D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i

Gepost door D Elzinga 
D. Elzinga
FWH Leguit
heb jij ook de folder van de Kadett Special?

Nee, ik heb slechts de overzichtsfolder van 1984 en eentje over de Opel Kadett accesoires. Verder wat vraagbaken (Engels en Nederlands). En alleen de Nederlandse vraagbaak verhaalt over een 1.0 S. Terwijl in de folder staat dat de 1.2 N de basismotor is. Zou de 1.0 alleen in bepaalde jaren geleverd zijn?
Bedoel je deze folder?
hier een lijst met folders van de D en waar hij in voorkomt die in mijn bezit zijn:
*2x De jongste van Opel ??/1979
*Overzichtsfolder 1980 ??/1980
*2 x Kadett Caravan inc.technische daten ??/1980
*Kadett kombinatiewagen "Speciale Editie" (zwartwit leaflet) 1981?
*Overzichtsfolder 1983 inc.technische daten 9/1982
*Overzichtsfolder Caravan modellen (Kadett,Rekord en Commodore) 1982 ??/1982
*Kadett Special ??/1983
*Ovezichtsfolder caravan modellen (Kadett en Rekord) 1983 4/1983
*Overzichtsfolder 1984 inc.technische daten 9/1983
*Overzichtsfolder caravan modellen (Kadett en Rekord) 1984 9/1983

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2010 16:51 door FWH Leguit.
Ja, die. En dan heb ik nog een folder met alle verkrijgbare accesoires voor de verschillende Opel-modellen.
Zonet stond ik even voor de spoorbomen te wachten, toen ik een raar geluid geluid hoorde, en vervolgens spoot een boel rook onder de motorkap vandaan. Ik schrok eerlijk gezegd behoorlijk, maar gelukkig kon ik de auto snel naar een parkeerplaats sturen. Daar heb ik hem laten staan, en ik ben naar de garage (die gelukkig vlakbij was) gelopen. Ik kon de auto direct brengen, en ik ben er vervolgens rustig heengereden, nadat ik de motor nog wat af had laten koelen. Koelwater is iets bijgevuld, en er waren geen lekken. Als het nog eens zou gebeuren zou het ws. een kapotte thermostaat zijn. Toen ik naar huis reed ging de temperatuursmeter weer helemaal naar rechts, maar geen rare geluiden en rook meer.

Het beste lijkt het me nu om de auto morgen weer naar de garage te brengen en die thermostaat te vernieuwen.sad smiley
Mijn vader heeft er net naar gekeken en de thermostaat blijkt verdwenen te zijnnut smiley
Anonieme bezoeker
Re: D. Elzinga: Opel Kadett D 1.2 S '84: Pech
07-04-2010 14:18
En dat hadden ze in de garage niet gezien???

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-04-2010 14:19 door Legacy3.0R.
Daar hebben ze niet naar gekeken, wel naar een eventueel lek. Maar goed, ik ga dan maar een nieuwe thermostaat met rubberen afdekkingsring bestelllen.

Het blijft mij wel een raadsel hoe een thermostaat kan verdwijnen.confused smiley
Anonieme bezoeker
07-04-2010 14:26
Misschien gestolen door iemand die zelf een kapotte thermostaat had? Ik weet niet hoe moeilijk het is om een D Kadett motorkap open te krijgen...
Makkelijk waarschijnlijk, maar dat zou wel heel raar zijnsmiling bouncing smiley Het kan er iig niet onderweg afgevallen zijn.
Anonieme bezoeker
07-04-2010 14:47
Nouja dan blijven er niet veel andere verklaringen over hea... spinning smiley sticking its tongue out
Zonder thermostaat rondrijden kan best een tijdje, maar als het dan weer warmer wordt buiten ga je het toch een keer merken!
Als je het mij vraagt is de vorige eigenaar ooit aan het knutselen geweest en is hij toen iets vergeten terug te plaatsen.grinning smiley Wel apart dat ik er dan nooit eerder last van heb gehad.

Les van vandaag: je kunt een jaar zonder thermostaat rondrijden zonder iets te merken.drinking smiley
Mielcitrofiel
Zonder thermostaat rondrijden kan best een tijdje, maar als het dan weer warmer wordt buiten ga je het toch een keer merken!

Ik had hem vorige zomer al, vandaar dat ik het vreemd vind dat ik toen nergens last van had.
Zonder thermostaat rondrijden kan best, alleen in de winter ga je merken dat ie niet of slecht op temperatuur komt (als ie daar een metertje voor heeft dan).
Ja, want een thermostaat zorgt er voor dat een auto vanaf een bepaalde temperatuur meer vloeistof krijgt! (Wij hebben in de DS-en een 71-graden thermostaat, weet niet wat gebruikelijk is!?) Maar hoe kan het dan dat de auto nu zo ging roken?
Nee hoor, een thermostaat zorgt ervoor dat de koelvloeistofkringloop bij koude motor kort is (waterpomp, blok, soms kachel) om de boel snel op temperatuur te krijgen. Zo gauw die temperatuur bereikt is, gaat de thermostaat open en loopt de kringloop ineens door een paar meter slangen en de radiateur. Een thermostaat die ontbreekt is een termostaat die open staat, en waar dus altijd de grote kringloop gebruikt wordt.

