Micha's Dierentuin - Panda, Panda, Pony, VOLVOOOOOOOOOO

Gepost door Micha D 
Mooi ding, die pre-facelift zie je niet vaak meer, zeker niet als kale witte winking smiley.
Ik heb er destijds wel vaak in gereden, vond het erg comfortabele auto's.
Lekker vierkant deze Volvo! Daar houd ik wel van (tenminste, bij een auto, liever niet bij een vrouw tongue sticking out smiley )
Leuke aanwinst hoor, veel plezier gewenst!
Leuk ding, ik kijk uit naar jouw opknapwerk!
Rijdt ook lekker, weet ik.

Een V40 is ook fijn: een vriend van me heeft pas een V70 2e generatie gekocht en zijn vader nam zijn V70 over. Nu hebben zijn beide zusjes een V40 gekocht; ze wilden ook Volvo rijden big smile smiley
Ha, coole wagen! Bijna zonde om als pekelsnol te rijden. Veel lol ermee!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2020 20:08 door uwbuurman.
Dank allen! Hij rijdt inderdaad verrassend goed, de 1.8 is vrij vlot en kun je redelijk schakellui rijden in z'n 3, maar op de snelweg is het meer dan prima toeven in z'n 5. De stoelen zitten zalig, ondanks dat ik nog wel een tikje naar achter had gewild met de stoel (en iets omlaag, maar die luxe was een optie). Ik heb inmiddels in een paar Volvo's mogen rijden (V70, 850, V50's), maar het leuke is dat je in de 440 ook meteen merkt dat het een Volvo is, het is log, stuurt zwaar en redelijk gevoelloos, maar daardoor enorm comfortabel en relax. Ik hou ervan.

Inderdaad bijna zonde om als pekelbak in te zetten, maar ik ga m'n uiterste best doen om hem door de winter netjes te houden. Als het goed is is hij in het voorjaar mooier dan hij nu is.
Leuk ding Micha, volgens mij ga je er een mooi fris exemplaartje van maken. thumbs up
He wat leuk! Ook echt een auto voor een vlotte jongeman tongue sticking out smiley
Wouter82
He wat leuk! Ook echt een auto voor een vlotte jongeman tongue sticking out smiley
Die rijden Ford Fairlane, toch?
Gaaf ding de Volvo 440 !
Heb zelf een Volvo 460 gehad.......1 maand.
Reed er mee naar Frankrijk ( naar huis ) toen ik aankwam " Overleed" de Volvo. Uit eindelijk na maanden op een terrein gestaan hebben is hij naar
de sloop gegaan, Samen met een Dahati Sharade,
die ook was ongestoord.

2010 was dat.
Leuk dat je zoveel rijdt met de Pony! Succes met je afstuderen. Erg mooie Honda Civic in de familie vloot. Wat een fantastische kleur!
Ooooh dat model Volvo heb ik zo'n zwak voor. Zag je vroeger erg veel maar dat is nu aardig uitgedund. Veel plezier met de Zweed en ik ben benieuwd naar de updates ervan. smiling smiley
Zitten er eigenlijk Zweedse delen aan een 440? Gebouwd in Nederland, met een Renault motor?
Super Micha! Erg leuk model zo'n ph1 440. Je gebrek aan smaak valt hier altijd goed op het forum, blijkbaar zitten er rare types hier. smiling smiley De oprit staat wel aardig vol inmiddels... Heb je je ouders al opdracht gegeven om uit te breiden? big smile smiley

