MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Auto-updates

Gepost door MWH 
Juist thumbs up werkt beter omdat een achteruitversnelling vaak niet gesynchroniseerd is. Immers nergens voor nodig en scheelt complexiteit en geld.
MWH
@ss90: Technisch een perfect antwoord, maar niet wat ik bedoelde. winking smiley Hoe komt het dat een slechte radiateur zorgt voor meer kans op een kapotte koppakking?

Slechte radiateur => minder koeling => warmer blok => koppakking kapot
@JoŽl: Ik zat veel te moeilijk te denken, iets met roestflakes die kanalen in de motor verstoppen en daardoor voor ongelijke verhitting (en dus uitzetting) zorgen. Maar wat jij zegt is eigenlijk makkelijker. winking smiley
JoŽl D.
MWH
@ss90: Technisch een perfect antwoord, maar niet wat ik bedoelde. winking smiley Hoe komt het dat een slechte radiateur zorgt voor meer kans op een kapotte koppakking?

Slechte radiateur => minder koeling => warmer blok => koppakking kapot
Dat inderdaad, en bovendien willen ze wel gaan lekken.
Ik had je bericht niet gelezen Milan, maar mooi dat je de sleutel wel hebt!

Mooie winterse foto's ook, dat lichte interieur doet toch echt anders aan zeg! Mocht je trouwens nog andere matten willen, ik heb n nummer van iemand die een nieuw setje heeft.
Pas waren we in Nunspeet voor n raam-motor, en daar spraken we met iemand die een nieuw setje in de aanbieding had, nouja mijn vader had niet zoveel interesse, immers hadden we uit de sloper al een setje gehaald, maar toch het nummer even opgeslagen.

Dat van de achteruit herken ik, ik heb daar ook wel ruzie mee! Gaat inderdaad niet altijd even makkelijk!
Afgelopen weekend heb ik auto's geruild met mijn vader (omdat ik even wat meer ruimte nodig had). Zelfs na flink wat kilometers is mijn vader nog steeds positief over de auto, dat valt me alles mee. winking smiley
Woensdag heeft mijn vriendin voor het eerst zonder mij in de Rover gereden, met wat teamgenoten naar een wedstrijd. Ze vond het van tevoren spannend, maar de Rover is braaf geweest en heeft niets geks gedaan. Zij heeft nu dus een stukje meer vertrouwen om erin te rijden, wat natuurlijk altijd zou mogen van mij, maar wat ze vooral zelf afhield.

Gisteren kreeg ik op weg naar werk meerdere lichtsignalen. Ik had bij de eerste al een vermoeden, een kapotte koplamp. Pas op zo'n moment bedenk je dat je eigenlijk nooit een lampensetje in de auto hebt gelegd... Gelukkig had de vorige eigenaar precies ťťn H7-lampje laten slingeren, dus in de lunchpauze heb ik die maar vervangen. Stelde gelukkig weinig voor.

Eind van de middag ook nog even twee bandjes laten vervangen. Qua profiel kon het nog, maar de droogtescheurtjes maakten het een twijfelgevalletje voor de apk (die ergens in maart is). Is dat vast gebeurd.

Verder begint het ding eindelijk lekker vies te worden. Ik vind het wel wat hebben, zo'n zwart hok, met witte vlekken van het zout en een bruine laag van alle andere (pekel)smurrie. grinning smiley

@Peter: Zoals gezegd, ik vind dit knutselwerk wel wat hebben en ben voorlopig niet van plan geld te spenderen aan optische verfraaiingen.

De totale kilometerkostprijs is inmiddels trouwens gedaald naar 45 ct/km. En het verbruik naar 1 op 15...
Milan schaam je, ga dat hok eens wassen. drinking smiley grinning smiley
1 op 15 vind ik netjes! Als iedereen dat red met hun dikke motor ga ik mijn ogen ook maar openhouden voor een 1.6 drinking smiley
Omdat de snelheidsmeter nogal afweek en ik benieuwd was of de kilometerteller dat ook deed, heb ik afgelopen weekend voor twee trips (208 en 175 km) van tevoren de afstand gecheckt op Google Maps, dan de route gereden en gekeken of de kilometerteller met hetzelfde aantal kilometers was toegenomen. Beide keren klopte het precies. Dat betekent dus ook dat het verbruik echt zo meevalt. smiling smiley

@Bossinkje: Helaas heeft de regen het grootste deel van mijn noeste vuil-spaarwerk ongedaan gemaakt. sad smiley

@Nico: Dikke motor, pff. Een amechtig torretje is het onderin de toeren. En aangezien ik nogal van het vroeg schakelen en schakellui rijden ben, kom ik daar nogal eens... Achteraf gezien had de 1.8 een stuk beter bij me gepast, die heeft zijn koppel een stuk eerder beschikbaar.
Ik heb mijn vuil-spaarwerk zelf maar weggehaald afgelopen zaterdag. Ik schaamde me dood. eye rolling smiley
Afgelopen weekend een retourtje Groningen gedaan. Op 9 januari ging ik over de 180k km, morgen ga ik de 182k aantikken. Het gaat iets harder dan de 1000 km per maand die ik van tevoren had geschat...

Een paar fotootjes van boven-Groningen dan.

Rover 45 1.6 Saloon 2003 (57-LZ-VZ) by MilanWH, on Flickr

Rover 45 1.6 Saloon 2003 (57-LZ-VZ) by MilanWH, on Flickr

Mijn vader begon gisteren ook weer: "Het is wel een leuk ding hŤ. En die krassen, de meeste poets je er wel uit. Moeten we met beter weer maar eens doen."

... *zucht*

Het was juist mijn bedoeling om een leuk gebruikshok te hebben dat ik qua uiterlijk compleet mishandel. Maar nu gaat zelfs mijn vader al aansturen op mooier maken. nut smiley

@justin: Schamen? Dan trek je je te veel van anderen aan. winking smiley
Zitten niet heel veel deuken in, goed kleien en polijsten en hij ziet er wel weer goed uit idd. winking smiley
En we zijn weer een lading geld verder. Het ding begon lawaai te maken bij ontkoppelen. Eerst bleef het bij wat gerammel, en na wat om me heen geÔnformeerd te hebben besloot ik daar nog even mee door te rijden. Een druklager zou tenslotte nog een hele tijd goed kunnen gaan. Na een week of twee werd het gerammel echter overstemd door een enorm gekrijs. Dat reed niet echt ontspannen, los van dat ik het asociaal vond om de hele straat te wekken wanneer ik 's ochtends weg rijd. Dus toch maar laten maken. De buitenwand van het druklager was behoorlijk ingescheurd en de binnenkant was moes, dat zag er niet best uit. En natuurlijk direct de koppeling gedaan, die ook aardig ver versleten was ondanks dat hij prima aanvoelde. Nu koppelt alles weer normaal, stil.

