Met dank aan de tip van ginkelvanmichiel: klassiekerverzekering afgesloten voor slechts 119 euro per jaar!
Netjes! Ik heb er vorige week ook 1 afgesloten voor mijn GTI. Voor 114 euro smiling smiley
Ja, maar jij reed daar toch heel weinig mee? (heb hem verzekerd voor 6000 km p/j)
Ja inderdaad weinig, ik heb hem nu voor 5000 in het jaar verzekerd, maar dat haal ik niet smiling smiley. De echte kilometers maak ik in mijn andere Golf.
Wel fijn dat jij hem ook zo goedkoop hebt kunnen verzekeren! Hoeveel km rijd je op jaarbasis?
Er zijn weer wat aanpassingen gedaan:

Spatlappen aangepakt, logo's zijn nu weer wit zoals het hoort.

De lak van de keienvanger was nogal sinaasappelachtig en had wat steenslagkratertjes, die heb ik nu gladgeschuurd en wordt van het weekend gespoten.

Ook zat de rechter portiergreep een beetje losjes omdat er een klein rubberen dopje ontbrak. Ik bleek echter nog meerdere complete grepen van een Berlina te hebben, dus daar het dopje (met veel moeite) afgehaald.

Op autogerelateerd gebied heb ik een 83 pagina's tellende introductiefolder voor uitsluitend intern gebruik bemachtigd, uit eind 1978. Staat helemaal vol met preproductiemodellen die op details verschillen van de uiteindelijke versies.
Netjes hoor!
Ga je dat rechtervoorpaneel nog een keer laten spuiten? Valt toch wel erg op helaas.
Ja, die gaan ook nog een keer overgespoten (samen met de deuren) worden, maar dat ga ik niet zelf doen.
En weer wat updates:

Het is nu wel duidelijk dat het om een Special gaat, het enige standaard accesoire van die uitvoering dat ontbrak, namelijk de zonneklep met spiegel, vergeeld door sigarettenrook teruggevonden tussen de andere onderdelen. Na het gebruik van een industriele reiniger weer mooi wit geworden, en gemonteerd.

Een uiterst zeldzaam extraatje, de cassettehouder. Werd enkel achteraf via de dealers verkocht, door een handige plakrand aan de onderkant zijn schroeven gelukkig niet nodig.

De striping is ook weer compleet.

Ook heb ik de originele dop van het koelvloeistofreservoir teruggevonden, en komt deze nieuwe klepdekselpakking erin. De huidige begint wat olie door te laten, een bekend kwaaltje.

Prachtig Elzinga. Mijn diepe respect voor het werk dat je steekt in deze Opel. Prachtig om te zien hoe je met tijdgebonden onderdelen de auto weer hebt uitgebreid. (dat cassette dek is super gaaf). Echt heel erg mooi om te zien hoe je zo'n vroeger "doorsnee" auto op de weg houd en in prachtige staat maakt. Mijn complimenten!
Dank je! Over tijdsgebonden accesoires gesproken, binnenkort worden de speakers in de hoedenplank vervangen door een plank zonder gaten, met daarop de toen populaire losse speakers.
Klink goed. Leuk altijd dat soort details. Zo moest ik laats lachen om het buurjongetje. Hadden achter het huis zo'n auto-caravan spoiler liggen (was hem aan het bekijken of alles er nog bij zat enz.) toen hij vroeg of wij zijn kat in onze tuin gezien hadden. Hij: wauw wat een grote spoiler. Die ga je toch niet op jullie auto zettengrinning smiley
Ik kwam laatst nog een D tegen op de snelweg (toen ik met mn Panda naar de APK ging)
Nog even mee opgereden. Leuke auto's zijn het toch!
Dat cassetedeck is geniaal! Mijn ouders hadden ooit een E-Kadett, weet dat mijn vader toen een deck kocht voor onderin het dashboard, voor de pook zeg maar... Ding ziet er netjes uit voor z'n leeftijd! Waarom moet het rechtervoorscherm gespoten worden?
Krijg je nooit goed, of je moet alles spuiten...
BMW-bolle
Kleurverschil zo te zien

Klopt, vanuit sommige hoeken zie je er niets van, vanuit andere wel. Dat komt doordat de deuren en voorschermen niet de originele zijn. Laat ik vast ooit nog wel wat aan doen.
Anonieme bezoeker
Re: D. Elzinga: Opel Kadett D 1.2 S '84
11-06-2011 11:01
D. Elzinga
Met dank aan de tip van ginkelvanmichiel: klassiekerverzekering afgesloten voor slechts 119 euro per jaar!

