JoŽl D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | BMW Z4 2.5i '03 - ///M Tuning!

Eens, maar op internet zijn er vast ervaringsdeskundigen te vinden. tongue sticking out smiley
Goed, net olie vervangen en nieuwe bougies erin gedraaid. Hij draait weer goed, maar onderin, mist hij soms wat trekkracht. Ik heb even wat gekeken op het Alfaforum en het zou wel eens de rotor kunnen zijn. Weet iemand of, als je een nieuwe verdelerkap bestelt of daar ook een nieuwe rotor bijzit, of moet je die apart kopen?
Rotor is een appart onderdeel.

tenminste, bij alle auto's waar ik aan gewerkt heb maar daar zat Goddank nooit een Alfa tussen smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2016 18:44 door Lycan Capri.
[www.ebay.ie]

zo ziet zo'n ding er uit, kost geen drol en gelijk vervangen met de bougiekabels en verdelerkap....
Die is volgens mij niet voor een Twinspark. Ik zit een beetje te kijken, maar ik kan nergens losse rotors vinden voor de TS, dus zitten ze in de verdelerkap?
JoŽl D.
Die is volgens mij niet voor een Twinspark. Ik zit een beetje te kijken, maar ik kan nergens losse rotors vinden voor de TS, dus zitten ze in de verdelerkap?

De rotor draait op de nokkenas. Dat kan, zover ik weet, niet ťťn geheel zijn met de verdelerkap. Daarin zitten juist de 'punten' waarmee contact gemaakt moet worden.. om een stroom door de bougiekabel te jassen.

Een beetje onderdelengrossier verkoopt verdeelkap en rotor gelijktijdig.
Althans, zo heb ik het vroeger wel gekocht.. waren inderdaad losse onderdeelnummers..

Het kan immers voorkomen dat de verdeelkap een (haar)scheurtje oploopt, ergens kort na vervanging van de set, waardoor je een nieuwe kap nodig hebt maar de rotor nog prima is.
Goed om te lezen dat de 75 weer loopt en hopen dat een nieuwe verdelerkap+rotor de rest oplost! thumbs up
Ik zit ook ff op mister auto te kijken.. inderdaad.. voor de 2 liter met 4 bougies of de 2,5 met 6 bougies wordt wel een stroomverdelerrotor opgegeven.. voor de versie met 8 bougies niet. Vreemd.

Ik keek nog ff bij de, aan mijn, Fura, verwante 127.. daar kan je ook een complete rotor plus kap set kopen.. Los kan ook.
Ik denk een fout ergens in een systeem. Volgens mij gebruiken alle sites hetzelfde systeem. Via wat zoekwerk 2 onderdeelnummers gevonden voor een verdelerkap en een rotor. Die net dus besteld. Dit weekend er maar opzetten. Als hij het dan nog niet goed doet, mag de garage er naar kijken. winking smiley
Er zijn wel een paar verschillende dataleveranciers mbt onderdelencatalogi, maar niet veel inderdaad.
JoŽl D.
Dit weekend er maar opzetten.

Niet dus. Pakket is er nog niet. En verwacht eigenlijk ook niet dat hij nog komt, laatste update op de site van GLS is 66 uur geleden. thumbs down
^Toch nog aangekomen. Net de rotors + verdelerkappen vervangen, maar dat had geen effect. Sterker nog. Hij loopt weer op 3 cilinders.

Ik hou er sterk rekening mee dat de nieuwe olie en bougies symptoombestrijding was en ga er maar vanuit dat de motor gereviseerd moet worden. De vraag is alleen of ik dat geld erin wil investeren. eye rolling smiley
Wat kost een ander blok? Dat is in eerste instantie goedkoper denk ik.
Nico GTR

Een goed ander TS blok koop je niet meer voor een paar honderd Euro.
JoŽl D.
Nico GTR

Een goed ander TS blok koop je niet meer voor een paar honderd Euro.

Das dan wel weer heel erg jammer!
Ik kan er natuurlijk ook meteen een V6 24v inlepelen. eye rolling smiley

[www.facebook.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2016 17:50 door JoŽl D..
Goed, bougies zijn droog. Da's in ieder geval wat. Nu even de bobine en bougiekabels doormeten.
JoŽl D.
Goed, bougies zijn droog. Da's in ieder geval wat. Nu even de bobine en bougiekabels doormeten.

Bingo. In ieder geval een bougiekabel was niet goed, 30 mega Ohm. nut smiley Het liefste wil ik de hele set vervangen, maar dat kost 200 Euro voor een goede set. Even nadenken daarover dus. Misschien eerst eentje vervangen en kijken of daarmee het probleem opgelost is.
De vraag is of je ze los kunt krijgen. Bij mij op het werk kunnen we bougiekabels alleen als set krijgen.
Ik koop maar gewoon een set. Ik heb er nu een gevonden van NGK die redelijk betaalbaar is. Dan is ook gewoon meteen alles nieuw.
Nou....ik ben er klaar mee. Nieuwe bougiekabels gemonteerd en hij doet het nu helemaal niet meer.
JoŽl D.
Nou....ik ben er klaar mee. Nieuwe bougiekabels gemonteerd en hij doet het nu helemaal niet meer.

Joh, ruk zo'n dwarse Italiaan. Ik kan mij voorstellen dat je dat apparaat wel ff in de hoek wilt zetten..moody smiley

Wellicht een overbodige vraag.. maar de kabels wel in de juiste volgorde gemonteerd?
Zit toch een nieuwe rotor + kap op?

Kan natuurlijk altijd een productfout optreden..
het centrale koolstofstiftje uit de verdeelkap gevallen? (autobiografisch)
Dat was wel het geval, maar de oude verdelerkap heb ik weer teruggezet (daar was in principe niets mis mee). Een 75 TS moet echter lopen met slechts 1 bougie per cilinder. Maar dat is nu ook niet het geval.
Zit dat niet geklonken?

