Renault15.17: een nieuw hoofdstuk, een R20 TS gekocht.

Gepost door Renault15 17 
Tja, smaken verschillen. big smile smiley Misschien, als ik er een keer gunstig tegen aan loop, komen er nog wel een keer "turbo" velgen bij. cool smiley
Anonieme bezoeker
Re: Renault15.17: Alpine V6 GT, toch belastingvrij?
13-11-2011 09:56
Dat lijkt me dan veel fraaier. Deze hoekige wielen passen niet erg bij het aërodynamische design van de auto. sad smiley
Anonieme bezoeker
Re: Renault15.17: Alpine V6 GT, vandaag opgehaald
13-11-2011 11:00
Quote
Renault15.17
Afgelopen zondag een kleine Renault meeting voor de deur gehouden: big smile smiley




Daarna even naar het veldje om de hoek gereden....


Da's mooi spul. Ze zien er piekfijn uit. Mijn ouders reden altijd Renault, zo'n 12 hebben ze ook nog gehad in een hele aparte kleur blauw, dat weet ik nog. En ik had een model, in het wit. Wat een nostalgie.
Die Laguna heb ik zelf nog gereden, de Expression, zoals deze op de foto, maar dan in antraciet grijs. Nu rijd ik Megane estate, vanmorgen stond ik naast een " oude" Laguna en toen viel mij op dat de Megane groter en breder is.

En die Alpine, dat is inderdaad een jongensdroom. Ik hoop dat je er heel veel plezier aan mag beleven en veel veilige kilometers. thumbs up
Vandaag heb ik de R17 naar de winterstalling gebracht. Deze gaat pas weer in het voorjaar gebruikt worden. Blijven nu de Laguna, R12 en Alpine over. Zo lang het niet echt gaat winteren (hier is nog geen zout gestrooid, tot nu toe lijkt het nog wel nazomer! big smile smileythumbs up ) is dat prima, maar wat moet ik nu doen als het glad en koud wordt. De R12 is zo kwetsbaar, die overleeft hooguit 1 winter en de Alpine is me daar eigenlijk te kostbaar voor........
(ter informatie, we hebben hier in huis drie dagen per week twee auto's nodig)

Nog een (pekelbak) auto erbij? Dat komt hier vast niet goed aan. Of weet er nog iemand een Clio I of Megane I 5-deurs o.i.d. in een redelijke staat, met APK tot en met april '12 voor heel weinig?

Wat een geweldig setje Renaults heb je!

Een pekelbak lijkt me wel noodzakelijk. Of de Alpine op winterbanden zetten smiling smiley. Voor weinig moet er wel een R19 of Mégane te vinden zijn.

R19 1.7 RN 130k 950 euries

Mégane Break 1.4 129k 1250 euries

Scénic 1.6 RN 114k 1500 euries

Mégane 1.4 RXI 130k 1900 euries



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2011 17:04 door BMdoubleyou.
Mijn R19 Chamade kun je voor weinig overnemen. Koppeling wordt wel wat slechter, maar er is nog prima mee te rijden.
Quote
JW01 (vanaf een Appel)
Clio Baccara!

Die heeft schade gehad, zo te zien.
Dank jullie voor de suggesties. Maar die van BMdoubleyou zijn me allemaal (veel) te duur. In het geval er een pekelbak komt, wil ik er zeker van zijn dat ik de auto in het voorjaar (snel) weer kwijt kan zonder honderden Euro's afschrijving. En die Clio wordt het ook niet, ik weet niet waarom maar sowieso ben ik geen voorstander van zwart.

Het is eigenlijk ook nog te vroeg om serieus te kijken naar een auto, maar deze zouden eventueel kans maken:

Clio 1.4 5-deurs, 699 Euro
R9 automaat, moet nog wel een of twee honderd Euro zakken
Megane roodmet.
Megane, blauwmet.
Die R9 is natuurlijk te leuk om als pekelbak te dienen, zonde!
Geweldig die R9, mooi doffe lak, maar verder knoerthard als ik het zo zie op de foto's

Zonde idd om op te rijden!
Waarom niet gewoon doorrijden met de Alpine?
Waarom geen Opel nemen? Oud Corsatje ofzo. Van elke Renault is het namelijk zonde om hem aan de pekel bloot te stellen, er zijn toch al teveel Opels in de wereld dus als er één opgegeten wordt is het veel minder erg.
Die R19 is zo'n keurige auto van de eerste eigenaar en staat te koop bij een Renault dealer. Dat lijkt me een redelijk betrouwbare keus voor 950 Euro en ook weer redelijk goed te verkopen. ik heb zo in het verleden 2 x een auto bij een merkdealer gekocht en van beide aankopen heb ik geen spijt gehad.

