Kristian: Mz6+Up!

Gepost door Kristian 
Re: Kristian: Mz6+Up!
11-09-2018 21:26
Die Bluemotion veren zijn wel gebruikt te vinden toch? Wellicht bij BM onderdelen?
Toch jammer, op standaard veren is het net een cross-up. Maar ach ding wordt alleen voor korte stadsritten gebruikt dacht ik? Dan zou ik de BM veren nemen als goede tussenoplossing, alsnog stukje steviger dan affabriek non BM veren.
Zonde voor de looks, maar wel begrijpelijk als je je eraan ergert. Verlaging staat zeker heel veel beter, maar zonder verlaging was het ook geen schande. De velgen doen al veel vergeleken met toen je hem kocht.
Is er geen optie die meer comfort biedt? Onze Aygo is rondom ook 3 cm verlaagd met Toyota Motorsport vering, hierbij ook nog 195/45R15 banden, maar qua comfort vind ik het niet veel anders dan de Aygo van de buren die stock is.
Ik ben al even aan het kijken naar een setje Bluemotion veren. Lijkt mij een mooi compromis.
Zeker waarvoor wij de Up! gebruiken is een beetje comfort wel fijn.
Verder bevalt ie trouwens prima. Het is geen auto waar je je nog even voor omdraait als je hem hebt geparkeerd maar dat hoeft ook niet. Heb ik bij de Mazda nog wel steeds.
Is er een optie voor inruilen van de veren?
Jammer. Ik had na mijn initiele schrikreactie op de rijkwaliteit een moment van bezinning en op dit moment wil ik er niet meer van af....

Tsja, afremmen voor drempels is dan wel het compromis wat ik wil nemen voor een auto die voelt alsof er bakken te weinig vermogen zitten en die met 170 op de teller nog niet aan het einde van zijn top zit qua chassis. Neem daarmee het betere remgevoel erbij en het plaatje is compleet.

Je kocht de Up! natuurlijk met weinig km en je hebt de standaard dempers niet vervangen voor tenminste nieuwe exemplaren. Het kan zijn dat die dempers gewend waren aan de travel van de originele veren en je dus compleet nieuw moet.
Het echt soepele gevoel in het chassis kwam ook pas na een km of 8000. Het is dan echter geen goedkoop geintje meer.
Dat Eibach setje is op Marktplaats wel makkelijk te verkopen denk ik zo.
Na 10.000 km verwacht ik (zelfs bij een VW) dat de dempers nog in nieuwstaat zijn. Wat ik wel overal lees is dat originele dempers op geen enkele auto echt geschikt zijn voor kortere veren. Met speciale Bilstein dempers zou je als ik de ervaringen leest meer comfort overhouden en is ie minder springerig.
Dat is me alleen te duur.

Ik had van te voren al wat twijfels dus helemaal onverwacht komt het niet voor mij.
Maar eens kijken of ik hem kan inruilen op een Citroen C3 smiling smiley
Marktplaats ging bij mij niet echt....helaas. Geen animo.

Kristian
Na 10.000 km verwacht ik (zelfs bij een VW) dat de dempers nog in nieuwstaat zijn.

Het ging ook niet perse om de dempingsgraad maar het werkzame gebied. Dat verleg je nu namelijk en dat is veelal de reden dat een goede demper die toch al is ingewerkt een verlagingsveer niet kan handelen. En dan kan 10.000 km aan stadsverkeer al genoeg zijn. Zeker als ik kijk hoe mijn oma reageert op hobbeltjes....tongue sticking out smiley

Ik weet dat het in de papieren kan lopen. Bilstein had ik achteraf ook moeten doen...was waarschijnlijk nog net een tandje beter geweest op korte oneffenheden. Maar ik houd wel van een goede stugge auto. winking smiley

Hoe dan ook, het gaat erom dat jij er tevreden mee bent, en dan is terug wisselen zo gebeurd.
Een nieuwe set Bluemotion veren heb ik inmiddels gevonden. Echter na wat research heb ik ontdek dat er ook verschil in schokdempers zit tussen de versie met (Bluemotion) en zonder Sportfahrwerk. Ik ben bang dat met alleen een setje veren ik nog steeds niet een harmonieus geheel krijg.
Is er niet iemand met een verlaagde Up! die op de Bilstein staat? Kun je even voelen of het inderdaad zo goed is. Dat helpt misschien in de beslissing.
Nico GTR
Is er niet iemand met een verlaagde Up! die op de Bilstein staat? Kun je even voelen of het inderdaad zo goed is. Dat helpt misschien in de beslissing.

