Escher: '06 CitroŽn C3 Pluriel 1.4i CŰte d'Azur, '12 Hyundai Veloster 1.6 GDi i-Catcher, '13 Hyundai Veloster 1.6 GDi i-Catcher & '07 CitroŽn C3 Pluriel 1.4i | 3 jaar Vitamin C Veloster

Gepost door Escher 
Gefeliciteerd. thumbs up Stond zeker al op voorraad dat hij er binnen 4 weken is?
Leuk thumbs up
Ben zelf wel te vinden voor de oranje Veloster.


Beetje het verhaal van alle Hyundai Coupťs...
Niemand wil ze nieuw,
eens een paar jaar oud worden ze gekocht door Sjonnies...
Jammer,
zeker die Veloster verdient een beter lot!
Puur uit merkbelang: Jammer dat het geen DS4 is geworden. winking smiley Maar een Veloster is zeker een leuke keuze, ik let er te weinig op maar ik kan me er niet meer dan twee herinneren. Niet per maand, niet per jaar, per altijd. En good call wat de inruil van de Musa betreft, dat maakt nogal wat uit zeg.
@ JoŽl D.: tnx! Daar kwamen we idd achter nadat de bestelbon was ondertekend. De verkoper vertelde ons dat 'onze' Veloster veel sneller beschikbaar zou kunnen zijn dan we dachten, aangezien hij ergens in WalloniŽ op voorraad stond. Bouwjaar 04/2013, dus dat maakte uiteindelijk nauwelijks uit.

@ BRG: dank je! Ja, het is inderdaad jammer dat Hyundai Coupťs in verkeerde handen vallen; het vorige model vond ik persoonlijk ook erg mooi. Het hele segment van de B-coupťs (Scirocco, Mťgane Coupť) doet het volgens mijn trouwens niet echt heel goed. Ook niet direct de categorie waarin wij zouden shoppen, maar met de extra (bruikbare) achterdeur voldeed hij wel aan de gestelde eisen winking smiley

@ MWH: haha, had ook niet anders verwacht winking smiley Maar ik maak het goed met een (binnenkort) tip top PluriŽl! Ik heb gisteren toevallig een rode Veloster zien rijden (ook een i-Catcher aan de velgen te zien), maar nu let ik er ook specifiek op. Daarvoor was het een dikke maand geleden dat ik er nog eentje had gezien. De inruil van de Musa was opvallend en maakte inderdaad een groot verschil uit, maar het was wel een sprong in het duister om particulier te verkopen (keuring, car pass). Uiteindelijk is hij verkocht aan een handelaar die al deze waarborgen niet nodig had winking smiley
Heel bijzonder zo'n Veloster, ik ben er nog niet uit of ik het een mooi of lelijk model vind, in ieder geval een aparte verschijning. Vind het juist wťl een mooie, stoere kleur overigens. Succes met wachten!
Quote
Bhuddymahn
Heel bijzonder zo'n Veloster, ik ben er nog niet uit of ik het een mooi of lelijk model vind, in ieder geval een aparte verschijning. Vind het juist wťl een mooie, stoere kleur overigens. Succes met wachten!

Tnx! Nooit gedacht dat ik het zou zeggen van een Hyundai, maar het is echt een prachtig (en stoer) ontwerp in levende lijve. Je moet het wel aandurven om iets apart te rijden, maar dat was bij ons eigenlijk een voorwaarde en geen afschrikkende eigenschap. Dat wachten zal wel lukken; vier weken is op zich veel korter dan ik had verwacht.
Papieren zijn vandaag binnengekomen, verzekeringsmakelaar komt hopelijk tegen het eind van de week om de papierwinkel te regelen! Met wat geluk staat de Veloster maandag voor de deur... Nu alleen nog wat mooier weer! grinning smiley


Na iets meer dan 5 mooie jaren hebben we deze ochtend afscheid genomen van de Musa. Het is een vreemde ervaring: het was de auto waarmee ik heb leren rijden en ook mijn rij-examen heb afgelegd, het is de auto die ons 113.000 km ver heeft gevoerd, met uitschieters in de Provence (2x) en Londen, het is de eerste auto waarbij ik echt volledig instond voor het niet-mechanische onderhoud... Ik ga niet beweren dat het een zorgeloze weg was, maar ťťn ding had de Lancia zeker: een ziel. Toen ik de verkoopsadvertentie schreef, heb ik dat ook proberen weergeven. En dat heeft blijkbaar geholpen: de kopers van de Musa (die net vertrokken zijn met de Italiaanse dame) waren een Italiaanse vader en zoon, die een bedrijf in 2de-hands Alfa's en Lancia's hebben en er de vraagprijs met de glimlach voor betaalden (en ook nog 3 weken geduld uitoefenden terwijl de Hyundai in bestelling stond). De kleine cosmetische gebruikssporen worden weggewerkt en is zeker niet voor de export. Dat doet me ergens wel plezier: ik ben er haast zeker van dat al onze vorige auto's (op de Escort Clipper van mijn moeder in een ver verleden na) op de boot naar Afrika zijn vertrokken. En dat verdiende onze Lancia niet.

