Escher: '06 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur, '12 Hyundai Veloster 1.6 GDi i-Catcher, '13 Hyundai Veloster 1.6 GDi i-Catcher & '07 Citroën C3 Pluriel 1.4i | 3 jaar Vitamin C Veloster

Gepost door Escher 
@ Durashift: de Pluriel slaapt vaak binnen, zeker nu het dak in de koffer zit winking smiley De dakbogen verwijderen zit er nog niet helemaal in; ik vind het nu al eng genoeg om de auto open op de parkeerplaats van bijv. de supermarkt te zetten, zelfs nu de bogen al een groot deel van het interieur af-/beschermen.

@ s velthuis: dank je wel! Ik hoop ook om de Pluriel te kunnen koesteren tot het een mooie youngtimer is. Het stukje Nederlandse trots aan de auto heeft helaas wel wat neveneffecten gekend: de dakconstructie is net één van de zwakste (maar tegelijk ook meest charmante) kanten van de Pluriel big smile smiley

Verder nieuwe pagina, dus:

Pluriel-ling:


Veloster-ling:
Quote
Escher
o open op de parkeerplaats van bijv. de supermarkt te zetten, zelfs nu de bogen al een groot deel van het interieur af-/beschermen.

@ s velthuis: dank je wel! Ik hoop ook om de Pluriel te kunnen koesteren tot het een mooie youngtimer is. Het stukje Nederlandse trots aan de auto heeft helaas wel wat neveneffecten gekend: de dakconstructie is net één van de zwakste (maar tegelijk ook meest charmante) kanten van de Pluriel big smile smiley

Ach, een citroen cabrio zonder lekkend dak is geen echte citroen cabrio... winking smiley

Je wil niet weten hoe ons oude eendje vroeger af en toe lekte. Maar ja, die had ook, nadat het dak er weer eens afgewaaid was door een inhalende vrachtwagen (!) een origineel met visselijm verlijmd zonnescherm als dak grinning smiley
Quote
s velthuis
Quote
Escher
o open op de parkeerplaats van bijv. de supermarkt te zetten, zelfs nu de bogen al een groot deel van het interieur af-/beschermen.

@ s velthuis: dank je wel! Ik hoop ook om de Pluriel te kunnen koesteren tot het een mooie youngtimer is. Het stukje Nederlandse trots aan de auto heeft helaas wel wat neveneffecten gekend: de dakconstructie is net één van de zwakste (maar tegelijk ook meest charmante) kanten van de Pluriel big smile smiley

Ach, een citroen cabrio zonder lekkend dak is geen echte citroen cabrio... winking smiley

Je wil niet weten hoe ons oude eendje vroeger af en toe lekte. Maar ja, die had ook, nadat het dak er weer eens afgewaaid was door een inhalende vrachtwagen (!) een origineel met visselijm verlijmd zonnescherm als dak grinning smiley

Daar heb je een punt winking smiley Het leven zou maar saai zijn met alleen maar Duitse, degelijk gebouwde cabrio's die nooit eens wat voor hebben big smile smiley De DS3 Cabrio heeft overigens een gelijkaardig (maar wel versimpeld) dakmechanisme en specialisten verwachten dezelfde problemen aan de slijtagegevoelige onderdelen.

Ah, een 2CV! De eerste auto van mijn moeder (in Charleston-uitvoering), die we uiteindelijk pas in 2002 hebben verkocht. Ze heeft er ook nog heel leuke herinneringen aan, hoewel jouw anekdote ook een glimlach op m'n gezicht heeft gebracht smiling smiley
Quote
Escher
even de verschillende ombouwstappen op een rijtje:

Wat een geweldig complexe constructie, en dit is dus niet eens een volledige operatie grinning smiley
Quote
Wouter82
Quote
Escher
even de verschillende ombouwstappen op een rijtje:

Wat een geweldig complexe constructie, en dit is dus niet eens een volledige operatie grinning smiley

