D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i

Gepost door D Elzinga 
Showroomauto lijkt me een redelijke verklaring...

Het Ixo-model komt uit de Volvo Collection, een zogenaamde kiosk-serie. Er is ook een 480 Cabrio en volgens mij ook een blauwe Europese versie. Inmiddels zijn ze ook in de reguliere Ixo-lijn te koop, misschien als PremiumX, Triple9 of Whitebox. Allemaal labels voor hetzelfde in verschillende kwaliteiten en uitvoeringsniveaus.
Quote
D. Elzinga

Quote
stoterstangen90
Een garagebox waar 4 auto's in kunnen, is beslist ruim.
die van mij gaan er maar 2 in. (deurklink aan deurklink, maar dat is bij jou niet anders)

Ligt er natuurlijk ook aan wat er precies in je garage staat. De Kadetts staan naast elkaar, en omdat ze vrij smal zijn kan ik er nog tussendoor lopen ook. Maar een Thunderbird (die ik ook nog overwogen heb, maar mede daardoor afgevallen is) zou er echt niet achter passen. De Volvo wel, en dan heb ik nog ruimte over voor wat andere spullen.
Als je er ook nog tussendoor kunt lopen is het helemaal een geniale garage.
Voor en na een poetsbeurtje:





Aan de linkerkant (die verreweg veel erger verkleurd is) heb ik de oorspronkelijke tint nog niet helemaal terug weten te krijgen, maar hij glimt in ieder geval weer.

Later deze week komen de nieuwe verstralers (en nog wat kleine dingetjes) erin.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-03-2016 16:31 door D. Elzinga.
Dennis, kan jij een beetje (goedkoop) aan onderdelen komen?
Maat van me heeft ook een 480, en een bijna identieke gekocht voor onderdelen, maar deze is te mooi om gesloopt te worden, en gaat dus in de verkoop. Maar Ewoud heeft nog wel wat connecties en adresjes.

Pas waren we op een Volvo sloop, en daar stonden meerdere 480's en ook een partij aan onderdelen hebben ze daar, volgens mij zijn de prijzen redelijk schappelijk. De sloop is overigens even boven Groningen.
Maar mocht je willen, kan ik Ewoud eens vragen, als je iets nodig bent.

Ohja, wat is ie er van opgeknapt zeg, van het poetsen! thumbs up
Quote
Pjötr
Dennis, kan jij een beetje (goedkoop) aan onderdelen komen?
Maat van me heeft ook een 480, en een bijna identieke gekocht voor onderdelen, maar deze is te mooi om gesloopt te worden, en gaat dus in de verkoop. Maar Ewoud heeft nog wel wat connecties en adresjes.

Pas waren we op een Volvo sloop, en daar stonden meerdere 480's en ook een partij aan onderdelen hebben ze daar, volgens mij zijn de prijzen redelijk schappelijk. De sloop is overigens even boven Groningen.
Maar mocht je willen, kan ik Ewoud eens vragen, als je iets nodig bent.

Ohja, wat is ie er van opgeknapt zeg, van het poetsen! thumbs up

Dusverre bieden marktplaats en ebay uitkomst, en verder ga ik misschien de lokale sloperij nog even bezoeken (die schijnt er nog een te hebben staan). Bovendien valt het aantal te vervangen onderdelen mij tot nog toe erg mee. Ik zoek nu nog vooral nieuwe naafkapjes en wat specifieke kleine interieurdelen.