Hoi
Vandaag ga ik mijn opel kadett 1.2S uit 1984 ophalen.
Ik ben wel benieuwd waar je dit hebt geregeld.

Bij toeval kwam ik deze auto tegen, heb er verder nog niet zoveel verstand van....maar ben ook een vrouw he , hahaha
Ik zal je even een pm wat betreft de verzekering sturen. Als je meer vragen hebt hoor ik het graag, ik raad je ook aan je hier aan te melden!
Lachen die bandjes, lekker old school. Toch ben ik erg blij met mijn radio cd-speler!grinning smiley
Anonieme bezoeker
11-06-2011 22:06
Ik heb dus vandaag een auto gekocht, opel kadett 1.2S.
Heel erg leuk, rijd heerlijk en ik ben helemaal om wat oldtimers betreft.

Nu heb ik de auto gekocht maar wel met een klusje eraan.
De rechter voor wiellager dient vervangen te worden.

Ik weet wel iemand die dit wil doen.
Maar nu....Mijn buurman zei dat het geluid wat mijn auto maakt niet aan de wiellager ligt maar aan de aandrijfas.
Als ik linksaf een scherpe bocht maak, dan krijg ik een wat ratelend geluid. Als ik rechtdoor ga hoor ik dat niet.
Volgens de verkoper heeft de man van de garage gezegd dat het de wiellager is, volgens de buurman is dat dus niet zo....en ik weet het niet!
Ook trilt de auto als ik over de honderd kilometer ga, moet ik hem uitlijnen, of kan dat inderdaad aan de wiellagers liggen?

Wie het weet mag het zeggen....

Volgens mijn buurman zijn deze autos niet zuinig....weet iemand zo ongeveer hoeveel kilometer hij rijdt op een liter?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2011 22:10 door jolanda67.
Als het geluid een laag bonkend geluid is, en inderdaad door de bocht, dan is het vrijwel zeker de aandrijfas (homokineet)
als het een 'zoemend' geluid is dat met de snelheid mee gaat is het een wiellager.

en wat zuinigheid betreft... het is een 1.2S, daarmee lijkt me 1:14 wel haalbaar.
Anonieme bezoeker
11-06-2011 23:29
@D. Elzinga, dat ziet er goed uit, wel apart dat cassete dek, dat heb ik nog niet eerder gezien

@jolanda67 , dat wat je hoord zijn de homokineten, dit hoor je alleen maar als je voledig instuurd naar links of rechts, en ook alleen maar met optrekken of gas bij geven, met de koppeling in hoor je het niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2011 23:32 door Kadett D Bieber.
Blijft een mooie Kadett, dat cassette deck is natuurlijk geweldig! thumbs up
Gewoon een gave Kadett, succes ermee, Dennis!thumbs up
@jolanda67: dat zullen inderdaad de homokineten zijn. Of de auto onzuinig is ligt vooral aan je rechtervoet, normaal gesproken is het opgegeven gemiddelde van 1:14 goed haalbaar, als je langere tijd constante snelheden rijdt kan het zelfs nog zuiniger.

Als ik mazzel heb met bieden komt er binnenkort deze auto bij, helaas zijn er meer gegadigden.
Dat is een hele mooie auto zo te zien, alleen jammer van dat bekraste leer.
Ik zie die klepdeksel paking en dan bedenk ik me ineens bij die motor moet je draaiend de kleppen stellen , vond dat vroeger altijd wel apart , gaat ook heel snel even die voelermaat er tussendoor halen en stellen maar, 1minuut voor alle 8 kleppen .
Anonieme bezoeker
16-07-2011 13:48
Hoi D.Elzinga,hier nogmaals de vorige (en eerste) eigenaar van de kadett,we volgen je project nog steeds op het forum,en we willen alleen maar zeggen dat we heel blij zijn dat hij bij jouw is terechtgekomen!!!!!!!thumbs upthumbs upsmiling bouncing smileybig smile smileysmiling bouncing smileythumbs up
Leuk om te horensmiling smileythumbs up

