Kristian: Mz6+Up!

Gepost door Kristian 
Re: Kristian: Mz6+Up!
01-07-2019 09:12
Kristian
Oke, ik heb onze voor een goede prijs kunnen bemachtigen maar dingen zijn erg waardevast i.t.t. bijv. een Talisman.

Zeg dat wel grinning smiley. Broertje kocht onlangs een 11-2016 Talisman Intens TCe200 met alles er op en eraan met nieuwprijs toen 43k voor 27k. Dat is voor die 16.000 km die er op de klok stonden een beste afschrijving winking smiley.

Nog niet naar een CX5 dus? Ik merk hier dat nu de jongste ook uit de kinderwagen/luiers etc is (volgens mij zijn die van ons een beetje dezelfde leeftijden) dat een station totaal onnodig aan het worden is. Al blijven, vind ik, de looks van een station ver voor op een hatchback of mpv/suv. Zou zo maar kunnen dat na de Mégane een Kadjar of andere hogere komt. Mits ik sportief rijgedrag wil loslaten grinning smiley
Ik ben er nog niet uit.
Voordeel van de 6 zijn de sportieve rijeigenschappen en (redelijk) exclusieve looks. Interieur van de vernieuwde 6 is nog wat mooier dan van de CX-5.
Nadeel is dat het ook een lel van een auto is wat in parkeergarages en op andere krappe plekken niet handig is.

4,5 jaar geleden wilde ik in eerste instantie een CX-5 maar werd het uiteindelijk een 6 aangezien ik die mooier vond en ze ook prettiger geprijsd waren jong gebruikt.
Tegenwoordig zijn ze allebei duur. Zelfs in Duitsland is de 6 uitgeroepen tot meest waardevaste auto in z'n klasse samen met de BMW 3.

CX-30 zou ook nog kunnen maar die is denk ik net te krap. Interieur is wel erg gaaf. Station is hier ook niet meer nodig, maar toch soms best handig voor een bezoek aan bouwmarkt of tuincentrum. En omdat de 6 een vrij lichte auto is vind ik het prettig om hem met de caravan aan de haak flink vol te kunnen laden ten gunste van de stabiliteit.

Inmiddels wel over uit dat het of een Mazda blijft of een BMW. Helaas heeft Honda geen aansprekend model voor mij tegenwoordig.
De Mazda heeft deze week zijn onderhoud gehad zodat ie ons goed voorbereid met de sleurhut naar Frankrijk kan vervoeren.
Ben een paar jaar geleden gestopt met onderhoud bij de officiële dealer. Zag er geen meerwaarde in voor mij. Nu doet een vriend het die dagelijks bij BMW staat te sleutelen.

Naast de gebruikelijke olie en filters zijn ook de bougies vervangen. Staan in het schema bij 120.000 maar ik vond het nu bij 90.000 en 6,5 jaar een mooi moment. Waren ook best zwart dus geen overbodige luxe.
Vandaag komt er ook een nieuwe accu in. I-Stop werkte al een half jaar niet meer dus dan wordt de accu ook minder. Gezien de leeftijd niet gek.

Verder geen gekke dingen. Probleemloze auto die de reputatie van Mazda volledig waar maakt en waar we nog steeds met veel plezier in rijden. En ondertussen kijk ik zoals gebruikelijk bij mij een beetje rond zonder dat het nog echt concreet wordt. Na de zomer staat de CX-30 bij de dealer, interessante auto.
In Duitsland koop je een jong gebruikte Focus Wagon 1.5 182pk in ST-Line uitvoering ook voor rond de 21k. Komt nog BPM bij maar uiteindelijk voor rond de 25k wel een mooie, snelle auto. Ook iets om in de gaten te houden.

De Up! doet het gelukkig ook probleemloos. Jammer dat de carrosserie zo nu en dan wat kraakjes laat horen. Zal door het panoramadak komen.
Wat me meer stoort is het totale gebrek aan rijplezier. Hij rijdt uitstekend maar sturen en schakelen gaat heel gevoelloos. Ook met verlaging is het zeker geen scheurijzertje.
Doet de Mazda veel beter. Ondanks het formaat is dat een heerlijke auto om bochtjes mee te pakken en hij schakelt ook met meer gevoel.
19-07-2019 10:39
Kristian
Verder geen gekke dingen. Probleemloze auto die de reputatie van Mazda volledig waar maakt (...)