Maar er is ook goed nieuws: vanmiddag wordt de Veloster afgeleverd. Het blijft een gewaagde keuze, maar ondanks de Koreaanse afkomst heeft ook deze auto een ziel. Foto's volgen natuurlijk zo snel mogelijk winking smiley
En daar is 'ie dan: de opvolger van onze Musa in de vorm van deze apart gelijnde Koreaan!
















Vrijdagavond opgehaald en sindsdien eigenlijk veel te weinig tijd gehad om echt ten volle te genieten van onze nieuwe aanwinst sad smiley Elke dag met de neus tussen de boeken... Van de weinige ervaring achter het stuur kan ik alleen maar zeggen dat het zeer goed vooruit gaat smiling smiley 140pk is 50pk meer dan in de Musa en dat merk je zeker en vast. De eerste 500 km moet de Veloster echter nog wat ingereden worden, dus echt doorrijden zit er nog niet in. Qua looks eigenlijk alleen nog maar positieve commentaren gehoord; na de obligate uitleg over de asymmetrische deuren vinden de meesten het vooral een 'dikke' (sport)auto. En dat merk je ook onderweg: met de Musa en PluriŽl wordt je al gauw (onterecht) bestempeld als traag en daar zijn de reacties van mede-weggebruikers naar. Met de Veloster is het net het omgekeerde: iedereen verwacht een veel sportiever rijgedrag dan ik er eigenlijk op na hou.

Verder is het natuurlijk een gadget-feest, met navigatie, iPod en bluetooth, keyless go, start-stop, open panoramadak met elektrisch rolgordijn, elektrisch inklapbare, verwarmde en verstelbare buitenspiegels, zetelverwarming, massagefunctie, voice control... De dealer had naast zijn dealerplaten oviergens ook de mogelijkheid geboden om officiŽle Veloster-plaathouders te installeren en daar konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen; ziet er veel netter uit dan storende dealer-reclame! Een leuker begin van de examenperiode had ik me waarschijnlijk niet kunnen voorstellen cool smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2014 13:35 door Escher.
Ziet er erg mooi uit hoor! De kleur staat 'm ook best goed. De velgen zijn ook erg mooi gekozen. Erg veel geluk ermee!

Wat ik me wel afvroeg, jullie hebben toch persoonsgebonden kentekens? Dit is een andere dan die op de Musa...
Het is net of die foto recht van achteren via een lachspiegel is genomen, vanuit die hoek is hij wel ťrg apart. Maar zeker een gaaf ding zo. En die rijstijl, aanpassen dan maar hŤ. winking smiley

@Rob: De Belgen gaan nu over op de Europese standaard voor kentekenplaten. Misschien dat tijdens die overgang bij een nieuwe tenaamstelling wel een nieuw kenteken wordt uitgegeven? En dat dat nieuwe kenteken dan wel weer persoonsgebonden is?
Ideaal. Terwijl jij studeert rijden je ouders de auto in, dan kan je lekker de grenzen gaan opzoeken als je klaar bent in plaats van je steeds in te moeten houden. smiling smiley
Ik ben zo optimistisch ingesteld.
Succes nog met de studie!

@MWH: Inderdaad. Zo kan je tegenwoordig in BelgiŽ een stuk eenvoudiger zien of de auto een tweedehandsje is of niet (want nieuw kenteken).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-06-2013 22:20 door der Magistrat.
@ iedereen: tnx!

@ Rob: sinds 2010 is BelgiŽ aan het overschakelen naar Europese kentekens, met de landcode in het nummerbord zelf en dus niet meer op de plaathouder. Bij aankoop van een nieuwe (of tweedehands)wagen ben je verplicht om een nieuwe plaat met 7 tekens aan te vragen als je nog over een 'oude' plaat met 6 tekens beschikt. Naast de mooie Europese gedachte brengt dit vooral geld in het laatje van de Belgische schatkist. Zoals MWH al heeft aangegeven is de nieuwe combinatie opnieuw persoonsgebonden en kan je die wel overzetten op andere voertuigen.

@ der Magistrat: idd een goeie kijk op de zaken! Ik betrap me overigens ook op het spotten van oudere types met nieuwe platen, hoewel het niet altijd zo is dat je dan te maken hebt met een 2de hands. Je kan immers zelf vrijwillig overstappen op nieuwe platen (worden volgend jaar duurder) of je kan op de keuring afgekeurd worden op een onleesbare plaat en dan moet je ook zo'n nieuwe aanvragen.

