Kristian: VW Up! Cup 2014 | BMW 320i Touring M-sport 2018

Gepost door Kristian 
Mag ik vragen waar je die drager gekocht hebt, Kristian? Gewoon bij de dealer?
Bij mijn dealer, Dusseldorp Zwolle aangeschaft. Daar is deze BMW Pro 2.0 in de aanbieding en flink goedkoper dan dezelfde Uebler X21s. Kreeg bovendien nog wat extra korting door een maatje die er werkt. Maar goed, blijft wel een prijzig ding.

Rondje Lemelerberg gedaan. Leuke route en in de buurt. Volgende week met een collega fietsen die nog niet zo lang bij ons werkt. Alleen nog maar digitaal gezien dus wel leuk om elkaar op deze manier eens in het echt te spreken.
Is de fietsendrager van BMW niet een Thule? Ik heb 'originele BMW dakdragers en dakkoffer' en daar staan wel leuke BMW logo's op maar het is een systeem van Thule.
Nee, hoor is echt een Uebler. X21s. Op de website van Uebler staat ook dat ze partner zijn van Volkswagen en BMW. Zou goed kunnen dat andere onderdelen door Thule gemaakt worden. Volgens mij is de elektrische trekhaak weer van Westfalia.
Thanks! Staat goed met die dikke fiets achterop. thumbs up
Kristian
Mooie omgeving daar A3 White. Meestal staan we jaarlijks wel een paar dagen in de buurt van Buitenpost. Hoop echt dat er weer betere tijden aankomen. Rondje toeren en bbq is natuurlijk supergezellig.

@JFR, je hebt met je Mini al een BMW hé. Zelfde blok dat in mijn 320i ligt alleen klinkt ie bij jou wat leuker. Zonder gezin is zo’n Mini natuurlijk geweldig.

Gelukkig zitten er nu echte BMW motoren in de Mini, in het verleden gebruikte BMW de beruchte THP motoren van PSA.
BMW heeft die Prince motoren wel samen met PSA ontwikkeld dus vrijuit gaan ze niet natuurlijk. Ik hoop dat de motor die wij erin hebben wel probleemloos is/blijft. Voortekenen zijn goed in ieder geval.
Ik dacht eerst dat ze de THP motoren van PSA afnamen, maar ze hebben ze dus samen ontwikkeld, goed dat BMW daarvan is afgestapt.
Staat toch weer wat netter hé, zo’n “BMW” fietsendrager.
Sowieso hebben BMW wat minder last van de typische THP problemen dan peugeot of citroen.

Komt volgens mij omdat in de beginjaren deze motoren met name in de franse producten werd gestopt en iets later pas in de BMW producten. De latere peugeot en citroen producten waren ook al een heel stuk beter. alleen toen was alles waar THP op stond al besmeurd. Hoorde van een occasionverkoper dat ze bewust nooit THP vermelden in de advertenties maar gewoon 1.6 turbo. Alleen al vanwege het negativiteit die er omheen hangt.

Mijn broer rijd een 116i uit 2012. Hier zit ook dat blok in. Inmiddels 180.000 gepasseerd en op een defecte bobine na heeft deze vanaf dag 1 nog nooit echte problemen gekend

Inmiddels hebben veel fabrikanten hun les wel geleerd, geloof gelijk dat BMW (en ook PSA) nu aanzienlijk beter kleinere turbomotoren maakt.
Klopt hoor. En wat ik hoor van mijn maatje bij BMW is dat ze daar i.t.t. PSA veel gemodificeerde onderdelen gebruiken. Ik meende ook betere kettingen.
Mijn oom had een 116i met automaat, bouwjaar weet ik zo niet maar dat was huilen met de pet op. Hij mag graag 'premium' rijden maar heeft hem toch maar weggedaan na de zoveelste rekening. Ze rijden nu al enkele jaren Civic, probleemloos uiteraard.
Ach ja, je kunt er best pech mee hebben. Al vond ik mijn laatste Civic, de FK2 qua brouwkwaliteit ook niet geweldig hoor. En de witte Mazda 6 was ook niet geheel probleemloos. Japans zegt ook niet alles.
Kristian
Ach ja, je kunt er best pech mee hebben. Al vond ik mijn laatste Civic, de FK2 qua brouwkwaliteit ook niet geweldig hoor. En de witte Mazda 6 was ook niet geheel probleemloos. Japans zegt ook niet alles.