Niettemin een goede tip die ik zal onthouden, bedanktthumbs up
Omdat er elders mensen waren die vonden dat ik meer foto's moest maken:









Tevens ben ik de afgelopen tijd tegen de volgende dingetjes aangelopen:

- de techniek lijkt tot dusverre best in orde, alleen gaat zo nu en dan het stationaire toerental (bij warme motor) naar >1200 tpm. Stappenmotor?
- ik wilde de originele radio er weer in zetten, maar dat gaat niet zomaar omdat de vorige eigenaar in de kabels heeft zitten knippenmoody smiley. Prima speakers trouwensthumbs up
- een 480 genereert blijkbaar ontzettend veel aandacht, ook van mannetjes in oude Polo's en Corsa's die tegen je willen sprinten. Of zou de kleur van dit specifieke exemplaar daar (mede) de oorzaak van zijn? Hoe dan ook: ik dacht dat een oude Kadett een redelijk opvallende verschijning was, en dit is dus de overtreffende trap...
Die heb je in redelijk korte tijd toch al best wel heel netjes gekregen. Erg mooi!
Is er niet een soort van omgekeerde verloopstekker te koop voor de radio? Mooi werk verder!
Die locatie, daar zat vroeger een autohandelaar waar mijn opa dagelijks werkte tot z`n 70e zo`n beetje, dat bedrijf zit nu op de Neuweg, jammer want deze locatie was vele malen praktischer.
Hij staat er knap bij Dennis!

Radio moet toch wel lukken? Een de draadjes weer op orde maken.
Foto's, altijd goed! Hij blinkt weer mooi zo.

Over dat verhoogd stationaire toerental: het zou de stappenmotor kunnen zijn, al is er dan vaak sprake van een te laag toerental (neiging om af te slaan).

Het geluid van de standaard speakers is inderdaad prima. Ik heb er nog de optionele 'krantenbakspeakers' bij, naast de achterstoelen. Op je laatste foto is één van die bakken net zichtbaar. Je merkt wel dat het oud wordt allemaal, bij echt hoge volumes treedt er vervorming op. Maar het kan nog hard genoeg om mee te blèren zonder dat ik mezelf hoor (dat is mijn criterium voor een goed geluid big smile smiley).

Aandacht heb je wel met een 480 inderdaad. Uitdagingen bij een stoplicht maak ik niet zo veel mee, maar soms gebeurt het wel inderdaad. Een moderne auto laat ik meestal gaan. Wel een keer een Golf III GTI klop kunnen geven grinning smiley. En een keer met een Seat Leon Cupra gespeeld op de snelweg. Hij was sneller dan ik, maar het scheelde niet veel. Na een paar keer remmen van 180 naar 120 had ik dikke fading, toen maar laten gaan...
Quote
braadslee
Die locatie, daar zat vroeger een autohandelaar waar mijn opa dagelijks werkte tot z`n 70e zo`n beetje, dat bedrijf zit nu op de Neuweg, jammer want deze locatie was vele malen praktischer.

Waar ik hem gekocht heb, bedoel je?

Quote
Barri
Radio moet toch wel lukken? Een de draadjes weer op orde maken.

Ik denk het wel, maar ik moet dus op zoek naar diverse stekkertjes. Nu is er helaas in geknipt en ontbreken er bepaalde dingen die nodig zijn om de originele radio aan te sluiten.

Quote
j.ko
Foto's, altijd goed! Hij blinkt weer mooi zo.

Over dat verhoogd stationaire toerental: het zou de stappenmotor kunnen zijn, al is er dan vaak sprake van een te laag toerental (neiging om af te slaan).

Het geluid van de standaard speakers is inderdaad prima. Ik heb er nog de optionele 'krantenbakspeakers' bij, naast de achterstoelen. Op je laatste foto is één van die bakken net zichtbaar. Je merkt wel dat het oud wordt allemaal, bij echt hoge volumes treedt er vervorming op. Maar het kan nog hard genoeg om mee te blèren zonder dat ik mezelf hoor (dat is mijn criterium voor een goed geluid big smile smiley).

Aandacht heb je wel met een 480 inderdaad. Uitdagingen bij een stoplicht maak ik niet zo veel mee, maar soms gebeurt het wel inderdaad. Een moderne auto laat ik meestal gaan. Wel een keer een Golf III GTI klop kunnen geven grinning smiley. En een keer met een Seat Leon Cupra gespeeld op de snelweg. Hij was sneller dan ik, maar het scheelde niet veel. Na een paar keer remmen van 180 naar 120 had ik dikke fading, toen maar laten gaan...

