Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998: nieuw speeltje, pag.9
19-07-2010 20:01
Mooie plaatjes. Zou mooi zijn als je eens een setje luxe kentekenplaten koopt.

E46-ling.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2010 20:02 door BMW4Life.
Aan het begin van het 2e filmpje heb je de gang er aardig in, nietsmiling bouncing smiley?
Mooie sfeer plaatjes, zondag vertrek ik ook die kant op! Heb er zin in.
En die E46, een leeftijd van twaalf jaar is hem niet aan te zien. Zo een mooi tijdloos ontwerp, naar mijn mening ook tijdlozer dan de huidige 3-serie.
Ik wil geen luxe kentekenplaten... veel te vervelend met wassen. Bovendien zit de plaat aan de voorkant met 4 schroefjes vast... dus dan moet ik de oude eraf halen, inleveren, en bij de nieuwe de gaatjes op de goede plek gaan boren... da's me allemaal teveel gedoe, dus ik hou lekker deze ordinaire platen tongue sticking out smiley
Anonieme bezoeker
19-07-2010 20:07
Harm78
Ik wil geen luxe kentekenplaten... veel te vervelend met wassen.

nut smiley

Luiaard!
Harm78
Ik wil geen luxe kentekenplaten... veel te vervelend met wassen. Bovendien zit de plaat aan de voorkant met 4 schroefjes vast... dus dan moet ik de oude eraf halen, inleveren, en bij de nieuwe de gaatjes op de goede plek gaan boren... da's me allemaal teveel gedoe, dus ik hou lekker deze ordinaire platen tongue sticking out smiley

Nieuwe KP's gewoon met een goed 2-zijdig plakband vasttapen Harm, scheelt je een hoop geboor...........................smiling bouncing smiley
---GT---
Harm rijdt naar alles dat naar meeting ruikt en dat hoeft niet in de buurt te zijn.

Zelfs naar Citroën meetings in het buitenland waarbij er keuze uit is tussen uitstekende Franse lange-afstand cruisers wil de Harm per BMW aanrijden.
In dit geval konden we kiezen uit 3 auto's:

- Skoda octavia 1.6 benzine met stukke airco
- BX GTi met werkende airco maar wel op benzine
- BMW 320d op diesel met airco, cruise control en nog wat fijne dingen

Lijkt me dus niet heel moeilijk tongue sticking out smiley
Al sinds ik sedan rijd vind ik het lastig om 'm strak achteruit voor een muurtje ofzo te parkeren. Altijd sta ik nog een halve meter van het eind van het vak af, lastig. Vandaag heb ik dus maar eens parkeersensoren erin gebeund.

Dat doen we natuurlijk niet door gaten te boren in de bumper. Nee, bij de dealert heb ik voor 26 euro een andere plastic strip besteld die onderin de bumper zit, een versie waar uitsparingen in zitten voor de originele pdc. Ik had op het e46forum een setje van ParkMatic gezien dat precies in die gaten pasten, dus die had ik ook maar besteld.
Vanavond heb ik me dus maar eens bezig gehouden met het erin prutsen van de hele set.

Ik was eigenlijk van plan om van iedere stap een foto te maken en een DIY te maken, maar eer dat ik daar aan dacht zat de bumper er al weer op...

Eigenlijk ging het heel voorspoedig en is 't een klusje van niks. Even de bumper eraf en de kabeltjes netjes wegwerken, kastje tegen de carrosserie plakken en speakertje tussen de metalen en de stoffen hoedenplank schuiven. De sensors passen inderdaad precies in de strip.

Uiteindelijk ziet het er zo uit, ik heb meteen het bumperhoekje rechts wat beter gehangen, die stond een beetje naar buiten...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2017 19:37 door Harm78.
Keurig.

