Kristian: VW Up! Cup 2014 | BMW 320i Touring M-sport 2018

Gepost door Kristian 
Ik heb weleens gekeken naar Carly en Bimmercode maar de stap nog niet durven nemen. Ben bang dat het gezeik oplevert in geval van garantie of risico op een ECU die stuk gaat.Toch zou ik heel graag o.a. het start-stop systeem op standaard uit zetten. Eigenlijk alle mods van jou heb ik wel oren naar.

Tuning is ook wel verleidelijk, van 184pk naar 260 pk en dik 400nm koppel. Maar ook dan hoef je niet op coulance te rekenen als er wat (anders) kapot gaat. En eigenlijk is ie nu ook vlot zat. Vooral in de sportstand verbaas ik me er over de stappen die hij zet zonder dat je het door hebt. Gaat allemaal zo makkelijk.

Zoals ik er nu over denk blijf ik deze wel houden. Waarschijnlijk is ie over een paar jaar toch niks meer waard door die vervloekte EV's die ons land teisteren. Uiteindelijk zal ik er als petrolhead ook niet aan ontkomen als de techniek zover is dat er ook fatsoenlijk een caravan mee getrokken kan worden.
BMW is weer terug van de garage. Is een module vervangen en lijkt te zijn opgelost. Kon vandaag weer even een rondje doen, heerlijk!
Fijn dat ie terug is thumbs up

Over EV gesproken, heel toevallig vandaag effe in een Tesla stukje meegereden met een kennis van me en dan verbaas je je wel weer wat een enorme instant power zo'n ding heeft zeg nut smiley Hij rijdt 'm zakelijk, die optie heb ik niet en als particulier is zo'n ding echt belachelijk duur. Dus voor mij ook voorlopig geen EV of Tesla.
Een Tesla is voor de particulier onbetaalbaar. Alleen interessant voor leaserijders. Door reacties van bepaalde figuren op de frontpage krijg ik ook een steeds grotere hekel aan het merk.

Vandaag ook weer heerlijk in de BMW gereden. Echt een genot om in onderweg te zijn en voelt ook nog steeds speciaal. Goede zet geweest!
Kristian
Een Tesla is voor de particulier onbetaalbaar. Alleen interessant voor leaserijders. Door reacties van bepaalde figuren op de frontpage krijg ik ook een steeds grotere hekel aan het merk.

Vandaag ook weer heerlijk in de BMW gereden. Echt een genot om in onderweg te zijn en voelt ook nog steeds speciaal. Goede zet geweest!

Ja, prachtig.
Die afkeer wordt bij mij ook getriggerd door bepaalde figuren maar dan niet alleen voor Tesla maar voor EV's in het algemeen.
Voor de kleine ritjes is een EV ideaal, zoals onze Citigo. Maar voor de langere ritten moet je gewoon zoiets als jouw BMW hebben!
Alles wat een typische leaseauto is wordt al snel verafschuwd. Men gaat (logischerwijs) voor het meest voordelige. Rijgedrag, kwaliteit interieur, egonomie e.d worden dan allemaal niet meer belangrijk genoeg gevonden. Blijf maar lekker in je fraaie BMW rondrijden thumbs up
Ik denk dat het ook een blijvertje is deze. De nieuwere BMW's vind ik zeker niet mooier en de vooruitgang zit met name op het digitale vlak waar ik niet zoveel mee heb. Geldt eigenlijk voor de meeste nieuwe auto's. Zo vind ik de Golf 8 ook een achteruitgang t.o.v. de 7.
Deze generatie 3 serie blijft zo in het zilver en met M pakket echt een heerlijke en vooral lekker rijdende auto, eentje om niet meer weg te doenthumbs up Tuning zou ik zeker overwegen na je garantie, affabriek is zo'n 320 al mooi rijden, maar het vermogen is behoudend, er kan veilig heel veel meer uitgehaald worden. Een gelijkwaardige EV bestaat nog niet, en zal ook absoluut minder goed rijden buiten het aspect snelheid om. Recentelijk een middag met een polsestar 2 mogen rijden, allemensen wat een lompe tank echt geen fijne auto.
Heb nu nog totaal geen behoefte aan meer vermogen maar wel mooi dat het eenvoudig kan. 260pk en 400nm is natuurlijk wel heerlijk.

