Kristian: Mz6+Up!

Gepost door Kristian 
Bij een tweedehandsje van 1500 euro ligt dat ook wel wat anders als bij een nieuwe auto van 25.000 euro......

Natuurlijk heb je ook vreselijke klanten erbij lopen maar ik vind het niet terecht dat de dealer mij daar ook onder schaart.
zo iets is nooit fijn, als er onenigheid ontstaat. Ik moet zeggen dat ik toch de dealer ook wel enigszins begrijp. Hij heeft een aantal paneeltjes voor je vervangen (dat was waarschijnlijk service, omdat hij het vanwege het showroom model helemaal niet verplicht was) en nu krijgt hij "gezeur" om zo'n klein krasje. Maar eerlijk is eerlijk als hij het veroorzaakt heeft, moet hij het herstellen. Ik moet wel zeggen dat ik er niet zo over zou vallen, hoe je het ook probeert te vermijden er komen altijd wel krasjes hier en daar.
Audi A4tdi
s velthuis
Nou, als klanten over dat soort dingen gaan beginnen, kan ik mij voorstellen dat ze omgekeerd ook blij zijn dat de klant een ander gaat zoekennut smiley

En waarom dan wel?

Omdat er een verschil zit tussen klagen en zeiken? Nu ligt alles nog onder een vergrootglas. Als je echt geen beschadigingen wilt, moet je de auto ook niet gaan gebruiken. Dan moet je hem gewoon onder een zachte doek in de garage zetten en niemand anders eraan laten zitten, ook geen garage. Zuinig zijn op je bezit is prima en de eerste kras zal best pijn doen, maar dat gebeurt. Wie zegt dat dat krasje er niet al zat? Ik vind het geen logische plek om een monteur een kras te laten veroorzaken (advocaat van de duivel...).
s velthuis
Audi A4tdi
s velthuis
Nou, als klanten over dat soort dingen gaan beginnen, kan ik mij voorstellen dat ze omgekeerd ook blij zijn dat de klant een ander gaat zoekennut smiley

En waarom dan wel?

Omdat er een verschil zit tussen klagen en zeiken? Nu ligt alles nog onder een vergrootglas. Als je echt geen beschadigingen wilt, moet je de auto ook niet gaan gebruiken. Dan moet je hem gewoon onder een zachte doek in de garage zetten en niemand anders eraan laten zitten, ook geen garage. Zuinig zijn op je bezit is prima en de eerste kras zal best pijn doen, maar dat gebeurt. Wie zegt dat dat krasje er niet al zat? Ik vind het geen logische plek om een monteur een kras te laten veroorzaken (advocaat van de duivel...).
Daar zit idd een groot verschil tussen. Maar als ze iets stuk maken hebben ze dat maar te herstellen! Hoe klein of groot dan ook! Dat risico loop je als dealer!
Daan.

Daar zit idd een groot verschil tussen. Maar als ze iets stuk maken hebben ze dat maar te herstellen! Hoe klein of groot dan ook! Dat risico loop je als dealer!

Daar zijn we het over eens. Hoe weet de dealer alleen zeker dat dat deze schade bij hem ontstaan is? En omgekeerd, hoe weet de klant dat zo zeker? Het is een kleine kras op een voor een monteur vreemde plek.
-Hans-
hoe je het ook probeert te vermijden er komen altijd wel krasjes hier en daar

Waarheid als een koe helaas. Toen ik mijn Avensis nieuw ophaalde zat er een kras van ong 2cm bovenop de stuurkolom (buiten zicht als je achter je stuur zit). Waarschijnlijk ontstaan door een horlogebandje bij afleverbeurt tijdens het drukken op de knopjes voor trip1, trip2 en odo. Ik heb het maar zo gelaten, als je dit vervangen wil zien moet er weer vanalles gedemonteerd worden met gewoon meer kans op krasjes op die onderdelen dan weer.
Ik denk ook wel had ik dat paneeltje maar zo gelaten want ik ben er niets mee opgeschoten.
De kras zit op een hele logische plek. Het paneel zit om het glas heen dus de kans is erg groot dat je bij (de)montage het glas raakt.

