D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i

Gepost door D Elzinga 
Quote
rzasa
Zou je toch geen hoofdsteunen willen, toch wel fijn als je eens van achteren wordt aangereden.

Neuh, eigenlijk niet. Veiligheid interesseert me niet zo.
Aan de roze vloeistof in het reserovir en de opel-accu is de auto ook echt altijd netjes dealer-onderhouden smiling smiley
Quote
D. Elzinga
Quote
rzasa
Zou je toch geen hoofdsteunen willen, toch wel fijn als je eens van achteren wordt aangereden.

Neuh, eigenlijk niet. Veiligheid interesseert me niet zo.

Daarbij, veel (oude) hoofdsteunen zijn veels te laag en hebben dan ook amper nut.
Vooral het spuiten van de velgen zal inderdaad een groot verschil maken voor de uitstraling. Ik ben benieuwd. smiling smiley
Ten tijde van deze Kadett (modeljaar '84, denk ik) was de 2-deurs korte-klep er al niet meer, dus is dit de meest simpele versie (met natuurlijk de begeerlijke opties als metaallak en ene klokje). Kan me nog herinneren dat je die kale uitvoeringen vaak zag in die hardblauwe uni-kleur..... Een oudoom had er zo een, een echte 1.0 S van '81, met ronde koplampen, korte klep en beige skai-bekleding... Een groot contrast met de '80 1.3 S voyage berlina, in metaalbruin die ook bij ons in de straat stond. Dat was echt een sjiek ogend Kadettje !
Quote
244-55
(modeljaar '84, denk ik)

Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit. Er verschillen wat knoppen ed, wat niet komt doordat de 1.2 S een andere uitvoering is. Aan de andere kant kan ik me niet goed voorstellen dat je voor het laatste jaar nog dar soort triviale zaken laat herontwerpen...

Zo'n 1.0 S is ook erg zeldzaam!
Quote
D. Elzinga
Quote
244-55
(modeljaar '84, denk ik)

Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit. Er verschillen wat knoppen ed, wat niet komt doordat de 1.2 S een andere uitvoering is. Aan de andere kant kan ik me niet goed voorstellen dat je voor het laatste jaar nog dar soort triviale zaken laat herontwerpen...

Kan best zijn dat in het kader van de produkt-rationalisatie andere knoppen, uit een ander model zijn toegepast. Je verbaast je soms over detailverschillen per of zelfs binnen een modeljaar. Ik heb 3 Citroën's ZX van modeljaar '97 gehad, alledrie dezelfde uitvoering en ze waren alledrie verschillend in bepaalde details (knoppen, logo's, bekleding). Misschien zitten in je 1.2 (model '84) wel dezelfde knoppen als in de toen net nieuwe Corsa en in de 1.3 nog niet... Die groene kleur is trouwens ook niet van alle jaren, kan me uit de eerste bouwjaren (80/81) een donkerder groen herinneren (en ook donkerblauw en donkerbruin metaallak die er later niet meer was). Zou dat per modeljaar '82 zijn veranderd ? (toen ook de overgang van dichte naar open (= de toen nieuwe C-Ascona !) hoofdsteunen).
Tsjonge, wat een onbenullige details uit mijn jeugdjaren komen weer naar boven..... je hebt niks aan die "kennis", maar het zit er allemaal nog wel...
Quote
244-55
Quote
D. Elzinga
Quote
244-55
(modeljaar '84, denk ik)

Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit. Er verschillen wat knoppen ed, wat niet komt doordat de 1.2 S een andere uitvoering is. Aan de andere kant kan ik me niet goed voorstellen dat je voor het laatste jaar nog dar soort triviale zaken laat herontwerpen...

Kan best zijn dat in het kader van de produkt-rationalisatie andere knoppen, uit een ander model zijn toegepast. Je verbaast je soms over detailverschillen per of zelfs binnen een modeljaar. Ik heb 3 Citroën's ZX van modeljaar '97 gehad, alledrie dezelfde uitvoering en ze waren alledrie verschillend in bepaalde details (knoppen, logo's, bekleding). Misschien zitten in je 1.2 (model '84) wel dezelfde knoppen als in de toen net nieuwe Corsa en in de 1.3 nog niet... Die groene kleur is trouwens ook niet van alle jaren, kan me uit de eerste bouwjaren (80/81) een donkerder groen herinneren (en ook donkerblauw en donkerbruin metaallak die er later niet meer was). Zou dat per modeljaar '82 zijn veranderd ? (toen ook de overgang van dichte naar open (= de toen nieuwe C-Ascona !) hoofdsteunen).
Tsjonge, wat een onbenullige details uit mijn jeugdjaren komen weer naar boven..... je hebt niks aan die "kennis", maar het zit er allemaal nog wel...

