Harm78: DS DS3 in Jaune Pégase en BMW e46 cabrio: oranje knippers en klimaatcontrole

Gepost door Harm78 
Ondanks dat ik hier vooral tegen mezelf zit te praten... smiling smiley

De BMW heeft er een mooie trip op zitten, namelijk de ANWB Kastelenroute. Jawel, een echte ANWB-bejaardenreis met 4 hotels (halfpension!):
[goo.gl]

Het weer zat mee: op de heenweg (autobahn) liep de buitentemperatuur op tot 33 graden op het warmste punt. Mijn tactiek in de cabrio is altijd geweest: zonnebrand op de bakkes, geen petje. Maar zonnebrand voorkomt niet dat je een zonnesteek krijgt. Jammer genoeg hadden ze bij de tankstations geen petjes...
Op de eerste avond bij het eerste hotel, begon ineens het dsc lampje te branden. Da's niet goed. Uiteindelijk bleek dat je met deze storing gewoon door kunt rijden, dus dat lampje is de hele week bij ons gebleven. Wel even naar de BMW dealer geweest, maar die had geen tijd om 'm zelfs maar uit te lezen. Dus een BMW petje gekocht en weer verder.
Zo zijn we in het museum in Sinsheim geweest, dat stond altijd nog op mijn lijstje. Wat een wonderlijke collectie spullen hebben ze daar!

Na de heenweg hebben we vooral op "snelwegen vermijden" gereden, wat een mooie wegen krijg je dan voor je kiezen! Eigenlijk was het overal mooi rijden op brede wegen.

De kap is de hele reis tijdens het rijden niet dicht geweest, ook niet toen het op de terugweg maar 16 graden was.

Autogerelateerd zijn we nog in Eisenach geweest, het Wartburgmuseum:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Toen ik terug was, heb ik natuurlijk meteen de auto uitgelezen om te zien wat nou de DSC storing was. Dat bleek de yaw-sensor te zijn. Die meet de draaiing om de verticale as van de auto. Even opgezocht in het BMW onderdelensysteem en ik vermoed dat het ding gemaakt is van massief goud en diamanten. Nieuwprijs: meer dan €1000! Gaan we dus niet doen...

Ik heb dus een gebruikte sensor gekocht en die er gisteren ingeschroefd. Eenmaal in Nederland was de storing weer niet altijd aanwezig, het lijkt alsof ie er alleen is op warme dagen (vorige week woensdag was zo'n warme dag: storing er weer in). Gisteren was het niet warm, dus zowel voor als na het vervangen van de sensor was het lampje uit. Nu maar hopen dat het uit blijft!

Even de stoel eruit, want de sensor zit eronder:

Waarbij bleek dat zo'n stoel toch wel heel erg zwaar is...

In de stoel zelf bleek nog een verrassing te zitten, de sensor betaalde bijna zichzelf terug:
Bijzondere sensor dan. Waarvoor zou die zijn? Om op te merken als ie op z'n kop gaat?

Lijkt me een fijne auto, jouw e46. Gebruik je m voldoende, omdat je er een leaser naast hebt?
Dan zou het een roll sensor zijn Barri. winking smiley Een yaw sensor meet de rotatie om de verticale as en kan dus meten als de achterkant overstuurt of de voorkant onderstuurt en daardoor ingrijpen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2018 10:52 door Joël D..
Prachtige reis Harm, mooie foto zo onder die poort ook thumbs up
Dure flikkerij die sensor dan nut smiley

Lijkt me een fijne auto, jouw e46. Gebruik je m voldoende, omdat je er een leaser naast hebt?

In de winter heb ik er amper mee gereden. Dan is er ook niet zoveel aan, met het dak dicht is het gewoon een andere auto die wat meer rammelt dan andere auto's. Maar nu het mooier weer is neem ik 'm meestal in het weekend mee, zonder dak rijden blijft leuk!
Gisteren is de BMW door de APK gegaan, zonder opmerkingen. Alleen één koplamp moest wat afgesteld worden en beide mistlampen. En ik kreeg op m'n donder omdat de banden te zacht waren... en dat voor een liefhebber die anderen graag wijst op wat ze moeten controleren... smiling smiley

Gisteren was het best warm, maar tijdens het ritje naar de APK en daarvoor en erna is het dsc-lampje niet meer aan gegaan. Laten we hopen dat dat zo blijft!
Klinkt als een mooie vakantie en een mooie trip met je e46. En vooral doorgaan met tegen jezelf leuteren, ik lees graag mee.

Mooi van de apk!
Ik heb weer eens een paar dingen gedaan die niet strikt noodzakelijk zijn...