Vanochtend de tank eens vol Esso 98 Supreme E5 gegooid. Kost wat meer, maar heb echt het idee dat de motor veel mooier loopt. Stiller en ook soepeler.
Hoor wel vaker dat moderne geblazen motoren het beter doen op RON98. Ik ga het eens een paar tanken proberen en ook eens checken of het verbruik lager is.
Ligt nu in herfst/winter op zo'n 7,0 l/100 km.
Kristian
Heb nu nog totaal geen behoefte aan meer vermogen maar wel mooi dat het eenvoudig kan. 260pk en 400nm is natuurlijk wel heerlijk.

Vanochtend de tank eens vol Esso 98 Supreme E5 gegooid. Kost wat meer, maar heb echt het idee dat de motor veel mooier loopt. Stiller en ook soepeler.
Hoor wel vaker dat moderne geblazen motoren het beter doen op RON98. Ik ga het eens een paar tanken proberen en ook eens checken of het verbruik lager is.
Ligt nu in herfst/winter op zo'n 7,0 l/100 km.

Ha, ik ben dat toevallig ook van plan bij mijn Veloster. Het kost inderdaad wat, maar benzine is (zeker hier in België) nog relatief goedkoop.
Ik wil wel eerst mijn bougies vervangen, maar daarna ga ik E5 ook eens proberen.
Ik kon het bij de Giulietta echt merken. Niet zozeer qua verbruik maar de motor liep soepeler.
Ik tank alleen nog maar E5 dus 98. Bij de Focus merk ik echt dat ie fijner loopt, vooral onderin de toeren.
Hier idem. Tank alleen 98 met de 330i tenzij het echt niet anders kan. Merk 0,0 qua vermogen of verbruik maar het lijkt gewoon net allemaal soepeler te lopen, maar ik sluit niet uit dat dit tussen mijn oren zit. Maar heb makkelijk praten met tankpas van het werk.

Tank met mijn BMW fiets ook enkel 98.
Voelt soepeler en loopt ook net wat mooier met 98 is ook mijn beleving. Hier geen tankpas, maar zoveel rijden we niet en ik drink zelf ook geen bier van de Aldi dus de meerkosten heb ik er wel voor over. Eerst maar eens een paar tankjes proberen.

Normaal klinkt zo'n B48 als ie koud is best agrarisch trouwens. De Mazda was niet veel beter overigens, ook een direct ingespoten blok waar je de injectoren lekker hoorde nagelen.

Video van tijdje terug (met E10 erin)
video: [youtu.be]
Het doet eerst zeer aan de portemonnee maar 98 tanken is bij mij nu een gewoonte. Ik kijk niet eens meer naar de prijzen van 95.
Klopt, ze nagelen de eerste 60 seconden wel even, maar dan is het ook weer voorbij.
Klopt, en ook wat lawaaiiger om de katalysatoren op te warmen. Gaat dan ook een klep open in het uitlaatsysteem.
Blok bevalt verder uitstekend, ook nog 0 olieverbruik dus da’s altijd fijn.
Kristian
Klopt, en ook wat lawaaiiger om de katalysatoren op te warmen. Gaat dan ook een klep open in het uitlaatsysteem.
Blok bevalt verder uitstekend, ook nog 0 olieverbruik dus da’s altijd fijn.

Die klep in uitlaatsysteem zorgt ervoor dat de mijne bijna asociaal klinkt 's ochtends bij het starten en wegrijden smiling bouncing smiley

Hoeveel km heeft de jouwe nu gelopen? Ik heb wel vertrouwen in het olieverbruik van dit blok. Mijn 330i verbruikt ook 0 olie na 75.000km en die wordt (zodra de boel warm is uiteraard) niet ontzien. Mijn vorige F31 316i haalde het niet tussen 2 beurten zonder keer olie bij te vullen.

Die klep in uitlaatsysteem zorgt ervoor dat de mijne bijna asociaal klinkt 's ochtends bij het starten en wegrijden smiling bouncing smiley

Ja, doet ie hier ook. Ik hou er wel van. Uitlaatgeluid is sowieso wel prima. Als je het raampje op een kier hebt hoor je een lekkere zware brom.
Bij ver doortrekken klinkt ie ook wel mooi.

Hoeveel km heeft de jouwe nu gelopen?
Gekocht in april met 38k en staat nu op ruim 45k. Gaat (gelukkig) niet zo hard.
98 benzine heeft een iets langzamere verbrandingssnelheid dan 95... Als er 98 in een "op 95" ontworpen motor wordt gedaan zal onder "normale" omstandigheden eigenlijk, door de tragere verbranding, de piekdruk wat later in het arbeidsproces van de cilinder liggen. Dit lijkt dan op een ontstekingsverlating van 1 tot 3 graden en geeft een rustigere loop van de motor. Ik weet niet of bij stationair en/of deellast de klopsensor al gaat bijregelen en de ontsteking dan vervroegt. Bij zware belasting zal de klopsensor wel gaan bijregelen om de destructieve "high speed knock" tegen te gaan. Dit "pingelen" bij zware belasting is een enorm probleem bij down sized turbo motoren en vergt ook koeling (verrijking) van het brandstofmengsel en verklaart dat dit type motoren dan veel meer verbruiken dan dat je logischerwijs zou verwachten.