Ik wil ook niet meer zonder die dingen. Is echt reuzehandig.
Anonieme bezoeker
18-08-2010 23:32
Ziet er strak uit Harmthumbs up
Weer goed bezig! Mooie Xantia daarnaast winking smiley
ja, Gijs gaat de XM slopen en heeft alvast een Xantia Activia gekocht, een v6 uiteraard winking smiley
Wat is er met de XM allemaal mis dan? Wel gaaf hoor zo'n Activa V6. Een type 1 zo te zien winking smiley
Zie ik het goed dat je eigenlijk al iets te laat ben geweest met het monteren van de PDC?

Wat is er met de XM allemaal mis dan? Wel gaaf hoor zo'n Activa V6. Een type 1 zo te zien

Hij stottert nogal en we komen er niet uit waar 'm dat in zit... doorverkopen heeft weinig zin op zo'n manier, dus gaan we 'm onschadelijk maken.
Die Xantia is inderdaad een type 1, maar als Activa v6 is een type 1 nog best te pruimen, zeker in het rood!

Zie ik het goed dat je eigenlijk al iets te laat ben geweest met het monteren van de PDC?

Klopt, maar dat heb ik niet gedaan hoor!
Zo'n Activa vind ik als type 1 juist stoerder, zo'n type 2 heeft een iets luxere/lieve neus.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998: pdc erin gebeund, p.11
19-08-2010 12:52
Harm je staat weer in de autoweek met de LJ-VG-26 Citroen Xm...
Gisteren de voorremmen vervangen, schijven en blokken. Dat viel aan de linkerkant nog best tegen, de rubber ring om de zuiger zat daar voor een gedeelte naast de zuiger. De enige manier om 't er weer in te krijgen, was de zuiger er helemaal uit te ploppen. Toen was het nog een rotklusje om die ring weer terug te frotten, maar uiteindelijk is 't gelukt.

Nu zijn dus rondom de blokken en schijven nieuw, da's toch weer voor 500 euro aan remmen!
Zo, da's best geld, premium geld zeker?

Zag ook de XM voorbij komen in de AW. Het kader over de startblokkering van Citroën was niet volledig. Ze hebben de Evasion vergeten en volgens mij had de ZX & Saxo (bepaalde uitvoeringen?) op het laatst ook zo'n pincode systeem..
Ik weet eigenlijk niet of 't extreem duur is, ik vermoed dat 't gewoon normaal is voor het vermogen/gewicht ofzo, was ook wel even 4 schijven en 4 sets blokken natuurlijk
Anonieme bezoeker
25-08-2010 16:11
Netjes gedaan die PDC. Zou ik ook wel op mijn Saab 9-5 willen. Haal je de stroom bij je achterlichten vandaan oid?

Ben benieuwd of er een nette manier is om het in de 9-5 in te bouwen:

Zo'n vervangende strip als jij hebt zit er bij mij niet op.

Hoeveel uur heb je er totaal ingestopt?
Anonieme bezoeker
25-08-2010 16:26
Met een zwarte auto zien zwarte parkeerdopjes er altijd wel uit, als je zwarte dopjes in een auto pleurt die geel is ziet het er niet uit...
dus het maakt niet zoveel uit waar de parkeerdopjes bij je saab inkomen lijkt me.
Inderdaad, bij een zwarte auto zou ik me er niet zo druk om maken.

De stroom sluit je aan op de draad van de achteruitrijlichten, dan krijgt het elektronische dinges dus alleen stroom als je 'm in achteruit schakelt. Of dat met moderne multiplexbedrading en canbussen enzo ook zo makkelijk werkt weet ik eigenlijk niet.
Ik heb er denk ik 2 uurtjes op m'n gemak aan geknutseld.
Anonieme bezoeker
25-08-2010 18:54
Ik ga eens kijken of ik een goed en betaalbaar setje kan vinden. Is op een beetje nette auto wel een must.
mijn setje heb ik gekocht bij [www.parkmatic.nl], complete set voor 79 euro plus wat verzendkosten
Anonieme bezoeker
25-08-2010 20:13
Is een net setje. Zie ik het goed dat de sensoren zwart metallic zijn, of is dat metallic op de foto fake?