Tussen niet geheel probleemloos en niet probleemloos zit nogal een verschilletje. Motorische malheur schaar ik onder niet probleemloos, een remklauwtje is een ander verhaal daar kun je in ieder geval nog mee doorrijden.
Heb ooit een 207rc gehad , wat een dramading was dat zeg , houd mij ook wel tegen bij de nieuwere thp’s hoor
Lexarno
Mijn oom had een 116i met automaat, bouwjaar weet ik zo niet maar dat was huilen met de pet op. Hij mag graag 'premium' rijden maar heeft hem toch maar weggedaan na de zoveelste rekening. Ze rijden nu al enkele jaren Civic, probleemloos uiteraard.

Qua steekproef niet betrouwbaar te noemen, je kunt uiteraard goed ziek zijn van problemen met een auto, maar "een oom" of "laatst een buurman zijn achterneef", tja. Wat zecht dat over alle 1series? Of over alle motoren van die serie?
Bij auto van krap 3 jaar oud vind ik vastzittende remklauwen met als gevolg dat complete remmerij vervangen moet worden niet kunnen hoor. Schade van zo’n 2.000 euro. Alleen de klauwen kosten al 600 euro per kant. Na heel veel gedoe uiteindelijk vergoed gekregen.
En nu gewoon een keer niet mijn verstand gevolgd en een BMW i.p.v. weer een Japanner. Tot nu toe denk ik, dit had ik veel eerder moeten doen. En stel er gaat eens een keer wat stuk, dan kan ik hem dat ook wel vergeven. Rijplezier maakt veel goed.
uwbuurman
Lexarno

Qua steekproef niet betrouwbaar te noemen, je kunt uiteraard goed ziek zijn van problemen met een auto, maar "een oom" of "laatst een buurman zijn achterneef", tja. Wat zecht dat over alle 1series? Of over alle motoren van die serie?

Tuurlijk zegt dit niet alles, de één heeft mazzel de ander niet. Ik zuig het niet uit mijn duim iig.
Dat zeg ik ook niet. Ik geloof je zeker. Ook BMW bouwt rampenbakken en maandagochtendauto's. Zoals ieder merk. Punt wat ik maakte was niet bedoeld om te zeggen dat je het uit je duim zoog, maar dat 1 ervaring geen representatieve steekproef is. That's all. Dus er zijn vast ook positieve gebruikers van vergelijkebare auto's. En dat maakt het dan weer geen goede auto. Daar heb je dus statistieken voor nodig.
ik had het daarboven al getypt, mijn broer rijd een 116i uit 2012, van 0 km tot inmiddels 180.000 km zijn er op een defecte bobine na nooit problemen geweest. Hij is juist heel erg tevreden over de auto. Dermate tevreden over zijn 116i BMW dat hij door gezinsuitbreiding nu ook kijkt naar een 3 serie thumbs up Alleen loopt hij een beetje tegen het zelfde aan als ik; mooie luxe exemplaren zijn lastig te vinden en zeer prijzig. Hij heeft als eis adaptive cruise control, grote navi, sportstoelen, automaat, LED / Xenon en stoelverwarming. In diesel wel te vinden maar op benzine is het aanbod schaars.

Laatst zei ik hem al dat er gewoon een PSA blokje in zat, maar dat maakte hem niets uit, zolang het maar lekker rijd en betrouwbaar is thumbs up en zo is het ook
Een betrouwbare auto met slechte stoelen en een hork van een automaat (de Auris hybid die ik jaren heb gehad) is in mijn ogen de slechtere auto ivm de vermeend minder betrouwbare BMW 330e die ik erna had (die overigens nooit enig mankement gegeven heeft).
Kristian
Nee, hoor is echt een Uebler. X21s. Op de website van Uebler staat ook dat ze partner zijn van Volkswagen en BMW. Zou goed kunnen dat andere onderdelen door Thule gemaakt worden. Volgens mij is de elektrische trekhaak weer van Westfalia.