Het is een kwestie van oefenen winking smiley Deze 'halve' ombouw lukt me al in minder dan 5 min. Het windscherm is wel een spelbreker, aangezien dat telkens los gemaakt moet worden om de achterbank te kunnen neerklappen. Maar dat neem ik er graag bij als je weet hoeveel comfort je er mee bijkrijgt smiling smiley
Leuk om dit topic te volgen, vooral omdat mijn meisje in exact dezelfde auto rijdt! Hier in Nederland hebben ze echter de weinig opwindende naam "caractere" eraan gegeven. Dat staat toch een stuk saaier dan "Cote D'Azur".... Als het mooi weer is bouw ik de auto gerust om. De dakbogen leg ik dan even in de Picasso die naast de Pluriel voor de deur staat en dan lekker een rondje toeren. Ombouwen is in 5 minuten gebeurd. Lekker zwabberdewatskie dan, want zo stevig als een zeecontainer, maar met de wind door je haar en de zon op je bol maal je daar niet zo om, haast heb je dan toch niet; :-)
Veel plezier met je guitige karretje! In deze kleurencombinatie blijft het een auto die reactie oproept, onze auto is bijna 8 jaar oud en we krijgen er nog steeds leuk commentaar op. Dan moet het wel een Citroën zijn, toch?
@ vanD: altijd leuk om gelijkgestemde zielen te ontdekken winking smiley In Nederland heette deze uitvoering inderdaad Caractère, beetje vreemd want ik vind Cote D'Azur ook mooier klinken. Aan een volledige ombouw heb ik me nog niet gewaagd, maar dat zit er deze zomer zeker aan te komen. En ja, voor een auto van (ook bij mij) bijna 8 jaar oud, is het opvallend hoeveel mensen hun hoofd nog draaien of een complimentje geven. Ik stap er zelf ook nog iedere dag met een grote glimlach in big smile smiley Heb je toevallig een foto van de auto van je wederhelft? smiling smiley
Als we dan toch een fotootje posten, dan maar gelijk "The Full Monty", gemaakt toen het plurielletje net gepoetst was. cool smiley



Op de zijkant hebben we géén caractere staan, we noemden het bij aankoop onze Blue Pearl en de verkoper heeft er toen als verassing stickers van laten maken...
@ vanD: thumbs up Ook een erg leuke actie van de verkoper! Je mag hier trouwens altijd posten met tips, tricks of leuke verhalen winking smiley

Verder had ik deze week vrij onverwacht de kans om een splinternieuwe spider-plaat te kopen aan een zeer aantrekkelijke prijs. Natuurlijk had ik zelf ook al een mooi exemplaar, maar mooi is iets anders dan perfect. Zo zaten er een paar lichte krasjes op van de vorige eigenaar en dus kon ik niet weerstaan aan het nieuwe exemplaar. De verkoper had z'n Pluriel al enkele jaren geleden verkocht, zonder de plaat ooit gebruikt te hebben. Bij de verkoop waren ze echter vergeten om de spider-plaat mee te geven, dus die stond al die tijd stof te vergaren in de garage (gelukkig wel in de originele bubbelfolie). Nu was het grote schoonmaak en werd 'ie nog even online gezet voor hij met het groot huisvuil meeging. Ben ik even blij dat ik het zoekertje op tijd heb gevonden!



Mijn 'oude' spider-plaat heeft intussen ook al een nieuwe eigenaar gevonden, in de buurt van Breda. De vraag naar dit onderdeel ligt namelijk vrij hoog omdat vele eigenaars bij de verkoop of inruil van hun Pluriel vergeten om de plaat mee te geven. Soms ligt die dan ook jaren ongebruikt te verstoffen, terwijl de nieuwe eigenaar hopeloos op zoek is naar alle ontbrekende stukken. Op dat vlak heb ik dus een extra exemplaar in roulatie gebracht, waar ik alleen maar blij van kan worden winking smiley
Vandaag mocht de Koreaanse helft van het wagenpark 1 kaarsje uitblazen winking smiley


Na één jaar ervaring staan er precies 11.029 zorgeloze km op de teller; volgende week vrijdag staat de eerste onderhoudsbeurt gepland!