Een "sportantenne", origineel van BMW:

Een nieuwe schakelpookknop van leer, in plaats van het M-ding dat erin zat:

In de middenconsole zat een rollobakje. Daar was niks mis mee, totdat ik het rolluikje vorige week in twee stukken trok. Ter vervanging heb ik een set bekerhouders gekocht die ervoor in de plaats kunnen:

Ook zag ik dat het rolluikje van het originele bakje los te vervangen is. Die kost €18 dus heb ik ook maar besteld. Ik kan dus altijd weer het rollobakje terugzetten smiling smiley

Tot slot heb ik ook nog wat grotere plastic delen van de middentunnel gekocht, maar da's iets meer werk om in te bouwen.
Ah netjes die antenne precies dezelfde als de E85 Z4 zie ik wel, die nieuwe pook knop is echt top.
Zo'n M pook moet je ook een compleet uitgevoerde M tech auto hebben of een echte M, helaas zie je maar al te vaak bij oudere Bmw's dat men rijkelijk met M badges/sierlijsten de boel verziekt, maar goed dat is mijn mening.
Gebruik je de bekerhouder veel?? persoonlijk vind het rollobakje veel handiger bij de E46.

Ah netjes die antenne precies dezelfde als de E85 Z4 zie ik wel, die nieuwe pook knop is echt top.

Ja hij zat in een soort geschenkdoosje met een verloopje dat ik niet nodig had, dus het is denk ik een universeel BMW accesoire!

Gebruik je de bekerhouder veel?? persoonlijk vind het rollobakje veel handiger bij de E46.

Ik heb het er eergisteren in gezet, sindsdien amper nog gereden... eigenlijk drink ik zelden in de auto, maar ik kan altijd het rollobakje weer terugzetten smiling smiley
Mooie upgrades.

Maar ehhh, wie vervangt er nou een draaiknoppenpaneel voor een elektronisch geregeld paneel zonder de rest ook te vervangen? Goed dat je het ontdekt hebt. thumbs up
Gek genoeg kan ik 't me wel voorstellen... de luchtverdeling is in een cabrio niet zo heel belangrijk als je zonder dak rijdt. En door het paneel te vervangen zit je in elk geval niet tegen die lelijke draaiknoppen aan te kijken.
Het kan ook meegespeeld hebben dat een e46 met draaiknoppen onverkoopbaar is natuurlijk....
Bij de E46 zie je helaas nogal eens dat enkel het airco paneeltje is vervangen zonder de gehele ombouw set te monteren.
Zorgen dat de luchtstroom op de ramen is gericht voordat je het paneeltje wisselt is wel een aanrader.
Je wilt je ramen wel vrij houden op een natte vochtige dag.
Maar blijft nogal een vreemde keus vind ik.

De hele ombouw is een best klusje, het hele dashboard moet eruit, er staan diverse DIY op het grote internet.

De hele ombouw is een best klusje, het hele dashboard moet eruit, er staan diverse DIY op het grote internet.

Volgens mij is het enige lastige dat het dashboard eruit moet, en zelfs dat lijkt mee te vallen. Elektrisch is 't juist verbazend simpel.
Middagje sleutelen en klaar is het. Maar dat mag de pret niet drukken, al weken heerlijk cabrioweer, Harm!
Vandaag weer twee zéker niet nutteloze dingen vervangen in het interieur...

Het frame rondom het bakje achterin, dat er zo uitzag:

En wat er nu zo uitziet:

En de hele middenconsole, die zag er eerst zo uit:

Deze consoles hebben allemaal nogal last van slijtage rondom de handrem en eigenlijk overal. Tweedehands zijn ze dus niet netjes te vinden, dus maar een nieuwe besteld. Gek genoeg maakt BMW maar één onderdeel en leveren ze er sjablonen bij waarmee je aan het achterste uiteinde per carrosserievariant een ander stuk eraf moet zagen. Dat was natuurlijk even spannend, maar het is wel gelukt. De oude console had trouwens ook een duidelijk afgezaagde rand, dus waarschijnlijk hebben ze dat in de fabriek ook al moeten doen..

Nu ziet het er zo uit:
En we gaan vrolijk verder met dingen veranderen die niet strikt noodzakelijk zijn...

Bij mijn 330D vond ik destijds al dat de witte knipperlichten 'm zo grijs maakten. Dat vond ik bij de cabrio ook. Dus heb ik een setje achterlichten en één voorknipperlicht voor heel weinig gescoord en heb ik de rest van de knipperlichten besteld bij de dealer.

Vandaag heb ik dus alvast de achterlichten gewisseld, van:

Naar:

madmat1986
(..)

Maar ehhh, wie vervangt er nou een draaiknoppenpaneel voor een elektronisch geregeld paneel zonder de rest ook te vervangen? (..)

Goeie grap wel. big smile smiley spinning smiley sticking its tongue out
Oranje knippers zijn goed maar de witte misstonden m ook niet!