Hij roest dus? grinning smiley
Dat heb ik hem heel snel afgeleerd big smile smiley
Vergeet bij Duitse ST Line modellen niet te kijken welke uitrusting ze allemaal erbij hebben. In Nederland zijn de auto's standaard voorzien van meer opties. Kan ook nog wel eens in de prijs schelen. CX-5 helemaal laten varen? Hier juist de kans dat een nieuwe een CX-5 wordt ipv een 6 steeds groter, scheelt gewoon veel met dagelijks parkeren.
Da's een goeie inderdaad wat betreft de uitrustingsniveaus in Dld.
CX-5 staat hoog bovenaan mijn lijstje. Ik mag alleen mijn auto uit eigen zak betalen en dan is zelfs een jong gebruikte nog wel een forse investering. Daarbij wil ik wel eentje in grijsmetallic of soul red, met grotere wielen en leder. Zijn me op dit moment nog wat te prijzig. En met de bpm die afgetikt moet worden, is importeren ook niet echt voordeliger.

Hier moet hij ook uit eigen zak betaald worden hoor winking smiley Vandaar ook een Mazda of Toyota Hybrid benzine, ik wil iets motorisch betrouwbaars. Daar geef ik turbo koppel graag voor op. Voor mij is er maar 1 kleur voor een moderne Mazda en dat is Soul Red natuurlijk smiling smiley Grootste nadeel Toyota geen Auto/Carplay.
Jij gaat voor een splinternieuwe? In dat geval zou ik ook voor de CX-5 gaan. Die is nog wat waardevaster. De eerste 6en van de laatste update zie ik al voor rond de 30 aangeboden worden. Voor dat geld zie ik nog geen geschikte CX-5 staan.
Ja nieuw, afschrijving stelt niets voor voor een 2018 model. Wel waarschijnlijk de 2.5 automaat, plan is eigenlijk om naar de Nurburgring te gaan met een fun auto op trailer. En dan is beetje extra pit toch wel fijner. Dit (zomer) jaar zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren. Dus heb nog even de tijd smiling smiley
CX-5 is een heerlijke auto, zelfs met 17” ballonnetjes.
Als je de up al gevoelloos vindt mag je blij zijn dat je geen golf hebt gekocht, zoals een half jaar geleden ook een optie was geloof ik.

Lijkt me sterk dat de cx5 net zo goed als een 6 rijdt, ik zou daarom ook voor een 6 gaan of gewoon de huidige 6 houden. Gezien het geringe verschil tov een nieuwe.
De Golf was/is uiteindelijk alleen een optie als GTI en biedt daarmee vast wel genoeg rijplezier. Kan me nog een myreview herinneren van iemand die na een 6 Station een Golf GTI heeft gekocht en heel enthousiast was.

Onze 6 komt uit 2012. Met de verschillende updates daarna hebben ze hem vooral comfortabeler gemaakt. Ik verwacht dat de nieuwste update een stukje stiller en comfortabeler is maar ook minder dynamisch. Plus is door het hoogwaardigere interieur en extra isolatie het gewicht flink toegenomen. Waar onze 145pk versie prima voldoet, verwacht ik dat bij een nieuwe je toch minimaal voor de 165pk moet gaan.
De CX-5 schijnt voor een SUV redelijk sportief te rijden maar een echte rijdersauto zal het niet zijn denk ik.
De CX5 is niet sportief, vandaag Retourtje Groningen - Amsterdam gedaan, Max 120 km/unit gedaan, harder wil je. niet.
Ik mag toch hopen dat zo'n CX-5 ook boven de 120 km/uur ook nog fijn rijdt. De 6 rijdt bij 200 km/uur nog heel strak en rustig en zeker in Duitsland kun je er heerlijk comfortabel mee cruisen op hogere snelheden.

