Harm78: DS DS3 in Jaune Pégase en BMW e46 cabrio: oranje knippers en klimaatcontrole

Gepost door Harm78 
Knap werk om dat 'even' te doen. thumbs up
Daar kijk ik toch wel tegenop.
Ach het is goed te doen hoor, zeker in een cabrio. In een dichte variant loop je denk ik wat meer te klooien om het dashboard uit de auto te krijgen.
Netjes met die oranje knippers. Veel mooier!

Overigens laat ik de witte knippers op mijn GS wel gewoon zoals ze zijn.
Dit weekend heb ik de cabrio maar eens uit zijn winterslaap gehaald. Dus volgetankt met verse benzine, banden opgepompt en 'm gewassen en het interieur schoongemaakt. Er zat links en rechts wat schimmel in de bekleding...

En het laatste stukje dashboard vervangen dat nog afgekloven was. Dus het asbakframe en brillenvakje. Dat zag er zo uit:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

En ziet er nu zo uit:

En de hele auto ziet er nu zo uit:

Tevens ontdekte ik nog twee ontbrekende stukjes plastic, boven de achterbank. Die gaan we dus ook maar eens bestellen:

Klopt, het was wel weer fijn om ermee te rijden! Hoewel ik niet heel veel heb gereden, toch wel een beetje op pad geweest zonder dak smiling smiley
Harm78
Dit weekend heb ik de cabrio maar eens uit zijn winterslaap gehaald. Dus volgetankt met verse benzine, banden opgepompt en 'm gewassen en het interieur schoongemaakt. Er zat links en rechts wat schimmel in de bekleding...

Wat betreft de schimmel, is het uiteraard belangrijk dat je de auto niet in een te vochtige omgeving wegzet. Ook leg ik altijd een paar vochtvreters in de auto bij langdurig stallen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2019 06:52 door Enzo Ferrari.

is het uiteraard belangrijk dat je de auto niet in een te vochtige omgeving wegzet.

De vochtigheid van de buitenlucht kan ik niet beïnvloeden... winking smiley
Laten we weer eens een update doen...

Te beginnen met de BMW. Al sinds november 2017 zat er een vreemde storing in. De CV reageerde niet meer op de afstandsbediening, maar soms ook wel. Na een tijdje stilstaan reageerde het dan ineens weer wel, maar na een eindje rijden moest ik de auto met de sleutel in het deurslot op slot doen. Vanalles geprobeerd: elektrisch deel van het contactslot vervangen, antenne rond het contactslot (die de sleutel herkent) vervangen, allerlei theoriën de revue laten passeren. Vanaf ongeveer hetzelfde moment werd ik ook geconfronteerd met een lege accu als de auto een paar dagen had stilgestaan. Die twee dingen hadden dus waarschijnlijk met elkaar te maken.

Van de week wilde ik de sleutels eens opnieuw inleren om te kijken of dat ging. Dat ging al niet, omdat de ontvanger gewoon niet reageerde.

Gisteren ging ik nog een poging doen, door de GM5 te vervangen door een andere. De GM5 is een centrale module die allerlei dingen zoals ramen, kap, ruitenwissers en de CV aanstuurt. Ik had voor weinig een andere gekocht, om mee te experimenteren. Eerst heb ik dus met mijn uitleeskabel de software van de oude gehaald en opgeslagen. Toen de nieuwe erin, ik wist dat in de software zit welke opties een auto allemaal heeft. En inderdaad, ik kon alleen de ruitenwissers en de voorportierramen bedienen. Met de uitleessoftware heb ik toen de software van de oude GM5 erop gezet en warempel, daarna kon ik alles bedienen. Echter, het probleem met de CV was hetzelfde.

Mijn laatste hoop was dan nog een nieuwe binnenspiegel kopen, want daar zit de ontvanger in. Zover kwam het echter niet...Toen ik de oude GM5 weer aansloot, besloot ik de stekker van de Yatour multimedia interface (USB en Bluetooth) maar eens los te halen. Geen idee, misschien intuïtie...
Vervolgens deed de CV het zomaar! En die bleef ook werken, zelfs nadat ik het contact aan had gezet. Het zou toch niet zo zijn...

