Rembrandt - De nieuwe is besteld!

Gepost door Rembrandt 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit "Mijn auto"-topic bevat meerdere auto's, vanaf juni 2008 (komst Peugeot 308).
Leuk voor de historie......cool smiley
Veel plaatjes doen het niet vanwege de policy-wijziging van Photobucket.crying smilie

Kleine samenvatting:
Peugeot 308 XT 1.6HDI 5-deurs (2008)
Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2010)

Volkswagen Touran 1.4TSi 140pk Comfortline 7p (2010)

Volkswagen Touran 1.4TSi 140pk DSG Highline (2012)

Škoda Octavia Combi 1.6TDI 110pk DSG Edition Businessline

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De afgelopen maanden heb ik, door wisselingen van werkgever, veel verschillende voorloop-auto's gehad.
Hoewel, verschillende......het waren overwegend Opel Astra's.

Maar, je kunt zeggen van de Opel wat je wil, het rijdt best strak. Het is wat ze in auto-journalistenland noemen "een echte rijders-auto".
Toch miste ik het Franse comfort. Daarom was ik blij dat ik net voor dat mijn nieuwe auto werd geleverd een Peugeot 307SW kreeg. Heerlijk comfortabel.
Maar....niet meer dat strakke weggedrag van de Astra.

Maar gelukkig, de Peugeot 308 XT is gearriveerd.
En deze wagen is de perfecte combinatie tussen de "rijdersauto" en de comfortabele auto.

De zit in de auto is supercomfortabel, met heerlijke "Franse" stoelen.
Maar het weggedrag lijkt op dat van de Astra, met mooi strak bochtgedrag en een lekker schakelende 6-bak.

Ja, de 6-bak. En gelukkig maar. Want de kritiek op de zwabberige 5-bak (die ook in de 307 zat) was mijns inziens terecht. Maar deze 6-bak is vele malen beter.

De specificaties van de auto:
308 XT 1.6HDi 110pk 5-deurs
6-versnellingen manueel
Exterieur: Noir Perla Nera
Interieur: Irazu grège

Standaard al uitgerust met o.a. (vergeleken met andere 308 uitvoeringen):
- glazen panorama-dak
- achterbumper "dynamique"
- gescheiden climate control
- regensensor/lichtsensor/aut. dimmende binnenspiegel
- instapverlichting
- opbergvak in de hoedenplank

En dan de extra's:
Af fabriek:
- 17" lichtmetaal Rinjani
- gelaagde zijruiten
- bandenspanningscontrole-systeem
- Pack Vision (in de bocht meedraaiende xenon-verlichting)
- ESP
- alarm met supervergrendeling
- parkeersensoren voor en achter
- 5cd-wisselaar (maakt vooral het dashboard wat mooier gevuld)
- geintegreerde Bluetooth carkit
- JBL-systeem
Af dealer:
- afneembare trekhaak
- RVS(look) instaplijsten
- achterspoiler in kleur
- luxe kentekenplaten
- zonder type-aanduiding
Modificaties voor thuis:
- korte antenne

Ik heb de XT voornamelijk gekozen vanwege het lichtgrijze/beige interieur. Dit zorgt voor een licht interieur, zeker samen met het (bij de XT standaard) glazen dak.
De stoelen hebben een perfecte pasvorm, en beide zijn uitgerust met een lendesteun.

Het interieur is verder erg ruim. Vooral de breedte valt op. Maar dat is ook niet verwonderlijk: de 308 is breder dan mijn vorige auto: de Citroen C5 Break.

Verder specifiek voor de sportievere versies (XT en Feline), de witte wijzerplaten:

De toegevoegde extra's maken de auto mooi af.
De 17"-velgen heeft ie wel nodig. De 308 lijkt nogal hoog op de poten te staan. Maar zo in het zwart valt dat gelukkig iets minder op.

De JBL-stereo geeft een mooi geluid. Je moet echter niet te veel de nadruk leggen op de bas (wat de monteurs bij aflevering wel hadden gedaan). Het wordt dan meer een boom-box, dan een fijne stereo.

Het geintegreerde Bluetooth-systeem werkt perfect. De auto neemt de volledige lijsten van de telefoon over, en bediening kan vervolgens vanachter het stuur en met behulp van het schermpje in de middenconsole. Zowel bij mijn standaard Nokiaatje (6021) als bij de K800i van mijn vrouw.
Wel schijnt dit slecht te werken met een Windows Mobile telefoon, welke ik van plan was aan te schaffen. Dus dat moeten we nog even verder onderzoeken.

Aan de achterkant zijn de type-aanduidingen verdwenen. Ik vind dat dit de auto nog strakker maakt.
De genoemde achterspoiler was nog niet aangekomen vanuit Frankrijk (komt gespoten en al uit de fabriek), dus die komt er de komende weken nog op.

