Escher: '06 CitroŽn C3 Pluriel 1.4i CŰte d'Azur, '12 Hyundai Veloster 1.6 GDi i-Catcher, '13 Hyundai Veloster 1.6 GDi i-Catcher & '07 CitroŽn C3 Pluriel 1.4i | 3 jaar Vitamin C Veloster

Gepost door Escher 
Vandaag mocht de PluriŽl exact 6 kaarsjes uitblazen! Hij is intussen ook meer dan 2 jaar in mijn bezit en ik ben nog steeds erg tevreden over mijn eerste auto. Geen plannen om 'm snel weg te doen; als het aan mij ligt, mag de CitroŽn hier waardig ouder worden!

Ook een kleine update aan de dealerinfo aan de achterkant! M'n vorige plaathouder is op vraag van de CitroŽn-garage waar 'ie wordt onderhouden vervangen door een dealerhouder. Ik vond de vorige eigenlijk best mooi, maar samen met het (door mezelf) verwijderen van de verkoper-sticker rechts onderaan de achterklep, lijkt het nu alsof deze auto nooit een andere eigenaar heeft gekend. Waarschijnlijk een persoonlijke afwijking, maar ik vind het nog steeds 'netter' om volledig met CitroŽn dealer-info rond te rijden dan met het adres van een handelaar cool smiley Dit is het resultaat:

Voor:

Na:

En nog even een leuke sfeerfoto om de pagina goed te beginnen:

Gefeliciteerd! Het siert de auto dat de zes jaar 'm nog niet zijn af te zien.

Persoonlijk vind ik je houder niet bepaald een vooruitgang, vooral door die lelijke reclame van Total. Dat oogt weer zo goedkoop... Wat ik me wel afvroeg: moet daar geen EU-dingetje zijn? Ik zag laatst ook dit...

Ik ben ook geen absolute fan van de Total-reclame, maar dat is een typische partner van CitroŽn (we hadden af-fabriek zelfs een Total-sticker op de vroegere Picasso van m'n moeder). De eigenaar van de garage had trouwens zo beleefd gevraagd of 'ie de plaathouder mocht veranderen, dat ik eigenlijk geen nee kon zeggen. Ik denk niet dat zo'n Europees vlagje verplicht is, hoewel je het idd vaak ziet. Die Apple-houder hierboven is trouwens echt lachwekkend!
Oke, dat van Total wist ik niet. Dat scheelt dan weer. Nu valt me ineens wel weer die andere 'B' op winking smiley Achja, het is maar een kleinigheidje! Ik dacht trouwens wel dat zo'n EU-tekentje verplicht was in de EU, maar ik vind het niet een groot gemis. Je garage-dingetje snap ik weer wel winking smiley
Nee hoor, zo'n EU-logo is niet verplicht, dat hangt van het land af. Alleen een landcode is verplicht bij reizen naar het buitenland. Binnen de EU is afgesproken dat zo'n EU-band-met-code volstaat, maar officieel moet je voor een reis naar buiten de EU nog steeds zo'n sticker opplakken. Nu zullen ze daar in Noorwegen of KroatiŽ niet moeilijk over doen, maar bijvoorbeeld in Rusland wel. Op deze Pluriel is die (ietwat raar gevormde) B rechts van het kenteken natuurlijk voldoende.
Ik dacht dat men in BelgiŽ ook allemaal zo'n brede plaat zou krijgen? Is dat niet zo?
Ik kan het idee erachter wel begrijpen, maar wat is die nieuwe houder vreselijk lelijk zeg. Veel te druk, met al die lichte en donkere vlakken en flink wat tekst.
ja, ik vind die vorige ook netter, maar goed.
er valt ook wel wat voor jouw redenatie te zeggen
Joep83
Ik dacht dat men in BelgiŽ ook allemaal zo'n brede plaat zou krijgen? Is dat niet zo?

Jawel, maar aangezien het om BelgiŽ gaat, is niet alles even simpel big smile smiley Sinds een tijdje kan je bij aankoop van een nieuwe wagen geen 6-teken plaat meer krijgen, maar krijg je automatisch een nieuwe 7-teken plaat. Je 'oude' plaat kan niet meer overgezet worden op de nieuwe wagen (dit in tegenstelling tot vroeger; de plaat van m'n ouders gaat al drie auto's mee). Je nieuwe 7-teken plaat kan dan weer wel verwisselen van auto. Ik heb mijn auto gekocht nog voor de nieuwe 7-teken regeling en heb ťťn van de laatste 6-teken series (eerst cijfers, dan letters, i.p.v. omgekeerd zoals voorbije 40 jaar).