Kan ik niet aanraden, tenminste mensen die naar billstein overschakelen zeggen dat het alsnog stug is. Zelf niet mee gereden, maar aan de hand van die ervaring lijken mij de bluemotion veren de beste tussenweg voor Kristian.
Ben nog steeds aan het twijfelen over de veren. Zo lang ik dat doe laat ik ze maar zitten. Het staat wel erg mooi.
Verder nog wel ideeën om wat dingen aan te passen maar ik merk dat ik daar ook weinig haast mee heb. Staat er eigenlijk zo best prima bij.
De 75 pk upgrade ga ik nog wel doen.

Verder nog wel wat aan het kijken voor een opvolger van de Mazda. Dat heeft ook totaal geen haast overigens. Toch nog weer wat gekeken naar de BMW F31 want die worden best betaalbaar alleen ik lees ook wel het nodige over de N20 motor (distributieketting, oliepompketting) etc.
Kan behoorlijk in de papieren gaan lopen en zeker in mijn geval koop ik dan eentje die niet nieuw meer is en die al een halve ton op de teller heeft staan.

Bovenaan het lijstje staat (nog steeds) de CX-5 van het nieuwe model. Zeker in Soul Red een fantastisch mooie auto. Alleen nu nog boven budget.
CX-5

In ieder geval leuk om wat rond te kijken. Ben alleen ook wel redelijk verwend met de 6. Als ik kijk naar nieuwe auto's uit het C-segment die ook nog enigzins betaalbaar zijn dan valt het meestal erg tegen. Voelt als een stap terug dan. Alleen bij de Golf VII heb ik dat niet.
Het rondkijken is zeker een heel leuk gedeelte van een andere auto thumbs up
Damianw26
Nico GTR

Kan ik niet aanraden, tenminste mensen die naar billstein overschakelen zeggen dat het alsnog stug is. Zelf niet mee gereden, maar aan de hand van die ervaring lijken mij de bluemotion veren de beste tussenweg voor Kristian.

Stug is toch niet erg...zolang het maar niet stuitert. winking smiley
Stug is niet erg nee. Maar dan wel graag met dempers die afgestemd zijn op de veren. Boel is nu gewoon wat teveel in beweging bij oneffenheden.
Wat het stugge wel teweeg brengt is dat je het torderen van de carrosserie sneller merkt. Rij ik de Up! nu schuin achteruit de oprit af dan hoor ik wel wat geluiden uit de carrosserie. Zal ook wel te maken hebben met het panoramadak.

@Springbok: kijken is idd het leukst ja. Dit jaar gaat er ook zeker nog niets nieuws komen. Misschien volgend jaar een keer, maar alleen als ik echt weet wat. Idee was om hem voor 100k op de teller weg te doen. Staat nu 78k op de teller dus kan nog wel even. En misschien besluit ik ook wel om gewoon door te rijden. Afschrijving wordt steeds minder nu en auto is ook nog in perfecte staat.

Vind het ook heel lastig om iets te vinden wat ik minstens zo mooi vind als de 6. Natuurlijk zijn nieuwere auto's op het gebied van multimedia en veiligheidssystemen weer een stuk verder maar dat vind ik helemaal niet belangrijk. Het ingebouwde TomTom navigatiesysteem doet het uitstekend, ik kan muziek streamen en met bi-xenon met grootlichtassistent, lane warning assistant, dodehoek waarschuwingssysteem, city brake etc. is het ook niet zo dat ie hopeloos verouderd is.
Weinig nieuws, kijk ook niet veel naar een opvolger eigenlijk. Mazda bevalt nog uitstekend. Zit nu weer een mooie nieuwe originele mattenset in en heb de instaplampjes in de deuren vervangen door led. Wil nu de rest van de interieurverlichting ook gaan doen. Staat net wat frisser.
Verder dit najaar nog nieuwe remmerij aan de voorzijde monteren en een nieuwe accu. Heb nog een Defa Warm-Up kabelset die ik wil installeren zodat de accu constant wordt bijgeladen. Hij staat redelijk veel stil door de week dus dat is voor de accu wel beter.

