Harm78: Kia Ceed 2020, Citroën XM 2.0 Turbo CT, Citroën Xantia V6 Exclusive; beige leer en cruise control

Gepost door Harm78 
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998 leder sportinterieur @p.7
08-05-2010 23:20
Eigenlijk vind ik ook het originele systeem van BMW zelf mooier. Maar dit is een leuke, goedkope oplossing! Trouwens, heb jij je stuur opnieuw laten bekleden?

Maar het ziet er dan wel BMW en kwaliteit uit, het is slechte een mening!

Ach ik vind de look eigenlijk niet zo gek anders dan origineel. Maar dit Chinese prutsding heeft, in tegenstelling tot origineel, een touchscreen, bluetooth, en zo nog wat dingen. En dat voor veel minder geld. Komt nog bij dat een origineel systeem installeren nogal een gedoe is: spullen in de kofferbak, in het dash en in de middenconsole.

met de flitser van een compactcamera kun je alles goedkoop laten lijken

Fotografienerd tongue sticking out smiley

wat ik echt vind opvallen is de positie van de aircobediening. Die zit nu op een veel logischere plek.

ga je nu helemaal zonder cradle rijden?

Nou daar boven zat die bediening erg handig hoor, eigenlijk handiger. Maarja smiling smiley De cradle laat ik er nu helemaal uit ja, ik heb een usb laadsnoertje in het bakje in de middentunnel gemaakt. De reden dat ik een cradle had was eigenlijk dat ik de telefoon als navigatie gebruikte, en dan is 't wel handig om het scherm te kunnen zien.

Wow, wat een werk joh!

Och... heb er 4 of 5 uurtjes over gedaan denk ik. Handig was wel dat ik de microfoon van de Parrot kon laten zitten, die werkt ook met de Dynavin. De Parrot gaat overigens fijn in de BX smiling smiley

Eigenlijk vind ik ook het originele systeem van BMW zelf mooier. Maar dit is een leuke, goedkope oplossing! Trouwens, heb jij je stuur opnieuw laten bekleden?

Tja voor het dubbele van de prijs mag 't ook wel mooi zijn smiling smiley Maar, zoals gezegd, 2x zoveel functies voor de helft van het geld met 1/4 van het installatiewerk...

Stuur heb ik ooit op de kop getikt via Marktplaats, was net nieuw bekleed inderdaad.
Harm78

Och... heb er 4 of 5 uurtjes over gedaan denk ik.

Ik wil niet slijmen, maar knap hoor!
Mooi werk!
Navigatie via een telefoon werkt wel maar 't is handiger met een vast systeem, is mijn ervaring.
En 't ziet er mooi uit, geen naden of kieren in je dashboard thumbs up

Ben wel benieuwd wat de kwaliteit van de dvd-weergave is...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2010 00:33 door madmat1986.
De Digitenne weergave is in elk geval erg scherp. Als je op een plek bent waar ook echt signaal is, bij mij voor de deur dus niet. Op de A2 dan weer wel, dus toen deed ie 't zomaar ineens smiling smiley

DVD ga ik straks eens proberen.
Anonieme bezoeker
Re: Harm78: BMW 320D 1998: nieuw speeltje, pag.9
09-05-2010 11:31
Is dit van het zelfde merk die ook de imitatie-systemen voor VAG auto`s levert?
Daar wordt door gebruikers vaak afgeraden om voor dit systeem te kiezen.
Anonieme bezoeker
09-05-2010 11:33
Mooi werk Harm, leuke toevoegingthumbs up.

Is dit van het zelfde merk die ook de imitatie-systemen voor VAG auto`s levert?
Daar wordt door gebruikers vaak afgeraden om voor dit systeem te kiezen.

Dat zou ik niet weten. Dit apparaat heet Dynavin, maar net als met Chinese auto's zegt het merk volgens mij niet zo veel... waren die VW dingen niet van Zenec ofzo?

