Re: Mercedes W124
02-02-2010 23:18
Met een 300 D Turbo begint je dag altijd goed. Het journaal komt pas na de vette zescilinderroffel-met-ochtendhumeur.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
02-02-2010 23:23
Quote
500 E
Zo is het, Bartsmileys with beer

W124STER: hoe klonk de Becker vandaag?

... de Becker komt aan de beurt als ik het motorgeluid zat ben en dat kan nog wel even duren! Het viel mij tijdens het testen wel op dat de standaard W124 boxen helemaal niet zo verkeerd zijn in combinatie met de nieuwe Becker. Eigenlijk wel 'goed genoeg'. De bluetooth verbinding met m'n mobiel werkt overigens heel prima (beter dan in de Volvo). Filetijd is beltijd, dus dat is OK.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
02-02-2010 23:25
Quote
500 E
Met een 300 D Turbo begint je dag altijd goed. Het journaal komt pas na de vette zescilinderroffel-met-ochtendhumeur.

Je had het voorspeld en het is helemaal waar!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-02-2010 23:25 door W124STER.
Re: Mercedes W124
02-02-2010 23:25
Ik vind mijn viercilindertje ook al lekker genoeg klinken. Ik heb die Becker er eigenlijk alleen maar ingeschoven omdat dat gat in het dashboard er zo raar uitzag.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
02-02-2010 23:30
@ Snipe; dat herken ik helemaal! Ik gebruikte in mijn vorige 300E de radio zo goed als nooit. Het motorgeluid was een heel ander geluid dan de 300DT (dat was meer turbine-achtig), maar ook zo verslavend. Om het gat te dichten, zat daar een Kenwood uit 1985 in...
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
02-02-2010 23:30
Quote
500 E
Met een 300 D Turbo begint je dag altijd goed. Het journaal komt pas na de vette zescilinderroffel-met-ochtendhumeur.

Altijd fluitend naar je werk dus!
Re: Mercedes W124
02-02-2010 23:50
En fluitend weer naar huis.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
02-02-2010 23:53
Quote
Vinnievw
Quote
500 E
Met een 300 D Turbo begint je dag altijd goed. Het journaal komt pas na de vette zescilinderroffel-met-ochtendhumeur.

Altijd fluitend naar je werk dus!

...zeker! Maar het geluid van de Turbo kan ik nog niet echt duiden. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal dan andere typen Mercedes, maar in bijvoorbeeld een E400CDi V8 hoor je iets vergelijkbaars (met 'ietsje minder' windgeruis boven de 120...). De 5 cilinder 250D T of mijn vorige S60 D5 klinken totaal anders. Dit is veel 'monumentaler'. Zoals Jeremy Clarckson schrijft over de Bentley Arnage; "It's not a car, it's a castle". Zoiets, ook qua geluid.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
03-02-2010 00:25
Quote
Weide1
Ik kan deze pdf niet openen. Schijnt een scan van een oude AMG folder te zijn. [66.116.226.193]

Edit: Hij trekt het wel, blijkt nu. Alleen drukte ik 'm te snel weg, ongeduldig als ik soms ben!
Staat weinig interessants in inderdaad. Wat over Der Hammer en een foto van een rode W201 190 E 6.0.

... zo, het duurde even voordat ik door reacties op het topic heen was, maar je bijdrage is weer 'erg plezierig'. Gave link naar mooi materiaal. Ik vind het wel interessant, maar ben natuurlijk ook niet zover ingevoerd in deze materie als jij smiling smiley. AMG was toen niet mijn ding. Tuning überhaupt niet. Maar ik had in een schoolagenda van 1986 wel een witte AMG W201 had geplakt, een foeilelijke Lorinser W126 500SEL en een dramatische W126 Duchatelet 500SEL. Hoe-dan-ook, de folder is wel enorm representatief voor die tijd en de beginjaren (toch wel...) van AMG (... voor het grotere publiek). Dank!
Re: Mercedes W124
03-02-2010 00:43
Lorinser was inderdaad nog erger dan AMG.
(Wel jammer dat die brochure wat onscherp is, trouwens.)
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
03-02-2010 20:54
500E kan overigens niet stuk hier en moet langzamerhand een beetje
verlegen worden met de talrijke veren gestoken in z'n achterwerk. spinning smiley sticking its tongue out
Re: Mercedes W124
03-02-2010 22:00
Het doet mij inderdaad deugd te constateren dat er genoeg mensen zijn die het woord 'wantrouwen' niet als eerste in het woordenboek hebben staan.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
03-02-2010 22:08
Quote
500 E
En fluitend weer naar huis.