De Up! doet onopvallend zijn werk. Uitstekende 2e auto. Geen auto waar je hart sneller van gaat kloppen maar mijn vrouw/vriendin die er dagelijks mee rijdt (woon-werk en boodschappen) is er blij mee.

Zelf fiets ik dagelijks naar mijn werk en dat bevalt zeer goed. Ook dat draagt er toe bij dat ik veel minder de drang heb om weer wat nieuws te moeten kopen.
Zou er niet aan moeten denken dat ik dagelijks voor mijn werk uren in de auto moest zitten ook al had ik een dikke leasebak.
De (snelle) fiets is zo gek nog niet!
12-10-2018 12:20
Kristian
Zelf fiets ik dagelijks naar mijn werk en dat bevalt zeer goed. Ook dat draagt er toe bij dat ik veel minder de drang heb om weer wat nieuws te moeten kopen.

Dat ken ik smiling smiley. Nu we zijn verhuisd en ik fietsend na het werk ga (9 km enkele reis) kijk ik nog wel naar andere auto's, maar de drang om ook echt wat anders te kopen is volledig weg. Auto staat de hele week op de oprit en wordt alleen in het weekend gebruikt.

Lekker de Mazda houden dus, erg mooie auto!
Dank je.
Vanochtend de Mazda even mee naar de winkel genomen. Had de hele week nog niet gereden. We kunnen het in principe wel met 1 auto af.
De Up! wordt wel heel goed gebruikt nu, zeker voor de ritjes in de buurt. In het weekend met familiebezoekjes op afstand pakken we de Mazda.

Bevalt zo eigenlijk wel. De Mazda kan nog jaren mee op deze manier. En ja, ik zou hem direct willen inruilen voor een mooie nieuwe CX-5. Tot dat ik me dan bedenk wat er bijgelegd moet worden en wat het me oplevert....

Dan nog liever een keer de Mazda inruilen voor een compactere auto die wel de caravan kan trekken en dan als 2e auto een mooie Trabant.
Want die mis ik nog weleens.....
Haha je herhaalt jezelf voor vaak winking smiley Geniet gewoon van de MZ6..

Ik heb mijn BMW weggedaan en ben gewoon autoloos. Woon en werk in Amsterdam en af en toe pak ik de greenwheels. Hou lekker meer geld over voor andere dingen (zoals nu op vakantie in Toronto)
Naar aanleiding van de recente test in AW tussen de Focus, Ceed, Golf en Astra eens gekeken wat zo'n dikke Golf bij de buren kost.
Zo'n blauwe R-Line lijkt me namelijk wel een heerlijke auto. Prijzen zijn ook aantrekkelijk en BPM valt mee.
Hieronder eentje van een jaartje oud met flink veel opties.

Golf 1.5 TSI R-Line 2017

Vorig jaar eens proefgezeten in zo'n Golf en qua interieur en zitpositie is dat wel echt heel goed.
In welke vorm lijkt het je een heerlijke auto? Kan mij toch niet voorstellen dat je vrolijker wordt om hiernaartoe te lopen op de parkeerplaats, naast tich andere (vaak lease wit/grijs/zwarte) Golf's dan je huidige 6. Jouw auto is dan ook (parelmoer~?) wit maar gelukkig geen eenheidsworst.

Ik heb niets tegen VAG alleen je ziet ze al zoveel, zou bij eigen (portomonnee) keuze er geen voor de deur willen om die reden, ja misschien de Arteon die vind ik qua styling verder gaan dan een vierkant met paar lijntjes en hoekjes big smile smiley
Het is zeker na de facelift best een mooi ding in Rline, nette uitvoering op die nep uitlaten na. Het is duidelijk dat je zin hebt in wat anders dan de 6, alleen een golf 7,5 met 1.5tsi lijkt me leuk de eerste weken maar toch wat saai. Een gebruikte gti van net voor de facelift heb je inmiddels ook al voor net geld, dat is pas een upgrade die alle eisen afvinkt! Al is een performance met handbak leuker, maar minder comfortabel. En zonder keyless hoef je ook niet zo bang te zijn voor diefstal

