D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i

Gepost door D Elzinga 
Maar weer eens een update:

De 1.2 is nu iets meer dan drie jaar in bezit. Dit jaar zo'n 3500 km mee gereden zonder een enkel technisch falen. Helaas is er laatst een stuk van de striping afgewaaid, dus daar moet een nieuw stuk opgeplakt worden. Moet ik nog ergens hebben liggen, kan het alleen niet vindenmoody smiley Waarschijnlijk worden volgend jaar de voorspatborden overgespoten zodat er van kleurverschil geen sprake meer zal zijn...

... maar eerst is de 1.3 aan de beurt. Die is nu technisch prima, op het vreemde euvel na dat de motor de neiging heeft af te slaan bij het geven van heel weinig gas bij een lage snelheid. Het komt echter alleen voor bij het maken van een scherpe bocht, en stationair en 'kruipend' zonder zelf gasgeven loopt hij primaconfused smiley Maar opzich doet ook de 1.3 het al een half jaar/ 1500 km vrij probleemloos. Hopelijk is het spuitwerk op tijd klaar, dan geef ik hem een plekje op de youngtimerparkeerplaasten bij het evenement in Ulft. Anders kom ik evengoed wel, maar maak ik gebruik van de normale parkeerplaatsen. Ik ben trouwens nog op zoek naar een tijdscorrecte radio + speakers.

^
Gemeente Hilversum deed eens iets zinnigs een heeft de helft van het verwaarloosde grasveld opgeofferd ten faveure van parkeerplaatsen. Mooi, dan hoef ik alleen maar de achterdeur uit te lopen om bij de 1.3 te komen. En er is meteen parkeerruimte voor nog meer auto's.
D. Elzinga
En er is meteen parkeerruimte voor nog meer auto's.

Heb je weer wat op het oog? Een groene D Kadett misschien? smiling smiley
Daewoo-Chevrolet
D. Elzinga
En er is meteen parkeerruimte voor nog meer auto's.

Heb je weer wat op het oog? Een groene D Kadett misschien? smiling smiley

Er is zoveel leuks te koop. Ik ga niet binnen zeer korte termijn iets kopen, maar een Astra Mk I uit Engeland halen lijkt me wel wat.
Die is op basis van een Daewoo Racer, maar dan nog wat slechter van kwaliteit. Heb ik veel liever een gewone Kadett E. Een Zweedse Postekadett met hoog dak is ook een geinig ding.

Een D Caravan is zeker gaaf, vooral in driedeursuitvoering. Hadden wij vroeger ook, de knaloranje GL-19-TB.
Nog zeldzamer: de Caravan als besteller met dichte zijruiten. In Italie staat een dieselversie te koop: [www.subito.it]
Verandering van plannen: Omdat de 1.3 alweer wat roest op sommige plaatsen begint te vertonen wil ik dat eerst goed aanpakken voordat ik hem laat spuiten.

De spatborden van de 1.2 worden binnen enkele weken overgespoten, en er is voor die auto een inmiddels welhaast uniek origineel accesoire onderweg. En nee, ik verklap nog niet wat het istongue sticking out smiley
Nee. Dan zou sowieso de achterwisser eraf gesloopt worden en dat doe ik niet.
Daar was hij, nog in de verpakking en inclusief foldertje, sticker en overige: een originele Hella-spoiler! Het staat mi prima icm de Hella-grille en bodykit.

Nu ben ik nog op zoek naar een Hella Pilot, maar gezien dat ding vrij prijzig was is die bijna niet te vinden.

Over een week of twee gaan de voorschermen naar de spuiter! Ben er nog niet over uit wat ik met de deuren doe: die zien er vanuit bepaalde hoeken ook uit of ze qua kleur een heel klein beetje verschillen, maar als je er recht voor staat zie je het niet...
Zou er zelf niet voor kiezen, maar de Dette kan het hebben! thumbs up
Ik vind of het al dan niet goed staat afhankelijk van de uitvoering. Op de 1.3 die verder kaal is, is het natuurlijk geen gezicht. Maar de 1.2, die al veel sportiever oogt met verbreding, verstralers, uitschuifantenne en dergelijke maakt een bescheiden spoilertje het wel verder af.
Het is gewoon een lekker jaren 80-accessoire dat prima bij zo'n auto past thumbs up
Persoonlijk vind ik het de auto stukken lelijker maken, maar ik begrijp de aantrekkingskracht van zo'n tijdsgebonden accessoire.
daar moet je idd een voorstander van zijn, heb je hier eigenlijk gaten voor moeten boren, of zit deze gekitsmiling smiley
Kadett D Bieber
daar moet je idd een voorstander van zijn, heb je hier eigenlijk gaten voor moeten boren, of zit deze gekitsmiling smiley

Middelste voet is gekit, de twee buitenste geschroefd.