Rechts zie je het paneel, en links het display met de kras. Redelijk logische plek lijkt mij dus.
s velthuis
Audi A4tdi
s velthuis

En waarom dan wel?

Hier neem je een aantal zaken aan die in mijn ogen onterecht zijn, even er vanuit gaande dat Kristian hier de waarheid spreekt. Gezien de reactie van de dealer weten ze dat ze hier fout zitten en willen ze het afbluffen.

Volgens mij is het bij wet gewoon geregeld dat als je beschadigingen aanbrengt aan andermans eigendommen je daarvoor aansprakelijk gesteld kunt worden. De dealer heeft het display beschadigd bij het vervangen van het paneel en zal dit dus gewoon moeten oplossen. (lijkt mij overigens ook een zeer onlogische plek om door Kristian zelf gemaakt te zijn en gezien de uitgevoerde reparatie door de dealer wel heel aannemelijk dat zij dit hebben gedaan)
In de UK is een heel topic van 10 pagina's over dat blauwe venstertje dat extreem makkelijk krast...sommige dealers vervangen het onder garantie omdat het blijkbaar nieteens bestand is tegen afstoffen met een make up borstel big smile smiley

Terug naar die eerste dealer dus en hem gewoon vragen de claim voor een nieuw venstertje bij Honda te leggen. Die vergoeden dat. Omdat het een productiefout betreft....in 2006 trouwens al eye rolling smiley
of make up kwastje of hoe noem je zoiets grinning smiley
Kristian
Ik denk ook wel had ik dat paneeltje maar zo gelaten want ik ben er niets mee opgeschoten.
De kras zit op een hele logische plek. Het paneel zit om het glas heen dus de kans is erg groot dat je bij (de)montage het glas raakt.

Rechts zie je het paneel, en links het display met de kras. Redelijk logische plek lijkt mij dus.

Ja, dat maakt het inderdaad wel een stuk aannemelijker. Dat was op de foto niet te zien.
Audi A4tdi
Hier neem je een aantal zaken aan die in mijn ogen onterecht zijn, even er vanuit gaande dat Kristian hier de waarheid spreekt. Gezien de reactie van de dealer weten ze dat ze hier fout zitten en willen ze het afbluffen.

Volgens mij is het bij wet gewoon geregeld dat als je beschadigingen aanbrengt aan andermans eigendommen je daarvoor aansprakelijk gesteld kunt worden. De dealer heeft het display beschadigd bij het vervangen van het paneel en zal dit dus gewoon moeten oplossen. (lijkt mij overigens ook een zeer onlogische plek om door Kristian zelf gemaakt te zijn en gezien de uitgevoerde reparatie door de dealer wel heel aannemelijk dat zij dit hebben gedaan)

De tweede foto maakt (in elk geval voor mij) wel meer duidelijk wat dat betreft. Of de kras voor Kristian op een rare plek zit kan ik verder niet beoordelen, wel weet ik dat de tellerhuizen van onze auto's allemaal in meer of mindere mate gekrast zijn, meestal omdat ze smerig waren, de zon er op kwam te staan en ze tijdens het rijden even afgestoft moesten worden. Die krassen lijken veel op wat ik op de eerste foto zag.

Overigens blijf ik wel van mening dat een gebruiksvoorwerp nou eenmaal schade gaat oplopen. Dat is echt niet te voorkomen, ook niet bij of door een dealer.
Kristian
Bij een tweedehandsje van 1500 euro ligt dat ook wel wat anders als bij een nieuwe auto van 25.000 euro......

Maar ieder tweedehandsje van 1500 euro is ooit als glimmende, nieuwe bolide de showroom uitgegaan...
Klopt BMW. als je het Civinfo forum bekijkt, legio gevallen met het zwarte paneel en het paarse display. En in de meeste gevallen doet de dealer niet moeilijk en wordt het gewoon vervangen, zelfs als door eigen gebruik beschadigingen ontstaan. Die ontstaan namelijk TE gemakkelijk. "even if you only look at it, it will scratch" lees je bijvoorbeeld.big smile smiley

Niet vreemd dat de facelift overigens is voorzien is van een mat geribbeld paneel.