[rice,sro:asc,ms1:25200_-29_,frn:2016,mlx:30000,pwn:147,exc:red,dmg:false/pg:vipcar/261192088.html" target="_blank" rel="nofollow">www.mobile.de]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2018 18:13 door Damianw26.
07-11-2018 18:31
Ik snap het wel. Mooie Golf!
Maar voor minder heb je ook een hele mooie Focus over de grens, met dezelfde specs smiling smiley
Uitstekende keuze, al zou ik hem dan in Kurkumagelb willen. thumbs up

Het lijkt me een hele comfortabele auto waar je perfect in zit. Qua dynamiek lever ik wellicht wel wat in, wat niet meteen een probleem is aangezien de auto alleen voor ritjes met het gezin gebruikt wordt. Daarom zit ik ook niet meteen te denken aan een GTI, ondanks dat die natuurlijk veel leuker rijdt.
Aangezien de caravan er wel achter moet kunnen wil ik qua vermogen niet inleveren (nu 145 pk).

Focus ST-Line van het vorige model is erg mooi maar ik zou dan liever nog anderhalf jaar wachten op een jong gebruikte van het nieuwe model.
En tegen die tijd is de nieuwe Mazda 3 ook uit al verwacht ik dat dat dat geen ruimtewonder zal zijn.

Een Golf is wel wat meer eenheidsworst, dat ben ik me bewust. De Mazda is absoluut wat specialer.
Heb ook wel gekeken naar weer een 6 van een paar jaar jonger maar die zijn gewoon duur en importeren is i.v.m. hoge bpm ook niet gunstig.
Dat is wel een (groot) voordeel van bijv. een Golf.

Het lijkt me een hele comfortabele auto waar je perfect in zit.

Dat kan ik beamen; ook mooie materialen, geen rammels, fatsoenlijk multimediasysteem. Misschien niet dingen waar een ander waarde aan hecht, maar ik wel. Ik hoef niet als eerste bij het verkeerslicht weg te zijn of door een bocht te stuiteren.
Ja zo'n gele is helemaal geweldig! Heb ik vorig jaar bij de dealer ook bekeken toen en toen meteen weg van. Maakt hem een stuk minder saai gelijk.
Heb ook het idee dat die wat gunstiger geprijsd zijn want wel een kleur die wat minder neutraal is.
Kristian
Ja zo'n gele is helemaal geweldig! Heb ik vorig jaar bij de dealer ook bekeken toen en toen meteen weg van. Maakt hem een stuk minder saai gelijk.
Heb ook het idee dat die wat gunstiger geprijsd zijn want wel een kleur die wat minder neutraal is.

Paar maanden geleden heeft m'n dealer 2 R-lines geïmporteerd, Kurkuma Gelb en Lapiz Blue

smileys with beer
Ja allebei erg mooi!
Als het zo ver komt wil ik eerst rustig de Mazda particulier verkopen en dan eens gaan kijken over de grens. Haast heeft het zeker niet en het moet
ook wel leuk blijven qua kosten. Een andere auto is natuurlijk leuk maar nog een jaar of twee doorrijden met de 6 is natuurlijk verstandiger.
Die heeft nu precies 80k op de teller staan en kan dus nog jaren mee, zeker met de kilometers die we ermee rijden. Echter is het ook om hem te verkopen nu nog een aantrekkelijke auto die behoorlijk waardevast is gebleken.
Volgend jaar februari hebben we hem 4 jaar in bezit en als ik er nog 15 a 16 voor zou krijgen echt maar heel weinig afgeschreven. Wat natuurlijk ook komt doordat ik hem destijds van een particulier heb gekocht tegen handelsprijs.
07-11-2018 23:14
Kristian
Volgend jaar februari hebben we hem 4 jaar in bezit en als ik er nog 15 a 16 voor zou krijgen

Dat lijkt mij optimistisch. Ze staan te koop voor ~ 15k bij een garage.
Prijzen liggen wel ietsje hoger hoor. Onze 6 heeft een km-stand ivan ruim beneden de 100dkm en heeft mooie 19 inch velgen.
Ziet er verder nog perfect uit met minder gebruikssporen als de gemiddelde demonstratieauto van een half jaar oud.
Maar goed, particulier liggen de prijzen altijd iets lager (want geen garantie) natuurlijk.
En mocht het tegenvallen, dan rij ik er nog lekker een paar jaartjes mee door.
[www.autoscout24.nl]

Volgend jaar is ook zo'n auto weer minder waard. Maar de inruil is natuurlijk sterk afhankelijk van hoeveel marge er op de auto zit die aangekocht wordt. Het gaat er uiteindelijk om wat er bij moet. Kijk je overigens ook nog naar Audi A3's? Als S-editions natuurlijk wel superdik.