En het moet volgens mij ook kunnen zonder de bumper te demonteren. De kabels moeten dan wel door de bodemplaat naar boven doorgeboord worden. Enig idee of het meegeleverde boortje daar gescikt voor is?
De sensoren zijn een soort hoogglans, best netjes.
Gaten boren in de bodemplaat zou ik niet doen, zelf heb ik een bestaande kabeldoorvoer gebruikt. De bumper eraf halen is meestal ook niet heel veel werk trouwens.
SICM6
Ben benieuwd of er een nette manier is om het in de 9-5 in te bouwen:

Zo'n vervangende strip als jij hebt zit er bij mij niet op.

Mooiste is om in jouw geval een gebruikte/nieuwe strip aan te schaffen met voorbereiding sensoren. Dit is het middengedeelte van je stootlijst, ook een mooie manier om eventuele laadkrassen weg te krijgen die er vaak op zitten. De gaten voor de sensoren zitten ook deels verzonken, is het alleen even een kwestie van juiste maat sensoren zien te vinden.
En hoe startte de BMW met de nieuwe gloeibougies?
Mwah... amper beter eigenlijk...

pft... de BMW startte afgelopen winter al niet zo heel snel, meestal gloeide ik gewoon 5 keer voor en dan ging 't wel. Bij Gerrit Jonkers bij de beurt wel aangegeven, maar die durfden het eigenlijk niet aan om ze te vervangen omdat ze wel eens afbreken. Mietjes!

De laatste weken duurt het starten 's ochtends ook al irritant lang, dus ik vond dat ze binnenkort toch eens vervangen moeten worden. Vanavond was ik bij een vriend van me die een garage heeft, en die samen met iemand anders aan een Citroën GS aan het knutselen was. Ik hing er maar wat rond te hangen en besloot voor de grap eens even al het plastic op de motor weg te slopen om te zien hoe de gloeibougies en de waterpomp zitten.
Toen ik het meeste eraf had, kwam m'n maat met het idee om ze toch meteen maar te vervangen. Nou goed, met lood in de schoenen dan toch maar aan begonnen. Wat een zenuwenklus!
De eerste slag gingen ze zomaar allemaal los, dat was al wat! 2 gingen er redelijk makkelijk helemaal uit, de 3e had wat aandringen nodig door vast, los, inspuiten, vast, los enz... de 4e werd helemaal eng, die voelde aan alsof ie ging breken.
Maar gelukkig, na wat zweten waren ze allemaal vervangen.

Ik begon dus vrolijk de hele boel weer terug te bouwen en had het inlaatspruitstuk en het stuk plastic dat een heel stuk naar beneden loopt weer teruggebouwd met wat moeite. Ik wilde net het luchtfiler erin doen en dat stuk plastic terugschroeven, toen m'n maat voor de grap zei "je hebt de bougiedoppen toch wel teruggezet?"

....

grr! niet dus! kon alles weer eraf....
Maar goed, uiteindelijk toch alles weer in elkaar gekregen en hij doet 't nog steeds. Morgenochtend maar eens zien of ie ook echt beter start. Zo niet, dan weet ik in elk geval dat 't daar niet aan lag...

We hebben wel nog even de oude bougies doorgemeten, eentje had een weerstand van 20 ohm ofzo, alle andere maakten geen contact tussen de massa en de pluspool. Ofwel is er dus eentje stuk, ofwel 3 stuks
Harm78
Ofwel is er dus eentje stuk, ofwel 3 stuks

Ga er maar vanuit dat er minimaal 3 stuk waren. Zo'n gloeispiraal mag amper weerstand hebben (minder dan 5 ohm). Eigenlijk is 20 ohm al erg veel. Alleen weet ik niet hoe nauwkeurig het metertje is, dus geef ik hem het voordeel van de twijfel.

