D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i

Gepost door D Elzinga 
Haha wat grappig van die bol.com reclame! Leuke ervaring lijkt me idd smiling smiley

En de 480 gekeurd, netjes! thumbs up
Ik blijf dat echt een ontzettend tof model vinden.... misschien zelfs wel de tofste Volvo (kwa looks dan) ooit gemaakt.
Quote
omniradius
Ik blijf dat echt een ontzettend tof model vinden.... misschien zelfs wel de tofste Volvo (kwa looks dan) ooit gemaakt.

Bij je zoektocht naar een semi-sportieve auto had dat ook een optie geweest he.drinking smiley Al is een 480 wel ietsje duurder qua lasten en vooral risicovoller dan een Paseo natuurlijk...



--------



Nieuwe dynamo zit er inmiddels in:



En die past en werkt gelukkig (en uiteraard) wel prima, dus meteen een stukje geroadtript. Alles functioneert weer naar behoren, dus nu kan ik me gaan focussen op de visuele onvolkomendheden zoals het gebarsten mistlampglas, een reclameloze kentekenplaathouder, de schaafplek op de voorbumper, etc.

Quote
D. Elzinga
Quote
omniradius
Ik blijf dat echt een ontzettend tof model vinden.... misschien zelfs wel de tofste Volvo (kwa looks dan) ooit gemaakt.

Bij je zoektocht naar een semi-sportieve auto had dat ook een optie geweest he.drinking smiley Al is een 480 wel ietsje duurder qua lasten en vooral risicovoller dan een Paseo natuurlijk...

Haha, zonder dollen.... ik heb het ook even overwogen! tongue sticking out smiley
Maar na een aantal reviews van eigenaren hier op AW te hebben gelezen en een aantal 480 gebruikers ervaringen online, kwam ik idd al snel tot de conclusie dat je hier wel met een enigszins delicate auto te maken hebt en niet vies moet zijn van (eventueel) flink wat sleutelen.
En aangezien ik echt nog een totale beginneling ben wbt sleutelen dacht ik...meeeehhh misschien is dit geen goed plan nut smiley
Toen ik mijn 480 kocht, overwoog ik ook een Paseo. Onder het mom YOLO toch voor die 480 gekozen en besloten dat als dat qua kosten of anderszins uit de hand zou lopen, ik altijd nog binnen een paar dagen ergens zo'n Paseo kon oppikken. Nooit spijt van gehad, maar nog steeds heb ik de Paseo als back-up in gedachten 'klaar staan'.
Trouwens wel tof om je auto op TV terug te zien lijkt me. Hoe komen ze bij je terecht eigenlijk, heb je je auto bij een soort castingbureau ingeschreven?
Quote
omniradius
Haha, zonder dollen.... ik heb het ook even overwogen! tongue sticking out smiley
Maar na een aantal reviews van eigenaren hier op AW te hebben gelezen en een aantal 480 gebruikers ervaringen online, kwam ik idd al snel tot de conclusie dat je hier wel met een enigszins delicate auto te maken hebt en niet vies moet zijn van (eventueel) flink wat sleutelen.
En aangezien ik echt nog een totale beginneling ben wbt sleutelen dacht ik...meeeehhh misschien is dit geen goed plan nut smiley

Ja, het is een model met nogal wat specifieke kwaaltjes. Zelf is dat vaak wel goedkoop op te lossen (de tellerbak heb ik voor een paar euro aan onderdelen weer helemaal werkend gekregen), maar als je voor alles steeds naar een garage/specialist moet lopen de kosten nogal snel op denk ik.

Quote
j.ko
Toen ik mijn 480 kocht, overwoog ik ook een Paseo. Onder het mom YOLO toch voor die 480 gekozen en besloten dat als dat qua kosten of anderszins uit de hand zou lopen, ik altijd nog binnen een paar dagen ergens zo'n Paseo kon oppikken. Nooit spijt van gehad, maar nog steeds heb ik de Paseo als back-up in gedachten 'klaar staan'.