O ja, door de toevoegingen ruiken de uitlaatgassen anders.... ;-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2021 11:22 door Pietzoveel.
Kristian

Ja, doet ie hier ook. Ik hou er wel van. Uitlaatgeluid is sowieso wel prima. Als je het raampje op een kier hebt hoor je een lekkere zware brom.
Bij ver doortrekken klinkt ie ook wel mooi.

Hoeveel km heeft de jouwe nu gelopen?
Gekocht in april met 38k en staat nu op ruim 45k. Gaat (gelukkig) niet zo hard.

En dan heb ik nog de 340i dempers erop wat voor wat extra geluid zorgt. Aanrader, ook al vinden sommigen het misschien wat “wel willen niet kunnen”.

Dat is rustig met de kilometers inderdaad. Opzich prettig, kan je heel wat jaren vooruit voordat de psychologische 100k grens in zicht komt. Hier is het 100km enkele reis naar de vriendin. Dat tikt aan zolang we niet samen wonen. Doe nu 25k privé per jaar (+10k op de motor).
Kristian
Ik denk dat het ook een blijvertje is deze. De nieuwere BMW's vind ik zeker niet mooier en de vooruitgang zit met name op het digitale vlak waar ik niet zoveel mee heb. Geldt eigenlijk voor de meeste nieuwe auto's. Zo vind ik de Golf 8 ook een achteruitgang t.o.v. de 7.

In de categorie first world problems heb ik dit ook. Ik vind de F31 die ik nu heb veel mooier dan de G21. Exterieur dan toch, van binnen is de nieuwe wel beter maar net zoals jij zegt interesseren die digitale zaken en assistentiesystemen me ook niet zo. Mijn auto heeft vrijwel alle opties die ik nodig heb/ graag wil. En ik zie inruilen op een G21 gewoon niet zitten. Mijn auto is nu 3 jaar, my 2018, nul problemen, km stand 80k en ik denk dat ik er nog minstens 3 jaar bij ga rijden.
Heb een G20 als leenauto gehad en die reed nog net iets lichtvoetiger maar daardoor ook nerveuzer. Niet perse fijner. Interieur is zeker meer hightech in de nieuwe maar daardoor ook wat killer. Natuurlijk wel afhankelijk van gekozen materialen en kleuren.

Zie dat in Duitsland wel wat 340i uitlaten worden aangeboden. Prijzen vallen ook wel mee. Ben wel beniewd hoe zoiets klinkt.
De 100k grens is zeker nog niet in zicht. Maar misschien wel beter om daar gewoon lekker overheen te gaan. Over 3 jaar niet verstandig om nog weer te investeren in een jonge benzineauto en de EV-alternatieven zullen dan nog niet betaalbaar/aantrekkelijk genoeg zijn.
Ik heb je topic weer even door gebladerd. Zit te denken wat ooit de Focus moet opvolgen. Nog wel even sparen hoor. Een nieuwere Fcous kan of een Proceed en dan met iets meer vermogen. Maar wat schiet ik er verder mee op? Zit daarom nu ook aan zo'n 3 serie te denken. Ik hoef niet zo nodig veel nieuwer (2013), maar meer vermogen en de luxe (qua look and feel) en het rijgedrag van zo'n 3 serie bevallen me wel. Als het weer kan moet ik er maar eens mee gaan rijden.
Toen ik net mijn rijbewijs had ben ik met iemand met zijn E46 330 Touring op en neer geweest naar Parijs. Die rit herinner ik me nog goed, wat een fijne auto!
Gewoon doen, Barri! Desnoods ST en Ecoboost beide opruimen en 1 leuke BMW terug.
uwbuurman
Gewoon doen, Barri! Desnoods ST en Ecoboost beide opruimen en 1 leuke BMW terug.
Dat is inderdaad de denkrichting voor over een jaartje ofzo.
Kan het je zeker aanraden hoor. Echt een auto waar je elke keer weer met plezier in stapt en die gewoon helemaal gelukt is. Voor mij is een 3-serie ook echt de auto die alles weet te combineren. Een ruime, sportieve en ook comfortabele rijdersauto. Meer heb ik niet nodig.
En wat je zegt, of je nu eentje uit 2013 pakt of een nieuwere, dat maakt niet zoveel uit. Het blijft een fijne auto.
Ik reed jaren geleden weleens mee met mijn collega. Die had in het begin E46's en daarna de F30. Ondanks dat mijn eigen auto een stuk recenter was, was ik zo onder de indruk van het rijden in die BMW's.

