Harm78: Kia Ceed 2020, CitroŽn XM 2.0 Turbo CT, CitroŽn Xantia V6 Exclusive; beige leer en cruise control

Gepost door Harm78 

Dan kan je 'm toch ťťn tandje omhoog zetten, dan staat ie weer zoals af fabriek?

Af fabriek zal ie gestaan hebben zoals ie nu ongeveer staat, de hoogte van de rijstand is aangepast zodat het weer klopt. Hij was echt gewoon fout, nu is het meer in de buurt van wat de fabriek ooit gedaan had smiling smiley

Hij heeft maar ťťn stand om echt in te rijden, de andere standen zijn bedoeld om wielen te wisselen en dat soort dingen. Er is wel een hoge stand waar je in mag rijden op moeilijk terrein, maar alleen heel langzaam.
De XM ziet er ontzettend mooi uit met het nieuw gespoten dak, en de kleur van de Xantia springt er mooi uit. Prachtige wagens thumbs up

Harm78

En dat interieur zo met de dikke leren fauteuils en 'hout'strips: geweldig. Dat blijft echt een tijdloze combinatie vind ik.
Danku smiling smiley

Het leer van de Xantia moet ik nog eens wat behandelen met fijne middeltjes, en op ťťn wang zit er een gat... maar het zit wel heel lekker!
Harm78
Hij heeft maar ťťn stand om echt in te rijden, de andere standen zijn bedoeld om wielen te wisselen en dat soort dingen. Er is wel een hoge stand waar je in mag rijden op moeilijk terrein, maar alleen heel langzaam.
Ah, wist ik niet. Ben wel eens meegereden in de hoogste stand, ergens binnen de bebouwde kom. Gewoon om het te laten zien. Maar wist niet dat je de standen er tussenin niet mag gebruiken om te rijden.
Gisteren maar eens een paar klusjes gedaan. Eerst een sloop-XM ontleed. Voor mijn Xm heb ik een beige leren interieur gekocht. Mijn grijze tapijt is daar natuurlijk niet mooi bij. Een beige tapijt is lastig te vinden, maar een zwart tapijt is ook wel mooi bij een beige interieur. En laat mijn maat nou net donderdag een sloop-XM aangeschaft hebben. Die heb ik dus helemaal gefileerd, net zolang tot ik het hele tapijt eruit had. Dat was nog een flinke klus...

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Verder heb ik eindelijk de nieuwe radio in mijn Xantia gebouwd, een Kienzle. Vooral gekozen om het mooie strakke klassieke uiterlijk. Maar wel met USB aansluiting en bluetooth:

Ook meteen de Brodit clip en iPhone houder gemonteerd, zodat ik mijn telefoon in elk geval als navigatie kan gebruiken.

Bij de radio hoort ook een extern microfoontje, dat kon ik mooi wegwerken bij de binnenspiegel:

Zo'n Brodit is fijn he. Maar is deze heel stoffig, of is ie gestoffeerd?
Mooie radio ook, maar ehm hij zit toch achter een klepje? smiling smiley
Dit is een gestoffeerde versie, zodat ie de telefoon niet beschadigt smiling smiley

Is dat een regensensor, bovenaan de voorruit van de Xantia?

Yep, ik zag laatst zelfs dat je aan de buitenkant een oranje lampje ziet branden als ie is ingeschakeld... geen idee of alle Xantia's dat hebben.
Over die 'hout'strips: heb ooit een Peugeot 406 Break Familiale gehad, en get grijszwarte dash vond ik toch iets te plastic-achtig; dus van dat namaak-hout aangeschaft.
Was veel en veel mooier dan ik op voorhand had verwacht: vrij dik uitgevoerd, mooi glimmend, werkelijk schitterend om te zien. Was speciaal op maat voor ieder model auto en dus ook voor mijn 406: dus links en rechts rondom de ventilatie en heel veel stukken voor in het midden. Zie je tegenwoordig amper meer maar misschien een ideetje ? smiling smiley
Harm78

Is dat een regensensor, bovenaan de voorruit van de Xantia?

Yep, ik zag laatst zelfs dat je aan de buitenkant een oranje lampje ziet branden als ie is ingeschakeld... geen idee of alle Xantia's dat hebben.

Dat lijkt me een optie. Bepaalde Peugeots (zoals mijn oude 306) uit die tijd hebben dat ook, ik gok dat dat een PSA dingetje is. Erg vooruitstrevend voor die tijd! Ik wist niet dat dat van de buitenkant ook te zien was big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2021 10:43 door BleuZ NL.
De regensensor was inderdaad standaard op de Exclusive. Hoewel het ding best goed werkt vind ik het jammer dat de interval is weggelaten. De officiŽle naam is erg prozaÔsch: Capteur de pluie...
244 55
De regensensor was inderdaad standaard op de Exclusive. Hoewel het ding best goed werkt vind ik het jammer dat de interval is weggelaten. De officiŽle naam is erg prozaÔsch: Capteur de pluie...

Het hele idee is natuurlijk dat als 't goed werkt, er geen nood meer is voor de interval grinning smiley

Mooie naam heeft dat wel, in het Frans spinning smiley sticking its tongue out
Als het goed werkt wel maar dat vond ik destijds in mijn Xantia, die er ook eentje aan boord had, niet altijd. Soms te laat inkomen, soms te lang doorgaan op een vrijwel droge ruit, te snel naar standje ADHD. Voor de werking maakte het overigens wel verschil als je de ruit wat schoon hield. De regelbare interval op de Xm die ik daarna had vond ik in de praktijk beter.
244 55
De regensensor was inderdaad standaard op de Exclusive. Hoewel het ding best goed werkt vind ik het jammer dat de interval is weggelaten. (..).

