D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i

Gepost door D Elzinga 
Gewoon laten doen dus! En daarna even de bodem met een staalborstel bewerken en lekker dik in de tectyl smeren. Maar dan moet je 'm wel even binnen laten staan om er zeker van te zijn dat het vocht er goed uit is.
draagarmen voor nieuwe vervangen. Die zijn nog wel ergens te verkrijgen lijkt me.
stoterstangen90
draagarmen voor nieuwe vervangen. Die zijn nog wel ergens te verkrijgen lijkt me.

Daar zat ik idd ook al naar te kijken. Maar goed, het stond wat onduidelijk aangegeven en het blijkt dus dat niet dat de draagarmen zelf roest hebben (noch enige ander deel van de ophanging), maar het metaal in de buurt:

Uiteraard net bij de naad...

Verder heb ik een hoop gereedschap gebruikt om de rest te inspecteren. Linkerdorpel is verder helemaal hard, rechterkant heeft toch 1 gaatje (en nee, het is niet het afwateringsgaatje) maar zo klein dat m'n vinger er amper in past. Niettemin laat ik dat dan ook maar meteen lassen.
Dat is een stuk vervelender en lastiger te repareren.
met alleen wat APK laswerk knapt het er ook niet echt mee op.
dit gaat naar restauratie toe.
ER moet veel los en netjes kaal gemaakt.
Van onderaf lassen is niet heel fijn.
Die dorpel kun je wellicht ook beter gelijk vervangen voor een hele nieuwe.
Ai, dat zijn wel vervelende plekjes! Zeker gezien de specifieke vorm red je dat niet met 'een plaatje inlassen'.
Daar was ik ook al een beetje bang voor. Belangrijkste punt is mi wel dat ik hem nu gewoon door de APK wil krijgen, dan kan ik het daarna echt goed laten aanpakken tezamen met de geplande werkzaamheden voor begin volgend jaar (deukje eruit halen, roestplekje op het spatbord verhelpen en nog wat kleine dingen). Maar ja, dat is dan wel wat dubbelop...
Hoe is die andere er aantoe?
Ander smeer je daar een APK op en heb je toch vervoer.
Inderdaad vervelende plekjes maar zo dicht in de buurt van de ophangpunten moet het toch gebeuren. Dichtlassen voor de APK is een tijdelijke oplossing en daarna laat je het gewoon goed aanpakken. Het is dan belangrijk dat het na restauratie goed getectyleerd wordt want de laspunten zijn extra roestgevoelig.
Rush2112
Inderdaad vervelende plekjes maar zo dicht in de buurt van de ophangpunten moet het toch gebeuren. Dichtlassen voor de APK is een tijdelijke oplossing en daarna laat je het gewoon goed aanpakken. Het is dan belangrijk dat het na restauratie goed getectyleerd wordt want de laspunten zijn extra roestgevoelig.

Dat is dan ook precies wat er gaat gebeuren. Momenteel wordt het noodzakelijk laswerk er aan verricht, bij het schoonmaken van de onderkant zijn we verder geen slechte plekken tegengekomen dus dat valt nog mee.
Heb besloten om het maar meteen helemaal goed te doen en ook diverse andere dingetjes aan te pakken. Daarvoor had ik echter wel wat betere voorzieningen nodig. Nu was ik al op zoek naar een opslagruimte voor de goederen waar ik bedrijfsmatig in handel, en toevallig kwam er recent een ruime garage beschikbaar voor een redelijke huurprijs. Bovendien bevindt deze zich op een afstand die binnen drie minuten te fietsen is.

Groot genoeg voor twee auto's, dus ik denk dat ik binnenkort ook Kadett II er neer laat zetten.
Dat is nog eens een garage! Is het laswerk aan de Kadett al gebeurd?
Omdat er door sommigen op aangedrongen werdwinking smiley

De Swift. Een auto die vaak op dit forum wordt aangeraden aan mensen die een goede, goedkope auto zoeken. Want licht, zuinig, en vooral onverwoestbaar. Toch?

Helaas, onderstaand exemplaar is niet onverwoestbaar. Weliswaar ziet hij er nog vrij goed uit, maar hij heeft een technisch euveltje waardoor hij binnen enkele seconden zijn hele nabije omgeving in de blauwe rook zet. Zeer flink olieverbruik dus, wat de reden is dat de vorige eigenaar hem maar inwisselde voor een andere Swift, en ik hem voor een bijna-sloopprijs kon aanschaffen.

