Gisteren de Coupé in de Beuntoko gezet, en ermee gangs gegaan.

Voorscherm eraf, deze bleek bij de keienvanger gelast te zitten ipv geschroefd.... Dus dat was een kleine tegenvaller, maar scherm eraf, motorkap eraf en ik kon beginnen.

En zoals altijd met rotterij, valt het altijd tegen, de auto is 3 á 4 jaar terug opnieuw klaargemaakt, en toen moet het er ook al hebben gezeten....

De A-stijl deels weg, en het hoekje waar de A-stijl en de parafan bij elkaar komen was ook helemaal weg...

En het eerste stuk van de bevestigingsrand van het voorscherm

De rest vd bevestigingsrand was nog wel hard gelukkig.

Begonnen met de slechte stukken eruit te halen, en nieuw spul in te lassen.

En uiteindelijk de boel weer in de verf.

Ook het gat linksvoor is weer dicht, geen foto van, maar is ook prima geluktcool smiley

De Taunus is weer hard, en heb het scherm er ook weer opgezet, moet em alleen nog bij de keienvanger nog vastzetten, nog even goed bedenken hoe ik dat ga doen.
En uiteraard de boel weer bijwerken dat het weer netjes is.

En dan is de dag zo weer om...

Ongelooflijk die roest, dan is je crashbestendigheid ook helemaal nergens (winking smiley), denk ik zo. Knap dat je hem weer wat steviger gemaakt hebt.
Is idd genoeg werk, maar voor een auto die al 45 jaar in Nederland rondrijdt, valt t me nog enigzins mee....

Verbaas me ook waarom hij ook alleen rechts zo verrot is... linksvoor lijkt alles nog hard...

Omtrent veiligheid, een Taunus knikt zowiezo, bij de neus. De bijnaam in de rodeo/bangerwereld is 'vouwnus'nut smiley
Ha, ja taunussen kunnen rotten hoor.
Je bent goed bezig manthumbs up
Die deur donderde er ook bijn auit zou je zeggen.
Heb ooit eens gehoord dat auto's aan de rechterkant eerder rotten omdat dat de "berm" kant is.
Remmen zitten aan die kant ook vaker vast.
Dat rechts de bermkant is, klopt, en heeft zekers invloed, maar de ene kant kogelhard, en de andere kant krokant.....

Meestal bij Taunussen en Granada's hebben beide kanten wel rotterij te pakken. Maar het scheelt mij iig weer werkcool smiley

De laatste tijd verder gangs geweest met de coupé, en het schiet mooi op.

Om de wiellagers te vervangen, moeten de steekassen vd achteras eruit, en dat gaat met behulp van een slagtrekker. Nu had ik die nog niet, dus zelf maar 1 in elkaar geflanst.
Ding is een beetje aan de zware kant, maar goed dan komt de boel iig los!big smile smiley

Steekas eruit en nieuw lager erop

Ook de boel achter maar voorzien van nieuwe remschoenen en remcilinders.

Het oude spul was ook niet meer wat.....

De aandrijfas had iets vrije slag op het hanglager, dus die ook maar vervangen, aangezien ik nog een paar aandrijfassen had liggen geen probleem.
Nu heeft een 1.6 orgineel een bak met dunne uitgaande as, maar hier zit een bak onder met een dikke uitgaande as.
Kleine verrassing, aangezien die bakken van een 2.0 zijn, en de aandrijfassen ook passen voor V6cool smiley
Maar ook een aandrijfas voor een dikke as had ik nog liggen, dus geen probleemcool smiley

Verder waren de deurrubbers ook vergane glorie/ouwe zooi, dus ook daar maar wat aan gedaan.

Uit de partij TC1 delen zaten nog 2 nette deurrubbers, en die pasten er perfect in.