Eentje met veel cylinders is zeker leuk, maar de momenten waarop je wat aan het vermogen hebt zijn wel beperkt. Met de viercylinders kom je echt nooit te kort. Mijn 320i heeft 184pk en zou eenvoudig naar 260pk kunnen. Ik heb totaal niet die behoefte. Ook nu doet ie het allemaal zo moeiteloos en soepel. Heel verschil met de Mazda die je echt moest laten werken om het vermogen eruit te krijgen. Ook leuk hoor, maar niet het machtige gevoel dat de BMW me geeft.

Deze week nog in een extra stukje BMW geinvesteerd. Eentje voorop de trekhaak. Wilde graag een nieuwe fietsdrager en die van BMW is natuurlijk perfect. Niet goedkoop, maar met de nodige korting en een mooie aanbieding was het te overzien. Het is bovendien een Uebler die onder eigen naam nog veel duurder is. En met BMW erop staat natuurlijk wel heel mooi. Komende week dus weer eens de MTB achterop.

Dank voor je reactie!
De Focus bevalt uitstekend, maar bij de Fiesta merk ik hoe fijn het is om 'iets' onder het pedaal te hebben. En zo'n BMW blijft trekken maar vind ik wel wat duur. Maar net als jouw afwegingen : wat schiet je op met een nieuwer model van hetzelfde, in jouw geval de 6. Daarom wel herkenbaar! Jij hebt overigens wel een vrij recente 3,niet veel ouder dan de grijze Mazda toch?
Ik zou dan ook denken aan een 320. Automaat hoeft niet, maar is wel fijn.

Fietsendrager : een Uebler is top, en leuk dat dit dan de BMW uitvoering is!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2021 12:42 door Barri.
@ Kristian,

Een 6 cilinder lijn loopt zoveel rustiger dat ik die zelfs zou verkiezen boven een 4 cilinder met meer vermogen. Vooral de lineaire vermogensopbouw van een atmosferische 6 cilinder is fijn.
Past deze ok achterop de caravan, of heb je daar iets anders voor?
Een 3-serie is zeker niet goedkoop nee. De grijze 6 was een afgeladen Signature uit 2018 en nu voor hetzelfde geld een relatief eenvoudige 320i uit hetzelfde jaar, met iets meer km’s. Maar ik mis de Mazda geen moment.
Automaat zou ik zeker doen. Rijdt zoveel mooier. Past ook echt bij een 3-serie.

En natuurlijk is een 6 in lijn nog veel mooier, maar dan had ik voor hetzelfde geld een veel oudere auto met veel meer km’s. Ik vond dat te gortig worden al stond er ook een mooie 335i uit 2015 toen ik de mijne kocht.
Persoonlijk vind ik dat de 318i al geweldig rijdt en bij normaal gebruik niks tekort komt. Had het ook prima kunnen doen.
Op de dissel van de caravan een simpele Thule. Wellicht dat ik nog een keer een set dakdragers regel via Marktplaats zodat er ook een fiets op het dak mee kan. Kinderen worden wat groter en dan is het leuk om fietsen mee te kunnen nemen.
Maar goed, zomervakantie lijkt heel ver weg met de huidige berichtgeving crying smilie
Ik zou de camping in NL alvast gaan boeken, camping de waterwolf, dicht bij Buurman en dan kan je ook je rondje touren, en de bbq bij mij staat klaar.
BMW blijft een gaaf merk, heb zelf nu een Mini, maar kan best zijn dat er bij mij in de toekomst een leuke 1 serie of een 2 serie coupè komt.
Mooie omgeving daar A3 White. Meestal staan we jaarlijks wel een paar dagen in de buurt van Buitenpost. Hoop echt dat er weer betere tijden aankomen. Rondje toeren en bbq is natuurlijk supergezellig.