Waarom ik hem gekocht heb? Omdat ik benieuwd ben waardoor dit veroorzaakt wordt, en of het nog (zonder grote investeringen) op te lossen is. Lukt het, dan is het mooi. Lukt het niet, dan mag hij zijn nog bruikbare onderdelen aan andere Swiftjes gaan geven. Laten we wel wezen, deze generatie Swift is minimaal het eerstkomende decennium nog geen gewilde liefhebbersauto, dus het is niet zo dat er in het laatste geval iets significants verloren gaat. Ik zal hem zelf waarschijnlijk hoe dan ook niet heel lang houden. Hoe dan ook, ik ga maar eens rustig de tijd nemen om eea uit elkaar te trekken en aldus de oorzaak proberen te achterhalen.

Foto's? Die zijn er natuurlijk ook, maar ik heb nog geen tijd gehad voor een uitgebreide fotosessie. Aldus zullen jullie het hiermee moeten doen:

Nog enkele feiten mbt dit exemplaar:

- carrosseriekleur is een nogal onbestemd paars-blauw. Ik heb voor mezelf nog niet beslist wat het is, maar de RDW vind hem blijkbaar toch vooral blauw.
- kilometerstand is 22.nogwat, ik neem aan dat er nog een tweetje voor moet.
- er zit airco in. En die werkt zowaar ook nog!
- apk is nog geldig tot eind januari volgend jaar.
- de vorige eigenaar was een sloddervos die van zijn parkeerkaartjes en lege snoeppapiertjes af kwam door ze domweg onder de stoel te mikken.
Ik las het al ergens op dit topic. Erg leuk project! Als je het olie-euvel kunt verhelpen dan kun je nog best een leuke winst maken. Auto's met airco en een betrouwbaar imago zijn behoorlijk gewild. Kun je de km-stand trouwens niet even bij NAP checken?
Daar kom ik weer.

1 of 2 flesjes van dit spul mij de motorolie gooien.
Kwaad kan het niet, geeft ongeveer 50% reductie in het olieverbruik in mijn ervaring.
Leuk ding. Ziet er keurig uit zo te zien.
Wat olieverbruik kan veroorzaken, naast slijtage, is het vastzitten van de zuigerveren door teveel korte ritten en te weinig olie verversen. Dat is wel een probleem waar kleine stadsautootjes vaker mee te maken hebben.
Leuk ding Dennis!

Veel plezier met sleutelen! Ondanks dat ik het model eigenlijk erg lelijk vind, heb ik wel een zwak voor dit model.. Je interieur kleuren vallen mee, degene die ik ken,waren allemaal veel bonter (lees verschrikkelijker)

Ik las het al ergens op dit topic. Erg leuk project! Als je het olie-euvel kunt verhelpen dan kun je nog best een leuke winst maken. Auto's met airco en een betrouwbaar imago zijn behoorlijk gewild. Kun je de km-stand trouwens niet even bij NAP checken?

Gewild zijn ze inderdaad, zelfs voor dit exemplaar bleef de verkoper voortdurend telefoontjes krijgen. Ook nadat ik hem al gekocht hadbig smile smiley

Ik zou natuurlijk een NAP-check kunnen doen, maar gezien de staat van de auto (bij stuurwiel en bestuurdersstoel zie je ongeveer eenzelfde mate van slijtage als bij mijn vaders Swift met twee ton op de teller) ga ik maar uit van 222k.

Daar kom ik weer.

1 of 2 flesjes van dit spul mij de motorolie gooien.
Kwaad kan het niet, geeft ongeveer 50% reductie in het olieverbruik in mijn ervaring.

Dat ben ik inderdaad van plan, maar eerst wil ik controleren of er niets ernstigs in/bij het blok kapot is gegaan. In dat geval zou het namelijk weinig zin hebben...

Leuk ding. Ziet er keurig uit zo te zien.
Wat olieverbruik kan veroorzaken, naast slijtage, is het vastzitten van de zuigerveren door teveel korte ritten en te weinig olie verversen. Dat is wel een probleem waar kleine stadsautootjes vaker mee te maken hebben.