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2014 18:35 door Escher.
Gisteren werd me een erg net setje 16" Citroën Léopard-velgen tegen een aantrekkelijke prijs aangeboden... De Léopard is een optionele velg uit de Citroën-accessoirefolder die onder de C2, C3 en C3 Pluriel te bestellen was. Persoonlijk heb ik nog nooit een Pluriel gezien op Léopards, maar ik vind het wel een erg mooi setje lichtmetaal. Het plan zou zijn om deze als zomervelgen te gebruiken (ik moet sowieso nieuwe banden hebben deze zomer) en de 15" Coyotes die er nu onderliggen deze winter te gebruiken (met nieuwe winterbanden). Wat denken jullie ervan? Het gaat over dit design:



P.S. Ga woensdag overigens naar de Pluriel-specialist in Frankrijk om een onbeschadigde Coyote op te halen ter vervanging van mijn exemplaar rechtsvoor met stoeprandschade smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-06-2014 16:08 door Escher.
Ik vind het verschil met je huidige velgen wel erg klein, ze hebben ook allebei zeven spaken. Aan de andere kant, de kenner kan dan wel zien dat je wat bijzonders hebt en als je er gunstig aan kan komen... thumbs up
Allereerst een update over de Leopard-velgen: zoals Wouter terecht aangaf, is het verschil tussen beiden idd erg klein, zeker voor een leek. Bovendien zijn de Leopards een maat groter en zou ik de (nieuwe) banden niet meer kunnen overzetten op de standaard Coyotes indien ik dit zou willen. Vandaar even hoofd boven hart laten spreken en afgezien van de aankoop...

Wel stond er vanochtend een leuke (eveneens velg-gerelateerde) uitstap op het programma, richting de Pluriel-specialist in het noorden van Frankrijk. Die had me enkele weken geleden laten weten dat 'ie een quasi-onbeschadigde velg had liggen voor me. De mijne is rechtsvoor beschadigd door de parkeer(on)kunsten van de vorige eigenaar, maar binnenkort mag dit exemplaar er op smiling smiley



Ik ben weer helemaal blij big smile smiley Om jullie trouwens een idee te geven van de hoeveelheid wisselstukken (groot en klein) de man heeft liggen, even een paar foto's die op het net rondzwerven van de werkplaats en bijhorende inventaris:









De gigantische voorraad carrosseriedelen staat hier trouwens nog niet op de foto...
Gelukkig dat het om de velg ging..
Ik dacht gelijk dat er dak-problemen waren (met al dat water van de laatste dagen) winking smiley
Quote
Durashift
Gelukkig dat het om de velg ging..
Ik dacht gelijk dat er dak-problemen waren (met al dat water van de laatste dagen) winking smiley

Haha, nee, gelukkig niet winking smiley Het dak zelf houdt zich prima en is helemaal lekvrij (zelfs na het openen van de hemelsluizen gisteren)!
Wat leuk dat iemand zich helemaal specialiseert in 1, weinig verkocht model thumbs up altijd handig zulke adresjes
Quote
AsconaGT
Wat leuk dat iemand zich helemaal specialiseert in 1, weinig verkocht model thumbs up altijd handig zulke adresjes

De Pluriel is als thuis-product nog vrij goed verkocht in Frankrijk; als je dat koppelt aan het gevoelige dakmechanisme en ditto Sensodrive halfautomaat, heeft de man zijn handen meer dan vol winking smiley Ik kan er idd alleen maar blij mee zijn!
Vandaag stond het eerste (jaarlijkse) onderhoud van de Veloster op het programma; is zowel qua kostenplaatje als service erg goed meegevallen. En met een aan het onmogelijke grenzende toeval stond een exacte tweelingsbroertje eveneens bij de dealer voor de jaarlijkse check up! Sorry voor de slechte foto (de onze staat op de brug, de andere vlak naast de poort):