Om een indruk te krijgen hoe gevoelig de materialen zijn:
British Racing Green
Gewoon deur dichtgooien bij die gozer en door je vertrouwde dealer de 2009-paneeltjes met nieuw tellerglas laten plaatsen.
Kost je dan wel wat, maar dan is die ergernis tenminste definitief voorbij cool smiley

Oh ja, grote kans dat Kristian nooit meer een krasje krijgt.
Is dit ook niet wat voor je Kristian?

Krasjes maak ik liever zelf! En zal zeker niet het laatste krasje zijn op de auto. Daar ging het ook helemaal niet om trouwens, ik had hem zelf ook kunnen maken. Als je even een terugleest lees je hoe en waarom.

En nee zo'n bra hoef ik niet. Heb de eerste steenslagputjes trouwens al in de motorkap zitten dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-07-2009 23:59 door Kristian.
Kristian
Krasjes maak ik liever zelfsmiling smiley En zal zeker niet het laatste krasje zijn op de auto. Daar ging het ook helemaal niet om trouwens, ik had hem zelf ook kunnen maken.

Nou, dan is bij deze je auto ontgroend/ontmaagd. Klaar, en vooruit kijken.
Audi A4tdi
s velthuis
Audi A4tdi
s velthuis

En waarom dan wel?

Zo zo, steun uit verwachte hoek. Audi-rijders dol op rechte naden, de techniek komt wel later.
Nog even de feiten op een rij:

- Als je een showroomauto koopt, weet je dat die waarschijnlijk niet helemaal perfect meer is... Daarvoor kreeg je ook korting. Toch?
- Als dealer paneeltjes heeft vervangen en je er niet voor hoefde te betalen is dat m.i. heeeeel netjes!
- Wanneer de dealer door onoplettendheid op niet beschadigde paneeltjes krassen maakt, moeten ze niet moeilijk doen en het "gewoon" herstellen.
- Vind de toon van de dealer beneden peil, ZIJ zijn gewoon fout begonnen! Maar ik zou je in eerste instantie voor de paneeltjes hebben laten betalen.

Simple is that! eye rolling smiley

- Wat zegt Honda NL trouwens hierover? Al wat gehoord?
- Ik zou toch een aangetekende brief sturen naar de dealer in kwestie, met een cc naar de importeur. Wanneer niemand klaagt, krijgen ze ook niet de een kans de organisatie te verbeteren...

Een tip van mij van vóór de facelift: maak de paneeltjes schoon met glassex en een multivezeldoekje of alleen een multivezeldoekje. Vingerafdrukkenloos en geen krassen. Enne, doorzichtige plastic dingen zijn nou eenmaal errug krasgevoelig en het maakt dan nix uit of dat in een Honda dan wel een ander merk is gemonteerd.

Maar wel heel vervelend voor je, suc6! smiling smiley
Loupster
Audi A4tdi
s velthuis
Audi A4tdi
s velthuis

En waarom dan wel?

Zo zo, steun uit verwachte hoek. Audi-rijders dol op rechte naden, de techniek komt wel later.

Zo zo, flauwe opmerkingen uit verwachte hoek eye rolling smiley

Nogmaals, de dealer heeft de kras gemaakt en moet deze dan ook gewoon herstellen, punt uit! Hierover kan in mijn ogen geen discussie ontstaan. En is zo'n trieste reactie van een dealer zeker niet op zijn plaats. thumbs down
Oei dat is een vies krasje, en belachelijk dat je zo wordt behandelt.
Ik ben ook van mening dat degene die iets beschadigt, dit ook moet herstellen!

suc6 met de afhandeling
Tja, vindt ik ook maar ik ga er vanuit dat het netjes wordt opgelost.

