D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i

Gepost door D Elzinga 
Ennn... de OPELING !

Oeps, verkeerde topic grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2010 16:12 door Hans 1.6 TURBO.
nog even wezen scannen voor de test die ik vanmiddag aanhaalde

Geen Fiat maar Volvo..

.. met eindconclusie in het 2e deel:

Originele Autokampioen introductie van de kadett in 1979:

En het aanbod volgen dfolder eind 1981 ( volgens mij )

Nog even wat prijzen per 19/9/79

Kadett 1.2 N standaard 2 drs Hfl. 13.688
Kadett 1.2 N Special 2 drs Hfl. 14.650
Kadett 1.2 N Special 3 drs. Hfl. 14.998
Kadett 1.2 N de Luxe 2 drs. Hfl. 15.682
Kadett 1.2 N Berlina 2 drs. Hfl.16.668

Meerprijs 1.2 S Hfl. 313
Meerprijs 1.3 N Hfl. 514
Meerprijs 1.3 S Hfl. 844

Serieuze bedragen in die tijd !!

Een C Kadett 1.2 N special 2 drs. kostte in 1977 Hfl. 11.871 ( weet ik nog uit m'n hoofd ) eye rolling smiley
geniaal, die foto van de multitest, Wat een smalle bandjes allemaal! (zouden ze nu ook weer moeten doen, hoe minder rolweerstand, hoe zuiniger)

En ik doe mee (met 125r15, 135r13 en 145/70r13 op mijn auto's)
Zo, weer terug van vakantie. Er was een klein probleempje, de Kadett dreigde oververhit te raken omdat de ventilator niet aansloeg. Auto naar een plaatselijke garage gebracht, en daar bleek dat er een of ander sensortje vervangen moest worden. Daarna deed alles het weer prima.

@ Hans 1.6 Turbo: bedankt voor die leuke scans.thumbs up Zie ik een lifehammer in het exemplaar van de Autokampioen uit '79? Of de 1.0 niet in Nederland geleverd is betwijfel ik, er is een tijdje geleden op marktplaats een origineel NL 1.0 S aangeboden.
D. Elzinga

@ Hans 1.6 Turbo: bedankt voor die leuke scans.thumbs up Zie ik een lifehammer in het exemplaar van de Autokampioen uit '79? Of de 1.0 niet in Nederland geleverd is betwijfel ik, er is een tijdje geleden op marktplaats een origineel NL 1.0 S aangeboden.

Nee, dat ( linksonder bedoel je toch ? ) is de plaats waar het seviceboekje werd opgeborgen.. 1.0 S volgens mij niet hoor, maakt niet zoveel uit.

Nee, dat ( linksonder bedoel je toch ? ) is de plaats waar het seviceboekje werd opgeborgen..

Nu zie ik het pas, het leek zo net zo'n hamertjegrinning smiley
Geweldig die tuimel-schkelaars in de middenconsole voor achterruitverwarming , mistlampen e.d. heeft de nieuwe Mini ( anno 2010 ook n een mooiere uitvoering maar toch big smile smiley )
Ik vermoed dat er ergens een zekeringetje niet helemaal goed is, gisteren merkte ik achtereenvolgens dat de radio en dashboardverlichting niet werkten.

Er komt wat werk aan, ik ga maar weer eens een antiroestbehandeling geven, met name bij de voorspatborden (aan de binnenkant, misschien het beste om ze er dan even af te schroeven?), ik ga het deukje onder de zijruit eruit laten halen (binnenkort ga ik een prijsopgave vragen), er zijn nog een paar steenslagdeukjes in de motorkap die ik zelf waarschijnlijk wel kan doen, de striping wil ik nu zelf gaan namaken als ik het juiste materiaal kan vinden. De bestuurderstoel is ooit hersteld met een lapje leer, dat wil ik ook weer in orde maken, maar ik wil perse geen nieuwe stoel kopen en om hem nu meteen helemaal opnieuw te bekleden vind ik ook zonde. Zou het mogelijk zijn zo'n stoel alleen op de plek waar het nodig is te repareren?
Anonieme bezoeker
Re: D. Elzinga: Opel Kadett D 1.2 S '84
30-07-2010 20:37
Hoi D.Elziga,dat deukje hebben we te danken aan een achteruitrijdende blinde!!,het lapje leer is door mijn vrouw gedaan omdat de stoelvulling door het gat naar buiten stoffelde,de tempsensor is al is vervangen,wij lieten zowiezo de thermostaat eruit omdat (het schijnt opelkwaaltje) die nogal gauw stuk gaat en de motor dus snel te heet werd.
Ik heb denk ik nog wel wat leuks voor je,ik heb het orginele instruktieboekje wat met de kadett meekwam gevonden (grote schoonmaak) waarschijnlijk heb je daar wel oren naar he??,je mag het zo hebben.
Ik hoor het wel
Groetjes Aschwin en Wilma
Heel graag! Ik zal je morgen ( moet nu eigenlijk weg) nog wel even een persoonlijk bericht sturen, dan weet je waar het heen moet. Alvast bedankt!thumbs up
@ duikelaar: je hebt een privebericht