Ik heb meegedaan aan de 2e group buy op het e46 forum, mede omdat de eerste groep er erg tevreden mee is. Ronde 3 is intussen ook alweer geweest.
Anonieme bezoeker
09-05-2010 22:23
Ziet er goed uit! Mooie tegenhanger tov het orgineel. De 16:4 schermen van BMW zelf zijn inderdaad achterlijk duur en update gaat ook steeds lastiger worden. Zou zelf ook voor deze oplossing hebben gekozen.
Ik vind Dynavin nu al een tof merk. Wanneer 't goed bevalt kan die Zenec voor VW het er ook nog wel eens lastig mee krijgen. Heel keurig maken ze de stijlen van dashboards na in hun eigen apparaten thumbs up
Anonieme bezoeker
10-05-2010 12:02
Heel mooie upgrade!
Zouden ze ook zoiets voor Saab hebben?
Oogt een stuk luxer dan voorheen, ik denk dat veel mensen niet eens het verschil zien met het origineel.
Als het apparaat maar bevalt en niet steeds in storing vliegt oid is het toch prima!
Anonieme bezoeker
10-05-2010 14:19
zolang auto fabrikanten nog steeds navigatie systemen voor meer dan 4000k aanbieden zijn dit soort bedrijven erg interessant.
Gelukkig zit dat alles al in mijn auto ingebouwd en hoef ik alleen maar een andere navi op de kop te tikken.
Af en toe mis ik idd wel het grafische, zodat je ook kunt zien op je scherm wat er verder in de omgeving is....

Overigens vind ik de originele plaats van de airco wel wat logischer, dan onderin het aflegbakje.
(Er is al zo weinig opbergruimteeye rolling smiley)
Elco
Ik vind Dynavin nu al een tof merk.

Me2! De website ziet er betrouwbaar/netjes uit en de producten ook.
Ziet er goed uit Harm!! En lekker vlot ingebouwd!!
mooi reusultaat en ziet er goed, passend bij het interieur, uit.

Inderdaad wel ff werk, moet je wel verstand van hebben. Normale radio monteren vind ik al een gedoewinking smiley
iGO werkt echt fijn; misschien nog wel beter dan de originele Tomtom software. Ik heb 2 navigatie systemen (1 van de Blokker voor 60 euro en een MIO). Origineel zijn het rampendingen maar met iGO erop kunnen ze de concurentie met een Tomtom aan.
Goed, wat eerste ervaringen dan maar. Ik ben van Vught naar Maastricht op en neer gereden. Ondanks dat ik de weg wel wist, uiteraard met de navigatie.

Ik heb toch wel wat eigenaardigheden gevonden. Niet om de boel af te zeiken, meer als kritische gebruiker. Laat ik voorop stellen dat ik er erg blij mee ben! Het touchscreen werkt licht en precies, en het laat zich allemaal lekker snel bedienen. Ook het uiterlijk is natuurlijk helemaal top, zo'n ding staat echt heel mooi in je dashboard. Alleen kun je op details wel zien dat 't Chinese afwerking is:
Het richeltje op het apparaat, waardoor het dash zo mooi doorloopt, vertoont bijvoorbeeld een soort golfje, als je goed kijkt:

Ook de knoppen voelen heel anders aan dan de standaard BMW knoppen, maar mooi is wel dat ze mooi oranje verlicht zijn.

