D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i

Gepost door D Elzinga 
De waterpomp zit erinbig smile smiley Klusje viel best mee, alleen waren sommige schroefjes niet zo lekker te bereiken. De nieuwe waterpomp is toch een klein beetje anders dan de oude: deze heeft een soort schijf over de schoepen om de koelvloeistof efficienter te kunnen rondpompen, de oude niet.
Gisteravond schoot er zomaar een slang los terwijl de Kadett al een paar minuten geparkeerd stond, het slangklemmetje was gewoon verdwenennut smiley Ik denk dat ik voor de zekerheid in het weekend ook alle andere roestige klemmetjes meteen ga vervangen, om 10 uur 's avonds een nieuwe plaatsen vond ik niet echt ideaaldrinking smiley

De nieuwe waterpomp is duidelijk beter dan de oude, de temperatuur loopt nauwelijks meer op. Ook is de bedrijfstemperatuur tijdens het rijden iets lager.
dat is mooi om te horen, bedrijfs temperatuur , mag bij normaal rijden niet hoger zijn dan het midden wat de meter moet aangevenwinking smiley
Hij staat nu gewoonlijk een beetje links van het midden. Na een tijdje stationair draaien of filerijden gaat de meter langzaam naar het midden, en verder is hij nog niet gekomen. Ik heb geen referentie van hoe het zou moeten zijn, maar dat lijkt me nu dus in orde.smiling smiley
Oke, alle slechte slangklemmetjes zijn vervangen. Nu is er 1 slang zelf die ik nog wil vervangen en dan ben ik wat betreft het motorische gedeelte hopelijk tevredensmiling smiley

Morgen is de Kadett te zien tijdens de Opel Power Meeting in Amersfoort.
Opel Power was erg leuk, hele hoop (soms behoorlijk bizarrenut smiley) auto's gezien.

Er waren twee andere D Kadetts aanwezig:

Die op de laatste foto heeft het geloof ik niet helemaal begrepen.

Maar ik ben het met BMW-bolle eens.

Greetzz Renate.
Ha, bekend terrein.

Althans, weet het voor 99% zeker.smiling smiley

Vind de jouwe toch zeker ook één van de mooiere!
Haha, bedankt hoor!smiling smiley Ik heb de eigenaren van die andere Kadetts nog gesproken, in die laatste ligt een 1.7 dieselmotor icm een vijfversnellingsbak. Is een rijdend project waar nog veel aan gaat gebeuren. Die andere is een 1.3 Automaat, en heeft een behoorlijk forse dubbelpijps uitlaat.

@JoostM: was bij Nefkenswinking smiley
D. Elzinga
Haha, bedankt hoor!smiling smiley Ik heb de eigenaren van die andere Kadetts nog gesproken, in die laatste ligt een 1.7 dieselmotor icm een vijfversnellingsbak. Is een rijdend project waar nog veel aan gaat gebeuren. Die andere is een 1.3 Automaat, en heeft een behoorlijk forse dubbelpijps uitlaat.

@JoostM: was bij Nefkenswinking smiley

smileys with beer

Zie toch goed, in Amersfoort dus. Vorig jaar nog stage gelopensmileys with beer
zo, tussen de lexuslook achterlichten en andere tupperware stond jouw Dett in z'n originaliteit te blinken thumbs up

hoewel origineel: linkervoorscherm ooit vervangen?

zo, tussen de lexuslook achterlichten en andere tupperware stond jouw Dett in z'n originaliteit te blinken

Er waren ook nog wel nette C-Kadetts, een A Kadett in nieuwstaat en een paar fraaie Manta's. Het tuninggehalte was vrij hoog, soms wel geslaagd maar ik vond het jammer dat sommigen zo asociaal hard aan kwamen scheuren, om daarna elke vijf minuten de boombox te laten horen en/of de motor te starten en het gaspedaal een paar keer tot de bodem in te drukken.

hoewel origineel: linkervoorscherm ooit vervangen?

Voorschermen zijn idd helaas niet meer origineel.
helaas kon ik er niet bij zijn, had vandaag een koper voor mn kadett, dat ging me even voor, anders was ik ook wel gekomen, blijkbaar meer d kadett's dan vorig jaarspinning smiley sticking its tongue out
D. Elzinga
[Er waren ook nog wel nette C-Kadetts, een A Kadett in nieuwstaat en een paar fraaie Manta's. Het tuninggehalte was vrij hoog, soms wel geslaagd maar ik vond het jammer dat sommigen zo asociaal hard aan kwamen scheuren, om daarna elke vijf minuten de boombox te laten horen en/of de motor te starten en het gaspedaal een paar keer tot de bodem in te drukken.