@JFR, je hebt met je Mini al een BMW hé. Zelfde blok dat in mijn 320i ligt alleen klinkt ie bij jou wat leuker. Zonder gezin is zo’n Mini natuurlijk geweldig.
Och er zijn zoveel mooie plekken in Nederland. Waddeneilanden (polder, bossen, heide en strand in één). Salland, Twente, Utrechtse Heuvelrug, Berg en Dal bij Nijmegen, de Veluwe, Maastricht en omgeving etc etc. Ondanks dat ik bijna 37 gaan we elk jaar met het gezin (mijn moeder en mijn broer en zus) een weekje in Nederland op vakantie. Altijd genieten

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2021 19:51 door MCW.
Genoeg mooie plekken inderdaad. Vechtdal waar wij wonen ook prachtig. Wel veel fietsers dus uitkijken als je er met de auto een wat sportievere rijstijl op na houdt.
Heb ook wel weer zin om in Duitsland te gaan rijden. Harz bijvoorbeeld is erg mooi en rustig.
@kristian, Buitenpost is 10 minuutjes......te noorden van Buitenpost is het ook leuk rijden, weinig bos, af en toe een paard, koe, molen en niet al te veel fietsers.
A3 White
@kristian, Buitenpost is 10 minuutjes......te noorden van Buitenpost is het ook leuk rijden, weinig bos, af en toe een paard, koe, molen en niet al te veel fietsers.

En allemaal in de buurt van Buur. Zowel loods, vakantiehuis als woonhuis...

@witte A3, is uw BBQ al winterklaar???

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2021 22:20 door uwbuurman.

Meestal staan we jaarlijks wel een paar dagen in de buurt van Buitenpost.

Buitenpost..je zal er maar wonen..smiling smiley Welke camping sta je dan Kristian?
Zwager en schoonzus wonen er dus komen er nog weleens. Blauforlaet gestaan en keer Jilddijksheide. Prima voor paar dagen met familie. Simpele minicampings.
Zelf overigens ook opgegroeid in Friesland dus ken de provincie wel redelijk.
Dat zijn mooie rustige plekje sinderdaad. Grappig. Zal eens opletten als ik ooit eens een zilvergrijze BMW in deze regionen zie.
In het begin wat is wat sceptisch op de kleur van jouw BMW maar hoe meer plaatjes ik zie hoe mooier hij wordt..thumbs up
Jeltingalaan zou je hem een keer kunnen zien staan (als we weer op visite kunnen).
Ik ben wel blij met het zilvergrijs. Wilde absoluut geen wit of zwart op een BMW. In eerste instantie een lekker kleurtje als Estoril blauw of Valencia Orange.
Er viel alleen niet heel veel te kiezen. Mineral Grau staat ook altijd wel netjes maar dit Glacier Silber had niet meteen de voorkeur.
Maar inmiddels vind ik het een mooie kleur. Contrast met zwarte accenten is mooi en de lijnen vallen met deze kleur niet weg. Daarnaast ook tijdloos en neutraal.
Had 5 jaar geleden niet kunnen bedenken dat er ooit twee zilvergrijze Duitse auto's op de oprit zouden staan.
@buur, bbq 365/7/24 vlees / kip / vis altijd op de bbq hier, alleen de gehaktballetjes, grote eten we niet, worden binnen bereid.

Jeltingalaan zou je hem een keer kunnen zien staan (als we weer op visite kunnen).
Ik ben wel blij met het zilvergrijs. Wilde absoluut geen wit of zwart op een BMW. In eerste instantie een lekker kleurtje als Estoril blauw of Valencia Orange.
Er viel alleen niet heel veel te kiezen. Mineral Grau staat ook altijd wel netjes maar dit Glacier Silber had niet meteen de voorkeur.
Maar inmiddels vind ik het een mooie kleur. Contrast met zwarte accenten is mooi en de lijnen vallen met deze kleur niet weg. Daarnaast ook tijdloos en neutraal.
Had 5 jaar geleden niet kunnen bedenken dat er ooit twee zilvergrijze Duitse auto's op de oprit zouden staan.

Die straat is helemaal aan andere kant van het dorp waar wij wonen dus kans is erg klein..smiling smiley

Tsja en qua kleuren heb je bij een occasion gewoon bijzonder weinig keus en moet je echt mazzel hebben om een kek kleurtje te scoren.
Toch vaak zwart, wit of zilver- en grijstinten. En als de auto verder perfect is laat je een auto niet om de kleur staan...
Vandaag de fietsendrager even uitgetest. Moet in deze barre tijden toch een beetje fit proberen te blijven natuurlijk smiling smiley
Fijn ding. Makkelijk te installeren en fiets staat er stevig op. En past ook mooi bij de auto zo'n BMW fietsdrager.
Elektrisch inklapbare trekhaak is ook een mooie optie. Blijft mooi om te zien hoe het ding met een druk op de knop tevoorschijn komt en ook weer onder de bumper verwijnt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-01-2021 18:33 door Kristian.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.