Hij is uiterlijk inderdaad nog best oke. Wat roestblaasjes bij wielkast rechtsachter en boven de voorruit, verder niets ernstigs. Aan de onderkant is al eens een beetje gelast, maar dat houdt zich zo te zien goed.

Als ik de verkoper moet geloven werd deze Swift bij de vorige eigenaar vooral gebruikt voor woon-werkverkeer (traject Hilversum-Schiphol). Opzich lijkt mij dus dat de auto wel regelmatig goed warm werd.

Leuk ding Dennis!

Veel plezier met sleutelen! Ondanks dat ik het model eigenlijk erg lelijk vind, heb ik wel een zwak voor dit model.. Je interieur kleuren vallen mee, degene die ik ken,waren allemaal veel bonter (lees verschrikkelijker)

Ik vind het model wel wat hebben, wel moet ik zeggen dat achteraf gezien de gebruikte materialen in het interieur echt ontzettend goedkoop aandoen. Maar ja, daar was de toenmalige nieuwprijs ook wel zo'n beetje naar.

Bekleding is trouwens blauw, de foto vertekent het wat. Wel een stuk minder verschrikkelijk dan de paars/groen/rode bekleding van de goedkopere uitvoeringen, inderdaadgrinning smiley

-------

Wat mij wel in positieve zin opvalt is dat de auto afgezien van de rookontwikkeling eigenlijk prima rijdt. Geen gestotter of inhouden, hij loopt mooi regelmatig en voelt vlot aan met voldoende trekkracht (voor Swift-begrippen danwinking smiley).
Klepsteelrubbers of zuiger(olieschraap)veren vermoedelijk een bron van de rookontwikkeling.

Leuk ding, als je hem te koop zet dan eerst hier aanbieden hèwinking smiley
Misschien dat Braadslee wel interesse heeft? Hoewel, waarschijnlijk verbruikt zo'n Swift in zijn handen 1:7. big smile smiley
Rob0032
Misschien dat Braadslee wel interesse heeft? Hoewel, waarschijnlijk verbruikt zo'n Swift in zijn handen 1:7. big smile smiley
Dat ligt er net aan hoeveel er nog in de tank zit voordat Braadslee gaat meten big smile smiley

@Dennis: leuk projectje! Ik ben benieuwd wat het probleem precies zal zijn!
En zelfs een trekhaakje op deze koektrommel?
Rob0032

En dan verbruikt 'ie ook nog olie, dat is niet meer te handelen!smiling bouncing smiley

Een Swift is natuurlijk altijd leuk. Ben benieuwd of het olieverbruik makkelijk te verhelpen is.
Een topic-update is denk ik wel op z'n plaats.winking smiley Eerst maar even snel de reeds bekende autootjes:

- Kadett 1.2 S: vloer en dorpel zijn gelast, ik moet wel nog qua afwerking wat puntjes op de i zetten. Hoe dan ook, ik denk dat ik hem dit jaar wel weer de weg op krijg. Tegen die tijd komt er ook nog een kleine visuele (en tijdscorrecte) aanpassing, denk ik.
- Kadett 1.3 S: doet het prima, en mag vanaf 1 maart weer naar buiten.
- Swift: met enkele kleine ingrepen verbruikte de auto aanmerkelijk minder olie, maar ik ontdekte na het verwijderen van vloerbedekking en plastic afdekking in de wielkasten aardig wat roest. APK afkeur zou het nog niet zijn, maar ik zou het ofwel moeten lassen, ofwel alles terugplaatsen en doen alsof ik van niets weet. Het eerste zou behoorlijk tijdrovend worden, het tweede doe ik uiteraard niet. Aldus heb ik de auto gestript van alle gewilde onderdelen, en zag ik kans de lege carrosserie voor zo ongeveer de helft van de prijs die ik betaald had, te verkopen aan een handelaar. Al met al heb ik er al een leuk winstje op gemaakt, en alsnog liggen er hier en daar wat onderdelen te wachten op een nuttige bestemming.