@Phoenixrood: ken je de letterlijke vertaling van spoiler?tongue sticking out smiley
Ik vind het erg gaaf! Zeker tijdsgebonden. In 1986-1986 was een vergelijkbare, maar dichte spoiler, ook leverbaar voor de Seat Marbella. Dat is ook al heel zeldzaam, want ik heb er nog nooit een gezien...
D. Elzinga
@Phoenixrood: ken je de letterlijke vertaling van spoiler?tongue sticking out smiley
Ja. Dus je bent het met me eens?winking smiley
Phoenixrood74
D. Elzinga
Ja. Dus je bent het met me eens?winking smiley

In de zin dat een spoiler de lijnen doorbreekt waardoor het als minder esthetisch geslaagd zou kunnen worden aangemerkt wel.

Maar ik vind het deze auto gewoon afmaken omdat aan alle kanten (voor de verstralers, zijkanten spatbordverbreders en aan de achterkant de spoiler) de auto er tijdscorrect sportiever uitziet, en de accesoires zijn consequent van dezelfde fabrikant afkomstig. Bovendien is het geen enorme taartschep maar een bescheiden spoilertje. Dat komt in het echt wel beter uit dan op de foto's trouwens.

@Mechanix: wat een verschrikkelijke muzieknut smiley
Ik vind die goodies echt schitterend erop ! Prachtdettjes heb je daar!
Laat ik maar weer eens een update doen:

De voorspatborden, deuren en keienvanger van de 1.2 S zijn een paar maanden geleden overgespoten. Kleurverschil heeft deze dus niet meer. Ook heb ik uit een sloper een stoel zonder slijtageplekken en diverse andere dingetjes kunnen halen.

De oorzaak van het vrij ruwe stationair draaien van de 1.3 S heb ik weten te vinden: de vacuumslangetjes waren verdroogd en hadden hier en daar een scheurtje. De bumpers zijn opnieuw in hun oorspronkelijke kleur gespoten en ik heb een chassisnummeronderzoekje gedaan, waaruit bleek dat deze in Belgie is gebouwd (de 1.2 komt uit Duitsland) en toch van modeljaar 1984 is.

En na mijn vakantie moet deze opnieuw gekeurd worden. Voor zover ik kan nagaan zou dit geen problemen op moeten leveren.

Is de voorkant onder de voorbumper van de "KG" expres nog niet gespoten?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-08-2012 15:18 door JW01 (vanaf een Appel).
Er wel meer dat nog steeds in de grondlak staat, zoals de hoeken van de achterste wielkastranden en de bovenkant van de voorspatborden. In ieder geval de keienvanger en wielkastranden gaan binnenkort gespoten worden, de voorspatborden ga ik waarschijnlijk toch vervangen door een setje betere.
D. Elzinga
En na mijn vakantie moet deze opnieuw gekeurd worden. Voor zover ik kan nagaan zou dit geen problemen op moeten leveren.

Afgekeurd op een gebroken voorveer, een nieuwe is meteen besteld en dat klusje kan over een paar dagen gedaan worden. Verder was alles goedthumbs up
Mooi zo! Dan kan ie er straks weer een jaartje tegenaan!
mooi! Minder van de veer natuurlijk, maar, dat kan bij alle auto's gebeuren.
Mmpf, hoor ik net dat het drie weken kan duren voor de voorveer geleverd wordt. Dan ga ik vanmiddag zelf wel even langs de sloperijmoody smiley
De KR is inderdaad heel mooi geworden! Ben ook grote fan van de period styling elementen. Met de KG komt ook alles goed, zie ik zo thumbs up Wel grappig, zo twee (bijna) identieke auto's in de straat winking smiley
heeft kooy die D nog staan? Daar zaten nog veren op dacht ik.
Die was zijn veren al kwijt (en een hoop andere onderdelen). Ze hadden ook niets meer liggen, gelukkig had een mede-D-bezitter nog wel wat veren op voorraad.
Nu weer met verse APK (en dus een nieuwe voorveer, en de remschijven zijn ook meteen vervangen):

