Kristian: Mz6+Up!

Gepost door Kristian 
Hoop ik ook. Van de week even bellen voor een afspraak. Ik breng hem bij de dealer in Zwolle voor reparatie. Kan die er mooi wat aan verdienensmiling smiley Kunnen ze gelijk even een irritant rammeltje in het dashboard verhelpen en een krakend koppelingspedaal want daar durfde ik na alle narigheid niet mee aan te komen bij mijn "oude" dealer.
Misschien gelijk een setje velgen met winterbanden scoren?
Kristian
Ik denk dat ik bij dit soort weer ook liever de VSA (Vehicle Stability Assist) uitschakel in het vervolg.

Vreemd, daar is een dergelijk systeem juist voor bedoeld, toch?

Echter, collega had het vanochtend ook. ESP floepte aan en ze had haar eerste ervaring met een werkend ABS systeem..
van de schrik was ze rechtsomkeert naar huis gegaan en de ANWB gebeld..
Ze dacht dat er iets mis was met haar auto, er gingen lampjes branden en het rempedaal deed zo raar...nut smileysmiling bouncing smiley
Een kleine schuiver is zo gemaakt met dit weer. Misschien dat het met winterbanden niet was gebeurd. Maar voor die 3 x per jaar een setje dure banden aan te schaffen is ook weer zoiets smiling smiley. In gewone omstandigheden zijn winterbanden meestal in het nadeel. Pas rond de nul graden is de remweg korter met winterbanden.

De no-claim beschermer zorgt ervoor dat dit akkefietje je niks kost (als je geen eigen risico hebt uiteraard) maar heeft wel invloed op je schadevrije jaren. Kan bij het overgaan naar een nieuwe verzekering misschien wel invloed hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-12-2009 23:22 door BMdoubleyou.
Heb deze maand 10 jaar mijn rijbewijs en is ook de eerste keer dat ik (op een parkeerdeukje dat iemand in de Swift had gemaakt na) aanspraak op de verzekering moet maken. Kan het wel zelf gaan betalen maar voor dit soort dingen ben je tenslotte ook verzekerd.

Ben vanmiddag met minimaal dezelfde snelheid weer door hetzelfde bochtje gekomen met de rode Civic maar die ging keurig de bocht om. Vervolgens nog een keertje bewust een bochtje met te hoge snelheid gepakt en ik kon het onderstuur prima corrigeren. De oude Civic is wat mij betreft met dit weer echt veel beter te rijden. Heeft ook 13 inch 175 bandjes ipv 17 inch 225.

Morgen weer met de oude op pad dus!
Dealer gebeld en kan zo even een keertje langsrijden. Velg hebben ze op voorraad liggen en zetten ze hem gelijk even op de brug.
Twijfel alleen nog over winterbanden. Ik lees toch wel regelmatig dat die alleen bij sneeuw nut hebben en verder dus alleen maar in het nadeel zijn. Voor die ene keer sneeuw zou ik dan de rode Civic kunnen pakken.
Kristian
Dealer gebeld en kan zo even een keertje langsrijden. Velg hebben ze op voorraad liggen en zetten ze hem gelijk even op de brug.
Twijfel alleen nog over winterbanden. Ik lees toch wel regelmatig dat die alleen bij sneeuw nut hebben en verder dus alleen maar in het nadeel zijn. Voor die ene keer sneeuw zou ik dan de rode Civic kunnen pakken.

Winterbanden hebben volgens mij ongeveer 4 maanden per jaar meer grip als zomerbanden, tenminste dat is mijn ervaring met dik 200pk op de voorwielen.
wat lees ik daar kristian..

balen zeg! erg vervelend, hopelijk valt de schade mee.

ik vind het wel vreemd dat je de auto een klein beetje "de schuld"geeft, ik heb het idee dat deze Civic juist veilig rijdt met gladheid.
Inderdaad balen. Met gladheid heeft de oude Civic (met smalle bandjes en een laag gewicht) in ieder geval stukken meer grip.

Binnenkort wil ik sowieso nog een keertje spelen met de nieuwe op een leeg parkeerterrein om te ondervinden wart het VSA doet.