Bij die rode Megane staat: APK in overleg mogelijk. Dan ben je dus nog niet klaar voor 750 Euro.

Suc6!
Quote
Renault15.17
Het is eigenlijk ook nog te vroeg om serieus te kijken naar een auto, maar deze zouden eventueel kans maken:

Voor je het weet hebben we een pak sneeuw.
Ah, dezelfde zoektocht als ik in de zomer om een tijdelijk brik te vinden grinning smiley

Lastig inderdaad, want je weet dat je in deze prijscatagorie van alles kan tegen komen zowel goed als slecht.
Ik kwam via forumlid El-Loco toen aan een R19 voor 325,- en een week later ging ie alweer weg voor 300. Maar degene die hem kocht rijdt er nog steeds mee, prima ding.

Het beste kun je denk ik wat dealers in de omgeving vragen of ze niet een bakkie hebben staan die eigenlijk naar sloop/handel afgestoten wordt.
Een R19 is het beste overigens, die dingen zijn niet kapot te krijgen. thumbs up
Na hele lange tijd weer even een update. En die gaat over de "2e versnelling". Laat ik nu bij twee auto's daar ineens problemen mee hebben. moody smiley En bij allebei alleen als de versnellingsbak nog koud is.

Allereerst kwam het verschijnsel bij de Alpine naar voren. Daar springt soms de 2e versnelling er uit en dan is het bijna onmogelijk om de 2e versnelling weer "in te leggen". Het gebeurt niet elke keer. Een beetje vervelend, maar er is mee te leven. Het gebeurt maar af en toe en je kunt ook prima van 1 naar 3 schakelen. Zodra je een kilometer of 6-8 gereden hebt, is het probleem weg.

En dan de Renault 12. Vorige week had ik voor het eerst moeite om de 2e versnelling in te schakelen. En de volgende dag meldde mijn vrouw dat ze de 2e versnelling niet kon inschakelen zolang de auto koud was (en dat dat irritant was). Vanavond heb ik nog even een proefrit gemaakt om wat te testen en ook bij de R12 is het probleem er niet continu. Soms kun je de 2e niet inleggen bij opschakelen, soms gaat dat probleemloos. En bij terugschakelen is het net zo, meestal geen probleem, maar dan ineens kun je met geen mogelijkheid de 2e versnelling inleggen (ook niet met veel kracht).

Sta ik nu mogelijk voor twee keer hetzelfde probleem? Koppeling versleten? Of iets met de synchomesh?
Hoe is het als je een flink stuk gereden hebt? Gaat het dan soepel? Dan is het bijna zeker lakaanslag in de bak op de tandwielen.
Bij koude olie is die keihard en heb je bovenstaande kenmerken.

Zodra de olie wat warm wordt wordt ook de lak-aanslag zachter en gaat het weer soepel.
Beste wat je kan doen is een busje Forté halen.
Mik dat erin en volg de handleiding die je erbij krijgt. Het zal dan een stuk beter gaan.
Bij mijn 21 vliegt hij uit z'n 5 als de bak nog koud is (bij een vaartje van zo'n 100 km/pu). Ook maar eens dat spul proberen?
Ik kan je nog geen ervaringen meedelen Rzasa. De Alpine staat voorlopig lekker binnen bij 12°C en de R12 rijdt nu gewoon. Als de 2e versnelling een keer niet in te leggen is, schakel ik naar 3. Verbazingwekkend hoe soepel zo'n 1300-tje daar op reageert.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2012 21:21 door Renault15.17.
Zo, ondanks dat de klassiekers inmiddels `opgehokt´ staan, eindelijk weer eens een update.

Afgelopen zomer toch maar de knoop doorgehakt en voor de Alpine op zoek gegaan naar de `Turbo` velgen. Met als resultaat dat ik nu zowel de originele TRX wielen voor de V6GT heb, als ook een mooie set schoepenwielen van de V6 Turbo.

velgen by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

Deze velgen moesten wel opgeknapt worden toen ik ze kocht en natuurlijk wil je ze dan klaarhebben voor het grootste Alpine evenement: SAGA Alpine in Dieppe. Bijna 800 Alpine´s verzamelen daar aan de Normandische kust en daar wilde ik graag heen met mijn Alpine op de nieuwe velgen. En hoewel dat redelijk krap werd, is het toch gelukt.

20150912_174211 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr
Hier mijn Alpine met de `nieuwe` velgen, met daarachter de V6 GT van een vriend die wel met de originele TRX wielen rijdt.


