Harm78: DS DS3 in Jaune Pégase en BMW e46 cabrio: oranje knippers en klimaatcontrole

Gepost door Harm78 
Balen van de pech met de E46, maar leuke foto's daar in Engeland, geweldig die topgear creaties !! big smile smiley
Kan ze me stuk voor stuk nog heugen, prachtige tijd met het trio, zo jammer dat het feestje niet door mocht gaan.
Erg grappig inderdaad die Top Gear auto's! Was vast een mooie trip! thumbs up
Ziet er inderdaad uit als een fijne vakantie. Nog niet in Engeland geweest maar als ik de foto's zo zie wel een aanrader.

Balen van de pech. Dat zo'n oudere BMW je een keer laat staan dat vergeef je hem direct maar zo'n nieuwe DS hoort het gewoon te doen...
Wel jammer dat de cabrio net wat kuren had.
Waarom eigenlijk een huurauto? Want zo te zien was je met Bram en had ie zijn busje mee.

Waarom eigenlijk een huurauto? Want zo te zien was je met Bram en had ie zijn busje mee.

Het busje was zijn huis, en niet heel fijn om mee rond te rijden. We gingen op die dag ook nog naar Beachy Head, en een normaal vervoermiddel is dan wel zo fijn smiling smiley
Gave foto's Harm!thumbs up. Ach, die slang, kan met elk merk gebeuren, denk ik zo.

Ach, die slang, kan met elk merk gebeuren, denk ik zo

Is ook zo, maar bij "Franse ellende" denk je toch meer aan vage elektronische storingen dan een ouderwetse lekke slang. Dat is zo'n storing die al tientallen jaren bij allerlei merken voorkomt smiling smiley
Krijg nou, jij was óók in Brighton? Toevallig niet een Regata voorbij zien pruttelen? winking smiley
Zoals wellicht bekend heb ik gewoond in die omgeving. Heerlijke streek, ik was daarom zelf blij weer eens een weekendje Engeland te doen.
De plotse opstoppingen zijn inderdaad vreemd, maar de heerlijk golvende wegen waar je nog relatief hard (100km/h) mag maken érg veel goed.

Krijg nou, jij was óók in Brighton? Toevallig niet een Regata voorbij zien pruttelen?

Niet dat ik me kan herinneren, het zou me wel opgevallen zijn smiling smiley

De plotse opstoppingen zijn inderdaad vreemd, maar de heerlijk golvende wegen waar je nog relatief hard (100km/h) mag maken érg veel goed.

Klopt, maar je merkt dat het wegennet niet is meegegroeid met het aantal auto's... remmende voorsprong zullen we maar zeggen..

Op veel van die wegen reed ik achter een groene rijdende wegversperring met boxermotor, dus echt heel hard ging het niet smiling smiley

Intussen ben ik wat meer met de BMW aan het rijden, om weer een beetje vertrouwen in het ding te krijgen. Ik wil nu mijn tweede vakantie, naar Frankrijk, immers wél met cabrio doen. Ik heb gisteren een nieuw voorspatbord gescoord om het verrotte exemplaar te vervangen.
Goed bezig met de BMW Harm! Maar gaat ie naar Frankrijk, laat ie de Franse auto thuis big smile smiley
Nee ik snap het wel, lekker met de cabrio naar Frankrijk!
Het leuke van deze E46 is in elk geval dat ik er lekker aan kan prutsen.
Zo heb ik allerlei ontbrekende stukjes plastic weer teruggeplaatst en nog veel meer kleine dingen gedaan.

Zoals bekend heb ik een hardtop bij de auto, maar niet de standaard om 'm verticaal op te bergen. En dan is zo'n hardtop ineens wel een groot lomp ding om in je schuurtje te hebben. Dus kreeg ik op een avond inspiratie en heb ik zelf een rekske in elkaar geknutseld:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Gisteren heb ik het linkervoorspatbord vervangen. Aangezien Photobucket zelfmoord heeft gepleegd, hier nog even de foto van hoe het was:

Het randje was behoorlijk verrot...
Dus heb ik voor €125 een nieuw (imitatie) spatbord dat in Titaanzilver is gespoten door de leverancier op de kop getikt. Die heb ik er gisteren even op geschroefd. Daarbij kon ik meteen mooi de voorbumper even demonteren en weer netjes op zijn plek monteren. Alle grilletjes zaten scheef gemonteerd en een steun was van de bumper gebroken. Dat zit nu weer goed.