Ik ben ook niet helemaal tevreden met de houder, er zijn inderdaad erg veel vlakken, maar het ik kan het t.o.v. de eigenaar van de garage niet over m'n hart krijgen om er een universele op te zetten winking smiley
Escher
Ik heb mijn auto gekocht nog voor de nieuwe 7-teken regeling en heb ťťn van de laatste 6-teken series (eerst cijfers, dan letters, i.p.v. omgekeerd zoals voorbije 40 jaar).
Voor altijd houden dus, die PluriŽl! Over 40 jaar ben je een unicum! tongue sticking out smiley
Morgen vertrek ik voor een schermtornooi met de Lancia naar Groot-BrittanniŽ! big smile smiley Even een spannend moment, aan de andere kant van de weg rijden... Laten we hopen dat ik en de Musa het er heelhuids vanaf brengen. Ik realiseerde me wel al dat het VK sinds '94 geen Lancia's meer toebedeeld krijgt, dus waarschijnlijk zal onze Italiaanse schone wel een unicum op de wegen zijn. Zal proberen om een leuke sfeerfoto te maken en dan krijgen jullie deze hier zeker te zien winking smiley

MWH
Escher
Ik heb mijn auto gekocht nog voor de nieuwe 7-teken regeling en heb ťťn van de laatste 6-teken series (eerst cijfers, dan letters, i.p.v. omgekeerd zoals voorbije 40 jaar).
Voor altijd houden dus, die PluriŽl! Over 40 jaar ben je een unicum! tongue sticking out smiley

Haha, ik heb het ook al zitten denken!

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2012 20:44 door Escher.
Eerst een kort reisverslagje van het rijden aan de 'verkeerde' kant... Ik, mijn moeder (als co-piloot) en de Musa hebben het avontuur heelhuids overleefd! Eigenlijk valt het best goed mee om tegen de richting in te rijden, zeker op de snelweg heb je er geen of nauwelijks last van. In de dorpjes en iets kleinere wegen is het wel even nadenken; een bocht of afslag neem je net andersom. Rotondes met dubbele vakken zijn niet aan te raden nut smiley Over het algemeen rijden de Britten netjes, zeker niet te snel en zijn ze vrij hoffelijk voor mede-weggebruikers die geen voorrang hebben maar anders niet uit een zijstraat raken. Wel even schrikken van de manier waarop ze jou of een andere hoffelijke chauffeur bedanken: vlak nadat ze voor je zijn ingedraaid zetten ze kort hun vier knipperlichten aan, bij ons synoniem voor dreigend gevaar, maar bij hen een goed ingeburgerd teken van dankbaarheid. Heb niet echt veel foto's kunnen schieten (wegens het strakke tijdschema waaraan we ons moesten houden), alleen deze twee vlak voor het inschepen op de Eurotunnel zijn de moeite waard om te plaasten:

Musa met moeder aan het stuur:

En vlak voor het inschepen:

Eurotunnel valt ook erg goed mee; erg ruim is het allemaal niet, maar je bent op 25 min. aan de andere kant van het kanaal tegen een schappelijke prijs!

Verder staan er maandag vrij grote plannen op het programma voor de Musa. Aangezien de auto langs de bestuurderszijde al wat parkeerdeukjes en krasjes heeft en we toch niet van plan zijn om de Lancia snel weg te doen, worden deze er bij professionele kennis van onze buurman allemaal uitgehaald en waar nodig bijgespoten. Vooral een lelijke beschadiging aan de linkerspiegel (wss van een fietser) zal waarschijnlijk overgespoten moeten worden. Ik kijk al uit naar het resultaat; hopelijk wordt 'ie weer net als nieuw!
Deze was al hťťl ver naar onderen gezakt... Een nieuw jaar, een nieuwe update!

- De PluriŽl heeft vorige week de kaap van 50.000 km gehaald. Doet het vooralsnog prima, maar begint met al de sneeuw en het zout erg vies te worden. Heb helaas geen tijd deze maand om 'm te wassen, maar van zodra de examens achter de rug zijn, wordt de PluriŽl eens erg goed onder handen genomen.
- De Musa staats sinds vorige week maandag bij de carrossier. De spiegelkapjes die beiden lichte averij hadden opgelopen in de afgelopen 4 jaar en de achterbumper (met lichte parkeerschade) worden opnieuw gespoten. Intussen hebben we een vervang'auto'... een Peugeot Partner Quicksilver. Ik draag een warm hart toe aan de meeste verschoppelingen en bijzondere buitenbeentjes, maar soms is een auto echt geen auto. En dat is het geval bij een Partner. Is niets meer dan een veredeld bestelwagentje met kapsones! Slechte isolatie, windgevoelig, blikkerig... het enige waar ik over te spreken ben zijn de prestaties van de dieselmotor. Verder wel erg ruim natuurlijk, maar dat is nu niet echt ťťn van onze topprioriteiten smiling smiley