De gelaagde zijruiten zorgen voor en nog stiller interieur, en in combinatie met het volledige alarm ook voor nog meer veiligheid tegen inbraak.
Op de foto is het niet heel goed te zien, maar het ziet eruit als twee gewone ruiten die op elkaar geplakt zijn.

De instaplijsten zorgen voor een nette entree:

En dan de xenon-lampen met bochtenverlichting:
mijn laatste 2 lease-auto's hadden alle twee xenon. En dat beviel zo goed dat ik in elk geval weer xenon wilde. Het is echter geen goedkope optie op de meeste auto's.

Bij de 308 wordt het xenon gecombineerd met bochtenverlichting. Leuke gadget, lijkt het, maar het werkt echt. Je kijkt ook in het donker veel beter door een bocht heen.

In eerste instantie lijkt het een beetje of het licht voor je uit zwaait en zwiebert, alsof je in die cartoon-auto van Roger Rabbit zit.
Ik heb het meteen even uitgebreid getest op de donkere heide-weggetjes tussen Apeldoorn en Elspeet.

De 308 XT is de perfecte combi tussen een sportieve "rijdersauto" en een comfortabele reis-auto. Verder zit alles erop en eraan, en gaat alles automatisch (verlichting, ruitenwissers).

Ook mijn complimenten voor de aflevering voor Nefkens Oost in Apeldoorn.
Nefkens staat over het algemeen niet bekend als de beste Peugeot-dealer. Maar dat speelt kennelijk (ook uit eigen ervaring) vooral rondom Utrecht, want deze auto is perfect afgeleverd, met een uitgebreid afleverpakket (luxe kentekenplaten, twee extra witte platen, bagage-net en spanbanden etc).
Chapeau!

Rembrandt is voorlopig weer een tevreden Fransrijder.winking smiley

70 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2019 23:33 door Rembrandt.

Rembrandt is voorlopig weer een tevreden Fransrijder

Ik snap het helemaal. Gewoon een super goede uitvoering met leuke extra's. Gewoon af. Al ben ik geen fan van de 308 (als ik 'm lelijk noem ben ik nog vrij aardig), maar ik snap je enthousiasme. Wel top van die 6-bak bij een 110pk dieseltje smiling smileythumbs up
Het blijft een gedrocht, maar is wel lekker luxe!
Veel plezier in je voiture thumbs up

als ik 'm lelijk noem ben ik nog vrij aardig

grinning smiley
Ik ga je niet tegenspreken. Maar indruk maakt-ie wel, heb ik gisteren al meteen gemerkt.drinking smiley

Ik vermeld weinig over de motor. Maar die 110pk is ruim voldoende voor deze auto. Je mist eigenlijk nooit power. En hij is erg stil.

De 6-bak is verder zoals gezegd erg fijn, maar trekt ook in de 6-de versnelling nog goed weg. Dat was in mijn laatste Astra (met iets minder vermogen) wel anders. Daar was de 6 een echte overdrive, waarbij je bij accelereren op de snelweg vaak terug moets naar 5.

Maar indruk maakt-ie wel

Bij 307-facelift rijders? smiling smiley
@Rembrandt, door jouw enthousiasme over de 308 kan ik alleen maar zeggen, gefeliciteerd en veel rij-plezier ermee...............en wees er zuinig op.........winking smiley
Anonieme bezoeker
Re: Rembrandt - Peugeot 308 XT 1.6HDI 110pk
15-06-2008 16:45
Geen verkeerde auto. Heel veel plezier ermee.
Erg mooie uitvoering van een vreselijk lelijke auto !

Veel plezier ermee thumbs up
Gaaf.

Tijd voor de -BLACK- meetthumbs up (we lijken wel Aldi rijdersgrinning smiley )
Pracht bak. En wat moet dat een groot ruimtegevoel geven (??) Verder ook lekker veel glasoppervlak. Lijkt me een heerlijke auto! Have fun.

greetz
R.L.
Ben niet zo'n grote fan van de auto - vind de 307 veel mooier / frisser - maar hij is wel erg lekker luxe uitgerust!

Misschien zie ik 'm hier in de regio nog wel 'n keer rijden! smiling smiley

Veel plezier in ieder geval met de Peug!
Anonieme bezoeker
15-06-2008 21:08
Mooie auto! Veel plezier dr mee.

Ik heb gister nog 500 kilometer in een 206 SW 2.0 HDI mee mogen rijden. Dat reed goed!

Maar deze is wel iets mooier dan die 206.
Keurig! Het doet me veel denken aan hoe 't zit met onze Scenic. In de basis zijn 't best lullige dingen, maar door leuke aankleding ziet 't er heel anders uit thumbs up. Veel rijplezier gewenst!

