Kristian: Mz6+Up!

Gepost door Kristian 
Re: Kristian: Mz6+Up!
24-11-2018 17:43
Ik reed gisteren mee met een Golf VII en rij soms een GTE. Opzich een prima auto maar ik mis iets tov mijn Focus. En de ergonomie, waar VW zo bekend om staat, vind ik wat tegenvallen.
Ik zou inderdaad nog lekker door tokkelen met de Mazda!
Doorrijden met de Mazda is denk ik ook het verstandigst. Een mooie betrouwbare auto met nog geen ton op de klok. En ik heb er nog steeds een klik mee. Geld ook steeds meer voor het merk Mazda zelf. Ik vraag me inderdaad af of ik die klik ook met een Golf o.i.d. ga hebben.
En wat Mechanix ook zegt, waanzin om veel geld te pompen in een auto die merendeel van de tijd toch stil staat.
Ondanks bovenstaande blijf ik wel lekker kijken omdat het zo leuk is.

Gisteren de Up! ook maar op stalen winterwieltjes gezet. Die heb ik er bij gekregen en hadden nog geen 250 km gereden. Was dat in eerste instantie niet van plan omdat de andere set is voorzien van all season banden. Echter zijn die gepolijste velgen met blanke lak erg gevoelig en staan er na 1 winter al bloemkolen op. Dat wil ik graag voorkomen.
Hij rijdt er wel een stuk minder strak van met die smalle 14 inch bandjes.
En het is nu echt een saaie grijze muis.....
F30 320i 2015

Prijzen beginnen inmiddels wel wat te zakken zodat een 320i ook betaalbaar wordt. Niet de meest verstandige keus wellicht maar voor mij nog steeds wel de leukste. Klopt helemaal deze auto en nu we uit de kinderwagens zijn zou ik denk ik ook voor de sedan kiezen.
Hou toch op joh, je zit al zo lang naar F30's te kijken. grinning smiley
Haha, ja klopt. Echter worden de fatsoenlijk gemotoriseerde exemplaren inmiddels wel betaalbaarder.

Gisteren even met een goede kennis die als monteur werkt bij BMW even gehad over de problemen van de N20 motoren.
De voorkomende problemen kan hij evt. wel goedkoop fixen. Ketting vervangen is dan niet onoverkomelijk qua kosten.
Is met name de hogere kosten voor onderhoud i.c.m. stevig aanschafprijs die me tot nu toe tegen hebben gehouden.
Kristian
Haha, ja klopt. Echter worden de fatsoenlijk gemotoriseerde exemplaren inmiddels wel betaalbaarder.

Gisteren even met een goede kennis die als monteur werkt bij BMW even gehad over de problemen van de N20 motoren.
De voorkomende problemen kan hij evt. wel goedkoop fixen. Ketting vervangen is dan niet onoverkomelijk qua kosten.
Is met name de hogere kosten voor onderhoud i.c.m. stevig aanschafprijs die me tot nu toe tegen hebben gehouden.

En toch hoor ik zelden over die kettingproblemen. Terwijl ik toch wel paar BMW forums lees zo af en toe. Heb het weleens voorbij zien komen, maar het komt niet in de buurt van de welbekende Audi olieproblemen bijvoorbeeld.

Iets kopen bij BMW dealer met 2 jaar garantie?
26-11-2018 15:36
Kristian
F30 320i 2015
Klopt helemaal deze auto en nu we uit de kinderwagens zijn zou ik denk ik ook voor de sedan kiezen.

Ik weet niet of het de kleur is, of het model zelf, maar ik mis de sportieve touch eigenlijk. Iets wat de Mazda veel meer heeft.
Daarnaast meer een station-vorm liefhebber.

Hier overigens ook aan het kijken of de Clio IV Estate eruit moet/kan. Ruimte van het station zijn is niet meer nodig. Meer ruimte voor de benen van de kleine dames is weer handiger. Wederhelft kijkt naar Captur's, ik half naar een Zoe (ic.m. zonnepanelen) of Clio IV hatchback. Maar ook hier geldt:

waanzin om veel geld te pompen in een auto die merendeel van de tijd toch stil staat.
Ondanks bovenstaande blijf ik wel lekker kijken omdat het zo leuk is.