Eerst moet je natuurlijk een hoop eraf slopen:

Maar uiteindelijk ziet het er wel mooi uit, kleurverschil is eigenlijk niet te zien:

Het oude scherm, maar dan aan de binnenkant:
Zo, ook een scherm in kleur gevonden! Dat is netjes.
Moet rechtsvoor ook nog?
Nee, rechtsvoor is niks mis mee, alleen linksvoor was om één of andere reden verrot...

Zo, ook een scherm in kleur gevonden! Dat is netjes.

Bij een handelaar in onderdelen in Veen (waar ze altijd auto's in de fik steken smiling smiley). Hij laat regelmatig een berg (imitatie, Made in Taiwan) schermen in deze kleur spuiten, omdat het nogal veel voorkomt. De pasvorm is eigenlijk ook uitstekend!

Zojuist nog de laatste details aan "project voorgevel" gedaan. De rechter mistlamp hing niet helemaal vast, dat bleek te komen doordat er een beugeltje ontbrak. Die heb ik dus maar besteld en daarnet geplaatst, met de juiste splijtnagel. Ook de horizontale grijze strip is weer teruggeplaatst, die was nog even een beetje gespoten (er bladderde lak van af...).
Zo dan echt netjes geworden, bijzonder dat er geen kleurverschil is, titan silver is een vrij lastige kleur, zeker als je ook nog niet eens uitnevelt naar de andere delen.
Top gedaan cool smileythumbs up
Ja ik ben er wel blij mee! Langzaamaan maak ik er een nette auto van, vooral door allerlei missende onderdelen weer toe te voegen...

De DS3 heeft vandaag zijn tweede onderhoudsbeurt gehad. Ik had bij de vorige beurt al gevraagd of ze naar Apple CarPlay konden kijken. Die knop had ik in het menu, maar als ik dat probeerde zei het ding "Carplay is niet beschikbaar op het apparaat, u kunt het bij de DS dealer aanschaffen". Toen hebben ze me afgescheept met een handleiding.
Dit keer heb ik er iets nadrukkelijker naar gevraagd, ook omdat de navigatie dit keer geüpdate werd. Verteld dat ik er best voor wil betalen, maar het gewoon leuk vind als het zou werken. En als er staat dat ik het bij de DS dealer kan aanschaffen, ik zou denken dat de DS dealer dat ook kon leveren.

Goed, dit keer hebben ze hun best gedaan en de navigatiekaarten geüpdate, maar ook meteen de software. En ze hebben Carplay geactiveerd, dat werkt nu dus! En ik hoefde er niks voor te betalen. Pluim voor de DS verdeler!

Niet dat ik er iets mee doe: Apple Kaarten is lang niet zo goed als Google Maps, Spotify of muziek op de telefoon heb ik niet en iMessages gebruikt geen hond. Maar goed, het gaat erom dat het werkt!
Ach volgens mij vonden ze het zelf ook wel leuk om het uit te vogelen smiling smiley

Intussen ben ik terug van (mijn tweede...) vakantie. Dit keer ging de reis naar mijn lievelingsland, Frankrijk. Eerst was mijn idee om met de cabrio te gaan, maar daar heb ik toch vanaf gezien. Mijn reisgenoot deed ik er namelijk helemaal geen plezier mee, die geeft niks om auto's. De meerkosten van het rijden op benzine, zo'n €300, zou ik dus mooi zelf mogen betalen. Buiten dat ben ik toch een leasemietje geworden: ik voel me nog steeds niet op mijn gemak als ik in een oude auto rijd. Terwijl ik vroeger zonder nadenken 60.000 km wegtikte in een e46 330d...