De dealer had trouwens ook een vitrine met Hyundai-merchandising, inclusief schaalmodellen... Daar stond deze tussen:



Voor € 5,04 kon ik geen buil vangen winking smiley Over het algemeen een zeer aangenaam dealer-bezoekje dus big smile smiley
Ondanks het ontbreken van de mistlampen (enkel mogelijk in thuisland Frankrijk, want standaard hier in de Benelux), een geweldig exemplaar in de erg zeldzame kleur Jaune Lacerta:

[www.leboncoin.fr]

Ik moet wat minder op die site snuisteren...
De eerste voorbereidingen voor een tweede editie van de 'Tour de Pluriel' zijn alvast begonnen! Deze zal dit jaar doorgaan op 28 september in het Westland (vertrek Schipluiden, aankomst Willemstad). Geïnteresseerde Pluriel-bezitters kunnen alvast aanmelden
[www.citroen-forum.nl] of hier een seintje geven. We hopen jullie in grote getale te mogen verwelkomen!
Een maandje verder en intussen weer wat leuke dingetjes van Ebay gescoord! Ik wacht nog op een aantal aanwinsten (en ook op wielen-vlak hebben jullie nog wat foto's van mij tegoed), maar deze twee kan ik jullie wel al laten zien:

Citroën-magneten (inclusief obligate Pluriel natuurlijk):



En deze zeldzame Pluriel-lanyard, waarschijnlijk van de beurslancering:



Na bijna 8 jaar zijn er nieuwe bandjes onder de Pluriel gekomen. Het profiel was op zich nog wel voldoende, maar door de leeftijd begonnen ze droogtescheurtjes te vertonen en daarmee raak ik niet door de keuring... Keuze is opnieuw op Michelins gevallen (zaten er origineel ook onder), dit keer Energy Savers. Ben eens benieuw hoeveel 'Energy' ze gaan 'Saven'! Het wisselen van de banden was natuurlijk ook de uitgelezen kans om de beschadigde voorvelg te vervangen.

Dit zat er op:


En zo ziet het er nu uit:


Meteen ook chromen moerkapjes gemonteerd. Wat een verschil, al zeg ik het zelf!




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2014 20:05 door Escher.
Beter, vers rubber. Verwen haar niet teveel winking smiley

Waren de leboncoin linkjes ook Pluriel's?
Heb die Energy savers er hier ook onder gehad en ik was er eerlijk gezegd niet kapot van. Vond ze (naast duur) lawaaiïg en wat onzeker in de bochten. Nou helpt het daar natuurlijk niet bij dat ik er op zn tijd van hou even een bochtje te pakken. winking smiley Hopelijk bevallen ze jou beter!
lawaai zal komen door de compound samenstelling, die toch gericht is op lage rolweerstand, dus een relatief 'stug' rubber met niet te veel kleefkracht, want dat is fnuikend voor de rolweerstandwinking smiley
Verwend is mijn Pluriel jammer genoeg al door en door winking smiley Wat betreft de keuze van banden kan ik nog geen definitief oordeel vellen, alleen dat ze idd iets meer stuiteren dan de vorige banden, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ze nog nieuw zijn. Ik ben gelukkig geen al te sportieve rijder, snelle bochten zijn niet aan een Pluriel besteed... En als ik dat toch eens wil, neem ik de Veloster wel big smile smiley

@ Durashift: ja, de leboncoin-linkjes waren idd naar twee erg mooie Pluriels: een quasi-nieuwe in 'mijn' kleur Blue Grand Pavois (5.000 km) en ééntje in het erg zeldzame 'Jaune Lacerta'.
Energy Savers staan mij ook niet bij als erg fijne banden. Zeker op nat zijn er wel betere banden te krijgen. Maar met een cabriolet-rijstijl denk ik dat je er wel een prima keuze mee hebt gemaakt.

