Kristian: VW Up! Cup 2014 | BMW 320i Touring M-sport 2018

Gepost door Kristian 
Dank je Bofkont. Ben er ook heel blij mee, echt een genot om mee te rijden. Alles klopt gewoon en het gevoel dat zo'n BMW me geeft is niet te vergelijken met de Japanners hiervoor. Al moet ie zich natuurlijk nog gaan bewijzen als het gaat om de kwaliteit.
Eens een BMW, altijd een BMW wordt weleens gezegd. Ik kan me er best wat bij voorstellen. Al doet de nieuwe generatie modellen me eigenlijk niet zoveel.

Maar, ik lees dat jij ook weer een fantastische Z4 hebt aangeschaft. Die moet ik nog maar even een keer bewonderen!
Quote
Kristian
Eens een BMW, altijd een BMW wordt weleens gezegd. Ik kan me er best wat bij voorstellen.

Qua rij-eigenschappen en beleving vallen de meeste andere merken mij eigenlijk altijd tegen. Ik heb een paar jaar Volvo, Audi en Volkswagen gereden, maar ben toch erg blij dat ik weer een BMW rijd. Het zijn nuances en het is ook persoonlijke voorkeur, maar ik zie mezelf niet snel meer een ander merk kopen.
Iemand in mijn omgeving reed ook altijd BMW, waarom? 6-in-lijn motoren, achterwielaandrijving en fijne rij eigenschappen. Inmiddels is hij geswitched naar een A4. Tijd heeft hij volgehouden dat zijn audi veel fijner was. Maar dat zit het meer in dat die veel moderner is met allerlei snufjes. Puur het rijden durft hij nu wel toe te geven dat de BMW's die hij hiervoor had stiekem veel fijner en leuker waren.

Hij heeft ook in mijn auto gereden. Hij was heel verbaast over dat de auto helemaal niet zweverig aan voelt en heel strak stuurde dan vroegere mercedes modellen die hij eerder had gereden. Maar zijn volgende auto word gewoon weer een BMW gok ik zo. grinning smiley ... dus misschien klopt het wel een beetje.

Al ben ik een ex-BMW rijder. Ik vind de modellen niet altijd even mooi tegenwoordig. Uitrusting valt wel vaak tegen, maar misschien is het een kwestie van wennen aan de looks. Ik begin nu pas een beetje aan het design van de E60/E61 te wennen en te waarderen grinning smiley
Maar de tijd dat BMW's echt significant betere rij-eigenschappen hadden dan de concurrentie ligt inmiddels ook wel achter ons. Onlangs met een 418i GC uit 2018 gereden, een E90 vond ik fijner rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-10-2020 16:02 door 406c.
Leuk Kristian, komend voorjaar gaan we dat zeker eens doen!
Ben ook zeer benieuwd naar die knappe 3 serie van jou.
Bof, Kris, app ff dan, zet ik er ook een BMW bij.

@rijden in een BMW, het zal ook echt een gevoel zijn. Mijn BMW's rijden fijner dan mijn ex A4 B8 avant. Maar dat was wel een hele mooie auto. Gewoon minder passend bij mij. Omgekeerd ken ik ook echte Audi-adepten. Hier op het Forum kennen we uiteraard Vincent als mooi boegbeeld daarvan. Ook goed. Ik hou het bij BMW, een ander bij Audi.

Maar ja, het staat al op je stuur... O, O, O, O(wwwww)

smiling smiley
Leuk Uwbuurman!!
Maar we kunnen natuurlijk ook samenkomen in die mooie werkplaats van je, prachtige omgeving ook.
Tja het Bmw gevoel, weinig wagens die zo lekker sturen en communicatief, Audi vind ik persoonlijk belabberd sturen.
Zelf een S3 quattro gehad in het verleden en ook recente moderne Audi's wel gereden, stuk voor stuk afstandelijk en ze betrekken je totaal niet bij het rijden.
Vind het wel mooie auto's maar heb er helemaal niets mee verder.
Tot de F30 van Bmw vind ik alles geweldig sturen, wat daarna komt heb ik niet gereden en kan ik ook niet over oordelen.
Goed plan. Mooi lichtpuntje in deze donkere dagen. En ik weet wat voor fantastisch spul je hebt uwbuurman. Lees nog weleens je topic op een ander forum.
Voorjaar is trouwens nog wel heel ver weg crying smilie