Goed, de vakantie begon met een weekendje Duitsland, Göppingen. Een plaats van niks, slechts bekend om de Märklinfabriek. Die had open dag dus ben ik samen met x-trailrijder op nerdweekend geweest. Dat was uiteraard prachtig. Op de terugweg zijn we gestopt bij de Nürburgring, waar ik nog nooit geweest was. Verbazend leuk, bij een bocht staan kijken. Teleurstellend was dat bijna alle coureurs professioneel leken en er weinig echt spannends gebeurde. Veel Renaults, BMW's en VW-spul, maar ook een Alfa Giulia:

En, veel interessanter, een Hyundai Genesis:

Op zondag kwam ik thuis, en op dinsdag moest ik mijn reisgenoot in Béziers ophalen (hij had een weekendje Parijs gedaan). Ik had dus twee dagen om in Béziers te komen, dus heb ik een overnachting op een château in de Auvergne geboekt. De tweede dag ben ik niet direct naar Béziers gereden maar over een prachtige binnendoorweg langs de Lot. Heerlijk was dat, twee dagen rijden in mijn eentje. Dus zo hard door de bocht als ik zelf wilde, mijn eigen muziek op en scheten laten zoveel ik wilde.

Toen was het tijd voor een dikke week zon en Frankrijk. En ach, dan maak je wel eens autogerelateerde foto's, die ik hier zal delen.

In Carcassonne, een BX:

In Sète, een Citroëndealer midden in de stad. Om in de werkplaats te komen, moest je door de showroom heen (en nee, ik hoefde dit keer niet met de auto naar de dealer):

De DS3 met zicht op een dinges in het landschap bij het Oppidum d'Ensérune:

Wat weer vlakbij het dorpje Nissan lès Ensérune ligt:

Even een plaspauze:

Op[ de camping woonde een DS7. Ik wist niet eens dat je die al kon hebben, maar laat het maar aan de Fransen over om al een portier aan gort te rijden nog voordat de reserveonderdelen gemaakt worden:

Dan nog een Visa Diesel in Béziers:
Ziet er fijn uit allemaal!
Die DS7 ken ik helemaal niet! Komt ie ook naar Nederland?

Hoeveel staat er nu op de teller van je DS3?
Ja, de DS7 is een erg nieuw model. Ik wist niet eens dat ie al geleverd werd eigenlijk, dus was verbaasd hem al in het wild te zien.

De DS3 is laatst voor zijn 50.000 km beurt bij de dealer geweest, intussen staat ie over de 56k ( de 25k beurt was iets later uitgevoerd).
De cabrio had deze vreemde deuk in de kofferklep:

Bij het kopen had ik het niet eens gezien, of dacht ik dat het een designelement was. Een Z4 heeft ook zo'n soort ronding in de klep... later kwam ik erachter dat het gewoon een deuk was.

Dus heb ik vorige week een tweedehands klep in de juiste kleur opgehaald voor maar €49. Die heb ik meteen gemonteerd, dus eerst de oude klep eraf gesloopt:

En overgezet wat overgezet moest worden.
Het resultaat valt me niet tegen:
Vaak staat er ook nog een Golf 3 cabrio in het rijtje, ik kan bijna een bord "Cabrio parking only" ophangen!

De BMW blijft me verbazen. Maandagavond kreeg ik van de buurjongen een berichtje "je BMW staat met een platte band". Nou inderdaad dus. De volgende dag heeft mijn maat het wiel er even afgehaald en meegenomen om te plakken. Groot was zijn verbazing dat er met de band of het ventiel niks mis was, maar dat dit het probleem was:

Een scheur in mijn velg! Beter dan andersom natuurlijk, maar niet zo makkelijk te repareren als een spijker in de band... later bedacht ik me dat rechtsachter ook de band zat met een bult erop, dat wiel zal dus wel een keer boem gedaan hebben. Niet per se op deze auto trouwens, de vorige eigenaar vertelde dat ie op andere wielen had gereden.