Volgende probleem. Waarom wilde ik ook al weer een Rover...? nut smiley Startmotor. Denk ik. Het omdraaien van de sleutel resulteert nu ongeveer de helft van de keren in een *tik*. Nog een (paar) keer proberen, *tik* *tik* *tik* *broem*. Daardoor twijfel ik een beetje. Ik heb nog nooit de hamer (die ik nu in de auto heb liggen, ondanks dat ik de startmotor niet eens weet te vinden tongue sticking out smiley ) hoeven gebruiken. Blijkbaar zit de startmotor niet helemaal vast. Of zou het dan toch een los contactje zijn? Ik ga komend weekend wel wat rondvragen bij mensen met meer technisch inzicht bij de EMW-meeting. Als hij tot die tijd tenminste blijft starten.

Oh ja, en ik heb het ding nog steeds niet gewassen sinds aankoop. Bij de garage ook bewust aangegeven dat ze die moeite niet hoefden te doen. Even kijken welke poetsfreak ik nu weer de kast op jaag. grinning smiley
Sinds de laatste lading geld gaat het goed. Gek genoeg. Bovenstaand probleem met de startmotor werd twee weken lang elke dag erger (tot ik een keer of tien de sleutel om moest draaien om te starten), tot het ineens verdween en niet meer terugkwam. *klopt af* Eergisteren passeerde onderstaande kilometerstand de teller. Vandaag waren we weer 500km verder. En ik dacht bij aankoop eind oktober, met 175k op de teller, dat ik zo'n 1000km per maand zou gaan rijden... nut smiley

Twee weken geleden werd ik gedwongen een klein weekend in een groepsaccommodatie door te brengen met schoonfamilie... Men keek ietwat vreemd op toen ik dat gore hok in het naastgelegen bollenveld parkeerde, maar ik kon het niet laten.

Rover 45 in the tulip fields by MilanWH, on Flickr

En zoals duidelijk te zien is, heb ik nog steeds niet de moeite genomen het ding te poetsen. Of te wassen. Sinds oktober. grinning smiley Ik moet wel zeggen dat ik het zelf nu ook wat viezig vind worden, maar met 'even wassen' ben ik niet tevreden. De eerstvolgende keer dat ik aandacht ga besteden aan het uiterlijk moet hij direct gepolijst worden. Die moeite zie ik mezelf niet snel nemen, dus het kan zomaar dat hij nog een tijd lang zo verder gaat.

Oh ja, en ik heb nog geen tijd gehad de BX uit de stalling te halen. Wel bereikte me het bericht dat mijn stallingspartner (hij huurde 60%, de verhuurder 35% en ik mocht in een hoekje de BX kwijt) is overleden. Een eerlijke, mooie kerel met nog heel wat plannen. Treurig.
Op naar vies hok #2. Afgelopen vrijdagavond toch maar even tussendoor de BX opgehaald. De weg was vies toen ik hem naar de winterstalling reed, dus uiteraard kwam hij er ook weer vies (met extra stoflaagje) uit. Het ophalen was verder geen enkel probleem, de accu had ik zoals gewoonlijk alleen afgekoppeld, niet aan de lader, en met 10 seconden starten sloeg hij al aan. Na een paar dagen stilstand heeft hij soms meer moeite, ik was er blij mee. Direct een klein rondje gecrost om hem stationair draaiend te houden, de automatische choke is uiteraard nog altijd stuk. Om wat zicht te hebben, heb ik maar even de hogedrukspuit er overeen gehaald en toen ben ik vanuit Drenthe probleemloos naar mijn ouders bij Utrecht gereden.

Even wennen wel, na zeven maanden dagelijks Rover. De stoel kan minder ver naar achteren, de koppeling gaat zwaar en ligt echt op de grond, schakelen gaat zwaar, vaag en met lange slagen, het stuur is helemaal een gevoelloze bedoening met een stuk loze slag, de (gele) verlichting is beroerd... Maar de motor heeft er, eenmaal warm, zin in. De reactie op het gaspedaal is veel directer dan bij de Rover. En natuurlijk het zweven... Waar ik me in de Rover regelmatig erger aan niet egaal wegdek, heb ik me in de BX nog nergens aan kunnen ergeren. Simpelweg omdat je het niet merkt.

Al die 'negatieve' puntjes zijn gewoon weer even wennen en deel van de karakteristiek van de auto. Alleen de besturing, dat is wel een punt waar ik hoop dat verbetering gehaald kan worden. Ik snap nu dat mijn vriendin schrok toen ze vorig jaar een stukje in de BX reed, die dode slag in het stuur is enorm wennen en eigenlijk gewoon vervelend.

Een to-do-lijstje dan.
Wel dringend (want voor apk in augustus):
- Ruitensproeier alwťťr werkend zien te krijgen. Onding. Dat is de vierde keer in zes jaar geloof ik.
- Voorbanden vervangen, die waren flink versleten door verkeerde uitlijning. Waarschijnlijk een keer een klap gehad, maar ik weet niet wanneer. Uitlijning is al wel gedaan.

Verder misschien dit jaar maar niet dringend. Het kan maar zo dat ik het weer uitstel, mezelf kennende en aangezien ik zowat elk weekend dit jaar al andere prioriteiten heb:
- Besturing nakijken/laten voelen door iemand met meer BX-ervaring
- Misschien toch maar eens de bumpers spuiten...
- Trekhaak opknappen, bekabeling heel maken en monteren.
- En ach, ik kan nog wel genoeg verbeterpunten bedenken.

Ik ben alwťťr vergeten foto's Ūn de stalling te nemen, zoals ik me altijd bedenk op het moment dat hij eruit is. Nou, foto's van net erna dan.

CitroŽn BX 19 GT 1984 (59-RRX-4) by MilanWH, on Flickr
Ik wil wel eens een rondje BX doen, om de besturing te beoordelen.
Ik had dit bericht hier nog niet eens gezien, maar gisteren heeft stoterstangen90 al een rondje in de BX gedaan. De besturing lijkt niet heel vreemd, de verdachten waren volgens hem, in volgorde van waarschijnlijkheid:

- Achterdraagarmlagers, omdat je het vooral op hogere snelheid voelt kan een onstabiele achterkant ook vaag sturen veroorzaken.
- Lagers van het subframe, ik schijn een inmiddels zeldzame versie van het subframe te hebben met lagers (meestal zijn ze vervangen door nieuwere met bussen, na roestschade). Speling daarop veroorzaakt speling in de voorwielen.
- De hardy-schijf in de stuurkolom.

Dus eh, tsja. Aangezien de garage bij mijn vader vol staat en het ook niet echt dringend is, zal ik hier nog wel even mee verder rijden. Mocht het wel dringend zijn, dan hoor ik dat wel met de apk. Die moet voor augustus weer.
Nou, de voorbanden van de BX zijn vervangen. Zoals gezegd, dat was nodig:

Ook is de trilling bij >110 km/h nu weg. Kan ik weer fijn snelweg rijden. Verder nog weinig met het rode monster gedaan eigenlijk.

De Rover staat bij mijn werk in de volle zon, geen pretje om dan eind van de middag in te stappen. Ramen helemaal open dus, maar dat heeft een bekende 45-kwaal doen verergeren: De hemel laat los. Hij had ťťn los hoekje, maar een paar dagen met ramen open rijden heeft werkelijk de hele hemel los doen laten.