Verder kan ik onthullen dat de kans bestaat dat de Musa aan zijn laatste jaar of misschien wel maanden bezig is. Meestal wordt de gezinswagen om de 5 ŗ 6 jaar vervangen en in mei wordt de Lancia 5 dus... PotentiŽle opvolger nummer 1 is de CitroŽn DS4 cool smiley Maar: 'nothing set in stone yet' winking smiley
Kwam vandaag toevallig deze advertentie tegen... Check vooral de derde (interieur)foto:

http://www.2dehands.be/autos/autos/citroŽn/?qq=citroen+pluriel+cote&afd=autos%2Fautos%2FcitroŽn&pc_id=

-- edit -- Hmmm, krijg blijkbaar geen links van deze site naar dit forum gekopieerd. In de zoekbalk even 'CitroŽn PluriŽl Cote' intikken en de eerste advertentie bekijken!
[www.2dehands.be]

Ik moet er geen tekening bij maken dat hier niet echt van gediend ben/was en zowel de aanbieder als de beheerder van de site een mail heb gestuurd. Is bovendien strafbaar (i.v.m. intellectuele rechten)... Aan de andere kant wel een compliment dat mijn fotokunsten niet al te beroerd zijn smiling smiley Heeft iemand van jullie ooit al iets soortgelijks meegemaakt?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 17:55 door Escher.
Zo, die adverteerder heeft lef! Daar zou ik ook zeker niet van gediend zijn...
Het is al opgelost blijkbaar?
Ik kom namelijk niets geks tegen op die site.

Escher
Intussen hebben we een vervang'auto'... een Peugeot Partner Quicksilver. Ik draag een warm hart toe aan de meeste verschoppelingen en bijzondere buitenbeentjes, maar soms is een auto echt geen auto. En dat is het geval bij een Partner. Is niets meer dan een veredeld bestelwagentje met kapsones! Slechte isolatie, windgevoelig, blikkerig... het enige waar ik over te spreken ben zijn de prestaties van de dieselmotor. Verder wel erg ruim natuurlijk, maar dat is nu niet echt ťťn van onze topprioriteiten

Grappig om te zien hoe meningen kunnen verschillen.smiling smiley Mijn ouders hebben een Peugeot Partner MPV met 1.6 benzinemotor en daar rij ik altijd met veel plezier in. Natuurlijk wel iets windgevoeliger dan een 'normale' personenwagen, maar naar mijn idee niet echt uitzonderlijk.

Vergeleken met de andere auto's waarin ik gereden heb, (complete Renault-gamma, Dacia's, Ford Focus en nog wat andere merken) viel het zeker niet tegen om weer in de Partner te stappen.
Foto's zijn zeker al verwijderd? Eerste advertentie heeft geen foto's meer.
JoŽl D.
Foto's zijn zeker al verwijderd? Eerste advertentie heeft geen foto's meer.

Heb inderdaad al een mailtje gekregen van de beheerder dat de foto's verwijderd zijn; snelle en correcte aanpak! Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de adverteerder heeft opgekeken toen die mijn mailtje las. Zal ik wss geen bericht van terugkrijgen...

@ Rob076: nee, idd, en het is vooral misleidende reclame voor een potentiŽle koper. Niet iedereen onderhoudt zijn PluriŽl zo goed als ik het doe spinning smiley sticking its tongue out

@ Bentley Arnage: ik zou er an sich nog wel aan kunnen wennen om met een ludospace te leven, maar het belangrijkste voordeel van het concept (de ruimte-prijs verhouding), is niet zo doorslaggevend bij ons thuis. We zijn maar met drie en hoeven niet al te vaak grote dingen te verhuizen, dus een auto mag al eens iets minder praktisch zijn. Zou trouwens mijn moeder niet vertrouwen met zo'n groot ding smiling smiley Maar ken meer dan ťťn iemand die meer dan tevreden is van zijn Partner/Kangoo/Berlingo!
Hoi ,

Ik ben sinds zaterdag een troste eigenaresse van een pluriel uit 2004!
Ik heb gisteren avond heel dit forum bericht gelezen en ik moet even kwijt dat jij echt een super mooi pluriel hebt wauw!
Aangezien jij best wel een expert ben in het verwennen van jou dame, heb je misschien nog tips voor de onderhoud? Kan ik het dak gewoon mee wassen en afspoelen?
Alvast bedankt!