Ik heb het uitgezocht, en de knoppen uit mijn '84er zijn gelijk aan die in de voorwielaangedreven Ascona.

Het aanbod van kleuren wisselde inderdaad, in de eerste twee jaren waren ook oranje, paarse en gele tinten leverbaar. Dat geldt ook voor donkergroen, in '83 en '84 waren nog slechts Schilfgrun en Silbergrun te bestellen. En Vauxhall in Engeland had een ander kleurenaanbod.

Overigens zijn er weldegelijk sedans met korte achterklep in 1984 geleverd; maar dat betreft oude voorraad/bestellingen. Dat laatste jaar was de sedan uit de folders verdwenen.


En zo staat Kadett II er nu bij. De velgen zijn gespoten (er moet nog wel een tweede laag op), en de roestplekken zijn kaal gemaakt en behandeld. Nu moeten die plekken nog vlak geschuurd worden, en dan kan er lakplamuur en vervolgens de grondverf opsmiling smiley
Leuke Kadett! Een hele mooie tweeling winking smiley

Interieurtje is echt heel mooi, en als je de plekjes aanpakt zou hij qua exterieur ook weer hartstikke netjes worden! thumbs up
Ik zou wel even met een klein kwastje die zilveren vegen op de banden weghalen. Dat staat wat minder alsof ze net gespoten zijn.
Quote
ginkelvanmichiel
Ik zou wel even met een klein kwastje die zilveren vegen op de banden weghalen. Dat staat wat minder alsof ze net gespoten zijn.

Uiteraard, maar pas als de tweede laklaag er ook op zitwinking smiley
De Kadett 1.3 S ziet er al een stuk frisser uit zo met die vernieuwde velgen!
Dat vind ik zelf ook wel, ik denk ook niet dat het heel moeilijk wordt hier weer een mooie auto van te maken. Hoewel het momenteel niet al te best lijkt met al die nog ongespoten plekjeswinking smiley

Verder zal ook deze (daar gaan we weer) een nieuwe thermostaat nodig hebben, en dit groene stekkertje moet weer op de 'paddestoel' worden aangesloten:



Tevens ben ik erachter gekomen dat nummer II al een paar jaar geleden gespot is door iemand op het Opelforum:





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2011 15:40 door D. Elzinga.
hm, de vacuumvervroeging is afgedopt. Als die ufo goed functioneert (lurktest) dan lekker weer aansluiten. Mijn Arna had 'm ook afgedopt zitten, maar ook die heb ik weer aangesloten. Wat dat nu voor nut heef?
Leuk hoor, zo'n tweede Kadett erbij! Rijdt dat nu nog 'anders', zo'n 1.3 automaat?
Quote
Mechanix
Rijdt dat nu nog 'anders', zo'n 1.3 automaat?

Behoorlijk. Niet alleen omdat de pedalen heel anders aanvoelen, maar ook omdat het aanzienlijk grotere vermogen icm de automaat voor een heel andere rijervaring zorgen. De 1.2 is voor normaal gebruik snel genoeg, maar als er ingehaald of ingevoegd moet worden moet er toch teruggeschakeld en goed geanticipeerd worden. De 1.3 is met 75 pk op nog steeds zo'n 800 kg dusdanig sneller dat er voor dat soort situaties veel minder moeite hoeft te worden gedaan. Gek genoeg is de 1.2 wel stiller...
Groen slangetje zit er weer op, de motor is er zelfs (koud) nog beter door gaan lopen. Waarom het er dus ooit afgehaald is, geen ideeconfused smiley
Quote
D. Elzinga
Gek genoeg is de 1.2 wel stiller...

Dat komt denk ik ook doordat ie hoger in toeren loopt door de drietrapsautomaat? Vooral op de snelweg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2011 16:32 door Mach1.
Interessante keuze, het hebben van 2 keer een Kadett.
Als ik een tweede klassieker zou kopen naast een Kadett, zou ik niet zo snel voor nog een Kadett gaan, maar dat is persoonlijk natuurlijk.winking smiley
Ik vind dit type trouwens wel erg leuk!thumbs up Echt een zeldzaamheid tegenwoordig.