Micha D
Als het goed is is hij in het voorjaar mooier dan hij nu is.
Daar twijfel ik niet over!! thumbs up
Veel plezier met de vierveertig Micha thumbs up
Ik was het bestaan van dit model al glad vergeten, zo lang al niet meer op de weg gezien. En dat terwijl ik als klein jochie tegen m'n vader in de Volvo showroom zei "waarom deze niet?" bij een 440. Gelukkig ging mijn vader toen een V40 kopen, dus nostalgische gevoelens voor de V40 deel ik met je.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-11-2020 19:55 door 406c.
Geweldig die Volvo! De 440 was natuurlijk na de 340 de eerste die echt onder Volvo werd ontworpen. Ook al werd het werk dan wel uitgevoerd in Helmond toch was er heel veel uitwisseling tussen Gothenburg en Helmond gaande en zo heeft de 440 heel veel van het toenmalige Volvo DNA meegekregen. Trouwens; nog altijd is Nederlands een best veel voorkomende taal in Gothenburg; maar dat heeft ook met nog veel meer geschiedenis te maken (die regio van Zweden en de stad Gothenburg zelf zijn voortgekomen uit een Nederlandse handelspost).

Let AUB goed op voor roest aan de dorpels en de achterwielkasten. Vooral waar die 2 elkaar raken is de 440 berucht voor roest. Dus ook van de winter regelmatig even goed schoonmaken en liefst nog eens goed beschermen.

De Civic had ik even gemist. Die is echt geweldig zeg. En de 5-deurs is haast nog leuker. Ik kan me eigenlijk alleen de Accord (3-deurs) nog herinneren van vroeger. Een kennis van mijn ouders had er eentje die bijna nooit uit de garage kwam. Die hebben ze van nieuw tot circa 2000 gehad en toen verkocht aan een klassieker liefhebber. Bijzondere auto's, zeker in vergelijk met de Opel Kadetts en Renault 11s die verder iedereen leek te hebben. Die Accord is samen met de Renault 4 van een leerkracht zo'n beetje de enige opvallende herinnering.
Ha, gaafthumbs up In tegenstelling tot de grotere Zweedse Volvo's is de 440/460 behoorlijk uitgestorven inmiddels, zelfs de latere facelift zie ik niet veel meer.

Hij doet me in deze kleur overigens sterk denken aan de uitvoeringen waar de politie toen in reed.

Leuke 440, in tegenstelling g tot de V40, zie je die vrijwel niet meer in het straatbeeld.
Mijn vader heeft vroeger ook een 440 gehad, maar wegens veel problemen heeft hij die maar kort gehad.
De problemen werden vooral veroorzaakt door de startonderbreker/alarm, waarbij je bij het instappen een pincode moest invoeren.
De 440 is wel erg sober vergeleken met de V40.
Gaaf ding die Volvo.
Een oom van mij had ook zo'n witte in die tijd, op gas.
Daarna een metalic blauwe GL en daarna nog een rode facelift.
Het waren in die tijd mooie auto's kan ik me nog herinneren.
Volgens mij heb ik er zelfs nog een foldertje van liggen ergens...
Erg leuke aankoop die 440, voor 1000 piek al helemaal. En de eerste generatie civic is ook een leuke. Civic mk2 was de eerste auto van mijn vader dus ook hier heeft de civic iets speciaals.
Wat een super leuke reacties allemaal! Dank daarvoor.

Grappig dat de Volvo zo goed in de smaak valt, had ik eigenlijk niet verwacht! De eerste 500km zitten er alweer op en ik moet zeggen, het bevalt erg goed. Een aantal punten van aandacht:

- Accu was niet briljant meer, dus die vervangen.
- Op de terugreis van aanschaf ontstond er een gat in een koelslang, die de KVS precies op het uitlaatspruitstuk spoot, slangetje ingekort en probleem opgelost, maar een nieuw slangetje zou wel beter zijn.
- Ik merk in de voorwielophanging een beetje klonkie-bonkie op een oneffen wegdek, nu ben ik dat wel een beetje gewend van de Volvo's die ik heb gereden, maar toch even op de brug kijken binnenkort.
- Ik vermoed dat er een fusee-kogeltje versleten is, daarnaast staat het stuur scheef, dus eerst even dat kogeltje bekijken en dan sowieso uitlijnen.
- Bij 120km/h zit er een trilling aan de voorkant, maar het lijkt erger te zijn met gas los, ik hoop dat balanceren dat op kan lossen.
- Boven de 100km/h klinkt er een suis van links achter, kan een wiellager zijn, maar zou ook gewoon de antenne kunnen zijn die je hoort drinking smiley.
- In het interieur zitten een paar onderdelen die ik nog wil vervangen om het iets netter te maken (gorderhouders, deurpanelen rechts en nog wat klein grut).