Dus wat meer uitgeprobeerd, en de CV bleef gewoon werken. Ik kon nu ook mijn sleutels inleren en alles werkte.
Totdat ik de Yatour weer aansloot: prompt hetzelfde probleem weer terug. Schuldige gevonden dus. Toen ging ik wat verder nadenken. Toen ik de Yatour net had, viel me op dat het Bluetooth signaal altijd bleef uitzenden, hoe lang de auto ook al uit en afgesloten stond. In de week ervoor was de accu voor het eerst leeg geweest, ik vermoedde toen een lekstroom van die Yatour. Dat vond ik maar niks, dus heb ik in de kabelboom van de Yatour de voeding omgewisseld van de constante naar de geschakelde plus. Volgens de verkopende webshop moet het geheel na 3 minuten contact uit ook uitgaan, dat deed deze Yatour duidelijk niet.

Dat draadje wisselen had ik gedaan op 25 november 2017 (dat kon ik terugzoeken omdat ik het aan de verkopende webshop had gemeld). Op 26 november merkte ik voor het eerst dat de CV niet werkte, en de donderdag daarop was de accu leeg. Dat kan dus geen toeval zijn geweest...

Nou heb ik natuurlijk zelf een draadje zitten wisselen, maar wel met een geldige reden. Het was nog niet in me opgekomen dat zo'n actie tot zo'n vreemd probleem kon leiden... Ik heb dus de Yatour helemaal verwijderd en nu werkt de CV nog steeds zoals het hoort. En eigenlijk durf ik ook wel te gokken dat de accu niet meer leegloopt.

Anderhalf jaar heb ik me dus het hoofd zitten breken over wat de oorzaak was van mijn CV en accuproblemen. Anderhalf jaar, allemaal door zo'n dom Yatour kastje.

Verder is het koelvloeistofvaatje preventief vervangen. Ik heb de laatste tijd teveel mensen gezien op een e46 Facebookgroep (waar vooral sjappies zitten met versjonnificeerde hokken, maar dat terzijde) die stilvielen met een gescheurd vaatje, dat wilde ik voor zijn. Uiteraard bleek toen de radiateur ook al aardig gaar te zijn, dus die is ook meteen maar vervangen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2019 14:36 door Harm78.
Lekker bezig dus, Harm. Kvs vaatje is inderdaad een bekend probleem.
Wat een uitzoekwerk, en achteraf blijkt het zo simpel te zijn. Maar die Yatour unit was dus blijkbaar niet helemaal goed?
Dat vermoed ik, ik heb intussen uitgevonden dat ie op de K-bus van de auto zit aangesloten waar ook allerlei andere systemen op zitten. Als daar een gek signaal op komt, kan er van alles gebeuren...
Op de K-bus (de K-lijn bedoel je denk ik?) kan je wel wat problemen veroorzaken. Maar dat is primair voor diagnose communicatie. Het is al een beetje typisch dat dit invloed heeft op de auto maarja deze BMW is ontworpen lang voordat OBD dongles in de mode kwamen. Het klopt in ieder geval wel dat er problemen ontstaan met een accu die leeg loopt. Als er activiteit op de K-lijn is hebben veel regeleenheden problemen met in "slaap" modus gaan. Ik vraag me wel af wat die Yatour op de K-lijn te doen heeft....
Als je trouwens een CAN -bus bedoelde geld het bovenstaande ook; alleen dan is die bus niet primair voor diagnose communicatie maar ook voor andere dingen. Dan snap ik wel enigzins dat die Yatour op de bus zit maar dan is het gewoon een dirty ontwerp.

...sorry maar ik ben een vakidioot.. ik heb aan sommige delen van de diagnose communicatie standaarden meegewerkt en ook aan onderzoeken meegewerkt naar hoe o.a. OBD dongles een auto kunnen beinvloeden. Er zijn maar weinig van die aftermarket apparaten die het hobby-bob niveau voorbij zijn en een ontwerp afleveren wat geen storingen of verstoringen geeft. Als er iets raars aan de hand is suggereer ik altijd om als eerste alle aftermarket spullen en OBD dongles eraf te halen.
Oh een kenner, dat is prettig! De Yatour zat op drie draden in de grote 17-polige stekker van de radio aangesloten: constante plus (totdat ik dat veranderde naar geschakelde plus), massa en pin 7, in de schema's heet dat (zie ik nu...) I-Bus. Verkeerd onthouden denk ik, hoewel het in sommige schema's ook wel K-Bus wordt genoemd.
Harm78
Oh een kenner, dat is prettig! De Yatour zat op drie draden in de grote 17-polige stekker van de radio aangesloten: constante plus (totdat ik dat veranderde naar geschakelde plus), massa en pin 7, in de schema's heet dat (zie ik nu...) I-Bus. Verkeerd onthouden denk ik, hoewel het in sommige schema's ook wel K-Bus wordt genoemd.