Goeie grap wel

Zeker! En een goede tip als je een e46 met draaiknoppen hebt die je wil verkopen: paneeltje wisselen en hij is ineens wél verkoopbaar!

Het blijkt trouwens dat ik twee verschillende koplampen heb. Rechts is net een type nieuwer dan links. Dat betekent dat de bevestiging van de knipperlichten ook anders is, waardoor ik rechtsvoor het oranje exemplaar niet kon monteren. Dus nu heb ik een andere koplamp besteld, zodat links en rechts weer hetzelfde zijn. De bevestigingsbeugeltjes van de huidige koplamp zijn trouwens ook al eens gelijmd, het zal wel te maken hebben met de facturen van dikke voorschade die ik bij de auto kreeg...
Harm78

Bij mijn 330D vond ik destijds al dat de witte knipperlichten 'm zo grijs maakten. Dat vond ik bij de cabrio ook.

Eh, Harm.........de cabrio IS grijs.

grinning smiley

Persoonlijk vind ik de witte knippers wat strakker, maar het blijft een mooie cabrio.thumbs up
Gaaf, ben zelf ook van witte knippers naar Ambers gegaan.. lekker classy in mijn ogen! Mooie E46!
Staat beide erg mooi, mijn 1e E46 in de kleur farngrun had ik ook oranje knippers.
Heerlijk old skool origineel thumbs up

mijn 1e E46 in de kleur farngrun had ik ook oranje knippers.

Dito! Mijn 320D was ook Farngrün en daar vond ik het oranje ook leuk bij staan.

Zojuist even de andere koplamp gemonteerd zodat ik ook vooraan de oranje knippers kon plaatsen:

Ziet er weer netjes uit zo Harm. thumbs up
Ook deze Fransrijder heeft sinds kort weer een E46 cabrio om wat mee te knutselen (en te rijden natuurlijk).

Fraai allemaal.

Binnenkort een Fransrijder 320i meeting doen?
Op foto's ziet het er al gauw mooi uit maar het is zeker een goede basis om weer tiptop te maken.

Meeting? Altijd leuk! drinking smiley
Zeer nette E46 thumbs up Zou deze nog meer waarde krijgen omdat het de laatste softtop Dreier was?
ENTE
Fraai allemaal.

Binnenkort een Fransrijder 320i meeting doen?

Zeg Vriend.... omdat ik dan toevallig wel die halve liter meer heb? Of omdat ik geen frans gebakje erbij heb??

drinking smiley
Ik zou niet durven, heb momenteel ook niets Frans meer op het erf staan...big smile smiley

Wellicht een meet bij onlycabrios? Hahahahawinking smiley

Op foto's ziet het er al gauw mooi uit maar het is zeker een goede basis om weer tiptop te maken.

Meer foto's graag smiling smiley Ook een 320?
Netjes hoor Harm, kom je nog naar de AW meeting de 12e?
Moet eerlijk zeggen dat ik dit topic nog nooit heb aangeklikt, maar prachtig zo'n zilveren e46, en al helemaal met de oranje knippers. Je ziet eigenlijk steevast dat iedere e46 heldere knippers krijgt, vind dit een stuk mooier op een pre-facelift modelthumbs up Kon het zo snel niet vinden, maar de knalgele ds3 is een daily op benzine of diesel?
Harm78
Meer foto's graag smiling smiley Ook een 320?

Moet ik ze eerst maken. smiling smiley Maar inderdaad ook een 320i. In de voor een E46 bijzondere kleur Monaco Blau.
Een 2.2 met automaat. Schijnt een goed blok te zijn.

Qua buitenkant heeft hij wel flink wat steenslag en op de achterbumper zit een flinke buts van waarschijnlijk een paaltje.
De bumper is daardoor ook iets verschoven.
Het dashboardkastje gaat niet meer open, dus wie weet wat daar nog in ligt? drinking smiley

Inmiddels heb ik de velglogo's en het embleem voorop al vervangen door mooie verse. Ook de knipperlichtjes opzij vernieuwd, de oude waren helemaal dof.
Tevens een nieuwe voetsteun geplaatst. De oude was gebarsten. Ik wist niet dat het kon maar een vorige eigenaar/eigenaresse had het voor elkaar gekregen.

Tenslotte mag de auto wel eens een keer een goede onderhoudsbeurt en idem poetsbeurt ontvangen. Maar dat komt allemaal goed.
Ook hier en daar in het interieur nog even wat bijkleuren met colourlock ofzo.
O ja, en er zitten nu Achilles banden op... die ook maar eens vervangen voor een echt merk.

Wat heb jij nog aan plannen?

maar de knalgele ds3 is een daily op benzine of diesel?