Voor de prijs waarvoor ik de mijne kon kopen (650 euro) was het risico beperkt. Als hij echt slecht zou zijn, had ik hem altijd nog grotendeels kunnen terugverdienen in onderdelen. Maar viel heel erg mee, dus. smiling smiley

Een Paseo heb ik dan weer niet overwogen, die oudere Japanse coupeetjes zijn best leuk maar op een of andere manier zie ik mezelf er niet in rijden. Eigenlijk zocht ik in eerste instantie naar andere modellen die het om diverse redenen niet zijn geworden, zoals een Calibra (zijn inmiddels net zo zeldzaam of nog zeldzamer dan een 480, ook roestgevoelig, inspiratieloos Vectra-dashboard) of nog liever een E36 (eveneens roestgevoelig, voor mijn budget vaak viercilinders, vaak in handen gevallen van dubieuze vorige eigenaren, vaak te koop in conservatieve kleurstellingen) en dat deze auto min of meer toevallig op m'n pad is gekomen is achteraf gezien wel gelukkig geweest. Ik ben echt fan geworden van de 480, vooral dankzij z'n eigenaardigheden. Het is naar mijn gevoel een net wat excentrieker en opvallender model dan een gezinsauto met twee deuren minder of de per miljoenen verkochte bestseller van een Duits premium merk.

Neemt niet weg dat ik toch alsnog graag een E36 wil, ooit...

Quote
j.ko
Trouwens wel tof om je auto op TV terug te zien lijkt me. Hoe komen ze bij je terecht eigenlijk, heb je je auto bij een soort castingbureau ingeschreven?

In dit geval werd ik er door een medeforummer op geattendeerd dat het castingbureau op zoek was, maar je kunt je ook gewoon inschrijven.
Quote
ginkelvanmichiel
Leuk is dat he! Mijn Panda heeft toen in De Heineken Ontvoering een best leuke rol gespeeld. Echt een gave ervaring.


Die film heb ik pas nog gezien! Was dus een van de vluchtauto's zelfs!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-01-2018 15:37 door Mechanix.
Inmiddels zo'n twee weken en net geen 100 km verder. Al het essentiele spul lijkt te werken zoals het hoort, dus nu kan ik me bezighouden met de wat minder belangrijke issues.

Zoals de audio. Ik kreeg de originele Volvo-radio erbij maar ingebouwd zat een spuuglelijke JVC, helaas was dit gedaan door her en der in de kabels te knippen. Uiteraard ga ik voor de tijdscorrecte, originele unit, dus maar een setje geschikte kabels besteld:



En het is weer zoals het heurt, radio zelf doet het perfect (ook het spelen van cassettes!) dus daar zat geen extra werk aan.



Verder vraag ik me af wat te doen met de geschaafde voorbumper. Eigenlijk best een dissonant op een auto die verder geen echt in het oog springende schades heeft. Sowieso zal ik de barst met iets van hars oid dicht kunnen maken (wat niet heel netjes hoeft aangezien er toch een strip overheen hoort, die ik nog moet zien te vinden), maar verder? Ik kan uiteraard de hoek laten overspuiten maar ben een beetje bang om dan verschil te krijgen gezien de nogal gevoelige kleur.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2018 17:29 door D. Elzinga.
Reparatie van de bumper zal waarschijnlijk wel zichtwerk worden, maar het wordt vast mooier dan dat het nu is. En het is een leuk klusje om aan te pakken toch?
Je kunt de scheur vrij eenvoudig met een goede carosseriekit (bijv. womi technobond) vullen en dan direct erna met wat zeepwater gladtrekken met je vinger. Vervolgens de hoek van de bumper schuren zodat de krassen glad worden en dan de hoek met een busje motip-rood weer bij werken. Dan de hele bumper poetsen. Zul je er niet heel veel meer van zien.
Misschien moet ik maar eens langs een schadehersteller rijden voor een prijsopgave om de hele bumper te laten spuiten, als ik hem dan zelf voor zover mogelijk spuitklaar aanlever. Ik heb er eens kritisch naar gekeken en her en der zitten ook nog wat kleine steenslagschadetjes. Dan ben ik daar ook meteen van af.

Overigens is er alsnog een ander issue opgedoken, want ik heb nu noodgedwongen voor de tweede keer in een week de accu aan de lader moeten hangen. Leeg in twee dagen tijd.confused smiley Morgen maar eens langs Auto Wessel (ook een zeer goed adres voor oa nieuwe bougies, heb ik gehoorddrinking smiley) voor een nieuwe...
Stond ik zomaar opeens naast de meest bekende Corsa B van het internet!eye popping smiley



En ook die Fiesta komt me bekend voor!thumbs up
Quote
D. Elzinga
Stond ik zomaar opeens naast de meest bekende Corsa B van het internet!eye popping smiley

En ook die Fiesta komt me bekend voor!thumbs up

spinning smiley sticking its tongue out
De Fiesta staat nog het best geparkeerd. De tranen sprongen mij even in de ogen. Parkeerplaats bij De Witte Bergen?
Quote
Boppie
De Fiesta staat nog het best geparkeerd. De tranen sprongen mij even in de ogen. Parkeerplaats bij De Witte Bergen?

