D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i

Gepost door D Elzinga 
Ai, dat is zuur en zonde. Gelukkig was je er zelf bij (of in de buurt) toen het gebeurde. Wordt de schade op de Kia-eigenaar verhaald?
Ja, de veroorzaker is iig bereid de schade te betalen. Maar even kijken hoe dat in z'n werk gaat, ik heb dit (gelukkig) nooit eerder aan de hand gehad.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2018 13:37 door D. Elzinga.
He balen. Bumper opnieuw laten spuiten? Schade aan de Kia is duurder denk ik?
Hé, dit is dus de auto van de vrouw van de dierenarts geweest! De woning is inderdaad verkocht, daar waar de 480 stond is nu bij de woning getrokken.

Gr Jeroen
Geluk bij een ongeluk is dat je nu wel heel de bumper kan laten overspuiten.
Barri
He balen. Bumper opnieuw laten spuiten? Schade aan de Kia is duurder denk ik?

Lijkt me wel, de Kia had wat diepe krassen in de deur en schaafplekken op de velg.

Baur
Hé, dit is dus de auto van de vrouw van de dierenarts geweest! De woning is inderdaad verkocht, daar waar de 480 stond is nu bij de woning getrokken.

Gr Jeroen]

Ah, je bent bekend in de omgeving van de vorige eigenaar? Leuk.smiling smiley

Mechanix
Geluk bij een ongeluk is dat je nu wel heel de bumper kan laten overspuiten.

Daar ontkom ik inderdaad niet aan, op 1 andere mogelijkheid (een complete andere bumper erop zetten) na dan. Enkel de scheur opvullen en de hoek laten spuiten gaat niet mooi worden denk ik.
D. Elzinga
Ah, je bent bekend in de omgeving van de vorige eigenaar? Leuk.smiling smiley

Is 800 meter van mijn ouders. Dichtste bij de auto ben ik rond 1998 geweest, toen ons konijn moest inslapen :-(

Gr Jeroen
Je zal het altijd zien natuurlijk, maar net op de allerlaatste dag van het seizoen waarop ik nog een ritje wil en mag maken zijn er voor het eerst problemen. Reed net op de rotonde en met wat gesputter valt ie uitconfused smiley

Startmotor draait prima rond, vloeistoffen zijn allemaal in orde, er zit nog een halve tank benzine in, met aandrijvende gedeeltes als riemen en dergelijke lijkt niets aan de hand, maar hij slaat gewoon niet meer aan. En dat, gek genoeg, na een verder volstrekt probleemloze tocht van 40 km. Lijkt me dus een plotseling probleem met brandstoftoevoer of ontsteking?

Heb de Kadett dus maar even een stukje geduwd en achtergelaten op een parkeerplaats bij de plaatselijke meubelboulevard (die lag gelukkig vlakbij), maar daar kan ik hem uiteraard niet al te lang laten staan. Ga straks terug met een berg meer gereedschap en reserveonderdelen...
ginkelvanmichiel
klinkt eerder als een bobine die de geest gegeven heeft?

De bobine is twee jaar oud. Maar goed, ik heb nog een andere liggen dus kan altijd even kijken of dat soelaas biedt...
Bougies zien er oke uit (en ze vonken), carburateur krijgt brandstof, en de bobine, bougiekabels en verdelerkap wisselen maakt ook helemaal niets uit. Ze schoonmaken en inspuiten met contactspray ook niet. Ik probeer voor morgen een oprijwagen te regelen en kijk in het comfort van mijn garage wel verder. Heel raar, en komt ook ge-wel-dig uit nu.drinking smiley
Barri
Hoe ver weg staat ie? Stukje slepen lukt toch wel?

Pakweg 5 kilometer, en dat zouden we in principe via een binnendoorroute zonder al te gekke situaties kunnen rijden. Slepen houden we dus als optie (daar zouden we dan de Volvo voor gebruiken, die zou het slepen wel redelijk verantwoord aan moeten kunnen denk ik?) als we geen oprijwagen kunnen vinden, dat laatste kost weliswaar een paar tientjes maar is ook wat veiliger waardoor daar mijn voorkeur naar uitgaat.
Ik heb hetzelfde eens meegemaakt met mijn C-Kadett. Toen was dat het laagspanningskabeltje (de dunste) die aan de bobijn vertrekt.
Ketting of riem stuk?

Als het zo plotsklaps stopt.. het niet aanslaat maar alle 'verdachte' delen omtrent ontsteking en brandstof het wel doen.. ??
opelfreak
Ik heb hetzelfde eens meegemaakt met mijn C-Kadett. Toen was dat het laagspanningskabeltje (de dunste) die aan de bobijn vertrekt.

Goede tip en daar zullen we dan ook naar kijken, bedanktthumbs up

Durashift
Ketting of riem stuk?

Als het zo plotsklaps stopt.. het niet aanslaat maar alle 'verdachte' delen omtrent ontsteking en brandstof het wel doen.. ??

Riem zit er nog gewoon om. Heb ook verder geen vreemde symptonen, startmotor draait normaal rond, er zijn geen bijgeluiden of iets anders geks.

Overigens is er een oprijwagen gevonden, auto wordt vanmiddag opgehaald. Ik kijk van de week dus wel rustig verder.
Rotor of verdeelkap?, en hoor je de pomp nog wel zoemen als je 'm op contact zet.
Arievectra
Rotor of verdeelkap?, en hoor je de pomp nog wel zoemen als je 'm op contact zet.

Brandstofpomp doet het, slangetje losgehaald en hij geeft ook gewoon benzine. Inmiddels is hij opgehaald door de autoambulance, de berijder (een monteur) heeft er ook nog even naar gekeken en vond dat de vonk te zwak was. Beetje vaag hoe zoiets ineens kan ontstaan, maar dan ga ik het eerst daar eens in zoeken denk ik.