Ik heb nog het verbruik over de vakantieperiode zitten berekenen, dat bedroeg 1 op 13,3. Niet slecht als zowel de kofferbak en achterbank volgestouwd zijn met bagage!cool smiley
Geen verkeerd verbruik inderdaad!! Uit ervaring weet ik wel dat 't nóg zuiniger kan smiling smiley Kan aan de afstelling van de carburateur liggen.

Mijn Ascona 1.6S (90 pk) van hetzelfde bouwjaar heb ik afgelopen vakantie naar Oost-Duitsland (met 3 personen en volle kofferbak) naar een mooi gemiddelde van 1 op 15,8 gereden smiling smiley Met deze Kadetten is 1 op 17 à 1 op 18 haalbaar smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-08-2010 18:07 door Michiel260E.

Met deze Kadetten is 1 op 17 à 1 op 18 haalbaar

Onder goede omstandigheden en als ik m'n best doe haal ik dat ook wel, over het algemeen zit ik ergens tussen de 1 op 14 en 1 op 15 nu.
Oh da's keurig! Zeker voor gemiddeld verbruik waar dus ook stadsverkeer bij zit.

Met die vooroorlogse Olympia red ik 't trouwens niet hoor, 1 op 8 is het zuinigste wat ik er ooit mee gehaald heb winking smiley Gelukkig zit daar maar een tank van 28 liter onder, dus dan merk je het niet zo aan de pomp winking smiley Wel elke 200 km tanken overigens...

Zeker voor gemiddeld verbruik waar dus ook stadsverkeer bij zit.

Ik probeer stadsverkeer zoveel mogelijk te vermijden, je wilt echt niet voor je lol door Hilversum rijdenwinking smiley En tegenwoordig al helemaal niet meer met al die wegopbrekingen.
D. Elzinga
@ duikelaar: je hebt een privebericht

Ik heb nog het verbruik over de vakantieperiode zitten berekenen, dat bedroeg 1 op 13,3. Niet slecht als zowel de kofferbak en achterbank volgestouwd zijn met bagage!cool smiley

Ik deed 1:13,9 met bagage en wat heuvelritjes!
Die auto's van vroeger waren zo onzuinig nog niet!
Mooie Kadett trouwens, eigenlijk zijn die oude burgermans auto's onwijs leuk!thumbs upbig smile smiley

Die auto's van vroeger waren zo onzuinig nog niet!

Ze hoefden ook nog niet zoveel gewicht mee te slepen.winking smiley

Mooie Kadett trouwens, eigenlijk zijn die oude burgermans auto's onwijs leuk!

Ja he?big smile smiley Je krijgt geen zinloze luxe, plus een fijn duidelijk stuurgedrag en een geweldige overzichtelijkheid. Dat zal vast ook allemaal voor zo'n Golf II geldensmiling smiley Ik vraag me vaak af of ik de Kadett D nu met een Golf I of II moet vergelijken. Aangezien de Kadett E qua productieperiode praktisch gelijk liep met de Golf II neig ik toch naar het eerste.

