Harm78: Kia Ceed 2020, Citroën XM 2.0 Turbo CT, Citroën Xantia V6 Exclusive; beige leer en cruise control

Gepost door Harm78 
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
11-06-2009 20:29
Ah ... weet ik ook wie net bij mij een stuur z'n E46 heeft opgehaald big smile smiley

Dat carbon plaatje kan je inderdaad zo wisselen. Is wel uniek, want het ding is door de vorige eigenaar met watertransfer oid geprint, dus het is geen goedkope stikker, het zit er echt op.
Goedkope stickers kun je er tenminste makkelijk afpulken... winking smiley Heb Bram maar het aanbod gedaan dat stuur over te nemen, dan heeft hij gratis mijn oude stuur, zonder gat (bmw = pekelbak die niks mag kosten), en ik een mooi nieuw stuut (bmw = trots, mag geld kosten) smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
12-06-2009 16:13
Hahaha, begint 'ie hier ook al te zeuren winking smiley Harm, ik wil eerst jouw bestaande stuur eens ff goed bekijken voordat ik over een half jaar weer met een gat in het leer zit tongue sticking out smiley

@BMW735: ik wist niet dat je hier ook actief was, grappig. Zag al wel zo'n dikke 7-serie achter het hek staan, dus je moest wel liefhebber zijn...

Grz,
Bram.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-06-2009 16:13 door Brammutjuh.
Vandaag maar eens mijn luchtmassameter vervangen. Alle BMW's hebben er last van dat die dingen stuk gaan geloof ik... Klusje van niks, en de vervangende LMM is gewoon bij de onderdelenboer verkrijgbaar.
Resultaat: de dip in het vermogen is bijna helemaal weg, maar nog net niet helemaal. Moet dus nog even wat aan laten programmeren.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
22-06-2009 14:19
Mmm, ben benieuwd of jij daar goed resultaat mee boekt. Dan ga ik dat bij de mijne ook eens aanpakken, want dat dipje is op d'n duur wel irritant...

En vanavond ff stuurtjes wisselen, Harm kan dus weer wat updaten vanavond of morgen winking smiley

Grtz,
Bram.
Mijn dipje is nu zo goed als weg, probeer 't vanavond maar eens smiling smiley
Gisteravond even de grote stuurwisseltruc uitgehaald: ik het nieuw beklede stuur dat Bram had gekocht, en Bram mijn stuur dat op wat vale plekken na nog goed was, en zeker beter dan zijn stuur met gat erin.
Mijn nieuwe stuur heeft nu dus aan de onderkant geperforeerd leer, en de stiksteltjes zijn in M-kleuren: rood en blauw. Wat stuurt dat fijn smiling smiley
En dat alles zonder ook maar één airbag te laten ploffen! Uit voorzorg hadden we natuurlijk de accu losgekoppeld. Leuk bij-effect daarvan lijkt dat de waardes voor de luchtmassameter zich gereset hebben, vanmorgen kon ik niks meer merken van het dipje in het vermogen. Maar ik heb 't niet heel goed kunnen testen omdat 't vrij druk was op de snelweg.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
10-07-2009 20:34
Ja, ik hoorde ook zoiets.. een retourslangetje of zoiets???? Kan dat bij een BWM? :P

Mooi is dat Harm eerst alle problemen krijgt, zodat ik straks van alles precies weet hoe ik het moet oplossen smiling smiley
Tja ik was naar Heemskerk gereden, nadat de BMW 2 weken had stilgestaan. Eenmaal binnen de bebouwde kom begon ik een vaag dieselluchtje te ruiken. Ik heb dus eerst maar eens 10 kilo plastic weggesloopt om te kunnen zien waar het vandaan kwam, en het bleek dat de rubberen dieselretourslangetjes die tussen de verstuivers zitten nogal verrot waren. Heb dus maar een metertje slang gehaald en ze vervangen.
Meteen ook het luchtfilter, dat zag er ook nogal smerig uit en daar kun je ook alleen maar bij als je al dat plastic weghaalt.
Quote
k heb dus eerst maar eens 10 kilo plastic weggesloopt om te kunnen zien waar het vandaan kwam,

Dus zo worden die BMW gemaakt nut smiley
Het viel we wel op hoe degelijk en slim alles in elkaar zit, echt tot in de kleinste details voelt 't allemaal stevig aan.
Weer een paar ENORME updates smiling smiley

Er waren een paar dingen aan mijn BMW die een beetje versleten eruit zagen: de versnellingspook (vervangen), pookhoes (vervangen) en verder nog het stuur (vale plekken) en de achterlichtgedeeltes in de kofferklep (dof/vergeeld).