Daar heb ik geen 6-in-lijn van Mercedes voor nodig...grinning smiley
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
03-02-2010 22:19
Sinds wanneer heb jij een 900 Turbo?
Re: Mercedes W124
03-02-2010 22:27
Wie, ik? Goddank niet zeg.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
03-02-2010 22:38
Nee, @ Wibi, hoewel het meer met een smilie bedoelt was. Bij deze dan winking smiley
Re: Mercedes W124
04-02-2010 08:45
Quote
W124STER
... het heeft even geduurd, maar ik mag het forum weer op. Om 8:00uur weggereden, 14 km file verder op m'n werk en net thuis. Druk dagje, maar wel ervaren dat de W124 ook in de file geen krimp geeft. Ondanks dat de radio te gebruiken was, heb ik vooral geluisterd naar de motor tijdens 'het stilstaan en optrekken' ritueel. Mooi en door de automaat was het geen vermoeiende bezigheid.

En juist dat typische motorgeluid van die diesels is zo mooi. Eigenlijk tot op heden de best klinkende diesel wat mij betreft. Bij de benzineversies ligt dat wel anders.

Hoe ervaar je het geluidsniveau in de 300D turbo tov je S60? Ik herinner me de W124 als een heel stille auto, maar mijn laatste ervaring is zo''n vijftien jaar geleden......
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 10:36
... de S60 is een stille auto en maakte tot en met z'n top van 240km p/u ongeveer hetzelfde geluid. Uiteindelijk veel meer trekkracht bij minder toeren. Alleen het windgeruis nam boven de 160km p/u duidelijk waarneembaar toe. De 300 nodigt niet uit tot deze snelheden en het motorgeluid is tussen de 120 en 140 eigenlijk vergelijkbaar met de S60. Alleen klinkt de 6 cilinder mooier (monumentaler / massiever; ik weet er geen beter woord voor) dan de 5 cilinder van de Volvo. Het windgeruis is bij hogere snelheden natuurlijk in de 300 beter waarneembaar; maar de 300 is begin jaren '80 ontworpen en de S60 begin deze eeuw. Dat is dus logisch. Over het geheel genomen vind ik dat ik er qua handelbaarheid en comfort niets op achteruit ben gegaan (maar dat is mischien wel subjectief...smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 10:38
De eerste 1000km zijn al weer achter de rug... de 300 rijdt 1 op 11,5. Dat is minder zuinig dan de S60 (1 op 16), maar nog steeds een prima score. Kan zuiniger, maar niet met mij achter het stuur.
Re: Mercedes W124
04-02-2010 10:51
De Mercedes gaat serieuze kilometers maken, begrijp ik?
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 10:56
Ja, gemiddeld zo'n 45- tot 50.000km per jaar (de komende 3 jaar rijd ik 'm en dan zal de teller ergens rond de 250.000km staan).
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 11:00
Quote
Vinnievw
De Turbo bij een W124 wordt gewoon op de uitlaatgassen gedreven, niet op de krukas. Met mechanisch zal je denk ik bedoelen dat de turbo een vaste geometrie heeft, bij de huidige common-rail turbodiesels heeft de turbo een variabele geometrie.