Zoals te zien heb ik er een speld in gezet, recht boven mijn hoofd. grinning smiley Die hemel die langs mijn haar schuurde vond ik niet zo fijn... Aangezien ik geen zin heb in veel gedoe of veel kosten, denk ik dat ik er simpelweg meer spelden in ga duwen. Of PjŲtr moet nog een mooie oplossing bedenken. winking smiley

Lange (snelweg)ritten zijn met alle ramen open niet fijn, dus ik heb vandaag toch maar eens naar de airco laten kijken. Het systeem is leeg. En lek. Helaas lijkt het lek in de verdamper te zitten, en die is nogal lastig bereikbaar. Bovendien lijkt zo'n ding nergens in Nederland te koop... In G-B vind ik er genoeg op Ebay. Kijk ik dan verkeerd?
hemel eruit, stof eraf nemen, plaat inspuiten met spuitlijm, stof er terug op wrijven, hemel terug monteren, klaar.
Ik heb de Rover ook eens door de wasstraat gehaald (ja, voor het eerst sinds oktober). Geeft een heel andere aanblik zo. Van een afstand lijkt het weer heel wat. En dan loop je er naartoe en zie je deuken, krassen en vlekken. Naja.
Ook handig, omdat ik normaal nooit in een wasstraat kom was ik zo handig om te vergeten de antenne eraf te halen. grinning smiley Nu dus op zoek naar een nieuw opschroefstukje. Tenminste, als ik het restje dat er nog in zit eruit krijg. Dat zit nogal vast... Ik spuit het nu regelmatig in met WD40 en hoop dat het ineens loskomt...
edit een uur later: Gelukt, dingetje is eruit.

stoterstangen90
Op vakantie naar de UK dan maar.
Ook een goede optie. Moet er nog eens heen.

Nico GTR
Kunnen die niet verzenden?
Natuurlijk wel. Ik vond het alleen bijzonder, en Nederland leek me makkelijker...

ginkelvanmichiel
hemel eruit, stof eraf nemen, plaat inspuiten met spuitlijm, stof er terug op wrijven, hemel terug monteren, klaar.
Ja dat dus. Klinkt als veel werk. Als de hemel eruit is lijkt het me prima te doen, maar die eerste stap (en het weer terugplaatsen), daar zit het probleem. winking smiley Bovendien kan ik mijn hobbytijd wel gebruiken voor andere auto's, de Rover moet gewoon rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2017 21:11 door MWH.
stoterstangen90
Op vakantie naar de UK dan maar.
6 augustus Peterborough Grote BMC/BL rally and sparesday.

Mooi evenement.
Even een grote inhaalslag voor de BX:

En inmiddels staat het rode ding weer in de stalling, met zo'n 6000 km meer op de teller. De maanden vliegen. De urgente dingetjes zijn uiteraard verholpen. Tenminste, nadat ik de voorbollen voor had vervangen. Een paar weken na het uit de stalling halen klapte er zoín ding namelijkÖ Achter was een paar jaar geleden hetzelfde al gebeurd, dom genoeg had ik toen niet alles vervangen.

Voor de ruitensproeier heb ik nu toch maar de schakelaar uit elkaar gehad. Eerder durfde ik dat niet i.v.m. de brosheid van het plastic. Had ik geweten hoe simpel had was, dan had ik het jaren eerder gedaan... Ruitensproeier sproeit nu fantastisch. Het slangetje op de ruitenwisser was wel gescheurd dit jaar, maar via de Snoekfabriek een mooie NOS erop gezet.
Daarna rolde de BX een paar dagen voor mijn vakantie door de APK. Met ťťn adviespunt: De remkrachtverdeler lijkt iets vochtig. Na wat lomp remmen kwam er inderdaad een druppeltje tevoorschijn bij het pedaal. Aangezien ik op vakantie wilde, even geÔnformeerd naar de ernst van het probleem. Van alle kanten kreeg ik terug dat je hiermee niet door moet rijden. Okť, prima. Pascal van de Snoekfabriek was op vakantie, Twan nam waar en wilde godzijdank last minute een avond voor mij vrijmaken. Hij heeft letterlijk de laatste vrije uren in zijn week opgeofferd om mijn BX-vakantie te redden, de held. nut smiley Een flinke worsteling verder was de remkrachtverdeler vervangen.

Dus toch weer op vakantie met de BX. Niet al te ver Frankrijk in dit keer, daar had ik eens geen zin in. Het bleef bij de Vogezen en de Morvan. Van te veel voorbereiden gaat alleen maar meer kapot is mijn gedachte, dus wanneer de BX een paar maanden probleemloos rijd, ga ik zonder verdere voorbereiding richting het zuiden. Zo'n vijf minuten onderweg richting Frankrijk, ik was de stad nog niet uit, kreeg ik het even benauwd. Ik hoorde de hogedrukpomp veel te vaak aanslaan. Even gekeken, er lekte niets. Twan geappt: De drukval van het wisselen van de remkrachtverdeler heeft wellicht de voorraadbol doen overlijden. Hm. Voor ťn achter had ik al geklapte bollen gehad, maar ik had er niet bij stilgestaan dat ook de voorraadbol net zo oud was. Dom. Twan heeft me op afstand door een noodfix gepraat, waarna de pomp minder vaak aansloeg en ik verder durfde.

Daarna ging de vakantie probleemloos. Mooie weggetjes gereden. Ik heb me alleen op de camping wel verontschuldigd bij de buren voor de koude start, waarbij zij telkens in een blauwe walm stonden. De automatische choke lijkt open te gaan, ik vermoed dat de afstelling koud gewoon heel beroerd is. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar eigenlijk hoor je natuurlijk niet de eerste kilometer met de handrem te remmen, om het gas maar niet los te latenÖ

Terug van vakantie stond iets anders op de to-do-list. Even een paar maanden terug: *PATS*. Steen tegen de ruit. Precies op de rand, in de kitlaag, waar veel spanningen op de ruit staan, heb ik me laten vertellen. Binnen een paar dagen was het putje dan ook een scheur geworden. In de rechter onderhoek (vanuit de auto), dus geen probleem voor de keuring, maar mooi is het niet.

Dus rustig aan op zoek naar een bruingetinte voorruit. Ik had lage verwachtingen, ik dacht dat het heel moeilijk ging worden. Toevallig ging het snel. Gert had nog een voorraadje opgeduikeld, ik kwam precies op het goede moment. Zelf had ik via Pascal nog een gebruikt voorruitrubber geregeld, want het nieuwe rubber bij de ruit had afgeronde hoeken. Dat had ik eens in het echt gezien, en ik vond het niet mooi. Dus als ik het kan voorkomen, dan doe ik dat.
Zelf had ik nog een poging gedaan om mijn eigen oude ruitrubber eruit te halen, maar achteraf gezien heb ik hem daarmee alleen maar gesloopt. Gert kreeg de restanten er prima uit. Dom van me. Hoe dan ook, oude ruit eruit, nieuwe ruit met ander rubber erin.