Huilie, de auto's staan recht maar de parkeervakken zijn scheef.drinking smiley

En inderdaad.winking smiley
Quote
Boppie
De Fiesta staat nog het best geparkeerd.

Logisch, daar zit het Ford-easysmartparksystem op!cool smiley
Quote
Boppie
grinning smiley

Braadslee een beetje op de rit?

Naar Braadbegrippen niet onredelijk. Al maakt hij zich weer druk om een of ander rammeltje...


OT: nieuwe accu is er afgelopen weekend ook ingezet. Wel tegen een prijs waarvoor je naar het schijnt ook zo'n beetje een Corsa kunt kopen.drinking smiley
Natuurlijk wordt een 480 nooit zo zuinig als een spaarzame rijder in een kale Corsa, maar waardes zoals onderstaande (42.5 mpg, oftwel zo'n 1 op 15 en iets zuiniger dan dat lukt ook nog wel) zijn best aangenaam. Daarmee is hij zelfs enigszins goedkoper qua brandstofkosten dan de Kadett, mede doordat hier gewoon euro 95 in plaats van 98 in mag.



Minder leuk is dat sinds een paar dagen de snelheidsmeter raar is gaan doen. Soms werkt hij probleemloos, en dan weer een poosje helemaal niet. Ik denk dat er ergens iets een verbinding wat los is gaan zitten oid...
Heb hetzelfde probleem met de snelheidsmeter met mijn Nissan.
Zat te denken aan de sensor op de bak, maar ben er nog niet verder mee bezig geweest.

Ben benieuwd wat het probleem is bij de jouwe, misschien is het hetzelfde als de mijne. smiling smiley
Quote
D. Elzinga
"als een spaarzame rijder in een kale Corsa"

big smile smiley
maareh, 1:15 is netjes hoor!
480ES was mijn allereerste auto en meteen ook mijn allerslechtste - als student beetje te scherp aan de onderkant van de markt gekocht en al direct geconfronteerd met een kapotte versnellingsbak. Lekte water, olie en benzine.

Maar veel lol mee gehad, reed altijd eigenlijk. En dat mooie hypercomplete dashboard met zijn groene verlichting, ik vind het nu 20+ jaar later nog steeds erg mooi thumbs up
Die mile per gallon kun je ook op km per liter instellen meen ik. Volgens mij met een van die ronde grijze knopjes op de infocenter schakelaar.

Die uitvallende teller is een kwestie van soldeerpuntjes op de printplaat nalopen. Het 480 forum staat er vol mee.
Quote
Diante
Heb hetzelfde probleem met de snelheidsmeter met mijn Nissan.
Zat te denken aan de sensor op de bak, maar ben er nog niet verder mee bezig geweest.

Ik heb zowel de tellerbak zelf even losgehaald, de verbindingen schoongemaakt en weer teruggeplaatst, en ook even wat aan de kabel naar de bak gerommeld. Sindsdien werkt mijn klokkenspel weer feilloos, ben benieuwd of het zo blijft.drinking smiley

Quote
Niseko
480ES was mijn allereerste auto en meteen ook mijn allerslechtste - als student beetje te scherp aan de onderkant van de markt gekocht en al direct geconfronteerd met een kapotte versnellingsbak. Lekte water, olie en benzine.

Maar veel lol mee gehad, reed altijd eigenlijk. En dat mooie hypercomplete dashboard met zijn groene verlichting, ik vind het nu 20+ jaar later nog steeds erg mooi

De mijne was zelfs verreweg de goedkoopste die er op dat moment te koop stond. Het is een vrij gevoelig model maar tot dusverre valt het me eigenlijk allemaal wel mee. Overigens is veel meer geld neertellen voor een 480 niet perse een garantie op een probleemloze auto.

Quote
j.ko
Die mile per gallon kun je ook op km per liter instellen meen ik. Volgens mij met een van die ronde grijze knopjes op de infocenter schakelaar.

Dat zou inderdaad moeten kunnen, ware het niet dat ik een S heb waar later een infodash in is geplaatst, maar dan zonder de bijbehorende instelknop. Ik kan dus geen instellingen aanpassen, die knop is dus wel iets wat ik eigenlijk nog wil aanschaffen en inbouwen.