Yep, da's mijn leaseauto, dieseltje.

Wat heb jij nog aan plannen?

Liefst niet teveel... ik zou het leuk vinden als ik wat gekke elektrische dingen kan fixen, en ooit haal ik misschien het dashboard er nog wel uit om de draaiknoppenairco om te bouwen naar normale klimaatcontrole…
ENTE
Wellicht een meet bij onlycabrios? Hahahahawinking smiley

big smile smiley hahaha

@Harm, lekker genieten, daar is 'ie voor, dat dash komt wel
Vorige week heeft een collega een BMW sloperij ontdekt. Hij moest en spiegelkap hebben, en ik bedacht me dat ik wel een stuk plastic voor in de voetenruimte wilde hebben.
Dat deed me bedenken dat die sloperij ook wel een kachelhuis zou hebben liggen van een e46 met draaiknoppenairco. Dat had ie! Dus die heb ik eentje aangeschaft, zodat ik thuis op m'n gemak even kon oefenen. Ik heb dus het kachelhuis dat ik al had aangeschaft (van een automatische airco) en het handbediende kachelhuis even naast elkaar gelegd en ben onderdelen over gaan zetten. Conclusie: je kunt het kachelhuis gewoon ombouwen naar klimaatcontrole.

Nu ik dat wist, kon het natuurlijk niet lang meer duren...

Dus vandaag heb ik me er eens een paar uurtjes op kwaad gemaakt:

Zo begonnen we, lelijke draaiknoppen:

Vervolgens is het gewoon een kwestie van dingen eraf slopen. Veel aanhangsels van het dashboard heb ik wel vaker verwijderd dus da's makkelijk:

Stuurkappen en bijrijdersairbag eruit:

En uiteindelijk kun je dan het dashboard zelf eruit halen:

Dan zit er nog een groot stalen frame in de weg, die moet dus ook eruit:

En toen kon ik gaan doen waar het eigenlijk om begonnen was... het vervangen van het ene motortje en rondsel voor een unit met drie aparte motortjes om alle kleppen te bedienen.

Dat heb ik natuurlijk even getest voordat ik alles weer ging terugschroeven, en ja hoor, het werkt!

Uiteindelijk heb ik nu dus dit:

Precies zoals toen ik 'm kocht, maar nu wel helemaal werkend zoals het hoort...

De sloperij had ook nog interieurpanelen liggen voor naast de achterbank. Bij mij waren ze helemaal beschadigd, maar de set die hij had liggen kwam uit een M3 met 50k op de teller. Dat heb ik dus meteen ook maar even vervangen. In totaal zo'n 6 uur mee bezig geweest.
Heb je best rap gedaan.
Als ik de foto's zie ben ik altijd huiverig voor dit soort klusjes, ben bang dat ik het nooit meer in elkaar krijg zoals het ooit bedoeld was.
Wow, eng gezicht om het zo open te zien liggen. Stoer dat je dit durft en zelf zo'n klus aanpakt!

ben bang dat ik het nooit meer in elkaar krijg zoals het ooit bedoeld was.

Het scheelt natuurlijk dat ik heel veel stukjes dashboard al bijna blind kan demonteren en monteren, maar het zit allemaal redelijk logisch in elkaar. Ik had een filmpje gekeken waarin ze het voordoen, en het is niet zo'n drama om het hele dash eruit te halen.
Wel schrok ik even toen ik 'm aan de uitleescomputer ging om alle storingen (ik had 'm op contact gehad met alle airbags eruit en allemaal losse stekkers) en er een storing op de ruitenwisserhendel kwam. Inderdaad, die hele hendel deed niks...

Bleek dat het unit met stuurstengels drie stekkers heeft, en ik er maar twee terug had gezet... dat viel dus mee.
Een klusje waar ik tegenaan zou hikken. Gaaf dat je het gedaan hebt! thumbs up
Super deze klus. thumbs up.
Tijdens het bekijken van de foto's kwam bij mij de suggestie naar boven of het niet handig was geweest de kachelradiateur preventief te vervangen.. nu alles open lag?

Dus.. destijds was het prijsverschil, kostentechnisch, eigenlijk maar 2 elektromotortjes en een display/printplaat?

of het niet handig was geweest de kachelradiateur preventief te vervangen.. nu alles open lag?

Nou... zover heb ik het ook weer niet open gemaakt. Dan zou ik echt het hele kachelhuis hebben moeten verwijderen, om de kachelradiateur eruit te kunnen halen. Dus koelsysteem leeg, airco leeg... da's nog een project op zich smiling smiley

Dus.. destijds was het prijsverschil, kostentechnisch, eigenlijk maar 2 elektromotortjes en een display/printplaat?

Klopt, Het bedieningspaneel en twee extra motortjes zijn het enige verschil..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.