@ MWH: ja, zag het vreemde effect daarnet ook; zal wel aan de (compact)camera liggen smiling smiley
Ik vind de Veloster een ongelooflijk leuke en aparte auto. Gefeliciteerd daarmee.
Jammer dat jullie zo'n grafdelverskleur gekozen hebben, terwijl deze auto, als een van de weinigen tegenwoordig, nog in heerlijk frisse kleuren te koop is.
Tnx!

@ isla: als het aan mij had gelegen, was het een Vitamin C oranje geworden, maar zo gek kreeg ik mijn ouders niet. Ben overigens best al 'trots' op hen dat ze voor een Veloster durfden te gaan winking smiley
Het is en blijft een vreemd idee, 1 kant 2 portieren aan de andere kant slechts 1 portier. Daarom zeer gedurfd en speciaal, hoewel de kleur specialer kon is toch een mooie auto!
Ah, weer wat geleerd! Wel jammer, ik vond die kleine kentekens wel erg leuk en typerend. In mijn straat staan relatief veel Belgen geparkeerd en het blijft frappant hoe veel verschillende kenteken(type)s er zijn. Verschillend aantal tekens, ander lettertype, ander formaat...
Quote
Rob076
Ah, weer wat geleerd! Wel jammer, ik vond die kleine kentekens wel erg leuk en typerend. In mijn straat staan relatief veel Belgen geparkeerd en het blijft frappant hoe veel verschillende kenteken(type)s er zijn. Verschillend aantal tekens, ander lettertype, ander formaat...

Ik ben ook grotere fan van de kleinere platen; des te minder van je auto dat aan het zicht wordt onttrokken! Het verschil in formaten en aantal tekens is typisch Belgisch; eerst doen en dan pas nadenken. De kentekenserie die op mijn PluriŽl hangt (6 tekens, eerst cijfers en dan letters) was een (nood)oplossing die nauwelijks een jaar van kracht is geweest omdat de ministers het niet eens raakten over de kleur van de nieuwe EU-platen. Een jaar (en dus weer wat afwijkende kentekens later) raakte men het eens over verrassende kleurencombo wit-rood smiling smiley Officieel is het rood trouwens wat donkerder; het is maar dat je het weet winking smiley
Geweldige auto hoor! Vooral 3/4 van achteren aan de kant met de enkele deur een dik bommetje.

Quote
Escher
Ben overigens best al 'trots' op hen dat ze voor een Veloster durfden te gaan winking smiley

Dat kan ik me voorstellen! Ik zou mijn ouders vast nooit in zo'n irrationele auto kunnen krijgen.
Vind beide kanten eigenlijk wel geslaagd, maar idd, de kant met ťťn deur ziet er het vetste uit. Toch is de extra deur veel handiger dan je zou denken!
Altijd een vreemd gevoel om je net verkochte auto terug te zien:

[nl.autoscout24.be]



We wisten natuurlijk dat de Musa in de handel ging belanden; ben benieuwd of 'ie een even liefdevol baasje vindt winking smiley Trouwens iets meer dan Ä 1.000 duurder t.o.v. de prijs waaraan we de Musa uiteindelijk hebben verkocht, maar er zijn zo te zien wel een aantal cosmetische foutjes (waaronder een kras op de achterdeur) uitgehaald en ze is ook gepolijst. En verder natuurlijk ook een wettelijke garantie, carpass, keuring etc.
Exact ťťn maand geleden namen we afscheid van onze trouwe Lancia en kwam er een stoere Koreaan op onze oprit staan; intussen staat de teller van onze Veloster op iets meer dan 1.000 km en kan ik jullie wel al een eerste indruk geven van het leven met zo'n gekke creatie! Nu ja, gek, nadat je een PluriŽl gewoon bent, zie je alles wel wat in perspectief big smile smiley

Exterieur

De Veloster is een love-it-or-hate it model, zoveel is wel duidelijk als je er de reviews en tests van de gespecialiseerde pers op naslaat. Sommigen vinden hem helemaal geweldig, anderen heikelen de te drukke en overdreven styling. Het mag natuurlijk geen verrassing zijn dat ik hem helemaal geweldig vind; anders koop je hem ook niet winking smiley Het was even afwachten of onze vrienden en familie dezelfde mening toegedaan zouden zijn, maar dat viel allemaal reuze mee. Eigenlijk alleen maar lovende commentaar; toen ik vorige week de wijk indraaide bleef ťťn van onze buren (met een BMW 5 en Opel GT in de garage) aan z'n hek staan om een dikke duim in de lucht te steken. Ook onderweg merk je dat medeweggebruikers naar de Hyundai staren. De gemiddelde consument heeft overigens nog nooit gehoord van het model. Onze buurman dacht trouwens dat hij parallel was ingevoerd vanuit de States omdat hij dacht dat Hyundai nooit een dergelijk flitsend model in het Belgische programma zou opnemen. En daar knelt eigenlijk het schoentje: Hyundai heeft de Veloster in de VS gepromoot via sociale media en mond-aan-mond reclame bij de jeugdige doelgroep (i.p.v. affiches en tv-spots), maar zo'n systeem werkt blijkbaar niet in Europa. Bovendien is de Veloster hier haast dubbel zo duur als in Amerika, waardoor het doelpubliek ook een stuk opschuift. Tegelijk zijn ook de dealers niet echt Veloster-minded: toen wij wilden proefrijden, stond er geen enkele Veloster bij de dichtstbijzijnde dealer (die overigens meer dan 15 Hyundai's in de showroom heeft staan) en moest er een testexemplaar overgebracht worden. Werk aan de winkel voor het merk zelf!