Zaterdag de 6 nog even op de brug kunnen bekijken. Op een paar minimale plekjes roest na op het onderstel (assen, draagarmen) nog nergens roest te bekennen.
Motorblok nog helemaal droog, versnellingsbak heel ietsje vettig maar stelt ook niks voor.
Accu gisteravond vervangen. Hij is er dus weer helemaal klaar voor.
De Mazda heeft ons en de sleurhut weer veilig en comfortabel in Frankrijk gebracht. Afstand van rond de 1000 km (Vendee) en ging uitstekend. Echt veel moeite heeft ie er niet mee. Door de bakverhoudingen en karakter van de motor waarbij het maximale koppel pas bij 4.000 toeren beschikbaar is, rij ik constant in de 4e versnelling. Dan draait ie bij zo'n 95 km (GPS) nog geen 3.000 t.p.m. In de 5 zie je het verbruik oplopen en begint ie meer te brommen. Vind de motor niet zo fijn.

Verbruik is sowieso wel fors vind ik. Hele weg wind tegen en geen vrachtverkeer en dan een verbruik van 1:8 (12,5 l/100 km).
Combinatie rijdt verder wel heel stabiel. Caravan is niet al te groot en zwaar en auto stop ik vol met zware spullen want die is zelf ook niet al te zwaar (1280 kg op kenteken).
1 op 8 vind ik best netjes op benzine. Mijn A6 met 2.0tdi verbruikt dat ook met de caravan erachter, caravan is wel iets zwaarder (1600kg), Vergis je niet in de luchtweerstand die toegevoegd wordt.
31-07-2019 10:01
Blijft een heerlijke combinatie Kristian. thumbs up
Verbruik, tja, ik denk redelijk te noemen. Zeker met veel wind. Ik ga denk ik weer 1:7,2 doen over een 3,5 week. We rijden wel 108-112 op de cruise. Maar, de III met de downsizer onder de kap had bijna een liter meer nodig op dezelfde rit. Tussendoor ook nog een maatje groter aan het overwegen. De huidige 426PK (PK staat voor stapelbed bij Adria) is met 1300 kg as wat aan de krappe kant. Optionele 1500 as er alsnog onder plaatsen is niet rendabel, terwijl we qua gewicht wel vaak die kant op gaan, ook i.v.m. de dakairco.
Alleen ontbreekt het aan occasions, en een 2019-model is gewoon erg kostbaar:
552PK: [www.caravans.nl]

Naar 1700-as kan ook, kan de Mégane op papier wel hebben (al wil ik op die 1500 blijven), maar dan kom ik wellicht bij een volgende auto in een beperkt vaarwater...
542PK: [www.caravans.nl]

Kortom, er moet gewoon nóg minder mee
Zou het voor het verbruik uitmaken of de caravan of auto zwaar is beladen?

Optie 1) vrouw thuis laten, optie 2) Met de Clio erachter aan, optie 3) aardappelen en bier lokaal kopen.
@Adinsx: weet je het zeker met een maatje groter? Wij hebben een Knaus 400 en dat is echt een compacte caravan. Maar hoe vaak zit je nu echt in de caravan? Dit jaar een luifeltje aangeschaft voor aan de voortent voor wat extra leefruimte. Als je naar wat warmere oorden gaat slaap je alleen in de caravan. Wij moeten zelfs nog het zitje ombouwen tot een bed. Kinderen willen dit jaar eens proberen om in een bijzettentje te slapen. Die willen t.z.t. echt ook niet meer bij ons in de caravan slapen maar hun eigen plekje.

@A3White: gewicht maakt zeker wel uit, al is de luchtweerstand ook een belangrijke factor. Voordeel van onze caravan is dat we zonder een zware mover kunnen. Airco hoef ik ook niet. Ook met heter weer vind ik het 's nachts prima uit te houden in de caravan.