... het is al even geleden, maar ik heb uitleg gekregen over de Turbo. Het is zoals jij hierboven hebt gesteld. Geen mechanische Turbo dus.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 11:09
Ben vanmorgen even naar de garage geweest voor wat kleine storingen. De eerste was het slot aan betuurderszijde dat deze week niet fatsoenlijk meer werkte. Ik kon de sleutel er maar amper uit krijgen. Dat bleek een veertje te zijn in de (slot)cilinder waardoor deze cilinder 180 graden gedraaid was. Terugzetten en het veertje stevig aantrekken heeft dit probleemje opgelost ! Daar ben ik erg blij mee.
Ten tweede is de zonne-rolo in de bovenste stand vastgezet. Deze is alleen nog handmatig te bedienen, ondanks dat de motor wel werkt, maar het juiste onderdeel niet meer gemaakt wordt en nauwelijks aan te komen is. Dan deze oplossing maar. Als laatste zijn 2 electriciteitskabels van de CD-speler omgewisselt, daar het geheugen van de CD-speler geen permanente stroom kreeg en dus niets onthield...

Kosten: € 0,00; arbeidsloon (voor een klein uurtje werk): € 0,00...wie zegt er dat Mercedes rijden duur is ???
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 11:15
0 Euro is inderdaad niet duur; zelfs niet voor een Mercedes winking smiley Bij m'n vorige 300E vroeg ik entreegeld; 25€ Euro voor achter het stuur en €75 om onder de motorkap te kijken...
@W124 Mechanisch aangedreven turbo bestaat niet, een turbo wordt per definitie aangedreven door de uitlaatgassen!

Mechanisch zijn wel: compressor, G-lader, supercharger...
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 19:45
Quote
Weide1
Quote
flop
meen je dat nou echt weide1? Wim Kok onze vakbondsman op het museumplein
de hele misjpoge toespreken,hand in hand kameraden enz. en nu voor de commissie
de topsalarissen en bonussen verdedigen. Of bedoelde je het ironisch?

Wim Kok sprak voor de onderzoekscommissie als voormalig commissaris bij de ING. En in dat licht begrijp ik zijn mening. Om kwaliteit voor de ING te krijgen, en te behouden, zul je tot de buidel moeten. Andes gaan die jongens naar de concurrent. En doe je je eigen bedrijf tekort. Met alle (mogelijke) gevolgen van dien. Is niks ironisch aan.

Quote
Icebrain
Volgens mij ging het hier over een W124.......................................grinning smiley

Sorry, jij hebt volkomen gelijk.


zojuist op DWDD hoor ik dat er mensen (oa Adri v/d Zwan) zijn die het optreden van
Wim Kok voor de commissie ontluisterend vonden. Kijk hoor je het ook eens van een ander...
Re: Mercedes W124
04-02-2010 19:53
Dat het optreden van Kok ontluisterd zou zijn is natuurlijk onzin. Je kunt prima als oud-vakbondsman commissaris bij een bank worden. De kans dat je dan invloed uit kunt oefenen is natuurlijk groter dan wanneer je thuis achter de geraniums zit te sippen over hoe schandelijk het er allemaal aan toe gaat bij die kapitalistische banken.

Jort Kelder liet nog weten dat ING matig betaalde ten opzichte van de buitenlandse concurrentie. Wie weet is dat wel de verdienste van Kok.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 20:10
Quote
Granada 2,8i Ghia
@W124 Mechanisch aangedreven turbo bestaat niet, een turbo wordt per definitie aangedreven door de uitlaatgassen!

Mechanisch zijn wel: compressor, G-lader, supercharger...

Je hebt helemaal gelijk (zie ook voorgaande delen uit het forum). Het term 'mechanische turbo' bestaat dus wel, maar is feitelijk onjuist. Hebben we dat ook weer helder.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 20:35
Was al een tijdje helder...als je dit topic ten minste doorleest.
On topic: vandaag ook effe informatie gekregen inzake andere velgen. De huidige zijn niet echt mooi te noemen en zullen ongeveer in Maart vervangen worden door (denk ik) 8-vaks Mercedes velgen. De "putdeksels" vind ik niet zo mooi. Kunnen julle advies geven wat het beste is ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2010 20:50 door wibi.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 20:41
6,5J, ET48. Hoewel ik 8-loch persoonlijk niet zo heel mooi vind op een W124 serie 1.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 20:48
8-gaats op de eerste serie zou ik ook niet doen (er gaan bij mij zeker weten 15-gaats onder). Maar smaken verschillen en da's maar goed ook!
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 20:49
Die van mij is toch serie 2 ? April 1986 ??
Re: Mercedes W124
04-02-2010 20:53
Quote
W124STER
8-gaats op de eerste serie zou ik ook niet doen (er gaan bij mij zeker weten 15-gaats onder). Maar smaken verschillen en da's maar goed ook!