Ok top. Elektrische trekhaak had ik op mijn eerste F31 ook, superfijn, nooit vieze handen. Nu een afneembare, gevolg van onderhandelen bij de aankoop, kreeg die 'gratis' want hadden ze op voorraad liggen. Achteraf spijt van, het werkt op zich erg handig, maar een elektrisch is gewoon fijner.
AsconaGT
ik had het daarboven al getypt, mijn broer rijd een 116i uit 2012, van 0 km tot inmiddels 180.000 km zijn er op een defecte bobine na nooit problemen geweest. Hij is juist heel erg tevreden over de auto. Dermate tevreden over zijn 116i BMW dat hij door gezinsuitbreiding nu ook kijkt naar een 3 serie thumbs up Alleen loopt hij een beetje tegen het zelfde aan als ik; mooie luxe exemplaren zijn lastig te vinden en zeer prijzig. Hij heeft als eis adaptive cruise control, grote navi, sportstoelen, automaat, LED / Xenon en stoelverwarming. In diesel wel te vinden maar op benzine is het aanbod schaars.

Laatst zei ik hem al dat er gewoon een PSA blokje in zat, maar dat maakte hem niets uit, zolang het maar lekker rijd en betrouwbaar is thumbs up en zo is het ook

Vooral die adaptieve cruise zal de spoeling dun maken....
Eind vorig jaar (voor een medewerker) stad en land afgezocht naar een 320i (F31) met zelfde rijtje.... Een 318i gaf meer keuze, maar uiteindelijk de eisen iets aangepast, en de adaptieve cruise laten vervallen.
Kristian
En nu gewoon een keer niet mijn verstand gevolgd en een BMW i.p.v. weer een Japanner. Tot nu toe denk ik, dit had ik veel eerder moeten doen. En stel er gaat eens een keer wat stuk, dan kan ik hem dat ook wel vergeven. Rijplezier maakt veel goed.

Ik moet bekennen dat ik hetzelfde gevoel heb bij de overstap naar de Mercedes. De auto geeft je gewoon het vertrouwen en de rust dat het allemaal wel goed komt. Net als een BMW dat doet. Ik snap je hierin helemaal.
DagDromer
Vooral die adaptieve cruise zal de spoeling dun maken....
Eind vorig jaar (voor een medewerker) stad en land afgezocht naar een 320i (F31) met zelfde rijtje.... Een 318i gaf meer keuze, maar uiteindelijk de eisen iets aangepast, en de adaptieve cruise laten vervallen.

Die adaptive cruise control zou ik dan lekker laten vallen. Ik had op de vijf, maar heb het bij de drie bewust niet bijbesteld. Ik mis het geen seconde.
Ik heb dat wel op de dreier,maar zou het ook niet missen, maar op 80wegen is het lekker. Dat in een rijtje slenteren, dan werkt het heerlijk. Maar op de snelweg staat het standaard uit.

Dusik snapookweldaf je het hebt latdn vallen opde 340, fünf!
Die van mij is als het gaat om veiligheidssystemen zo kaal als het maar kan.
De witte Mazda 6 uit 2012 had al een radar met city-safety systeem, lane departure warning en dode hoek waarschuwing, de grijze uit 2018 had nog veel meer waaronder ACC.
Zeker als zo'n systeem niet helemaal doet wat jij wilt vind ik het gruwelijk irritant. Bijvoorbeeld aan je stuur gaan trekken omdat de auto vind dat ik tussen de fietsstrookmarkering moet rijden en daardoor richting een tegenligger stuur. Of op de snelweg remmen voor een auto voor je terwijl jij van plan bent om hem in te halen.

Op de dodehoekwaarschuwing en achteruitrijcamera mis ik deze systemen totaal niet. Voordeel is wel dat de BMW hier niet voor saaie lange woon-werk ritten wordt gebruikt waar het soms wel fijn is dat je werk uit handen wordt genomen.

En dan heb ik ook gewoon weer een ouderwetse handrem in plaats van zo'n hippe elektrische. Ook blij mee. Eigenlijk heb ik maar heel weinig luxe nodig om te kunnen genieten van een auto.
Er zit in mijn ervaring wel een vrij groot verschil tussen de wat meer mainstream merken en hun ADAS system en merken als VW/Audi/BMW/Mercedes. Het werkt gewoon allemaal iets beter en meer zoals je mag verwachten.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je zelf verwacht van dergelijke systemen, maar mijn ervaring met de systemen van Ford/Renault/PSA is dat het het rijden eerder vervelend maakt dan dat het je werk uit handen neemt. Terwijl je bij VW/Audi/BMW/Mercedes juist wel werk uit handen wordt genomen.
Op de Toyota Corolla die ik van het werk af en toe mee heb zit ook ACC, vind het eerlijk gezegd best fijn rijden!
Gewone CC is niet aanwezig, dat vind ik dan wel weer irritant. Volgens mij hebben meer auto's dat.
Joel 1987
Gewone CC is niet aanwezig, dat vind ik dan wel weer irritant. Volgens mij hebben meer auto's dat.