Interieur

Op dit vlak heeft Hyundai waarschijnlijk de grootste stappen gezet in de laatste 5 jaar tijd. Het geheel voelt solide aan, is prima afgewerkt en ziet er gewoon mooi uit. De lederen zetels zijn in allerlei posities te verstellen en samen met het eveneens te verstellen stuur vind je er al gauw een prima zitpositie. Alle gadgets werken naar behoren, met de achteruitrijcamera en het audio-systeem als uitschieters. De radio-cd-mp3-installatie is eindeloos instelbaar en gecombineerd met de subwoofer in de koffer kan je menig petje verlegen maken. Nu niet dat dat mijn bedoeling is, maar het verschil met de PluriŽl is wel duidelijk merkbaar. Verder is de achterbank bruikbaar en is ook de instap niet al te moeilijk als je onder de 1m80 blijft. De koffer is voor z'n klasse bijzonder ruim en zelfs groter dan die van de Musa.

Overigens lagen er op de eerste foto's van de Veloster nog geen matten in het interieur; deze waren nog niet binnengekomen toen de auto werd geleverd en werden een weekje na aflevering geplaatst. We hebben gekozen voor de dikste matten in velours met Veloster-signatuur en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben!



Rijden

Dat mogen we natuurlijk ook niet vergeten. Zoals je wel vaker leest in tests van de Veloster, is hij niet te vergelijken met een hot hatch of echte hardcore sportcoupť. De Hyundai is meer gericht op sportief en vlot cruisen, hoewel de hernemingen niet te onderschatten zijn. Je bent op de snelweg onmiddellijk mee met het verkeer, terwijl je met de PluriŽl wijselijk een minuutje op de rechterstrook moet blijven vooraleer die wat snelheid heeft gemaakt. In de stad is het wel oppassen geblazen met de forse breedte (1m91) en ook de 18"-velgen zorgen voor de nodige stress bij het inparkeren en bij het indraaien van smalle straatjes met hoge stoepranden. Verder is het zicht linksachter echt bedroevend: het begrip dode hoek lijkt uitgevonden voor de Veloster. Mocht je je afvragen waarom je die achteruitrijcamera nodig hebt...

Met dit nieuwe speeltje zou ik mijn trouwe PluriŽl haast vergeten, die na een maandje zonder sop gisteren eens goed is verwend. Ik heb me voor de eerste keer gewaagd aan klei en dat spul gaat niet meer weg! De PluriŽl heeft zijn eerste drie levensjaren doorgebracht in Zuid-Frankrijk en na een eerst sweep over de motorkap zag mijn stukje klei lichtoranje i.p.v. lichtgrijs. Eigenlijk was het ook geen verrassing: de motorkap voelde erg ruw aan in vergelijking met de rest van de carrosserie, hoe netjes ik hem ook oppoetste met gewone autoshampoo. Na twee kleibeurten glanst de kap echter weer als nooit tevoren en voelt hij weer lekker glad. De rest van de carrosserie was er overigens veel beter aan toe.

Verder heb ik me voor het eerst gewaagd aan het eigen reparatie smiling smiley De gordel van de passagier vooraan was door een onoplettend persoon (dank je, pa!) gedraaid in de houder verdwenen. En aangezien de PluriŽl geen middenstijl heeft, is het niet zo makkelijk om dat terug te corrigeren. Het internet bracht gelukkig soelaas: na wat wringen de zwarte beschermtop verwijderd, de gordel terug goed gedraaid en de top er terug op gezet. Koste me nog geen 10 min. werk, maar bespaart me zeker Ä 50 uit bij garage.

Daarnet heb ik ten slotte nog een punt van mijn verlanglijstje kunnen schrappen: een acryl-nummerplaat voor. Terwijl jullie in Nederland met luxenummerplaten de letters er laten opleggen, is de situatie in BelgiŽ net omgekeerd. Daar liggen de letters er bij een standaard duplicaat-plaat op, terwijl de duurdere acryl-versies glad zijn. Veel makkelijker om insecten te verwijderen en ik vind het ook mooier staan. Vandaag dan ook naar de autoboer gegaan en een nieuw nummerplaatje laten drukken. Dit is het resultaat:

Voor:

Na:


Nu nog het dak terug operationeel krijgen en een klein parkeerdeukje eruit laten trekken en ik ben weer helemaal tevreden smiling smiley Voor het dak zijn de eerste stappen intussen gezet, voor het deukje nog niet. Iemand ervaring met uitdeuken zonder spuiten?