SAM_1861 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr
Uiteraard bezoek je tijdens zo´n evenement ook de Alpine fabriek. Hier konden we op de foto met de grote gestileerde A en de Alpine Celebration concept.
Mooi om te zien dat je de Alpine nog steeds hebt! Daar gaat mijn Renault-hart sneller van kloppen.
In de jaren '90 leaseden de directeurs van het bedrijf waar ik werkte samen een Alpine V6 turbo (en een Super5 Campus diesel Van, en dan om de week wisselen). Wat een geweldige auto vond ik dat... betrouwbaar was-ie helaas niet als je 'm gewoon voor dagelijks vervoer gebruikte, en ze schaamden zich ervoor om met die auto bij een klant voor te komen rijden. Maar als ik in de lunchpauze een stukje ging lopen, stond ik altijd even stil bij de Alpine om de fraaie lijnen te bewonderen.

Schakelprobleem: heb ik eens opgelost met een tube Fingear bij de bakolie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2015 20:59 door Klassiekerrijder.
@madmat1986: dank je. Het was vroeger echt een droomauto voor me. Hoe gaaf is het dan om zo'n auto 30 jaar later te kunnen bezitten.

@Nissan GT-R, awesome: Het evenement in Dieppe is inderdaad erg gaaf. We waren er nu voor de tweede keer, maar overal waar je tijdens zo'n weekend gaat of staat, zie of hoor je de Alpine's. Helaas hadden we deze keer niet zo'n geweldig weer, maar de volgende keer gaan we zeker weer.

@Klassiekerrijder: op zich zijn deze Alpine's best betrouwbaar. Er zijn zelfs atmosferische Alpine's destijds met LPG installaties uitgerust voor de veelrijders. De turbo's zijn wel gevoeliger, met name voor elektronica problemen. En bij slecht onderhoud, gaan er allerlei rare zaken spelen. Wat tegenwoordig vaak het probleem is bij de Alpine's die bij de liefhebbers staan, is dat ze te weinig rijden.

NB het bakprobleem is dit jaar niet meer voorgekomen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2015 22:00 door Renault15.17.
Alle problemen waren elektrisch en elektronisch van aard, doorgaans te herleiden naar een slechte massa.
Massa is inderdaad vaak een probleem bij deze polyester auto's.
Die R12 van je, heb ik onlangs gespot...woon je in Hoevelaken?

Renault 12 by Eelco v Manen, on Flickr
Eh nee Eelco, en dat ik ook niet mijn/onze R12. Onze R12 was geen origineel Nederlandse en is in 2013 weer teruggekeerd naar Frankrijk. Ik kon haar geen onderdak meer geven en was al meerdere keren benaderd door een Renault medewerker die per se mijn R12 TS wilde kopen.
De R12 die jij gespot hebt, ken ik ook. Deze R12 is van een modeljaar later, de gele kleur is ook een andere. Onze gele was in het echte Renault-geel (kleurnummer 386 voor de kenners) en de R12 die jij spotte is citroen-geel (311).

Ik ben nu nog in het bezit van de Alpine, onderstaande grijze R17 (die jij ook nog gespot hebt in Dieren) en een Renault 15 TL van 1975 die ik wil restaureren (maar wat niet echt wil vlotten). Deze klassiekers heb ik naast onze dagelijkse Mégane en de ZOE.

20150510_110334 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr
Onze grijze R17 TL automatic découvrable tijdens het campeerevenement van de Renault 15/17 vriendenclub afgelopen mei.
Wow! Echt een gaaf ding die Alphine! Lijkt wel een soort tijdmachine als je hem ziet staan. cool smiley thumbs up

Franse auto's zijn ook vaak erg geslaagd in het ontwerp vind ik.
Ik ben al zo'n beetje gewend dat ze mijn auto uitschelden voor Alpina, maar Alphine heb ik nog niet eerder gelezen. big smile smileygrinning smiley
Quote
Renault15.17
Ik ben al zo'n beetje gewend dat ze mijn auto uitschelden voor Alpina, maar Alphine heb ik nog niet eerder gelezen. big smile smileygrinning smiley

Haha o jee, domme fout zeg van mij spinning smiley sticking its tongue out Te enthousiast gereageerd en niet goed gelezen. winking smiley
Er stond er een keer eentje bij 'The Gallery' in Brummen (bezoeker of verkoop weet ik niet) maar flink wat rondjes omheen gelopen!