206 (...) reed goed

Hm, ik vond de 206 niet slecht rijden, maar de 207 was toch wel een héél aangename vooruitgang! Aangezien de 308 nog iets recenter is, kan ik me inderdaad goed voorstellen dat 't prima rijdt!
Ik vind de 308 qua model ook verre van mooi. Maar, deze is, zeker wat betreft uitrusting en interieur, wel héél mooi... Je zou het exterieurdesign in één klap vergeten! Prachtig!
Anonieme bezoeker
15-06-2008 21:40
Fraaie config hoor thumbs up.
En een bijzonder aangenaam interieur.

Veel rijplezier en houd ons op de hoogte van het wel en wee van deze fransoos s.v.p.
smileys with beer
Kan me aansluiten bij de meeste meningen hier, door de goed afgewogen uitrusting is het een erg nette auto geworden, maar dat zijn we wel van je gewend winking smiley Veel plezier er van!
Als ik in een 308 stap en wegrij heb ik altijd het idee dat iemand naar mijn gekanker op de 307 heeft geluisterd. Fijne auto, suc6 ermee, hoop dat je niet al te veel peugeot klachten zal hebben.
ENTE
Tijd voor de -BLACK- meet

Nee, de 110pk meet. grinning smiley

Sodeju, dat ziet er prima uit Rembrandt! De grote bek kan ik nog steeds niet aan wennen, ook niet die van de 308, maar de achterkant ziet er in deze configuratie appetijtelijk uit.

Binnenkort inderdaad maar eens minimeeten.

Over de telefoon, volgens mij heb jij de zelfde carkit als ik in de C4. Hardwarematig is dat een Parrot. Op mijn C4 heb ik een Windows Mobile 6 HTC s710 en die doet het goed.

WOF
Anonieme bezoeker
15-06-2008 23:12
Mooie auto Rembrandt thumbs up Fijne motor en idd een goede zit thumbs up Veel plezier er mee!
Anonieme bezoeker
15-06-2008 23:38
Ik les in de 90 Pk versie, lekker soepel.
Proficiat!

Ziet er goed uit in deze configuratie, Rembrandt! Hoewel het niet mijn ding is qua exterieur, maken kleur en uitrusting er een mooie verschijning van. Kont is ook beter te pruimen zonder merk- en typeaanduiding. Verder denk ik dat de achterspoilert een positieve bijdrage zal leveren aan de esthetische acceptatie.

Het interieur is erg mooi, de uitrusting is super (alleen jammer dat je geen leer hebt). De motor is een fijne machine inderdaad; mijn broiertje heeft hem in een 207SW. Al vind ik dat 'ie daarin wat veel herrie maakt stationair (kan ook aan zijn rijstijl liggen).

Nou, geniet er van zou ik zeggen!
Anonieme bezoeker
16-06-2008 08:36
Die achterkant... thumbs down
Verder best wel mooie Peugeot 207.
Veel plezier ermee! winking smiley
voiture
veel herrie maakt stationair (kan ook aan zijn rijstijl liggen).

Wat voor rijstijl heeft je broertje dan stationair?

WOF
Hehe, WOF is ook wakker big smile smiley.

Hij rijdt als een zombie met die bak, dus zou het best kunnen dat de motor daardoor meer herrie is gaan maken, wat stationair merkbaar is.
Of de isolatie van een 207SW ligt op een lager niveau winking smiley
Anonieme bezoeker
16-06-2008 10:44
Mooie auto, Rembrandt!thumbs up
Anonieme bezoeker
16-06-2008 10:56
Had niet verwacht dat ik een 308 zo mooi zou vinden, behoorlijk chique voiture moet ik zeggen. Veel plezier ermee thumbs up
Hele mooie wagen Rembrandt! Vooral het dash en de klokken zijn erg mooi! Mooie uitvoering!
Veel plezier ermee!

Echt beter dan zo'n vieze hydraulisch geveerde citroen die toch alleen maar kapot gaat :P :P :P
Bedankt voor alle positieve reacties.drinking smiley

En ja, ik ben ook vooral voor het interieur gevallen.
En dat interieur is echt prachtig.

Op de foto van de meters (overdag) is het een beetje te zien: het dashboard lijkt heel strak overspannen met stof, dus niet als bij een "normaal" dashboard van kunststof.

En Voiture: de Irazu Grege stof is vele malen mooier dan het gladde leer.

De auto is dan ook voor mij full-options. Het RT4-systeem heb ik niet echt nodig, en het bluetooth-systeem is veel makkelijker dan het dual-sim-systeem van de RT4. Verder heb ik een 6-cd-wisselaar (5-wisselaar + standaard cd/mp3 speler) en nog een aux2-mogelijkheid in het dashboardkastje, dus muziek genoeg (tegen de 30GB HD van de RT4, waarvan 20GB effectieve ruimte).
Het leer hoeft van mij niet. De stof is zoals gezegd mooier.