8-10k bijleggen om wat anders te hebben staan voor 6000 km per jaar. Gekkigheid, maar kijken is het begin van doen dus...
Ik vind zo'n 3-serie eigenlijk wel een ingetogen sportieve uitstraling hebben. Vind de station ook erg mooi hoor. Schijnt ook iets ruimer op de achterbank te zijn.
De investering is inderdaad lastig te rechtvaardigen, maar ik schat zo in dat we over een jaar of 5 allemaal aan de EV moeten en dan is zo'n sportieve benzineauto wel een mooie afsluiter. In jouw geval zou ik ook eerder naar een auto kijken die leuker is als de Clio Estate. Een Zoë of Captur vind ik persoonlijk geen verbetering dan.

Op Marktplaats even wat F30 320i's bekeken. Bij de eerste die ik bekeek was de motor al compleet vervangen, bij een andere de klepseals, ketting en oliepomp. Een auto uit de Premium Selection of een bevriende monteur is toch wel aan te raden.
Op BMW fora lees ik ook dat het geweldige auto's zijn, maar voor echte betrouwbaarheid moet je gewoon een Japanner nemen.

Kijken is zeker het begin van doen, maar in mijn geval wil ik ook nog wel even genieten van de zoektocht. Wordt het een Golf, een 3-serie, nee een Vitara of hou ik toch die trouwe Mazda gewoon nog even. Ik heb trouwens ook nog nooit Frans of Koreaans gereden bedenk ik me nu.
Autoliefhebberij hoeft ook helemaal niet rationeel te zijn big smile smiley

Maar zoals je zegt: rustig rondkijken en beetje zoeken mag wel even duren. Is erg leuk proces namelijk.
Goh, de 6 houden is m.i. veruit de interessantste optie.
Het blijft een dijk van een wagen (heb zelf heel lang een 6 als opvolger van de Tourer op mijn shortlist gehad).
En zoals je zelf schrijft: de wagen staat het grootste deel van de tijd stil.

Ik denk dat je nu gewoon 2 heel rationele wagens voor de deur hebt staan.
En daar steekt het ongetwijfeld een beetje.
Je hebt nood aan iets apart, iets om jezelf te onderscheiden, iets waarmee je nog voelt dat je rijdt...

Bespaar je veel ergernis, hou gewoon de 2 huidige wagens, en koop iets lichts en geinigs en goedkoops voor erbij... geen kilometervreter maar een fun-autootje genre MX-5 of ... Trabi winking smiley
[www.autovaneerde.nl]
cool smiley

Wel Apeldoorn zie ik nu, geen idee hoe betrouwbaar de verkopende partij is

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-11-2018 11:40 door Audi A4tdi.
Heel erg mooi deze blauwe. Op de voor mij te hoge km-stand na dan. Verder echt een plaatje.

Maar BRG kent mij ook erg goed want hij legt de vinger wel op de zere plek. Met het verkopen van eerst de Trabant en later de Swift Sport is opnieuw een hobby-auto aanschaffen wel onlogisch, maar daar ligt wel een deel van mijn liefde voor auto's. Gaat me dan wat minder om het rijden want daar ontbreekt vaak de tijd voor, maar het sleutelen, poetsen en er in je hoofd mee bezig zijn is wel iets wat ik mis.
Heb onlangs nog weer met een schuin oog gekeken naar een Trabant trouwens. Vind het eigenlijk heel jammer dat mijn zoontje van drie, die ook gek is van alles op 2 en 4 wielen mijn Trabi niet heeft meegemaakt. Dus misschien is dat ook nog wel een spoor wat ik verder moet onderzoeken.
Opnieuw is het rationeel gezien weer helemaal niet handig, maar ik kom er wel achter dat dat niet altijd de doorslag moet geven.
Hoe fijn de 3-serie ook is de Mazda6 ziet er imo moderner, specialer en mooier uit. Sowieso echt raar dat je uberhaupt denkt over een andere auto als je grote auto meestal stil staat. Ruil hem dan in voor een ruime B-segmenter
27-11-2018 12:34
Kristian

De investering is inderdaad lastig te rechtvaardigen, maar ik schat zo in dat we over een jaar of 5 allemaal aan de EV moeten en dan is zo'n sportieve benzineauto wel een mooie afsluiter. In jouw geval zou ik ook eerder naar een auto kijken die leuker is als de Clio Estate. Een Zoë of Captur vind ik persoonlijk geen verbetering dan.