Het vloertapijt heb ik er nog niet inzitten, omdat hij nog een lekkage heeft aan de bijrijderskant bij de raamsponning of kachelunit ergensnut smiley
Al wel naar opzoek geweest, maar helaas nog zonder resultaat..... Ik vermoed dat het ergens tussen het voorruitrubber komt, maar heb geen behoefte om de voorruit eruit te halen. Dat wil wel, maar tis een gedoe met opnieuw erinzetten, en het rubber is ook niet nieuw meer...nut smiley

Nu kun je iig goed zien of en waar het lekt, en heb de isolatiematten en vloertapijt nu ook goed droog, en wil ik graag zo houden.

Hopelijk binnenkort wel de boel af kunnen werken, en dan gooi ik em voor de apk, dit zou evt zonder vloertapijt ook wel kunnen, maar staat zo slordig vind ik.

Het deurpaneel van de bijrijderskant is ook beschadigd, en hiervoor heb ik hier opt dorp nog een setje hele panelen op kunnen halencool smiley

Dus de deurpanelen gaan er binnenkort ook af, boel goed schoonmaken en raammechanismes doorsmeren, en is dat ook weer netjescool smiley
Zodan, inmiddels weer een paar weken verder, en er is weer echt vanalles gebeurdnut smileynut smiley

Vorige week dinsdag nog wat dingetjes aan de Taunus gedaan, en in de garagebox gezet.
's Woensdags uit het werk wilde ik de Taunus naar het apk station brengen, dus stap in, draai de sleutel om en... "KLIK"
De startmotor..... Dus denk doe de kap open, trek aan de hendel, PANG dat was de kabel.....

Dat wordt em dus even niet.... Uiteindelijk de kap opengemaakt, wat naar de kabels gekeken vd startmotor, en leek allemaal wel goed.
Vervolgens nog een keer proberen te starten, en hij liep meteen weernut smiley

Maar als de motorkap niet loswil, hoef ik em ook niet voor de apk te gooien, dus auto laten staan, en een nieuwe kabel besteld.

Nu duurde de levering ervan iets langer dan gehoopt, dus afgelopen week maar provosorisch aan de voorkant een extra kabel vastgezet om de motorkap los te makenbig smile smiley

En afgelopen woensdag alsnog bij het keuringsstation neergezet, en afwachten.

Donderdagmiddag telefoon vd keurmeester:
Ik heb de Taunus op de brug staan, maar de benzine zeikt eruiteye popping smileyconfused smiley En het lijkt bij de benzineafsluiter onder de kap weg te komen.

Nou uhm, kijk er maar naar als je wat kan vinden, en dan kom ik vanmiddag wel even langs.

Dus 's middags even bij het keuringsstation langs, en de Taunus stond nog binnen. Ze hadden de afsluiter losgehad, maar verder niks kunnen vinden wat de lekkage veroorzaakte. Afsluiter werkt naar behoren, en de benzineslangen waren ook nog goed....

Maar nu wilde hij wéér niet starten..... Dus samen nog wat dingen geprobeerd, en ineens wilde hij weer aanpakkensmiling smiley
Dus even laten lopen, en ineens begon hij weer benzine te lekken..... En wat bleek....

De vlotter vd carburateur zat af en toe wat vast, waardoor de benzine via de overloop eruit gaat, en dat slangetje kwam linksvoor, bij de benzine afsluiter dus, uitnut smiley
Nu is dat zowiezo niet zo leep, want de bobine zit er ook vlakbijnut smiley En benzine en vonkjes is niet de beste combinatie.....

Maar goed, oorzaak gevonden, de vlotter weer gangbaar gemaakt, dus dat moet goed zijn.

Vandaag ging de keurmeester er dan wel verder naar kijken.. En ik hield m'n hart al vast, en dat bleek uiteindelijk niet voor niks....