In de linker onderhoek zie je wellicht al wat verontrustende pixels. RoestÖ Ik werd er niet blij vanÖ De enige roest aan mijn BX blijkt op zoín rotplek te zitten. Zeker aangezien we op dat moment niet de mogelijkheid hadden er iets blijvends aan te doen. De roest is eraf gekrabt en het metaal is afgesloten met een bepaald middeltje, maar ik had het liever iets rustiger kunnen doen en meer advies kunnen inwinnen. Nu zit het weer verstopt overal onder. Goed in de gaten houden, nu ik weet waar het zit.

Oh ja, en de trekhaak zit er nog steeds niet onder. Die is wel opgeknapt, maar ik wil eerst de bumpers mooi maken voor de trekhaak daar in de weg zit. En voordat ik de bumpers mooi maak wil ik eerst nog wat technische dingetjes laten doen, maar dat volgt volgend seizoen. Nu dus stalling:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2017 20:39 door MWH.
Het beestje heeft zich weer goed gehouden gelukkig. Ga je er ten tijde van de stalling nog aan klussen?
Nee. Het ding staat bij ouders van een vriend van me. Kost lekker weinig. Maar het is wel vijf kwartier rijden vanaf hier. Dus niet echt ideaal.

Ik zou graag klusruimte hebben, maar iets vasts hier wil ik ook niet aangaan, aangezien ik geen jaren hier in het oosten verwacht te blijven. Aangezien onze beide families uit de randstad komen, willen we daar toch iets dichter in de buurt gaan komen wanneer mijn vriendin hier klaar is met studeren (wss volgend jaar).
Laat ik hier eens wat updaten.

Rover
De Rover heeft in de winter braaf zijn rondjes gemaakt en staat nu op ruim 216k. In december een beurt laten doen en wat roest op de bodem laten herstellen. Daarna in maart de apk, twee nieuwe bandjes en wat schroefwerk (motorsteunbout, eentje zat los en de ander ontbrak...?) en verder maar weer.

Pakweg een maand geleden kwam ik thuis en trok ik nog even wat onkruid uit de voortuin toen de Rover ineens begon te sissen. Een straal KVS die er onder uit loopt is niet helemaal wat je wil... Snel een bak gehaald om eronder te zetten, daarna rustig kijken. Er was een klein gaatje in de toevoerslang van de radiateur gesprongen. Ideaal dat dat na thuiskomst gebeurde, en niet onderweg... thumbs up Paniek sloeg direct toe: Gesprongen slang = hoge druk in koelsysteem = koppakking kapot, zo was mijn conclusie. Mocht dat zo zijn, dan is het einde Rover. Dat is hij niet meer waard. Maar na wat ruggespraak met enkele Roverrijdende forummers had ik er weer meer vertrouwen in, misschien was het toch gewoon een zwakke slang. Even proberen of het nog simpel gefikst kan.
De volgende dag met de bus naar werk en eens kijken of ik ergens zo'n slang kan vinden. Conclusie: Niet makkelijk. En 60 euro voor een slang uit Groot BrittanniŽ vond ik op dat moment vrij prijzig, niet wetende of dat wel het probleem zou zijn of slechts een gevolg. Dus zelf maar gebeund: Het gat zat dicht bij een uiteinde, dus gewoon een stukje eraf gezaagd. De slang zit nu niet helemaal in de klemmen zoals hij zou moeten lopen, maar het gaat al 2kkm goed. winking smiley Intussen geen KVS-verbruik, dus blijkbaar zit de koppakking nog goed. Ik zou nu dus kunnen investeren in een nieuwe slang, of in een hele van een sloop. Maar...

Ooit riep ik dat ik het prima zou vinden als de Rover het tot 2 ton zou redden, daar zit ik al flink overheen. Mijn plan nu: Alleen het hoognodige erin stoppen. Ik ga intussen rustig op zoek naar iets anders, want ik ben een beetje klaar met de Rover. Ik heb destijds bewuste keuzes gemaakt, maar ik heb er nu een beetje spijt van. Een dagelijks hok wat nog een beetje leuk is, dat was mijn gedachte. Dat is ook gelukt. Met een verbruik van 1 op 16 en kilometerkosten van 23ct is hij ook goedkoop. Maar intussen... Ik wil eigenlijk niet zo'n qua staat lelijke auto waarvan sommige functies (airco, sommige speakers, stand 1 van de ventilatie...) niet werken. Deze auto vind ik het door zijn lelijke gebruiksstaat ook niet de moeite om in te investeren om die functies wel voor elkaar te krijgen. En voor de 20kkm die ik per jaar maak wil ik eigenlijk wel iets moderners. Geen haast, de Rover gaat nog wel even door. Ik houd alleen mijn ogen open. Misschien duurt het een maand, misschien ga ik nog wel een jaar zo verder. Pin me er niet op vast.

BX
Weinig te melden sinds het in de stalling zetten van hierboven. Half mei eruit gehaald (accu aankoppelen, starten en lopen, zoals altijd *klopt af*) en direct naar Friesland gereden voor de Elfsteden Oldtimer Rally. Ik ging alleen om te kijken, hoewel ik per ongeluk in de rij voor het finishpodium belandde. Enkele verkeersregelaars vonden het wel grappig en lieten me door. De laatste stuurde me met een boze blik toch maar de andere kant op, waardoor ik op de deelnemerscamping belandde. Ik voelde me een beetje opgelaten, maar er stonden een paar jongelui die enthousiast reageerden: "Kijk eens, een BX! Een GT ook nog! Gaaf!". Toen voelde ik me weer welkom. winking smiley

CitroŽn BX 19 GT 1984 (59-RRX-4) by MilanWH, on Flickr

Twee weken daarna ben ik nog naar het Youngtimer festival gegaan met EMW, waarna ik de BX achter heb gelaten bij de Snoekfabriek. Die is rustig het lijstje met technische aandachtspunten aan het afwerken dat ik hem had meegegeven. Normaal had ik (samen met mijn vader) een deel van die punten zelf wel kunnen/willen doen in mijn vaders garage, maar ik gun mijn vader even wat tijd voor zijn eigen auto's. Hij heeft tenslotte de afgelopen anderhalf jaar al heel veel tijd gestoken in een andere auto die nu op mijn naam staat... Daarover later meer, dat verhaal moet ik nog uitwerken. winking smiley
Wat goed dat de BX technisch weer helemaal aangepakt gaat worden! Moet er veel gedaan worden? Dat je de Rover een beetje zat bent, begrijp ik wel. Voor een dagelijks hok heb je daar best veel zorgen om gehad, niet? Kijk voor een opvolger ook eens naar iets Japans. Voor weinig heb je daar toch vaak betrouwbare en fijne auto's aan. Stiekem heb ik al wel een vermoeden wat die derde auto is... smiling smiley Spannend!
Het behandelplan van de BX:
- Veerpoten voor vervangen. Er is er ooit ťťn vervangen waardoor hij nu ietsjes scheef veert. Wanneer je het weet is dat heel irritant. Nu dus vervangen door twee gelijke.
- Veerpootretourslangetje LV vervangen door een hele. Zit nu een beun-stukje tussen.
- Achterdraagarmlagers vervangen. Niet heel hard nodig, maar ik hoor ze af en toe kraken en het is een bekend punt bij BX'en dus direct maar doen.
- Pakking op thermostaathuis en pakking op ontsteking vervangen, beide iets zweterig.
- Als hij toch op een brug staat, maar direct een nieuwe voorraadbol. Die is al een jaar nodig, de HD-pomp slaat te vaak aan.
- Proberen om de afstelling van de automatische choke beter in orde te krijgen, zodat ik niet meer de straat blauw zet en de eerste kilometer op de handrem moet remmen na een koude start. winking smiley