Van een te laag toerental heb ik dan weer geen last, het is puur dat hij stationair zo nu en dan naar ongeveer 1250 gaat en daar dan een tijdje blijft hangen.

En misschien is het toeval (of bevinden zich hier veel wannabe racers), maar ik vind het echt opvallend hoeveel met het gas spelende petjes er ineens naast mij komen staan bij het stoplicht. Wat overigens in een bepaald opzicht ook weer vreemd is, want ondanks dat een 480 naar de huidige normen nou ook weer niet zo extreem snel is, gaat een Polo 1.4 uit 1998 het echt niet winnen. Of sluiten die mensen stiekem toch liever gewoon achter aan?
Ik doelde op de locatie waar jij die foto's hebt gemaakt..
Daar werkte vroeger mijn opa (Zat Autohal Hilversum in) Dat bedrijf is nu naar de Neuweg gegaan (Oude pand van Paul's garage)
Wat een verschil heeft die poetsbeurt gemaakt zeg! Lekker fel kleurtje voor zo'n auto thumbs up
Heb je hem alleen gewassen of is er nog wat anders aan te pas gekomen?
Quote

Ik doelde op de locatie waar jij die foto's hebt gemaakt..
Daar werkte vroeger mijn opa (Zat Autohal Hilversum in) Dat bedrijf is nu naar de Neuweg gegaan (Oude pand van Paul's garage)

Dat zou best kunnen inderdaad, daar hebben vroeger namelijk diverse (vooral auto- en transport)bedrijven gezeten. Nu zijn het garageboxen.

Quote

Wat een verschil heeft die poetsbeurt gemaakt zeg! Lekker fel kleurtje voor zo'n auto thumbs up
Heb je hem alleen gewassen of is er nog wat anders aan te pas gekomen?

Dank je! Ik heb eerst online een beetje rond gezocht naar de beste manier om de lak weer mooi te krijgen, maar de prijzen van de middelen die hier en daar werden aangeraden staan mi in geen redelijke verhouding tot de aanschafprijs van de auto. Aldus heb vervolgens ik bij de lokale Action wat poetsmiddel gehaald, en daar ben ik best tevreden over.
Sinds gisteren vibreert de 480 ontzettend bij flink gas geven, en heb ik het idee dat ik een groot deel van het vermogen in met name de hogere versnellingen kwijt ben. Iemand enig idee waar dit zomaar ineens door kan komen? Ik zie zo op het eerste gezicht niets vreemds onder de motorkap...
Leuke wagens die Kadetten en de Volvo natuurlijk. Sinds ik ooit begonnen ben met een hele vroege E-Kadett en aangezien mijn vader C, D en E-Kadett (en een Corsa A sedan) versleten heeft in mijn jeugdjaren blijf ik er een zwak voor houden. Tijdje nog een Astra F gehad en daar zat nog hetzelfde geluid in.

Je probleem met de Volvo klinkt heel erg als misfire of overslaan. Hij loopt soms even maar op 3 cilinders. Rondje bougies nakijken (eventueel vervangen), ontstekingkabels, en eventueel verdelerkap (dacht dat dat er nog op zat). Kijk ook in de verdelerkap naar vocht.
Ja die drie moet je goed bij houden/vervangen.
Bougies kabels verdeelkap.
Kost nog geen honderd eu, en kan je makkelijk zelf
Quote

Je probleem met de Volvo klinkt heel erg als misfire of overslaan. Hij loopt soms even maar op 3 cilinders. Rondje bougies nakijken (eventueel vervangen), ontstekingkabels, en eventueel verdelerkap (dacht dat dat er nog op zat). Kijk ook in de verdelerkap naar vocht.