Klopt helemaal, onze Talisman heeft of ACC of Limiter, maar geen gewone cruise control. Ik heb er mee leren omgaan en dan mis ik het niet echt. Maar in de Astra zit geen ACC en als ik die dan rijd op de snelweg, rijd ik voor mijn gevoel iets vloeiender.
PauseBreak
Er zit in mijn ervaring wel een vrij groot verschil tussen de wat meer mainstream merken en hun ADAS system en merken als VW/Audi/BMW/Mercedes. Het werkt gewoon allemaal iets beter en meer zoals je mag verwachten.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je zelf verwacht van dergelijke systemen, maar mijn ervaring met de systemen van Ford/Renault/PSA is dat het het rijden eerder vervelend maakt dan dat het je werk uit handen neemt. Terwijl je bij VW/Audi/BMW/Mercedes juist wel werk uit handen wordt genomen.

Je snijdt hier een punt aan waar voor mijn idee te vaak aan voorbij wordt gegaan: de kwaliteit van de werking van systemen en ook opties. In tests wordt dan gezegd ' beide auto's hebben een HUD'. Punt. Maar er zit veel verschil in het plexiglas plaatje met beperkte functies van merk A en de superstrak en uitgebreid werkende HUD van merk B. Mijn idee is dat bij BMW de opties aan de prijs zijn maar van hoge kwaliteit. Geen half werk.
Bimmert
PauseBreak

Je snijdt hier een punt aan waar voor mijn idee te vaak aan voorbij wordt gegaan: de kwaliteit van de werking van systemen en ook opties. In tests wordt dan gezegd ' beide auto's hebben een HUD'. Punt. Maar er zit veel verschil in het plexiglas plaatje met beperkte functies van merk A en de superstrak en uitgebreid werkende HUD van merk B. Mijn idee is dat bij BMW de opties aan de prijs zijn maar van hoge kwaliteit. Geen half werk.

Precies. Je ziet het bij heel veel dingen. De audio in de Mercedes is echt véél beter dan in eigenlijk iedere Renault bijvoorbeeld. Of de werking van de cruise control. Welke instelmogelijkheden heb je allemaal? Best wel relevant om te weten en je hebt hier ook best wel grote verschillen. En zoals er op deze gebieden een merkbaar verschil is, is dat er ook bij de ADAS-systemen. Als voorbeeld het ACC-systeem in de genoemde Talisman. Dat werkt echt niet briljant is mijn ervaring. Vergelijk dat met ACC in een Mercedes (of BMW/Audi) en het is echt een wereld van verschil, maar dat hoor je eigenlijk alleen zijdelings in de verschillende reviews.

Het betekent niet dat een Talisman een slechte auto is overigens, verre van, maar er zit echt nog wel veel en merkbaar verschil in de implementatie van dit soort systemen.
PauseBreak
Het betekent niet dat een Talisman een slechte auto is overigens, verre van, maar er zit echt nog wel veel en merkbaar verschil in de implementatie van dit soort systemen.

Het gaat eigenlijk om de verfijning van één en ander. Maar die verfijning heeft z'n prijs.
Vergelijk eens een BMW 3 (of ander 'premium' merk) met een Mazda 6 (om eens een hele goede D-segmenter te noemen) met een gelijkwaardige motor en uitrusting. Dan heb je het over vele duizenden Euro's. Dan kom je dus op het punt of je voor die kleine stap in verfijning zoveel extra geld over hebt. Dat is een persoonlijke keuze.
Ik heb zelf eigen ervaring met die verfijning (BMW als Audi) maar het is het mij niet meer waard.
Nu gekozen voor luxe, comfort en veiligheid en zodoende bij de Talisman uitgekomen. Is die echt verfijnd? Absoluut niet, niet van het niveau van een Mercedes of zo.
Maakt dat het een mindere auto? Nee, niet in mijn ogen.