Einde seizoen 2018 iig.drinking smiley
Niet exact, maar na het omwisselen van bobine, verdeler en kabels voor de oude onderdelen (die ik nog had liggen) doet hij het in ieder geval weer. Misschien dat ik ze nog eens 1 voor 1 omwissel om te kijken waar het precies door kwam.
Vandaag een apk-poging voor de Volvo, helaas afkeur op onderstaande maar wel een lijstje dat betrekkelijk makkelijk te verhelpen is.smiling smiley

Dat helaas niet, een nieuw ruitenwisserblad heb ik namelijk niet liggen geloof ik (en ik vervang ze maar meteen allebei, dat zijn de kosten toch niet). Maar met een beetje mazzel is het woensdag allemaal wel geregeld.
Tsja, kennelijk zijn de voorbanden te zacht. Het is niet zo dat ze plat staan of zelfs maar een heel zichtbare wang hebben, maar het zal dan wel.
Tja, bandjes even op spanning brengen kost iets meer tijd voor de garage dan het woord “bandenspanning” op het briefje schrijven. Beetje mierenne*kerig als je het mij vraagt.
Goed, alle andere punten waren uiteraard zo gepiept, ik had verwacht alweer een tijdje te kunnen rondrijden, maar helaas het massaprobleem maakt me zo onderhand tureluurs. Massa schoongemaakt, hielp niet echt. Extra verbinding aangelegd, hielp wel duidelijk maar het is nog steeds niet 100% weg. Voor de zekerheid er ook maar andere lampjes ingedraaid maar dat maakt 0,0 uit. Keurmeester vindt het nog niet goed genoeg, dus ik moet nog even doorzoeken naar de boosdoener. En anders wordt het schorsen, maar dat zou wel heel jammer zijn voor een auto die verder dus gewoon goed is...

[streamable.com]
Kan het achterlicht niet aan een eigen massa gelegd worden? Trek gewoon een draad naar een ander punt.
Massa is schoongemaakt, niet alleen bij het achterlicht maar ook die bij de accu en de deur. Er is al een extra verbinding per achterlicht getrokken. Dat helpt wel maar niet voldoende.
Wat een smerige zeikerd die keurmeester.......
Op het filmpje is amper te zien dat het achterlicht meeknippert, deze vent bedanken voor z'n werk en naar een normale keurmeester gaan
Opbrengst van de dynamo wel voldoende?

edit: dat is echt heel minimaal!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2019 17:02 door Nico GTR.
Nico GTR
Opbrengst van de dynamo wel voldoende?

Lijkt me toch wel? Zowel dynamo als accu zijn amper een jaar oud...
Ik had dat ook met mijn 75. Ik zag het zelf echt amper, was nog minder dan hier. Ik heb toen alle lampjes eruit gehaald en alle contactjes opgeschuurd en met vaseline ingesmeerd. Dat was afdoende.
Goeie tip van Joël, da's echt nog het enige wat ik zou kunnen bedenken...
D Elzinga
Massa is schoongemaakt, niet alleen bij het achterlicht maar ook die bij de accu en de deur. Er is al een extra verbinding per achterlicht getrokken. Dat helpt wel maar niet voldoende.

Heb je ook de massa van het knipperlicht verbeterd met een extra draadje? Trouwens wat een pietlut die keurmeester.
D Elzinga
Goed, alle andere punten waren uiteraard zo gepiept, ik had verwacht alweer een tijdje te kunnen rondrijden, maar helaas het massaprobleem maakt me zo onderhand tureluurs. Massa schoongemaakt, hielp niet echt. Extra verbinding aangelegd, hielp wel duidelijk maar het is nog steeds niet 100% weg. Voor de zekerheid er ook maar andere lampjes ingedraaid maar dat maakt 0,0 uit. Keurmeester vindt het nog niet goed genoeg, dus ik moet nog even doorzoeken naar de boosdoener. En anders wordt het schorsen, maar dat zou wel heel jammer zijn voor een auto die verder dus gewoon goed is...

[streamable.com]

Dit verschijnsel zie je bij elke Suzuki Swift van 1991-1997, die ook 2 remlichten per lichtunit hebben. Kan me niet voorstellen dat al die Swifts daarop afgekeurd werden/worden.
Ook mijn Swift cabrio had er last van, maar meer uit ergernis dan dat die werd afgekeurd, heb ik dit opgelost door een extra massakabel te trekken vanaf de lichtunit naar het dichtstbijzijnde montagepunt in de kofferbak. Bij mij was dat de slotvanger van de achterklep. Daarmee was het probleem nog niet helemaal opgelost, maar wel al voor het grootste deel. Ik heb het helemaal opgelost door de remlichten te vervangen door LEDs. Ook de knipperlichten trouwens.

Inderdaad een pietlut die hier over valt.
Succes ermee.
Tja,als de keurmeester de auto al afkeurd op “bandenspanning”, zouden ze mij iig daar nóóit weer zien.
Bandenspanning is een APK-punt (overigens terecht, wat mij betreft), dus succes met het vinden van een keurmeester die daar niets mee doet. Of dat het bijvullen is van de band(en) of opschrijven van het probleem zal er vanaf hangen wat voor bedrijf het is, er zijn van die bedrijfjes die echt alleen maar APK-keuringen doen en geen reparaties. Dus ook geen banden op spanning brengen of ergens een nieuw lampje in draaien.
Ja hoor PMxxx, ieder zijn ding. Mijn garage pompt een beetje lucht bij als dat nodig zou zijn in plaats van apk afkeur. Belachelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-02-2019 18:45 door MR PMG.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close