Intussen staat ie er dus zo bij:

En ga ik zondag voor niet al teveel geld een ander setje van dezelfde velgen halen. De velg rechtsvoor had op mijn BMW een hoogteslag zagen we bij het monteren van de nieuwe banden een paar maanden geleden, dus die kan ik dan ook vervangen. En ik kan meteen een lichtmetalen reservewiel maken, ook erg noodzakelijk natuurlijk...
Dat is knap lullig als je denkt voor een simpel lek bandje te gaan en je uiteindelijk dit vind. Wel tof hoeveel je aanpast aan de BMW om hem mooier en netter te maken, voor mij blijft dat toch wel echt een van de mooiste BMW's ooit gemaakt. Zeker de M3 E46 is helemaal een droomauto natuurlijk, daar klopt werkelijk alles aan maar op 1 of andere manier vind ik dit type cabrio ook prachtig. drinking smiley

Jammer dat je niet met de BMW op vakantie bent gegaan, wat moet dat lekker geweest zijn met dak open. Wij willen volgend jaar zomer met de cabrio richting Italië, puur omdat het ons geweldig lijkt om daar met het dak open te rijden. cool smiley
Ah bah wat een pech met die gescheurde velg, mooi dat je de wagen beetje bij beetje weer mooi maakt thumbs up
Je moet ook niet vergeten dat de jaartjes echt beginnen te tellen voor de E46, inmiddels al een oude auto.
Blijf een groot fan van deze 3 serie, voor mij de mooiste !!
Zondag heb ik dus een setje velgen opgehaald. Wel met wat stoeprandschade, maar dat hebben de huidige ook wel. Ach alles beter dan een velg met scheur, en nu kan ik redelijk snel weer rijden...

Ook heb ik in dit topic t/m bladzijde 23 alle foto's weer hersteld. Photobucket had zelfmoord gepleegd door deeplinken te blokkeren en losgeld te vragen om dat weer mogelijk te maken, maar er bleek een trucje te zijn.
Oh vertel Harm ???
Wat is dat trucje.

Mooi dat je alweer zo snel een set hebt gevonden.
[www.velgenalsnieuw.nl]
Hier kun je ze voor vrij weinig goed laten poedercoaten/herstellen.
Ziet er uit als een leuke vakantie, Harm! Dat plaatsje Nissan moet ik ook maar eens aandoen bij m'n volgende verblijf in Frankrijk... Tsja, wij hadden het te doen met een weekendje bruisend Göppingen, was ook niet verkeerd smileys with beer De velg is wel een bijzondere schade maar opzich lijkt me een "nieuwe" velg van dit type wel redelijk snel gevonden?
Harm78
Zondag heb ik dus een setje velgen opgehaald. Wel met wat stoeprandschade, maar dat hebben de huidige ook wel. Ach alles beter dan een velg met scheur, en nu kan ik redelijk snel weer rijden...

Ook heb ik in dit topic t/m bladzijde 23 alle foto's weer hersteld. Photobucket had zelfmoord gepleegd door deeplinken te blokkeren en losgeld te vragen om dat weer mogelijk te maken, maar er bleek een trucje te zijn.

Ben ook benieuwd naar het trucje. Voor $ 399,99 per jaar ga ik het toch echt niet doen.

Ziet er uit als een leuke vakantie, Harm! Dat plaatsje Nissan moet ik ook maar eens aandoen bij m'n volgende verblijf in Frankrijk... Tsja, wij hadden het te doen met een weekendje bruisend Göppingen, was ook niet verkeerd De velg is wel een bijzondere schade maar opzich lijkt me een "nieuwe" velg van dit type wel redelijk snel gevonden?

Nissan ligt ook nog in een leuke streek! Voluit heet het wel Nissan-Lès-Enserune of zo, dus niet helemaal "Nissan".