Om te beginnen valt op dat de software me het idee geeft met een soort prototype op stap te zijn. Een paar voorbeelden:

- De lachwekkend slechte vertalingen van Engelse menuteksten naar een soort Nederlands (heb 'm dus maar op Engels gezet)
- De lachwekkend slechte Engelse teksten in de handleiding
- Switchen tussen functies: om in de navigatie te komen kun je op de Navi knop drukken, maar ook met Mode tot je bij de Navi bent. Dan is er ook nog het hoofdmenu, dat je alleen kunt bereiken als je in radio, usb of bluetooth zit. Als je iGo afsluit, kom je weer in een ander menu mt instellingen en mediaplayer, die compleet los lijken te staan van de rest van de software.
Als ik vanuit Navi de Mode knop gebruik om naar het usb scherm te gaan, lijkt het alsof de boel opnieuw opstart (BMW logo). Wat ik dus eigenlijk mis is een echt hoofdmenu: een knop waarmee je direct naar het functiekeuzescherm gaat, ongeacht welk scherm je open hebt. Als ik bijvoorbeeld van het navischerm naar de usb of radio wil, moet ik net zo vaak op Mode drukken tot ik de juiste optie in beeld heb.

Ook interessant: als je met de Mode knop tussen de functies wisselt, komt er bovenin beeld in een groene systeemtekst de functie te staan. Vandaag kwam er ineens in een heel ander lettertype die tekst te staan.

- Navi: de GPS ontvanger lijkt niet helemaal lekker te zijn, Autodinges stuurt een nieuwe op. Dat het lang duurt (soms) om satellieten te vinden en ze soms ineens allemaal kwijt zijn, laat ik even buiten beschouwing.
Het Naviprogramma werkt verder prima, maar heb ik wel even ruzie mee gehad. Zo werden de instellingen van tijdweergave niet onthouden. Na een herstart komt de aankomsttijd telkens weer als "11:14 nm" te staan in plaats van 23:14. De dynamische volumwregeling heb ik ook maar uitgezet. De ene keer was het veel te hard, later weer te zacht. Dat was me dus iets te dynamisch. De taal heb ik op Nederlands staan, maar zelfs dan worden veel menu-items nog in het Engels getoond.

Verder werkt iGo als ieder naviprogramma, maar (naar mijn bescheiden mening) niet zo goed als TomTom. Ik vind bijvoorbeeld dat er erg vaak een afslag wordt aangekondigd. Omdat elke keer de muziek wordt onderbroken, is het niet fijn als een weg naar rechts 3 of 4 keer wordt aangekondigd met verschillende afstanden.

TMC heb ik nog niet werkend gekregen. Als ik in iGo bij de instellingen een autodetect doe voor TMC modules, vindt ie er geeneen.

- USB: Ik gebruik de usb aansluiting die niet "GPS usb" heet, dus gewoon vanuit het homescherm van het apparaat. Misschien moet ik er nog wat mee experimenteren, maar de mp3's lijken in een nogal willekeurige volgorde afgespeeld. Ik vermoed op volgorde van het tracknummer in de idtag. Da's natuurlijk erg onhandig, een sortering op bestandsnaam was ik gewend en lijkt me handiger.

- Radio: daar heb ik vandaag nogal ruzie mee gehad. Een zender die naar een andere frequentie gaat, was ie vaak helemaal kwijt, waarbij ie een voorkeur had om naar Belgische en Duitse zenders te gaan. de AF functie heb ik dus wel eens beter zien werken. Ontvangst is best vaak helemaal weg. Skyradio heeft in de buurt van Breda nogal de neiging om ineens Studio Brussel op te zoeken, Radio 2 hoor je regelmatig van frequentie wisselen en Qmusic krijgt ie helemaal niet gevonden.

- Bluetooth: Pairen is kinderlijk eenvoudig, belkwaliteit is weinig mis mee. Als ik gebeld word, zie ik wel het nummer in beeld, maar niet de naam uit het telefoonboek. Ik heb nog niet ontdekt of het mogelijk is het hele adresboek te importeren. Wel kan ik via het menu bladeren in mijn adresboek, maar dat gaat erg langzaam en ik kan niet op (eerste letter van) naam zoeken. Ook onhandig is dat tijdens het bellen je niet terug naar de navi kunt.

- Televisie: Aangezien ik thuis al nooit naar de publieke omroep kijk, vermoed ik dat ik dat in de auto nog minder ga doen. Maar het werkt wel, al is het erg afhankelijk van de ontvangst, die er lang niet overal is.