Zoiets bijv?
[www.autoscout24.nl]
Mooie A3 maar dan wel in een aansprekender kleurtje graag. Tot nu toe nog niet echt naar de A3 gekeken, maar zeker een fraaie auto die heel fijn zit.
Overigens nog wel twijfels of ik niet gewoon nog een jaar of twee in de Mazda moet doorrijden. Met de auto' s die voorbij komen maak ik geen grote stappen op het gebied van comfort, design o.i.d. en multimedia vind ik minder belangrijk. Eigenlijk kom ik met de Mazda maar weinig tekort. En hij staat nog veel stil ook nog....
In jouw geval zou ik niet twijfelen en gewoon nog een aantal jaar gaan genieten van de 6. Maar blijven rondkijken en fantaseren is altijd leuk.
Van Honda naar Mazda en nu VW gek. Waar gaat het heen!
Hondarno
Van Honda naar Mazda en nu VW gek. Waar gaat het heen!

Snap er ook echt helemaal niks meer van. winking smiley
Gehersenspoeld door de reacties op de AW-frontpage inderdaad.

Geen zorgen hoor. Maar lijkt me wel leuk om eens wat totaal anders te rijden. Heb zowat alle Japanse merken al gereden en eigenlijk heel tevreden met de Mazda. Maar fantaseren over iets anders blijft leuk en er zal ook t.z.t. wel een keer een opvolger komen.

Wordt nog lastig want van de meeste nieuwe modellen wordt ik zeker niet hebberig. Zelfs de nieuwe BMW 3-serie, die ook ruim boven budget is, doet me erg weinig. En dat geld ook voor de meer betaalbare auto's. Inwisselbare vormgeving, weinig karakter, beperkte vooruitgang en de focus ligt teveel op veiligheidssystemen en multimedia. Nieuwe Focus en Ceed, prima auto's maar geen investering van (met inruil) minimaal 15k waard. Ten opzichte van de Mazda doen ze te weinig beter.

Waarom dan wel kijken naar een Golf? Die auto heeft wat mij betreft wel een eigen karakter en vind ik in de juiste uitvoering nog steeds erg mooi. En ten opzichte van de Mazda nog een groot pluspunt is de geweldige zitpositie met zeer goede stoelen.

Waar ik trouwens wel echt naar uit kijk is de onthulling van de nieuwe Mazda 3 volgende week. Dat kon weleens een grote verrassing worden en een auto waar je verliefd op kunt worden.
De laatste keer dat dat echt gebeurde was toen de 8e generatie Honda Civic uit kwam, in 2005.
22-11-2018 23:56
Over een paar jaar de nu nieuwe 508 scoren, als je het toch over verandering van spijs hebt?
een 508 of toch een vw?

cool smiley
Dan vind ik persoonlijk de good old 6 sedan minstens zo mooi.....

De Arteon is redelijk tijdloos, de 508 vind ik waarschijnlijk over een jaar al niet zo bijzonder meer.

En dit vind ik denk ik de mooiste... Maar tegen de tijd dat ie voor mij betaalbaar is, rijdt er ook het publiek in waar ik niet mee geassocieerd wil worden.

Liever gewoon een wat compactere auto ook hoor. De 6 is in parkeergarages al geen succes en een moderne C-segment auto rijdt goed genoeg.
Vandaag nog 5 liter Fluid Film aangeschaft met Black Friday korting. Het is de bedoeling om de Mazda nog even goed te beschermen. Heb ooit eens een drukbekerpistool gekocht met o.a. een lange slang om de holle ruimtes te kunnen behandelen. Portieren, achterklep en motorkap krijgen een mooi laagje aan de binnenkant en ook de bodem en wielophanging moet er voordat er echt met pekel gestrooit wordt, aan geloven.