Natuurlijk zijn er meer merken die fijn rijdende auto's bouwen. Mijn Mazda's reden lekker en een Ford rijdt ook uitstekend. En toch kan ik ze niet vergelijken.
In de BMW klopt naar mijn mening gewoon alles. Interieur, stoelen, zitpositie, aandrijflijn, multimedia, materialen en bouwkwaliteit, alles is van eenzelfde hoge niveau.
Heb geen ervaring met Audi en Mercedes, maar BMW spreekt me echt meer aan. Overigens ook genoeg BMW's van nu die ik helemaal niks vind.
Als jullie dan een rondje rijden heb ik de koffie klaar.
Linker koplamp is recentelijk vervangen vanwege condensvorming. Ik zie dat de rechtse ook behoorlijk aangeslagen is/blijft. Gisteren even gereden en ziet er nu een dag later nog zo uit. Producteigenschap of hoort dit wat jullie betreft echt niet? Ziet er wat mij betreft niet premiumwaardig uit in ieder geval.

Hebben vrijwel alle BMW's last van. Staat niet echt mooi, maar ik zou me er niet echt zorgen om maken. Als je ze vervangt is het waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voordat ze weer last van condensvorming krijgen.
Heeft de V40 ook last van: beide koplampen. Verkoper gaf aan dat dat vanzelf minder moest worden, want kwam door het wat intensiever reinigen; het is een lichte condens (dus geen grote druppelvorming) dus zou kunnen natuurlijk.
Maar ik hou het ook in de gaten, want ik heb er toch altijd wat vraagtekens bij.
Ik heb het met mijn auto ook zoals je had gezien in mijn topic. Is wel weer verdwenen uiteindelijk.

Ik zit ook nog in de garantie, maar om nu een complete koplamp te claimen van meer dan 1000 euro voelt ook een beetje gek, wetende dat het een kwestie van tijd is voordat het weer terug komt.

Zal technisch gezien vast geen punt zijn, maar niet premium waardig inderdaad (en eigenlijk vind ik het ook niet passen bij niet-premium merken)
Doordat LED-koplampen minder warmte ontwikkelen droogt het ook minder snel is mijn idee.
Ik heb al 1 nieuwe koplamp a 1500 euro gemonteerd gekregen. De tweede ook nog claimen ben ik ook wat terughoudend in. Zeker als het een veelvoorkomend issue is waarbij ook geen (corrosie) schade ontstaat op lange termijn aan de electronica in de lamp.
Als het puur cosmetisch is, kan ik er wel mee leven al vind ik het niet horen. Koplampen worden trouwens door Hella geproduceerd, een toeleverancier die voor veel autofabrikanten verlichting maakt.
Ja dat gevoel met warmte heb ik ook

vroeger had ik ook eens vocht in de lampen. om problemen met de APK te voorkomen heeft de garage de auto even met (halogeen) grootlcht aan gezet. Was alles wel een keertje weg cool smiley Maar dat gaat dus tegenwoordig wat lastiger.

Denk dat mijn lampen ook wel van Hella zijn, net als de meeste duitse koplampen
Quote
Kristian
Linker koplamp is recentelijk vervangen vanwege condensvorming. Ik zie dat de rechtse ook behoorlijk aangeslagen is/blijft. Gisteren even gereden en ziet er nu een dag later nog zo uit. Producteigenschap of hoort dit wat jullie betreft echt niet? Ziet er wat mij betreft niet premiumwaardig uit in ieder geval.
Je krijgt er zeker geen premium gevoel van maar helaas is het gangbare snit. Moet je eens Mercedessen letten, die hebben er ook gigantisch veel last van.
Quote

Je krijgt er zeker geen premium gevoel van maar helaas is het gangbare snit. Moet je eens Mercedessen letten, die hebben er ook gigantisch veel last van.

Klopt grinning smiley hoewel bij mij het maar een beetje is ga ik er wel melding maken in de garantieperiode. mocht het over een tijdje veel erger worden dan heb ik de klacht in ieder geval gemeld in de garantietermijn.
Zo doe ik het ook. In mei moet ie voor de beurt naar de dealer en evt. mankementen geef ik dan door. Nog tot april 2022 garantie dus wel een stukje zekerheid. En BMW schijnt ook redelijk coulant te zijn als er toch wat gebeurt.

Zaterdag beide lampen even drooggefohned vanaf de buitenkant. Een zien of het nu wegblijft.
Quote
Kristian
Koplampen worden trouwens door Hella geproduceerd, een toeleverancier die voor veel autofabrikanten verlichting maakt.