Dit is natuurlijk een absoluut persoonlijke benadering en mening.
Maakt dat dan ook het verschil tussen een 'premium' merk en een 'niet-premium' merk?
Die termen worden soms te pas en te onpas gebruikt.
Wanneer is een merk 'premium' en hoe blijft een merk dat dan?

Eeuwige discussie misschien, maar ik stoor me er soms wel een beetje aan.

Het gaat eigenlijk om de verfijning van één en ander. Maar die verfijning heeft z'n prijs.
Vergelijk eens een BMW 3 (of ander 'premium' merk) met een Mazda 6 (om eens een hele goede D-segmenter te noemen) met een gelijkwaardige motor en uitrusting. Dan heb je het over vele duizenden Euro's. Dan kom je dus op het punt of je voor die kleine stap in verfijning zoveel extra geld over hebt. Dat is een persoonlijke keuze.
Ik heb zelf eigen ervaring met die verfijning (BMW als Audi) maar het is het mij niet meer waard.
Nu gekozen voor luxe, comfort en veiligheid en zodoende bij de Talisman uitgekomen. Is die echt verfijnd? Absoluut niet, niet van het niveau van een Mercedes of zo.
Maakt dat het een mindere auto? Nee, niet in mijn ogen.

Dit is natuurlijk een absoluut persoonlijke benadering en mening.

Hier vergelijkbare keus en ook veel ervaring met Mercedes en BMW. Heb er nu 5000 km opzitten in de Passat. 200 pk diesel, vrij veel van het boekje er op. Heerlijke auto en een C220d of een 320d had me minimaal 15k meer gekost. Het was het mij nu niet waard, om meerdere redenen, maar een Mercedes of een BMW is de betere auto. Dat begint al bij de ruitenwissers en gaat door tot de werking van bijna elke gadget.
Joel 1987
Maakt dat dan ook het verschil tussen een 'premium' merk en een 'niet-premium' merk?

Naar mijn mening is dat inderdaad wat ze bedoelen met premium... Verfijning, meer aandacht voor details en dat soort moeilijk meetbare/tastbare dingen. Absoluut niet te verwarren met kwaliteit/betrouwbaarheid. En dat doen veel mensen wel. Ik weet bijvoorbeeld dat Mercedes het geluid van knipperen van het knipperlichtsymbooltje op het dashboard tweakt. Dat soort verfijning, geluidjes van meldingen, hoe draaiknopjes klikken bij het verdraaien, etc. Draagt bij aan een verfijnd beeld/gevoel maar zegt niks over de duurzaamheid.
Joel 1987

Zoals anderen ook al hebben gezegd, het gaat om de verfijning. Dat merk je aan alles. Er zit in een Mercedes of BMW geen ontwerpfout dat je afdoet met karakter. De afwerking staat ook duidelijk merkbaar op een hoger niveau.
Ik vind de omschrijving van Ruiters wel kloppen. Wat is een ontwerpfout? Een spanrol van een distributieriem die kapot loopt? Of een carrosserie dat er niet uit ziet? Afwerking die het niveau van een Nissan K11 haalt? (Inderdaad, dat was ooit de meest rammelvrije auto). En wat is hoger niveau? Zoveel mensen, zoveel ideeën hierover. Waar leg je de prioriteiten. Swaffelbaar dashboard of 300k km kunnen rijden zonder pechhulp en "vreemd" onderhoud? Of juist een sublieme wegligging (BMW/Honda) of juist iets meer comfort en niet zo zenuwachtig (Mcool smiley?
Nah, zo subjectief is dat allemaal niet. Doe maar eens een deur van een Mégane open en direct erna van een 3er of C-klasse. Of als je dat een slecht vergelijk vindt, een Talisman vs een 3er of C. Het verschil is dan al wel duidelijk. Het op een hoger niveau zijn van de afwerking is ook niet lastig. Dat betekent kleinere kieren tussen dashboardonderdelen en carrosseriedelen, naden die netjes in elkaar overlopen, rubbers die strak om de verschillende delen zitten, plastics die niet goedkoop aanvoelen, goede geluidsdemping, en inderdaad, vrijwel probleemloos de 5 ton kunnen halen. Daarbij zijn zaken die onderschat worden misschien ook wel dingen waar je niet over nadenkt. De Benz gebruikt de ruitenwisserbladen volledig. De regensensor kan goed overweg met allerlei verschillende soorten neerslag, waar bij Renault dit niet het geval is. Ga zo maar door.