Overigens denk ik dat je met de huidige temperaturen nog niet echt startproblemen mag verwachten op grond van de gloeibougies. BIj mijn BX (nog met de eerste turbodiesel) met indirecte inspuiting begonnen de problemen pas begin oktober. Bij zo'n motor ben je nog veel meer afhankelijk van goede gloeibougies dan bij de direct ingespoten diesel van de BMW. Het kan natuurlijk nog wel zijn dat er iets anders mis is.
Ach ik weet nu in elk geval dat ze goed zijn... misschien moet ik eens geen V-power meer tanken, ik zit nu in m'n 2e tank dus de volgende keer maar gewone diesel erin.
Wat bedoel je trouwens met slecht starten? Als ik denk aan slecht starten vanwege slechte gloeibougies dan bedoel ik eerst 10 seconden rokend en proestend op enige cylinders draaien of een paar keer afslaan voordat het uiteindelijk stabiel loopt.
Slecht starten betekent dat de startmotor lang ronddraait voordat ie aanslaat, daarna loopt ie eigenlijk wel meteen normaal rond.
Anonieme bezoeker
01-09-2010 13:37
Harm78
Slecht starten betekent dat de startmotor lang ronddraait voordat ie aanslaat, daarna loopt ie eigenlijk wel meteen normaal rond.
Kunnen wij elkaar een hand geven. Zelfde probleem als bij mijn Mondeo. Alleen koester ik de hoop dat nieuwe bougies gaan helpen........
Wat noem je in dit geval trouwens lang? Dat ie niet gelijk aanslaat, of dat je 1 seconde moet doorstarten? Of dat het stiekem steeds iets langer duurt? Kan natuurlijk ook zijn dat het pompje slechter wordt (bij mijn hoque bleek slechter starten een voorbode van een pomp die later zou gaan lekken: later na revisie startte de motor ook beter) maar dat wil je natuurlijk niet weten .
Bougiekappen bij een diesel? Weet je zeker dat je niet in het ootje bent genomen?
Nouja de dingen die je op de gloeibougies schuift lijken erg veel op bougiedoppen tongue sticking out smiley
duss, je had de gloeibougies 'stiekem' al wel in voorraad of kon je bij je maat uit het magazijn plukken?
Heb je dan wel de goede of zijn gloeibougies min of meer universeel?

Bij mijn Rovert de gloeibougies in februari ook laten vervangen ivm slecht starten en op drie poten lopen...
Bij de ZX had het indertijd wel geholpen, bij de Rovert (met 1.8 turbo d blok van PSA) niet.. En daarvan is de pomp toch 'kapot' gegaan deze zomer..
mijn maat heeft een onderdelenboer tegenover zitten, die had ze gewoon op voorraad en was 's avonds open smiling smiley
Afgelopen week maar weer eens een klein beurtje laten doen. Olie, oliefilter, interieurfilter, en wat nakijken ofzo. Kwam in elk geval uit dat de motorsteunen gaar zijn. Dat zou zomaar kunnen, de motor staat stationair behoorlijk te schudden. Die worden dus dinsdag vervangen smiling smiley
Gek... motorsteunen versleten? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe zou dat komen?
Toch komt het vaak voor, de meeste 320d's die ik ken hebben net zo'n schuddende motor als ik... zal gewoon wel door de aandrijfkrachten komen ofzo.
Hoeveel heeft ie nu gereden? die van mij zit op 166.000 km en ik heb nog niks van speling gemerkt.
dik 290k nu... bij mij waren de rotte steunen erg te merken doordat de motor behoorlijk stond te trillen bij stationair toerental, vooral als de airco flink moest werken. Je voelde dan een trilling door de hele auto.
ai. Ach bij mij rammelt de uitlaat als ik de rem vasthoud bij het stoplicht, dan moet ik een peut gas geven en dan is het weg (ja er zit een scheurtje in het middendeel)
Nee, Harm had dat gevraagd in het verzoekentopic. tongue sticking out smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.