Die op je BMW hebben andere inleg dan de "aftermarket" van Hella zelf. Verder 100% gelijk, maar in die van BMW staat BMW adaptive LED en in die aftermarket Hella staat Hella advanced LED. Na een fiets tegen de auto, verder zonder schade behalve de koplamp, heb ik van beide 1 in de auto...

Erger me er wel daaraan, maar te duur om even te vervangen, voor iets wat 99% van de mensen niet ziet. En ze zijn ook echt 100% afgezien van die paar letters. Zelfde fabricagelijn in dezelfde fabriek.
Quote

maar in die van BMW staat BMW adaptive LED en in die aftermarket Hella staat Hella advanced LED. Na een fiets tegen de auto, verder zonder schade behalve de koplamp, heb ik van beide 1 in de auto...

Erger me er wel daaraan, maar te duur om even te vervangen, voor iets wat 99% van de mensen niet ziet. En ze zijn ook echt 100% afgezien van die paar letters. Zelfde fabricagelijn in dezelfde fabriek.

zeg maar gerust dat 99,9 % het niet ziet. maar als je het eenmaal weet dan is dat wel vervelend natuurlijk grinning smiley zeker als autoliefhebber
Fijn om te lezen dat ik niet de enige 'pietje precies' ben. Maar zijn de Hella-units dan ook een stuk goedkoper/minder duur? Ik heb overigens de gewone BMW LED koplampen.
Heb ook geen enkel rijhulp-systeem dus mijn Bimmer is echt nog old-school in tegenstelling tot de grijze Mazda die ik een blauwe maandag heb gehad. Die had wel alles aan boord. Adaptieve cruise control was best aardig, maar verder mis ik helemaal niks. Automaat en een lekkere turbomotor vind ik voldoende.
Enige wat ik jammer vind is dat ik ook de standaard audio heb. Rijden meestal met hele gezin erin dus dan heb je ook niet zoveel aan een concertzaal, maar een tikje beter zou wel mooi zijn. Een Eton setje zou al een mooie verbetering zijn en is plug&play dus dat gaat nog wel een keer gebeuren.

Voor het voorjaar heb ik al wel een wensenlijstje:
- voorbumper spuiten (steenslag en beschadigingen)
- wisserarm vervangen (beetje vaal aan 1 kant)
- naven en remklauwen lakken (gewoon zilvergrijs want blauw of rood alleen mooi met performance remmen)
- nieuwe blackchrome sierstukken op de uitlaat (beetje verweerd). Een Eisenmann einddemper klinkt overigens ook wel lekker op een 320i .
- evt. diffuser achterzijde in hoogglans zwart (is standaard antraciet maar die kleur komt nergens terug) en zwarte spiegelkappen.
- Eton B100W speaker upgrade

Staat nu net 45k op de teller dus sinds aankoop in april nu 7k mee gereden. Duurt dus nog wel even voor de eerste ton op de klok staat.
Quote
AsconaGT
Zeg maar gerust dat 99,9 % het niet ziet. maar als je het eenmaal weet dan is dat wel vervelend natuurlijk grinning smiley zeker als autoliefhebber

Precies dat. Once you see it, you can't unsee it...

@Kris, ik heb de h3le rommel erop, tutti lampioni. Dus adaptief, bochtendinges etc. De koplampen zijn helemaal identiek, van dezelfde productielijn, maar Hella mag ze alleen met hun eigen naam verkopen, niet met BMW erin. Scheelt ongeveer 250 euro.

BMW doet dat met alle toeleveranciers. Ik koop ook wel Lemförderspullen, dat is een van de OEM leveranciers bij BMW. Van het voorjaar had ik draagarmen en reactiestangen aan de voorzijde van de e91, die komen van Lemförder. Waar op.de oud3 set een bmw logo is gegoten is op de nieuwe dat logo eraf geslepen. Verder 100% identiek, 25% van de prijs. Zelfde met een reservoir en filter van de stuurbekrachtiging van mijn e30. ZF is de oemleverancier daarvan, potje is 100% gelijk, tot de gietnaad, nummers en alles aan toe, naar het logo is eraf gefreesd. 20% van de BMW prijs...
En hoe is het met de up? Die sneeuwt een beetje onder hier cool smiley drinking smiley
Het Upje doet het prima. Fijn karretje en zou al enige auto ook prima kunnen voldoen. Zit goed, passen er met ons vieren in, 100 km/uur doet ie ie fluitend en voelt ook gewoon als een degelijk karretje. Staat nog geen 30k op de teller dus net ingereden. Hoewel, het is natuurlijk wel een VW dus dat zou weleens tegen kunnen vallen.
Tot nu toe 100% betrouwbaar gebleken in de 20k die we er inmiddels mee gereden hebben. En het leuke is dat een 2014 Up met een ton op de teller nog voor meer geld wordt aangeboden dan dat wij voor deze twee jaar geleden hebben neergeteld. Goede koop geweest dus.