Aan iets Japans denk ik zeker voor dagelijks. We gaan het zien. En die derde, jij mag niet raden inderdaad! big smile smiley
Zoals eerder beloofd een stuk over de aanwinst. Laat ik eens een test doen hoe lang een forumpost kan zijn. big smile smiley Ik vind het altijd leuk om een aankoopverhaal te schrijven voor mijn eigen archief en voor fora. In dit geval was het iets meer dan gewoon een aankoop, het proces begon ruim vijf jaar geleden en pas sinds 2 maanden staat de auto op mijn naam. Zie eens 5 jaar in ťťn post te vatten. Het is dus nogal een lap tekst, hopelijk heb ik leesbaar genoeg geschreven en genoeg tussenstopplaatjes toegevoegd. smiling smiley

Maar goed, de nieuwste aanwinst. Hoewel, nieuwste. De BX is met bouwjaar í84 al een stuk ouder dan ik ben, maar deze is dubbel zo oudÖ Men beweert wel eens dat oldtimerbezitters teruggrijpen op hun jeugd, op de autoís die ze toen zagen rijden. Ik heb een tijd gedacht dat dat op mij niet van toepassing was, omdat ik ook veel heb met nůg veel oudere autoís. Inmiddels realiseer ik me echter dat die beschrijving op mij ook van toepassing is. Ik ben opgegroeid met een vader die oldtimers reed en die mij, omdat ik het leuk vond, meesleepte naar allerlei evenementen.

Een typisch zomervakantieritueel van ons gezin. Op de foto mijn broertje.

CitroŽn DS with caravan cooling down by MilanWH, on Flickr

Mijn vaders DS en Acadiane waren voor dagelijks, de Fiat 500C Topolino heb ik nauwelijks bewust meegemaakt (daar zijn we letterlijk uit gegroeid als gezin) en andere autoís waren vaak nauwelijks rijdend. Maar mijn vaders echte hobbyauto was en is zijn CitroŽn 11B uit 1956. Een Traction Avant. Ook hij voldoet aan bovenstaande omschrijving van de oldtimerbezitter, hij heeft namelijk enigszins geprobeerd de Traction van zijn vader na te bouwen: Grijs met de bumpers van de zescilinder. Een later teruggevonden foto lijkt erop te wijzen dat zijn vaders Traction een 11BL was en niet de grotere 11B, maar soit. Met gestrekte benen achterin kunnen zitten vond ik als kind wel fijn, dus dat is hem vergeven. winking smiley

Er is een behoorlijk actieve club voor de Traction, en van jongs af aan ben ik mee gegaan naar alle meetings. Soms bij het clubhuis dat mijn vader ter beschikking stelde/beheerde, soms landelijke meetings of zelfs met de club naar het buitenland. Tractions met caravan, het kan prima. Eenmaal in bezit van het roze pasje mocht ik, na de Acadiane en DS onder de knie gekregen te hebben, ook achter het stuurwiel van de Traction plaatsnemen. De DS zweeft fijn, de Acadiane is een geweldig leuk raghok (wanneer hij zin had tenminsteÖ), maar de Traction is zoín totaal andere beleving. Back to basics. Werken achter het stuur. Zeker op de buitenlandritten vermaakte ik me geweldig, en besloot dat er ooit een Traction in bezit moest komen.

Jullie kunnen nu wel raden waar dit naartoe gaat, maar ik had in mei 2013 nog geen idee. Ik ging met mijn vader naar CitroMobile en we troffen daar reeds op de parkeerplaats een Traction 11BL, waar een bordje ĎTe koopí op stond. De eigenaar klapte net zijn stoeltje uit om ernaast te gaan zitten in afwachting van geÔnteresseerden.

Lang hoefde hij niet te wachten, want mijn vader keek naar de prijs, keek eens naar de auto en vroeg om een proefrit. Na een rondje belde hij mijn moeder voor toestemming om wat geld van de gemeenschappelijke rekening te halen en was de deal rond. De overschrijving zou later zijn, de eigenaar ging direct weer naar huis. Zijn missie was geslaagd, met de rest van het evenement had hij blijkbaar niet veel. Bij de uitgang van het terrein werd hij nog gekiekt door Tim:

CitroŽn Traction Avant by timvanessen, on Flickr

Mijn vader vertelde dat dit een deal was die hij niet kon laten lopen, die auto was veel meer waard. Even mooi maken en hij kon hem met goede winst doorverkopen. Dan had hij weer wat extra geld voor zijn eigen autoís. Met deze Traction ben ik vlak daarna met een vriend en mijn ouders naar een meeting van de Tractionclub geweest, even showen en hopen dat de LPG-tank niet leeg zou raken. De vulnippel was namelijk kapot en op benzine liep hij niet. Het ging goed. Een foto samen met mijn vaders 2CV Dolly (inmiddels verkocht) werd gemaakt omdat het kleurenschema zo leuk matcht. Deze Traction werd binnenshuis dan ook bekend als de DollyTraction, om een onderscheid te hebben. Daarna belandde de Traction in de stalling, in afwachting van opknapbeurt en doorverkoop.

CitroŽn 11BL 1951 Traction & 2CV Dolly by MilanWH, on Flickr

*skip*
Drie jaar later. De gekochte Traction staat al die tijd in de stalling. Mijn vader heeft klussen te over. Toen zijn DS voor de tweede keer in korte tijd een groot mankement had, was hij het zat. Dat ding moest maar eens voor straf een tijd de hoek in, hij had geen zin om daar nu weer aan te beginnen. En wat stond er in die hoek? Juist, de gekochte Traction. Nu komt het: Hoe lang het idee bij hem al speelde weet ik niet, maar hij kwam met een heel interessant aanbod. ďZullen we deze Traction een gezamenlijk project maken?Ē Ik zou veel leren over de techniek van de Traction, wat zeker nodig is als je ooit zoín auto wil hebben. En daarna kon ik de auto voor de kostprijs van aanschaf + opknappen overnemen. Eens over nadenkenÖ

Een Traction wilde ik sowieso nog eens hebben. Als ik daar helemaal op eigen initiatief naartoe had moeten werken, had het nog wel enkele jaren geduurd. Dan had ik wat studieschuld willen aflossen en een eigen garage bij huis willen hebben. De kennis en middelen om een auto zelf helemaal op te knappen heb ik ook niet, en anders zou het zeker nog heel wat jaren geduurd hebben voor ik het volledige aankoopbedrag van een kant en klaar exemplaar bij elkaar zou hebben. Voordelen van dit aanbod:
- Prijstechnisch gunstige aanschaf
- Voordeel van mijn vaders contacten waardoor veel uit te besteden delen van het opknappen goedkoper kunnen dan wanneer ik het volledig bij commerciŽlen neerleg
- Voordeel van mijn vaders kennis en kunde, zijn uren hoef ik niet te betalen
- Ik leer zelf veel over de techniek
- Ik doe een groot project met mijn vader, die toch inmiddels de 70 is gepasseerd.