Sprak vandaag een kennis met ook een Civic 1.8 Sport en die vond dat VSA een positief effect heeft op het rijden in de sneeuw.
Als er geen grip is, kan ESP het ook niet creëren. Als er (een heel klein beetje) grip is, kan ESP de grenzen daarvan iets meer benaderen. Maar meer ook niet. Alls mensen dus vervolgens een tikkeltje harder de bocht omgaan dan ze zouden doen als ze in een auto zonder ESP zouden rijden, dan is het effect al weer teniet gedaan en dan is het middel dus zelfs erger dan de kwaal...
En brede banden moeten ze inderdaad verbieden. Tegenover een klein (grotendeels optisch) voordeel staan erg veel praktische nadelen, zoals een sterk verslechterde grip in minder dan ideale omstandigheden, een hoger verbruik, een hogere aanschafprijs, lager veercomfort, meer slijtage aan het onderstel, meer afrolgeluid en een zeer slechte bescherming van de velg waardoor bij het minste of geringste de velg al naar de knoppen is en mensen met dergelijke banden dus nooit fatsoenlijk tegen de stoeprand durven en kunnen parkeren. Geen idee waarom dergelijke banden zo populair zijn confused smiley
Audi A4tdi
Kristian

Winterbanden hebben volgens mij ongeveer 4 maanden per jaar meer grip als zomerbanden, tenminste dat is mijn ervaring met dik 200pk op de voorwielen.

Zomerbanden hebben zelfs midden in de zomer grip te kort bij het optrekken. Althans dat is mijn ervaring met dik 83 pk op de voorwielen.drinking smiley
Kristian
Inderdaad balen. Met gladheid heeft de oude Civic (met smalle bandjes en een laag gewicht) in ieder geval stukken meer grip.

Binnenkort wil ik sowieso nog een keertje spelen met de nieuwe op een leeg parkeerterrein om te ondervinden wart het VSA doet.

Sprak vandaag een kennis met ook een Civic 1.8 Sport en die vond dat VSA een positief effect heeft op het rijden in de sneeuw.

Ik heb zelf de 2.2, maar ik moet zeggen dat het rijden in de sneeuw ook met de zomerbanden prima ging. Heb nu de winterbanden eronder zitten, dat is in dit soort situaties helemaal ideaal. In ieder geval houdt de auto zelf zich naar mijn idee prima onder dit soort omstandigheden..
Zonet maar een set winterbanden gekocht via Ebay bij een grote bandenhandel in Duitsland.
Originele Honda Civic velgen met Bridgestone Blizzak LM25 banden voor 599 euro.

s velthuis
En brede banden moeten ze inderdaad verbieden. Tegenover een klein (grotendeels optisch) voordeel staan erg veel praktische nadelen, zoals een sterk verslechterde grip in minder dan ideale omstandigheden, een hoger verbruik, een hogere aanschafprijs, lager veercomfort, meer slijtage aan het onderstel, meer afrolgeluid en een zeer slechte bescherming van de velg waardoor bij het minste of geringste de velg al naar de knoppen is en mensen met dergelijke banden dus nooit fatsoenlijk tegen de stoeprand durven en kunnen parkeren. Geen idee waarom dergelijke banden zo populair zijn confused smiley

Nadelen:
- Verminderde grip: oké, niet zo veilig
- Hoger verbruik: ieder voor zich om te bepalen of ze dat het waard vinden
- Hogere aanschafprijs: weer ieder voor zich om te bepalen of ze het waard vinden
- Lager veercomfort: idem
- Meer sluitage aan onderstel: idem
- Meer afrolgeluid: idem
- Velgen minder beschermd: idem

Mijn punt dus: Een brede band zouden ze dus niet moeten verbieden alleen omdat jij er meer nadelen aan vind zitten dan de mensen die er schijnbaar minder moeite mee hebben met deze nadelen.
Voordelen van brede banden zijn echter:

- staat mooi
- goed stuurgedrag
- wegligging op droog wegdek
Bij patat hoort mayo, en bij een dikke bak horen brede banden. big smile smiley
trouwens nette wintervelgen hoor Kristian thumbs up
haha goed verwoord.

Velgen zijn origineel Honda en horen bij de 1400 Sport. Best aardige velgen ja.
Ik kom ze binnenkort wel een keer bij je showensmiling smiley
Ben wel benieuwd naar de maat van de winterband en velg, en wat de kosten zijn om ze naar NL te krijgen.
A3-White
Ben wel benieuwd naar de maat van de winterband en velg, en wat de kosten zijn om ze naar NL te krijgen.

