D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i, '89 Peugeot 205 1.4 GR

Gepost door D Elzinga 
Grappig, ik heb ook een 205 in die kleur gehad jaar of 10 geleden, wel 1.1 en niet zo netjes als deze zo te zien.

Zit een vrij lang verhaal achter, komt er op neer dat bij mijn moeder in de straat elke auto die voor huisnummer 10 parkeerde de volgende dag een dikke kras had.
Gewoon openbare parkeerplaatsen, mijn moeder was ook de dupe want wist daar niets van. Aangifte doen hielp niks, politie zag er geen zaak in.
Dus dan maar anders opgelost, voor 150 Euro een 205 gekocht met een vol jaar apk en daar een jaar voor de deur gezet, die mensen zijn uiteindelijk verhuisd.
50 km totaal gereden met die auto maar was het waard, uiteindelijk verkocht voor 300 Euro na grondige poetsbeurt en bijwerken diverse krassen.
Stif
Leuk ding Dthumbs up
Mijn eerste gedachte is ook dat de wieldoppen te nieuw zijn, al had mn broer ze ook op een 90er driedeurs.

De wieldoppen zijn absoluut correct op een GR vanaf modeljaar 1988 (TU- i.p.v. XW-motoren), ze staan ook op de cover van de brochure. T/m 1987 zagen ze er nog zo uit:

Carkiller
Grappig, ik heb ook een 205 in die kleur gehad jaar of 10 geleden, wel 1.1 en niet zo netjes als deze zo te zien.

Zit een vrij lang verhaal achter, komt er op neer dat bij mijn moeder in de straat elke auto die voor huisnummer 10 parkeerde de volgende dag een dikke kras had.
Gewoon openbare parkeerplaatsen, mijn moeder was ook de dupe want wist daar niets van. Aangifte doen hielp niks, politie zag er geen zaak in.
Dus dan maar anders opgelost, voor 150 Euro een 205 gekocht met een vol jaar apk en daar een jaar voor de deur gezet, die mensen zijn uiteindelijk verhuisd.
50 km totaal gereden met die auto maar was het waard, uiteindelijk verkocht voor 300 Euro na grondige poetsbeurt en bijwerken diverse krassen.
Hahaha geniaal!
Leuk wagentje Elzinga! Inderdaad als je er nog eentje had willen hebben te leuk om te laten staan. Veel plezier ervan!
MR PMG
Wouter 82, wat zou je voor die oudere Philips willen hebben? Dat is wel wat voor mijn ‘91er Corsa.

Moet ik nog iets op bedenken, ik weet ook niet zeker of die het wel doet. Ik denk het wel. Maar die radio is veel te oud voor een auto uit 1991 confused smiley
Ontzettend leuk karretje die 205 en niet voor te stellen dat je hem voor zo'n grijpstuiver hebt kunnen ophalen! Ik blijf graag meelezen met de avonturen smiling smiley

Wouter82
MR PMG
Wouter 82, wat zou je voor die oudere Philips willen hebben? Dat is wel wat voor mijn ‘91er Corsa.

Moet ik nog iets op bedenken, ik weet ook niet zeker of die het wel doet. Ik denk het wel. Maar die radio is veel te oud voor een auto uit 1991 confused smiley
In die tijd was het volgens mij niet ongebruikelijk dat je een nieuwe auto bestelde zonder radio maar met radiovoorbereiding en dan je oude radio meenam naar je volgende auto. Zo deed mijn vader het althans wel.
Beros
Ontzettend leuk karretje die 205 en niet voor te stellen dat je hem voor zo'n grijpstuiver hebt kunnen ophalen! Ik blijf graag meelezen met de avonturen smiling smiley

Wouter82
MR PMG

In die tijd was het volgens mij niet ongebruikelijk dat je een nieuwe auto bestelde zonder radio maar met radiovoorbereiding en dan je oude radio meenam naar je volgende auto. Zo deed mijn vader het althans wel.