Ik ben trouwens heel benieuwd hoe de CX-5 het als caravantrekker doet. Zelfde motor en die mag 1800 kg. trekken. In de automaatversie zelfs nog meer.
Onderstel is vrijwel identiek aan de 6 en het gewicht ook dus de constructie zal ook vergelijkbaar zijn. Mijn 6 mag echter 1300 kg trekken. Nu heb ik wel de 145pk versie maar het koppel is hetzelfde en komt ook pas bij 4.000 tpm vrij.
Bij BR performance kan ik mijn motor laten tunen zodat deze 175pk heeft. Ik denk dat de 165pk in de praktijk ook rond de 175pk levert en dan is het dus puur de beperking in de software verwijderen zodat de motor niet meer geknepen wordt bovenin. Koppel blijft overigens gelijk.
Ik ben wel benieuwd hoe mensen het caravannen over een aantal jaar gaan doen, veel elektrische auto's mogen niets trekken. Daarnaast worden caravans ook alleen maar zwaarder.
@kristian, ik heb helaas geen trekhaak. Als je het gewicht nu in de auto of in de caravan hebt zitten, het treintje is even zwaar dus net zoveel moeite???? Waar zijn de natuurkundigen.
31-07-2019 13:35
Kristian
@Adinsx: weet je het zeker met een maatje groter? Wij hebben een Knaus 400 en dat is echt een compacte caravan. Maar hoe vaak zit je nu echt in de caravan? Dit jaar een luifeltje aangeschaft voor aan de voortent voor wat extra leefruimte. Als je naar wat warmere oorden gaat slaap je alleen in de caravan. Wij moeten zelfs nog het zitje ombouwen tot een bed. Kinderen willen dit jaar eens proberen om in een bijzettentje te slapen. Die willen t.z.t. echt ook niet meer bij ons in de caravan slapen maar hun eigen plekje.

Belangrijkste is eigenlijk naar een 1500 kg as wat mij betreft. Maar de verschillen met een maatje groter qua prijs zijn niet enorm. Op een andere voortent etc, na natuurlijk...
De oorden waar wij naar gaan zijn veelal ook 's avonds wel warm, dus wat dat betreft is de airco erg prettig.

En verder leven we inderdaad niet in de caravan. We hebben stapelbed, zitje, en dwarsbed voorin. Ombouwen is niet nodig, en bewust de caravan ook op uitgezocht. Dat mochten we in NL blijven je altijd zo aan tafel kan zitten. Zag net trouwens dat in Duitsland de prijzen nog een stuk vriendelijker zijn:
[www.truckscout24.de]

Het is net als met een auto. Rondkijken is het leukste. Dit jaar en volgend jaar nog wat klussen in huis (dakkapel achter, zolder ombouwen naar slaapkamer, airco in huis, etc.) staan. Dus denk dat we nog even een paar jaar door gaan met de 462 tot de kinderen in een tentje kunnen slapen.
Ik denk dat wij dan wat minder spullen meeslepen. Tentframe, voortent etc. mik ik in de kofferbak. In de caravan vier kampeerstoelen en mooie grote klaptafel. Levensmiddelen nemen we beperkt mee. Meeste is op vakantie ook gewoon te koop.

Heb wel een interessante caravan gezien afgelopen week. Ruim en toch licht van gewicht en niet duur. Ook niet heel luxe qua afwerking en materialen maar dat hoeft niet erg te zijn. Mooie indeling! Nadeel zou kunnen zijn dat de caravan relatief smal is en het bed 190 lang is. Zou betekenen dat ik klem lig.
Dethleffs C'Joy 480 QLK
@A3 White: Volgens mij speelt met name de verdeling van het gewicht een rol in de balans. Met een lichte auto en zware caravan gaat de caravan met de auto aan de haal. Andersom is de auto de caravan de baas en dat komt de stabiliteit ten goede. Heb vorig jaar een Clio Estate gezien met joekel van caravan en die begon flink te slingeren. Wellicht ook niet goed beladen maar het zag er niet uit als een fijne combi. Renault is overigens altijd heel erg scheutig met trekgewicht.
31-07-2019 14:44
Die 6 weegt 1280kg?? Dat is echt ontzettend weinig voor z'n formaat. Goed idee inderdaad om dan zo veel mogelijk spullen in de auto te gooien.

adinsx
[www.truckscout24.de]

Flink apparaat om achter een C-segmenter te hangen, IMHO..
Ja, echt een lichtgewicht. Destijds een belangrijk aankoopargument voor ons. Zou me niet verbazen dat ze daardoor en door de betrouwbaarheid ook wel duur zijn gebruikt. Ideale auto voor particulieren.