Maar dat neemt niet weg dat ik ook weleens verlekkerd kijk naar een leuke (oranje) Mini Cooper, BMW Z4 of een leuke klusauto. Maar dat is helemaal niet slim. De Up is lekker praktisch en prima voor de ritjes waarvoor ik de BMW niet wil inzetten. Rijplezier biedt de Up wat minder maar is daar ook niet voor bedoeld. Dan had ik beter de Swift Sport kunnen houden.
Gewoon een saaie maar ook best fijne VW dus.
Quote

Het Upje doet het prima. Fijn karretje en zou al enige auto ook prima kunnen voldoen. Zit goed, passen er met ons vieren in, 100 km/uur doet ie ie fluitend en voelt ook gewoon als een degelijk karretje.

herkenbaar big smile smiley

ik zei laatst tegen mijn vrouw nog; 90% van de ritten kunnen we prima met de up af. zeker in coronatijd waarbij er minder kilometers worden gereden. Het is met name vakanties, weekendjes weg, of als je een keer iets groters moet vervoeren waar de up echt tekort komt. Doordat beide auto's veel stil staan word nu vooral de up veel gepakt. Tot op heden een prima karretje om van A naar B te gaan.
Quote
Kristian
Gewoon een saaie maar ook best fijne VW dus.

Dat geldt eigenlijk voor de meeste VW's. Saai, vrij duur maar in de dagelijkse praktijk gewoon hartstikke fijn.
Quote

Dat geldt eigenlijk voor de meeste VW's. Saai, vrij duur maar in de dagelijkse praktijk gewoon hartstikke fijn.

hartstikke fijn is ook wat overdreven. tongue sticking out smiley Prima auto om van A naar B te gaan zonder gekkigheid als je het kort wil samenvatten. Leuk word het nooit bij de meeste modellen, maar grote teleurstellingen ga je ook niet krijgen. Zelfs de kwaliteit lijkt de laatste tijd weer wat beter thumbs up
Absoluut een prima auto. Vergeleken met de Swifts hiervoor meer ruimte voorin, betere stoelen en op de snelweg een stuk stiller. Enige dat ontbreekt is een axiale verstelmogelijkheid van het stuur. Leuk dat de stoel een gigantisch eind naar achteren kan, maar dan zijn je armen te kort om bij het stuur te kunnen.

Hier wordt de BMW alleen maar gebruikt voor wat langere ritten met het gezin en als ik zelf voor de lol een stukje wil rijden. Naar de supermarkt, sport en de stad gaan we met de Up. Zeker dit jaar hadden we afgezien van de vakantie prima met alleen de Up het afgekund. Maar de auto is voor mij meer dan een vervoermiddel. Anders had ik beter een 10 jaar oude Avensis kunnen nemen voor de BMW.
Toch dit jaar nog maar even de dealer opzoeken. De nieuwe koplamp begint steeds meer op een aquarium te lijken. Vast met montage iets niet goed gemonteerd.
Dat kan zeker nooit de bedoeling zijn, hoop dat het snel is opgelost.
Met een 10 jaar oude Avensis had je daar geen last van gehad tongue sticking out smiley
Nee dat zou goed kunnen. Maar liever een auto waar ik met heel veel plezier in rij en die niet 100% foutloos is, dan een saaie maar perfecte Toyota.
Zo slecht zal BMW trouwens ook niet zijn want anders zat zo'n nieuwe Toyota Supra echt niet vol met BMW-techniek.

Nog tot april 2022 garantie op mijn Dreier dus maak me nog niet zoveel zorgen. Kan daarna altijd nog gaan voor een GR Yaris als de Bimmer uit elkaar valt.
Dat is inderdaad (te) veel naar mijn mening.

Ik ga er van uit dat dit gewoon prima opgelost gaat worden
Quote
Kristian
Toch dit jaar nog maar even de dealer opzoeken. De nieuwe koplamp begint steeds meer op een aquarium te lijken. Vast met montage iets niet goed gemonteerd.