Conclusie: het is een erg fijn en mooi apparaat waarvan de software een beetje het idee geeft dat je technisch moet zijn om ermee te werken. Ik kan me voorstellen dat een origineel systeem veel beter uitgedacht, voor iedereen toegankelijk en doorontwikkeld is, maar qua prijs en functies zijn die eigenlijk niet te vergelijken met de Dynavin.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2017 19:33 door Harm78.
iGO is niet te vergelijken met andere navigatie software, je zult alleen in de instellingen moeten rommelen om alles naar eigen wens te krijgen. Als het goed is staat er op het systeem een "sys.txt" bestand, hierin staan alle instellingen die mogelijk zijn:
[zoz0.wordpress.com]

De "problemen" die jij aangeeft zijn hiermee prima op te lossen. Zo is het mogelijk om het dynamische volume pas tussen bepaalde snelheden actief te laten worden met een instelbare "impact". TMC kun je middels dit bestand ook werkend krijgen evenals het aantal keer dat een afslag gemeld moet worden. Tenslotte kun je het tijdsformaat met dit bestand fixeren.
Welke versie van iGO heb je overigens? Met versie 8 heb ik nog geen taalfout of kromme vertaling kunnen vinden (Nederlands).

Het systeem zal waarschijnlijk gewoon Windows Mobile / CE draaien. Hiervoor zijn talloze applicaties te krijgen waardoor je ook een hoofdmenu kunt creeren.
Het dynamische volume zal overigens goed werken wanneer je een goede GPS ontvangst hebt. Tot die tijd rekent hij verkeerde snelheden uit.

Skyradio heeft in de buurt van Breda nogal de neiging om ineens Studio Brussel op te zoeken

Kan het niet zijn dat hij gewoon de muziek zat was?

WOF
Kwaliteitje hoor, die gele lampen... half februari erin gestopt, en vanmorgen was de 3e stuk. Toen had ik dus nog maar één goeie gele lamp, dus ben ik maar weer overgestapt op de oude witte lampen. Beetje jammer wel...
Anonieme bezoeker
15-05-2010 23:24
Wordt goed aan verdiend, die chinese autospecifieke navigatieprulletjes, ik heb hier een prijslijst liggen van Shenzhen HuaLingan, die dat produceren.

Afname 50 stuks E46: 68 dollar per unit. Verpakking naar eigen wens te bedrukken big smile smiley
Je vergeet de transportkosten, de invoerrechten, de douane-afwikkeling, de reclamekosten, de voorraadkosten etc.tongue sticking out smiley
Vind het er redelijk goed uitzien voor een aftermarket systeem, niet al te duur voor wat het apparaat kan.
Maar zelf vind ik een OEM E46 16:9 systeem er toch echt mooier uitzien, kwalitatief beter uitzien gekozen materiaal etc etc.
De orginele 16:9 systemen functioneren na jaren gebruik nog erg goed, vraag me dan ook af ook af of de dynavin hetzelde kan waarmaken.
Vaak gaat de goedkope electronica snel stuk als de garantie is verlopen, maar dat is met de dynavin nog afwachten uiteraard.

Veel sucses met de wagen en de dynavin mooie goede beschrijving.

Vind het er redelijk goed uitzien voor een aftermarket systeem, niet al te duur voor wat het apparaat kan.
Maar zelf vind ik een OEM E46 16:9 systeem er toch echt mooier uitzien, kwalitatief beter uitzien gekozen materiaal etc etc.
De orginele 16:9 systemen functioneren na jaren gebruik nog erg goed, vraag me dan ook af ook af of de dynavin hetzelde kan waarmaken.