1400 sport heeft standaard 16" met 205/55 banden.
Kristian
Zonet maar een set winterbanden gekocht via Ebay bij een grote bandenhandel in Duitsland.
Originele Honda Civic velgen met Bridgestone Blizzak LM25 banden voor 599 euro.

thumbs up

Ik merk heel duidelijk verschil in grip tussen zomer en winterbanden bij lage temperaturen, maar dat ga je zelf ervaren, goede deal lijkt mij zo. En niet eens echt duurder dan doorrijden met zomerbanden.
Set kost 599 en 40 euro verzenden naar NL. En banden zijn de Bridgestone Blizzak LM25 in de maat 205/55/16

Bedrijf waar ik ze op Ebay heb gekocht heet Reifen Schreiber. Hanteren erg scherpe prijzen. Hier in NL wat rondgebeld en dan ben ik tussen de 700 en 800 euro kwijt voor Vredestein Snowtrack 3 op stalen velgen. En dan moet daar nog een setje fatsoenlijke (dus originele Honda) wieldoppen bij. Nu tenminste een net setje velgen met banden voor een mooie prijs.
Roy R
Mijn punt dus: Een brede band zouden ze dus niet moeten verbieden alleen omdat jij er meer nadelen aan vind zitten dan de mensen die er schijnbaar minder moeite mee hebben met deze nadelen.

Dan moeten mensen hier ook niet zeuren dat ze het onverantwoord vinden dat anderen nu nog met zomerbanden rijden. Probleem is dat mensen zelden alleen op de weg zijn.
Kristian
Voordelen van brede banden zijn echter:

- staat mooi
- goed stuurgedrag
- wegligging op droog wegdek

Maar die laatste twee "voordelen" zijn dus maar heel beperkt bruikbaar. Ten eerste zijn punt 2 en 3 feitelijk het zelfde en ten tweede geldt het alleen maar in grenssituaties (lees: circuitgebruik). Ik heb ooit een paar schokdempers van iemand overgekocht die zelf zijn auto van een sportonderstel en brede banden voorzien had. Daar kon hij welgeteld een week van genieten, daarna was hij in de regen rechtdoor over een rotonde heen gevlogen wat tot een compleet ontwrichte voorzijde leidde. En dat terwijl hij niet harder had gereden dan normaal met de normale banden en dempers. Aquaplaning.

Het optische voordeel betreft voornamelijk het feit dat mensen geen ballonbanden willen. Smalle banden op "grote velgen" (zoals thuiskomers in overdreven mate) zou dan best wel eens een oplossing kunnen zijn. Maar vooralsnog weinig ingeburgerd en moeilijk verkrijgbaar. De extra slijtage aan het onderstel voorom je er niet mee, maar zoals eerder gezegd is dat het probleem en de keuze van de eigenaar.
Tja het is inderdaad gewoon mode om grote velgen met platte banden toe te passen op moderne auto's. Met winterweer is mijn oude Civic in het voordeel, maar voor de rest vind ik de nieuwe veel fijner sturen. Door de platte banden heb je heel veel gevoel met de weg en in bochten veel minder overhellen. Rijdt gewoon stukken strakker en voelt veel veiliger. Zeker op droog liggen de bochtsnelheden een stuk hoger. Comfort is wel wat minder omdat de banden veel minder absorberend vermogen hebben.
Roy R

Nadelen:
- Hoger verbruik: ieder voor zich om te bepalen of ze dat het waard vinden

En dan collectief verontwaardigd zijn dat de wereldleiders in Kopenhagen hun verantwoordelijkheid niet genomen hebben... eye rolling smiley
Roy R

Ik ben zondag op een bijna perfecte sneeuwvrije weg op een haar na geramd door een SjonnieBMW met dikke velgen en dito banden zonder rubber.
Die ging in een bocht stapvoets rechtdoor het veld in met zijn brede oversized zomerbandjes.
Was ik 10 meter verder, hij had me in de flank genomen.
Sommige dwazen moet je tegen zichzelf beschermen ... je rijdt niet alleen op de weg!
British Racing Green
Sommige dwazen moet je tegen zichzelf beschermen ... je rijdt niet alleen op de weg!

En zo benader je het randje van de alom geprezen "betutteling" hier in Nederland. grinning smiley
heb met mijn 225-40-18" zomerbandje nergens last van gehad zondag... honda's VSA (Vehicle Stability Assist) werkt gewoon perfect (andere merken zullen ook wel zoiets hebben). systeem zorgt ervoor; a. dat je weg kunt rijden, b. dat je niet de bocht uit vliegt. dus mijn behoefte aan voor mijn civic peperdure winterbanden in die maat (ga toch niet op wintersport) heb ik niet zo (meer). grinning smiley
British Racing Green

En dan collectief verontwaardigd zijn dat de wereldleiders in Kopenhagen hun verantwoordelijkheid niet genomen hebben... eye rolling smiley

huh? confused smiley

Wat mij betreft hoeven ze niets te besluiten. Kost mij toch alleen maar geld, terwijl de totale vervuiling er niet minder op wordt.
De wielen zijn onderweg. Zullen begin volgende week dus wel arriveren.

Civic8
systeem zorgt ervoor; a. dat je weg kunt rijden, b. dat je niet de bocht uit vliegt.