Maar ook veel positiefs:

- Stuurbekrachtiging mis ik eigenlijk nauwelijks tot niet.
- Grote kofferbak is echt heerlijk, heb hem al goed kunnen benutten deze week.
- Het zitcomfort is erg groot, stoelen zitten echt lekker ondanks hoeveelheid KM's die er op gezeten is.
- De 1.8 is echt een fijne motor, hij is goed vlot en behoorlijk stil.
- Overall is het gewoon een fijne auto om in te zijn, zowel op de snelweg als in de stad. Het is geen enorme tank zoals sommige andere Volvo's, maar hij geeft mij niet een minder gevoel van comfort.
- De staat is gewoon heel erg goed, ik heb nog geen extra roest kunnen ontdekken dan de paar kleine plekjes die ik al wist bij aanschaf.

Vorige week ook al wat aan de auto gedaan, begonnen met de stickers verwijderen aan de achterkant en de kentekenplaathouder vervangen voor een reclameloze.

De platen waren met houders vast gepopnagelt, dus er moet even een setje nieuwe platen komen. Let ook even op de bijna witte NL sticker rechts.

Die NL sticker is dus weg.

Ik heb nog wel leuke plannen met de auto, dus stay tuned!
Ik heb er zelf helemaal niks mee, maar wel een onderscheidend (en zeldzaam wordend) model dat er (zeker voor een winterbarrel) nog netjes uitziet! Ben benieuwd naar de updates!
Wat een ontzettend leuke aanwinst Micha! Echt een charmant model zo'n 440, helemaal in zo'n kleur en zo'n non-nonsense uitvoering. Veel fijne kilometers gewenst! smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-11-2020 23:26 door Thomas3006.
Dank ook Escher en Thomas!

Gisteren voor het eerst het verbruik kunnen meten, dat kwam uit op een keurige 1:12,5.

Vandaag ook weer wat mogen klussen aan de Volvo, namelijk even een frisse thermostaat erin. Ik vond de auto niet helemaal lekker op temperatuur komen, op de snelweg bleef de wijzer op 1/3 hangen. Een thermostaat kost de wereld niet en het is een vrij simpel klusje.

Die motorkap is overigens heel handig, al is het niet voor de ruimte die het creëert, dan is het wel door het licht wat je erdoor krijgt.

Verder nog wat onderdelen besteld voor een beurtje, zodat hij de winter weer lekker tegemoet kan smiling smiley.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-11-2020 22:04 door Micha D.
Zo zeg, die gaat ver open! Mag wel een beetje gepoetst worden van de onderkant winking smiley
Ja niet alleen daaronder hoor, de hele auto kan nog wel een goede beurt gebruiken qua poetsen. Maar eerst technisch helemaal naar 100% brengen (naar mijn smaak dan). Daarna helemaal polijsten en poetsen, nu al zin in drinking smiley.
Onderdelen zijn helaas nog niet binnen, maar wel een ergerlijk punt aangepakt, namelijk nieuwe kentekenplaten. Voor was hij echt vreselijk versleten, ik vind dat heel armoedig staan. En achter zat er een kentekenplaathouder met reclame, wat ik ook geen gezicht vind. Nu dus maar platen met opgelegde letters, meteen de enige luxe op de 440.