Tsja Elzinga, met een bijeenkomst met in de naam 'Power' gaan bij mij de haren in mijn nek overeind staan. Te verwachten is dan ook dat een groot deel van de auto's in een 'getjoende' staat is, en de rijstijl van de eigenaren nu niet bepaald fijnzinnig is.

In ieder geval waren er blijkbaar wel wat mooie originele exemplaren aanwezig.
ik heb de jouwe ook gezien!

was zelf ook aanwezig met de witte Manta GSI met het www.oldeopels.nl bord erop
Bij het surfen stuitte ik op een klassieke Opel forum, ik heb overigens met veel bewondering de restauratie van een groene Opel kadett c gelezen, en ik heb het idee dat er vooral veel "jongere" mensen mee bezig zijn.

Ik bedoel je ziet heel veel over kadettjes C en D maar zo goed als niets over A of B.
Dat vond ik een beetje jammer omdat juist de B, mijn eerste auto, mij het meest aanspreekt.

Ook de Olympia (1959/60/61) zie je daar niet, dat was de eerste auto die mijn vader bezat.

Greetzz Renate.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2010 19:15 door renate.
Ja bekend terrein idd, op weg naar de hockeyclub in het kader van zondag middag balspelen zag ik de auto's al staan. Die ratrod-Kadett van de laatste foto zie ik regelmatig in Amersfoort staan/rijden. Grappig ding wel.
Die 1.7 diesel heb ik mijn Smoke achterlichtedn verkocht.

Die witte Kadett (?) ziet er ook erg mooi en origineel uit zeg! (Y)

ik heb de jouwe ook gezien!

was zelf ook aanwezig met de witte Manta GSI met het www.oldeopels.nl bord erop

Dan heb ik jou ook gezien, erg fraaie Manta hoorthumbs up

Die witte Kadett (?) ziet er ook erg mooi en origineel uit zeg! (Y)

Die is ook nog in de prijzen gevallen.

Ik bedoel je ziet heel veel over kadettjes C en D maar zo goed als niets over A of B.

Er was een schitterende A in nieuwstaat, B heb ik niet gezien.
Wat een vreemd verbouwde Opels zie ik op de foto's, wat doe je daar met die nette originele D tussen die Powerboten?
Ach, het was van alles wat. Maar inderdaad, er stonden gekke bouwsels tussen.grinning smiley
Er zijn weer wat zaken gerepareerd/verbeterd:

- Deukje onder de achterruit eruit gehaald. (nog niet 100% strak maar het is iig nauwelijks meer zichtbaar)
- binnenverlichting gaat nu ook aan bij het opendoen van de deur aan passagierszijde.
- passagiersstoel klapt niet meer naar voren bij hard remmen. (vergrendeling was niet goed meer)

En nu de technische staat helemaal oke is ben ik begonnen met het verbeteren van het uiterlijk onder de motorkap. Diverse delen zijn nu al nieuw gespoten maar voor oa de binnenkant van de motorkap moet ik nog op zoek naar meer verf.drinking smiley

Binnenkort worden er twee qua tijdsperiode correcte accesoires ingebouwd, namelijk een Opel alarmsysteem en een startonderbreker.
Die laatste accesoires zijn zo gek nog niet met een Kadett smiling smiley
Mijn oude 1.8S is namelijk 3 weken terug gestolen... (maar ook weer terug zonder al teveel ernstige schade)
ginkelvanmichiel
Mijn oude 1.8S is namelijk 3 weken terug gestolen... (maar ook weer terug zonder al teveel ernstige schade)

Dat heb ik gelezen op het Opel Forum, erg spijtig. Wel fijn dat hij zo snel weer was terug gevonden.
Anonieme bezoeker
Re: D. Elzinga: Opel Kadett D 1.2 S '84
25-10-2010 23:19
een goede start onderbreker en alarm kunnen zeer goed van pas komen bij een kadett, wij hebben onze d kadett ook een paar dagen moeten missen, wat een gezeik dat je ervan hebt, en daarbij ben je er ook goed ziek van.

gelukkig zonder teveel inbraakschade terug gevonden, ik was met een nieuw sloten set klaar, tenminste alles op 1 sleutel nuwinking smiley

Anonieme bezoeker
26-10-2010 11:08
ik heb een model auto van een d kadett gevonden van hotweels wist niet dat ze er waren
ddrman
ik heb een model auto van een d kadett gevonden van hotweels wist niet dat ze er waren

Er zijn verschillende schaalmodellen van de Kadett, ik heb er zelf eentje van een of andere vage Chinese fabrikant die de verhoudingen niet zo goed heeft weten te treffen.

@kadettfahrer: ik beveilig mijn auto standaard al met een aantal extra sloten in het interieur, dit is nog een 'extraatje' aangezien een startonderbreking niet direct een afschrikwekkend uiterlijk effect heeft. En het lijkt me gewoon een leuke uitdaging om zoiets in te bouwensmiling smiley
Die van ons heeft ook extra sloten, heb je ook wel nodig, maar extra beveiliging is nooit weg, met een goede handleiding moet je het toch wel zelf kunnen inbouwen lijkt mij
Ja, volgens mij moet dat ook wel te doen zijn.