Maar ik vermoed dat de bezoekers van dit topic nu vooral geïnteresseerd zijn in de nieuwe aanwinst, namelijk onderstaande 480. Waarom een 480? Tsja, goede vraag. Eigenlijk wilde ik een Kadett E1 als 3e auto. Bovendien heb ik niet bijzonder veel met Volvo (op een of andere manier associeer ik ze met artsen, tandartsen, en andere lieden met witte jassen aan) en is het geen uitgesproken wens van mij geweest om een 480 te bezitten, al heb ik het altijd zonder meer een sympathiek model gevonden. Maar goed, zoals zo velen speur ik regelmatig marktplaats en co af, en aldus kwam ik deze 480 tegen. Aangezien hij dichtbij stond, was het maar een kleine moeite om te gaan kijken. Ik heb mij uiteraard eerst van tevoren op de hoogte gesteld van alle mogelijke problemen die dit model kan hebben, en eenmaal ter plekke in Nederhorst den Berg moest ik concluderen dat, zeker met de lage prijs in aanmerking genomen, er domweg een aantrekkelijk exemplaar met potentie stond. En met het idee dat ik toch eens een geheel ander soort auto kon ervaren tegen niet al te grote risico's (inmiddels is ook een sloop-480 aanzienlijk meer dan de oudijzer-prijs waard, dus zelfs als er onverhoopt nare euvels gaan optreden zal ik er niet aanzienlijk op inschieten) heb ik hem maar gekocht en de volgende dag opgehaald.

Enfin, uiteraard is een 480 van een paar honderd euro geen exemplaar in nieuwstaat. Wat moet/wil ik er allemaal aan doen?

- de lak is, met name aan de linkerkant, behoorlijk dof geworden. Ik ben een totale leek op poetsgebied, en ga mij aldus maar eens rustig oriënteren op hoe ik de glans weer een beetje terugkrijg.
- 1 van de verstralers is gebarsten, in de andere zit een beetje vocht. Ik denk dat ik ze allebei maar vervang.
- volgens mij horen er op een '95er geen oranje knippers. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet bijzonder stoort, maar wellicht vervang ik ze toch door witte.
- zoals misschien bekend, is het instrumentarium van de 480 een zwak punt. Deze is in het recente verleden reeds vervangen door de Volvo-dealer (staat ook netjes zo vermeld in het onderhoudsboekje), maar in een kennelijke vlaag van verstandverbijstering is het standaard S-klokkenspel gewisseld voor een geavanceerder instrumentarium met infocenter. Maar aangezien men verzuimd heeft om tevens de bijbehorende knop voor bediening in de middenconsole in te bouwen, heb ik daar niets aan. Ofwel ga ik dus terug naar een kaler instrumentarium, ofwel heb ik die knop + toebehoren nodig.
- er is momenteel een tamelijk lelijke aftermarket radio/cd-speler ingebouwd, maar gelukkig heb ik de originele Volvo CR-902 radio er los bijgekregen (inclusief handleiding en code!). Even wisselen dus.

Hier tegenover staan echter de volgende goede punten:

- hij start, loopt, en rijdt uitstekend.
- op de beruchte punten (wielkastranden) is hij hard.
- op dat instrumentarium na werken alle geavanceerde functies in het interieur prima.
- alle boekjes zitten erbij, en het verleden is aantoonbaar (1e eigenaar totdat zoonlief hem vorig jaar overnam).
- apk is nog geldig tot oktober.
- de buren denken dat ik een zeer prijzige sportwagen heb gekocht.smiling bouncing smiley

Aan goede foto's maken ben ik nog niet echt toe gekomen, dus voorlopig zullen jullie het hiermee moeten doen:

Wauw! Mooi en zo te zien met potentie! Gefeliciteerd en ik hoop op een paar mooie updates.
Heel mooi hoor.
Ik kan me nog goed herinneren de volvo blitz (noem je die eigenlijk zo?)in de gril onder de bumper.
Veel plezier ermee, laat de zomer maar komen!
Leuk, m'n zwager heeft ook een 480 gehad. Een erg dure auto in allerlei opzichten, maar het was wel een bijzonder ding.
Ha, nog een 480 op het forum, leuk! Veel plezier ermee! Heb je hem voor even, of wil je er lang mee doen?

Naast de punten die je noemt, is er ook wat met je achterruitenwisser. Die staat niet in z'n ruststand. Komt vaak door een defect in de kabelboom van de achterklep. Ook mis je het kapje op het scharnierpunt van de achterwisser.