Vandaag weer een kleine 200 km gereden met de Civic. Daar kan ik echt van genieten. Wat rijdt dat toch super. Echt daar kunnen maar weinig auto's aan tippen. Die Accord zeker niet en die 320i ook niet. Dus ondanks wat perikelen (waar de auto niets aan kan doen) toch nog zeer blij met het Hondaatje.
Bericht van importeur gehad. Die kan hier niet in bemiddelen zeggen ze. Ze kunnen niet van hogerhand ingrijpen bla bla bla. Hadden nog even contact opgenomen met firma Wesselink en die had aangegeven juist erg behulpzaam te zijn geweest naar de klant toe. Ik heb er nog maar een laatste mailtje aan gewijd en als dat niets op levert dan maar vergeten en er lering uit trekken....

Nog even over de behulpzaamheid van de dealer: Bij ophalen van auto zat het paneel en het display vol vette vingers en vegen. "ja dat maken wij niet schoon want dat veroorzaakt krassen". Ten eerste geven ze hiermee zelf toe dat het materiaal erg onpraktisch is en ten tweede willen ze dus de klant zelf de krassen laten maken. Lekker meegedacht!
Kristian
Bericht van importeur gehad. Die kan hier niet in bemiddelen zeggen ze. Ze kunnen niet van hogerhand ingrijpen bla bla bla. Hadden nog even contact opgenomen met firma Wesselink en die had aangegeven juist erg behulpzaam te zijn geweest naar de klant toe. Ik heb er nog maar een laatste mailtje aan gewijd en als dat niets op levert dan maar vergeten en er lering uit trekken....

Wat een ongelooflijk zwak antwoord van Honda zeg. Zij kunnen hier zeker wel bemiddelen of desnoods ingrijpen als het moet. Valt me echt tegen van Honda, over het algemeen zijn ze veel behulpzamer.

Denk dat de firma Wesselink aan de importeur niet heeft aangegeven hoe hij telefonisch gereageerd heeft. Honda dealer onwaardig in ieder geval. Nog nooit meegemaakt. Beetje aan een klant vragen waar hij het lef vandaan haalt, terwijl je een factuur van 25 mille aan ze betaald hebt..

Overigens heb ik zelf ook kleine krasjes op het paneel. Moet zeggen dat het me niet echt stoort, maar als ik die foto van jouw bekijk dan is dat echt een flinke kras waarvan ik me zeker kan voorstellen dat je je eraan stoort. Zeker gezien de plek waar ie zit. En als de dealer inderdaad die beschadiging veroorzaakt heeft dan moet ie dat gewoon betalen.

Maar verder blijft toch overeind: het is en blijft een geweldige auto grinning smiley
Ja ik snap het ook niiet hoor. Al denk ik inderdaad dat de dealer een zielig verhaal heeft opgehangen tegen Honda NL.
Een negatieve dealerreview heeft Wesselink in ieder geval te pakken. Eigen schuld!

Gelukkig maakt de auto zelf veel goed. Elke keer weer een feest om in te rijden!
Verwijderd!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2009 00:05 door Kristian.
Zijn die mails niet vertrouwelijk?
Doodzonde, voor 70 euro een klant minder en een stuk potientiële klanten kwijt!
Wat een achterlijke reactie van die 'baas' ook zeg, voor 70 euro ga je toch niet moeilijk doen?!
Ja je hebt gelijk, ook al staat er weinig bijzonders in, het is niet netjes om de inhoud te publiceren.
Terence
Doodzonde, voor 70 euro een klant minder en een stuk potientiële klanten kwijt!
Wat een achterlijke reactie van die 'baas' ook zeg, voor 70 euro ga je toch niet moeilijk doen?!

Sterker nog, 70 euro is de prijs die ze rekenen. Dat kost het dus nog niet eens..
Het is een gebruiksvoorwerp en nieuw houdt je hem toch niet. Ik zou er mee leren leven. Ga je, als je steenslag hebt, de chauffeur voor je ook aanspreken op zijn gedrag? Is toch psies het zelfde?