Göppingen was ook erg leuk inderdaad! Enne ik heb zondag al een setje velgen van dit type gescoord, waarschijnlijk staat ie morgen weer op zijn normale wielen smiling smiley

Het trucje:

Plaats in de IMG code tussen de .jpg en de [/IMG] ~original en het werkt weer.
Top !
Thx voor de tip zal ik eens proberen.
Al ben ik nu ook wel tevreden met flickr, maar het is de vraag hoelang die het nog toestaat.
Nou op dit moment krijg ik bij Photobucket niks meer geüpload en moest ik net op de PB site eerst 5 advertenties wegklikken voordat ik kon zien dat er niks geüpload was. Maar Flickr heeft er ook geen zin in zo te zien.

Maar goed, de BMW staat weer op 4 mooie wielen!
Flicker doet het weer!

Zo ziet mijn "nieuwe" velg er dus uit. mijn maat heeft niet alleen de band even omgezet, maar de velg meteen helemaal schoongeboend en de beschadigingen met een lakstiftje bijgewerkt:

Harm78
Flicker doet het weer!

Zo ziet mijn "nieuwe" velg er dus uit. mijn maat heeft niet alleen de band even omgezet, maar de velg meteen helemaal schoongeboend en de beschadigingen met een lakstiftje bijgewerkt:

Doe mij ook zo'n maat.

Ooh, wacht effe....

WOF spinning smiley sticking its tongue out
Leuk dat je je topic weer actief/actiever bijhoudt, Harm! Ik lees vanuit stilte, maar niet minder interesse, mee. thumbs up
Een van de mooiste velgen voor een E46!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-10-2017 09:47 door SLB BMW.
Style 44 17 inch Seven is echt prachtig!
Ik had ze ook onder mijn laatste E46.
Ze staan er inderdaad heel mooi onder! Maar ik zou ook best een setje Style 68 willen hebben. Dat is dan weer een breedset, dus niet heel handig aangezien ik net nieuwe banden heb smiling smiley
Eigenlijk rij ik te weinig met de BMW. Toen ik laatst tankte, bleek het dat de vorige tankbeurt twee maanden geleden was geweest.

Wel was ik 'm regelmatig, vooral ook om de auto gewoon te bekijken. Het blijft toch een prachtig model. Laatst kon ik parkeren naast een andere auto die ik altijd geweldig heb gevonden:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr.

Helemaal origineel, origineel Nederlands en smetteloos. Prachtig!

Nog wel iets aan de BMW gedaan. Het middelste ventilatierooster had een scheurtje:

Dat kan natuurlijk niet, je zit er constant tegenaan te kijken. Dus toen Marktplaats in de willekeurige advertenties ineens een roostertje plaatste, heb ik die maar besteld:

Dat zijn de details waar je blij van wordt! Goed bezig.
Inderdaad uwbuurman, makkelijk op te lossen ergernis verholpen. Goed bezig!thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2017 19:26 door SLB BMW.
Nou vorige week had ik ook een iets grotere ergernis. Wilde ik 's avonds eens de BMW meenemen, deed ie het niet! Accu leeg. Niet heel raar voor een auto die veel stilstaat, maar ik had er op zondag nog een stukje mee gereden en op donderdag deed ie het niet meer. De accu is er nieuw in gegaan toen ik de auto kocht, dus die moet goed zijn.

Afijn, even startkabels aan de DS3 en een nachtje aan de lader en alles deed het weer. Het kan zijn dat de Yatour interface lekstroom gebruikt, ik had al eens gemerkt dat de bluetooth verbinding gewoon aan blijft al staat de auto uit. Die heb ik nu dus even losgekoppeld, later maar eens de bedrading goed bekijken...
De Yatour zat inderdaad op de constante plus aangesloten, dus dat heb ik aangepast. Nu is de bluetooth in elk geval uit als de auto uit staat, alleen onthoudt ie nu ook niet meer waar ie met afspelen bezig was...

Gisteren heb ik, geheel volgens traditie, een ander stuur gemonteerd. Ik geloof dat ik nog geen auto gehad heb waar ik het stuur niet heb veranderd...