Volgens mij zijn die achtgaatsen origineel ook niet geleverd op serie 1.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 20:56
@ Bassje

Inderdaad, origineel niet geleverd op serie 1.

@ Wibi

Als jij een serie 2 zou hebben, wat is dan naar jouw idee een serie 1? van 84-89 werd serie 1 geleverd, van 89 tot 93 MoPF1 (met Sacco-beplankung) en daarna MoPF2 (die toen E-klasse genoemd werd, ipv 200-serie, met andere motorkap/koplampen/grill en multikleps dieselmotoren).
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 21:02
Carbase laat me in de steek vrees ik. Kijk maar eens wat zij te vertellen hebben.
Maar voor het verhaal niet zo relevant meer. Ik ben gelukkig getrouwd en de wederhelft vindt de "putdeksels" het mooiste, dus die worden het !smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 21:03
... klik hier voor de bijbehorende voorbeelden... of hier voor het hele verhaal...
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 21:05
Quote
wibi
Carbase laat me in de steek vrees ik. Kijk maar eens wat zij te vertellen hebben.
Maar voor het verhaal niet zo relevant meer. Ik ben gelukkig getrouwd en de wederhelft vindt de "putdeksels" het mooiste, dus die worden het !smiling smiley

... kijk, dat is makkelijk. Hoef je er ook verder niet meer over na te denken.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
04-02-2010 21:06
Bedankt voor de info Ster ! Zal die tot mij nemen en de sites bij de favourieten opslaan...thumbs up
Re: Mercedes W124
04-02-2010 23:21
Nog even terugkomen op de youngtimer-discussie; Er wordt geroepen dat veel typische ''specialisten-auto's met weinig kilometers'' veel schades ed zouden hebben gehad...Is het dan niet de moeite waard dat een auto met bijvoorbeeld 110.000km wordt opgefrist om even die parkeerdeukjes eruit te laten halen die de vorige, eerste eigenaar er per ongeluk en met veel spijt heeft ingereden? Ik zou zeggen, gun die auto juist een 2e leven. Gezonde techniek en betrouwbare papieren zijn toch veel belangrijker dan wat optische dingetjes? Een beetje liefhebber wil geen deuk in z'n prachtige Mercedes. Als het je je niet ergert aan deuken en wat roest ed. komt je Mercedes binnen 2 jaar vanzelf in de 1500 euro kategorie. Oftewel: de bouwvakker-Mercedesdrinking smiley

Zelf rijdt ik sinds kort in een W201, bouwjaar 1989, en dat is écht puur genieten! Ik krijg het Benz virus behoorlijk te pakken, brrrthumbs up
Re: Mercedes W124
05-02-2010 00:47
Ik zie dat je ook een '82-er BMW 520i in bezit hebt? Beschrijf het verschil eens tussen die Beamer en die Benz?
Re: Mercedes W124
05-02-2010 12:43
Quote
baSSje
Ik zie dat je ook een '82-er BMW 520i in bezit hebt? Beschrijf het verschil eens tussen die Beamer en die Benz?

Alles. De BMW is gewoon een slagje ouder. Dat merk je vooral aan het interieur, chroom bumpers, regengootje, etc etc,.. Hij rijdt als een echte BMW: Gewoon hakkerig en stoterig, onder de 4000 toeren niet vooruit te branden. De zes-in-lijn loopt wel heeel mooi hoor. Verder natuurlijk als een blok op de weg, het blijft een 5-serie. 't blijft een lekkere cruiser. Interieur: waardeloos. Belachelijke stoeltjes, weinig stoelen die nu nog goed zijn, allemaal doorgezakt en doorgesleten, ongeacht welke KM-stand. Dashboard natuurlijk echt typisch BMW, dat zit goed inelkaar. Het blijft een prachtige auto, ook om in te rijden. Rijdt gewoon lekker modern voor zon oude auto.