Genoeg redenen om toe te happen. Toen kreeg ik de vraag hoe ik zou het willen doen. Twee mogelijkheden:
- Opknappen zodat je snel kan rijden, een paar jaar Ďgoedkoopí genieten en in een later stadium de auto goed aanpakken en naar eigen zin maken.
- Of direct alles aanpakken en de auto naar eigen zin maken.
Mijn vaders gezondheid werkt niet altijd mee en hij begint zijn leeftijd ook steeds meer fysiek te merken. Hoe het over een paar jaar is kan niemand voorspellen. De kans is groot dat het hem dan minder goed lukt om zelf veel te doen, waardoor uit het lijstje hierboven voordeel 3, 4 en 5 (deels) vervallen. Ik heb dus gekozen om het samen met mijn vader direct goed aan te pakken.

Op 1 augustus 2016 haalden we de 11BL op uit de stalling. Ik heb sindsdien jaar lang zo veel mogelijk weekends bij mijn ouders doorgebracht om te helpen, aangezien de auto in mijn vaders garage stond. Maar laten we wel wezen, mijn vader ging doordeweeks gewoon door, dus hij heeft het merendeel van het werk gedaan.

Sindsdien is er een dagelijks logboek bijgehouden van de vorderingen aan de auto, verrijkt met fotoís, schemaís en tekeningen. Ik zou hem pagina voor pagina kunnen inscannen, maar daar zal ik weinigen een plezier mee doen. Een samenvatting dan maar, enkele woorden per pagina terwijl ik er doorheen blader. Af en toe iets meer tekst bij een keuzemoment: Remmen gereviseerd, lopend gekregen op benzine, benzinetank verwijderd en poging tot schoonmaken gedaan, roest in bodem hersteld, interieur verwijderd, deuren van lak en plamuur ontdaan, deuren roest hersteld, heel veel schuren en plamuren om ze weer strak te krijgen, neus eraf, alles schoonmaken en ontroesten, benzinetank vervangen, achterkant uit elkaar, schoonmaken, ontroesten en weer strak maken, roest kofferbak herstellen.

En dan heb je een boel losse plaatwerkdelen en een koets met motor over. Zoals eerder zijdelings genoemd zat er een LPG-installatie in, een samenraapsel van allerhande modernere onderdelen. Wat moet daarmee gebeuren? Het werkt prima, en het rijdt een stuk goedkoper dan op benzine (98 met loodvervanger, pakweg 1 op 8 tot nu toe). MaarÖ Je houdt praktisch geen kofferruimte over en het maakt de techniek een stukje ingewikkelder, wat voor een beginneling als ikzelf vervelend is. Uiteindelijk toch besloten om de LPG-installatie eruit te halen. Aangezien zoín oude tank niet meer in een nieuwe installatie gebruikt mag worden, is het verder nauwelijks wat waard. Daarom heb ik het zelf maar in een hoek gelegd. Mocht ik in de toekomst meer rijden, of mochten milieumaatregelen een barriŤre gaan vormen, dan kan ik het weer inbouwen. Op kenteken laat ik het ook gewoon als LPG staan, heb ik (voorlopig) geen last van.

Ook uit de auto verdwenen is de Clayton-kachel. Ik rijd toch niet wanneer het koud is, de auto warmt al snel genoeg op door de motorwarmte en het scheelt weer wat slangenmeuk onder de motorkap. Ook de radio met alle speakers rondom, de voetenbakverlichting, het alarm en de deurverklikkers zijn weg. De vorige eigenaar hield blijkbaar nogal van het toevoegen van elektronicameuk aan de auto, wat mijns inziens niet thuis hoort in een hobbyoldtimer. Ieder zijn ding.

Dan verder met de techniek. Stukje bij beetje wordt er meer van de motor af geplukt, om alles na te kijken en mooier te maken. De versnellingsbak moest er sowieso ook nog vanaf, omdat daar een nare tik in zat. En dan direct maar het hele blok eruit halen. Dat was eigenlijk niet de bedoeling, maar als je toch al zo ver bent en een takel hebt staan is het een kleine moeite. Dan kan je overal net wat fijner bij. De versnellingsbak is door verschillende mensen met verstand van zaken goed nagekeken, maar de oorzaak van de tik in de eerste versnelling en achteruit is niet gevonden. Dan maar gewoon door.

De startmotor was nog origineel en was volledig aan gort van binnen, het was een wonder dat die nog werkte. Reden daarvoor: De startmotor werkt op 6V en kreeg veel te harde klappen, want het systeem was al omgebouwd naar 12V. Startmotor is vervangen door die van een DS. Het 12V-systeem heb ik wel zo gelaten, want dat is een stuk prettiger en veiliger: Je hoeft niet continu op de laadstroom te letten en je hebt wat meer prik. In mijn vaders 6V Traction is rijden met verlichting aan al voldoende om de accu leeg te trekken en de verlichting zie je nauwelijks.

Verder met de koets. Heel veel kaal maken, her en der wat repareren en mooier maken. Veer van het gaspedaal vervangen (wat een ***klus, dat kan gewoon niet!), nieuwe accubak gemaakt, alle gaten van verdwenen kachel en elektronica gedicht in het dashboard, koppeling vervangen, wielen opgeknapt.

Volgend ingrijpend moment. Hoe moet de Traction eruit komen te zien? Welke kleur wordt hij? Over deze keuze heb ik een maand of twee gedaanÖ Omdat Ďzo latení voor deze auto in mijn ogen absoluut geen optie was (wat een circuscombinatie, dat beige-lichtrood. Op een Amerikaan of een Brit kan het soms, zoín basic wederopbouw Frans ding kan het imho niet hebben), moest ik wel wat gaan kiezen. Origineel werden Tractions in 1951 alleen in het zwart geleverd. Als het verder ook een volledig originele auto was geweest, had ik het zo gelaten. Maar eigenlijk heb ik sowieso niets met zwarte autoís, en er zijn al veel te veel zwarte Tractions. Omdat deze auto met mijn middelen momenteel toch niet naar origineelstaat gebracht gaat worden, kan ik net zo goed iets anders kiezen.