Het stuur heb ik laatst vervangen door een nieuw bekleed exemplaar, met gedeeltelijk geperforeerd leer en stiksels in M-kleuren:

Ja ik weet het, maar zo'n Xperia is geen fijne camera tongue sticking out smiley

Vandaag heb ik voor 30 euro de achterlichtunits in de kofferklep via Marktplaats gekocht, zo goed als nieuw, mooi helder en blinkend:


Nieuw en oud:

Wederom, een Xperia is minder fijn als camera...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2017 19:12 door Harm78.
Ben je niet bang dat je morgen stil komt te staan onderweg tongue sticking out smiley?

Fijne updeets weer hoor.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
15-07-2009 18:18
Mooi stuur grinning smiley op de foto komt 'komt het inderdaad alelen een stuk minder mooi over dan in het echt!
Ach ik geniet elke rit weer van m'n nieuwe stuurtje smiling smiley Rib uit m'n lijf maar maakt het wel af van binnen.
De volgende updates staan al klaar:

- dinsdag: nieuwe draagarmrubbers voor
- over een paar weken: onderhoudsbeurtje, luchtmassameter inleren (de eerste kleine beurt OOIT die ik door een garage laat doen)
- en deze of volgende week: trekhaak eronderuit! Lelijk rotding en ik haat dingen die achter een auto hangen, dus weg ermee. Ik heb gisteren de bumpersteunen gekocht die nodig zijn als de trekhaak er niet op zit (die zijn anders), en het lijkt niet heel erg moeilijk.
Leuke bijkomstigheid is dat die trekhaken blijkbaar nog geld opleveren smiling smiley
@Harm, wie had je ooit verteld dat je met een BMW nog geld kunt verdienen........................grinning smiley
Als BMW rijder is 't anders heel normaal dat je spullen vanuit de kofferbak verkoopt winking smiley
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
10-08-2009 18:59
Wat betalen ze dan nog voor zo'n haakje?
Misschien wel Harm er wel geen geld voor grinning smiley
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
10-08-2009 20:14
Dat lijkt me sterk.... anders mag hij hem bij mij komen brengen, dan gaat 'ie er bij mij onder winking smiley
Ze zeggen dat ie wel 250 euro op kan brengen smiling smiley Hij ligt er nu onderuit, joepie! Alleen de bekabeling heb ik nog even niet eruit gesloopt, dat zag er akelig in de draadboom geintegreerd uit...
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
10-08-2009 20:30
Voor da geld mag je hem lekker een iemand anders verpatsen smiling smiley

Grtz,
Bram.
Sinds eergisteren ben ik Koos Trekhaakloos! Heb dat lelijke onding er maar eens onderuit gesloopt, nadat ik andere bumpersteunen had gehaald. Dat ziet er effe wat strakker uit zeg! Ook ontdekt waarom de bumper links aan de zijkant niet zo mooi hangt: het plastic steuntje waar ie op moet hangen was afgebroken. Maar da's een los onderdeel, dat ik binnenkort eens even zal gaan scoren.

Ik heb al gezien dat op marktplaats 2 trekhaken worden aangeboden... eentje met bekabeling voor 225 euro en eentje zonder voor 110 euro. Kan er in elk geval nog winst op maken dus smiling smiley

En sinds gisteren zijn m'n draagarmrubbers vervangen. Heb 't maar eens laten doen omdat ik geen zin had in gekloot om 't allemaal op bokjes voor elkaar te krijgen. De rubbers had ik al bij de dealer gehaald (134 euro), en een garagist heeft ze er in een uurtje (35 euro per uur) onder geklust. Ook meteen de airco even laten servicen (leeghalen en weer vullen), er bleek nog 500 van de 750 gram koudemiddel in te zitten. Die 2 dingen samen kostten 110 euro, dus valt ook nog mee

Overigens rekent de dealer volgens mij 2 uur werk voor die rubbers te vervangen, die doet dat dan zeker heel erg rustig aan...