De Dynavin is qua functies en prijs niet te vergelijken met een origineel systeem... een origineel systeem ziet er wel veel mooier uit en voelt vast degelijker aan, maar is niet te betalen. En dan heb je nog niet eens een touchscreen, usb, bluetooth of tv/dvd.
Echt oerdegelijk zijn die originele fabriekssystemen ook weer niet, ik zie toch wel eens dat de dashboardunit stuk gaat en vervangen moet worden...
Ik heb eens op goog en youtube gekeken naar de menu's e.d.
Maar dat ziet er allemaal toch erg mooi uit!
Vandaag voor de verandering maar weer eens een nieuwe luchtmassameter aangeschaft. Precies een jaar en 42.000km geleden had ik bij de automaterialenhandel een Pierburg aangeschaft en 'm bij Swinkels in Son laten inleren.
De laatste tijd was er echter weer hetzelfde merkbaar als meer dan een jaar geleden: een dip bij accelereren tussen de 2000 en 2500 toeren. Het verbruiksmetertje zag je dan ook iets zakken.
Dus maar weer eens naar Gerrit Jonkers toe om 'm te diagnotiseren. De LMM gaf in het bewuste toerengebied behoorlijk verkeerde waarden. Dus dit keer maar een Bosch laten monteren en meteen nieuwe software erop. Trekt dat weer even lekker zeg!

Omdat ik er toch was, ook meteen maar een nieuw motorkapembleem laten monteren, dat ziet er weer beter uit smiling smiley
42.000km in een jaar? Ik wist niet dat je zoveel rijdt!
Hoeveel km staat er nu eigenlijk op de teller?
Anonieme bezoeker
15-06-2010 01:58
Vorige week zondag de BMW van Harm weer gezien en daarmee ook zijn dynavin die ik graag nog wilde zien, maar idd zoals Harm zelf al zegt, net systeem, maar op bepaalde puntjes mis je toch net wat afwerking of verfijning, maar het staat wel super in het dash.(TU)

@S-RS: ong. 275k
Harm rijdt naar alles dat naar meeting ruikt en dat hoeft niet in de buurt te zijn.
Anonieme bezoeker
15-06-2010 02:47
Matraloos
Je vergeet de transportkosten, de invoerrechten, de douane-afwikkeling, de reclamekosten, de voorraadkosten etc.tongue sticking out smiley

idd, maar altijd beter dan die idiote en niet meer van deze tijd 3500 euro die die fabrikanten nog steeds vragen voor een dergelijk systeem bij een nieuwe auto.

Ik wist niet dat je zoveel rijdt!
Hoeveel km staat er nu eigenlijk op de teller?

Als ik niet zoveel reed hoefde ik geen dieseltje te hebben winking smiley De teller staat trouwens op 279k, nog iets meer dan Ivar zei dus.
Harm78
Als ik niet zoveel reed hoefde ik geen dieseltje te hebben winking smiley De teller staat trouwens op 279k, nog iets meer dan Ivar zei dus.
Ja, maar er zijn namelijk ook mensen die kopen alleen een diesel omdat ze het fijn vinden al bij 20k ofzowinking smiley

Ja, maar er zijn namelijk ook mensen die kopen alleen een diesel omdat ze het fijn vinden al bij 20k ofzo

Je hebt helemaal gelijk, de enige andere e46 die ik kan betalen zou waarschijnlijk een 316i of 318i zijn... zelfs al zou ik veel minder rijden, zou ik toch liever een 320D hebben dan een atmosferische viercilinder benzine smiling smiley
Harm78
Je hebt helemaal gelijk, de enige andere e46 die ik kan betalen zou waarschijnlijk een 316i of 318i zijn... zelfs al zou ik veel minder rijden, zou ik toch liever een 320D hebben dan een atmosferische viercilinder benzine smiling smiley
Misschien een leuk idee om eens met de rubriek klokje rond mee te doen over een jaartje oidwinking smiley
Dan ben je de 300k wel gepasseerdthumbs up
de 300K ben ik binnen een half jaar wel gepasseerd smiling smiley Ik zal eens kijken, op zich heb ik er al twee keer in gestaan natuurlijk, drie keer vinden ze misschien overdreven...
Anonieme bezoeker
15-06-2010 12:22
Harm78
de 300K ben ik binnen een half jaar wel gepasseerd smiling smiley Ik zal eens kijken, op zich heb ik er al twee keer in gestaan natuurlijk, drie keer vinden ze misschien overdreven...
Bovendien vind jij 300k net ingereden toch? grinning smiley
3 keer overdreven? Het gaat om de auto toch en niet de persoon van wie die isgrinning smiley
Ach 300k zit mooi tussen de standen van de BX en de XM in smiling smiley