Groetjes tamara
Tamara1702
Hoi ,

Ik ben sinds zaterdag een troste eigenaresse van een pluriel uit 2004!
Ik heb gisteren avond heel dit forum bericht gelezen en ik moet even kwijt dat jij echt een super mooi pluriel hebt wauw!
Aangezien jij best wel een expert ben in het verwennen van jou dame, heb je misschien nog tips voor de onderhoud? Kan ik het dak gewoon mee wassen en afspoelen?
Alvast bedankt!

Groetjes tamara

Hoi Tamara!

Gefeliciteerd alvast met je aankoop, altijd fijn om een gelijkgestemde ziel op het forum te mogen verwelkomen! Maak ook zeker een 'mijn auto'-topic aan winking smiley Als ik op je avatar mag afgaan is het een 'Vert Lenz', een heel leuke kleur op de PluriŽl die je niet al te vaak ziet! Dank je wel voor de positieve feedback, probeer zuinig op mijn C3 te zijn thumbs up

Een expert zou ik me niet durven noemen, maar na twee jaar leer je wel de kleine kantjes van een model kennen. Qua onderhoud kan je het dak idd gewoon mee-wassen en afspoelen. Een automatische carwash is door de constructeur toegestaan, maar zou ik niet aanraden. Ik gebruik ťťn keer per jaar wel een kunststofvernieuwer (die eigenlijk voor het interieur is bedoeld), maar die ook perfect werkt om het dak mooi te houden. Als je bovendien geen 'alu-pack' hebt voor de bumpers rondom, kan je dit spul ook gebruiken voor de inzetstukken op de bumpers. Verder niet al te veel gekkigheden, de lak gewoon goed bijhouden en ťťn of twee keer per jaar in de wax zetten.

De binnenkant van de koffer daarentegen is buitensporig krasgevoelig en slijt snel af. Ik heb bij aanschaf onmiddellijk een koffermat gekocht (dealer-accessoire van ongeveer Ä 60) en behandel de achterkant van de kofferkant van de achterzetels haast maandelijks met een kunststof-wax. Als je elektrisch inklapbare spiegels hebt, kan je deze ook het best regelmatig smeren. Verder eigenlijk niets bijzonders te melden!

Ik wens je heel veel veilige en plezierige km's en hoop nog van je te mogen lezen! Heb je nog vragen, mag je deze natuurlijk altijd stellen winking smiley
Ik weet er niet zo veel van dus ik zou het het ook echt niet weten of het een vert lenz.
Ik vondst de kleur ook helemaal geweldig.
Wij hebben tot nu toe alleen maar citroens gehad en had wel ooit een pluriel zien rijden alleen heb ik nooit geweten dat ze zoveel mogelijkheden heeft!
Ik heb ze nog maar heel weinig zien rijden maar het moment dat we besloten om een pluriel te nemen zagen we ze ineen overal.
We wonen in een heel klein dorpje en zo zagen we de dag dat we besloten een pluriel te nemen 2 in ons dorp en de dag dat we onze pluriel hadden opgehaald en we reden bij ons de straat in keken we ineens tegen een oranje pluriel aan, heel toevallig haha.

Bedankt voor de was tips daar heb ik zeker wat aan.
Ben niet zon wasstraat ganger doe het liever met hand wat ik inmiddels dus ook al heb gedaan.
En ze blinkt weer hartstikke mooi.
Zoals ik al zei heb ik heel jou heel dit forum bericht doorgelezen en viel het mij meteen op toen je over de kofferbak mat begon, ben meteen op internet op zoek gegaan maar ben tot nu toe alleen nog maar op rubbere universele matten tegengekomen, dus denk dat ik eendezer dagen even langs de citroendealer langs moet om te vragen of zij ze kunnen bestellen.

Nog even een vraagje kan je jou hoedenplank er gewoon op doen als je je dak dicht heb, want ik krijg dit bij mij namelijk niet voor elkaar en kan de hoedenplank er alleen op plaatsen als het raam in de kofferbak geschoven zit.

Verder heeft ze nog wat kleine dingetjes die we willen gaan opknappen ze is van 2004 en heeft aardig wat gebruikerspoortjes zoals vlekken en bekleding gebroken antenne en 2 kleine deukjes enz maar dat zijn kleinigheidjes en dit gaan we stuk voor stuk oplossen zodat deze dame er weer tip top uit komt te zien en dan hopen we nog jaren plezier van haar te hebben.