Tja, de leukere auto staat er al, dat is mijn GT. Wederhelft wil vooral een auto met:
-automaat
-stoelverwarming
-meer vermogen

Kortom, wat de GT heeft, maar dan in een wat kleinere verpakking om de vaste lasten een beetje onder controle te houden.
Een Captur S-edition (niet in NL leverbaar) TCe150 EDC is slechts een seconde trager, en heeft alles. Maar nog te nieuw (26-28k in NL na import).
De TCe120 is veel te koop, maar dat blok vertrouw ik domweg niet meer en privé ga ik dat niet doen.
Iets goedkoper (17-21k) een Clio IV hatchback RS Trophy. Domweg geld weggooien want het schrijft harder af. Wel leuk, niet verstandig:
[www.autotrader.nl]

De Zoe is kijkend naar afstanden (De Clio rijdt maximaal 30km enkele reis zo nu en dan) wellicht een slimmere keuze, maar zijn we daar al wel aan toe? Toch een beetje het onbekende en meer 'afhankelijk' gevoel dan een brandstofauto. Kortom, ook hier valt nog wel een ei te leggen in 2019. grinning smiley

Succes, en inderdaad het hoeft niet altijd de verstandigste keuze te zijn die wint winking smiley
27-11-2018 14:09
Bezit van de zaak is toch ook vaak het eind van het vermaak. Zie Rzasa met die Clio. En de VR6 heb ik ook niet lang gehad. Een extra auto is leuk maar je hebt er toch ook wat zorgen door en als ie dan niet gebruikt wordt... Ik heb ook nog een Kever staan, rij er weinig mee, maar kan er onwijs van genieten als ik 'm zie staan, ook al denk ik soms wel eens: waarom niet wegdoen voor iets anders? Zoiets is wel leuk, kost weinig geld en gedoe maar is wel leuk! Dat zal met een Trabant net zo zijn. Kan je je daar op richten ipv op een 'onnodige' opvolger van de 6 cool smiley
Wel grappig die opmerkingen over de weinige kilometers die je maakt. Dat zou voor mij namelijk juist wel een argument zijn om voor dikkere motor met meer kilometers te gaan.. winking smiley
Ik heb natuurlijk al een dikke tweelitert in de Mazda. De 145pk is echt meer dan voldoende. Ding is echt vlot zat en maakt op de snelweg niet veel toeren. Prima motor.

Vandaag weer een wat langere afstand gereden in de 6. Eerste wat opviel was dat de winterbanden wel lawaaiig beginnen te worden. En na 20 minuten de schoenen maar uitgedaan omdat ik met mijn 1,93 m. dan al last van mijn kont en benen krijg. Stoel kan niet ver genoeg naar achteren en zitting veel te kort. Dat is wat mij betreft echt het grote minpunt aan deze verder heel goede auto. In de Up zit ik echt ruimer voorin.
Eigenlijk zou zo'n grote D-segment auto juist op lange afstanden in z'n element moeten zijn en dat is grotendeels ook zo echter het zitcomfort voor langere mensen schiet dan echt tekort.
Omdat de gezinsauto nu met name voor de langere afstanden (familiebezoek, vakantie etc.) wordt ingezet is dat wel vervelend en zit ik in gedachten alweer te kijken naar een Dreier met sportstoelen, Golf met ergonomische stoelen etc.

Een Scheel inbouwen is natuurlijk veel goedkoper als een nieuwe auto maar dat ziet er wat mij betreft echt niet uit hoor.
Tja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden......
Niet goed zitten is super irritant inderdaad. Wel opvallend dat de 6 niet goed zit. Met de CX-3 met mijn 1.90m nooit issues gehad.