En daarbij is het bij deze auto's gewoon een meesterwerk om het dashboard in en uit elkaar te zetten, daar moet je TU voor hebben gehad.
Gaat mij in eerste instantie (zoals ik al aangaf) niet eens over de kras. Waar ik het meest van baal is dat de dealer de beschadiging heeft gemaakt (kan gebeuren) maar dat doodleuk ontkent en mij vervolgens op een manier behandeld diie absoluut niet gepast is.

Dat de auto na verloop van tijd wel meer beschadigingen zal krijgen staat daar los van. Had ie maar geen auto moeten worden.
Ik heb dit even een tijdje zitten volgen en vroeg me toch iets af. Stel al die mensen die zeggen dat Kristian een zeurpiet is laten hun auto achter bij de dealer, alleen om bij teruggave te constateren dan er een scheur in de voorbumper zit (iemand bij de garage is er met een andere auto langsgereden en heeft "niets gevoeld"winking smiley die er echt nog niet zat toen je de auto bij de garage afleverde. De garage trekt zijn handen er vanaf en zegt dat de garage dat niet gedaan heeft en dat de klant niet zo moet zeuren en maar in feite op moet krassen. Moet je dan ook opeens niet zo zeikerig zijn? Is het dan ook overdreven om er werk van te maken?
Het is gewoon een principe kwestie. Iemand anders maakt duidelijk iets stuk/beschadigd iets dat van jou is en moet dat gewoon vergoeden.
Dat verhaal van steenslag heeft er natuurlijk niks mee te maken, want je gaat de staat bijvoorbeeld ook niet aansprakelijk stellen voor slijtage aan jouw banden door hun wegdek.

Het blijft trouwens een supermooie Honda!smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2009 11:56 door Wessee.
@Wessee
Kan altijd een andere klant geweest zijn, en ik maak me sterk dat daarvoor een exoneratieclausule in de algemene voorwaarden van elke garage staat ; je laat je wagen daar deels achter op eigen verantwoordelijkheid.
Die kras binnenin kan natuurlijk moeilijk door een klant veroorzaakt zijn ...

@Kristian
Ik kan de importeur wel begrijpen, hij is strikt juridisch geen beroepsinstantie.
Het zou misschien licht anders liggen mocht je naar je vertrouwde dealer terugkeren, daar gewoon de paneeltjes 2009 met nieuw tellerglas laten plaatsen, en deze garage zich terloops bij de importeur schamper zou uitlaten over de beschadiging annex denigrerende behandeling door zijn collega-dealer.
@ Wessee: Ga jij een scheur in de voorbumper vergelijken met een krasje op een display?

Er is een balans wat wel vergoed moet worden en wat niet. Dat moet per geval bekeken worden.
Ja dat doe ik, want dit is een principe kwestie en gaat het niet zozeer om de schade zelf. Je hebt gelijk dat het per geval bekeken moet worden en in dit geval is er een kras bijgekomen en wordt de klant gewoon grof en niet correct behandeld.
Davidoff
@ Wessee: Ga jij een scheur in de voorbumper vergelijken met een krasje op een display?

Er is een balans wat wel vergoed moet worden en wat niet. Dat moet per geval bekeken worden.

Is inderdaad niet te vergelijken. Die kras op je display zie je namelijk continue als je in de auto zit en die kras op je bumper zie je dan überhaupt niet..winking smiley
Individual
Het is een gebruiksvoorwerp en nieuw houdt je hem toch niet. Ik zou er mee leren leven. Ga je, als je steenslag hebt, de chauffeur voor je ook aanspreken op zijn gedrag? Is toch psies het zelfde?

Als het door een slechte weg veroorzaakt wordt dan wel rijkswaterstaat in ieder geval.

Individual
En daarbij is het bij deze auto's gewoon een meesterwerk om het dashboard in en uit elkaar te zetten, daar moet je TU voor hebben gehad.