In iederval geval bedankt voor je tips!
Gisteren kreeg ik plots een foutmelding dat ťťn van mijn dimlichten het begeven had en bij aankomst thuis bleek dat inderdaad te kloppen... Niet echt onverwacht: het andere dimlicht was vorig jaar al vervangen na een defect. Gisterenmiddag dan maar snel naar de dealer gereden die het netjes heeft vervangen! Ik heb ook een afspraak gemaakt of de motorafstelling even na te gaan: met de koude heeft de PluriŽl last van 'vibraties' bij stilstand aan bijv. een verkeerslicht, iets wat 'ie ervoor niet had. Bovendien durft de motor zich bij koudstart ook even te 'verslikken' voor dat hij op toeren komt. Ben eens benieuwd wat ze gaan vinden; volgens mij heeft het iets te maken met de gasrepons (disclaimer: ik ben technisch absoluut niet onderlegd en stel deze diagnose louter op gevoel)... Zo is mijn moeder al een aantal keer stil gevallen bij het achteruit rijden, een manoeuvre waarbij ik ook voel dat de gastoevoer niet helemaal lekker gaat (of toch niet op dezelfde manier zoals het vroeger ging). Iemand ideeŽn?

Bij de dealer stond ik trouwens geparkeerd naast een fonkelnieuwe DS3 Cabrio, in se de spirituele opvolger van de PluriŽl. Gave uitvoering en kleur, zouden ze me zo mogen meegeven!

Na een aantal maandjes wachten is het binnenkort toch het grote moment: heb op dinsdag 2 april afgesproken met de dealer om het dak van de PluriŽl te laten repareren. Het is geen goedkope reparatie, maar wel ťťn waar ik al een tijdje naar uitkijk aangezien ik echt wel gebruik maakte van het open dak. Hopelijk schijnt na de reparatie het zonnetje al wat en liggen de temperaturen ook wat hoger zodat ik er ook onmiddellijk van kan genieten smiling smiley

Verder is de C3 twee weken geleden dus even binnen geweest om de motorproblemen na te gaan, maar die zijn nog niet van de baan. Ik vermoed dat het nukkige karakter van de motor te maken heeft met temperatuur en vochtigheid en net op de dag dat hij werd nagekeken, scheen de zon en was het 16į... Ik ga er eigenlijk hoopvol van uit dat de symptomen zullen verdwijnen wanneer het opnieuw wat mooier weer wordt big smile smiley

Bij de Musa is de kogel door de kerk: in de zomermaanden zal worden uitgekeken naar een opvolger. Enkele kandidaten:

De DS4 vind ik persoonlijk het meest geslaagde ontwerp, maar is wel aan de prijs, zeker voor een CitroŽn. Voor het bedrag van een basis-DS4 heb je een volledig aangeklede (incl. leer en navigatie) Delta of Veloster. De DS4 wordt in alle persfoto's ook in zijn allerduurste uitvoering getoond, die met grote velgen geleverd wordt; de brave(re) versies staan naar mijn mening altijd op te kleine velgen in verhouding tot de rijhoogte. Wat zijn de meningen van de AW-autokenners? smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-03-2013 19:57 door Escher.
Sja, ik vind het alledrie niet echt wat. Klasse kleiner, een volle DS3? Of heb je de ruimte nodig?

Mbt de Pluriel: de kentekenplaathouder vind ik wel jammer. Kan je niet de houder er af halen? Dat staat veel strakker!
Is een DS3 cabrio geen optie? Van bovengenoemde zou ik voor de DS4 gaan; die lijkt me het meest gebalanceerd qua design en techniek.
We hebben altijd vrij ruime auto's gehad (Xsara Picasso, Alfa Romeo 166). Toen mijn vader op pensioen ging, wou mijn moeder een kleiner model. De ruimte van de Musa wordt dan ook echt gebruikt. Dat valt op als je plots boodschappen wil doen met de PluriŽl en er nauwelijks een boodschappenkrat en 6 flessen water in de koffer passen. Mijn moeder is fan van de DS3 (en vooral van de Cabrio), maar die is niet praktisch genoeg. Vooral het gebrek aan achterdeuren en de brievenbusopening die voor kofferklep moet doorgaan op de Cabrio zijn een no-go. De Alfa is binnen budget en vind ik prachtig, maar die valt thuis niet echt in de smaak.