That's all for now en bedankt voor het lezen!
Da's inderdaad wel fraai, die acryl platen. thumbs up Nog wel even 2 blauwe en 2 witte dopjes scoren om de schroeven af te schermen. winking smiley
Op ťťn of andere manier weten updates in dit topic altijd aan mijn aandacht te ontsnappen. big smile smiley Pas na een tijdje zie ik hem weer en blijk ik ineens een boel updates gemist te hebben. Misschien ben ik niet de enige. Maar goed, het valt dit keer mee.

Mooi dat de Veloster goed bevalt en ook positieve aandacht brengt. Er is inderdaad veel te weinig aandacht voor het model, alsof Hyundai de hoop heeft laten varen om hem nog een succes te laten worden.

Zomaar zelf geklust aan de Plu, jij durft. winking smiley Al is het zoiets kleins, het geeft toch een gevoel van voldoening. Wat zal het trouwens heerlijk zijn als het dak het weer fatsoenlijk doet, het is toch de key-feature van de PluriŽl.
Of ik de kentekenplaat zo beter geslaagd vind weet ik nog niet. In Nederland zal de standaardplaat ongeveer overeen komen (ingedrukt met een reliŽfwerking), maar grappig dat de luxe versie in beide landen anders wordt gezien. Zo'n glimmende gladde 'Britse' plaat vind ik meestal niks. Aan de andere kant kan het op een moderne auto al mooier dan op een klassieker (waarin ik meer thuis ben), en het iets donkerder rood werkt in dit geval ook positief wat mij betreft.
Quote
JoŽl D.
Da's inderdaad wel fraai, die acryl platen. thumbs up Nog wel even 2 blauwe en 2 witte dopjes scoren om de schroeven af te schermen. winking smiley

Oh, goed idee big smile smiley Even op het net gestruind en zijn nu onderweg winking smiley Je ziet het resultaat hier wel verschijnen als de dopjes aankomen! Wist trouwens niet dat zo'n dingen bestonden, maar het staat idd wel erg goed.

Quote
MWH
Op ťťn of andere manier weten updates in dit topic altijd aan mijn aandacht te ontsnappen. big smile smiley Pas na een tijdje zie ik hem weer en blijk ik ineens een boel updates gemist te hebben. Misschien ben ik niet de enige. Maar goed, het valt dit keer mee.

Mooi dat de Veloster goed bevalt en ook positieve aandacht brengt. Er is inderdaad veel te weinig aandacht voor het model, alsof Hyundai de hoop heeft laten varen om hem nog een succes te laten worden.

Zomaar zelf geklust aan de Plu, jij durft. winking smiley Al is het zoiets kleins, het geeft toch een gevoel van voldoening. Wat zal het trouwens heerlijk zijn als het dak het weer fatsoenlijk doet, het is toch de key-feature van de PluriŽl.
Of ik de kentekenplaat zo beter geslaagd vind weet ik nog niet. In Nederland zal de standaardplaat ongeveer overeen komen (ingedrukt met een reliŽfwerking), maar grappig dat de luxe versie in beide landen anders wordt gezien. Zo'n glimmende gladde 'Britse' plaat vind ik meestal niks. Aan de andere kant kan het op een moderne auto al mooier dan op een klassieker (waarin ik meer thuis ben), en het iets donkerder rood werkt in dit geval ook positief wat mij betreft.

Niet erg hoor winking smiley Het was idd wel even eng om aan die afdektop te prutsen, maar tegelijk dacht ik bij mezelf dat ik er waarschijnlijk veel voorzichtiger mee omging dan de gemiddelde garagist. Wat de nummerplaat betreft: sinds mijn ouders op de Musa een dergelijke plaat hadden, wilde ik eigenlijk niets anders meer (de Veloster heeft dus ook zo'n type kenteken). Diegene die tot voor kort op de PluriŽl hing was door de verkoper bij'geslagen' en eigenlijk van vrij slechte kwaliteit. Bovendien hing 'ie maar met twee schroeven vast, waardoor er heel wat vuil tussen kon. Dat is nu veel beter opgelost, al zeg ik het zelf.

Het dak staat momenteel op plaats 1 van mijn to-do-list deze vakantie, die bij mij de volle 3 maanden mag duren! Ik mag me sinds gisteren (na drie jaartjes zwoegen) immers 'bachelor at laws' noemen big smile smiley Vanaf eind september begin ik aan mijn master-opleiding, inclusief stage in het voorjaar van 2014. Ben eens benieuwd wat ze op mijn stageplaats zullen denken als ze zo'n knalblauwe CitroŽn zien komen aanzeilen smiling smiley
Gefeliciteerd met de Veloster thumbs up

De kleur sprankelt idd meer dan je verwacht door het lijnenspel van de auto.