Helaas heeft de 1.2 S sinds een paar weken last van een vervelend probleempje, namelijk dat na een kwartier rijden de linkervoorrem sterk begint aan te lopen. Acceleren wordt dan lastig, en bij gas los remt de auto meteen sterk af. Als er een tijdje gewacht wordt om de rem te laten afkoelen is het aanlopen (tijdelijk) over, maar de remdruk is dan ook meteen weg.

Ik heb er het wiel al afgehaald om naar de rem te kijken, maar zowel schijf als blok zagen er goed uit. Er zat wel wat vuil tussen, maar het verwijderen ervan heeft geen verbetering gebracht.

Dus, iemand tips?
Enige wat ik me dan nog kan bedenken: iets mis met de remvloeistof of remleidingen?

Mag ik trouwens weten wat het spuiten van die onderdelen (voorscherm, keienvanger, etc) ongeveer kostte? Ik wil bij de Kever ook wat laten spuiten, maar heb echt geen idee aan welke bedragen ik moet denken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2012 12:14 door Barri.
Barri
Enige wat ik me dan nog kan bedenken: iets mis met de remvloeistof of remleidingen?

Er lekt in ieder geval niets.

Mag ik trouwens weten wat het spuiten van die onderdelen (voorscherm, keienvanger, etc) ongeveer kostte?

300 euro, en dan heb ik het schuren en glad maken zelf gedaan. Als je alles uitbesteedt zal het wat duurder uitpakken.
Dat vind ik best goedkoop! thumbs up Dankjewel!

Over de remmen: misschien vocht in de remvloeistof?
Barri
Over de remmen: misschien vocht in de remvloeistof?

Dat zou opzich kunnen, maar heeft dat deze klachten tot gevolg?
Klinkt als de hoofdremcilinder die onder druk blijft staan (zuigertje blijft hangen)

wat je zou kunnen controleren is dat je het diagonale wiel opkrikt als ie vast zit, om te zien of ie daar ook blijft hangen (kadett heeft diagonaal gescheiden remsysteem)
Als ie dat doet dan weet je dat de oorzaak in de HRC te vinden is.

Is dat niet het geval, zou het ook een oude remslang kunnen zijn, die van binnen is gaan bobbelen. Gevolg daarvan is dat de remvloeistof nog wel de wielremcilinder in kan, maar niet meer terug. Door het opwarmen zet de remvloeistof uit en loopt de rem vast.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2012 14:23 door ginkelvanmichiel.
Een vaker voorkomende kwaal bij oudere auto's is dat de remslangen inwendig dicht gaan zitten. Je kan eenvoudig testen door bij die rem eens proberen te ontluchten. Als je er geen remvloeistof uitgeperst krijgt ben je aan de beurt om de remleidingen te vervangen, ik zou dan aanraden beide zijden te doen. Op zich geen heel moeilijk karweitje maar als je twijfelt bij het aan de remmen werken kun je het beter aan de vakman overlaten.

Groetjes,
Jan
Hij moet deze maand toch weer voor de APK, dus als ik er zelf niet uitkom komt het 'mooi' uit om de remmen meteen daarmee te combineren.

Bedankt voor de tips trouwens!
Het probleem zat blijkbaar toch in de remklauw. Die is vervangen (en de rechter ook maar meteen) en geen last meer van aanlopen. De APK vormde ook geen probleem, afgezien van een kapot lampje van de kentekenverlichting (te zien op de foto). En de voorbanden vormen een adviespunt, dus die ga ik komend jaar maar eens vervangen...

De 1.3 start momenteel alleen met koude motor als er wat gas gegeven wordt. Heel onoverkomelijk is het niet, maar het zou niet nodig hoeven zijn. Wie heeft enig idee wat de oorzaak kan zijn? Accu lijkt me onwaarschijnlijk (is nog maar een jaar oud), startmotor draait goed rond, alleen slaat hij dus zonder het gaspedaal wat in te drukken niet aan...

Verder doet hij het prima, overigens.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close