Audi80Coupé: Audi Coupé GT & Audi 80 TDI & Volkswagen Passat 2.0 GL & Audi A8 2.8 V6 & Boonacker 740

Gepost door Audi80Coupé 
Ik zag het inderdaad op Facebook voorbij komen! Helaas elkaar niet getroffen!
Vandaag de eerste ''normale'' rit gemaakt met de Passat: Emmen-Rijssen-Arnhem, ging probleemloos! thumbs up
Inmiddels al weer een week volop gebruik gemaakt van de Passat. Hij lijkt het prima naar z'n zin te hebben want hij begint steeds fijner te rijden. Ook is het probleem met de koppeling als sneeuw voor de zon verdwenen. Fijn natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

Tijdens de vrieskou van vorige week had ik echter wel een probleem. De temperatuurmeter kwam slecht een klein stukje omhoog en de kachel bleef koud, oftewel een kapotte thermostaat. Ook was mijn sensorhuisje voor de koelwatertemperatuur (zit tegen de kop aan gemonteerd) lek, dus heb ik beide onderdelen gisteren tegelijk vervangen.

Een lekke carterontluchting slang had ik al eerder gevonden in Duitsland en zat ook bij de post dus samen met vier bougies (vorige week niet an toe gekomen) ook direct vervangen. Al met al wat kleine dingetjes dus maar geeft toch een positieve meerwaarde aan het rijden.

Vandaag nog de tijd gevonden om hem weer even schoon te maken, dus hierbij wat betere foto's. Weliswaar wel wat donker, want rond half 6 was het al schemer... grinning smiley

Nu zo snel mogelijk wat aan de hemel doen want het begint mij per dag meer tegen te staan.
Je ontwijkt de hemel ook op de foto's smiling smiley
Lekker bezig verder. Zo'n koude kachel is niks met dit weer. Heb het bij de Golf ook eens gehad, ik kwam bevroren op het werk aan.
De hemel heb ik inderdaad vakkundig ontweken maar ik zal hier zeker nog foto's van plaatsen. Al was het maar voor het voor-na effect. winking smiley

En talent wil ik het niet noemen, het is meer een kwestie van geluk. Ook deze auto is niet perfect (en zal dat ook niet worden) maar het is wel een toonbare ''oude'' auto welke gewoon goed rijdt. Ik was al een tijdje op zoek naar wat anders en door de verkoop van mijn 100 kwam dit in een stroomversnelling terecht. Deze Passat had ik weliswaar op het oog maar had voor mij teveel gebreken voor de oorspronkelijke vraagprijs. Later kwam ik de auto stomtoevallig tegen op een online-veiling en kon ik hem op die manier goedkoop bemachtigen.
Audi80Coupé
De hemel heb ik inderdaad vakkundig ontweken...

Proberen we dat allemaal niet zo lang mogelijk te doen?drinking smiley

Weer mooi werk aan de Passat, je kan wel zien dat die auto goed terecht is gekomen bij jou.
Gewoon Dirk
Audi80Coupé

grinning smiley grinning smiley
Gewoon Dirk
Audi80Coupé

Haha scherp als altijd winking smiley
Zou leuk zijn als AutoWeek Classics 'm een keer kan gebruiken voor een test. Past ook wel bij zijn verleden als PR-/testauto.

Gewoon Dirk
Audi80Coupé

Hangt er vanaf waar je in gelooft. grinning smiley Maar dat is een ander (offtopic-) onderwerp. winking smiley

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2018 13:10 door Jay DoubleYou.
Bedankt heren! Ik sta open voor ieder verzoek, dus ook van AW Classics. Al wil ik dan wel van te voren de hemelBEKLEDING gefixt hebben winking smiley
Ik werd vanmorgen op de A50 ingehaald door een mooie Passat! Rond 07:30 uur tussen Arnhen en Apeldoorn, volgens mij reed je achter een blauwe Peugeot 107 waar de uitlaat half los van hing.
Ja, dat was ik! Jij reed dan waarschijnlijk in jouw Audi, want een DAF was me zeker opgevallen! thumbs up
Deze generatie Passat heeft echt haast de mooiste achterbank ooit. Ziet er super comfortabel uit incl geweldige beenruimte. Ik kan me herinneren dat VW destijds schermde met de zogenaamde 'comfortmaat'. Als ik het goed heb, was dit de afstand van stuurwiel tot achterbank leuning. Bij deze Passat was dit maar liefst 2 meter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-03-2018 23:33 door smarter.
Je hebt inderdaad een zee van ruimte op de achterbank en dan komt er ook nog bij dat de hoek van het zitvlak met de leuning nog in te stellen is. Die 2 meter zal best eens kunnen, ik zal het eens nameten!