Geniet ervan tijdens je zomervakantie.
Feli ook met je bachelor rechten titel.

Ervaring met uitdeuken zonder spuiten?
Er zijn diverse bedrijven, zie het topic van Wouter82. Heeft zijn X-type recent nog laten behandelen.
Wie weet komen ze ook wel naar BelgiŽ. (of jij rijdt ff naar NL, net over de grensstreek).
Quote
Durashift
Gefeliciteerd met de Veloster thumbs up

De kleur sprankelt idd meer dan je verwacht door het lijnenspel van de auto.

Geniet ervan tijdens je zomervakantie.
Feli ook met je bachelor rechten titel.

Ervaring met uitdeuken zonder spuiten?
Er zijn diverse bedrijven, zie het topic van Wouter82. Heeft zijn X-type recent nog laten behandelen.
Wie weet komen ze ook wel naar BelgiŽ. (of jij rijdt ff naar NL, net over de grensstreek).

Dank je! De kleur valt zeker goed mee als de zon er op schijnt; het lijnenspel en de metallic-afwerking zorgen voor voldoende 'show' winking smiley Heb intussen een gespecialiseerd bedrijf gevonden voor het deukje achter in Beveren (BE, ongeveer een kwartiertje rijden voor mij). Deze week even bellen!

Verder nog even een (bescheiden) nieuwtje voor beide auto's: ik moet wat vaker naar de lokale doe-het-zelfwinkel! Gisteren met de Veloster naar daar gereden en goed uit de weg van de karretjes geparkeerd smiling smiley Blijkbaar dicht bij de tuintafel waar het personeel hun middagpauze houdt... Toen ik terug buiten kwam, niet naar de Veloster, maar wel naar een busje er tegenover dat je van de winkel mag gebruiken voor grote bestellingen naar huis te vervoeren, stonden drie personeelsleden ongegeneerd rond de Veloster te draaien, waarvan zelfs eentje met gsm in de aanslag. Heb ze even op hun beloop gelaten terwijl ik de sleutels en de uitleg van het busje kreeg. Ging als volgt:

Rest van personeel op middagpauze naar de drie rond de auto: "Wat is het?"
Antwoord (met de nodige verbazing): "Een Hyundai?! Elektrisch geloof ik." (we hebben zo'n obligaat 'Blue Drive'-plaatje boven de voorwielen).
Iemand anders: "Ah nee, dat zal wel niet, deze heeft een dubbele centrale uitlaat. Zal ook wel goed vooruit gaan."

Who nees a Ferrari? big smile smiley

Vandaag besefte ik dat we gisteren nog een aantal kleinigheden waren vergeten; snel met de PluriŽl even heen en weer naar dezelfde bouwmarkt. Een PluriŽl lokt natuurlijk niet dezelfde reacties uit, maar rara wat stond er naast me?



Enorme dťjŗ-vu, want vorig jaar in de zomer stond op exact dezelfde plaats exact dezelfde combo. En hoe leuk ik de Veloster ook vind, de PluriŽl blijft toch het warmste plekje in mijn hart innemen big smile smiley
Bericht 72588 in het help-mijn-dak-doet-het-niet-dagboek... Zoals jullie wel weten rij ik sinds eind augustus vorig jaar noodgedwongen met het dak van mijn PluriŽl dicht wegens enkele vage problemen. De garage waar de PluriŽl werd onderhouden bleef eigenlijk maar rond de pot draaien en kon als enige alternatief aanbieden om de hele dakcassette te vervangen ŗ Ä 4.500. Om meer duidelijkheid te scheppen over de situatie is de auto gisteren bij een andere CitroŽn-dealer gebracht met meer expertise (en behulpzaamheid). Die hebben uiteindelijk de diagnose gesteld dat ťťn van de fixeerpunten van de motor van het dak gescheurd is en dat de kabels hierdoor averij hebben opgelopen. Zij bieden ook alleen maar de oplossing aan om het hele dak te vervangen aan bovengenoemde kostprijs. Ik vond ze overigens wel eerlijk door deze reparatie af te raden wegens economisch niet verantwoord.