Maar een erg mooie wagen je ALPINE!!
Ha, ha, geen probleem hoor Marc. Volgens mij staat er bij The Gellery nu inderdaad een A310 te koop, de voorganger van mijn "GTA".
[www.thegallerybrummen.nl]
310 idd, ook erg gaaf model maar vind de A610 serie nog mooier.

Die ik toen zag staan was de 600 serie zoals jij hebt. thumbs up
Tja... telkens als ik je R17 weer zie denk ik 'zo had die van ons ook kunnen worden'.
Jup, staat nog steeds in de schuur inclusief de berg aan extra onderdelen. grinning smiley

Mooie update Dave, en die Alpine ziet er geweldig uit thumbs up
Klein feestje: Op 8 januari is onze grijze dame officieel 40 jaar geworden. Ze mag dan wel al in oktober 1975 van de band gerold zijn, ze wist pas op 8 januari 1976 een Fransman te verleiden. Sinds mei 1999 is ze bij ons, en van onze belastingdienst kreeg ik gisteren per post "het verjaardagskaartje". Oftewel, geen kwartaaltarief meer....... belastingvrijstelling dus.

SAM_2008 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr
De Alpine is na de winterstop nu ook weer tot leven gewekt. Daar was wel een nieuwe accu voor nodig. big smile smiley Op aanraden van Alpine specialist Zoetracing gaan we dit jaar meer met de Alpine rijden. Vandaag alvast een klein ritje gedaan en op de terugweg meteen langs de supermarkt, prima boodschappenauto. grinning smiley Morgen mag ze weer mee. En als het weer een beetje redelijk blijft, zal ze van de week ook wel mee mogen naar het werk.

SAM_1711 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr
Wat blijft het toch een prachtig model. En meer gebruiken is altijd beter! Laat die medeweggebruiker (en niet te vergeten jezelf) maar genieten!
Heerlijk hoor. Laat de Alpine inderdaad ook maar even van de lente genieten. smiling smiley
Blijft een geweldig mooie auto. En t zal zeker niet vervelend zijn om er wat meer in te rijden thumbs up
Het is zeker niet vervelend nee. De BP vind het trouwens ook een goed idee. big smile smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2016 21:33 door Renault15.17.
Kwam ik vanmorgen op het werk aan met de Alpine met een kilometerstand van 111.110. eye rolling smiley Dus op de terugweg toch even een foto van deze leuke stand gemaakt:

20160421_182838 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

O, en de R17 is weer goedgekeurd voor 2 jaar zomers rijplezier. thumbs up
Wat een geweldige Alpine! Ik ben al sinds zeer jonge leeftijd autoliefhebber en precies zo'n witte V6 stond in het dorp waarin ik opgroeide tot mijn 4e jaar. Daar keek ik elke keer dat ik erlangs kwam vol bewondering naar. Is eigenlijk mijn eerste droomauto. Jammer dat je hem nog maar zo weinig ziet, wees er zuinig op.
Voor de 3e keer was er het afgelopen weekend het Renaultoloog Festival in Kronenberg (bij Sevenum, naast Toverland). En dat is toch wel het summum als het gaat om leuke, unieke Renaults. En niet alleen personenauto's, maar ook tractoren, trucks, etc. En een super relaxte sfeer, lekker camperen, de hele dag aan de praat met diverse bekenden, biertje erbij, samen eten, heerlijk. Enkele foto's om een impressie te geven:

Wanner zag je voor het laatst zoveel Fuego's bij elkaar? Of zo'n strakke R18 van het eerste modeljaar?
20160910_123615 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

Trucks, de oudste was een NN uit 1926, wat Saviems en een Berliet en uiteraard ook veel Magnum's en het nodige moderne spul:
20160910_152850 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

Ideaal om mee te camperen zo'n Estafette:
20160911_124558 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

2x een R11 Turbo, de rode een fase 1 en de witte een fase 2. De R11 Turbo's van de eerste fase zijn zo goed als uitgestorven in Nederland, van de fase 2 is maar een handvol verkocht. Echt uniek dus:
20160911_114901 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

Mijn persoonlijke interesse ligt meer bij het wat oudere spul, maar er kwamen ook de nodige Clio's, Twingo's en Megane's, al dan niet in originele staat:
20160910_154624 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

Prachtig zo'n Renault 30 TX
20160911_114946 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

De Avantime is in mijn ogen, ondanks zijn leeftijd al een echte klassieker. In het wit zijn ze origineel overigens origineel nooit geleverd. De groene kleur is wel origineel!
20160911_130457 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

Wij waren overigens zelf met de Alpine en de R17. Het is voor ons tenslotte maar een 35 km of zo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close