Ik heb inmiddels het originele instructieboekje ontvangen (nogmaals dank duikelaarthumbs up).
Wat betreft maatvoering en tijdsgeest moet je hem met de Golf II vergelijken denk ik.
Maar de Golf II kwam pas in 1983, toen had de Kadett D het grootste gedeelte van z'n carriere er al weer opzitten.
Vandaag wat werk verricht:

- de resterende roestplekken ( steenslag op de keienvanger en wat roestblaasjes op de deuren, rond de antenne en voorspatborden) kaalgeschuurd en Hammerite opgesmeerd. Dat staat nu te drogen (zier er niet uit momenteel, al die zwarte plekjeswinking smiley), en dan wordt het morgen opgeschuurd en gespoten.
- trekhaak was wat roestig en is opnieuw gespoten.
- de hoedenplank komt nu tegenlijk omhoog met de achterklep. De metalen haakjes waren niet meer goed van vorm waardoor de touwtjes er telkens afgingen.
- de interieurpanelen achterin eraf gehaald en daarachter het beetje roest weggewerkt en nieuwe verf gespoten.

Morgen behalve het spuiten tevens een tectylbehandeling, ook in de holle delen zoals de dorpels en achter de panelen!
Laat je het spuiten of doe je het zelf?
Het lijkt me namelijk niet dat dat groene kleurtje in een spuitbus te krijgen is, of wel?
Jawel hoor, het was even zoeken maar ik heb er een tijdje geleden meerdere spuitbussen van gevonden. Ik heb het toen ook gebruikt om de achterklep mee bij te werken. Ik ben geen professional qua spuiten maar dat zie je gelukkig alleen maar als je heel dichtbij komtbig smile smiley De auto houdt toch kleurverschil, dus als ik hem echt mooi zou willen hebben dan moet ik hem geheel over laten spuiten. Dat gebeurt ooit nog wel.
Oké, ik ben benieuwd naar het resultaat.thumbs up
D. Elzinga
Maar de Golf II kwam pas in 1983, toen had de Kadett D het grootste gedeelte van z'n carriere er al weer opzitten.

Klopt, daarom zeg ik wat betreft maatvoering smiling smiley. Het zijn allebei van die heerlijke vierkante jaren '80 bakken. De Golf en Kadett lopen pas gelijk op sinds de Golf MKIII en Astra F smiling smiley. nu lopen ze sinds de 'MKVI' en de 'Astra I' (beiden verkeerd doorgenummerd) weer een ontwerpgeneratie uit de pas.
Over het spuitwerk ben ik nog niet zo tevreden; de kleine puntjes die slechts aangetipt hoefden te worden gingen prima, de grotere vlakken bij de antenne en keienvanger niet zo. De verf hecht blijkbaar toch niet zo goed aan de Hammerite, en ik heb het toch echt lang genoeg laten drogen. Die plekken heb ik dus weer afgeschuurd en nu komt er eerst witte grondverf op.

De ML behandeling en de tectylbehandeling ging heel goed en ik vond het ook erg leuk om te doen. Zo leuk zelfs dat ik het halve interieur heb gedemonteerd om ook de bodem aan de binnenkant en het binnenste van de portieren te tectylerenbig smile smiley Binnenkant dorpels, wielkasten, spatborden, motorruimte, binnenkant van de kofferuimte en uiteraard de bodem zelf zijn ook intensief gedaan. Dat alles kostte me precies 2 spuitbussen ML en 2 spuitbussen en 1 compleet blik aan Bodysafe.
Anonieme bezoeker
07-08-2010 17:45
Mooi om te horen thumbs up Waar heb je dat allemaal gedaan met dit weer?

En je hebt pb winking smiley
Ik wilde net wat gaan rijden, maar dat ging dus niet echt door.sad smiley Als ik de koppeling loslaat gaat de hele auto ontzettend trillen, alsof hij af wil slaan... Wat kan dat zijn, en wat kan ik eraan doen? Een paar dagen geleden was alles nog prima.
Autolak en hamemrite gaan niet samen, hammerite is ook pure rommel.!

Over je euvel kan ik je helaas niet helpen
Dat van dat hammerite heb ik inmiddels gemerkt, maar ik zit nu meer in over dat andere... Toch bedankt!thumbs up
Het euvel klinkt als een gesneuveld druklager.

Hoe reageert de auto in neutraal?
Hoe reageert de auto met de koppeling ingetrapt?