De plaathouder van de PluriŽl is ook niet helemaal naar mijn wens, maar het is wel een originele CitroŽn-houder. Ik betreur dan ook de samenwerking met Total winking smiley
Verrassend rijtje. Ik heb zelf ook een Musa, vind de Delta erg mooi, vind de DS4 ook een mooi ontwerp (maar ik had wat probleempjes met de beschikbare hoofdruimte), dus ik lijk qua smaak te overlappen. Ook de aangedragen Alfa lijkt me een kansrijk alternatief (hoewel ik die minder stijlvol vind dan de Lancia of de Citroen). Alleen de Veloster vind ik echt helemaal niks. Van buiten niet, maar vooral van binnen mist 'ie de luxe, warme uitstraling die de anderen wel hebben.
JoŽl D.
V40? Vanmiddag ingezeten, ook een erg fraaie auto. thumbs up

Ja, de V40 is inderdaad ook een erg mooi model - Volvo is goed bezig de laatste tijd- maar heeft wel de juiste opties (vooral het juiste lichtmetaal en een mooie ledersoort) nodig om er helemaal 'goed' uit te zien (en dan vrees ik voor het prijskaartje). Maar het is wel een mogelijkheid om eens te onderzoeken winking smiley

Gisteren trouwens nogmaals naar de garage geweest met de PluriŽl... De onregelmatige loop van de motor was sterk verbeterd na de vorige check up, maar het trillen bij vertrek in eerste versnelling was alleen maar erger geworden. De vorige keer had men het niet kunnen constateren (had er toen geen last van), maar dinsdag was echt dramatisch. Leek alsof ik mijn eerste rijlessen terug herbeleefde. Bij de dealer heeft men dan een werknemer meegestuurd om het te testen en die had er zo mogelijk nog meer problemen mee. Het lag volgens hem niet aan de koppeling (gezien de lage km-stand en het feit dat ik het in geen enkele andere versnelling had). Door de C3 op de brug te zetten, bleek dat de rubbers van ťťn van mijn draagarmen voor te veel speling vertoonde (waarschijnlijk het gevolg van de slechte staat van de Belgische wegen). Met 99% zekerheid heeft die bij het vertrekken uit stilstand te veel speling, waardoor een trilling ontstaat. Stuk is besteld en wordt tezamen met de dakkabels geplaatst nu dinsdag. Duimen dat ik dan even uit de kosten ben en kan genieten van een warme zomer!
Even een update over de werkzaamheden!

De PluriŽl is vorige week dinsdagochtend binnengebracht voor de reparatie aan het dak, met aansluitend (ervoor of erna) het vervangen van de draagarmrubbers voor. Jammer genoeg was er bij de communicatie iets achter de schermen verkeerd gelopen... De receptioniste vertelde me bijv. bij reservatie aan de telefoon dat het maar een dag ging duren om het dak te fixen (wat ik niet geloofde). De voorgespiegelde termijn bij afgifte was vorige vrijdag, een periode waaraan ik me ook had verwacht. Toen ik vrijdagmiddag echter nog niks had gehoord en even informeerde hoe ver het stond met mijn PluriŽl, bleek dat het externe bedrijf de stukken voor het dak niet had besteld angry smily Die waren vrijdag maar binnengekomen en eigenlijk moesten ze er dus nog aan beginnen (op de draagarmrubbers na, die de dealer in eigen beheer had hersteld). Nieuwe einddatum: 11 ŗ 12 april (i.e. nu donderdag of vrijdag).

Nog een week met maar ťťn auto in het gezin ging simpelweg niet (heb deze week ook vakantiewerk als sportinitiator) en dat maakte ik dan ook duidelijk. Men ging 's middags terugbellen met een oplossing voor het probleem. En inderdaad, kort na 14u ging de telefoon dat ik maandag langs mocht komen om een (gratis!) vervangauto op te halen, met verontschuldigingen van de zaak. Vanochtend vroeg om het leengebakje gegaan; verwachtte me half aan de Peugeot 106 of 20-jaar oude Corsa die rondrijden met reclame van de dealer (eigenlijk kon ik ook niet meer eisen), maar ik was aangenaam verrast. De receptioniste nam vrolijk een nieuw-ogende CitroŽn-sleutel en stapte met me naar buiten, tot vlak naast een zilveren C3 Exclusive demo met... 220 km op de teller... Met complimenten van de garagehouder, die weet dat ik erg goed voor mijn auto zorg. Service ten top, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf als garagehouder niet zou aandurven om een splinternieuwe demo mee te geven aan een 20-jarige die nog maar een jaartje zijn rijbewijs heeft big smile smiley

Nette, leuke auto, zo'n nieuwe C3. Rijdt vlot, vrij mooi uiterlijk (alleen zou ik nooit voor zilver-grijs kiezen) en een verzorgd interieur. De Visiospace-voorruit (foto 4), met wegschuivend binnenhemel-gedeelte is een leuke gimmick en de airco is mooi ontworpen. Als puntjes van kritiek vermeld ik de krappe instap/been- en hoofdruimte achter en de radio, die nog steeds dezelfde is als in mijn PluriŽl (waarvan het ontwerp intussen al 10 jaar oud is). Verder is 'ie prima, hoewel ik mijn PluriŽl toch wel hard mis en voor geen geld van de wereld 1 op 1 zou willen ruilen op deze, hoewel dat economisch wel verantwoord zou zijn.
Hele tijd geleden dat ik nog wat (goed) nieuws kon brengen! Het dak van de PluriŽl is nog steeds niet gemaakt (sad smiley)... De reparateur durfde uiteindelijk niet verder te gaan met de reparatie omdat hij te veel schrik had om het dak permanent te beschadigen (sukkel). Ik ben dus nog steeds op zoek naar een specialist in PluriŽl-daken, een zoektocht die waarschijnlijk voor juli of augustus op de planning staat. Tips zijn welkom! Het dobberen bij vertrekken uit stilstand is gelukkig wel correct verholpen.