Ik ben nu ook bezig gegaan met de achterste interieurpanelen, de talrijke krasjes en scheuren zijn opgevuld en ik heb de correcte kleur laten mengen. Er ontbreken alleen nog een paar clipjes, dus daar moet ik nog naar op zoek.
Anonieme bezoeker
02-11-2010 21:56
hou er wel rekening mee , dat als je gewone lak gebruik, die over een tijdje gaat bladeren, ze hebben ook aparte lakken voor kunstof en abs , ik zou het even goed na vragen, en met kunstof primer voor bewerken als je met gewone lak gaat spuiten, maar risico is er
Ik had het paneel losgehaald en meegenomen om makkelijker tot de juiste kleur en soort te komen, dit is dan ook lak die geschikt is voor dergelijke materialen.
Anonieme bezoeker
03-11-2010 22:21
dan ben ik eens heel benieuwd naar het resultaat, ik heb na lang zoeken hele nette panelen kunnen vinden voor mijn eigen kadett, deze zijn dan ook helemaal bekleed van boven naar onder, en sluiten dan ook netjes boven aan bij de ruit rubbersmiling smiley
Spuiten opzich zal waarschijnlijk ook niet het moeilijkste zijn, wel was het lastig om de exacte structuur in de hars die ik als opvulsel gebruik aan te brengen.

Voor het uiteindelijke resultaat zul je de foto's moeten afwachten, ik ben vermoedelijk het weekend er wel zoet mee, dus hopelijk kun je ze daarna verwachten. Als ik helemaal tevreden ben tenminstewinking smiley
Anonieme bezoeker
13-11-2010 12:41
En ben je al aan de panelen begonnen of nog nietsmiling smiley
Eentje is al af naar volle tevredenheid, aan de andere (die wat meer beschadigd is) ben ik vandaag begonnen.

De RDW heeft me vandaag middels een brief laten weten dat de APK er weer aan komt.
Anonieme bezoeker
13-11-2010 20:54
dan ben ik eens benieuwd naar de foto's,

apk komt er voor ons ook weer aan.

Verwacht je veel werk aan je kadett

Verwacht je veel werk aan je kadett

Nee, eigenlijk niet. Er waren vorig jaar al geen adviespunten (alleen de koplampen werden toen beter afgesteld en de ruiterwisserbladen vervangen), en in de tussentijd zijn er nog zaken vervangen, banden hebben nog voldoende profiel, alles gecontroleerd op roest en getectyleerd.

Ik laat wel gelijk een kleine beurt uitvoeren.
Fotootje:

Er ontbreken alleen nog wat clips...
Anonieme bezoeker
22-11-2010 17:53
Hallo,

Sinds een halfjaar ongeveer heb ik ook een D-kadett. Het is een 1.3 automaat. Nu heb ik hier de afgelopen tijd best veel aan gedaan:

-einddemper vervangen
-blokjes voor vervangen
-luchtfilter vervangen
-olie + filter vervangen
-nieuwe distributieriem + waterpomp

etc etc.

Echter recent is mij opgevallen dat mijn blok rechts bij de koppakking lekt. (komt olie uit). Ik heb het onlangs een keer helemaal schoongemaakt en hij lekt toch wel behoorlijk wat. Deze olie druipt langzaam naar onder en en verspreidt zich vervolgens over de carterpan. Er ligt echter nooit olie onder auto en er hangen ook geen druppels aan de carterpan (lijkt wel of de olie indroogt oid).

Bij deze een foto en mijn vraag wat jullie ervan vinden. Hebben meer kadettjes hier last van, kan ik hiermee doorrijden of moet ik toch mijn koppakking vervangen.

[img502.imageshack.us]
sorry voor de kabels die in de weg zitten

Mijn koelvloeistof is een beetje bruinig, maar er zit geen drap in mijn reservoir, mijn olie lijkt ook helder en geen smurrie op de peilstok. Er komt geen witte rook uit de uitlaat en qua prestaties merk ik niks. Het olieverbruik is heel normaal.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2010 17:56 door mrVelthuis.

Het olieverbruik is heel normaal.

Dat verbaast me enigszins, als hij echt behoorlijk olie lekt zou je dat moeten merken in het verbruik ervan. Uit welk jaar is de Kadett? De 1300 cc motoren waren nieuw ontwikkeld voor de Kadett D, en met name de eerste exemplaren hadden wel eens last van kinderziekten. Ook schijnen die blokken wat gevoeliger te zijn voor lekke koppakkingen, dus die zou inderdaad kunnen lekken.