Dat wil overigens niet zeggen dat een Renault of eender welk niet-premium merk slechte auto's bouwt. Ik geloof namelijk niet dat er in deze tijd nog écht slechte auto's in Europa nieuw worden verkocht. Het verschil is echter dat een premium merk auto op alle onderdelen net iets beter en doordachter in elkaar zit. Of je dat het geld waard vindt is een heel persoonlijk iets. Ik weet zelf ook niet of ik bij een nieuwe auto het prijsverschil wel zou bijleggen eigenlijk, maar op de tweedehandsmarkt liggen die verhoudingen anders.
Joel 1987

Ik stoor mij er juist aan als mensen echte premiummerken direct denken te kunnen vergelijken met een Kia bv. Maar een vergelijkbare BMW, Mercedes of Audi biedt veel meer opties, veel meer wielkeuze, kleuren lederen bekleding, sierstrips, aandrijflijnen etc. Om dat per auto anders te fabriceren is gewoon duur en daarom de meerprijs ook waard. En zoals gezegd verfijning. Al geldt dat natuurlijk niet overal voor. Een automaat icm een zwakkere motor in de A-klasse krijgt ook wel eens kritiek van de pers.
Mazda is een goed voorbeeld. Zij bouwen misschien wel de fraaiste interieurs met dito afwerking/materialen in het normale segment. Zeker de Mazda6, (zie review van carwow). Maar je krijgt er wel minder rijk infotainmentsysteem, ouderwetse automaat en sommige dingen íets minder verfijnd of doordacht. Kristian merkt zelf ook het verschil.
Soms kan een minder uitgebreid infotainmentsysteem (wat een woord) een zegen zijn. Hoe meer je kunt instellen hoe meer het afleidt.
Alles zit dieper in menu's verwerkt en sommig merken stoppen het zo ver of onlogisch weg dat het een zoekspelletje wordt.
Kan nooit de bedoeling zijn.
Mee eens, voor mij hoeft het ook niet. Maar dat is blijkbaar wat men wel wilt. Mazda's hebben een superhandige i-drive achtig ding en de nieuwste schermen zijn van goede kwaliteit. Mazda gebruikt ook gewoon echte knoppen voor climate control, geen grote nepgaten en nepuitlaten etc. Daarnaast rijden ze zeer prettig, hebben ze uitstekende schakelbakken etc. Maar blijkbaar wilt men liever een auto met slechtere ergonomie (PSA bv)
Er is zeker wel verschil. De BMW is een auto die op alle gebieden klopt en goed doordacht is. Alles wat erop en eraan zit werkt gewoon top. Geen in het oog springende zaken waar je duidelijk aan merkt dat daarop is bezuinigd.

Een opsomming van de zaken die mij t.o.v. de Mazda positief zijn opgevallen:
- stoelen en zitpositie voor kleine en grote mensen perfect. Zittingverlengers en kantelbare zitting zijn echt fantastisch
- schermen en camera's met hoge resolutie. In Mazda lage resolutie en slecht beeld camera's
- kunststoffen interieur veel slijtvaster en van hogere kwaliteit. De materialen die in de Mazda wel mooi zijn, zijn krasgevoelig
- dun en goedkoop tapijt in de Mazda. In de BMW echt veel mooier en dikker.
- afwerking kofferbak BMW veel degelijker en mooier. Laadvloer met mooie vloerbedekking ipv dunne kwaliteit in de Mazda.
- Deuren sluiten solide i.p.v. blikkerig
- Op de plekken waar je niet veel kijkt zie je dat afwerking van de carrosserie veel beter is. Bijv. onder motorkap en kofferbakopening
- Veel beter gespoten/betere lakkwaliteit
- veel betere roestbescherming, draagarmen etc. niet na 1 jaar al bruin van de roest, onderzijde goed beschermd.
- Onderstel veel verfijnder. Geen gestuiter of geklapper. M-onderstel is stevig zonder oncomfortabel te zijn. Vering en demping stuk beter.
- Aandrijflijn meer bij de tijd
-remmen van Mazda zeker niet berekend op Autobahnwerk. Keer hard remmen vanaf hoge snelheid en boel is krom

Maar de Mazda was zeker een fijne en goede auto. Betrouwbare techniek en de lichtere bouw zorgt ook voor een gewicht dat 200 kilo lager is. Qua stuurgevoel heb ik het idee dat de Mazda nog iets vleziger aanvoelde. In Comfort stand stuurt de BMW wat licht. Wel lekker direct en je merkt echt dat de achterwielaandrijving de auto lekkerder doet sturen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2021 21:58 door Kristian.
Kristian
Eigenlijk heb ik maar heel weinig luxe nodig om te kunnen genieten van een auto.