Kleur met zwarte schermen is mooi, maar origineel kon dat alleen voor de oorlog. Als ik dat ga doen, heb ik een Ďnepperí gemaakt. Hoewel ik dus geen volledige originaliteit nastreef, vond ik dat toch reden om het niet te willen. Het moet dus ťťn kleur zijn. Lichte kleuren worden het dan niet, dan krijg je zoín trouwauto-uitstraling. Ook een afknapper in mijn boekje. Donkere kleuren dus. Ik heb heel veel gegoogeld, plaatjes gezocht. Veel moois gezien, ook blauw en groen. Maar ik kwam toch elke keer stil te staan bij rood. Daar heb ik nu eenmaal wat mee op autoísÖ Daar maar op verder zoeken dan. 1001 tinten rood, zie maar eens de Ďjuisteí te vinden. In Klassiek en Techniek stond een AC Ace in heel mooi rood. Die kant moest het op. Maar als je donkerrood hebt, wordt het in bepaalde omstandigheden paars ůf bruin. Welke kant moet het op? Eigen proefjes van mijn vader waren goed bedoeld, maar het werd hem niet. Gelukkig hebben die grundliche Duitsers goede archieven, dus ik ben eens in de Mercedes-kleuren gedoken en heb een spuitbusje besteld van twee donkerrode kleurnummers. Die uitgeprobeerd op enkele voorwerpen (waaronder mijn fiets, die is nu gevlekt rood her en der) en de knoop doorgehakt. DB 542 is het geworden. Mijn vader heeft gewerkt bij een autoschadebedrijf, daar wilden ze hem wel even tussendoor doen. Hij is heel druk geweest met heen en weer rijden om delen te brengen en halen (in de sneeuw) en het is goed gegaan.

Op fotoís lijkt het vaak bruin, maar in het echt hoor ik vaak dat het meer paars is. Het verschilt eigenlijk in elke omstandigheid. Aan de schaduwzijde en in schemering is het al gauw bijna zwart. Ik ben blij met mijn kleurkeuze.

Na het spuiten kon het opbouwen weer beginnen. Motor erin, vloerbekleding plakken, deuren opbouwen. Het interieur hebben we laten doen, dat was vaalrood en gescheurd. Dat kon echt niet meer. De originele bekleding is duur en muisgrijs gestreept, dat vond ik niet echt wat. Ik wilde een tintje bruin erin proberen te krijgen, voor een match met de rode buitenkant. Dat is dus een grijs-met-een-tintje-bruin corduroy-achtige stof geworden. Ik vind het geslaagd. De hemel hebben we laten zitten, die was nog goed. Dashboard erin, aansluiten, plaatwerk eraan, elektronica werkend zien te krijgen (geen hobby van ons) en we zijn er ongeveer. 2 jaar werk in 2 A4tjes samengevat.

Hij was net op tijd klaar voor de technische keuring van de Tractionclub. Bij gebrek aan verplichte APK is het wel handig om je auto eens per jaar door een onafhankelijke derde na te laten kijken op gebreken. Zeker in dit geval, als een auto volledig uit elkaar is geweest, kan je altijd wat over het hoofd gezien hebben. Er kwamen wat missende details aan het licht, maar de techniek was in de basis goed.
Na nog wat testritjes ging de eerste echte rit naar CitroMobile. Opvallend genoeg heb ik hem slechts op ťťn foto teruggevonden, terwijl ik bijna zeker weet dat als ik twee dagen met de BX was geweest ik meer fotoís Ďgeoogstí had. Naja, het gaat mij om het zelf rijden. Dat ging gelukkig prima die dagen! Daarna nog eens een rit met mijn ouders en vriendin met onze twee Tractions gemaakt. Dat moest voordat ik hem mee mocht nemen. smiling smiley Inmiddels staat hij een ruime maand in een gehuurde garagebox in Enschede, met af en toe een zondagsritje genieten.

CitroŽn 11BL Traction Avant 1951 (99-76-UT) by MilanWH, on Flickr
Misschien off topic, maar wat fijn, die band met je vader! Wist je dat je de Traction Avant ook had met luchtvering? Ik zag dat een keer op een oldtimershow in Mechelen. Bovendien had je de auto ook met zescylinder, misschien in die combinatie.
@speedtouch: Dat is geen vanzelfsprekendheid weet ik, en is zeker fijn. smiling smiley

Ik ben aardig thuis in de Tractions, ook al voordat ik er zelf ťťn had. winking smiley De auto waar jij het over hebt is de 15 Six H, de zescilinder met hydropneumatisch geveerde achteras. Deels om het systeem in iets simpeler vorm alvast uit te proberen voordat de DS op de markt kwam, deels omdat de Traction natuurlijk vrij verouderd was in 1954 en hoogwaardigheidsbekleders wel verwend moesten worden.

Sjees wat een lang verhaal big smile smiley
Maar wat gaaf! De kleur is ook prachtig top exemplaar zo!
Prachtig verhaal en wat een mooie auto! thumbs up Goeie kleurkeuze ook. Ik hoop de Traction een keer te kunnen bewonderen bij een evenement. Geniet ervan, Milan!
Leuk, ook het verhaal erbij! thumbs up

Goed ook dat de club een keuring verplicht stelt. Nooit meer APK scheelt gedoe met jonge keurmeesters die de techniek niet binnen de historische context kunnen plaatsen, maar het is zeker niet verkeerd een onafhankelijk iemand met verstand van zaken zo af en toe eens een kritische blik op je trotse bezit te laten werpen.

Ik hoorde onlangs dat de prijzen van ťcht oude oldtimers de laatste tijd wat onder druk staan, in tegenstelling tot de prijzen van jongere oldtimers. Als reden werd genoemd dat deze niet populair zijn bij de jongere generatie (want te onbekend). Nu weet ik niet hoe oud jij precies bent, maar ik begrijp jonger dan je BX. Goed om te zien dat er dus nog wel jongere liefhebbers te vinden zijn.
Wat een gaaf ding! Neem die maar eens snel mee naar een AW-meeting... Bijvoorbeeld 12 augustus in de Meern. smiling bouncing smiley
Geweldig ding inderdaad, en petje af voor al het werk wat jullie erin hebben gestoken! thumbs up
Prachtige auto. Ik vind dat de kleur best tijdscorrect en geloofwaardig over komt ondanks dat het zo niet geleverd is, mooie tintthumbs up

In hoeverre acht je een Traction eigenlijk "inzetbaar"? Van wat ik ervan heb gehoord en gelezen rijdt het relatief modern voor een auto die in oorsprong uit de jaren 30 stamt.
Mooi verhaal hoor. Kleur vind ik goed gelukt. Veel plezier ermee. thumbs up
Geweldig verhaal. Wat een auto, wat een pa, en wat een doorzettingsvermogen van jouw kant.
Dank voor alle complimenten!

Dakloos
Goed ook dat de club een keuring verplicht stelt. [...]
Verplicht is de keuring niet. Als ze dat zouden proberen, vrees ik dat ze een boel leden verliezen. Ze zijn het wel heel hard aan het promoten, om iedereen bewust te maken van de mogelijkheden en de risico's die soms (onbewust) genomen worden.