Een 95-er heeft origineel inderdaad witte knipperlichten voor. Zoek je zo'n setje nieuw, dan kost dat een paar duiten. De verstraler met vocht erin kun je vrij simpel zelf repareren. Glaasje losmaken, oude kit er uit peuteren, opnieuw dichtkitten. Op www.Volvo480 forum.com vind je hier een how-to over. Over het infocenter: ik weet niet of dat met alleen de knop erbij wel zal werken. Ook daarvoor zou je je tot het 480 forum kunnen wenden, daar zit veel kennis.

Maar bovenal: geniet van de auto!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2016 22:37 door j.ko.
Wat een gaaf ding zeg. Die klap koplampen vind ik persoonlijk op geen een auto echt mooi, maar buiten dat echt een super vet ding. Voel je vrij wat meer foto's te plaatsen thumbs up
Heeft zo echt wel wat weg van een mazda 323F. Veel plezier ermee.
Di€sel

Die heeft ook vier wielen inderdaad!grinning smiley
Mechanix
Di€sel

en zijn er ook in het rood.
stoterstangen90
Mechanix
Di€sel

en zijn er ook in het rood.

En de eerste generatie had klapkoplampen.
Vind ik een hele mooi auto, zo'n 480. Mooi project met potentie!

Bij GAOS stond een half jaar geleden overigens een 480, misschien dat dat daar nog wat bruikbaars op zit.
Mechanix
Leuk, m'n zwager heeft ook een 480 gehad. Een erg dure auto in allerlei opzichten, maar het was wel een bijzonder ding.

Dat kan wel ja, want ik heb nogal ehm... "wisselende" verhalen gelezen over de betrouwbaarheid van dit model. Duur wat betreft vaste lasten vind ik hem overigens niet: hij weegt nog geen 1000 kilo, en kan (met mijn kilometrage althans) in de youngtimerverzekering.

j.ko
Ha, nog een 480 op het forum, leuk! Veel plezier ermee! Heb je hem voor even, of wil je er lang mee doen?

Naast de punten die je noemt, is er ook wat met je achterruitenwisser. Die staat niet in z'n ruststand. Komt vaak door een defect in de kabelboom van de achterklep. Ook mis je het kapje op het scharnierpunt van de achterwisser.

Een 95-er heeft origineel inderdaad witte knipperlichten voor. Zoek je zo'n setje nieuw, dan kost dat een paar duiten. De verstraler met vocht erin kun je vrij simpel zelf repareren. Glaasje losmaken, oude kit er uit peuteren, opnieuw dichtkitten. Op www.Volvo480 forum.com vind je hier een how-to over. Over het infocenter: ik weet niet of dat met alleen de knop erbij wel zal werken. Ook daarvoor zou je je tot het 480 forum kunnen wenden, daar zit veel kennis.

Maar bovenal: geniet van de auto!

Of ik deze auto voor langere termijn ga houden, heb ik eigenlijk niet van tevoren bedacht. Dat zal vooral afhangen van in hoeverre ik er een band mee opbouw, en of er nog heel gekke dingen in de komende maanden naar boven komen. Maar tot dusverre vind ik het een erg leuk ding. Genoemde minpuntjes staan het rijden niet echt in de weg, en zoals gezegd is het bezit van een auto die een geheel andere insteek en prestatieniveau heeft ten opzichte van wat ik gewend ben ook wel eens een aardige belevenis.

Die verkeerde stand van de achterruitwisser was mij nog niet opgevallen (hij doet het overigens wel gewoon), ik zal daar ook even naar kijken. Afdekdopje is inderdaad weg (en zo zijn er heus nog wel wat andere kleine visuele onvolkomenheden, maar dat zijn bij uitstek de dingetjes die ik meeneem als ik op de sloop eens een 480 tegenkom).

Dat 480 forum zal ik eens gaan uitpluizen!

stoterstangen90
Je garagebox mag er ook wezen trouwens.

Hij leek lekker ruim toen er nog maar 1 auto in stond. Met 3 auto's en een hoop andere spullen niet meer zowinking smiley
Toen de 480 uitkwam, heb ik het boek en de bij de dealer verkrijgbare modelauto's in alle kleuren gescoord. Het is nog steeds een van mijn favorieten. Leuke aankoop dus!
D. Elzinga

stoterstangen90
Je garagebox mag er ook wezen trouwens.