Ik ging anders met mijn 17 inch, de 2e bocht al rechtuit. Toch lees ik inderdaad overal goede verhalen over VSA en de Civic in de sneeuw dus ik ga er vanuit dat ik gewoon pech heb gehad. Als er weer eens sneeuw ligt ga ik zeker eens met de Civic wat spelen.

Morgenvroeg even met de auto naar de garage. Staat dan ook alweer een week onbewogen op de oprit.
Civic8
heb met mijn 225-40-18" zomerbandje nergens last van gehad zondag... honda's VSA (Vehicle Stability Assist) werkt gewoon perfect

Is in die zin onzin dat geen enkel elektronisch systeem grip kan creeren die er fysiek gezien niet is. Hooguit kan het systeem de beschikbare grip wat beter benutten dan de rechtervoet en het trage reactievermogen van een mens dat kunnen.
Klopt. Systeem is een hulpmiddel maar als het echt te hard gaat helpt dat ook niet meer.
Ik denk ook dat je gewoon pech heb gehad.

Als je het rustig aan doet kun je prima rijden met de 17inchjes met deze gladheid.
gewoon de VSA ingeschakeld laten en niks aan het handje thumbs up

Op het droge moet het echt hard gaan, niet op het natte Kristian.
Grote verassing vanmorgen, een busje van de DPD voor de deur. 4 keurig verpakte winterbanden op velg afgeleverd. Direct met het spul naar de dealer gereden die ze erop heeft gezet. Aan wielophanging konden ze niets ontdekken, ik gelukkig ook niet tijdens het rijden.

Rijdt lekker zo en zelf iets meer comfort door de hogere banden. En het staat ook erg netjes. In de showroom stonden 3 Civic's 1.4 GT met dezelfde velgen. Foto's komen eraan.
En hier dan de foto's van de Civic op winterbanden. Niet gek toch?

Helemaal niet slecht, veel beter dan die zwarte putdeksels!
Dank jullie! Heb vandaag en gisteren al veel plezier gehad aan de winterbanden.
Staat echt netjes, doen niet veel onder voor je zomervelgenthumbs up
Nee klopt. Zijn 16 inch met 205/55 banden ipv 17 met 225/45 banden. Zomervelgen vind ik iets strakker staan maar voor de winter kan dit prima.
Rijdt ook goed, heb alleen wel het idee dat het bandengeluid ietsje meer is. Grip is goed want zelfs op hele slechte wegen zelden een knipperend VSA symbool zichtbaar.

Ben trouwens nog wel van plan om de auto nog even uit te laten lijnen door de dealer voor de zekerheid.
Winterbanden maken altijd meer geluid, maar dat neem je voor lief als je ziet hoeveel voordeel ze hebben met dit weer.
Uitlijnen kan nooit kwaad hè als de ophanging zo'n klap heeft gehad, die zomervelg is afgeschreven?
Zomervelg is lelijk beschadigd aan de rand en kans was volgens de dealer ook zeer groot dat ie krom is. Vervangen dus maar!
Dat ziet er inderdaad stukken beter uit dan zwarte stalen velgen.thumbs up
Anonieme bezoeker
Re: Kristian: Honda Civic 1.8 Silverstone 2009
26-12-2009 18:02
Fast29
De laatste generatie Civic rijdt uitermate sportief zonder dat hij oncomfortabel wordt.

Top werk van de Jappen! thumbs up

nou m'n zwager (ook in de 70) ruilde z'n Mazda6 aut. van 2003 in op een Civic
en heeft flink spijt idd het ding stuitert sportief over de weg. hij zit nu helaas in
het schuitje en zal het er mee moeten doen..
flop
Fast29
De laatste generatie Civic rijdt uitermate sportief zonder dat hij oncomfortabel wordt.

Top werk van de Jappen! thumbs up

nou m'n zwager (ook in de 70) ruilde z'n Mazda6 aut. van 2003 in op een Civic
en heeft flink spijt idd het ding stuitert sportief over de weg. hij zit nu helaas in
het schuitje en zal het er mee moeten doen..

In de 70: moet niet in een sportieve auto! S40/A4/Megane/C4/Auris/Golf past veel beter.
Echt comfortabel geveerd is de Civic ook niet nee. Maar ik snap dat niet, je gaat toch eerst eens proefrijden.... Uit testen blijkt wel vaak dat de Civic heel sportief rijdt maar het onderstel wel wat stug en hard is. Hou je daar niet van en/of ben je al bejaard dan is het geen auto voor jou.

Kies dan idd zoals haarr zegt een allemansvriendje als een Astra/Golf etc.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2009 00:34 door Kristian.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close