Rook krijg je al snel, als er ergens koelvloeistof uitspuit en dat komt op een lekker warm motorblok. Ziet er dan al meteen erg dramatisch uit...
Harm78
Rook krijg je al snel, als er ergens koelvloeistof uitspuit en dat komt op een lekker warm motorblok. Ziet er dan al meteen erg dramatisch uit...

Stinkt ook lekker. Heb een keer met een bus aan de kant gestaan omdat de motor in brand leek te staan, passagiers allemaal in paniek. Bleek er één klein slangetje gesprongen te zijn. Niks ernstigs aan de hand dus eigenlijk, maar het ziet en ruikt idd erg dramatisch.

@ D. Elzinga: Ga je de thermostaat zelf vervangen? Simpel klusje.
§anitarium
@ D. Elzinga: Ga je de thermostaat zelf vervangen? Simpel klusje.

Ja.

@ Harm78: het duurde inderdaad in de winter even voordat hij warm was.
Oke, thermostaat en toebehoren opgehaald en gemonteerd. Was een simpel klusje.
Koelvloeistof ruikt idd behoorlijk. Die lucht zit nog steeds in m'n neus, nadat de de Nacht van Weesp (www.nachtvanweesp.nl) hebben gereden met een Ritmo cabrio die al z'n koelvloeistof er constant uitgooide. Man, wát een lucht!

Vreemd hoor, dat de thermostaat van de Kadett er niet op zit. kan het niet zijn dat ie er onderuit viel toen je dat geluid hoorde?
Barri
kan het niet zijn dat ie er onderuit viel toen je dat geluid hoorde?

Nee, de thermostaat zit in een soort metalen buis, die gekoppeld zit aan een slang. En beiden zaten nog goed op hun plek.
Een thermostaat kun je meestal niet verliezen zonder dat je complete koelsysteem zo ongeveer leegloopt... bij een Kever is dat zeker anders? tongue sticking out smiley

Waarschijnlijk issie al ooit stuk geweest maar vonden ze een nieuwe te duur, of heeft de Wegenwacht onderweg het probleem verholpen door de thermostaat er maar uit te halen, met het advies daar een nieuwe in te stoppen. Dat is dan nooit meer gebeurd, met als gevolg dat de motor daarna bij koude dagen niet meer lekker warm werd.
Harm78
Een thermostaat kun je meestal niet verliezen zonder dat je complete koelsysteem zo ongeveer leegloopt... bij een Kever is dat zeker anders? tongue sticking out smiley

Eigenlijk te flauw Harm, maar toch moet ik er om lachen. smiling smiley
Ach, de Kadett is weer gemaakt, geen verdere motorschade, dus geen vuiltje meer aan de lucht. Elzinga, ik zou zeggen gewoon weer zorgeloze kilometers gaan maken.
Je hebt de hele winter door zonder zorgen door kunnen rijden. Een hoop mensen kunnen dat weer niet zeggen. Dat dan eens een thermostaatje of iets dergelijks vernieuwd moet worden, is eigenlijk alleen maar een detail. Fraai staaltje Duitse of GM-kwaliteit lijkt me dat.

Daarbij rijd je nu redelijke exclusief (ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een D-Kadett in het eggie heb gezien) en het is gewoon een leuke manier om zonderal te veel kosten een youngtimer (inderdaad, ik zie de Kadett toch wel als een klassieker worden) te rijden.

Om in GM-termen te roepen: "Keep them rollin' son!".
De ANWB haalt inderdaad de thermostaat eruit bij koelproblemen... Leuk voor tijdelijk maar niet handig om lang door te rijden.
Door dit topic gelezen te hebben ben ik toch wel even van plan om morgen bij mijn DS te checken of de thermostaat er wel in zitgrinning smiley
Anonieme bezoeker
09-04-2010 23:00
Olds
(ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een D-Kadett in het eggie heb gezien)

Het lijkt wel of ik er steeds meer ga zien. In de afgelopen maanden heb ik er toch zeker 4 gezien. Variërend van oud barrel, via 'oma's laatste auto' tot keurige youngtimer. Maar de spoeling is te dun geworden om het nog een populaire youngtimer te laten worden.
Ik had het eigenlijk allang moeten doen, maar vandaag heb ik de lelijke kentekenonderplaat van Opel-dealer Nefkens (waar ik verder toch al niets mee te maken had) verwijderd.smiling smiley Ziet er mi nu veel beter uit zonder.
Ik begrijp nu denk ik waarom de vorige eigenaar de thermostaat heeft verwijderd, de temperatuur loopt mi namelijk wat al te snel op, behalve bij stoplichten ook bij lage snelheden (<30 km/u). Naar mijn idee duidt dat dus op een defecte waterpomp?
Anonieme bezoeker
Re: D. Elzinga: Opel Kadett D 1.2 S '84
31-05-2010 15:20
Geen idee. Heeft de auto al de grote beurt gehad, dan kan je het welligt vragen. Mooi bakje verder, deze auto's blijven het ook altijd mooi doen in de winter enzo!