Ha klopt, kan ik me ook herinneren nog van mijn pa. Weet nog dat hij een hele poos bezig was met een radio inbouwen al vloekend en tierend en dat uiteindelijk diezelfde radio een keer tijdens een rit kortsluiting maakte en er allemaal rook de cabine binnen kwam en hij de auto direct aan de kant moest zetten nut smiley

Handige klussers zitten dus helaas niet in de familie bij ons grinning smiley
Operatie raam lijkt in ieder geval geslaagd, het mechanisme was vastgeroest maar WD40 deed ook hier wonderen.thumbs up

Jay DoubleYou
Leuk ook nog dat Talbot-logo in de ruit. thumbs up

Staat ook op diverse onderhoudsboekjes, het mapje en nog wat onderdelen. Wanneer verdween dat logo eigenlijk definitief? In 1989 werden er op het Europese vasteland al enkele jaren geen Talbots meer geleverd...
Even gegoogeld, want zo'n vraag interesseert mij namelijk ook wel. Het antwoord is in ieder geval begin jaren '90. Sommige sites zeggen 1992, maar Wikipedia 1994. Ik weet natuurlijk ook wel dat Wikipedia niet altijd betrouwbaar is, maar misschien meldt zich hier nog eens iemand uit het Simca/Matra/Talbot/Sunbeam-topic die het antwoord waarschijnlijk wel weet.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-08-2020 23:59 door Jay DoubleYou.
D Elzinga
Jay DoubleYou
Leuk ook nog dat Talbot-logo in de ruit. thumbs up

Staat ook op diverse onderhoudsboekjes, het mapje en nog wat onderdelen. Wanneer verdween dat logo eigenlijk definitief? In 1989 werden er op het Europese vasteland al enkele jaren geen Talbots meer geleverd...

Dat zal 1994 zijn geweest, toen de allerlaatste Talbot (de Express, een op het Europese vasteland niet geleverde variant van de Ducato/J5/C25) uit productie ging.
In ieder geval in november 1994 heette de importeur nog Peugeot-Talbot Nederland, dus zo lang stonden die logo's waarschijnlijk nog op de panden (en het briefpapier, misschien zelfs ook achterop de brochures). Over het eerste halfjaar werden in juli 1995 de verkoopcijfers ook nog genoteerd als van "Peugeot-Talbot".
Het kan inderdaad ook nog wel 1995 zijn geweest. Toen deed het vernieuwde Peugeot-logo zijn intrede (op de 406). Misschien was dat ook het moment.
929V6
Dat zal 1994 zijn geweest, toen de allerlaatste Talbot (de Express, een op het Europese vasteland niet geleverde variant van de Ducato/J5/C25) uit productie ging.

What are the odds...? 2 uur en 9 minuten later loop ik tegen dit exemplaar aan, een Britse camper van juli 1991.

929V6
(..)

Klassiekerweb spreekt over 1992.

[www.klassiekerweb.nl]

Nu kwam ik gisteren via Google een link tegen naar een (historisch) krantenartikel over een rechtszaak die een Zeelandse Talbot dealer in 1982 tegen Peugeot (NL) aanspande in verband met de opzegging van het dealercontract. In 1982 werden alle Talbot dealer opgezegd door Peugeot. Die lokale dealer werd wel in het gelijk gesteld, als ik mij goed herinner.
Durashift
Klassiekerweb spreekt over 1992.

Ik vind de informatie op Klassiekerweb een beetje te vaak incorrect. Heb even een Talbot Express Camper gezocht die te koop staat, en het kenteken opgezocht en de datum eerste toelating is van november 1994...

Nu maar weer terug naar het topic van D. Elzinga: zijn Opels, Volvo en Peugeot.
Tydelyck

Nu maar weer terug naar het topic van D. Elzinga: zijn Opels, Volvo en Peugeot.

Oh, dit is ook zeer interessant hoor!thumbs up

Enfin, terug naar de Peug. Vandaag heb ik op een sloperij onderstaand exemplaar enigzins kunnen kannibaliseren. Was er eentje met het oude dashboard en ander soort stof op de bekleding dus daar kon ik helaas niet veel mee, maar ik heb in ieder geval een wieldop met ventieldopkapje, bekleding voor de kofferbak en een asbakje.

Onderwijl doet de 205 het eigenlijk zo prima (en ik heb er de afgelopen week zowat dagelijks mee gereden) dat er verder niet veel over te melden valt. Ja, net zoals zoveel auto's van deze leeftijd blijkt de brandstofmeter nogal inaccuraat. Bijna leeg, halfvol, en alles daartussenin. Het zij zo...
omniradius
Beros

Wouter82
MR PMG

Ha klopt, kan ik me ook herinneren nog van mijn pa. Weet nog dat hij een hele poos bezig was met een radio inbouwen al vloekend en tierend en dat uiteindelijk diezelfde radio een keer tijdens een rit kortsluiting maakte en er allemaal rook de cabine binnen kwam en hij de auto direct aan de kant moest zetten nut smiley