Ik zag afgelopen weekend trouwens in Leeuwarden een Franse Pluriel (Charleston) met caravan en zónder dakbogen. Ideaal natuurlijk, die bogen gaan zó in de caravan.
Quote
Elco
Ik zag afgelopen weekend trouwens in Leeuwarden een Franse Pluriel (Charleston) met caravan en zónder dakbogen. Ideaal natuurlijk, die bogen gaan zó in de caravan.

Idd ideale combinatie! Ik mag voor de eigenaar van die Charleston wel hopen dat 'ie een diesel- of Sensodrive-versie heeft; mijn 1.4 heeft zijn handen meer dan vol aan het voortstuwen van de auto zelf smiling smiley
Vandaag kwam eindelijk een pakje aan waar ik lang op zat te wachten, helemaal uit Zuid-Korea... Via Ebay heb ik namelijk een splinternieuw limited edition Veloster-horloge kunnen bemachtigen big smile smiley









Verder staan sinds vorige week eindelijk beide auto's permanent beschermd tegen de weerselementen:


De Pluriel staat al meer dan een jaar binnen (aangezien de Veloster te breed is om in de garage te passen), maar nu staat de Veloster dus ook droog onder onze nieuwe carport winking smiley
Ik geloof sterk in het principe: het zit 'm in de details. Vandaar dat ik de afgelopen weken het internet heb afgeschuimd, op zoek naar twee aanvullingen voor de Pluriel!

Allereerst een tweede asbak, die in de C2/C3/C3 Pluriel reeks los doorheen het interieur verplaatsbaar is. Af-fabriek werd één asbak geleverd, hoewel er wel twee uitsparingen in het interieur zitten om deze te plaatsen (achteraan de middentunnel voor de achterpassagiers en voor de pook). En dat lege gat vooraan begon me toch te storen, vandaar deze aanvulling.



Rook echter zelf niet en roken is ook ten strengste verboden in de Pluriel, maar dat wil niet zeggen dat deze accessoire volledig nutteloos is big smile smiley



En dan, een onderdeeltje waarvan ik tot vorige week niet eens wist dat het ontbrak. Nu zat er wel een vreemd houdertje onderaan de hoedenplank, maar wie denkt nu dat er daar iets in hoort? Zag echter toevallig foto's van een te koop staande Pluriel en in dat houdertje zaten deze twee boekjes:





Et voilà:

Idd, het zijn bovendien geen gekke bedragen die je hiervoor moet investeren om toch dat beetje extra voor elkaar te krijgen cool smiley En ja, er zullen idd altijd wel kleine dingen zijn die ik kan/wil verbeteren, dat vind ik ook net het leuke!
Quote
Durashift
Dus je hebt een bekerhouder opgeofferd voor een snoeptrommel? grinning smiley

Euhm, ssst cool smiley De deurvakken zijn gigantisch groot, daar kunnen met gemak een paar flesjes in...
een beker koffie of thee is dan niet handig..lijkt mij. Ik begrijp, dan wissel je de snoeptrommel gewoon ff om smiling bouncing smiley
Quote
Durashift
een beker koffie of thee is dan niet handig..lijkt mij. Ik begrijp, dan wissel je de snoeptrommel gewoon ff om smiling bouncing smiley

Voila! smiling smiley
Zaterdag zijn we met het gezin (ikzelf, mijn ouders en de hond des huizes) richting Zuid-Frankrijk vertrokken met de Veloster. Die heeft de 1.200 km enkel prima doorstaan, inclusief heel wat bagage. Hierbij al enkele foto's van de afgelopen dagen:

De Veloster voor onze (gehuurde) vakantiewoning:





Zicht uit mijn slaapkamerraam:



Prachtig uitzicht vanop het Saint-Baume massief:



Trotse chauffeur, wegen zijn hier prachtig (alleen jammer dat er idiote Fransozen op rijden):