Vandaag heb ik een begin gemaakt aan het vervangen van de hemelbekleding. Het was eindelijk weer eens lekker weer om buiten bezig te zijn en dat is met een klusje als dit een groot voordeel.

Deze foto's heb ik eigenlijk te laat gemaakt aangezien er al wat onderdelen verwijderd waren, waardoor de hemelbekleding nog verder ging hangen. Maar het probleem lijkt me hier wel duidelijk te zien:

En hier kun je duidelijk de oranje laag zien wat ooit een foamlaag met lijm was.

Een dik uur later was de hemel er uit. Stoelen volledig plat, stuur er uit en de hemel kon door de rechter achterdeur naar buiten.

Ik hoop dat de originele bekleding nog te gebruiken is. Onze vaste stoffeerder gaat de oude lijm-/foamlaag verwijderen en er dan een nieuwe laag tussen plakken. Ik ben heel benieuwd.

Ben benieuwd wat het word Nick. De stof lijkt wel nog in prima staat te zijn.
Ik ben benieuwd Nick. Goed bezig in ieder geval. Even het laatste dingetje van de Passat aanpakken dus! thumbs up
Audi80Coupé
Ja, dat was ik! Jij reed dan waarschijnlijk in jouw Audi, want een DAF was me zeker opgevallen! thumbs up

Ik reed inderdaad in m’n Audi, dan valt jouw Passat een stuk meer op! Ik woon bijna bij je om de hoek maar is pas eerste keer dat ik je tegenkom.
Bedankt heren!

@Nico: Inderdaad, op een heel klein brandgaatje na is de hemelbekleding eigenlijk in perfecte staat. Daarom hoop ik het ook te kunnen redden. Er gaat niets boven het origineel!

@Berry: Nouja... laatste dingetje. Er zijn nog wel meer wensen, maar deze stonden bovenaan. Volgende stap zijn de velgen, inmiddels ben ik al 8 opknap-Estoril velgen rijker.

@Wybe: Ik moet eerlijk zijn dat ik de laatste tijd niet meer zo vaak in Arnhem ben aangezien ik nu in mijn afstudeerperiode zit. De Passat staat dus of in Arnhem of thuis in Emmen. Toen jij mij tegen kwam was ik van Arnhem op weg naar mijn afstudeeradres in Rijssen.
Tijd voor weer eens een update. Niet van de Passat ditmaal, want die doet het super. Binnenkort komen er nieuwe schijven + blokken op. Helaas is de hemel nog niet gefixt omdat de bekleder het druk heeft. Ik heb hem aangegeven dat ik niet zo veel haast heb, maar begin me er nu toch aan te ergeren. Misschien binnenkort dus zelf maar doen.

Met het mooie weer begint het weer te kriebelen om te toeren in het dikke slagschip. En dus hebben we afgelopen weekend eens flink tijd geïnvesteerd:

Helaas moet ik aftrappen met minder leuk nieuws. Jonge vandaaltjes vonden het namelijk nodig om op ons opslagterrein flink wat schade aan te richten. Ook de boomerang-antenne van de Cadillac moest er aan geloven. De daders zijn gevonden en de schade wordt voorgoed maar het is desondanks flink balen. angry smily

Omdat de ''gereviseerde'' versnellingsbak niet meer in de achteruit ging was het zaak een andere bak te monteren. Gelukkig hadden we deze nog liggen aangezien we deze samen met de motor hebben gekocht. Een klusje dat voorspoediger liep dan gedacht: vrijdagavond begonnen en zaterdag aan het eind van de morgen was hij weer rijdbaar, nu met achteruit! cool smiley

Ook hadden we zelf een nieuwe antenne gekocht. Helaas hebben we de gele lak alleen als verf en niet in een spuitbus, dus besloten we de antenne zwart te spuiten, kleurend bij het dak. Hij is nu wel wat minder opvallend.