Deze week had ik een C-klasse als huurauto en zo’n 300km mee gereden. Heerlijke auto, maar vooral qua zitpositie was ik toch weer blij toen ik in mijn eigen 3 stapte.
Een 3-serie met sportstoelen zit inderdaad geweldig. Stoel kan heel laag, zitting kan gekanteld worden en met de verlengers worden de bovenbenen perfect ondersteund.
In een CX-3 of CX-5 zit je inderdaad iets beter. De zittingen zijn niet langer maar de zitpositie is iets anders waardoor dat minder een probleem is.

Zag net dat een jong gebruikte Astra K (met geweldige AGR-stoelen) echt niet duur is. Echter is die 1.4 Turbo echt een waardeloze motor met veel problemen. Een mooie auto is het in stationcar uitvoering ook zeker niet.

Zijn trouwens ook wel bedrijven die bestaande autostoelen kunnen aanpassen. Rails en zitting verlengen zou mogelijk zijn. Heb nog een nieuwe set bekleding liggen (ooit voor heel weinig op marktplaats gevonden).
Volgens mij vergis je nu de oude 1.4T met de nieuwe. Lees juist niets anders dan lof over de huidige 1.4T met 150 pk. Op de oudere 1.4 met destijds 120 of 140 pk was inderdaad vrij vaak kritiek. Leek niet de pk's te leveren en dat in combinatie met de vrij zware Astra J zorgde voor matige prestaties. Met de lichtere Astra K en de nieuwe 150 pk versie is dat echt wel opgelost.
Zoek maar eens op Motortalk. Hikken, inhouden, motoren die compleet vervangen moeten worden..... En dat gaat echt over de Astra K.
De 1.6 Turbo schijnt wel goed te zijn....
Over niet al te lange tijd zullen alle Opels PSA motoren hebben.
Kristian
Een 3-serie met sportstoelen zit inderdaad geweldig. Stoel kan heel laag, zitting kan gekanteld worden en met de verlengers worden de bovenbenen perfect ondersteund.
In een CX-3 of CX-5 zit je inderdaad iets beter. De zittingen zijn niet langer maar de zitpositie is iets anders waardoor dat minder een probleem is.

Zag net dat een jong gebruikte Astra K (met geweldige AGR-stoelen) echt niet duur is. Echter is die 1.4 Turbo echt een waardeloze motor met veel problemen. Een mooie auto is het in stationcar uitvoering ook zeker niet.

Zijn trouwens ook wel bedrijven die bestaande autostoelen kunnen aanpassen. Rails en zitting verlengen zou mogelijk zijn. Heb nog een nieuwe set bekleding liggen (ooit voor heel weinig op marktplaats gevonden).

Mja, als je nu een Mz6 rijdt en zit te kijken naar een 3-serie, zou ik sowieso niet naar een Astra kijken.
Klopt hoor, maar ik vind het wel leuk om gewoon eens te kijken wat er te koop is. Zoek je iets met goede stoelen dan komt Opel wel in beeld.
Buiten het zitcomfort verder ook geen enkele reden om Astra te gaan rijden.
Wielen maken de auto en dat is natuurlijk ook bij een Up het geval. Ook in de winterperiode wil ik graag goed voor de dag komen met deze exclusieve auto. Wieldoppen zijn dan zeker de kerst op de taart. Het was een flinke aderlating maar het resultaat mag er dan ook zijn.
Gewoon een hele dikke bak met hele vette 14 inch wieldoppen. Als je hier geen VAG-fan van wordt, dan weet ik het ook niet meer.

OEF wat een unieke schoonheid cool smileyspinning smiley sticking its tongue outspinning smiley sticking its tongue out
Bandjes zijn nog splinternieuw dus zonde om niet te gebruiken. Kon de stalen velgen wel vervangen door lichtmetaal, maar het blijft slechts 14 inch en dus te klein om fatsoenlijk te ogen. Dus maar dopjes erop. Zo waardeer ik na de winter de zomerset des te meer.
Hoi Kristian,

Mag ik je even vragen waar je de wielkastbekleding voor de UP! vandaan hebt? En hoe ging de montage?
Een dealer in Duitsland verkocht ze op ebay. Complete set met alle bevestingsmaterialen.
Als je contact opneemt met Autohaus Kopper in Dorsten (Herr Osmann) dan kunnen ze je vast wel helpen.
Heb er 130 euro incl. verzendkosten voor betaald. Goedkoper als in NL plus dan moet je alles los bestellen.

