Harm78: Kia Ceed 2020, Citroën XM 2.0 Turbo CT, Citroën Xantia V6 Exclusive; beige leer en cruise control

Gepost door Harm78 
Gisteren was het dan zover, de teller ging over de 3 ton!

Eerst natuurlijk de 299999:

En toen de 300000:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2017 19:45 door Harm78.
aiaiai, inruil komt dichterbij?

Hoe moeilijk is het eigenlijk om de draagarm voor te vernieuwen? (of is het sowieso makkelijker om allen de rubbers te vernieuwen?)

Een nieuwe draagarm kost op Ebay namelijk niet zo erg veel, al zijn rubbers goedkoper.
Dat is al een flinke km stand thumbs up. Maar daar kan nog wel een tonnetje bij.

@matraloos: Je kunt ook zoeken naar een Meyle set op ebay. Zijn sterker dan orgineel en door niet duurder dan immitatie van andere merken. Ebay

aiaiai, inruil komt dichterbij?

Welnee, voorlopig blijft ie. Hij is helemaal naar m'n zin nu, ik heb weinig zin om bij een andere weer opnieuw te beginnen smiling smiley

Hoe moeilijk is het eigenlijk om de draagarm voor te vernieuwen? (of is het sowieso makkelijker om allen de rubbers te vernieuwen?)

De hele draagarm schijnt wel te doen te zijn op de oprit. Om de rubbers te vervangen moet je wel even wat prutsen met ze over de draagarm heen te schuiven. Op het e46forum zijn er wel topics over. Ik heb een paar weken geleden Meyle HD rubbers gehaald bij Gerrit Jonkers in Waardenburg, en ze laten monteren door een vriend van me die een garagebedrijf heeft. Die was voor 2 kanten geloof ik in een uurtje klaar, daar kun je zelf bijna niet tegenaan prutsen.
Nee inderdaad, maar ik beschik over een brug als ik mijn schade ga repareren en wilde dit meteen meenemen.

Is het voldoende om de lagerbussen te vervangen?
Normaal wel, alleen als de fusees speling hebben moet je de hele draagarm doen. Speling op de rubbers is makkelijk vast te stellen: pak het wiel vast (auto op de handrem) en probeer het te draaien. Als je het wiel dan duidelijk kunt bewegen, zijn de rubbers gaar.
Dan zou de auto ook niet door de keuring komen??? (die van mij heeft al langer het trillen in het stuur, maar is gewoon goedgekeurd door de RDW bij invoeren eind vorig jaar)
Ahh moet wel eerlijk toegeven hoor Harm dat die km stand nergens aan is te merken. Geen rammeltjes en shit gewoon lekker degelijk. MAAR DOE WEL IETS AAN JE AUDIOAFSTELLING! Die middentonen helemaal open kan gewoon echt niet hoor. big smile smileydrinking smiley
joh pleur op met je audiofiele fijnproeverij, geluid is prima. Hoewel ik snap dat 't natuurlijk nooit zo klokzuiver wordt als in je Volvo.
Hoe weet jij dat het zo klokzuiver klinkt in mijn Volvo big smile smiley ?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2011 23:18 door Irwin..
Omdat jouw Volvo een voorbeeld van perfectie is, op elk vlak beter dan iedere auto die ooit gemaakt is, wordt of zal worden. Daar kan ik natuurlijk nooit tegenop...
Daar moest ik inderdaad ontzettend aan wennen, van mijn 70 watt stereo in de V70 die inderdaad klonk als een klok naar het tamme dingetje waar ik het nu mee moet doen....Bij de V70 heb ik de volumeknop nooit open gehad, was simpelweg niet nodig, bij de Bimmer denk ik als het niet harder kan waar de rest van het geluid toch is geblevenbig smile smiley
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998: nieuw speeltje, pag.9
28-01-2011 10:47
Harm78

Dat doen we natuurlijk niet door gaten te boren in de bumper. Nee, bij de dealert heb ik voor 26 euro een andere plastic strip besteld die onderin de bumper zit...

Jouw idee toegepast op mijn Saab: andere plastic bumperbeschermplaat gekocht (€ 50,-) met voorgeboorde/voorgevormde gaten en er een setje parkeersensoren van € 13,75:

Goede tip!
Vandaag heb ik de hoedenplank maar eens mooi zwart gemaakt. Die was helemaal lichtblauw verkleurd en afgelopen week kwam ik een soort handleiding tegen hoe je 'm kunt demonteren. Dat viel nog best mee en ziet er stukken netter uit:

Komende week ben ik een paar dagen naar Genève dus dan kan m'n maat mooi de koppeling vervangen. Die begint bij plankgas in 5 bij 110 km/u een beetje door te slippen. Kan ie mooi meteen de kunststof bussen in het schakelmechaniek vervangen zodat de speling op de pook weg is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2017 19:46 door Harm78.
De brandstofpompen van de 320D staan erom bekend na zo'n 2 ton wel eens stuk te kunnen gaan... da's waarschijnlijk vandaag bij mij gebeurd. Auto viel onder het rijden uit en was niet meer aan de praat te krijgen. Ook de wegenwachtmeneer dacht dat 't wel eens de inspuitpomp zou kunnen zijn. Geen foutmeldingen verder, gewoon niet meer te starten.