Aangezien de plastic modderkuip bij de klapband beschadigd was geraakt hebben we deze vervangen. De man die ons de motor+bak vorig jaar had verkocht had toevallig net een Brougham binnen gekregen voor onderdelen en dus hadden we de kans direct wat meer te kopen. Zo hebben we nu ook eindelijk de ontbrekende lijsten voor de voorruit:

Banden gewisseld, remmerij nagelopen, delen getectyleerd, grootlicht gefixt en we waren klaar voor de APK! En ja hoor, zonder opmerkingen kwamen we door de keuring! De limo is dus weer geschikt voor gebruik! smileys with beer

Volledig gepoetst (ook bijna een dag werk) en hij staat er weer stralend bij:

Wat een l#lhannesen om de boel zo te vernielen. thumbs down Kan ik echt niet bij.
Netjes gedaan zo met die antenne in het zwart. Hoewel ik denk dat verchroomd ook wel gaaf zou staan. Maar ja, dan ben je weer een aantal eurootjes verder.
Bedankt heren! Verchroomd was inderdaad ook leuk geweest, maar heb ik nergens te koop gezien. Het was überhaupt al een heel karwei er één te kunnen kopen...
Ben benieuwd naar je hemel bekleding. Zal hem nog strakker maken. thumbs up Gefeliciteerd met de Apk voor je Cadillac!
Leuk die Passats! Geeft heel nostalgisch gevoel bij mij!
Mijn oom heeft een 1.8 CL gehad uit 1990, met als optie toerenteller (wist niet dat dat optie was), kofferspoiler en witte knipperlichten vooraan. Typisch voor de Passat voor de Belgische markt overigens was dat ie knipperlichten in de voorschermen had ipv de uitvoeringsemblemen (CL/GL/GT).

In die tijd hadden nog een aantal kennissen van mijn vader zo een Passat. Een met 1.9d GL, en een met 1.6 td GT, een andere oom van mij had later een facelift (speciale versie "Arriva" ) met 1.9td. Altijd bizar geweest dat die 1.9 td 75pk had, terwijl de vorige 1.6 td 80pk had nut smiley
De 1.8 CL van mijn oom is in zijn bezit geweest tot 2003, toen zijn vrouw hem total loss reed na een klapband, de rest van de Passats waren bedrijfswagens die na 3-4 jaar van het toneel verdwenen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-04-2018 14:03 door Reyner.
Bedankt heren!

De knipperlichten in de voorschermen vind ik bij een CL mooier, maar bij een GL of GT mag het embleem best blijven staan grinning smiley

De vermogensverschillen zijn inderdaad apart, maar deels wel te verklaren. De 1.6TD met 80pk was namelijk een turbo diesel met intercooler, terwijl de 1.9TD zonder deze intercooler was. Zonder intercooler leverde de 1.6TD 69pk, wat ook maar 6pk minder was dan de 1.9TD. De 1.9 heeft dan weer meer koppel, wat bij het rijden zeker te merken is.
Gisteren een begin gemaakt aan het opknappen van de Estoril-velgen die ik onder de Passat wil hebben. Stom genoeg geen foto's gemaakt van de beginsituatie, maar na een dik uur grondig wassen was dit het resultaat:

De banden (Uniroyal) zijn maat 195/50 R15 en zal ik aankomende week vervangen voor de iets dikkere 195/55 R15 van Michelin. Deze banden zijn qua omtrek gelijk aan de 14-inch die ik nu heb.

Ondanks dat het -zeker rekening houdende met de leeftijd- een nette set is hebben twee velgen toch wat beschadigingen in de vorm van oxidatie onder de blanke laklaag. Omdat de velgen origineel gedraaid zijn is het geen kwestie van de laklaag schuren en polijsten, aangezien je dan een egale metaalstructuur in plaats van het gedraaide/gelijnde. Ik heb besloten deze beschadigingen eerst maar zo te laten: ik gebruik de auto veel en op deze manier heb ik iets meer vrede met een eventuele beschadiging. Maar mochten er nog tips zijn, ik hoor ze graag!

Die zien er inderdaad nog erg netjes uit! Ik zou het ook zo laten voorlopig.
Wanneer gaan ze onder de auto? En zit de hemel er al weer in?

Naast de Caddy-vleugel nog meer schade op het opslagterrein? Ik neem aan dat het aardig dokken wordt voor de veroorzakers.
Ik hoop dat ik deze week er even tijd voor heb om de banden te wisselen want het monteren zelf is natuurlijk zo gedaan. Doordeweeks heb ik alleen de avonduren en mijn ouderlijk huis staat op 20 minuten rijden van de garage, dus het is niet zo maar even de werkplaats induiken.