Tot zover het fotoverslag van de eerste vier dagen cool smiley




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2014 23:13 door Escher.
Quote
Wouter82
Auto ziet er uit als nieuw smiling smiley

Je bent pas een echte autoliefhebber, als de enige vraag die je aan de receptie stelt is: "Waar is de dichtstbijzijnde self-carwash?" big smile smiley
Quote
Wouter82
Je bent pas echt op vakantie, als je auto vies is spinning smiley sticking its tongue out

Je bent pas echt op vakantie in Frankrijk, als je een kras op je auto hebt big smile smiley Het scheelde vanmiddag niet veel toen de GPS me dwars door Marseille-centrum stuurde, midden tussen de scooters die niet naar een schram meer of minder kijken...
Gisteren hebben we het tot nu toe figuurlijke (en letterlijke) hoogtepunt van de reis afgereden: de 'Route des Crêtes' tussen Cassis en La Ciotat, een prachtige slingerweg van het ene kustdorp naar het andere, dwars over de tussengelegen bergen heen.












Geparkeerd naast vertrouwd vervoer (Pluriels zie je hier bij bosjes):


Vandaag was het op autogebied dan weer het dieptepunt... Toen we, na een bezoek aan Brignoles, de ramen aan de passagierskant openden om wat frisse lucht te krijgen, bleken deze na 5 km geen zin meer te hebben om terug dicht te gaan. En daar sta je dan in Frankrijk, op een zaterdagmiddag met een auto die je niet kan afsluiten. Alle Hyundai-servicepunten in de buurt bovendien gesloten of op vakantie sad smiley Gelukkig stootten we 3 km verderop op een geopende onafhankelijke garage, die ons wel verder kon helpen, maar pas maandag. De vriendelijke garagist gaf ons intussentijd de raad om zelf al eens te kijken in het zekeringspaneel. Dat was de tip van de dag: bleek er een 10A-zekering te zitten op de plaats waar er een 25A hoort! confused smiley En ja hoor, dat was de zekering van de ramen aan de passagierskant. 1 zekering en € 0 lichter staat er nu terug een volledig afgesloten Veloster op de oprit! Van hetgeen ik begrepen heb van de garagist komt het bij nieuwe auto's blijkbaar vaak voor dat men bewust te lichte zekeringen plaatst, heeft iets te maken met het opvangen van onvolkomenheden of schommelingen in het stroomcircuit. eye rolling smiley Voor alle zekerheid maar meteen alle zekeringen nagelopen, die gelukkig wel allemaal bleken te kloppen.
Quote
- Quatrelle -
Zetten jullie hem s'nachts niet in de aanpandige garage?

Dat was aanvankelijk de bedoeling, maar de garage staat helaas vol overbodig tuinmeubilair, wasmachine, droger etc. Bovendien is de forse breedte van de Veloster (1m79) niet zo'n gelukkige combinatie met de afmetingen van een standaard poort winking smiley En ten slotte is het domein volledig omheind, dus veel schrik voor beschadiging hebben we niet.
Hier in Frankrijk is de C4 Cactus al helemaal 'los', en worden de eerste exemplaren al aan de gelukkige eigenaren uitgeleverd. Ook voor mij prima nieuws; ik vind de Cactus één van de leukste nieuwe auto's van de afgelopen jaren. Over enkele jaren misschien wel mijn daily driver (met de Pluriel als weekend- en mooiweer-auto). Ik heb intussen al vier Cacti (?) gezien, waarvan er zelfs eentje op het vakantiedomein staat!



Een beetje jammer van de wat saaie kleurkeuze, maar zelfs in het ingetogen donkergrijs, kan je er met alle Citroën-eigenaardigheidjes niet naast kijken thumbs up
Zoals in de topictitel te lezen staat, is het landschap hier adembenemend. Zelfs de meest gewone verbindingswegen hebben iets magisch en kunnen als prachtige achtergrond dienen voor enkele mooie foto's:







Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close