Montage stelt niets voor, Ze leveren er zelfs een zeer uitgebreide montagehandleiding bij. Half uurtje per kant ben je ongeveer bezig.
07-12-2018 19:55
Mooie doppen, gladde afwerking. Ik denk dat je nog verder komt op een liter Euro95. Nu hoop ik maar dat die winterse omstandigheden beneden de Vecht blijven.
Nette wieldoppen, anders lijkt het zo een blok staal wat eronder zitspinning smiley sticking its tongue out
11-12-2018 13:11
Tof! Nu die lelijke oranje puist in de koplampen nog even vervangen voor:

[www.autostyle.nl]
Haha, nou tof zou ik het ook niet willen noemen. Het staat even wat netter maar mijn autohart gaat er niet sneller van kloppen.
Lampjes moeten nog wel een keer, ook bij de Mazda nog.
Zo, kerstvakantie!
Mooi even de tijd om even een rondje langs de showrooms te maken volgende week en na te denken over hoe lang de Mazda nog aan mag blijven. Doorrijden tot ook daar de bloemkolen op staan of wat jongers kopen in het C-segment. Of toch een iets oudere 3-serie kopen (2014/2015) met het oog op de komende electrificering.
Wat proefritten zullen de doorslag moeten gaan geven.
Je plaat blijft weer hangen Kristian... eye rolling smiley Daar heb je volgens mij geen kerstvakantie voor nodig. Kom nou maar met updates als er ook echt een update te vertellen is winking smiley
Ga toch voor die heerlijke 3 serie, mooi flink 4 cilinder turboblok erin en je bent de mazda zo vergeten met al dat koppel. Het is altijd slimmer om door te rijden, maar als je iets anders wil en kan rijden, ga er dan voor! Je had toch een bevriende bmw monteur die goedkoop een eventuele tegenvaller kan oplossen? Een golf/astra/i30 zijn allemaal prima auto's maar wel wat saai om te rijden, zeker in vergelijk tot de 6. Voor even leuk omdat het nieuw is zo'n golf achtige, maar dan zit je volgend jaar toch weer te zoeken naar wat anders vrees ik.
Kristian heeft het al jaren over een 3-serie, en die zou er dan nu moeten komen? grinning smiley

Hoewel, er staan nu wel wat nette F30's met M-pakket te koop (helaas wel 318's)
[www.handelsprijzen.nl]
[www.janssenvankouwen.nl]
[www.ekris.nl]
Klopt, toen ik mijn vriend vertelde over een Golf gaf hij meteen aan, ik zoek een mooie 3-serie voor je uit en als die ketting, bobines of injectoren een keer aan de beurt zijn dan fix ik dat zo voor je.

@ Bird Nerd: dan moet je dit topic maar even skippen want er zullen nog wel wat posts volgen voordat de kogel door de kerk is. Daar is een forum ook voor.....
Ik zou het ook vooral noet proberen te rationaliseren tov de 6 houden, want dat is rationeel gezien altijd de beste keuze.

En zoals hierboven gezegd: koop gewoon een nette F30. Bij voorkeur een 320i automaat met M-pakket. Hier heb je het al jaren over en ga je jaren plezier van hebben en dan ben je de 6 zo vergeten.
Klopt ook, is wellicht de enige auto die het echt waard is om geld in te investeren.
In de kerstvakantie eens even een proefritauto zoeken. Mijn vriend gaf aan dat de 320i veel te tam zou zijn. Vooralsnog lijkt mij 184 ruim voldoende, zeker in vergelijking met de 145 in de Mazda.
Daar zal je niet aan willen beginnen, maar ze zijn enorm goed te tunen!
Een 320i is prima natuurlijk qua specs. Daarmee kom je echt niks tekort en zal zeker soepeler en fijner rijden dan de 6 met atmosferische motor.
Nee denk ik ook. Wordt sowieso al een zoektocht om een mooie 320i te vinden met max 70.000 km voor zo'n 25k. Zou best wel weer eentje uit Duitsland willen halen zelf maar aanbod met sportstoelen valt me best tegen. Hoeft dan nog niet eens M-Sport te zijn, Sportline of Luxury ook prima.
Ik verwacht wel dat met de komst van de nieuwe wel een hoop ingeruild gaan worden.
22-12-2018 21:42
Ben benieuwd. Ik heb 9 maanden om te zoeken, dan loopt de apk van de Cuore af en moet er wat anders zijn.