Hij lijkt inderdaad op drie cilinders te lopen. Ik ben ondertussen een beetje aan het zoeken gegaan naar de oorzaak. Eerste opvallende conclusie: drie bougies zijn mooi grijs, maar de bougie van cilinder nummer 2 is zwart (wel droog).
*flinke schop*



Goed, met een voor drie maanden opgehokte Kadett en toch de behoefte om ook in de winter af en toe een auto ter beschikking te hebben, ben ik maar eens gaan kijken of ik binnen korte termijn de 480 weer eens van een apk kon voorzien. Daar heb ik het afgelopen jaar redelijk wat aan gedaan (hele ontsteking vernieuwd, tellerbak weer compleet werkend gemaakt, diverse interieurdelen die op 480-traditionele wijze waren beschadigd vervangen, etc), waardoor de auto nu in theorie een stuk bruikbaarder is, maar ermee gereden heb ik eigenlijk niet meer. Maandag dus even naar de garage gebracht, de punten vallen opzich mee:

- dynamo is aan het overlijden. Geen afkeurpunt, maar niet bepaald handig dus een nieuwe is onderweg.
- lampje vervangen, zo gedaan.
- ik heb vier vrij nieuwe remmen rondom. Maar om een of andere reden besloot de vorige eigenaar een niet-origineel en niet helemaal lekker passend boutje te gebruiken voor de remklauw rechtsachter, waardoor die nu heel licht wat remolie lekt. Da mag nie!

Aldus begon de zoektocht naar dit onderdeeltje:



De diverse Volvo-dealers die ik gebeld heb? "Sorry, meeste onderdelen voor de 480 kunnen niet meer geleverd worden". Sloperijen? "Hele remklauw kopen". Webshops? "Los boutje hebben we niet".

Toen kwam ik deze revisieset tegen, met volgens zeggen het juiste onderdeel. Meteen besteld, maar de garage betwijfelt nu of het wel het correcte boutje is. Weliswaar kunnen we dat natuurlijk sowieso checken zodra de bestelling binnen is, maar iemand die nu al kan bevestigen danwel ontkrachtigen of dit de juiste is, of een gouden tip heeft voor een los boutje #3342527? Zou jammer zijn als ik noodgedwongen een complete remklauw moet kopen terwijl de huidige op dit ene onderdeeltje na gewoon goed is...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-12-2017 18:57 door D. Elzinga.
Wat voor boutje is dat precies?
Ik herinner me nog van de 460 dat er achterop een soort verzonken-kop-inbusboutje is.

Je zou er eventueel wat vloeibare pakking op kunnen smeren. Te houden heeft het niets. Met vloeibare pakking krijg je t weer los ook.
Heeft volgens mij iets met de schacht van het handremmechanisme te maken.

Ik weet wel dat die klauwen reviseren een k-klus is. Dat zijn niet de makkelijkste klauwen, omdat er een veer onder voorspanning in zit voor het handremmechanisme die de slijtage volgt.
Quote
TomTom
Wat voor boutje is dat precies?
Ik herinner me nog van de 460 dat er achterop een soort verzonken-kop-inbusboutje is.

Volgens 480-experts elders is het een boutje met inbus en koperen afsluitring. Die hebben ze overigens nog liggen, dus mijn probleem lijkt zich op te lossen...
Blijft een mooie auto....een 480.

Soms denk ik wel eens, wat als.....maar ja. tongue sticking out smiley
Elzinga, volgens mij moet je in Leusden zijn. Visser en Visser. Specialisten met hoofdletters in Volvo.
Volgens mij moet je in Erichem zijn. Sowieso een must voor elke 480-eigenaar om daar eens te gaan kijken / buurten / winkelen.
In Lienden zit ook nog een echte Volvo specialist, Svenska Bildelar, echt een aanrader.
Quote
Nico GTR
Blijft een mooie auto....een 480.

Soms denk ik wel eens, wat als.....maar ja.

Niet te lang wachten hoor, ze worden steeds zeldzamer en (daardoor) duurder.tongue sticking out smiley

Quote
Damianw26
Eerste keer dat ik op dit topic stuit, leuke wagens

Dankthumbs up

Quote
Boppie
Elzinga, volgens mij moet je in Leusden zijn. Visser en Visser. Specialisten met hoofdletters in Volvo.
Quote
j.ko
Volgens mij moet je in Erichem zijn. Sowieso een must voor elke 480-eigenaar om daar eens te gaan kijken / buurten / winkelen.
Quote
KapiteinLangzaam
In Lienden zit ook nog een echte Volvo specialist, Svenska Bildelar, echt een aanrader.