Heeft de auto al de grote beurt gehad, dan kan je het welligt vragen.

Die heb ik gepland voor juni, dus dat kan gelijk mooi meegenomen worden. Ik laat dan ook gelijk kijken naar de niet goed werkende benzinemeter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2010 15:40 door D. Elzinga.
Het probleem van het warmlopen heb ik nu zelf al grotendeels opgelost. Er bleek redelijk wat lucht in de slangen te zitten, nadat dat eruit was kon er nog aardig wat koevloeistof bij. Ik heb net een stuk gereden en het warmworden is nu al veel minder.

De grote beurt staat voor morgen gepland. Ik zal toch vragen extra aandacht besteden aan alles wat met de koeling te maken heeft, en de benzinemeter moet gemaakt worden (heel erg is het niet, maar het lijkt mij ook wel eens leuk een werkende meter te hebben). Voor deze eerste grote beurt wilde ik eigenlijk niet zo veel uitgeven, zeker niet meer dan 2000 euro. Lijkt jullie dat reëel?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-06-2010 10:09 door D. Elzinga.
2000 euro voor een beurt aan een D-Kadett? Lijkt mij erg veel zelfs.
Poekoek
2000 euro voor een beurt aan een D-Kadett? Lijkt mij erg veel zelfs.

Ja dat denk ik ook wel, maar ik reserveer altijd liever een te ruim dan een te krap bedrag.winking smiley
Dat lijkt me wel heel erg veel geld 2000 euro! Maximaal 800 zat ik eerder aan te denken! Ik ben voor de allerduurste grote beurt aan mijn Golf 2 een keer 550 euro kwijt geweest, maar toen was zelfs de stuurbekrachtigingspomp vervangen. Dus 2000 lijkt me een erg ruime schatting smiling smiley.

Over de lucht in het systeem: heb je het goed ontlucht? Hoe heb je dat gedaan?

Over de lucht in het systeem: heb je het goed ontlucht? Hoe heb je dat gedaan?

Of ik het goed ontlucht heb weet ik niet, ik heb iig gewoon de aanwijzingen opgevolgd zoals ze in mijn vraagbaak staan.smiling smiley
2000 euro?! dat is belachelijk veel!
Zelfs 800 euro is nog overdreven. Ik denk dat je hele goede afspraken moet maken met de garagist, maar voor 800 euro moet je heel wat kunnen doen (daar koop je zelfs een 2e D voor eye rolling smiley )
Zo, gisteravond kon ik de auto weer ophalen en het kostte me precies 250 euro.
Kijk! Dat zijn de berichten big smile smiley. Wat is er allemaal aan gedaan?
Mach1

De gebruikelijke dingen, zoals contactpunten vernieuwen, afstellen, vloeistoffen vervangen ed. Verder is er nog een knipperlicht voor vervangen (de oude zat een beetje los door slijtage). Aan de koeling hoefde niets gedaan te worden, het ontluchten heeft het probleem opgelost.
Mooi nieuws, en kun je weer tijdje rondkarren cool smiley

Blijf de D Kadett toch wel gaaf vinden, en dan vooral die met die ronde koplampies cool smiley
Was iets van de goedkoopste uitvoering ofzo ?
Deze is van gast die ik via een forum ken:

[www.mijnalbum.nl]
GranaDavey

Ja, die hadden ook vaak een korte achterklep.
D. Elzinga
Mach1

De gebruikelijke dingen, zoals contactpunten vernieuwen, afstellen, vloeistoffen vervangen ed. Verder is er nog een knipperlicht voor vervangen (de oude zat een beetje los door slijtage). Aan de koeling hoefde niets gedaan te worden, het ontluchten heeft het probleem opgelost.

Mooi zo! Heb je nu ook weer een werkende benzinemeter?
Helaas niet, had hij niet op voorraad. Maar als ik zelf ergens een goed vlottertje op weet te duiken, kan hij het voor me inbouwen voor enkele tientjes. Dat komt dus nog.smiling smiley
D. Elzinga
GranaDavey

maar je kon er ook zelf voor kiezen of je een korte achterklep wou hebben,
dus op de berlina's kom je ze ook tegen.
FWH Leguit
D. Elzinga
GranaDavey

maar je kon er ook zelf voor kiezen of je een korte achterklep wou hebben,
dus op de berlina's kom je ze ook tegen.

Op de Berlina ook? Voor zover ik weet was de korte klep standaard op de goedkoopste uitvoeringen, en de lange op de duurderen. Ik ben iig nog nooit een GT/E tegengekomen met korte klep.
Ik heb vandaag weer eens wat nieuwe foto's gemaakt, nabij de sportvelden Crailo.

Achterplaat zonder reclame:

Heb je die achterklep zelf bijgespoten?
Ja, er zaten bij aankoop wat roestplekjes. Het is echter niet erg goed gebeurd, ik ga het deze zomer nog een keertje overdoen. Sowieso is de kans dat ik de hele auto ooit nog proffesioneel laat overspuiten wel reeel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close