-------------

Random foto van vandaag:

hallo,ik ben nieuw hier! mijn naam huub stassen,ikn rij sinds 2weken ook een D kadett automaat bj:1983.en heb problemen met mijn benzinemeter-geeft niet goed aan,mijn vraag is:kom ik makkelijk aan de tank om vlotter eens na te kijken (ik moet alles thuis op straat doen) voor de rest ben ik tot nutoe tevreden met het kadetje.hiervoor had ik een ford taunus 12m p6 uit 1967,maar inverband met mijn knieen en heup was me dat te lastig en heb daarom voor een automaat gekozen. mijn mail adres stassenhuub@gmail.com met vriendelijke groet huub.
Hoi Huub, een niet (goed) werkende benzinemeter is een bekend probleem, meestal is de vlotter de boosdoener. Ikzelf heb hier tot duverre nooit aan geknutseld omdat ik ongeveer weet hoe ver ik kom en de tank nooit echt leeg rij, maar waarschijnlijk vind je hier wel mensen met daadwerkelijke ervaring in het repareren/vervangen ervan.

Foto's van jouw exemplaar (en de Taunus ook natuurlijksmiling smiley) zijn overigens van harte welkomthumbs up
Blijft toch echt een schitterende wagen! Mijn ouders hadden vroeger een 460 en ik was als jochie (en nog steeds trouwens) echt fan van de 480, die ook in de showroom stond bij de dealer. Met twee echte stoelen achterin, dat heeft echt indruk gemaakt toen
Inmiddels is het weer maart, dus deze gaat ook weer (af en toe) naar buiten.smiling smiley



Het eerste ritje van het jaar liep vandaag echter niet helemaal vlekkeloos, na een paar kilometer rijden begon het stuur te trillen en werd vooruit komen steeds moeilijker. Dus auto aan de kant gezet en even gevoeld bij de remmen. Rechts prima, linksvoor gloeiend heet. Wiel eraf en een beetje tegen de remklauw lopen meppen. Daarna nog een uur gereden zonder verdere problemen, dus die loopt niet meer aan. Hoop ik.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2018 19:10 door D. Elzinga.
Het oude beestje moest dus weer even wakker worden! Hier kan de audi ook de schuur weer uit, maar ik wacht nog even op echt mooi voorjaarsweer.
Drie auto's bijhouden is natuurlijk een hele onderneming. Maar een aanlopende rem valt relatief gezien mee. Blijft altijd wel spannend, de auto opkrikken met zo'n schaarkrikje... grinning smiley
Quote
Mechanix
Drie auto's bijhouden is natuurlijk een hele onderneming. Maar een aanlopende rem valt relatief gezien mee. Blijft altijd wel spannend, de auto opkrikken met zo'n schaarkrikje... grinning smiley

Eigenlijk vier, hij is dan wel officieel niet van mij maar deze Swift van m'n vader staat sinds de komst van een (overigens verre van probleemloze) bedrijf-Kangoo bij mij binnen. Gelukkig heeft het bijhouden hiervan niet echt iets om het lijf, apk een kleine twee weken terug was ook slechts een kwestie van afmelden.smiling smiley

Gisteren heb ik maar eens wat reclame verwijderd:

Van:



Naar:



En voor dit weekend staat er een wissel van de bakolie op het programma. Ik heb geen specifieke klachten, maar tevens geen idee hoe oud en van welk type de huidige olie is. Aangezien de bak van een 480 naar het schijnt nogal kwetsbaar is wil ik eventuele problemen voor zijn. Er gaat straks Kroon Gearlube RPC 75W/80W in.

Oh, en dankzij de vorige (eerste) eigenaar die wat pasjes in de auto rond heeft laten slingeren kon ik nog wat leuke gegevens naar boven halen. Zoals streetviewbeelden uit 2009, zie hier dus de reden waarom bij aankoop de linkerkant verkleurd was, en de rechter niet:

Ha leuk! Ik ben benieuwd welke gegevens je nog meer naar boven hebt gehaald.
Quote
rzasa
Ha leuk! Ik ben benieuwd welke gegevens je nog meer naar boven hebt gehaald.