Even snel gespiekt: BMW heeft inderdaad in die jaren een I en een K bus. Bij een 5-serie zijn die gescheiden. Bij een 3-serie is het misschien een en dezelfde bus? Het is me even onduidelijk of het CAN betreft (er is namelijk ook een bus die CAN-bus heet) of iets ouder. Het feit dat er audio over verstuurd wordt suggereerd al dat het niet CAN is. Vaak waren dit soort netwerken met een glasvezel systeem uitgevoerd (MOST).
Daarnaast is er een Diagnose bus die een van de K-lijn protocollen gebruikt. K-lijn wordt al heel lang niet meer gebruikt omdat CAN bus veel minder storing gevoelig is. MOST was erg duur en hoor en zie ik weinig meer van. Maar zowel K-lijn als MOST als CAN bus zijn nauwelijks hacker proof. En zo'n aftermarket ding is als het ware als een hacker.

De Yatour doet de CD wisselaar na en stuurt daarvoor berichten op de I-bus. Tenzij de Yatour uit gaat (inderdaad moet je een geschakelde plus nemen) zal deze die berichten blijven sturen en daarmee zullen de systemen aangesloten op de I-bus waarschijnlijk niet in slaap stand gaan. En een regeleenheid gebruikt best wel wat stroom als deze actief is.
Verder is het zowel bij K-lijn als CAN protocol zo dat er maar een bepaalde hoeveelheid berichten per tijd (baudrate) verstuurd kan worden. Als de audio over die bus moet worden verstuurd neemt dit vrijwel de hele beschikbare ruimte op de bus in beslag. Ik denk dat BMW een compromis heeft gemaakt om ervoor te zorgen dat ook niet-audio berichten nog een kans hebben om er soms tussendoor te komen. Denk aan centrale vergrendeling. De Yatour doet niet mee aan dat compromis en stelt daardoor audio kwaliteit boven andere functies. Maar dat is puur een aanname.

Als je de Yatour nog wilt gebruiken kan je nog even proberen met hoe je de voeding hebt aangesloten. Ik denk dat je accu niet meer leegloopt. Of de CV het doet waag ik te betwijfelen. Dus weer de regel: bij raar gedrag begin je met het elimineren van aftermarket spullen!

Bij nieuwere auto's heb je vaak dat de app die met de auto in verbinding staat niet meer werkt (of sommige functies niet meer) op het moment dat er een OBD dongle in zit. Ik heb dongles gezien die iedere 10miliseconden aan de auto vroegen hoeveel lambda sensoren er in de uitlaat zitten (nou, net zoveel als de vorige keer!). Als je dan ook nog iedere 10ms het chassisnummer vraagt (alleen het antwoord is al 5 berichten) dan is op een gegeven moment de bus wel aan het eind van zijn kunnen. Zaken met een lagere prioriteit komen dan niet meer aan bod. En aangezien veiligheid en wetgeving bepaalde eisen stellen aan welke brichten er prioriteit hebben verschilt dat nauwelijks van auto tot auto.

Als je de Yatour nog wilt gebruiken kan je nog even proberen met hoe je de voeding hebt aangesloten. Ik denk dat je accu niet meer leegloopt. Of de CV het doet waag ik te betwijfelen. Dus weer de regel: bij raar gedrag begin je met het elimineren van aftermarket spullen!

Fijn uitgebreid verhaal! De Yatour zat dus oorspronkelijk op de constante plus, en bleef ook altijd aan. Maar dat zat dus zo in de meegeleverde kabelboom. Toen is op een gegeven moment de accu gaan leeglopen, maar wel pas maanden nadat ik 'm ingebouwd had.
Daarna heb ik de draadjes gewisseld van constante naar geschakelde plus. Daarna liep de accu nog steeds leeg, maar deed ook de CV het meestal niet meer. Ook onthield de Yatour niet meer waar ie was gebleven met afspelen, dus het was duidelijk niet zoals het hoorde.