En dan nu natuurlijk het grote nieuws, de drie puntjes in de topic titel waar vroeger 'Lancia Musa' stond... Mijn ouders hebben zaterdag hun handtekening gezet onder het contract van een splinternieuwe auto. Dit was de shortlist waarmee we uiteindelijk zijn gaan testrijden:

- Alfa Romeo Giulietta: mooi uiterlijk, ouders minder wild van de styling. Competitieve prijs, goed uit te rusten binnen budget, maar het interieur is een echte afknapper. Harde plastics, somber zwart en (optioneel) leder dat net aanvoelt als skai-bekleding. Hoe mooi ik hem ook vond, viel de Giulietta al snel af.
- CitroŽn DS4: gebalanceerde auto, zowel van binnen als van buiten. Nette koffer, genoeg plaats voor 4 volwassenen. We hadden echter wel een lijstje met uitrusting die standaard op de volgende auto moest zitten; CitroŽn rekent stevig door op de DS4. Twijfelgeval.
- Audi A1: vier ringen op de neus, ik was geen overtuigd fan, maar ik moet wel nageven dat het interieur degelijk in elkaar geschroefd zit. Eigenlijk kort na eerste aanschouwing al besloten dat dit toch echt wel een klasse te klein was.
- Hyundai Veloster: love it or hate it, maar in person ziet het ding er ongelofelijk gelikt uit. Gewoon een dikke auto, zeker in de topuitvoering. De instapruimte achterin met het gekke derde deurtje viel beter mee dan verwacht, maar de hoofdruimte is wel beperkt. Gelukkig is niemand van ons echt groot (alledrie onder de 1m80) en dus was dat niet echt een afknapper. Twijfelgeval.

Na wat wikken en wegen toch maar gekozen voor een:

2013 Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Catcher

(foto's geleend van het internet, is wel exact dezelfde uitvoering en kleurstelling)

Aan de kleurkeuze is ook een hoop wik- en weegwerk vooraf gegaan. De felle kleurtjes vielen voor mijn moeder af en dan bleef enkel zwart, donkergrijs (Sonic Grey), lichtgrijs (Sleek Silver) en wit over. In het wit lijkt hij nogal speelgoedachtig, zilver was wel erg gewoontjes en in het zwart komen het schuifdak en de glanzend zwarte accenten in grille en diffusor achter niet tot hun recht. Dan toch maar een Sonic Grey exemplaar!

De i-Catcher is de topuitvoering van de Veloster, wat verklaart waarom hij zo goed in de uitrusting zit: volledig lederen bekleding, automatische lichten, keyless entry met startknop, GPS met Europese kaarten, telefooncompatibiliteit via bluetooth met bediening aan het stuur, iPod-aansluiting, parkeersensoren, elektrisch verstelbare en verwarmde voorzetels, panoramisch open dak (elektrisch te bedienen, net zoals de dakhemel) en achteruitrijcamera.

Verwachte levertijd: 4 weken, veel sneller dan ik eigenlijk had verwacht! Het enige wat enorm tegenviel was de geboden inruilwaarde op de Musa. Nu hadden we geen 10.000en verwacht, maar het bod bleef steken op Ä 4.000. Uiteindelijk de gok gewaagd om het contract te tekenen zonder inruil en de Musa particulier aan te bieden. Was binnen de 24u verkocht voor bijna het dubbele van het inruilbod aan een handelaar in Italiaanse wagens. Gedurende de 4 weken verwachte levertijd mogen we de Musa nog gebruiken, zodat we niet op ťťn auto terugvallen. En zo komt na 5 jaar een einde aan exclusief Lancia-rijden. Zoals het een Italiaanse dame betaamt, was het een stijlvolle weg die jammer genoeg niet gespaard bleef van de nodige bulten. Vandaar dat de Lancia Delta, hoe mooi hij ook is, onze shortlist niet heeft gehaald.