Het is bij deze auto al een meesterwerk om kapotte verlichting te vervangen..grinning smiley
De hele auto is gewoon een meesterwerk, met of zonder kras grinning smiley

De optie van BRG gaat denk ik ook worden uitgevoerd. Nieuw glas en 2009 paneeltjes en daarmee moet het klaar zijn. En als de importeur zich een beetje van de goede kant zou laten zien, dan zouden ze hierin best wat hulp kunnen bieden. Ik wacht nog op een reactie op mijn 2e mail en wellicht lezen ze ook wel mee met dit topic.
Accordtje
Individual

Als het door een slechte weg veroorzaakt wordt dan wel rijkswaterstaat in ieder geval.

Dat dacht je...een bordje "slecht wegdek .. km" in de meeste gevallen genoeg om de aansprakelijkheid af te wimpelen...
Terence
Accordtje
Individual

Dat dacht je...een bordje "slecht wegdek .. km" in de meeste gevallen genoeg om de aansprakelijkheid af te wimpelen...

Nee hoor, dat is hetzelfde als een wasstraat die een bordje "wij zijn niet aansprakelijk voor enige schade" ophangt.

Als er een hele rits steentjes op m'n motorkap terecht komen omdat een vrachtwagen rechts van mij over een slecht stuk weg rijdt, dan is een bordje slecht wegdek zeker niet afdoende.
Kristian
De hele auto is gewoon een meesterwerk, met of zonder kras grinning smiley

De optie van BRG gaat denk ik ook worden uitgevoerd. Nieuw glas en 2009 paneeltjes en daarmee moet het klaar zijn. En als de importeur zich een beetje van de goede kant zou laten zien, dan zouden ze hierin best wat hulp kunnen bieden. Ik wacht nog op een reactie op mijn 2e mail en wellicht lezen ze ook wel mee met dit topic.

Zou mooi zijn als ze meelezen. Honda moet zich goed realiseren (hoe fantastisch hun auto's ook zijn) dat ze het vooral moeten hebben van de mensen die al een Honda rijden. (hoewel ze sinds de Civic Hybrid wel een iets betere positie hebben gekregen, maar ja, andere merken gaan daar op den duur ook mee komen).
Over het algemeen zijn Honda-rijders erg trouw. Ik kan me zo voorstellen dat ze het misschien nu wat hoog in de bol beginnen te krijgen door de superverkopende Hybrides maar daar mag de klant toch niet de dupe van worden.
Kristian schreef:
Over het algemeen zijn Honda-rijders erg trouw.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb Honda eigenlijk nooit echt wat gevonden (gewoonweg omdat je er niet al te vaak mee geconfronteerd wordt), maar nu we de Civic een jaartje of twee gehad hebben, moet ik wel zeggen dat ik Honda wel ben leren waarderen. Het is toch een beetje de Japanse BMW. Het rijdt best goed en de kwaliteit is ook zeker niet slecht. Of ik er zelf later één zou willen hebben, weet ik niet, maar dat is een ander onderwerp.

1 September is het overigens over met de lol en zwaaien we de Civic uit. Het is wel weer goed geweest.
Het is natuurlijk ook een welles / nietes spelletje.

Nou stel dat je ergens een scheurtje of krasje vindt op het kunststof, wat er volgens jou eerder niet zat, en nu opeens wel. Daar kan een dealer / autobedrijf zich nooit tegen verweren.

Ik vind dit soort kwesties altijd heel erg vervelend, voor beide partijen. Maar soms zijn er ook mensen die er moedwillig gebruik van maken (ik wijs geen vinger naar je), maar het gebeurt gewoon.
Natuurlijk kan je zo heel makkelijk misbruik maken van de situatie. Het is echter ook een beetje vertrouwen in de klant hebben. Het betreft een auto van 25.000 euro. De dealer had in dit geval spijtig genoeg meer vetrouwen in zijn eigen personeel als in de klant.
En ook een welles/nietes discussie kan volgens mij netjes gevoerd worden zonder het verwijt te krijgen of je wel goed bij je hoofd bent.
Inderdaad. Gewoon jammer dat de dealer de eerlijkheid van de klant in twijfel trekt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close