Hoe reageert de auto in neutraal?
Hoe reageert de auto met de koppeling ingetrapt?

Volstrekt normaal.

Edit: nee, het pedaal voelt nogal slap en ik kan het veel verder naar boven bewegen dan andersconfused smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2010 11:49 door D. Elzinga.
Gezien bovenstaande constatering is het denk ik het beste om even contact op te gaan nemen met m'n garage? Lijkt me niet dat ik zoiets zelf even kan reparereneye rolling smiley
Je kunt het op zich wel repareren, maar niet "even" winking smiley Wel balen, zoiets!
Wel gek dat zoiets zomaar ineens kapot gaat, laatst was alles nog koek en ei. Ik heb iig mazzel dat de garage dichtbij is.
Update: ik kan om 3 uur bij de garage terecht! Ik ben heel benieuwd...
Oke, ik ben weer terug van de garage, het was dus eenvoudigweg een hard stukje materiaal dat tussen de koppelingsplaten was gekomen, wat het rare gevoel in het pedaal en het trillen veroorzaakte. Koppeling is nog naar gekeken, en dat is nog allemaal prima.
gelukkig dat er bij oude Opels een luikje zit waardoor je bij de koppeling kunt komen zonder de motor eruit te hoeven halen :P
Gelukkig. Samen met de fords is de Kadett een van de weinige auto's die ik hier (stil) volgdrinking smiley

gelukkig dat er bij oude Opels een luikje zit waardoor je bij de koppeling kunt komen zonder de motor eruit te hoeven halen :P

Handig he? Volgens mij hadden alle voorwielaangedreven Opels uit de jaren 80 dat, ook de Kadett E.

een van de weinige auto's die ik hier (stil) volg

Je mag daar ook ronduit voor uitkomen hoorwinking smiley
Anonieme bezoeker
12-08-2010 16:56
Eerst verafschuw je de auto's en hoop je dat ze zo snel mogelijk van de aardbodem verdwijnen maar op een gegeven moment vind je het toch weer leuk om ze te zien. Dat heb ik inmiddels ook bij de laatste Kadett. Leuk zoals het kan lopen winking smiley
klopt, mijn Kadett had het ook. Scheelde een boel bij het vervangen van het druklager...
Omdat er de laatste tijd af en toe een klein beetje koelvloeistof leek te verdwijnen, ben ik alle slangen en aansluitingen maar eens nagegaan. Bleek dus uiteindelijk dat een van de slangklemmen ietsje te los zat waardoor er af een toe een minieme hoeveelheid vloeistof kon weglekken, vlakbij de radiateur. Af en toe is de oorzaak zo simpel dat je het gewoon over het hoofd ziet.smiling bouncing smiley

Over de laatste 235 km heb ik een verbruik gehaald van zo'n 1 op 16,2. Ik heb het idee dat hij iets zuiniger is als je euro 98 met loodvervanger tankt, dan euro 98 zonder vervanger.
Ik wil een nieuwe waterpomp bestellen, maar het schijnt dat er verschillende typen in omloop zijn voor de 1.2 S. Hoe controleer ik welk van de twee typen ik heb?

Kadett D 1.2 S 12S/60 of Kadett D 1.2 S 12ST/55

Edit: het lijkt me dat met de 12ST/55 eigenlijk de 1.2 N versie wordt bedoeld, of zie ik dat verkeerd?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2010 14:38 door D. Elzinga.
hoeveel pk heeft jouw Kadett? die /60 of /55 staat voor het aantal pk. - ik meen dat de S de 60 is, vanwege de tweetraps carburateur.
Ik heb 60 pk, een N had 55 pk. Dan moet ik de eerste hebben. Wel gek dat ze het dan geen N hebben genoemd maar ST.
Hier trouwens de advertentie, dan zou het dus nummer 10 moeten worden.
ah, het verschil zit 'm in het feit of je een distributieriem hebt of een ketting. Die nr. 7 is voor een distributieriem namelijk.
Ik heb een ketting, dus dat wordt dan nummer 10. Bedankt!

Ik wil die waterpomp zelf in gaan bouwen. Als ik de benodigde handelingen in de vraagbaak zo lees moet dat goed te doen zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close