Al bij al een afscheid in schoonheid, ik zal zeker en vast van de laatste 4 weken genieten, maar aan de andere kant kijk ik ook al enorm uit naar de Veloster! Het zal trouwens wel even wennen worden: van luxe-mpv naar gezincoupť. Ook een groot verschil in vermogen en prestaties: de Veloster heeft 140 pk onder de kap, wat resulteert in een top van 204 km/u en een acceleratietijd van dik 8 seconden. Niet wereldschokkend, maar de Musa was meer gericht op gezapig cruisen over de boulevard. En dan hebben we het al helemaal niet over de PluriŽl winking smiley

En voor de mensen met wat tijd:

Hyundai Veloster in depth review

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2013 18:07 door Escher.
In deze kleur toch wel een tikkie saai, maar puur door de kleur. Model is leuk.
Erg mooie en leuke auto hoor! Van een ander kaliber dan een Musa natuurlijk, maar niet minder bijzonder. Wel jammer van de klaar, hoewel ik snap dat een knalgele of -groene niet iedereen aanspreken. Ik was dan eerder voor bijvoorbeeld een blauwe gegaan, omdat ik denk dat kleur de auto heel goed doet. Maar dit misstaat ook zeker niet!
Blauw droeg ook mijn voorkeur weg (surprise), maar daar komt de Veloster niet zo mooi in uit. Als het aan mij lag, was het trouwens een banaan-gele! Maar het is en blijft de 'gezins'wagen, en dus zijn het ook mijn ouders die de knoop hebben doorgehakt. De kleur komt trouwens niet tot zijn recht op deze slechte dealerfoto's; in het echt ziet hij er veel sprankelender uit winking smiley Genoeg lijnen en golven die voor een echt lichtspel zorgen!
Gaaf hoor, zo'n Veloster. Net als mijn Scoupe trouwens een B-segment 'coupť', in het eerste geval afgeleid van de Pony/Excel, in het tweede geval van de i20/Accent. De Hyundai wordt amper verkocht (in Nederland althans) en is daardoor een echte zeldzaamheid op de wegen, mede door de hier nogal optimistische tarieven.
Wat ik me van de Veloster herinner is zijn fraaie interieur met fijne sportstoelen en verrassende hoeveelheid ruimte achterin.
Dank je! Hyundai is inderdaad met rasse schreden vooruitgang aan het boeken. Het interieur is zeer goed afgewerkt in vergelijking met de andere wagens die we hebben getest; alleen de Audi was nog een tandje strakker, maar dat het verschil is zeer klein geworden. De Veloster is in BelgiŽ een even grote zeldzaamheid (voor ons alleen maar een pluspunt); ik denk dat er ik ongeveer eentje per maand spot.
Is hier in het noorden van Nederland niet anders, ik zie 'm nauwelijks tot niet rijden hier.
Escher
Dank je! Hyundai is inderdaad met rasse schreden vooruitgang aan het boeken. Het interieur is zeer goed afgewerkt in vergelijking met de andere wagens die we hebben getest; alleen de Audi was nog een tandje strakker, maar dat het verschil is zeer klein geworden. De Veloster is in BelgiŽ een even grote zeldzaamheid (voor ons alleen maar een pluspunt); ik denk dat er ik ongeveer eentje per maand spot.

Ik heb het even opgezocht:
BelgiŽ (januari-november 2012): 190 stuks.
In Nederland in dezelfde periode 71 stuks...
Een verkoopstopper is het zoals verwacht niet, maar 190 stuks in BelgiŽ vind ik eigenlijk nog onverhoopt 'veel'. De NL-verkopen zijn idd dramatisch...
Leuke auto, maar een opvallendere kleur was een mooie aanvulling geweest op het bijzondere model. Erg treffend zijn de gelijkenissen met de Ford Fiesta qua dashboard en stuurwiel, fraai dat wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2013 13:02 door Wrangler.
De kleur is inderdaad ook niet mijn persoonlijke voorkeur, maar er rekening mee houdend dat mijn ouders beide boven de 50 zijn kon ik alleen al de sportiviteit en laagte van het model toejuichen smiling smiley Het dashboard lijkt inderdaad op de moderne Ford-ontwerpen, hoewel iets overzichtelijker (minder knoppen in het midden).
Dat is nog eens een gezinsauto! Kleur vind ik niet echt bij de auto passen maar als ik het zo lees over je ouders (leeftijd, moeder wil geen felle kleuren) snap ik de keuze wel. Ik zou zeggen, veel plezier ermee en vele mooie en veilige kilometers gewenst!
Dan is de kleur begrijpelijk, zouden meer mensen doen in zo'n situatie (echter weinig bestellen een Veloster helaas).

edit: Veloster-ling.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2013 18:36 door Wrangler.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close