...Maaar toen mocht ik eens rijden in de 190 van een vriend van mij; bouwjaar '88, compleet origineel en superstrak, net 1 ton op de teller dus echt een voorbeeldauto. Eerst was ik nog een beetje sceptisch over dat hele Mercedes gebeuren, maar ik hoef je niet te vertellen hoe dat rijdt. Gewoon perfect. Zo stil, zo rustig, geen haast. Oerdegelijk, gewoon kwaltiteit. Hij is gewoon een stuk moderner. Wel kleiner. En niet standaard injectie, zoals de BMW. Maar wat deert dat, de carburateur motoren lopen ook heel mooi toch?

Kortom: De mercedes is gewoon moderner en zit gewoon heel goed in elkaar. De BMW heb ik niet meer, overigens. En ik verkies nu de W201 boven die E28. Dat rijdt gewoon geweldig, zon Mercedes automaat!
Re: Mercedes W124
05-02-2010 17:07
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
05-02-2010 20:52
Quote
Najtreg
Quote
baSSje
Ik zie dat je ook een '82-er BMW 520i in bezit hebt? Beschrijf het verschil eens tussen die Beamer en die Benz?

[...] Dat rijdt gewoon geweldig, zon Mercedes automaat!

Hoe herkenbaar... pas maar op, dat virus is chronisch...
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
05-02-2010 20:56

... ik kijk tegenwoordig naar je inbreng uit. Ook nu weer een mooie link thumbs up. Ik heb de brochures gedownload (is dat Nederlands?) en bekeken; wat een verschrikkelijk lelijke gedrochten zitten er tussen. Niet te geloven. Maar voor de liefhebber weer mooi materiaal! Dank!
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
06-02-2010 21:24
Het verbruik op LPG lijkt zich te stabiliseren. Vandaag 1:8,2...niet slecht vind ik. Wat me wel opviel is dat het olielampje begon te branden met de waarschuwing dat er te weinig olie zou zijn. (voor de niet - Mercedeskenners: dat waarschuwingslampje licht geel/oranje op). En dit al na 2.500 kilometer ! Toch het zekere voor het onzekere genomen en bij mijn lievelingspomp (beginnend met de letter S) een liter kostbaar goudkleurige vloeistof gekocht en alvast een halve liter in het blok gegoten. Het lampje bleef de verdere rit huiswaarts uit.
Nu denk ik dat de garage te dunne olie heeft gebruikt (5W40 - synthetisch) en ik heb er 15W40 (mineraal) ingegoten. Nu weet ik dat het "mengen" van 2 soorten olie niet goed is, maar rijden zonder olie kost je een motor...dan maar deze oplossing.
Hopelijk zal nu het olieverbruik verbeteren, want dit is wel aan de slechte kant !
Re: Mercedes W124
06-02-2010 21:27
Welke idioot heeft die auto afgevuld met een volsyntheet? Da's vragen om een vastloper! Meteen er uit en vervangen door 10w40 halfsyntheet.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
06-02-2010 21:38
Ben blij dat jij er ook zo over denkt Marco ! Jouw mening is in deze, voor mij, heel veel waard...smiling bouncing smiley. Zal in het vervolg overgaan op 10W40 half die ik altijd al gebruikte. Deze kon ik niet vinden bij de pomp. Waarschijnlijk uitverkocht, want dit is toch niet zo'n rare "smaak" olie...grinning smiley
Re: Mercedes W124
06-02-2010 21:48
Dan is 15w40 mineraal al een stuk beter. Je kunt écht beter verversen, want doorrijden met jouw auto op een volsyntheet is hetzelfde als 40.000 te lang met een distributieriem rijden: russische roulette.

De diepreinigende werking van een volsyntheet haalt vuil uit alle hoekjes en gaten van het blok. Je wil er niet aan denken wat er gebeurt als zo'n stuk aangekoekt vuil in het draaiend gedeelte terechtkomt...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.