Dakloos
Ik hoorde onlangs dat de prijzen van ťcht oude oldtimers de laatste tijd wat onder druk staan, in tegenstelling tot de prijzen van jongere oldtimers. Als reden werd genoemd dat deze niet populair zijn bij de jongere generatie (want te onbekend). Nu weet ik niet hoe oud jij precies bent, maar ik begrijp jonger dan je BX. Goed om te zien dat er dus nog wel jongere liefhebbers te vinden zijn.
Qua prijzen, tsja. Inderdaad, voor de jongere generatie is deze auto eigenlijk te oud. Ze kennen hem niet, en zoals gezegd vallen mensen vaak terug op wat ze kennen uit herinneringen. Dat geldt voor mij dus ook. We zullen het zien. Ik heb hem niet als investering. Ik geniet nu het nog kan en mag.
De club heeft het inmiddels wel door, en is aardig aan het inzetten op verjonging. Ze proberen de jeugd er steeds meer bij te betrekken, om zo die herinneringen te creŽren die later de doorslag zouden kunnen geven.

Gewoon Dirk
Wat een gaaf ding! Neem die maar eens snel mee naar een AW-meeting... Bijvoorbeeld 12 augustus in de Meern.
Had ik in eerste instantie in de agenda staan. Maar dat was vast niet met de Traction geweest, vanuit Enschede is dat dan ruim 2 uur snelweg (gewoon niet leuk met zo'n auto) of heel veel langer binnendoor. En dat voor een parkeerplaatsmeeting van laten we zeggen 2 uur...
Hoe dan ook, inmiddels is hij uit de agenda verdreven. Dan is namelijk het Nederlandse evenement dat 100 (of eigenlijk 99) jaar CitroŽn viert op het Eiland van Maurik, gecombineerd met het jaarfeest van de Tractionclub. 'Moet' ik bij zijn. smiling smiley En ja, dat is inderdaad een eind in de richting. Maar net te ver om even om te rijden.

D.Elzinga
In hoeverre acht je een Traction eigenlijk "inzetbaar"? Van wat ik ervan heb gehoord en gelezen rijdt het relatief modern voor een auto die in oorsprong uit de jaren 30 stamt.
Juist daarom is een Traction inderdaad nu nog leuk. Een vooroorlogse auto die net 80 kruissnelheid haalt wil je eigenlijk niet ver rijden. Een Traction komt binnendoor prima mee, ondanks de drie versnellingen. Flink doortrekken af en toe, dat wel. De Traction stond als vroege voorwielaandrijver vooral bekend om zijn weggedrag. In de bochten kan hij prima meekomen, wat veel tijdsgenoten niet kunnen zeggen.
En op de snelweg rijd ik ongeveer 95 op de GPS. Mits er ruimte is, als het druk is blijf ik tussen de vrachtauto's hangen. Voor een inhaalactie kun je best even richting 110 met wat aandringen, maar constant is dat niet comfortabel. Dat kan trouwens enorm verschillen per auto, en met wat meer geluidsisolatie is het vast nog wat te rekken in mijn geval. Of met oordopjes. Die ben ik na een paar ritten inmiddels ook aan het overwegen. Ik heb mijn trommelvliezen hopelijk nog minstens een jaar of 50 nodig namelijk. winking smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2018 21:02 door MWH.
De liefde voor de (klassieke) CitroŽn is er met de paplepel in gegoten! Wat mooi om zoiets met je vader uit te voeren, het proces bij te houden en... het resultaat mag er zijn. Prachtige kleur, oneindig veel mooier dan in de oude kleurencombinatie. Een auto om te koesteren, die doe je nooit meer weg.
Vandaag voor het eerst bij een evenement van afdeling Oost van de Tractionclub geweest. Ik ben bekend bij afdeling Midden via mijn vader, maar dit was nieuw. Toch herkende ik (los van de vage herkenning via landelijke evenementen) al iemand, die blijkbaar 20 jaar geleden lid was van afdeling Midden. De laatste keer dat hij mij had gezien was ik een paar koppen kleiner, maar blijkbaar was hij weinig veranderd aangezien ik hem wel herkende. Geinig.

De opkomst was matig, met 6 Tractions, 2 DS'en en een moderne C5 i.v.m. een Tractionrijblessure. Maar het was wel gezellig, en de rit van Olst naar Markelo was mooi. Totaal toch zo'n 180 km gereden. Ik heb eigenlijk maar ťťn foto gemaakt, ben er niet aan toe gekomen om iets beter naar de andere auto's te kijken. Het houten ding op die foto is trouwens een zelfbouwpickup, waarvan de voormalig achterkant nu in het dorp Borne te zien is. Mijn Traction heeft het prima gedaan, op ťťn detail na.
Op de terugweg hoorde ik, terwijl ik opschakelde in een bocht, een metalig 'tingeling'. Dat kan ook een metalig iets op de weg zijn en hoeft niets te betekenen. In eerste instantie merkte ik niets aan de auto, dus reed ik door. Maar ik sloeg het wel op. Een paar schakelacties later begon ik door te krijgen dat er toch ergens iets vreemd voelde. Terwijl je je in het verkeer begeeft bent ga je niet rustig analyseren, dus ik liet het nog even op me inwerken tot ik er vanzelf achter zou komen wat er vreemd is.

En ja, na nog wat geschakel had ik door dat de koppeling vreemd aanvoelde. Dus even stoppen langs de weg en voelen wat het kan zijn. Dat bleek vrij duidelijk. Alle pedalen scharnieren rond een buis, en die buis was aan ťťn zijde losgeraakt. Bij het koppelen bewoog ik dus eerst de buis, daarna pas ging de koppeling zijn werk doen. Het bleek een kwestie van een losgeraakte bout in die buis. Ik snap ook wel dat die bout los komt, bij elke koppelactie komt er een moment op te staan en hij lijkt niet geborgd te zijn. Ergens klopt er waarschijnlijk iets niet. Die heb ik met de hand even aangedraaid voor de rest van de rit, maar moet nog even beter vastgezet ťn geborgd worden.

Oh ja, en van degene achter me hoorde ik dat ťťn van mijn rechterknipperlichten het niet meer deed. Gelukkig heb ik er twee. Onder en boven knippert namelijk beide. Dat is niet origineel, maar het was al zo en ik vind het bijdragen aan de veiligheid dus laat ik het zo. Mensen verwachten namelijk vaak niet dat het knipperlicht zo ver van het achterlicht vandaan zit. Maar het moet wel gefikst. En ik wil nog een paar resonanties uit het interieur zien te krijgen. Je hebt altijd wat te doen.

@D-C: Dank!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2018 21:41 door MWH.
Mooi hoor, en die kleur.....Prachtig thumbs up
Geweldig verhaal en wat een prachtige auto is zo'n Traction Avant toch!thumbs up
Erg leuk dat je zo een echt oude auto kan rijden. Toch een bijzondere ervaring. En een erg leuke aanvulling op de BX zeker na de restauratie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.