Zo'n caravan met opbouwlengte van 5 meter of meer gaat hier niet komen. Hoort inderdaad minimaal een auto uit D-segment voor.

Zie hier in Frankrijk veel nieuwe Scenics rijden. Vind ik echt een fantastisch mooie auto. Hoe het met de kwaliteit zit, geen idee. Motorisch zal die nieuwe 1.3 wel oke zijn verwacht ik. Onlangs meegereden met eentje van een collega, vpnd hem wel ietwat bonkig en wat kraakjes en rammeltjes.

CX-5 is toch de beter keus winking smiley

Die 480QLK heb ik ook bekeken, maar inderdaad een te kort bed, verder volgens mij een top ding qua indeling.

Je kunt ook nog kijken naar caravans met een hefbed, zoals de LMC Style lift 430K, of de Burstner Premio Plus 440TK, dan heb je een volle rondzit met daarboven het hefbed en een stapelbed achterin. Wel allemaal 1500kg dus meer voor Adsinx winking smiley. Overigens doe je niks meer met dat stapelbed als de kinderen in een tentje gaan, dat is voor ons eigenlijk de rede dat de Knaus 500FU Azur blijft.

Overigens zijn er ook caravans met een hefdak, ook gaaf. LMC heeft m volgens mij in de optielijst staan.
400, 426, 450, 462, 500, 525, 542, 552, pfffff, maar wat maakt nu echt het verschil? Kamperen of Glamping? Kijken jullie ook weer naar we zijn er bijna?, ik wel!!
Die zijn mij inderdaad wel te zwaar. Wegen leeg al 1300 kg. Als de CX-5 een keer op de oprit staat zou het kunnen. Anderzijds voldoet onze knusse Knaus Sport 400LK nog prima hoor. Geef mijn geld op dit moment liever uit aan een andere auto.
01-08-2019 00:11
Rijklaar is mijn Mégane GT al 1510 kg, en met bepakking loopt dat al ruim over 1600kg excl passagiers heen. Caravan was afgelopen jaar 1460 meen ik, dit jaar nemen we nog wat minder mee. Geen idee eigenlijk wat het gewicht is zonder kleding etc.

De combinatie ligt aardig strak in ieder geval. 110 op de CC gaat prima. Wel merk ik dat de wat langere overhang van een station de kont wat meer laat zakken.

Over 1,5 week haal ik hem uit de stalling. Paar dagen later een onderstelbeurt en dan schoonmaken en inpakken. 552 is mij ook wel te lang overigens. Lijkt mooi, is het ook maar je kan niet op elke plek dan fatsoenlijk staan.

En eens. Geld uitgeven aan iets wat meer dan 45 weken per jaar in de stalling staat... gekkenwerk winking smiley
01-08-2019 15:42
Wij hebben een Hobby 540 UK. Dit jaar (eenmalig) met een Megane en de caravan naar Italië geweest, net terug. Heb er wel een stabiele combinatie van weten te maken; alle surfspullen op het dak van de auto, veel in de koffer, niks in de kasten van de caravan, alles op de vloer in tassen en helemaal geen grammetje achter de as. Reed uiteindelijk prima, maar ook langzamer gereden dan andere jaren (met andere auto's). In Italië op gegeven moment verkast, een ritje van 200 km. Toen iets minder kritisch gekeken naar belading etc. Meteen onstabiel. Kortom, randje randje allemaal.

Denk dat het gewicht ook maar een deel is, de opbouwlengte speelt de auto dan ook nog parten.

Ik durf te stellen dat ik wel een beetje weet wat ik doe, beroepsmatig veel ervaring met aanhangers etc en bijna 20 jaar caravan ervaring. Maar je kunt dus gewoon een Megane leasen/kopen en er compleet blanco 1700 kilo en 7,5 meter achter hangen en gaan rijden. Dat gaat sneller fout dan goed kan ik vertellen. Bizar.