Veel van die opties heb je idd niet nodig. Zeker niet met een fijne auto zoals de jouwe. Het rijplezier zit dan in heel andere dingen. Ik zag vandaag jouw model touring rijden in zwart met een M pakket. Dat model klopt gewoon helemaal. Echt een goed, gebalanceerd ontwerp. Heb je ook elke keer lol van, als je hem weer ziet.thumbs up

stoor mij er juist aan als mensen echte premiummerken direct denken te kunnen vergelijken met een Kia bv. Maar een vergelijkbare BMW, Mercedes of Audi biedt veel meer opties, veel meer wielkeuze, kleuren lederen bekleding, sierstrips, aandrijflijnen etc.

absoluut waar, niet te vergelijken. Ik kom (of door corona kwam) veel in z-korea en rij daar regelmatig mee met een genesis en Kia K9, dat komt toch wel akelig in de buurt.

Los daar van; in NL kun je gewoon veel meer kiezen qua opties en technologie bij die duurdere merken. Alles staat op een veel hoger niveau. Als je dat niet ziet of voelt dan is een BMW / Mercedes gewoon niet het juiste type auto en de meerprijs voor die gene niet waard winking smiley Maar de grap is wel dat auto's zoals een KIA doorgaans veel luxer uitgerust is dan een BMW of ander duur duits product.

Ik heb ook lang getwijfeld, maar ik geniet ook elke dat van juist die kleine details, knopjes, geluidjes, gebruikte materialen en hoe bepaalde kleine dingen heel goed doordacht zijn.
Prachtige auto Kristian, zo zou ik m'n F31 ook hebben geconfigureerd. Veel rijplezier!

Ik dacht eerder dat een "premium" auto (heb een hekel aan het woord) weinig toe te voegen zou hebben tov een doorsnee VW, Mazda of Opel. Ik merk echter dat mijn 26 jaar oude 3-serie op alle fronten degelijker aanvoelt dan mijn destijds 15 jaar oude Mitsubishi Galant. De introductie van de 3-serie was in 1991, van de Galant in 1997, dus dat wil wat zeggen.

Bij nieuwere auto's is het verschil nog steeds aanwezig, vaak inderdaad in de kleine dingetjes. Zitpositie is er een van, maar ook geluidsisolatie. Ik reed een tijdje terug in de nieuwe Cee'd en ik was er best van onder de indruk. Bij de achterste wielkasten kwam er echter een bak lawaai vandaan, dat doet toch afbreuk aan de hele auto. Een A4 uit 2006 was een stuk stiller.

Kan me echter goed voorstellen dat als je een auto ziet als vervoersmiddel je dat worst zou wezen en prima tevreden bent met een Opel of Kia. Zijn ook helemaal geen slechte auto's, maar je voelt wel waar het prijsverschil in zit.
Ik had weinig te configureren helaas. Zelf aangeschaft en gebruikte aanbod 320i is niet zo heel groot. Elektrische trekhaak was bovendien een must. Helaas geen panodak, hifi-audio, achteruitrijcamera maar ook zo prima mee te leven.

Wat jij aangeeft over goedkopere merken klopt. Bandengeluid in Ceed lees je vaker en interieur is ook een stukje minder fraai en hoogwaardig. Zelfde geld ook voor de Focus waarin ik heb gereden. Afwerking niet geweldig en goedkope materialen en stoelen ook dun en vlak. Automaat vond ik ook niet heel verfijnd. Veel auto voor een relatief scherpe prijs en fijn sturend, maar als totaalpakket toch niet helemaal overtuigend. Je merkt dat toch op verschillende vlakken is bezuinigd.

Voor het geld waarvoor ik de BMW heb aangeschaft had ik ook niet/nauwelijks een nieuwe Ceed of Focus en zeker geen Golf kunnen aanschaffen.
Kristian
Elektrische trekhaak was bovendien een must.

Ik neem aan dat dit een typfout is? smileys with beer
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.