Jammere van de Peugeot-configuratie is, dat daarmee andere opties ook niet mogelijk zijn, zoals stoelverwarming en geheugen op de stoelen (erg handig met twee berijders), wat ik wel graag had willen hebben.
Ook het Lane-departure-systeem (trilling in de stoel bij ongemelde wijziging van rijstrook) is om onduidelijke redenen op mijn auto niet leverbaar (niet in combinatie XT met 1.6HDiFnut smiley).
Niet echt nodig, maar leuke gadget.winking smiley
Anonieme bezoeker
16-06-2008 11:56
Leuk ding, alleen jammer dat je niet bent gegaan voor een fabrieks navigatiesysteem, dan was het plaatje compleet!
Ja, alleen al vanwege de verwarming was ik vopor leder gegaan. Rare mogelijkheden inderdaad. En zo'n navigatie is wel erg mooi, maar helaas duur.
Nette uitvoering. Zal je veel rijplezier geven denk ik.
Ziet er zo toch wel strak uit.
zit zelf te denken over een 308SW. Wel met leder en navi (heb ik nu ook en bevalt mij uitstekend)
dan maar geen gelaagde ramen en jbl sound systeem.
Anonieme bezoeker
16-06-2008 13:30
De 308 rijdt zo lekker! Fijne diesel erin en hoppa. Hij is niet echt mooi maar ook niet echt lelijk.
Anonieme bezoeker
16-06-2008 14:01
He he eindelijk je eigen 308 voor de deur! Lekker mooie uitvoering heb je hoor. En in het zwart valt de lelijkheid van de auto wat minder op. Ik vind alleen die lichte bekleding erg lelijk van binnen

Ik vind alleen die lichte bekleding erg lelijk van binnen

Ja, van buiten valt die lichte bekleding best mee drinking smiley.
Sorry, ben voor de maandag redelijk scherp vandaag tongue sticking out smiley.
Anonieme bezoeker
16-06-2008 14:21
"De boog kan toch niet altijd strak gespannen staan"
Anonieme bezoeker
16-06-2008 17:13
Darkside Schreef:
-------------------------------------------------------
> zit zelf te denken over een 308SW.

Als ik jou was zou ik eens aan een bril denken...
Ook de SW is prachtig als je erin zit.winking smiley
En heeft, eerlijk is eerlijk, nog wat meer mogelijkheden dan mijn 5-deurs.
Anonieme bezoeker
16-06-2008 17:50
Ik vind de SW best mooi in het echt. Apart, maar met Rembrandts velgen absoluut een auto die zowat premium overkomt eye popping smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2008 13:13 door Ferrari 400GT.
Erg mooi interieur en heel hele lekkere uitvoering. Maar wat is de buitenkant toch spuuglelijk, zeg. Die achterkant is volkomen misvormd. Ik denk dat ik de SW nog de minst lelijke van het stel vindt.
Jammer.
Anonieme bezoeker
18-06-2008 13:45
@Rembrandt:

Eindelijk!!! je hebt er even op moeten wachten maar nu kan dan eindelijk het genieten beginnen!!! Hij ziet er echt top uit in deze combi. En met de 1.6 HDiF 110pk met 6bak zal je rijplezier alleen nog maar groter worden.

Have fun met de 308!!!!

ps. dat doe ik ook nog steeds....cool smiley
Zeer mooie uitvoering van een in principe niet fantastisch mooie auto.

Heb er zelf ook nog even aan gedacht bij het kiezen van een nieuwe auto, maar heb uiteindelijk voor een Seat Leon 1.9TDI gekozen.
mooie wagen Rembrandt thumbs up goede samenstelling en inderdaad erg mooi interieur.

ketelapper zou ketelapper niet zijn, als-ie niet iets te zeuren had eye rolling smiley ... ... die "nullen" in de kilometerstand vooraan zijn wel jammer... nu wordt je er 99.999km mee geconfronteerd dat er een wat goedkoop computertje achter dat display hangt sad smiley en bij de dagteller snappen ze wel hoe het zou moeten...)

ik vind de 308 nog geen grote schoonheid, maar deze kleurencombi en velgen staan hem erg goed! en de 1.6 VTi XS Première van mijn schoonmoeder heeft mij al regelmatig erg positief verrast in afwerking, bediening en rij-eigenschappen thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2008 15:30 door ketelapper.
Anonieme bezoeker
19-06-2008 11:57
Ziet er netjes uit maar ik ben er nog niet echt weg van, vind em al wel mooier als op de plaatjes maar moet er nog steeds aan wennen.
Misschien moet ik er een keer in gaan rijden want dat zal vast een groot feest zijn grinning smiley

Veel plezier met je Franse zetel winking smiley
Anonieme bezoeker
19-06-2008 11:58
Rembrandt, werkt je navigatie zonder externe antenne?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.