Vooral eea over het onderhoud, zo is hij blijkbaar tot de verkoop altijd bij de lokale Volvo-dealer in onderhoud geweest. Gezien de streetview-beelden anno nu is de eerste eigenaar trouwens overgestapt op een V70...
Mmm, goed punt. smiling smiley

Ik heb de bakolie een uurtje geleden al vervangen. De nieuwe olie is honingbruin, de oude was zwart. Die zat er dus waarschijnlijk al een tijdje in. Was best goed en snel te doen eigenlijk...
Nu ik de 480 relatief vaak gebruik en daardoor ook vaker buiten heb staan, valt het me op dat deze nogal vaak kaartjes van allerlei handelaren lijkt aan te trekken. Vreemd, het is toch niet bepaald een populair model voor de export zoals een ouwe Corolla oidconfused smiley

Eentje vond het zelfs nodig om de autohoes er half af te trekken zodat hij maar z'n gegevens onder de ruitenwisser kon steken, en deze van vandaag kwam ik tegen nadat ik even een boodschap had gedaan. Ga ze ook maar eens verzamelen, denk ik.spinning smiley sticking its tongue out

Schijnbaar levert 't geld op, bij mij hadden ze een keer een stuk 10 naamkaartjes onder de ruitenwissers gedaan en dan praat ik over een Polo van 1984: daar zit toch weinig handel in, zou je denken.
Nou..denk dat je die wagen op t forum wel kunt slijten...drinking smiley

Stil hier trouwens, net ff bijgelezen, goed dat de 480 zo betrouwbaar is...al baal ik daar stiekem wel een beetje van. tongue sticking out smiley
Quote
Nico GTR
al baal ik daar stiekem wel een beetje van. tongue sticking out smiley

Omdat jij je anders wat meer ingenomen zou kunnen voelen met de verstandige keuze?drinking smiley

Gelukkig voor jou is er wel sprake van een (relatief klein) probleempje, namelijk dat de snelheidmeter weer heel regelmatig aan het weigeren is. Oorzaak heb ik nog niet kunnen vinden, ik zie nergens een breuk of geoxideerde verbinding. Tevens doet dit fenomeen zich nogal onvoorspelbaar en onlogisch voor, je kunt een hele rit maken met een dode snelheidsmeter, en als je hem dan een paar dagen onaangeroerd laat staan doet ie het daarna ineens spontaan weer.confused smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2018 17:51 door D. Elzinga.
Aan die Clio is al een stuk meer gesleuteld dan aan die 480 meen ik. Ok, met die Clio wordt wel meer gereden. grinning smiley
Quote
D. Elzinga
Quote
Nico GTR
al baal ik daar stiekem wel een beetje van. tongue sticking out smiley

Omdat jij je anders wat meer ingenomen zou kunnen voelen met de verstandige keuze?drinking smiley

Gelukkig voor jou is er wel sprake van een (relatief klein) probleempje, namelijk dat de snelheidmeter weer heel regelmatig aan het weigeren is. Oorzaak heb ik nog niet kunnen vinden, ik zie nergens een breuk of geoxideerde verbinding. Tevens doet dit fenomeen zich nogal onvoorspelbaar en onlogisch voor, je kunt een hele rit maken met een dode snelheidsmeter, en als je hem dan een paar dagen onaangeroerd laat staan doet ie het daarna ineens spontaan weer.confused smiley

Nou ja er zijn meer redenen dat ik de 480 heb laten staan maar nee ingenomen is niet het goede woord. Ik ben wel blij voor je dat die het gewoon goed doet zonder al te dure dingen. Echter had dat bij mij ook zo kunnen zijn in plaats van die onbetrouwbare Renault drinking smiley

Nou ja, plastics en dergelijke worden ook ouder naarmate de jaren gaan tellen, en dat geld ook voor de bekabeling. Ik heb wel delen van de kabelboom vervangen en denk dat het wellicht ook bij jou zou helpen. Tevens kan het ook nog komen doordat de printplaat van de wijzer gewoon oud word. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die dat voor je kunnen fixen voor niet eens zo heel duur.

Quote
Mechanix
Aan die Clio is al een stuk meer gesleuteld dan aan die 480 meen ik. Ok, met die Clio wordt wel meer gereden. grinning smiley

Valt mee, slechts 800 per week op het moment met de enkele uitschieter naar 1200.
Quote
Nico GTR
Valt mee, slechts 800 per week op het moment met de enkele uitschieter naar 1200.

Er zijn momenten waarop ik dat nog niet eens per jaar haal.drinking smiley
Ik zou héel snel bellen, dat is kennelijk al genoeg om contact geld te krijgen!
Quote
Nico GTR
Quote
Mechanix
Aan die Clio is al een stuk meer gesleuteld dan aan die 480 meen ik. Ok, met die Clio wordt wel meer gereden. grinning smiley

Valt mee, slechts 800 per week op het moment met de enkele uitschieter naar 1200.

Je zou het makkelijk kunnen fietsen!drinking smiley
Vanaf vandaag met een wat meer beschadigde voorbumper.moody smiley Hoorde buiten een soort schavend geluid, dat was dus iemand die net even wat te dichtbij kwam met z'n Kia...





Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close