Waarom doe je het dan is natuurlijk de vraag: Baanwissel bij mw. W212 en auto uit de poule waarvan in de onderhandeling was meegenomen dat deze een flinke caravan moest kunnen trekken. En op kenteken staat 1700 kg. Dus daar is geen speld tussen te krijgen. nut smiley Volgend jaar gaat de auto van W212 in de bijtelling en dan zijn we er weer.

Maar mijn reactie was op de berichten hierboven: Ik zou zéker niet veel langer en zwaarder gaan bij auto's van rond de 1200 - 1300 kilo dan opbouw 450 en 1300 kilo.
01-08-2019 16:19
Vooral wat je achter de as aan gewicht legt helpt niet mee tegen eventuele onbalans, zeker waar. Onder het stapelbed achterin (dwars stapelbed) gaan alleen lichte spullen. Ter hoogte van de deur zit namelijk ook de airco in het dak. Dus ja, achter de as waar ik minder blij mee ben. Toch 32 kg op 2,5 meter hoog ongeveer 1,5m achter de as. Maar, best prima in balans allemaal. Even teruggezocht, de caravan woog afgelopen jaar 1420 kg. 120 meer dan mag op kenteken, dat wel.

En die maximale kilo's van de auto. De Fransen zijn er altijd al goed in geweest inderdaad. Ik zou er hier ook geen 1700 kg achter gaan hangen, ook al zou de GT er qua trekkracht ook niet veel meer moeite mee gaan hebben. Zojuist een inruilvoorstel gevraagd op ]een 2019 462 PK. Zelfde formaat, bijna dezelfde indeling (maar nu Frans bed ipv dwars bed voorin), en 1500 kg as. Als dat een beetje meevalt nog wel het overwegen waard. Even de airco om laten bouwen en gáán grinning smiley.
01-08-2019 16:32
Haha, van kijken komt soms toch kopen hè. winking smiley

De motor in jouw Megane lacht er sowieso om. Maar et 1.5 dieseltje deed et bij ons ook prima hoor. Prettiger dan de 1.6 tdi van VW. Iets minder vermogen, maar veel taaier bergop en geen druppel olie nemend.
01-08-2019 16:38
Kristian
Die zijn mij inderdaad wel te zwaar. Wegen leeg al 1300 kg. Als de CX-5 een keer op de oprit staat zou het kunnen.

Een CX-5 is net zo'n lichtgewicht als een 6, ik zou daar niet zondermeer een flinke caravan achter willen hangen. Al zal de stabiliteit wel beter voor elkaar zijn door de kortere overhang achter.

adinsx
Rijklaar is mijn Mégane GT al 1510 kg, en met bepakking loopt dat al ruim over 1600kg excl passagiers heen. Caravan was afgelopen jaar 1460 meen ik, dit jaar nemen we nog wat minder mee. Geen idee eigenlijk wat het gewicht is zonder kleding etc.

Bij Renault kom je toch altijd in de knoei met het max treingewicht, of is dat niet meer? 1600+200(?)+1420 = gaat net (niet)?
Mooie caravan Adinsx! Adria bouwt tegenwoordig ook fraaie caravans. Zeker interieur erg netjes. Buitenkant oogt iets minder modern.
Caravans zijn erg waardevast dus waarschijnlijk gaat het bod je niet eens tegenvallen. Wat mij zou tegenhouden is dat je wel een erg duur ding ergens in een stalling hebt staan, waar je maar een paar weken per jaar plezier aan hebt.
02-08-2019 09:19
W212
Haha, van kijken komt soms toch kopen hè. winking smiley

De motor in jouw Megane lacht er sowieso om. Maar et 1.5 dieseltje deed et bij ons ook prima hoor. Prettiger dan de 1.6 tdi van VW. Iets minder vermogen, maar veel taaier bergop en geen druppel olie nemend.

Die 1.5 dCi110 wordt sowieso erg prettig gevonden inderdaad.