Intussen zit ik wel al een tijdje te spelen met het idee om de CitroŽn buiten de officiŽle kanalen om te laten maken door ťťn of andere expert. Maar die is dus niet te vinden in BelgiŽ of Nederland... Echter wel in Frankrijk! Dus vandaag mijn beste Frans bovengehaald, de telefoon genomen en gebeld naar het nummer in de advertentie. De man was zeer behulpzaam en vriendelijk, verplaatst zich vanuit Calais naar me thuis en wilde de klus aannemen (met garantie van 3 maanden). Het hele dak vervangen kost Ä 1.200, maar hij wilde eigenlijk eerst foto's om er zeker van te zijn dat het probleem niet eenvoudiger opgelost zou kunnen worden. Ga hem morgen foto's doorsturen van de schade voor een definitieve prijsopgave; ben eens benieuwd!! Zou het dan toch mogelijk zijn om voor een realistische prijs mijn dak terug werkend te maken? Ik hou alvast alles gekruist big smile smiley
Interessant. Hoe kan die man zoveel goedkoper aan een dak komen? confused smiley

Toevallig speelt bij ons nu hetzelfde. Via een forum kwam ik laatst in contact met een Nederlandse specialist die een vergelijkbaar verschil bood t.o.v. de dealer voor het vervangen van het dak. Ik heb mijn vader zijn contactgegevens gegeven, kijken of dat nog wat kan worden...

Het zal toch niet dat onze beide dakjes het weer gewoon gaan doen? big smile smiley Afwachten en hopen maar...
Dat is een groot verschil en dus de moeite waard, zeker als er ook nog een vorm van garantie gegeven wordt.
Het verschil is inderdaad enorm en is waarschijnlijk te verklaren door het gebruik van 2de-handsstukken. Als deze het prima doen en zich in mooie staat bevinden, heb ik er persoonlijk geen problemen mee.

@ MWH: ik hoop echt dat ook jouw dak terug in zijn oude glorie wordt hersteld winking smiley Daarvoor koop je toch een PluriŽl hŤ!
En ja hoor, de dag die ik wist dat zou komen (winking smiley) is eindelijk daar! De man uit Calais komt zaterdagochtend om hier ter plekke, op de oprit dus, het ganse dakmechanisme te vervangen! Aan de afgesproken prijs en, omdat het hier gaat om een volledige vervanging van het dak, maar liefst 1 jaar garantie op het werk en de stukken! Kan niet wachten tot het zaterdag is big smile smiley
Idd Wouter, dit zijn de berichten waar ik intussen al een jaar op wachtte winking smiley Vanochtend was het eindelijk D(akjes)-day!

Om 9u45 draaide er een Renault Mťgane met Frans kenteken de straat in en kon het werk echt beginnen. Het was een leerzame dag: normaal gezien ben je er niet bij als je eigen auto zo grondig uit elkaar wordt geschroefd. Verder heb ik begrepen dat CitroŽn perfect op de hoogte is van de problemen en ook van mogelijke oplossingen, zonder dat hiervoor de volledige cassette vervangen moet worden (tenzij het dak echt zo kaput is als in mijn geval). Het kabelmechanisme is trouwens overgenomen op de nieuwe DS3 Cabrio, dus de reparateur verwachtte zich binnen een jaartje of 4 aan veel nieuwe klanten... Natuurlijk heb ik de nodige foto's van de werken genomen!

Afbraakwerken; vakkundig wordt het dak deel per deel uit elkaar geschroefd:



Delen van de zijbekleding van de kofferruimte:



Manueel 'overriden' van het dakmechanisme, aangezien in het mijne geen spoor van leven meer zat... De centrale motorsteun (die zich in de omlijsting van de achterruit bevindt) was op twee plaatsen gebroken en dat is terminaal voor een PluriŽl-dak. De kabels die door het centrale tandwiel moeten, gaan zo overschieten en zichzelf ahw afslijten, waardoor ook die schade oplopen en vervangen dienen te worden. Er zit niet anders op dan de hele cassette (dak + achterruit) te demonteren en te vervangen!



Vervangdak in de eerste installatiefase met m'n vader als hulpje smiling smiley Let vooral niet op de gigantische scheur in de stof van het vervangdak; later is het stoffen gedeelte van mijn oude kap overgezet. Enkel het (perfect werkende) mechanisme en de ongeschonden achterruit van het vervangdak is behouden.



Na het dakmechanisme van de vervangkap gecentreerd te hebben (een tijdrovend werkje), kunnen de elektronica getest worden --> geen problemen! Vervolgens de stof van mijn 'oude' dak overgezet; looking good...



... tada!!!





De hele klus heeft uiteindelijk iets meer dan 4 uur in beslag genomen, wat naar PluriŽl-normen zeker vlot te noemen is! Natuurlijk ben ik on-ge-loof-lijk blij met de reparatie en ook het prijskaartje viel nog behoorlijk mee. Voor de geÔnteresseerden (rara, wie bedoel ik hiermee, PM me anders maar):



Zo, na een volledig jaar met gesloten dak eindelijk terug de zon in het interieur. Nu maar hopen op een geweldige ťtť indien...
Super dat het gelukt is! Ik heb vandaag meerdere keren bewust hier gekeken omdat ik op de update zat te wachten. grinning smiley Ik ga binnenkort wel met mijn ouders overleggen hoe zij erover denken, en om te vragen of er nog wat uit het contact met die Nederlandse man is gekomen. If not, dan valt te overwegen om deze man uit Frankrijk op te trommelen. Het kan dus wel. thumbs up