De hemel ben ik nog niet aan toe gekomen maar ik ben er inmiddels wel vrij zeker van dat ik dit zelf ga doen. Ik heb al wat informatie ingewonnen op verschillende Duitse sites maar een echt sluitend antwoord op de juiste spuitlijm kan ik nog niet vinden. Het moet er in ieder geval één zijn met een hoge warmtebestendigheid want de standaard 50 graden is te laag. Verder zie ik vooral op tegen het strak krijgen van de moeilijke vouw bij de zonnekleppen.

Er was inderdaad behoorlijk wat schade op het terrein. Naast de afgebroken antenne van de limo, drie afgebroken Mercedes-sterren, één omgebogen ruitenwisserarm, een afgebroken sierstrip van een Kever en zelfs vier ingegooide ruiten van een kantoorunit. Ik had vroeger toch hele andere manieren om te spelen...
Je kan de lak eraf halen met verf afbijt zodat het patroon blijft zitten. De corrosie zit er echter al dus daar moet je dan toch iets aan doen. Licht schuren met redelijk grof schuurpapier in de richting van het patroon om die corrosie eraf te halen. Daarna weer met blanke lak.

Ik ben op die manier bezig met een setje voor mijn Alfa. Die waren echter wel in dusdanige staat (en al een paar keer overgespoten) dat ik het hele vlak van de velg zo moet aanpakken. Als er dus iets van een cirkel patroon in zit is het bij mij goed want dan zie je het verschil al niet.
Bedankt voor de tip Engineer maar een dergelijke methode gaat mij op dit moment te ver. Dat zal namelijk betekenen dat ik de hele velg moet bewerken en spuiten. Ik heb ook nog een tweede gespoten setje van deze velgen, misschien dat ik die wel eens blank maak en polijst.
De afgelopen avonden ben ik druk bezig geweest met de Passat. Voornamelijk met de hemelbekleding want het ontdoen van de lijmlaag is echt een rotklus. Maar ik ben er bijna dus er kan binnenkort geplakt worden!

Wat echter nog véél leuker is, vanavond heb ik eindelijk de velgen kunnen monteren! cool smiley
Het werd al wat later dus ik heb snel toen het nog goed licht was wat foto's gemaakt, dan hebben jullie in ieder geval een indruk. Ik ben heel erg tevreden!

Volgende punt op de agenda is -naast de hemelbekleding uiteraard- het vervangen van de uitlaat want deze begint steeds meer te lekken. Ik heb hem al eens opgelapt maar ik denk dat het nu beter is om hem goed aan te pakken.
Bedankt heren! Ik twijfel zelf nog een heel klein beetje over het plaatsen van spoorverbreders achter. Voor vallen de banden heel mooi in de wielkast terwijl ze achter een stukje naar binnen staan. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n fan van spoorverbreders (of dat soort accessoires) maar misschien dat de achterwielen met een iets breder spoor nog iets mooier in de wielkast vallen. Zullen spoorverbreders van 5mm dik (10mm per as) al zichtbaar effect hebben?
Op die eerste foto zie je dat vooral. Ik denk inderdaad dat kleine spoorverbreders al voldoende effect hebben. Probeer het anders eens met een gewoon plaatje staal of hout, alleen voor het oog (niet mee gaan rijden).
Staan goed, die velgen.Moet weer denken aan de G60 syngro, die ik niet gekocht hebt :-(.
Net werk en goede velg! Ik zou de spoorverbrekers achter zeker erop zetten, nu je het eenmaal gezien hebt blijf je het zien dat de achterwielen te veel naar binnen staan drinking smiley
Ik lees vaak mee met dit topic, maar reageer weinig... maar wilde toch even zeggen dat ik het ontzetten gaaf vindt wat je doet: oude auto's redden, opknappen en er mee rondrijden. Mooi om te zien.
En die Brougham: briljant! Jaren geleden ook naar zo'n ding gezocht voor de carbagerun maar toen was er te weinig aanbod.
Velgen staan 'm goed! Nette Passat ook verder, jammer dat je ze nauwelijks meer ziet.
Wat een leuke reacties weer, het doet me altijd erg goed als mijn updates in de smaak vallen! thumbs up

Het opknappen van oude auto's is nu eenmaal een hobby van mij en ik heb het geluk dat ik veel middelen tot mijn beschikking heb.