@TYN
Klopt! Als je 1700 er achter wil knopen mag alleen de bestuurder er in. Dat was ik alweer vergeten...
3380 kg is het maximum treingewicht in mijn geval. Vorig jaar woog het samenspan (excl. vrouw en twee kinderen) 3060 kg. Nog wel iets marge, maar 1700 caravan erachter kan niet en wil ik ook niet.

@Kristian
Wij vinden het prettige caravans inderdaad, en eens de buitenkant is (zeker bij de Altea) nog wat ouderwets. De Adora (https://nl.adria-mobil.com/caravans/adora) of Alpine zijn luxer maar ook prijziger.

Goed, genoeg gekletst over caravans. Jouw vakantie is begonnen, dus geniet! winking smiley
Dank je, dat lukt prima overigens. Ook genoeg/teveel tijd om over autoplannen na te denken. Van CX-5 tot een oud Renaultje 5. En dagelijks even kwijlen bij mijn droomauto hier op de camping. Een prachtige Citroën DS.
We hadden toch ook een caravan-topic?grinning smiley

Prettige vakantie, Kristian. Mooie combi.
Ja, je hebt gelijk. de sleurhutten horen in hun eigen topic.
Hier in Frankrijk nauwelijks Mazda's te zien trouwens. We rijden mooi exclusief. Gisteren toevallig een zelfde 6 Sportbreak die een tijd achter ons reed. Maar met Nederlands kenteken.
Na 1000 km met caravan geen merkbaar olieverbruik. Goed spul die Mazda's!
03-08-2019 08:53
Fijne vakantie Kristian!
Dank je! Nog wel vakantie maar (helaas) alweer thuis sinds gisteravond. Terugreis (1050 km) in 1 keer voltooid. Wat rijdt het toch heerlijk rustig op de franse Peage. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Niet te vergelijken met de drukke Autobahnen naar het zuiden.

De Mazda heeft het voorbeeldig gedaan. Terugreis constant rond de 100 km/uur (GPS) gereden. Wind stond nu goed en dan doet ie het prima in de 5e versnelling. Draait dan 2500tpm. Verbruik op terugweg rond de 1:8,5 wat helemaal niet verkeerd is. Wel overal de dure Total 98 Excelium erin gedaan. De auto heeft tenslotte ook een beetje vakantie smiling smiley

Net nog even olie gepeild. Na ruim 2500 km waarvan 90% met caravan geen meetbaar olieverbruik. Km-stand nu net 92.000 dus net ingereden.
Goed stukje techniek van Mazda!
Klinkt goed!, en Ja Mazda is een mooi stukje techniek, heb jij toevallig Apple / Android play in de auto?
Nee, zit er niet in. Heb nog het systeem met Tomtom wat overigens heel goed werkt. Schijnt dat het Mzd Connect systeem in de latere modeljaren qua navigatie niet echt top is.
Ik rij nu 6 weken met connect me geen probleem, ook navigatie is gewoon goed, her brengt je naar de bestemming. Is een soort can Garmjn systeem, een stuk vriendelijker dan de 2017 V60.
Goed om te weten. Kans is toch wel groot dat ik bij Mazda blijf. Komende maanden eens op zoek naar een nieuwere 6 of CX-5. Jammer dat een 6 van de laatste update nog zo prijzig is.
In de laaste AW de Kia Ceed op de rollenbank. Blijkt dat de 1.4 T-GDI gewoon 160pk levert en 272Nm koppel. Vast ook een fijne caravantrekker. Als GT-Line ook een goed uitziende auto. Laatst al even in gezeten en de sportstoelen zitten echt heerlijk. Ook maar een keertje proefrijden binnenkort.

Geen idee of zo'n Kia als een degradatie gaat aanvoelen t.o.v. de Mazda. hoor.
Het is in ieder geval qua uiterlijk een erg geslaagde auto, oogt in mijn ogen net weer iets moderner dan de 6.
Ik ben erg benieuwd hoe het kwalitatief aanvoelt in het interieur.

[autopalace.nl]

Ziet er ook wel lekker uit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.