Komende week dus maar eens wat gaan informeren of zo'n pomp ook door een universele garage is te wisselen en of ze gerepareerd of gereviseerd kunnen worden. Hoe dan ook wordt 't een duur grapje, maarja het moest een keer gebeuren natuurlijk.

Wel weer jammer dat 't net gebeurt als ik m'n reserveauto heb uitgeleend natuurlijk smiling smiley
Het is ook geen betrouwbare Citroëndrinking smiley

Maar veel sterkte ermee.winking smiley
reken op een fors bedrag.
heb het met mijn astra 2.0DTL uit 2000 gehad, ik denk dat je met ongeveer hetzelfde probleem zit.

sterkte Harm!
Tja hem laten vervangen bij de dealer kost zo'n 2000 euro heb ik gehoord, maar we gaan eens kijken of het goedkoper kan. Verder is 't een prima hok smiling smiley

Enne... het schijnt dat dit type pomp in heel veel auto's van die tijd zit, en dat ze wel vaker stukgaan. Hoewel ik me ernstig afvraag of het bij PSA diesels ook gebeurt inderdaad
Harm78
Tja hem laten vervangen bij de dealer kost zo'n 2000 euro heb ik gehoord, maar we gaan eens kijken of het goedkoper kan.

Daar gaat je diesel-voordeel...
Mijn auto begon te trillen wanneer de motor stationair draaide, ook liep hij niet echt lekker meer... Bij mij waren er 4 pompverstuivers die kapot waren... 1 helemaal overleden, 2 konden nog gereviseerd worden en de andere moesten ook wat dingetjes van vervangen worden... Maarja, als hij weer super rijdt verzacht het de pijn iets winking smiley Was een gevolg van een verkeerd uitgevoerde garantie reparatie....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2011 22:25 door Thomas20VTT.
als het goed is wordt de pomp geruild bij een bedrijf in Harderwijk, Diesel Büchli.
ze leveren dacht ik alleen aan bedrijven, dus rechtstreeks benaderen heeft denk ik niet veel zin. je kunt het proberen.
als je zonder tussenhandel zelf de pomp kunt ruilen gaat het je veel geld schelen.

maar: de dealer gaat hierin niet mee uiteraard. Je zou dus een garagist moeten vinden die het aandurft om je te helpen..

succes!

Daar gaat je diesel-voordeel...

Mwah bij 45k per jaar of meer is op benzine rijden nooit een optie... lpg natuurlijk wel, maar dan zou ik geen 316 of 318i willen maar een dikke zescilinder. Die zijn er niet te vinden op gas, en als ik zelf de installatie moet aanschaffen wordt het budget voor de auto zelf ineens 2500 euro kleiner.

Je zou dus een garagist moeten vinden die het aandurft om je te helpen..

succes!

Toevallig ken ik een garagist, ik zal 't doorgeven smiling smiley
Als het de inspuitpomp is, wordt het een duur grapje.

Als het de brandstofpomp is valt het mee.
De opvoerpomp doet 't gewoon, die hebben we al uitgelezen en gehoord. Het is dus waarschijnlijk de inspuitpomp, dus het gaat flink geld kosten... maarja hoort erbij smiling smiley
Kijk wel uit dat je de goede pomp aanschaft, er is een verschil tussen die voor een automaat en die voor een handbak!
Je reserveauto rijdt in ieder geval heerlijkdrinking smiley
zonder Matra, met BMW
Kijk wel uit dat je de goede pomp aanschaft, er is een verschil tussen die voor een automaat en die voor een handbak!

Waarom dat? (uit pure nieuwsgierigheid)
De BMW is dan wel stuk, maar door dat soort details laat ik me natuurlijk niet van de wijs brengen. Gisteren was m'n bestelde veerpootbrug binnen. Ik wil wel eens bekijken of dat nou verschil maakt, en voor 49 euro is 't niet zo vreselijk als het niks doet. Het ding voelt ook aan alsof ie maar 49 euro kostte trouwens en ik heb 'm gehaald bij een winkel waar ze zo te zien het hele Autostyle assortiment verkopen...