Hij leek lekker ruim toen er nog maar 1 auto in stond. Met 3 auto's en een hoop andere spullen niet meer zowinking smiley
Een garagebox waar 4 auto's in kunnen, is beslist ruim.
die van mij gaan er maar 2 in. (deurklink aan deurklink, maar dat is bij jou niet anders)
D. Elzinga
Mechanix

Dat kan wel ja, want ik heb nogal ehm... "wisselende" verhalen gelezen over de betrouwbaarheid van dit model. Duur wat betreft vaste lasten vind ik hem overigens niet: hij weegt nog geen 1000 kilo, en kan (met mijn kilometrage althans) in de youngtimerverzekering.

Ik moet er wel bij zeggen dat hij die 480 voor woon-werk gebruikte, en er daardoor (te) veel kilometers mee maakte. En hij had hem in onderhoud bij een Volvo-garage, dus dan loopt het wel op.
Leuke aankoop, zeker gezien de aanschaffingsprijs kun je je er geen buil aan vallen en rijd je toch maar mooi in een semi-klassieker! Het gewicht valt me overigens mee, mijn plastic fantastic coupé weegt zelfs meer.

D. Elzinga
(...) ofwel alles terugplaatsen en doen alsof ik van niets weet. (...) het tweede doe ik uiteraard niet.

Dat vind ik nog niet zo vanzelfsprekend en zeker prijzenswaardig! thumbs up
Goed, we zijn een paar dagen verder en ik heb de Volvo ingezet voor diverse langere ritten (naar de normen van een zekere medeforummer zou je van een roadtrip kunnen sprekenwinking smiley). Bij zowel filerijden als langdurige hoge snelheden (en alles daartussenin) gaf de techniek geen krimp, dus tot dusverre lijkt het erop dat in ieder geval het blok momenteel in orde is.

Verder ben ik erachter gekomen dat de eerste eigenaar een arts was (werden mijn vooroordelen jegens Volvo toch maar weer bevestigddrinking smiley), en ik vond her en der nog wat muntgeld in het interieur. Het vocht heb ik inmiddels uit de rechter verstraler kunnen verwijderen, en de lokale automaterialenzaak is van wat poetsmiddelen verlost. Als het komend weekend een beetje aardig weer blijft ga ik maar eens proberen of er weer wat (permanente) glans in de lak te krijgen is.

Klassiekerrijder
Toen de 480 uitkwam, heb ik het boek en de bij de dealer verkrijgbare modelauto's in alle kleuren gescoord. Het is nog steeds een van mijn favorieten. Leuke aankoop dus!

Dank je! Ik moet hier nog ergens een Matchbox-480 hebben liggen. Van welk fabrikaat waren die modelauto's bij de dealer?

stoterstangen90
Een garagebox waar 4 auto's in kunnen, is beslist ruim.
die van mij gaan er maar 2 in. (deurklink aan deurklink, maar dat is bij jou niet anders)

Ligt er natuurlijk ook aan wat er precies in je garage staat. De Kadetts staan naast elkaar, en omdat ze vrij smal zijn kan ik er nog tussendoor lopen ook. Maar een Thunderbird (die ik ook nog overwogen heb, maar mede daardoor afgevallen is) zou er echt niet achter passen. De Volvo wel, en dan heb ik nog ruimte over voor wat andere spullen.

Mechanix
Ik moet er wel bij zeggen dat hij die 480 voor woon-werk gebruikte, en er daardoor (te) veel kilometers mee maakte. En hij had hem in onderhoud bij een Volvo-garage, dus dan loopt het wel op.

Bij dagelijks gebruik denk ik dat er geen enkele auto van deze leeftijd en klasse echt goedkoop is. Als je niet van plan bent hem af te rijden tenminste.

D-C
Leuke aankoop, zeker gezien de aanschaffingsprijs kun je je er geen buil aan vallen en rijd je toch maar mooi in een semi-klassieker! Het gewicht valt me overigens mee, mijn plastic fantastic coupé weegt zelfs meer.

Dat vind ik nog niet zo vanzelfsprekend en zeker prijzenswaardig!

Hyundai-kenmerk dan zeker? Die Pony van Rob is ook al zo zwaarlijvig!tongue sticking out smiley Maar serieus: Volvo lijkt zich moeite getroost te hebben om hier en daar gewicht te besparen.