Heb je verder niet het probleem dat wanneer je van de handbak naar de automaat overstapt, je dan opeens ook wilt gaan koppelen bij de automaat.
Lijkt me lastig om steeds over te stappen... Hoe ervaar je dat?


Verder veel fijne en veilige kilometers met de Kadetten (Kadetts?)!thumbs up
Ik vermoed dat het inderdaad deels door de Hydramatic komt, maar om zeker te zijn zou ik eens een handgeschakelde 1.3 moeten rijden. Op de snelweg ben ik nog niet geweest, maar sowieso is de 1.3 lawaaiiger. Het motorgeluid is opzich ook heel anders.
Quote
Bentley Arnage
Interessante keuze, het hebben van 2 keer een Kadett.
Als ik een tweede klassieker zou kopen naast een Kadett, zou ik niet zo snel voor nog een Kadett gaan, maar dat is persoonlijk natuurlijk.winking smiley

Mja, ik heb het afgelopen jaar ook nog naar een Ford Capri, Rover SD1, Ford Escort, Mercedes W124 en Lada Samara gekeken. Nu kwam dit exemplaar op mijn pad, het is een harde auto en erg verschillend van nummer I. Daarbij weet ik inmiddels dat het een uitstekend model is, en ik heb de meeste onderdelen zelf liggen. Misschien wordt auto III ook een Kadett, er zijn tenslotte nog heel veel andere uitvoeringen geweestwinking smiley Maar misschien ook niet, net wat ik tegenkom.

Quote

Heb je verder niet het probleem dat wanneer je van de handbak naar de automaat overstapt, je dan opeens ook wilt gaan koppelen bij de automaat.
Lijkt me lastig om steeds over te stappen... Hoe ervaar je dat?

Ik moest het eerste ritje even wennen aan het rijden met de automaat, maar ik vergis me niet, nee. Ik kies tenslotte bewust om in auto I danwel II te stappen.
Quote
D. Elzinga
Quote
Mechanix
Rijdt dat nu nog 'anders', zo'n 1.3 automaat?

Behoorlijk. Niet alleen omdat de pedalen heel anders aanvoelen, maar ook omdat het aanzienlijk grotere vermogen icm de automaat voor een heel andere rijervaring zorgen. De 1.2 is voor normaal gebruik snel genoeg, maar als er ingehaald of ingevoegd moet worden moet er toch teruggeschakeld en goed geanticipeerd worden. De 1.3 is met 75 pk op nog steeds zo'n 800 kg dusdanig sneller dat er voor dat soort situaties veel minder moeite hoeft te worden gedaan. Gek genoeg is de 1.2 wel stiller...

Leuk, twee 'dezelfde' auto's, toch zo verschillend!
En maar weer eens een update:

Het technische gedeelte is helemaal klaar. Ik heb de v-snaar maar vervangen omdat die wat scheurtjes vertoonde, en er zit een nieuwe thermostaat in. Dat had eerst als resultaat dat de motortemperatuur zelfs met rijwind door bleef stijgen, dus moest het koelsysteem doorgespoeld worden; vooral de radiateur zat vol vuil, en toen ik de tuinslang daarop aansloot bleef er minutenlang bruin water uitkomennut smiley Enfin, nu werkt alles naar behoren.

Ook de poetsmachine erop gezet, daarmee heeft de lak zijn glans goed teruggekregensmiling smiley De roestplekken zijn weggewerkt, en die gedeelten staan nu in de grondlak. Het ziet er momenteel niet al te fraai uit, maar zo loop ik niet het risico dat er op de termijn tot de definitieve laklaag erop komt, er weer roest ontstaat.

Hij glimt nog lekker voor zo'n klassieker!thumbs up
Voor de rest een zeer leuke auto.


Met vlag en wimpel weer goedgekeurd. Geen reparaties, geen adviespunten, helemaal nietssmiling smiley
Gefeli.