Dank voor de tipsthumbs up Voor wat betreft de Volvo ben ik eigenlijk nog zoekende naar een specialist om in de toekomst het onderhoud te laten doen (voor zover ik dat dan niet zelf kan). Puur voor de apk heb ik hem nu bij een goed bekend staande universele garage staan. De dealer vind ik niet echt meerwaarde hebben, vooral ook omdat ze daar er blijkbaar toch nauwelijks iets meer voor in voorraad hebben.
Jij bent toch lid van het Volvo480Forum, herinner ik me dat goed? Die onderdelen-man uit Erichem kun je daar vinden (orlando) en er zit ook een specialist in 480-onderhoud, die noemt zich c.480 op het forum als ik het me goed herinner. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, hij zit ergens ten noorden van Amsterdam, dat was voor mij te ver weg. Ik bracht mijn 480 naar TonCar in Berkel en Rodenrijs voor onderhoud dat ik zelf niet kon. Een Bosch Car Service, maar met Volvo specialisatie (ex Volvo dealer) en een eigen restauratieafdeling. Ze kunnen dus vrijwel alles daar. Mooi bedrijf.
Voor het onderhoud zou ik dan zeker in Leusden kijken. Voor jou goed te doen, zijn twee broers die weet ik niet hoe lang al met het spul werken. Zitten op het kleine industrieterreintje bij Pon.
Geinig, daar kom ik regelmatig langs maar het bedrijf was me nog nooit opgevallen. Toch eens aandacht aan besteden. grinning smiley
Ah, dat bedrijf viel me wel op ja. Ik zat in een training bij Pon en dan kijk je uit op die Volvo specialist smiling smiley

Ik had overigens niet verwacht dat je de 480 nog zou hebben. Leuk! Blijven de Kadetts wel? Hebben die nog meerwaarde voor je?
Quote
j.ko
Jij bent toch lid van het Volvo480Forum, herinner ik me dat goed? Die onderdelen-man uit Erichem kun je daar vinden (orlando) en er zit ook een specialist in 480-onderhoud, die noemt zich c.480 op het forum als ik het me goed herinner. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, hij zit ergens ten noorden van Amsterdam, dat was voor mij te ver weg. Ik bracht mijn 480 naar TonCar in Berkel en Rodenrijs voor onderhoud dat ik zelf niet kon. Een Bosch Car Service, maar met Volvo specialisatie (ex Volvo dealer) en een eigen restauratieafdeling. Ze kunnen dus vrijwel alles daar. Mooi bedrijf.

Ja, daar ben ik inderdaad (inmiddels) lid van. Orlando en c.480 heb ik al wel langs zien komen daar. Noorden van Amsterdam is voor mij niet heel ver weg, dus dat is wellicht een goede optie mocht er in de toekomst echt specialistisch werk nodig zijn. Overigens vind ik het mooie aan de 480 wel dat alle kwaaltjes en het oplossen daarvan heel uitgebreid gedocumenteerd zijn, zelfs de klussen die iets verder gaan dan eenvoudig onderhoud zijn daardoor erg goed zelf te doen, zo heb ik gemerkt.

Quote
Barri
Ik had overigens niet verwacht dat je de 480 nog zou hebben. Leuk! Blijven de Kadetts wel? Hebben die nog meerwaarde voor je?

Tsja, ik ben al doende erg gecharmeerd van het model geworden, dus het is een blijvertje geworden. Tevens vond iedereen in m'n nabije omgeving ook dat ik hem niet weg moet doen, en die mensen kan ik toch niet teleurstellen.tongue sticking out smiley Daarbij is het ook nog eens een praktische overweging om de auto juist nu weer rijklaar te maken: ik heb inmiddels toch zo nu en dan een auto "nodig", en een 480 is comfortabel, relatief gezien heel betaalbaar in gebruik, en ik rij er met plezier in. Ik heb eerst even nog wat rond gezocht naar een barrel voor deze winter, maar is een oude Swift van 500 euro fijner dan een 480 die voor een fractie van dat bedrag gewoon weer prima in orde is? Wat mij betreft niet.