Geniet ervan!
Wat leuk dat je de reparatie zo volledig op de foto hebt gezet. Pluriel blijf ik een leuke wagen vinden, lekker eigenwijs precies zoals een citroŤn moet zijn. En ook nog in mijn lievelingskleur blauw grinning smiley Veel plezier ermee thumbs up
Eindelijk weer open, heerlijk! Daar heb je zo'n auto toch voor. Nu wordt 't toch eens tijd om vollťdig open te rijden, zonder de dakbogen op hun plek... thumbs up
Quote
MWH
Super dat het gelukt is! Ik heb vandaag meerdere keren bewust hier gekeken omdat ik op de update zat te wachten. grinning smiley Ik ga binnenkort wel met mijn ouders overleggen hoe zij erover denken, en om te vragen of er nog wat uit het contact met die Nederlandse man is gekomen. If not, dan valt te overwegen om deze man uit Frankrijk op te trommelen. Het kan dus wel. thumbs up

Geniet ervan!

Het was een hele opluchting dat dit idd de oplossing was waar ik al zo lang naar zocht winking smiley Ik duim met je mee dat er ook een oplossing voor jullie PluriŽl uit de bus komt! Heb jullie zelfs nog vernoemd bij de man uit Frankrijk als mogelijk nieuwe klanten big smile smiley Hij vroeg onmiddellijk wat het exacte probleem was; volgens hem is het nog makkelijker (en goedkoper) te verhelpen als er geen problemen in de onderste rand van het kofferglas zitten.

Quote
vectrafan
Wat leuk dat je de reparatie zo volledig op de foto hebt gezet. Pluriel blijf ik een leuke wagen vinden, lekker eigenwijs precies zoals een citroŤn moet zijn. En ook nog in mijn lievelingskleur blauw grinning smiley Veel plezier ermee thumbs up

Tnx! Naast een leuk aandenken voor mezelf is het hopelijk ook een incentive voor andere PluriŽl-bezitters om zich ook te wagen aan de reparatie smiling smiley De PluriŽl is idd CitroŽn ten voeten uit, met alle bijbehorende karaktertrekjes. Dat blauw was ook bij mijeen instant hit, nog nooit spijt van de keuze gehad. Dank je, dat komt in orde!

Quote
Elco
Eindelijk weer open, heerlijk! Daar heb je zo'n auto toch voor. Nu wordt 't toch eens tijd om vollťdig open te rijden, zonder de dakbogen op hun plek... thumbs up

Een heleboel (te rationele) mensen, zoals mijn grootmoeder, vergeten vaak dat je idd net daarom een cabrio koopt smiling smiley Hmmm, zou ik me daar wel aan wagen big smile smiley

@ PeHa & Durashift: dank je! De weersberichten voor dit weekend waren idd wat aan de sombere kant, maar blijkbaar is er vanaf morgen terug beterschap op komst!
Natuurlijk waag je je daaraan! Je zult maar jarenlang een Pluriel gehad hebben, maar nog nooit echt open! Al was 't alleen maar voor de foto's winking smiley
Mooie auto's, mijn vriendin wil sinds een jaar al een citroen. Ik heb hem nu dus eindelijk gevonden en bespreek nu de laatste details en hoop hem volgende week binnen te hebben. Een grijs/zilvere metallic C3 uit 2008 uit [www.autoscout24.nl] no. 5 Jammer dat we de centjes niet hebben want het nieuwe model ziet er ook wel strak uit.
Vandaag was het hier, in midden NL, een prachtig zonnige, warme dag..
Ik hoop dat het bij u, Escher, vandaag ook weer was om de PluriŽl te rijden zoals zij ooit bedoeld is..
Quote
klaagvaak
Mooie auto's, mijn vriendin wil sinds een jaar al een citroen. Ik heb hem nu dus eindelijk gevonden en bespreek nu de laatste details en hoop hem volgende week binnen te hebben. Een grijs/zilvere metallic C3 uit 2008 uit [www.autoscout24.nl] no. 5 Jammer dat we de centjes niet hebben want het nieuwe model ziet er ook wel strak uit.

Dank je wel en gefeliciteerd met jullie aankoop! Het oude model C3 mag er ook zeker wezen en zonder het ingewikkelde kapmechanisme van de PluriŽl is het mechanisch gezien een zeer betrouwbare auto.

Quote
Durashift
Vandaag was het hier, in midden NL, een prachtig zonnige, warme dag..
Ik hoop dat het bij u, Escher, vandaag ook weer was om de PluriŽl te rijden zoals zij ooit bedoeld is..

Ja hoor, ook hier zijn het al twee prachtige dagen geweest waarbij de kap al onafgebroken open heeft gelegen smiling smiley

-- edit, PluriŽl-ling, de Sbarro C3 PluriŽl V6 --





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-08-2013 17:41 door Escher.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close