Sinds vorige week zit er een gaatje in de voorpijp. Mijn vaste garagist is net op vakantie, dus die ga ik zelf proberen te vervangen. Wat er momenteel verder nog in de planning staat is een originele, inschuifbare antenne (handiger ivm de autohoes) en het verder optisch verbeteren van de motorruimte. Daar ben ik al aardig mee opgeschoten, ik heb een hoop aangekoekt vuil met behulp van wasbenzine weggekregen. Daardoor ben ik er achter gekomen dat er een schema van een vijfbak op het versnellingsbakhuis staat, waarom is mij een raadsel.confused smiley O ja, heb ook een originele radio gekocht voor 5 euro, die heb ik echter nog niet aan de praat gekregen.smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2011 15:19 door D. Elzinga.
Wat betreft die versnellingsbak, best kans dat dit een bak is waar je de 5e versnelling 'bij' kunt zetten. Bij sommige Corsa's kan dat ook, en dan hoeft de bak er niet eens uit! Het kan vanaf de zijkant. (op het Opel-forum heeft ''aapje'' dat wel eens gedaan)

Ofwel: wie weet is jouw Kadett voorbereid op een 5e versnelling smiling smiley
Een 1.2 heeft altijd een F10/4, terwijl een 1.3 met een F10/5 kon worden uitgerust. Het zijn in essentie dezelfde bakken, dus het kan zijn dat Opel geen moeite heeft genomen om voor een /4 een ander schema af te beelden.

Het gekke is dat het schema 'verkeerd om' is, de een linksonder, twee linksboven etc.
maar dat is dezelfde bak; enkel de cassette is anders. Je kunt dus gewoon een cassette uit een F10/5 (die ook in de Corsa B zit, aan de C12NZ) in een F10/4 behuizing plaatsen; even als laatste de schakelklok bovenopzetten en de '5' in de pookbehuizing wegvijlen en daar is je 5e versnelling.

maar dat is dezelfde bak; enkel de cassette is anders.

Ik zag ook verder al geen wezenlijk verschil op de afbeeldingen en gegevens in de vraagbaak, het is alleen bij een /5 een extra versnelling, en in het geval van een /4 die voor een Caravan bedoeld is een iets andere overbrengingsverhouding.
smiling smiley
Wel interessant om te zien of andere Kadetten met eenzelfde motor op de bak ook een 5 schakelschema hebben, of dat er bij deze een foutje is gemaakt.
Ga er even een topic over openen op het D Kadett forum, eens zien of het zo hoortwinking smiley
Gaaf hoor,vooral die cassettebandjes.
Ik heb in mijn Kadett ook een radio/cassettespeler zitten.Lekker ouderwets bandjes draaien onder het genot van het welbekende rammelende dashboardkastje!!!

Mooie wagen,ga zo door!!!!!
gr Marcel.
Het blijkt dus dat Opel uit kostenoverwegingen het niet nodig vond om een apart vierbakschema op de behuizing af te drukken. Zowel de F10/4 als de F10/5 hebben dus een vijfbakschema.

@rottieroodmax: mijn dashboardkastje rammelt nietwinking smiley
D. Elzinga

@rottieroodmax: mijn dashboardkastje rammelt nietwinking smiley

Nee dat klopt,maar ik heb het ook speciefiek over de E Kadett.Die rammelen zo heerlijk hahahaha
Het geluid dat de lekke uitlaat produceert is nogal verergerd nadat ik net over een hobbelig landweggetje reed, nu klinkt het net als een Harley-Davidsonnut smiley Hopelijk vind ik snel een nieuwe voorpijp...

Het vijfbakschema:

zal vast voor het afstellen van het schakelmechanisme zijn, het feit dat het er zo op staat?
Misschien, de nummers staan in feite gespiegeld.
De voorpijp bevatte geen gat, maar bleek domweg doormidden gescheurd.nut smiley Omdat bijbehorende bouten en dergelijke ook roestig waren, sommige waren afgebroken (van de bouten die de voorpijp aan het spruitstuk verbinden was er een gebroken en een ontbrak) vervang ik die eveneens allemaal, samen met de bijbehorende rubbers en pakkingen. En dan komt er ook meteen een nieuw spruitstuk op.
Hij rijdt weer, vervangen zijn:

- spruitstuk
- voorpijp
- bijbehorende pakkingen
- bijbehorende bouten
- bijbehorende rubbers
- bevestigingsbeugels

De nieuwe delen erop gingen een stuk makkelijker en sneller dan de oude die eraf moesten.
Ik heb die ook bij mijn Kadett toen vervangen. Niet praktisch liggend op straat, maar het viel best te doen. Bij mijn Fiat Panda was het een ellende omdat ik het kreng niet luchtdicht kreeg...
Anonieme bezoeker
30-07-2011 12:06
Erg leuke auto hoor, mooi onderhouden ook. Nog veel rijplezier ermee smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close