Ik heb goede hoop dat de accu niet meer leegloopt, maar we zullen het binnenkort merken!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2019 18:24 door Harm78.
De accu liep meestal in een paar dagen leeg. Als ik 'm op zondag nog gebruikt had, startte ie op donderdag vaak al niet meer. Afgelopen donderdag was dus de test: hij had sinds zondag stilgestaan.
Eigenlijk zoals wel een beetje verwacht: hij startte nog gewoon! Ik heb dus goede hoop dat de maffe elektronische storingen met het verwijderen van de Yatour ook verwijderd zijn.

Gisteren was het Youngtimerfestival in Boxtel, dus daar ben ik maar eens met de cabrio naartoe geweest. Geweldige dag, vooral ook omdat er mocht worden proefgereden in een paar EMW auto's. Een paar foto's:

Zo stond mijn auto op het terrein:
De Saabrijder was trouwens een faker, die deed de kap pas open in de rij voor de entree. Watjes.

Stipt Polish Point had een Transit onder handen genomen. Navraag leerde dat het het busje van zijn vader was, waar hij in was opgegroeid. Emotionele waarde dus. Omdat wij thuis vroeger dezelfde hadden (ook een Cool Edition, maar dan antraciet, 62-BD-NS) heb ik er wel wat mee:

Bij e39's denk je aan "importhok", "bijtellingsvriendelijk" en "YOUNGTIMER" in advertenties... dit exemplaar leek een heel mooi ding:

Tot je wat dichterbij komt en het een gare roestbak blijkt te zijn:
De achterklep was rot, een voorscherm en achterscherm en deze plekken. Waarom iemand zo'n hok zou importeren ontgaat me een beetje...

In dit misbaksel bijzondere apparaat mocht worden proefgereden. Omdat er een scheidingswand in zit, alleen geschikt voor kleinere bestuurders. Ik heb mijn buurjongen dus maar laten rijden, die paste beter achter het stuur.

In deze sloep heb ik wél zelf gereden:
Ik snap nu iets beter hoe het is om in zo'n Amerikaans ding te rijden, ik lees er altijd wel veel over. Helemaal niet onfijn!

Dan de enige BX die er was, een bekende van Facebook. En een heel bijzondere: een vuile GTi met automaat, ABS en airco. Zo'n combinatie is bij ons nooit geleverd maar in sommige ontwikkelingslanden als België en Frankrijk blijkbaar wel. De kleur maakt 'm natuurlijk ook bijzonder:

Dan de onvermijdelijke e46 M3's. BudgetBenz (winking smiley) had er maar liefst twee meegenomen.

Sowieso waren er wel wat mee e46's, zoals deze mooie cabrio:
Vooral dat interieur... wauw:

En deze cabrio, op het eerste gezicht best netjes:

Van binnen was het echter een "gevalletje jammer". Beige interieur dat er nogal afgekloven uitzag, maar ook een Android radio (op zich niks mis mee) die maar half ingebouwd was. Om de aircobediening naar beneden te verhuizen, moet je een ander frame kopen. Maar sommige knakenpoetsers vinden dat maar onzin en hangen het paneeltje dan maar los:

En deze cabrio, die van het comité ter bevestiging van vooroordelen was:

En nog een break, uiteraard import, en nog een cabrio:

En warempel, een origineel Nederlandse M3:

Origineel Nederlandse cabrio met oranje knippers:

Ook onvermijdelijk, Volvo's:

Hierin mochten we ook een rondje. Omdat mijn buurjongen zo zat te glunderen kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem achter het stuur vandaan te jagen dus was ik passagier:

Je zou bijna vergeten dat ik ook nog een DS3 heb. Die in oktober weer weg moet, dus ik ben op zoek naar een nieuwe. Op dit moment staan de Citroën C4 Cactus en de Kia Ceed (in GT-line!) op het lijstje, vandaag ga ik een rondje Cactus doen.
Vanaf het begin was mijn cabrio al niet de allermooiste om te zien. Rondom best wat beschadigingen. Daarom heb ik eerder al de achterklep vervangen, en een voorscherm omdat 't verrot was.
Op de facebookgroep bood iemand een stel nette bumpers aan de in de juiste kleur, dus ik heb meteen maar toegeslagen. Zowel mijn voor- als mijn achterbumper was gewoon niks waard: krassen, stukken waar de lak af was, scheuren, allemaal gebroken stukjes plastic... dat krijg je ervan als de auto in Amsterdam woont bij een eigenaresse smiling smiley
Gisteren heb ik dus even de bumpers gewisseld. Dat doet me pijnlijk beseffen dat ik een ouwe vent met een kantoorbaantje ben. Ondanks dat ik 'm op een brug kon hangen, had ik erna overal spierpijn en gevoelige handen...