Eventjes gemonteerd, maar de stang nog niet vastgemaakt aan de 2 uiteinden, als de dieselpomp wordt vervangen moet ie er anders toch weer af:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2017 19:47 door Harm78.
Zit die stang niet verkeerd om?confused smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2011 22:18 door Carkiller.
Andersom had ik 'm ook geprobeerd, maar dan kwamen de schroefgaten niet overeen met de draadeinden van de veerpoten smiling smiley
Hij ziet er zo echt verkeerd gemonteerd uit.

Kan haast niet kloppen...

Stang zit denk ik verkeerdom tussen de steunen.
Ofwel, steunen zitten goed, stang verkeerd om.
Zo te zien kan ie gewoon los gemaakt worden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2011 22:23 door Carkiller.
moet je de brug niet 180 graden draaien, zodat de kromming naar achter staat?

edit: ik moet eerst f5'en voordat ik lang wacht met posten nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2011 22:20 door Hotdog.
Ik kom anders ook wel plaatjes tegen met stangen die juist naar voren zitten, en heel veel verschillende modellen...

De stang kan inderdaad los, maar is niet om te draaien, dan wijzen de bevestigingen de verkeerde kant uit. Ik heb 'm echt op beide manieren (dus het hele ding) geprobeerd, en dit was de enige manier die paste.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 't veel gaat doen trouwens, het voelt als een lullig aluminium buisje en door die maffe kromming erin krijgt 't lekker de vrijheid om een beetje in en uit te veren. Maar goed, als dat nou het ergste probleem was smiling smiley
Okee, vreemde steun dan.

Mijn mening, staat zo voor geen meter.winking smiley
Gelukkig zit er nog een motorkap overheen, ding zit er ook niet voor het mooie smiling smiley
Dat is waar.

Al meer info gevonden over de kosten van de inspuitpomp?
Er zijn bedrijven die ze reviseren voor dik 600 euro. m'n maat heeft daar al eens nagevraagd of iedereen zomaar zo'n ding kan uit- en inbouwen, en dat moet geen probleem zijn. Je hebt alleen wel een speciaal gereedschapje nodig dat ie heeft besteld en hopelijk vrijdag binnenkomt. Een dure grap wordt 't altijd, maarja dat is het lot van de dieselrijder!

Volgende project is trouwens een boordcomputer inbouwen... ik heb gehoord dat je alleen maar een knipperlichthendel met knopje hoeft te monteren en iets moet laten inleren door de dealert, en dat je dan een boordcomputer hebt. Dus met buitenthermometer, gemiddeld verbruik, actieradius enzo. Heb dus een gebruikte hendel voor 25 euro gescoord.
RECLAME! big smile smiley

Vervelend joh, tijd voor een gashok! grinning smiley
Geen geld meer voor een gashok na de koppeling en deze operatie tongue sticking out smiley

Hoewel een 330 ci cabrio op lpg best een leuk dagelijks hok zou kunnen zijn...
Ja een rode met wit leer! Lipjes stiften, zijden shawltje om het hoofd en rijden als een sufk*t. Ik zie het al voor me tongue sticking out smiley
ach de kleur zal me in dat geval worst wezen, maar ik vrees dat 't bij dromen blijft. De 320D kan met een nieuwe pomp weer 3 ton vooruit dus die blijft lekker.
Hopen dan maar dat alle andere onderdelen die 3 ton ook nog zien zitten grinning smiley
Harm78
Gisteren was m'n bestelde veerpootbrug binnen. Ik wil wel eens bekijken of dat nou verschil maakt, en voor 49 euro is 't niet zo vreselijk als het niks doet.

Zo'n veerpootbrug is niet helemaal baat-het-niet-schaadt-het-ook-niet. Bij aanrijdingen zorgt zo'n ding veel sneller voor veel schade en een TL.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998: inspuitpomp stuk? p.13
30-03-2011 00:53

Bij aanrijdingen zorgt zo'n ding veel sneller voor veel schade en een TL.

bij een 13 jr oude auto maakt dat toch niet meer uit ?

^^$^$# zie nu pas dat ik echt oud word. Kan me nog goed herinneren dat een vriend zn moeder een groene 320d kreeg in 98, waarmee we later na een feestje nog mee in een sloot eindigden.
Gullwing

Bij aanrijdingen zorgt zo'n ding veel sneller voor veel schade en een TL.

bij een 13 jr oude auto maakt dat toch niet meer uit ?

Waarom niet? TL is TL en als het ding verder toch niets doet.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998: inspuitpomp stuk? p.13
30-03-2011 17:21
Inruilen die hap... grinning smiley
Een niet startende auto inruilen? Daar ga ik vast nog de hoofdprijs voor krijgen tongue sticking out smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.