Edit: Nee, dus.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2016 17:51 door Durashift.
Biertje nemen, ontspannen, met iets anders bezig gaan en later deze week weer fris, goedgehumeurd alles gaan nalopen.....
Bougiekabels zitten 100% goed. Ze zitten zoals ik ze eraf heb gehaald, ontstekingsvolgorde klopt en boven en onder komt overeen qua rotorstand.

Dan maar verder zoeken, want je hebt voor een werkende motor ook brandstof nodig. Even de leiding eraf getrokken, daar stond wel benzine in, maar bij het starten kwam er niets uit.
Zou wel bizar zijn als net op hetzelfde moment je brandstofpomp het begeven heeft..

Mechanisch of elektrisch?
Nja, daar lijkt het wel op. Ik heb ermee gereden voordat ik de bougiekabels heb vervangen. En toen ik ze had vervangen wilde hij niet meer starten.

Het is een elektrische brandstofpomp. Maandag ga ik even kijken of die het wel doet. Het kan ook nog de BDP sensor zijn of het relais. Dat is alleen een relais met een diode (iemand enig idee wat het nut daarvan is?) en die heb ik hier niet liggen. Dinsdag daar dus even achteraan.
JoŽl D.
(..). Dat is alleen een relais met een diode (iemand enig idee wat het nut daarvan is?) en die heb ik hier niet liggen. (..)

Ik was zelf ook wel nieuwsgierig naar wat dat zou doen.

Het Mercedesforum heeft wel een heldere uitleg.

Kort gezegd, de diode (vrijloopdiode of blusdiode genoemd) zorgt voor afvoer van de tegen-spanning (welke door de magneetspoel wordt opgewekt) en vrijkomt bij stroomonderbreking van de spoel.

[www.google.nl]

(PDF link)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-12-2016 21:08 door Durashift.
Jep is heel normaal hoor dat heeft elke auto waarvan ik tot nog toe een schema heb gezien. Van een Suzuki Samurai tot een MB tot een Alfa. winking smiley
Durashift
Nou, los jij het ff op voor JoŽl winking smiley

Die weet precies waar die moet kijken.

Motor gaat niet aan?

-ontsteekt die?
- krijgt die brandstof?

Brandstoffilter kan verstopt zitten, ontsteking ligt het niet aan, vonkt die niet op het juiste moment dan is het de BDP sensor. etc....maar het is niet zo dat een diode raar kan doen want das geen computer.
@ Durashift: Leuke & leerzame uitleg op MB forum!
@ Joel: Relais 31 noemen ze in het schema het brandstofpomprelais. Ik vermoed dat de brandstofpomp zelf in de buurt van de tank gemonteerd zit. Ik zou beginnen met meten of de pomp wel stroom krijgt (en of de massa verbinding nog goed is). en wat er gebeurt als je de pomp apart aansluit op 12 volt (draait'ie dan?) Relais 34, Hoofd relais, schakelt zowel de inspuiting als de ontsteking aan/uit. Werkt deze nog? Kan je die horen klikken als je het contactslot aan zet? Zit er ergens een zekering voor dit hoofdrelais die kapot is?
Bedankt voor de informatie en het meedenken iedereen. smiling smiley

Ik heb alle relais en zekeringen gecontroleerd, die doen het allemaal. Het enige wat ik nog kan doen is de brandstofpomp doormeten en kijken hoeveel spanning erop komt te staan (stekkerverbindingen willen nog wel eens slecht zijn). Omdat de brandstofpomp op een vrij onhandige plek zit heb ik besloten om de auto in het voorjaar naar de garage te brengen. Zojuist de auto geschorst. Kan ik nog mooi even wat sparen voor de reparatie en het laswerk voor in het voorjaar. winking smiley

Hij start dan ook niet op een beetje remmenreiniger?

Maar beter zo, anders blijf je bezig.
Ik had al een tijd niet meer gekeken hier, sorry JoŽl, balen zeg dat de 75 "zo raar doet". Ik kan je helaas ook geen tips of zo geven, succes in ieder geval! Wel slim dat je hem geschorst hebt,thumbs up
Nee, niet geprobeerd CK. Mag de garage doen. winking smiley

Geeft niet hoor, Peter. Is geen verplichting. tongue sticking out smiley Ik snap er zelf ook niets van. Lijkt wel een soort domino-effect. Het ene is kapot en als je dat hebt gerepareerd, gaat het volgende stuk. Ach, het is niet anders. Dan moet je maar geen oude auto kopen.
Goed, maandje verder. 75 start nog steeds niet (ook niet meer geprobeerd trouwens...) ergens in maart sleep ik hem naar de garage. Mocht het meevallen dan kan hij daarna meteen door naar Renate voor was laswerk. Als dat niet zo is zet ik hem neer in Aalsmeer waar nu de 155 staat en heb ik een leuk projectje voor over een paar jaar. drinking smiley

Nu ik het toch over de 155 heb, vrijdag ga ik even kijken of hij nog start. Als het wat beter weer wordt kan hij meteen door voor 2 nieuwe voorbanden (ja, die zijn op na 20.000 km tongue sticking out smiley) en een APK. Daarna krijgt hij van mij een beurtje, want dat is er een beetje bij ingeschoten de laatste tijd. *schaam*
Laat het voorjaar meer weer snel komen Joel!!
Komt vast goed met de 75, kan nooit veel zijn volgens mij.
Kijk met weemoed naar die heerlijke 75 van je, heb er zelf ook zo plezier van gehad vroeger.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-02-2017 21:10 door Bofkont.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.