling. En zo'n Pandaatje, snel doen! Nu kan het nog 'voor wÍnig', hoewel de mooie exemplaren ook aan de prijs kunnen zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.