Vanwege het gebrek aan roestbescherming af fabriek geen overbodige luxe. Mocht ik er nog een aantal jaren in blijven rijden dan moet ie wel roestvrij blijven. En anders heeft de volgende eigenaar een perfect geconserveerde auto.

Onlangs verscheen een bericht in de media dat moderne auto's van met name Japanse merken en ook Ford en Citroen zeer slecht beschermd zijn tegen roest. In dit Zweedse onderzoek kwam Mazda niet negatief naar voren. Dit is vanwege de uitgebreide behandeling die Mazda's in Zweden krijgen als ze van de boot komen.
Tegenwoordig (vanaf 2015) krijgen de Nederlandse exemplaren ook zo'n behandeling in de haven van Antwerpen. Onze 6 van eind 2012 heeft die niet gehad.
Kristian

En dit vind ik denk ik de mooiste... Maar tegen de tijd dat ie voor mij betaalbaar is, rijdt er ook het publiek in waar ik niet mee geassocieerd wil worden.

Liefhebbers? Of rij je met een petje op en schoudertasje om want dan snap ik dat je een Golf wilt rijden.
Plaatje vergeten te posten. Ik doelde op de nieuwe A5 Sportback.
Maar als ik zie wat er tegenwoordig rijdt voor volk in het vorige model......
Een Golf is wat mij betreft niet een foute auto.

Tja zo'n Golf heeft ook nogal een typisch imago, zeker in de uitvoering die jij liet zien. Stoelen zullen inderdaad wel top zijn. Nieuwe A5 Sportback vind ik ook echt een bijzonder mooie auto. Maar Audi heeft bij mij ook geen goed imago
Nieuwe a5 is prachtig, wel duur als je een leuke uitvoering met 2.0tsi wil.
En zoiets?
Nieuw al minder duur dan een paar van de voorbeelden die jij noemt.
Worden daardoor veel sneller een stuk betaalbaarder ook.
Al snap ik best je opmerking over dat C-segment groot genoeg en voldoende is.
( als het puur om stoelen gaat moet je Opel ook niet onderschatten met hun AGR-stoelen ).

Opel Insignia Grand Sport 1.5
23-11-2018 22:50
Kristian
De Arteon is redelijk tijdloos, de 508 vind ik waarschijnlijk over een jaar al niet zo bijzonder meer.

Ze zijn alle drie gecompromitteerd. De Mazda 6 is 'te lang' van achteren wat rare verhoudingen geeft als je er langer naar kijkt. De Arteon heeft een gekunsteld lage neus met een rare 'lip' onder de motorkap en trendgevoelige koplampen. De 508 heeft vooral last van de rare vouw op z'n zijkant, waar een strakke lijn beter gepast had.

De Mazda heeft een traditioneel, maar goed uitgevoerd interieur maar tijdens het rijden is hij niet écht stil. De Arteon is vanbinnen vrij doordacht maar heeft geen enkele sprankeling, niet in lijn met z'n uiterlijk. De 508 en Arteon zijn beide stil, maar hebben wel het kenmerkende 'stijlloze' windgeruis langs de ramen. Hoewel ik al deze auto's waardeer om wat ze zijn zou ik uiteindelijk kiezen voor de 508, vanwege het telkens weer bijzondere gevoel als je instapt. Als je postuur past bij de i-Cockpit merk je dat 'ie qua gebruiksgemak niet onderdoet voor z'n concurrenten. Niet omdat er geen fouten gemaakt zijn, maar die fouten zie je bij de Mazda en Volkswagen ook.
24-11-2018 00:33
Damianw26
Nieuwe a5 is prachtig, wel duur als je een leuke uitvoering met 2.0tsi wil.

Daarom heb ik gekozen voor de A5 met 1.4 tfsi, bevalt prima en is in dagelijks gebruik snel genoeg. Ook erg tevreden met gemiddeld 1 op 16,7 over de eerste 15.000 km.
Het is toch autowaanzin, een mooie moderne wagen op de oprit hebben, er amper mee rijden en dan toch naar andere auto's kijken... grinning smiley

Die 6 gaat nog wel 20 jaar mee. Wees er een beetje zuinig op (dat ben je toch al) en je hebt meteen een mooie youngtimer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.