Stel je vraag anders ook eens hier.
Anonieme bezoeker
22-11-2010 22:22
Dat klinkt inderdaad vreemd ...

Toen ik mijn blok goed had schoongemaakt zag ik eigenlijk dat het al weer vrij snel (nog geen 100 km) vies was en aan de hand daarvan heb ik geconcludeerd dat het toch wel een groot lek was. Ik heb de olie 1500 km geleden ververst en sindsdien is het oliepeil nauwelijks gezakt. Mijn koelvloeistof overigens ook niet.

Aan de hand hiervan zou je inderdaad zeggen dat het allemaal wel meevalt. (gelukkig) Bij de aankoop van deze auto had ik ook al gezien dat er aan de rechterkant toch wel wat olie zat, maar het is niet echt een smeerboel en als je het op het eerste gezicht ziet lijkt het ook wel een beetje op wat ''zweten'' van de motor''. Misschien is het dit ook wel gewoon, ik heb me er echter alleen zo over verbaast hoe snel het weer vies was en begon me daarom zorgen te maken. Blijft toch een vertroetel ding zo'n kadett ...

Mijn auto is uit november 1984, dus volgens mij echt één van de laatste van dit type. Overigens wel interessant met betrekking tot dit topic want ik heb een kort achterklepje dus die waren toen ook nog gewoon leverbaar.

Hij heeft er nu bijna 112.000 km's opzitten ... dus ook niet echt schrikbarend veel

Historie zit erbij tot 1992 en hij is in het begin van een arts geweest die hem heeft gebruikt als dienstauto. Van 92 tot 2009 is mij onbekend, maar hij ziet er nog netjes uit en bij aankoop zaten er achter nog bandjes onder van 1992. Lijkt mij dat hij dus niet is afgetrapt.

Maak ik me zorgen om niks of is het verstandig om er iets aan te doen? En moet ik dan direct de koppakking vervangen of kan ik ook proberen de kopbouten bijv. iets strakker aan te draaien, dikkere olie oid ... of zijn dit dingen waar ik alleen maar mijn auto mee verziek?

Mijn auto is uit november 1984, dus volgens mij echt één van de laatste van dit type. Overigens wel interessant met betrekking tot dit topic want ik heb een kort achterklepje dus die waren toen ook nog gewoon leverbaar.

Dat kan ook best, de standaarduitvoeringen met korte klep en ronde lampen werden vanaf '83 niet meer in folders vermeld maar nog wel mondjesmaat geleverd.

Maak ik me zorgen om niks of is het verstandig om er iets aan te doen? En moet ik dan direct de koppakking vervangen of kan ik ook proberen de kopbouten bijv. iets strakker aan te draaien, dikkere olie oid ... of zijn dit dingen waar ik alleen maar mijn auto mee verziek?

Misschien kan het het niet direct kwaad, maar het hoort natuurlijk niet, en hou heel goed in de gaten of het niet erger wordt! Ik denk dat je er toch verstandig aan zou doen om je koppakking in ieder geval te (laten) controleren.

Eventueel kan het ook nog een lekkende nokkenaskeerring zijn, daar hebben 1300 cc's wel eens last van, maar als ik op je foto zie waar het ongeveer vandaan komt lijkt de koppakking toch de waarschijnlijke boosdoener.

Ps: heb je nog meer foto's? Ik ben wel benieuwd naar zo'n late tweedeurssmiling smiley
Anonieme bezoeker
03-12-2010 22:38
Je deurpanelen zijn mooi geweorden, van die dopjes zal ik nog wel ergens hebben liggen, heb je de voorste deurpanelen ook al gedaansmiling smiley

heb je de voorste deurpanelen ook al gedaan

Die zijn opzich in orde, maar doordat er in de auto gerookt is zijn ze alleen wat verkleurd. Ik ga eerst kijken of stevig en grondig schoonmaken voldoende is.
Kenteken KR-94-TH
Voertuigsoort personenauto
Merk OPEL
Handelsbenaming KADETT HATCHBACK 12S
Brandstof Benzine
Vervaldatum APK 22-12-2011

smiling smiley
Gefeliciteerd! Nog mankementen aan het licht gekomen?
Mooi zo! thumbs up Hoeveel km heb je er afgelopen jaar mee gereden?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2010 13:26 door Mach1.

Hoeveel km heb je er afgelopen jaar mee gereden?

Iets meer dan 5000.

Nog mankementen aan het licht gekomen?

Er moest een nieuwe einddemper onder, een nieuwe aanjager (is blijkbaar ook een APK-punt) en een van de achterbanden kon er nog net mee door maar die heb ik ook gelijk laten vervangen. Er zat een kleine beurt bij en daarbij zijn wat dingen afgesteld, vloeistoffen ververst etc.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close