Vrijdag ga ik ermee naar Le Mans, naar iets dat EuroCitro heet. Enorme Citroën-meeting ofzo, Poekoek gaat ook mee. Lekker in de BMW dus cool smiley
Het nieuwe bumpersteuntje is gemonteerd, dus de achterbumper hangt weer wat netter. Ik heb meteen maar een nieuwe carterventilatieunitdinges gekocht en gemonteerd, in de oude zat een vieze vette oliespons die voor filter door moest gaan.

Daarna zijn we ermee naar Le Mans gereden, waar bleek dat een 320D een erg fijne reisauto is, zelfs op de achterbank!
Erg fijne reisauto inderdaad, ook om te rijden (uren achter elkaar zonder stoppen). Stoelen blijven wat te hard voor mijn smaak, maar toen ik in de XM stapte miste ik inderdaad wel even de lengte van de leuning.

Hoeken is ook niet bepaald een probleem hehe.
Ik heb mij ook maar eens aangemeld. Nu was ik al enigszins betrokken bij aankoop van deze voiture. Nu toch maar eens wat "kritieken".

Voordelen t.o.v. mijn auto (BX Turbo D12).
- tempomaat aanwezig (waar middels een plus- en minknop eenvoudig knopen bij de kruissnelheid kunnen worden gezet of weggehaald, al naar gelang het verkeersbeeld dat verlangt).
- automatisch werkende klimaatregeling (die behoorlijk aan de bak moest om het weer leefbaar te maken).
- interieurgeluid (ook met hogere kruissnelheden konden we uitstekend genieten van slechte muziek).
- uitstekende ergonomie achter het stuur. De stoelen zijn ook prima. Harder dan in de BX, maar wel goed gevormd, dus de hoeveelheid hernia na het uitstappen is niet veel minder dan na een vergelijkbaar ritje in BX GTI stoelen.
- uitstekende rij eigenschappen, gekoppeld aan redelijk goed comfort.

Nadelen:
- interieur is net iets minder ruim, dus als de poekoek achter mij zit (of ik achter de poekoek) dan had het wel iets ruimer mogen zijn. In de BX heb je door het ontbreken van middentunnel wel wat meer variatie om je benen te schikken. Hoofdruimte achterin is gelijkwaardig (het gaat net).
- geen hp: hoewel bepaald niet oncomfortabel, mis ik natuurlijk wel het vliegend tapijtgevoel.
- geen in delen neerklapbare achterbank zodat evt. aangekochte bumpers op het dak vervoerd hadden moeten worden.
- lage barrelfactor wat de Harm enigszins ongerust deed maken toen de wagen niet in de parkeergarage kon. Bij de BX lig je er niet zo wakker van als ie op straat moet overnachten, bij zo'n E46 schijnt dat dan ineens niet te kunnen, omdat ze dan opgengebroken, gejat of uit afgunst gevandaliseerd worden (wat gelukkig niet gebeurde).

Maar goed, ik tel 4 nadelen en 5 voordelen: hij mag dus blijven van mij.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
17-08-2009 14:58
Hij wordt supernetjes! Mijn komplimenten!
Maar eens even wat plaatjes van de laatste updates!

Parrot carkit in de asbak:


Dension Gateway in het dashboardkastje:


Zonder trekhaak:





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2017 19:13 door Harm78.
Ziet er goed uit.thumbs up

Hoe werkt dit model Parrot eigenlijk?
Bij de CK3100 heb je tenminste nog een schermpje, maar gaat bij dit model alles via spraakbediening?
Bij een normale carkit heb je toch ook geen scherm? Gewoon de telefoon gebruiken als scherm en de knoppen op het stuur om op te drukken smiling smiley De parrot heb ik nog nooit aangeraakt...
mooi trekhaakloosthumbs up
Heb dezelfde mening als jij, vind het eigenlijk lelijk op de ZX.. (alleen is het de afgelopen jaren toch wel handig gebleken..)
Dus, zit er bij een volgende geen haak op, wordt het waarschijnlijk een afneembare..
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
17-08-2009 23:00
tja een trekhaak is idd ontzettend lelijk, maar ik heb er alleen een op omdat die spanjaarden te achterlijk zijn om fatsoenlijk te parkeren.
Quote
Harm78
Bij een normale carkit heb je toch ook geen scherm? Gewoon de telefoon gebruiken als scherm en de knoppen op het stuur om op te drukken smiling smiley De parrot heb ik nog nooit aangeraakt...