Maar inderdaad, ik kan er eigenlijk wel eens een mailtje aan wagen!
Mooi! wie weet zien we je dan weer terug in de autoweekthumbs up
Toen ik vanmiddag de foto's van de BX weer even bekeek herkende ik ze meteen weer alsof ik ze gister had gezienwinking smiley

Toen ik vanmiddag de foto's van de BX weer even bekeek herkende ik ze meteen weer alsof ik ze gister had gezien

In het echt issie nog veel mooier winking smiley

Klokje Rond gaat 'm niet worden voorlopig, ze hebben al genoeg kandidaten en al veel BMW's gehad. Misschien over een jaartje ofzo smiling smiley
Harm78

Toen ik vanmiddag de foto's van de BX weer even bekeek herkende ik ze meteen weer alsof ik ze gister had gezien

In het echt issie nog veel mooier winking smiley

Klokje Rond gaat 'm niet worden voorlopig, ze hebben al genoeg kandidaten en al veel BMW's gehad. Misschien over een jaartje ofzo smiling smiley
Haha, dat wil ik best gelovenwinking smiley

Huh, heb je al een mailtje gestuurd en nu al reactie?

Ik vindt het overigens interessanter om een klokje rond te lezen over de zoveelste BMW met bijna 300k dan over een andere auto met amper 100k op de teller. Ik vindt dat ze dat tegenwoordig iets te vaak doen.
Ja, Marc Klaver reageert meestal vrij snel op z'n mail smiling smiley

Ach "klokje rond" betekende vroeger dat een auto meer dan 100k had gereden, een hele prestatie. Dus in principe kan alles met meer dan 100k op de teller meedoen, moet ook een beetje gevarieerd blijven natuurlijk.
Gisteren voor het eerst echt zelf wat gesleuteld aan de BMW. Bij de vorige beurt werd gezegd dat de achterremblokken nog zo'n 7000 km mee zouden gaan. Wat mij betreft hadden ze ze dan meteen mogen vervangen, maar vooruit.

Toen ik het wiel er eenmaal af had en de blokken los, bleek dat de schijven ook aan vervanging toe waren. Dus die ook maar besteld. Schijven en blokken vervangen is dus prima te doen (zeker als je een brug hebt). Alle boutjes gingen met wat brute kracht gewoon los. Grappig is dat de nieuwe schijven niet in het vet worden geleverd (zodat ze niet roesten in de doos), maar een laagje grijze lak hadden. Na een paar keer remmen is dat er natuurlijk zo af.

De voorschijven blijken ook onder de minimale dikte te zitten, maar die vervang ik wel een keer als daar de blokken ook op zijn.
Bij het lezen van de titel dacht ik aan iets anders, maar is een leuk ding dat navi/blauwgebitje etc...thumbs up
Na een weekje Normandië denk ik dat de voorremmen ook wel aan vervanging toe zijn smiling smiley Wat een mooie weggetjes hebben ze daar! We zaten zo ongeveer in la Suisse Normande, een behoorlijk heuvelachtige streek. Lekkere smalle weggetjes met mooie bochten. Lekker hoor, scheuren met zo'n BMW. Paar filmpjes van gemaakt:

Ook nog een paar plaatjes:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2017 19:35 door Harm78.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.