Die witte plekken... in mijn herinnering waren dat precies de plekken waar de roest van binnenuit kwam. Of te wel vanuit de wielkast naar buiten. Heb je het spatbord ook aan de andere kant aangepakt?
Quote
HDI110
Die witte plekken... in mijn herinnering waren dat precies de plekken waar de roest van binnenuit kwam. Of te wel vanuit de wielkast naar buiten. Heb je het spatbord ook aan de andere kant aangepakt?

Spatborden zijn eraf geweest, de roest weggewerkt en ik heb er daarna ook een dikke laag tectyl op gespoten. Dat geldt ook voor de andere holle delen, wat betreft behandeling van de roest en technisch is de 1.3 wel zo'n beetje klaar. Nu draait het vooral nog om het optische aspect. Dat heeft niet echt haast, er kan nu toch geen roest meer ontstaan. Enige nadeel met dit uiterlijk is dat ik regelmatig wordt lastig gevallen door gelukszoekers die menen voor weinig een belastingvrije auto te kunnen kopengrinning smiley
Gefelicteerd met de verse APK. Begrijp ik nu goed dat je tot het allerlaatste moment gewacht hebt met de keuring? Je weet dat je twee maanden voor het aflopen van de APK al een nieuwe keuring kunt laten uitvoeren met behoud van dezelfde vervaldatum het jaar erop?
OK. Ja ik had niet alles meegekregen omtrent de Kadett. Dus ik vroeg me even af... ik kan me de tijd nog herinneren dat gaten werden gevuld met glasvezelmatjes en dat dan enige tijd later het matje er weer uitviel, een groter gat achterlatend. Bij een C-Kadett bij een vriend van mij trokken we elk jaar de spatborden eraf om ze te behandelen. Die wagen was uiteindelijk mechanisch versleten. De koets was nog prima.
Quote
§anitarium
Gefelicteerd met de verse APK. Begrijp ik nu goed dat je tot het allerlaatste moment gewacht hebt met de keuring?

Nou, eigenlijk was het de bedoeling dat hij al meer dan een week geleden gekeurd zou worden, maar een technische storing die het hele computersysteem van de garage platlegde gooide roet in het eten.
Fijn hè, heb je zo'n auto met simpele ongecompliceerde techniek, heb je toch nog last van computerstoringen.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, ik probeer altijd zo vroeg mogelijk de keuring rond te krijgen. Stel dat er iets mis is, heb je nog genoeg tijd binnen je huidige keuringsperiode om de boel op te lossen en loop je niet het risico dat je eventueel met een paar dagen verlopen APK rondrijdt en een automatische boete ontvangt.
Ja, ik hou zelf normaal ook een marge aan voor eventuele reparaties, maar dat liep dit keer een beetje anders. Nou had ik wel voor zover mogelijk de APK-punten al zelf gecontroleerd, dat geeft wat extra zekerheid.
Quote
D. Elzinga
Dat vind ik zelf ook wel, ik denk ook niet dat het heel moeilijk wordt hier weer een mooie auto van te maken. Hoewel het momenteel niet al te best lijkt met al die nog ongespoten plekjeswinking smiley

Verder zal ook deze (daar gaan we weer) een nieuwe thermostaat nodig hebben, en dit groene stekkertje moet weer op de 'paddestoel' worden aangesloten:


Bij mijn Kadett uit 1988 is deze paddestoel ook afgedopt en het slangetje wat er op hoort daar hebben ze een schroef ingedraaid en dat slangetje bungelt er nu bij.

Waar is dat voor?
En hoe kan je de paddesteol zelf testen?

gr Marcel.
Zag gisteren hier in Steenwijk nog een Kadett staan. Precies het kleurtje als die van jou (zowel binnen als buiten). Even gekeken of hier die van jou was (je weet maar nooit) maar er lag allemaal rommel in en er zat een nieuwe radio in. Nee dat was hem duidelijk niet grinning smiley Wel leuk om er weer eens 1 in het echt te zien. Helaas geen foto's
@rottieroodmax: slangetje weer aansluiten, als de motor dan gewoon goed blijft lopen is hij in orde.