Potje verf is ook binnen, dus binnenkort de lelijke plekken op de motorkap ook maar aanpakken...
Klassieker van de toekomst, volgens Autoweek Classics winking smiley .
Daar knapt ie fors van op, nieuwe kentekenplaten. Maar ehm, achteraan zit ie teveel naar rechts lijkt het?
Ik heb in het verleden wel eens gereden met de 440 van mijn toenmalige buurvrouw, oa. om een Volvo 66 naar de garage te slepen, en toen viel mij op dat de koppeling zo zwaar was. Dat had ik bij mijn Ford Orion ook: dat je zowat je volle gewicht nodig had om het pedaal ingetrapt te krijgen. Heeft jouw 440 dat ook?

de betreffende 440 nog net op de foto:
ginkelvanmichiel
Ik heb in het verleden wel eens gereden met de 440 van mijn toenmalige buurvrouw, oa. om een Volvo 66 naar de garage te slepen, en toen viel mij op dat de koppeling zo zwaar was. Dat had ik bij mijn Ford Orion ook: dat je zowat je volle gewicht nodig had om het pedaal ingetrapt te krijgen. Heeft jouw 440 dat ook?

Lijkt me niet normaal eigenlijk en een technisch probleem van dat specifieke exemplaar.confused smiley De 480 vergt een normale inspanning, en dat gold ook voor de enige 440 waar ik (kort) in heb gereden...
rzasa
Klassieker van de toekomst, volgens Autoweek Classics winking smiley .

Naar het schijnt, wel grappig stukje. En toevallig natuurlijk!

Barri
Daar knapt ie fors van op, nieuwe kentekenplaten. Maar ehm, achteraan zit ie teveel naar rechts lijkt het?

Nee dat is de groothoek smiling smiley!

ginkelvanmichiel

Nee, die van mij heeft daar geen last van. De koppeling is ook net vorig jaar vervangen.
Leuke aanwinst. Kentekenplaten knapt ie van op. thumbs up. Van de stickerverwijdering achter de ruit ook, alhoewel dat ook wel weer een teken van een lang leven wegpoetsen is, vind ik.

Als je weer naar Den Helder rijd en tijd overhebt.. rijdt dan ff naar het ziekenhuis. Daar iets voor, langs (tegenover) het Timorpark staat een rode 440 geparkeerd, ook een F serie op kenteken.
Durashift
Leuke aanwinst. Kentekenplaten knapt ie van op. thumbs up. Van de stickerverwijdering achter de ruit ook, alhoewel dat ook wel weer een teken van een lang leven wegpoetsen is, vind ik.

Als je weer naar Den Helder rijd en tijd overhebt.. rijdt dan ff naar het ziekenhuis. Daar iets voor, langs (tegenover) het Timorpark staat een rode 440 geparkeerd, ook een F serie op kenteken.

Dank! Die kentekens waren wel écht nodig, zeker op zo'n vrij nette auto. Stickers ben ik het normaal wel met je eens, maar deze waren allemaal lelijk en bruin geworden, de NL sticker was amper meer te zien. Alleen de unigarant stickers was nog een beetje oké, maar werd op vele plekken ook kaal.

Ik zit net een stukje onder Den Helder, is nog een aardig stukje sturen, maar als ik eens tijd heb zal ik het zeker doen. Toevallig kwam ik gisteren een witte 440 van de eerste serie tegen, helaas was ik zelf niet met de Volvo.

Marc 827 3500
Het zit hem in de details. Lekker bezig. cool smiley

Zeker! Die details zijn heerlijk, ook al is er nog wel meer groot spul te doen.

Overigens staat de Volvo alweer even stil, helaas door een andere koelslang die lek is geraakt, hopelijk krijg ik deze week een vervangende binnen. Ik kon hem bij Volvo bestellen, maar daar was hij 100 euro exclusief btw... Overigens ook nog wat andere onderdelen die het geheel weer af maken gekocht bij een 440 liefhebber.