Het is een M-stuur geworden, misschien wel opnieuw bekleed. Het leer is als nieuw, de rand is lekker dik en zacht en de algehele staat is veel beter dan het oude stuur.
De Cabrio blijft een beetje een project. Bij het uitlezen komen telkens fouten over de "ventilation flap motor" en de "footwell flap motor" terug in het aircogedeelte. En inderdaad, ontwasemen doet ie niet echt en uit de lage ventilatieopeningen komt niet echt lucht. Ik heb dus een extra kachelhuis compleet met alle klepjes gekocht en die bestudeerd. Ik weet nu dus welk motortje wat doet, maar ik weet ook dat waarschijnlijk het hele dashboard eruit moet om ze te kunnen vervangen. Dat wordt misschien nog een mooi klusje dus.

Verder doet de afstandsbediening het meestal niet, maar na een tijdje weer wel. Ook een interessant verhaal dus, zeker omdat ik ook wat andere kleine elektronische irritaties merk.

De DS3 was eergisteren ook stuk: het linker dimlicht deed het niet meer! Schande! Gelukkig bleek het lampje simpel te vervangen, dus dat heb ik gisteren meteen maar even gedaan. Je bent tenslotte geen echte vent als je niet zelf je lampje kan vervangen...
Harm78
Je bent tenslotte geen echte vent als je niet zelf je lampje kan vervangen...

En bedankt.
Je verwijst ENTE en mij meteen naar het land der mietjes met onze VAG-Skoda.grinning smiley
Spannende ontwikkelingen! Meldde ik eerder al dit:

De DS3 was eergisteren ook stuk: het linker dimlicht deed het niet meer! Schande! Gelukkig bleek het lampje simpel te vervangen, dus dat heb ik gisteren meteen maar even gedaan. Je bent tenslotte geen echte vent als je niet zelf je lampje kan vervangen...

Een paar weken later ging het ándere dimlichtlampje ook stuk! Dat was echter twee dagen voor een geplande onderhoudsbeurt, dus dit keer ben ik ook maar een mietje geweest en heb ik het door de dealer laten doen... dat was de derde onderhoudsbeurt, inmiddels ben ik de 86k gepasseerd.
Grappig is trouwens dat de auto op het dashboard geen melding maakt van een kapot lampje, maar dat in de DS app (die aan de auto gekoppeld is) wél een melding van een kapot lampje kwam... interessant!

Het kachelhuisverhaal krijgt ook nog een staartje. Nadat ik het losse kachelhuis had bestudeerd en achter mijn dashboardkastje had gekeken, moest ik concluderen dat mijn cabrio helemaal geen klimaatcontrole heeft. Wel het bedieningspaneeltje, maar dat blijkt elektrisch gewoon hetzelfde te werken als de knakenvariant. Dus iemand heeft ooit het oorspronkelijke draaiknoppenpaneel verwisseld door een elektronisch paneel. Dat ziet er in elk geval stukken beter uit, en het meeste werkt normaal. Alleen heb je geen voorruitontwaseming. In een cabrio is dat minder relevant, maar als je er dan eens in de winter mee rijdt is het wel vervelend...

Nu ziet het er dus zo uit:

Een draaiknoppenpaneel is trouwens wel één van de dingen waarop ik een e46 zou laten staan....

Het analyseren van zo'n kachelhuis was dan wel weer een boeiend iets:

Ik weet nu ook dat het relatief simpel is om een knakenairco om te bouwen naar normale klimaatcontrole, elektrisch is het heel simpel. Alleen moet wel even het dashboard eruit. Ik denk dat dat nog wel een keer gaat gebeuren...

Dan zijn er nog steeds wat elektronische klachten. De afstandsbediening die het soms niet doet, maar ook dat de accu na een dag of 5 stilstaan vaak (maar niet altijd) leeg is. Voorlopig staat de accu dus maar losgekoppeld als de auto geparkeerd staat...

Misschien had ik niet de goedkoopste moeten kopen die ik kon vinden, en zeker niet van een monteur...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.