De achterbumper was nog een aardige worsteling. Die zit met twee enorme torxbouten vast, waar je niet recht voor kunt komen. Met een torxbitje, ringsleutel en lange buis kon ik er kracht op zetten, maar dat ging niet echt. Uiteindelijk dus maar de bumper inclusief de steunen eraf gehaald en het plastic van de bumperbalk gescheiden (dat zit met ongeveer een miljard splijtnagels aan elkaar... joepie). Zelfs toen ik een ratel recht op de torxbout kon zetten, wilde het niet. Dus gewoon maar de originele bumperbalk gebruikt.

De voorbumper was niet zo moeilijk, gewoon een kwestie van dingen eraf slopen:

Uiteindelijk is het natuurlijk wel gelukt, dus nu ziet het er zo uit. Subtiel verschil aan de voorzijde:

Volgens mij geen kleurverschil, dus da's wel fijn.

Intussen is er ook nog nieuws over de ándere auto. Ik kreeg bericht dat de DS3 in oktober op is, en ik dus iets nieuws "moet". Dus in de Leaseplan configurator maar eens gekeken. Alles met diesel en automaat viel jammer genoeg meteen af omdat ik een A, B, C of D label moet hebben. Alle compactere auto's met diesel en automaat hebben een E label.
Maar goed, uiteindelijk kwam ik uit op een Citroën C4 Cactus en een Kia Ceed. De Cactus is leuk, geinig, apart, en kent van die typische ondoordachtheden waar we zo van houden bij Citroën... ik noem een middenarmsteun die zo kort is dat ie geen functie heeft bijvoorbeeld. Maar goed, het rijdt wel heel fijn.
Toen ook even bij de Kia gaan kijken. Toen ik erin ging zitten kreeg ik al het idee dat het wel eens iets serieuzere auto is. Toen ik ermee ging rijden, werd het nog duidelijker: alles is doordacht en slim aan zo'n Ceed. Gewoon een heel fijn hok en sinds mijn eerste Kia Zaa'd heb ik toch wel iets met het merk.
Het is dus een Kia Ceed geworden, en wel een Berline met 115 pk diesel. Maar dan wél in GTPlusline, da's zo'n beetje de meest uitbreide die je kunt krijgen. En in de kleur Flame Blue. Toevallig was de demo van de dealer precies zo'n combinatie, al was dat een break op benzine. Ongeveer zo gaat mijn Ceed er dus uitzien, inclusief het open dak:

Nu nog even wachten tot november, dan moet ie geleverd worden smiling smiley
He, jammer weer!

Over de 3: is die voorbumper niet van een 330, met dat gaas in het midden?

met dat gaas in het midden?

Dat gaas had de oude ook al, maar daar was het zwart. Ook die randjes en vleugeltjes bij de mistlampen waren zwart en nu zilver. Ik vind 't eigenlijk wel mooi staan!
Mooie e46 Harm! Veel mee gelezen hier, maar nu toch maar eens reageren. Ik ga namelijk komende maand juist onze E46 330d Touring inruilen op een nieuwe Kia Ceed SW 1.4 T-GDI DCT GT-Line. Blue Flame is een toffe kleur inderdaad. Wij hebben de Orange Fusion gekozen. Veel plezier alvast met beide auto's!

Ik had voor bij de E46 trouwens een MyCarly OBD adapter gekocht. Kan je een aantal leuke, handige dingen mee coderen als dagrijverlichting via gedimd grootlicht. Kan het je aanraden! (heb geen aandelen...winking smiley)
Headlong? Is dat niet net zoals Polini een naam uit het verre forumverleden? Ik moet denken aan een Renault 11?

Orange Fusion vond ik ook een leuke kleur! Maar net niet zo mooi als blauw. En rood had ik al eens gehad, dus dan maar iets minder knallend smiling smiley

Voor mij even geen aftermarket spul meer in de BMW, sinds ik die Yatour heb verwijderd loopt de accu niet meer leeg en werkt de CV weer zoals het hoort...
“Blauw is het nieuwe rood”
Vrij naar Ketelapper.grinning smiley

Mooie Zaad. Mooi merk, dat Kia.
Harm78
Headlong? Is dat niet net zoals Polini een naam uit het verre forumverleden? Ik moet denken aan een Renault 11?