Handige klussers zitten dus helaas niet in de familie bij ons grinning smiley

De verhalen over heel oude radio's waarbij de min van de speaker ook over de chassis massa gingen en die dan in een modernere auto zetten (geeft ook rook) kan ik mer herinneren. Die verhalen dan, zelf te jong ervoor. Maar ook de uitdagingen die mensen soms hadden om een mono radio werkend te krijgen in een auto met stereo... Het was inderdaad niet ongewoon om in een auto uit 1990 een 20 jaar oudere radio te vinden. De autoradio die mijn ouders in de laatste Opel Kadett hadden (die reden ze van 1987 tot 1998) is daarna zelfs naar het museum in Hilversum gegaan :-)
Ik heb je 205 even mogen bewonderen dit weekend op het forum meet. Wat een leuk apparaat!
Ik heb nog even moeten puzzelen wat al die leidingen vanaf je uitlaatspruitstuk nu waren maar dat lijkt gewoon een EGR systeem te zijn. Zie, hartstikke modern en milieubewust zo'n oudje.
Volgens mij was er rond die jaren (nog voor Euro 1) een subsidie regeling voor minder vervuilende auto's.
Engineer2
Ik heb je 205 even mogen bewonderen dit weekend op het forum meet. Wat een leuk apparaat!
Ik heb nog even moeten puzzelen wat al die leidingen vanaf je uitlaatspruitstuk nu waren maar dat lijkt gewoon een EGR systeem te zijn. Zie, hartstikke modern en milieubewust zo'n oudje.
Volgens mij was er rond die jaren (nog voor Euro 1) een subsidie regeling voor minder vervuilende auto's.

Op de vorige pagina:

MWH
Die leidingen zijn van het Pulsair-systeem. De BX had dat destijds ook. Even van een ander forum gekopieerd:
H@ns op citroen-forum.nl
die blaast koude lucht in de uitlaat.
De lucht zet uit en geeft een soort ploffen.
Vooral stationair duidelijk waarneembaar.
In 86-87 was dat om de milieunorm S6 te halen…

Of iets meer uitleg op amklassiek.nl: "Dat voegt zuurstof toe aan de uitlaatgassen, zodat de laatste onverbrande benzineresten beter naverbranden. Het systeem hoorde tot de laatste stuiptrekkingen van PSA om onder Lambda geregelde injectie uit te komen."
929V6
Engineer2

Op de vorige pagina:

MWH
Die leidingen zijn van het Pulsair-systeem. De BX had dat destijds ook. Even van een ander forum gekopieerd:
H@ns op citroen-forum.nl
die blaast koude lucht in de uitlaat.
De lucht zet uit en geeft een soort ploffen.
Vooral stationair duidelijk waarneembaar.
In 86-87 was dat om de milieunorm S6 te halen…

Ah! even gemist. Secundaire lucht injectie noemen we dat nu meestal. Op jaren 60/70 amerikaanse auto's is het bekend als afterburner.

Of iets meer uitleg op amklassiek.nl: "Dat voegt zuurstof toe aan de uitlaatgassen, zodat de laatste onverbrande benzineresten beter naverbranden. Het systeem hoorde tot de laatste stuiptrekkingen van PSA om onder Lambda geregelde injectie uit te komen."
Een maand en zo'n 500 kilometer na aanschaf verder. Snelweg, stad, de 205 doet het allemaal prima. Wel zijn er door deze dagelijkse praktijkervaring wat extra kleine dingetjes opgedoken die toch nog wat aandacht behoeven. Zo gaat de bijrijdersdeur van binnen prima op en van het slot, maar is er van buitenaf met de sleutel meestal geen beweging in te krijgen. En op het instrumentarium een kapot lampje, gelukkig mag je in Nederland meestal toch niet meer harder dan 100drinking smiley

Lijken mij nog steeds overzichtelijke gebreken op een auto van goed en wel 100 euro smiling bouncing smiley
Wouter82
Lijken mij nog steeds overzichtelijke gebreken op een auto van goed en wel 100 euro smiling bouncing smiley

Helemaal mee eens!
.. en zonder peut kan je helemaal niet rijden... of had je al getest of het brandstofvoorraad reservelampje het wel doet? smiling smiley
Durashift
of had je al getest of het brandstofvoorraad reservelampje het wel doet? smiling smiley

Die was aan toen ik hem kocht, dus dat is een "ja" denk ik.grinning smiley
Maar weer eens een update over project-205! Inmiddels zitten er voor en achter nieuwe ruitenwissers op, is alle verlichting van het dashboard vervangen, heb ik een goede tellerkap en de ontbrekende typeaanduiding gevonden, en is de olie + oliefilter en het luchtfilter vervangen. De afgelopen drie maanden heb ik er (zeker voor mijn doen) veelvuldig mee gereden en dat heeft hij probleemloos gedaan. Ik ga nog enige puntjes op de i zetten en dan ga ik eens rustigaan zoeken of ik er een liefhebber voor kan vinden.