Wie heeft als eerste een andere aangeschaft? drinking smiley

Ga dit topic dus aandachtig volgen cool smiley
Ga je straks niet eerst voor de bijl als de nieuwe Mazda 3 in de showroom staat big smile smiley
22-12-2018 23:12
Heb wel een uitnodiging gehad om deze te gaan bekijken in januari smiling bouncing smiley

Maar nee, de GT-M is van 13-05-2014 en heeft bijna 102.000 gereden en ben er na bijna 5 jaar nog tevreden mee 😎
Ja, die uitnodiging heb ik ook ontvangen. Ben er wel benieuwd naar echter ruim 30k wordt me wat te gortig voor wat nieuws.
Onze 6 van die volgende week ook 6 jaar wordt heeft nu 82.000 op de teller. Vorige auto's waren bij die leeftijd al lang ingeruild. De Mazda bevalt hier ook nog steeds al heb ik ook wel weer eens zin in wat nieuws.
Na de kerst wil ik eerst eens proefrijden in een Golf 1.5 TSI 150 pk. Naast de BMW is dat ook een goede kanshebber. Zou dan eentje na de facelift moeten zijn met R-Line, Led-koplampen en Active Info Display en DSG. In Duitsland veel aanbod voor aantrekkelijke prijzen. Liefst in helder blauw, geel of wit-metallic.
Een geschikte BMW F30 of F31 320i met sportstoelen en fatsoenlijke uitrusting is best lastig te vinden ben ik al achter.

BeispielGolf

Betaal je in NL zeker nog 30k voor dus best interessant om te importeren. Heb ik inmiddels goede ervaringen mee. De Mazda raak ik particulier wel kwijt, ben ik niet bang voor.

De Up! heeft vandaag een beurtje gehad en kan er ook weer een jaar tegenaan. Geen opvallendheden maar dat had ik ook niet verwacht van een auto met 12k op de klok.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2018 17:33 door Kristian.
24-12-2018 17:38
Sja, die Golf is wel mooi maar ik mis wat beleving bij een Golf. Ben benieuwd hoe jij dat ervaart als je er een stukje mee gaat rijden.
Dan is zoiets niet veel duurder, maar vind ik veel gaver: klik
Maarja, dat is ook bijna wat je nu rijdt natuurlijk cool smiley

En bij een Golf is kurkumagelb natuurlijk het beste!

edit: huh, de eerste keer dat ik op jouw link klikte kreeg ik een witte, nu een blauwe!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2018 17:48 door Barri.
Kristian
Na de kerst wil ik eerst eens proefrijden in een Golf 1.5 TSI 150 pk. Naast de BMW is dat ook een goede kanshebber. Zou dan eentje na de facelift moeten zijn met R-Line, Led-koplampen en Active Info Display en DSG. In Duitsland veel aanbod voor aantrekkelijke prijzen. Liefst in helder blauw, geel of wit-metallic.
Een geschikte BMW F30 of F31 320i met sportstoelen en fatsoenlijke uitrusting is best lastig te vinden ben ik al achter.

BeispielGolf

Betaal je in NL zeker nog 30k voor dus best interessant om te importeren. Heb ik inmiddels goede ervaringen mee. De Mazda raak ik particulier wel kwijt, ben ik niet bang voor.

De Up! heeft vandaag een beurtje gehad en kan er ook weer een jaar tegenaan. Geen opvallendheden maar dat had ik ook niet verwacht van een auto met 12k op de klok.

Zo’n Golf vind ik ook wel erg mooi hoor. Maar hij moet die opties wel hebben om hem enigszins leuk te maken. Qua rijden zal het nooit speciaal worden, daarvoor is hij veel te neutraal.

Btw, je voorbeeld heeft geen DSG.

Overigens zou ik zoeken naar zo’n versie met leer. Dat maakt het gevoel zoveel beter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close