@opel-omega: ik ben uberhaupt nog nooit in Steenwijk geweestwinking smiley

Random foto:

Marcel, die ufo (of paddestoel) is de vacuümvervroeger van je ontsteking. Deze zorgt ervoor dat wanneer je (extra) gas geeft het vacuüm toeneemt, en daarmee de ontsteking iets eerder wordt gezet. Dit beïnvloed dus de loopkarakteristieken van je motor.

edit:
je kunt 'm testen door even een slangetje aan te sluiten op de UFO en daar aan te zuigen. Er zit een membraan in, dus als het goed is zou hij de lucht moeten terugvragen. Zuig je er zo doorheen, dan is 'ie stuk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2011 23:32 door ginkelvanmichiel.
Quote
ginkelvanmichiel
Marcel, die ufo (of paddestoel) is de vacuümvervroeger van je ontsteking. Deze zorgt ervoor dat wanneer je (extra) gas geeft het vacuüm toeneemt, en daarmee de ontsteking iets eerder wordt gezet. Dit beïnvloed dus de loopkarakteristieken van je motor.

edit:
je kunt 'm testen door even een slangetje aan te sluiten op de UFO en daar aan te zuigen. Er zit een membraan in, dus als het goed is zou hij de lucht moeten terugvragen. Zuig je er zo doorheen, dan is 'ie stuk.

Ok,dan ga ik dat maar eens doen.Ik vindt het vreemd dat hij bij mijn Opel Kadett uit 1988 automaat afgesloten is.
Wat ik wel moet zeggen,weet niet of dat er iets mee te maken heeft,maar het.lijkt net of het gaspedaal ontzettend stug gaat en ik hem verder in moet trappen om weg te komen.Ik kan dus niet mooi gelijkmatig optrekken,maar dit gebeurt met een schokje.
Ik ga het eens proberen wat je vertelde.
groetjes Marcel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-12-2011 10:43 door rottieroodmax.
Quote

Wat ik wel moet zeggen,weet niet of dat er iets mee te maken heeft,maar het.lijkt net of het gaspedaal ontzettend stug gaat en ik hem verder in moet trappen om weg te komen.

Dat je door een soort 'weerstand' heen moet trappen? Doet de automaat van mij ook, maar het lijkt zo te horen.
Erg leuk om te zien hoe enthousiast je bezig bent met deze oudjes. Zit zelf ook al tijden te kijken naar een Oldtimer, maar weet nog niet goed wat ik precies wil. De B-kadetjes zijn voor schappelijke bedragen te koop...maar is me denk ik te spartaans.

Zit me nu een beetje op Monza's te verdiepen. Heerlijke 6-cylinders en super comfortabel
Quote
D. Elzinga
Quote

Wat ik wel moet zeggen,weet niet of dat er iets mee te maken heeft,maar het.lijkt net of het gaspedaal ontzettend stug gaat en ik hem verder in moet trappen om weg te komen.

Dat je door een soort 'weerstand' heen moet trappen? Doet de automaat van mij ook, maar het lijkt zo te horen.

Klopt inderdaad.Is een soort weerstand waar je doorheen moet trappen.Je kan dan niet echt mooi vloeiend optrekken als je dat wilt.Dan moet ik daarmee leren leven.
Maar ik wel de UFO even testen.
Gave kar, je tweede! Een feest van herkenning voor deze ex-Kadett-eigenaar...
[auto.marktplaats.nl]

Da's vreemd: een Kadett van '84 met ronde lampen en korte klep ?? Officieel kan dat volgens mij niet..... Zou het een exemplaar uit oude voorraad zijn ? Hoofdsteunen zijn in ieder geval niet origineel; die horen er niet op en deze komen uit het model vòòr '83.
Ja, ik had hem ook al gezien. Een mooi exemplaar maar er kloppen inderdaad wat dingen niet. Een korte achterklep kan wel voor het model 1984, ronde lampen niet. De stoelen kloppen qua bekleding wel, de dichte hoofdsteunen niet (horen open exemplaren op te zitten). En de zwarte deurbekleding is afkomstig van een pre '83 modeljaar.
Het lijkt erop dat de kou de accu van de 1.3 fataal is geworden, hij krijgt de startmotor in ieder geval nauwelijks meer rond. Komt niet echt als een verrassing, daar de auto ook bij hogere temperaturen al niet heel makkelijk startte.
Quote
D. Elzinga
Het lijkt erop dat de kou de accu van de 1.3 fataal is geworden, hij krijgt de startmotor in ieder geval nauwelijks meer rond. Komt niet echt als een verrassing, daar de auto ook bij hogere temperaturen al niet heel makkelijk startte.

Bij mij klinkt het alsof de accu leeg is, maar dan slaat 'ie toch aan.nut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close