En ik vind niet dat ik met goed fatsoen de Swift nog kon verkopen als goedkoop autootje voor zorgeloos gebruik (iets wat de kopersgroep van een dergelijk model hoogstwaarschijnlijk zoekt). Nu was er aan de buitenkant nog niets van de roest te zien en was het ook ongetwijfeld geen afkeur, maar over een jaar vast wel. En daar wordt iemand die vooral betaalbaar en betrouwbaar vervoer wil niet vrolijk van, en ik ook niet omdat het a. zonde van mijn werk is als zo'n auto zo snel toch op de sloop belandt en ik b. een eerlijk product wil kunnen aanbieden. En aldus leek mij een einde als onderdelenleverancier voor andere Swiftjes een beter lot.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2016 21:05 door D. Elzinga.
Heel apart model, erg leuk. Veel plezier er mee ben benieuwd naar je vorderingen.
Ik zie een rode peilstok op bovenstaande foto. Da's bijzonder, want die zijn alleen in 1993 geleverd gebouwd (de eerste serie 2.0 motoren). Die hebben oliesproeiers om de zuigers te koelen. De latere versies van de 2.0 (vanaf modeljaar 1994) hebben dat niet meer. Die herken je aan een groene peilstok. Reden is dat de oliekoeling bij nader inzien niet nodig was, maar wel leidde tot hoog olieverbruik. Bij sommige rode peilstokken valt het mee, bij andere moet je echt je oliepeil in de gaten houden. Zeker in het begin dus regelmatig olie peilen!

Omdat je een modeljaar 1993 lijkt te hebben met kenteken 1995, zou deze dus wel eens als showroom-exemplaar gediend kunnen hebben in z'n eerste jaar. Je kunt aan de tiende plaats in je chassisnummer zien welk modeljaar de auto heeft. N, P, R en S staan voor repectievelijk 1992, 1993, 1994 en 1995. Meer info over je chassisnummer vind je op [www.volvo480register.nl] .
Die modellen die de dealer verkocht waren van AHC in 1:43. Het leuke is dat de koplampen opklapten en de deuren open gingen, en de modellen zagen er voor de jaren '80 erg goed uit. Inmiddels zijn er van Minichamps en Ixo veel mooiere alternatieven.

AHC

Minichamps

Ixo
j.ko
Ik zie een rode peilstok op bovenstaande foto. Da's bijzonder, want die zijn alleen in 1993 geleverd gebouwd (de eerste serie 2.0 motoren). Die hebben oliesproeiers om de zuigers te koelen. De latere versies van de 2.0 (vanaf modeljaar 1994) hebben dat niet meer. Die herken je aan een groene peilstok. Reden is dat de oliekoeling bij nader inzien niet nodig was, maar wel leidde tot hoog olieverbruik. Bij sommige rode peilstokken valt het mee, bij andere moet je echt je oliepeil in de gaten houden. Zeker in het begin dus regelmatig olie peilen!

Omdat je een modeljaar 1993 lijkt te hebben met kenteken 1995, zou deze dus wel eens als showroom-exemplaar gediend kunnen hebben in z'n eerste jaar. Je kunt aan de tiende plaats in je chassisnummer zien welk modeljaar de auto heeft. N, P, R en S staan voor repectievelijk 1992, 1993, 1994 en 1995. Meer info over je chassisnummer vind je op [www.volvo480register.nl] .

Interessante info! Ik heb even gekeken, en het tiende karakter is een P. 1993 dus. Zal even op olieverbruik latten, maar ik heb in ieder geval geen waarneembare blauwe walm achter de auto...

Klassiekerrijder
Die modellen die de dealer verkocht waren van AHC in 1:43. Het leuke is dat de koplampen opklapten en de deuren open gingen, en de modellen zagen er voor de jaren '80 erg goed uit. Inmiddels zijn er van Minichamps en Ixo veel mooiere alternatieven.

Aha, ik zie hier en daar nog wat modelletjes van AHC op marktplaats aangeboden staan. Ziet er inderdaad best goed uit voor een toch bijna 30 jaar oud schaalmodel.

Edit: grappig, die van Ixo is een US-spec!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2016 17:18 door D. Elzinga.
D. Elzinga
1993 dus.

Dan zijn ook meteen de oranje knipperlichten verklaard winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2016 17:25 door Wouter82.
En nu snap ik ook waarom er "1993" voorop mijn instructieboekje staat...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close