ik heb overigens een vergelijkbare carkit. Mijn telefoon zit in mijn geval in een brodit houder 5 cm boven de carkitknoppelarij, dus is een schermpje op de carkit lichtelijk overdone.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
18-08-2009 17:10
Quote
turbod12
- automatisch werkende klimaatregeling (die behoorlijk aan de bak moest om het weer leefbaar te maken).
Klinkt als te weinig koelmiddel. Airco opnieuw bijvullen en hij doet het waarschijnlijk een stuk beter.
Koelmiddel was zeer recent bijgevuld (zie ook Harm's update) maar dit krijg je als je een auto in de gloeiende zon parkeert in een gloeiend heet oord. Dan duurt het wel even voordat het interieur weer koud is (minuut of 10 denk ik). Toen het eenmaal "koud" was (graadje of 20 ingesteld) bleef dat wel prima constant.
Airco is vorige week nog geserviced, dus hij doet het prima. Alleen na een dagje in de brandende zon met 35 graden heeft ie even tijd nodig om de boel af te koelen. Als je dan die eerste 10 minuten vooral met lage snelheid rijdt in stadsverkeer,vindt ie dat best even moeilijk.
Vanmorgen heb ik de BMW naar de specialist gebracht waar ik 'm gekocht heb. Voor de allereerste onderhoudsbeurt die ik ooit heb laten doen door een garage. Voordat ik op m'n werk was, werd ik al gebeld dat ik een lekke schokbreker heb. 117 euro per kant... fijn hoor, geef me dan toch maar veerbollen.
Is tevens de eerste schokbreker die ik ooit aan mijn auto heb (laten) vervangen, ik heb nog nooit een schokbreker in m'n auto gehad. Dus de mensen die zeuren over de onderhoudkosten van een hydropneumatisch veersysteem mogen weer hun mond houden tongue sticking out smiley

Ik kreeg een leenauto mee:


Een E30 316i. Basismodelletje dus, maar wel met:

- centrale vergrendeling
- econometer
- 2 elektrische spiegels
- LM spaakvelgen

Ding is geloof ik van 1990, maar rijdt prima. Vooral dat er niks kraakt of rammelt is toch wel bijzonder. Het stuurt wel een beetje vaag, maar dat komt misschien doordat er hakkietakkie-banden onder liggen. Verder heb je eigenlijk geen vermogen tekort, hij is best heel vlot.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2017 19:13 door Harm78.
Zo'n e30 is meer een BX: leuk voor erbij winking smiley
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
31-08-2009 15:20
Dat is een Edition, en een van de laatste zo te zien ... leuk hoor, ik heb van het weekend een 325i touring gekocht, blijven leuke auto's!
Nee hoor, de BX blijft gewoon smiling smiley Die heeft tenminste een veersysteem waar het onderhoud niet zo duur van is... schokdempers in een auto, hoe verzin je 't! belachelijk!

Leuk is ook dat het leenhok in ongeveer dezelfde kleur is als mijn eigen BMW. En dat ie pas 270k gelopen heeft.
Dure hobby hoor, auto's door een garage laten onderhouden...

Beurtje:
- olie
- oliefilter
- 2 schokbrekers
- voorremblokken
- luchtmassameter resetten

Bij elkaar 620 euro. Lang leve de veerbollen! Na het resetten van de LMM trekt ie veel mooier in één lijn door, zonder de dip die er eerst in zat.
Kun je lmm tegenwoordig resetten dan confused smiley Is dat niet gewoon de accupolen los ?
Nou ja de waardes voor de LMM in de computer moesten gereset worden, zodat de computer zich gaat inregelen op de nieuwe waardes.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 poetsen @p.3
31-08-2009 23:28
En rijdt 'ie nu ook nog strakker?

Moet die LMM bij mijn BMW dan ook maar eens vervangen als dat echt helpt. Want dat dipje begint toch wel erg op te vallen...
Qua rijden merk ik niet echt verschil, maar dat was wel zo na het vervangen van die draagarmrubbers.

Je mag mijn oude LMM wel proberen, misschien is die wel beter dan de jouwe?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.