Kadetts blijven uiteraard ook gewoon. Zijn qua eigenschappen compleet verschillend van elkaar en van de Volvo, dus die voegen dan wel iets toe imo.
Is de 480 nu je 'dagelijkse' auto? Het begint nu wel echt een zeldzaam model te worden. Je ziet hem bijna nooit meer.
Quote
Mechanix
Is de 480 nu je 'dagelijkse' auto? Het begint nu wel echt een zeldzaam model te worden. Je ziet hem bijna nooit meer.

Ja, althans als de garage eenmaal klaar is met de benodigde klusjes. Zal wel komende week worden, verwacht ik. Al moet je je van dat "dagelijks" niet al te veel voorstellen, waarschijnlijk dat ik er straks zo'n 2000 km per jaar mee ga rijden in plaats van nog geen 500...
Het liep bij de garage allemaal wat uit ivm de feestdagen en dergelijke, maar op de valreep van 2017:



Overigens betekent dit alsnog niet dat ik onbezorgd kan rondrijden, want de vervangende dynamo blijkt krom te zijnconfused smiley Daar ga ik dus zelf nog even mee aan de slag.
Gefeliciteerd. Als je er een dagelijkse auto van maakt, ook al is het maar 2k km per jaar, dan raad ik je edn goede dinitrolbehandeling aan. Echt edn behoud voor die mooie Volvo. Is een dik uur rijden voor je denk ik,maar in Leeuwarden heb je Gosliga Dinitrol Antiroestcentrum, daar kom ik graag.
Quote
uwbuurman
Gefeliciteerd. Als je er een dagelijkse auto van maakt, ook al is het maar 2k km per jaar, dan raad ik je edn goede dinitrolbehandeling aan. Echt edn behoud voor die mooie Volvo. Is een dik uur rijden voor je denk ik,maar in Leeuwarden heb je Gosliga Dinitrol Antiroestcentrum, daar kom ik graag.

Hoewel de 480 als hij niet gebruikt wordt bijna altijd binnen staat en daardoor niet zo heel veel te lijden heeft van de elementen, wil ik inderdaad toch wat aan roestpreventie doen. Ik heb de onderkant nu op de brug bij de garage goed kunnen bekijken, en roest zag ik niet afgezien van een heel klein plekje bij de rand van het spatbord waar wat vuil achter is blijven zitten. Dat wil ik graag zo houden...

Quote
speedtouch
Ik wens je veel zorgeloze kilometers toe!

Dankthumbs up


--------------------


Ik heb gisteren nog even gekeken naar de dynamo die de huidige moest vervangen en volgens de monteur toch niet goed was, en hij is niet alleen krom maar zit ook nog eens vol vocht. Zo goed als onbruikbaar dus. Let wel, dit is dus een dynamo die werd verkocht als zijnde "goed" en "getest".thumbs down Dus nu toch maar een splinternieuwe besteld, die komt als het goed is vandaag aan en dan ben ik voor wat betreft het technische gedeelte hopelijk voorlopig wel klaar.
Quote
ginkelvanmichiel
Mooie auto hoor! Heb je de Kadetten eigenlijk nog?

Uiteraard. De 1.2 ben ik dit jaar ivm een hoop drukte met andere zaken niet echt aan toe gekomen, de 1.3 deed het zoals gebruikelijk ook afgelopen jaar uitstekend, kwam medio juli zonder gekke dingen door de apk, en speelde een subtiele rol als decorstuk in een reclame van bol.com:

Quote
Nico GTR
Goh....verhuurd?

Ja, dat. Was best een leuke ervaring.
Leuk is dat he! Mijn Panda heeft toen in De Heineken Ontvoering een best leuke rol gespeeld. Echt een gave ervaring.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close