Hier had mijn F11 ook veel last van. Is uiteindelijk door de dealer opgelost door een extra gaatje te boren.
Ik heb gehoord dat er fabrikanten zijn de bepaalde 'dingen' in de koplamp hebben om dit te voorkomen. Geen idee hoe of wat eigenlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2020 13:31 door AsconaGT.
Oef, dat is wel erg veel inderdaad. Bij was het gewoon een lichte waas, maar dit zijn dikke druppels...heel verschil.
Droogt ook niet dus zeker niet goed. Ziet er ook niet uit.
Maar gelukkig wordt ie maandag meegenomen naar de dealer en gaan ze het oplossen. Schijnt dat er wel ontluchtingselementen/ventilatoren in de unit zitten. Denk dat er hier met de montage van de nieuwe koplamp iets niet helemaal goed is gegaan.
Dit is inderdaad wel flink meer dan normaal is. Ik hoop dat het goed opgelost wordt, maar dat lijkt wel goed te komen.
Quote
Kristian
Droogt ook niet dus zeker niet goed. Ziet er ook niet uit.
Maar gelukkig wordt ie maandag meegenomen naar de dealer en gaan ze het oplossen. Schijnt dat er wel ontluchtingselementen/ventilatoren in de unit zitten. Denk dat er hier met de montage van de nieuwe koplamp iets niet helemaal goed is gegaan.

Daar ben ik benieuwd naar, naar die ontluchtingventilatiedinges.
Na een jaar weer eens aan het rondkijken op het AW forum en wat topics van oude bekenden aan het doorlezen. Wat een gave 3 heb je gescoord! Het verrast me niet eerlijk gezegd. Doet me denken aan mijn vorige al was dat een 316i.

Ik kan de zwarte spiegelkappen wel aanraden om het af te maken trouwens. Die heb ik affabriek meebesteld en staat toch wel erg dik icm de andere shadowline afwerkingen.

En hoe bedoel je dat je het stuur niet axiaal kan verstellen? Voordeel van een F3x is juist dat ik het zo lekker ver naar me toe kan trekken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2020 15:15 door Springbok.
He Bokkie, zat van de qeek nog aan je te denken met je 330i en scheiding en motorrijden met je nieuwe Springbokkin... how's life?
Ha Springbok, lang geleden! Hoe gaat ie tegenwoordig? Heb je de 330i nog of inmiddels ook al aan de EV?

Ben erg blij met de BMW, echt een fantastische auto. Het moest er natuurlijk ook een keer van komen, ik had het er al te lang over.
Geen spijt van en het geeft ook wel rust want ik kan me geen betere auto wensen.

Zwarte spiegelkappen wil ik het voorjaar doen, tegelijk met het spuiten van de voorbumper die wat steenslag heeft. Nog niet helemaal zeker of het echt een verbetering is, maar eenvoudig weer aan te passen.

Zitpositie in de BMW is perfect en stuur kan inderdaad lekker ver naar je toe. Ik had het dan ook over de Volkswagen Up die we erbij hebben. Daar kan de stoel heel ver van naar achteren en de stoelen hebben ook een lekkere lange zitting, maar helaas kan het stuur niet naar je toe. Voor een A-segment auto echt niks te klagen, ruimer voorin dan de Mazda 6.
Hier alles goed! Ik heb mijn nieuwe passie gevonden in motor rijden (ook samen met vriendin idd winking smiley) en motoren, dus iets minder tijd voor auto’s.

Ik rij de 330i nog, leaser waarmee ik nog 20 maanden “moet”. Bevalt nog super! Normaal wil ik na 2 jaar wel iets nieuws maar nu eigenlijk nog geen behoefte aan. Snap dus helemaal dat je uiteindelijk blij en tevreden bent met je keuze Kristian!

Heb je trouwens al iets gedaan met Bimmercode? Ik heb daar wat kleine dingen mee gedaan, met name qua verlichting, bijv dat mijn achterlichten altijd branden, ook overdag. Geen must haves maar wel gewoon leuk.

Uit mijn hoofd:
Achterlichten permanent aan
Welkomstverlichting mistlampen
Start-stop standaard uit
Deur verlichting aan bij achteruit rijden
Piep bij auto van/op slot
Achterklep dicht met afstandsbediening zonder dat je ingedrukt hoeft te houden
M opstartscherm navi
Welke obd adapter gebruik jij daarvoor? En waar heb je die gekocht? Tijdje geleden heb ik er eens naar gekeken, de meeste van de adapters die ze zelf verkopen kan ik gebruiken voor de e91 en de f31, dus dat is wel interessant, maar moet uit de USA komen. Geen groot probleem, natuurlijk. Maar dus benieuwd hoe jij dat hebt geregeld.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.