Voor:

Na:

Voor:

Na:

Oud en nieuw luchtfilter:

In gebruik:

Die flatblades zaten op de vóór foto smiling smiley

Goed bezig Dennis, hij knapt aardig op. De staat van het luchtfilter herken ik van de Fiesta smiling smiley
Wouter82
Goed bezig! Maar... flatblades? moody smiley

Zoals Barri al correct schreef, dat waren de oude en zijn nu gewisseld voor een setje "normale" wissers. Tezamen met merkloze wieldoppen van de Halfords of de Action vind ik dat wel een van de meest stereotype budgetbarrel-accessoires, weg ermee.yawning smiley
Leuke auto's om in te rijden die Peugeot 205's en goedkoop in onderhoud, mits je veel zelf kunt doen: wat ik dus niet kon en zodoende, liepen de kosten aardig op en rijdt mijn ex 205 nu ergens rond in Afrika vermoed ik nut smiley Ik ben er 4x meer naar Engeland geweest en dat ging tot op de laatste roadtrip gewoon goed, pas toen kwam alle shit in een keer en heb ik hem uiteindelijk ingeruild voor een symbolisch bedrag van € 50 voor een Suzuki Celerio big smile smiley Hij had immers een lekke koppakking, startmotor kapot, koppeling versleten en nog wel wat meer imperfecties. Als je dat allemaal eerlijk laat repareren, dus niet zwart! Dan ben je gewoon een fortuin kwijt, als je het niet zelf kunt angry smily

Ik reed basically zonder werkende startmotor naar die Suzuki dealer en heb het vanuit Dusseldorf nog tot Brabant gered en voor een laatste keer nog een flink doorgereden met die auto, maar toen ik daar aankwam was het ook over en uit voor de startmotor. Grappige is dat ik thuis nog steeds de autosleutel van die 205 heb liggen, want ik heb toen enkel de gekopieerde sleutel ingeleverde.

Ondanks dat ik niet veel zelf kon doen, heb ik ook dashboard lampjes vervangen en dat was opzicht wel te doen. De mijne had wat roest en dat heb ik toen wel voor de APK laten lassen, echter voor mij is het een grote les geweest: je niet gek laten maken door iemand die zegt liefhebber te zijn en je zwart van alles aan de auto laat repareren of voortijdig vervangen, om er uiteindelijk bij de APK erachter te komen dat je alsnog er niet doorheen komt zonder wat laswerk en het vastzetten van een koplamp thumbs down

Het was een hele mooie auto vond ik persoonlijk, ook lekker ruim als vijfdeurs en hij reed wel lekker: alleen op een of andere manier, merkte ik pas laat dat mijn koppeling aan het slippen was. Ik heb daar gewoon mee doorgereden en ondervond daar wellicht door mijn zuinige rijstijl niet direct last van, heb daar dus zeker minimaal 5000km of zelfs 10.000km mee gereden. In totaal bijna 23.000km in 11 maanden met die 205 gereden en als je het zo bekijkt: al steek je € 1000 in onderhoud/reparaties, onderhoudsbeurten deed ik niet eens: in Dusseldorf heb ik voor € 30 de olie en oliefilter ververst, dat gaat met nieuwe auto's niet want die hebben meestal wat duurdere olie.

Ik reed dus voor € 0,177 per km en vooral in Engeland heb ik veel plezier gehad met de auto, daar maakte ik echt heel veel km's en je kon makkelijk met vier personen ermee onderweg zijn. Kofferbak was gewoon groot genoeg, op einde hadden wij zelfs nog plaats voor allemaal boodschappen uit de Britse supermarkt in Dover.
Het begint inmiddels wat kouder te worden, en onmiddelijk legt de accu het loodjeeye rolling smiley Geen idee hoe oud hij is, maar die vervangen we dan ook nog maar even...
Lekker, hij wordt beter en beter!! Accu onderdaad niet mee kloten, gewoon lekker vervangen en rijden.
D Elzinga
Het begint inmiddels wat kouder te worden, en onmiddelijk legt de accu het loodjeeye rolling smiley Geen idee hoe oud hij is, maar die vervangen we dan ook nog maar even...