Spoorverbreders wil ik eerst eens proberen. Ik ben namelijk bang dat de velg onder iets te veel gaan uitsteken. Maar we zullen zien, er zal vast nog wel wat rondzwerven. Nu ik eenmaal het idee dat de achtervelgen naar binnen staan kijk ik er constant na...
Gisteren nog even met de hemelbekleding van de Passat bezig geweest. Ik heb nu de stoffen bekleding en het karton volledig lijmvrij dus ik ben klaar om hem opnieuw op te gaan lijmen. Ik heb dit voor dinsdagavond op de planning staan. De lijm (Bison Kit) heb ik al gekocht. Toevallig iemand ervaring mee? Het moet eerst 10-40 min drogen voordat ik de delen verlijm, zal daar nog een gulden middenweg in zijn?

O ja, voordat ik het vergeet. Vandaag naar de kop van Noord Holland gereden om een nieuwe aanwinst op te halen. Niet als vervanger van de Passat maar ''voor er bij''. Hij is van aluminium! cool smiley
Het ziet er geweldig uit. Van die gedraaide velgen met een vrij massief hart horen helemaal bij het tijdsbeeld van die auto en kunnen ook nu nog steeds goed. Een 3mm spoorverbreder per kant kan je zeker wel overwegen. Die zijn zelfs OEM vaak toegepast (o.a. mijn 164). En als de ET klopt is je moment op je wiellagers wel iets groter maar als je dat compenseert door niet teveel met 5 man in de auto te rijden of met volle kofferbak (en niet te verlagen) kom je weer op een lager belasting uit die binnen de berekende belasting zit. Ik denk tussen de regels door te lezen dat je HTS Autotechniek gedaan hebt of aan het doen bent (hier nog een maar al wat langer afgestudeerd) en vroeger zat precies die berekening in de lesstof big smile smiley

Van aluminium he.. Dan gok ik op een A2 of juist een A8. Als het een eerste A8 generatie is of een A2 dan vallen deze ook bij mij in de smaak. Meestal ben ik qua Audi meer van het tijdperk voor de A gecharmeerd.
Bedankt voor de reactie Engineer! Ik zit inderdaad op de HTS Autotechniek! Ik ben op dit moment aan het afstuderen, dus als het goed is heb ik over een dikke maand mijn diploma cool smiley

Voor wat betreft de ET-waardes. De velgen die gemonteerd waren (Zandvoort) hebben een ET-waarde van 38, de huidige (Estoril) een ET-waarde van 35. Ik zat zelf te denken aan een spoorverbreder van 10-15 mm, dus dan komt m'n ET-waarde wel in de lage regionen maar dit moet te doen zijn. Op Duitse forums zijn er best veel mensen die spoorverbreders monteren, ook iemand met Estoril velgen met 25mm spoorverbreders (effectief ET10).

En je denkt inderdaad precies goed! Ik was stiekem al een tijdje met een half oog op zoek naar een leuk project waar ik deze zomer mee kan rijden. Het liefste een pre-facelift Audi A8 met V8 quattro maar toen kwam deze facelift 2.8 V6 30V ineens voorbij. Het is een perfect project want de basis is erg goed. Er moeten alleen heel veel puntjes op de i worden gezet.

De wielen op de Passat zijn zeker een grote verbetering, ziet er echt top uit! Maar die A8 is de overtreffende trap. Een indrukwekkende auto toen 'ie nieuw was, en nu nog steeds. Echte Vorsprung durch Technik.

Dat 'alle Audi's op elkaar lijken' is ook niet iets van de laatste tijden als ik jouw foto's zo zie. Zeker met deze wielen zou het zo een A4 kunnen zijn.
Bedankt Elco! Ik heb deze generatie altijd een ingetogen ''dikke'' auto gevonden. De achterkant lijkt erg veel op een 80 B4. De voorkant van de prefacelift vind ik iets mooier aangezien deze ook wat sierlijker is, bij dit faceliftmodel is het wat plomper. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt... drinking smiley

De velgen zijn originele gepolijste wielen die -op de naafdoppen na- in goede staat verkeren en goede banden hebben. Misschien dat ik ze wel eens ga vervangen, maar voor wat weet ik nog niet. Eerst maar eens de ogen open houden voor wat onderdelen. Op deze foto's is het door de zon slecht te zien, maar er missen bijvoorbeeld wat onderdelen als sierstrips.

Hij moet voornamelijk erg goed gepolijst worden want de auto zit onder de (fijne) krassen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.