Deze week ook een doos met onderhoudsonderdelen binnen gekregen: filters (olie, benzine, lucht en interieur), olie aftapplug, bougies, ruitenwissers voor, kleppendekselpakking, twee fuseekogels en een span- en geleiderol voor de distributie. In totaal voor het bedrag van een schokkende €81,76... Dan zouden we weer even vooruit moeten kunnen smiling bouncing smiley.
Dit was de boosdoener, de lekke slang. Waarschijnlijk gewoon oud en krakkemikkig, helaas ook lastig te verkrijgen. Uiteindelijk dus gekocht bij een liefhebber en gemonteerd. Leek allemaal goed, totdat ik ermee ging rijden en ik alsnog witte rook had, maar alleen bij een hoge last. Dat maakt diagnosticeren nogal lastig, ik zag witte rook als ik wat vlotter optrok, maar als ik onder de kap keek kwam er geen rook uit en zag ik ook nergens koelvloeistof. Uiteindelijk de gashendel maar eens op getrokken en toen zag ik de nieuw gemonteerde slang flink opbollen en spuit er koelvloeistof onderuit... Stuk er tussenuit gesneden met het koppelstuk van de oude (onderstaande) slag het stuk ingekort zodat hij minder ruimte heeft om te bollen.

Hopelijk nu dus goed en anders maar aan de slag met koppelstukjes om zelf een slang te bouwen, ik blijf die 100 euro ex. nu een beetje te duur vinden.

Verder de gordelhouder knopjes vervangen, die waren zo poreus dat ze gaten vertoonde, geen gezicht natuurlijk.

Ook een koplampglas vervangen, die had een steen voor z'n mik gekregen en was daardoor intern een splinter verloren, precies in het midden. Geen foto van gemaakt.

Als laatste me druk gemaakt om de knopjes van de verwarming, die verwitten altijd bij Volvo 400-serie, dus nette knopjes binnen gekregen inclusief unit. Het nadeel, de unit uitbouwen betekend ongeveer je hele dashboard uitbouwen, en laat ik daar nou geen zin in hebben. Ik was halverwege toen ik erachter kwam dat ik hier geen zin in had, dus heb alleen de lichtjes van de verwarmingsunit vervangen, want die werkten allemaal niet meer. Nu was het mij opgevallen dat de knopjes ook los komen, maar daarbij veranderden de nette knopjes in verwitte knopjes omdat de verf er finaal af viel. Dus de volgende stap is het opknappen van de knopjes.

Verder vast een beginnetje gemaakt aan de beurt, namelijk het luchtfilter en de ruitenwissers vervangen tongue sticking out smiley. De rest nog geen zin in gehad in de kou.
Aanschaf van de Volvo heb ik even gemist blijkbaar, maar wat een goed ding! Dit model straalt echt nog die ouwe Volvo kwaliteit uit, albeit in een wat kleinere verpakking. Vroeger toen ik nog een 19 Chamade had zagen mensen deze gek genoeg vrij vaak aan voor de Volvo 4-serie. Ik kan die scherpe lijnen wel echt heel erg waarderen, dat waren de mooiste designs van die tijd thumbs up
Wellicht nog een keer een fotosessie inplannen naast de 155 van je broer?
Dank heren!

Grappig, ik zou de 19 Charmade nooit in mijn hoofd halen als ik een Volvo 400-serie zie, maar ik snap de vergelijking. Of het echt een mooi design is weet ik niet, voor mij echt de ultieme opa en oma auto, maar dat is voor mij dan ook de charme drinking smiley. Hij moet nog wel een keer goed naast de 155 inderdaad, zou wel grappig staan.

Vandaag de auto vol gegooid met verse 98, afgelopen tank 1:13,4 gereden, dat vind ik toch best netjes big smile smiley. Blijft een lekkere reisauto, zeker nu hij geen KVS meer lekt...
Leuke serie! En dat is meteen het mooie van een oudere auto, voor weinig geld en met wat inspanning kan je hem een heel stuk beter en mooier maken.
Zadelsnuiver
Wellicht nog een keer een fotosessie inplannen naast de 155 van je broer?

Dat zie ik voorlopig niet gebeuren. winking smiley Ik denk dat de 155 voorlopig geschorst blijft.
Lekker doorkarren met die Volvo hoor, eens met Mechanix. thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.