+1. Ik heb vandaag ook een nieuwe accu moeten kopen. Weekje stil staan met koudere nachten.. dat werd duwen en laten rollen voor wat prik. winking smiley
Ach, er zat een sticker op van Gefco, levering in 2010 aan de Citroën dealer te Zoetermeer. Het zit gemonteerd in een Opel. Destijds geen voor de hand liggende keuze.. tegenwoordig één concern. spinning smiley sticking its tongue out
Durashift
Barri
Die flatblades zaten op de vóór foto smiling smiley

(..)

Het is jammer dat ik al 53 euro aan een accu heb moeten uitgeven, anders zou ik Boppie een cursus lezen cadeau doengrinning smiley

Overigens had ik niet verwacht dat een auto uit deze klasse en tijdperk al een waarschuwingszoemer voor het licht zou hebben. Alleen gaat ie ook af als je met draaiende motor en lichten aan het portier opent. Hoort dat?confused smiley
Basic geschakeld via het portiercontact... Die maakt geen onderscheid tussen een draaiende motor of niet. De + van een lampje en de - van de portierschakelaar is genoeg.
D Elzinga
Overigens had ik niet verwacht dat een auto uit deze klasse en tijdperk al een waarschuwingszoemer voor het licht zou hebben. Alleen gaat ie ook af als je met draaiende motor en lichten aan het portier opent. Hoort dat?confused smiley

Dat heeft de Pony zelfs drinking smiley. Wel aftermarket volgens mij...
Micha D
D Elzinga

Dat heeft de Pony zelfs drinking smiley. Wel aftermarket volgens mij...

Sjiek!winking smiley

We hebben even stilgestaan, ik parkeerde een prima lopende 205 maar een dag later wilde hij niet meer aanslaan. Vonk was erg zwak, nieuwe bobine erin gezet en hij gaat weer.smiling smiley
We zijn inmiddels weer een half jaar verder, tijd voor een update. Te beginnen met de 205, die het eigenlijk voortreffelijk doet! In tegenstelling tot de rest van Nederland ben ik het afgelopen jaar en met name de laatste maanden juist steeds meer gaan rijden, en het bevalt prima om dat met de Peug te doen.

Eigenlijk moet er geel in he?drinking smiley

En o ja, de andere andere auto's:

De Kadett 1.2. Staat fijn droog in z'n hoekje met inmddels zo'n beetje een tweede auto verzameld aan onderdelen erin en erom. Een hoop origineel plaatwerk, met name. Moet nog een hoop aan gebeuren en weinig haast mee.

De Kadett 1.3. Rijdt weer sinds maart (qua km's in iets mindere mate dan de 205) ook gewoon z'n ritjes. Weinig op aan te merken, al blijft sinds kort de bedrijfstemperatuur wat aan de lage kant. Binnenkort maar eens een nieuwe thermostaat in zetten dus.

De 480. Allerhande "klein leed" (rammeltjes en lekjes, het instrumentarium dat selectief werkt qua zowel functies als verlichting) is langzamerhand aangepakt. Het dashboard ziet er momenteel nog wel uit als een puzzel, en ik wil voor hij de weg weer op gaat eerst een serieuze onderhoudsbeurt doen.

Tot de volgende keer!smiling smiley
Hoe beslis je met welke auto je op pad gaat? Zonder dat auto's onder elkaar jaloers worden: kost het trouwens geen fortuin aan wegenbelasting, verzekering, onderhoud en APK om zoveel auto's op naam te hebben staan nut smiley

Die 205 is trouwens wel leuk, doet mij herrineren aan de tijd dat ik 11 maanden in een 205 rondgereden heb. Maar dat zou ik nu niet meer doen, dat zijn allemaal oude auto's. Dus er is altijd wel wat mee, vooral bij de APK blijkt dat dan maar weer angry smily
Mooi spulthumbs up zelf een 205 1.4 generaties gehad als eerste auto, fijn en vlot autootje. Hopelijk kan de 480 ook snel weer aan het " werk "!
Grappig dat de 205 de dagelijkse dienst heeft overgenomen!thumbs up Zo zie je maar dat het ook goed kan gaan met een beunkoopje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.