Orange Fusion vond ik ook een leuke kleur! Maar net niet zo mooi als blauw. En rood had ik al eens gehad, dus dan maar iets minder knallend smiling smiley

Voor mij even geen aftermarket spul meer in de BMW, sinds ik die Yatour heb verwijderd loopt de accu niet meer leeg en werkt de CV weer zoals het hoort...

Ik heb inderdaad in het verleden een aantal 11jes gehad, waaronder een TXE Electronic. Tevens geprobeerd 11 Turbo op te knappen, maar dat project strandde helaas.

Ik heb de kleur uit de folder besteld, dealers in de buurt hadden de kleur niet staan. Ben dan ook erg benieuwd! Blue Flame is zeker ook mooi, maar heb eerder een Octavia 3 gehad in een vergelijkbare kleur en wilde wat anders. Track Red heb ik ook nog even overwogen.
Op de e46 Nederland Facebookgroep is het een soort traditie om met zoveel mogelijk waarschuwingslampjes rond te rijden: goedkope angel eyes, kentekenledjes en Autostyle-achterlichten uit China zorgen voor meldingen van kapotte verlichting, een airbaglampje maakt niemand zich druk om en het niveau van de ruitensproeiervloeistof interesseert ook niemand. Ze vinden het belangrijker dat ze 19 inch wielen hebben met Landsail banden en Android radio's die half ingebouwd worden zonder asbakframes te vervangen...

Ik doe er jammer genoeg ook aan mee. Airbaglampje ging branden. Normaal is dat het sensormatje in de bijrijdersstoel, dat je simpel kunt verhelpen door een weerstandje te plaatsen. De sensor geeft dan altijd aan dat er iemand zit.
In dit geval zat er een storing in de bestuurdersairbag. Ik heb dus niet getwijfeld en een andere besteld bij een webshop. Toen die bezorgd werd, was ik een beetje teleurgesteld. Het BMW embleem had zwarte vlekken die er niet af gingen en het hele ding was niet zo netjes. Dus vriendelijk gevraagd of ze een andere konden leveren. Dat konden ze, dus de eerste teruggestuurd en even later had ik een veel netter exemplaar thuis.
Nadat ik bij de BMW dealer was nagegaan of mijn "nieuwe" airbag niet onder de terugroepactie viel, heb ik 'm gemonteerd. Klusje van niks, maar toch altijd spannend (en ja, natuurlijk had ik de accu losgekoppeld).

Hiernaast gingen er ook nog het DSC-lampje samen met een oranje uitroepteken branden. Vorig jaar ook die combinatie gehad, toen was het de yaw-sensor. Nu was het de druksensor van het DSC. Buiten dat het een best dure sensor is (€ 135...) zit ie ook nog eens goed verstopt. Eigenlijk moet de relaiskast onder de motorkap eruit om 'm te kunnen vervangen. Dat moet dus nog een keer...

Over de Ceed was ook nieuws: de dealer belde omdat de door mij gekozen auto niet meer leverbaar was in modeljaar 2020. Blijkbaar is dan alleen de 130pk diesel met automaat nog leverbaar. Leuk en aardig, maar die kost wel € 5000 meer en heeft een E-label. Ze gingen op zoek naar een alternatief...

Later belden ze met het alternatief: dezelfde auto (en kleur) maar dan in ExecutiveLine. Ik had mijn huiswerk eerder al gedaan, dus ik riep meteen "dus met leer en stoelventilatie". En achterbankverwarming, zoals Irwin me nog vertelde. Nou prima alternatief, dus ze gaan het regelen.
Ik vroeg het me net af, over die Ceed. Ik krijg namelijk net die nieuwe prijslijst onder ogen. Waarom geen benzine? Dat prijsverschil kan je best wat peut van verstoken.
Omdat je met 60.000 km per jaar geen benzine gaat rijden... winking smiley
Maar ze hebben dus een 100 pk diesel met handbak in de juiste kleur en ExecutiveLine gevonden, dus het is toch nog goed gekomen. Die duurdere diesel met automaat ging 'm sowieso niet worden, ver boven het leasebudget en een verkeerd label.
Ik denk serieus dat ook bij dat kilometrage een benzine best eens voordeliger kan zijn smiling smiley

Mooi dat er eentje gevonden is. Helaas geen GT bumpers, maar wel stoelventilatie.
Tja ik moet gewoon een diesel, als busbedrijf hebben we wel een voordeeltje in de dieselprijzen natuurlijk smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.