Tip stand gebruiken, ťťn keer naar beneden drukken, toch?
Durashift
244 55
De regensensor was inderdaad standaard op de Exclusive. Hoewel het ding best goed werkt vind ik het jammer dat de interval is weggelaten. (..).

Tip stand gebruiken, ťťn keer naar beneden drukken, toch?

Ja, maar de tipstand is natuurlijk geen interval...

Dat lijkt me een optie. Bepaalde Peugeots (zoals mijn oude 306) uit die tijd hebben dat ook, ik gok dat dat een PSA dingetje is. Erg vooruitstrevend voor die tijd! Ik wist niet dat dat van de buitenkant ook te zien was big smile smiley

De regensensor was op een Exclusive denk ik wel standaard, maar sowieso hebben volgens mij bijna alle Xantia type 2's dat wel. Net of ze net een geniale uitvinding hadden gedaan en dat aan iedereen wilden laten zien. Maar dat lampje verbaasde me wel. Waarom zou je van buiten willen zien dat iemand zijn regensensor aan heeft staan smiling smiley
Die eerste generatie PSA regensensoren hadden inderdaad een lampje in de sensor. En vooralsnog ben ik nog geen beter werkend systeem tegen gekomen trouwens, alle andere systemen die ik heb gehad doen vaak niets met miezer en gaan vaak veel te snel over op de snelste stand.

Overigens komt het wel vaker voor dat er zichtbare verlichting bij een sensor zit, zoals de ToroRosso F1 auto een aantal jaar terug: [pbs.twimg.com]
Eindelijk weer eens wat echt nieuws. Ik zat al een tijdje te prakkizeren hoe ik het interieur van de Xm ging wisselen. Dat doe ik bij een vriend z'n garage voor de deur, liefst op een mooie dag zodat ik alle deuren helemaal open kan zetten en de zooi kan uitstallen. Uiteindelijk heb ik bedacht dat het simpelste was om eerst thuis het meubilair te vervangen, waarbij ik van de voorstoelen wat dingen over moest zetten, en dan later eens het tapijt te gaan vervangen.
Dus vorige week heb ik het meubilair er alvast in gezet, en dat ziet er toch wel chique uit:

Ik moet nog ťťn deurpaneel doen, daar was het lederen paneel van kromgetrokken. Dat moet ik dus nog ergens zien te laten repareren.

Bij dezelfde garage heb ik de laatste tijd veel tijd gestopt in dingen opruimen, reorganiseren en een sloop-Xm kaal te plukken. Als dank wilde hij graag een NOS VDO cruise controlset inbouwen. Afgelopen weekend was het daar ook tijd voor. Dus nu heb ik cruise control in de Xantia!

Voor het mooie zou ik eens een origineel stengeltje moeten zoeken en de bijbehorende stuurkap, de bediening zit nu eigenlijk nťt iets te ver weg.
Mooie upgrade. Beige leder ziet er een stuk aangenamer uit dan dat zwarte van de Xantia.. vind ik.
Mooie upgrade! Jammer dat de houtafwerking in de zijpanelen niet terug komt (is dat niet over te zetten?) maar zo'n beige interieur laat het geheel wel een stuk lichter ogen thumbs up

Mooie upgrade! Jammer dat de houtafwerking in de zijpanelen niet terug komt (is dat niet over te zetten?) maar zo'n beige interieur laat het geheel wel een stuk lichter ogen thumbs up
Deze panelen hebben dat niet, ik denk dat hout alleen op een Exclusive zat en dat deze set uit een niet-Exclusive komt waar leer als optie is genomen. Dat hout is niet zomaar op het leer te zetten, dus ik vind het zo wel prima smiling smiley

Heel mooi! Lijken mij echt heerlijke stoelen om op te zitten grinning smiley

Ach... Xm stoelen zijn eigenlijk waardeloos. Zitting te kort, rugleuning te kort, geen steun aan de bovenbenen.... en stof zit eigenlijk beter dan leer. Maar ja, het oog wil ook wat winking smiley
Zaterdag heb ik de voorstoelen van de Xantia maar eens losgemaakt. Ik had twee losse plastic panelen bij de auto gekregen, die aan de zijkant van de stoelen moesten, tegen de middentunnel aan. En die kun je er alleen maar opschroeven als je de stoel even weghaalt...

Dat is op zich wel gelukt, en ik ontdekte nog wat:
De connector van de gordelspanner is al ooit doorgesoldeerd. Die stekker is een bekende oorzaak van een brandend airbaglampje. Maar ja, er is dus geen stekkerverbinding meer, waardoor je de stoel niet meer uit de auto kunt halen zonder te knippen en opnieuw te solderen.
Daarnaast ontdekte ik dat de meeste moertjes van de elektrische stoelbediening los zaten of ontbraken... bij de interieurwissel van de Xm had ik dat al gezien, en bij de Xantia was het dus hetzelfde. Daar heb ik dus ook wat moeten aandraaien en zelfs vervangen. Ik heb wel het idee dat er nu minder speling in de stoel zit, dus da's wel fijn.

Voor het mooie zou ik dus die gesoldeerde verbinding eens moeten vervangen door iets van een stekkerverbinding, zodat ik alle kabels netjes kan routeren zoals CitroŽn het ooit bedoeld had...
En ter lering en vermaak...

Onder de stoffen stoel van mijn Xm kwam ik dit tegen:

Er horen twee moertjes te zitten, die waren allebei verdwenen. Bij het nieuwe interieur zaten ze er nog wel, maar kon ik ze met de hand losdraaien. Er zat in die stoel altijd al een soort speling of vertraging bij het naar voren en naar achteren verstellen van de stoel, dat lijkt hiermee wel verklaard te zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.