Vanochtend belde de keurmeester op dat ie hem grotendeels nagekeken had, en al een aardige waslijst met kleine reparaties.... en de remmerij heb ik niet getest want hij wilde weer niet startencrying smiliecrying smilie

Er zijn enkele verlichtingsprobleempjes, waarschijnlijk slecht contact/massa
Toch nog een paar plekjes laswerk aan de chassisbalk vooraan bij het subframe
Verder de ontluchting van de lpg tank vastzetten
Rubbers van de spoorstangen aan de ene kant vastzetten, andere kant vervangen.
Een remslang moet ik vastzettenconfused smiley
Ruitensproeiers doen het niet, is een voetpomp, en die is overleden....
En volgens mij nog een paar dingetjes

Dus vanmiddag de Taunus maar weer weggesleept bij het keuringsstation,

en er morgen maar een dag aan spenderen, zien dat ik de boel klaarkrijg.

Startmotor fixen/vervangen, motorkapkabel is vandaag ook binnengekomen, en dan de reparatiepunten bij langs....

Ben er dan ook wel klaar mee met t ding..... Heb er al serieus veel tijd inzitten.....
Wouter82
Weer lekker bezig dus in het Verre Oosten big smile smiley thumbs up

Jazekers Wouter!

Gisteren best wel veel aanloop gehad, maar ondanks dat ook nog wel wat punten terecht kunnen maken.

De Taunus in de Beuntoko, en begonnen met de startmotor.
Ding losgesleuteld, bekeken, en leek wel goed verder.
Heb een krat vol met startmotoren liggen, dus maar een andere eraan gezet, en proberen te starten... KLIK.....
Meer nieteye rolling smiley

Dan zit het hem in de bekabeling, slecht contact of massa oid... De pluskabel losgehaald, en de contacten schoongemaakt en opgeschuurd. En vervolgens gaat de startmotor weer als een malle rond! Dus dat komt wel weer goed.

Verder de tankontluchting weer vastgezet, een stugge slang die een korte bocht moet maken op een pijpje zonder flens, dus niet vreemd dat ie eraf schiet....

Het grootlicht zou niet goed werken, dus contacten van het relais even schoongemaakt, en klaar.

Zo nog wat punten bij langs geweest, ook de ruitensproeier deed het niet, niet raar want de voetpomp is zo lek als een mandje.... Heb gistermiddag nog een goede opgehaald hier opt dorpcool smiley

De stuurhoes rechtsvoor is kapot, en linksvoor is ook niks te fijn, dus heb beide maar besteld, die zijn dinsdag binnen.

Ook de kabel vd motorkapontgrendeling heb ik nog vervangen, die moet ik nog wat afstellen.

Er kwam ook nog iemand in stijl wat onderdelen voor een Taunus ophalencool smiley

Een '69er Buick Electra 2door. Hij heeft de auto al 22 jaar, en staat altijd buiteneye popping smiley

De auto heb ik vaak genoeg gezien opt dorp, maar wist niet dat de eigenaar ook nog een Taunus had staan...

Het is weer supermooi weer, dus ook ik heb de 8pitter weer aangeslingerd, en weer heerlijk cruizennnncool smiley

De Thunderbird staat inmiddels weer lekker droog onder dak.

Afgelopen week druk gangs geweest om de apk punten klaar te maken, en donderdag de Taunus weer bij de garage neergezet.

Vrijdag wil de keurmeester kijken, wil hij wéér niet aanpakken.... Niet op benzine als op lpgangry smily

Gisteren de Taunus maar opgehaald, ding aangesleept, en uiteindelijk liep ie weer.... Ding bij de Beuntoko neergezet en verder niet mee gangs geweest.

Heb em nu maar geschorst, zet em even weg en ben er wel klaar mee voor nu..... Kom van het ene in het andere, dus behoorlijk op verkeken.....

Met rijden heb ik het idee dat de hoofdremcilinder ook niet zo fijn meer is, en het beroerd op lpg willen lopen kan wel eens te maken hebben met uitgedroogde membranen in de verdamper... Maar eens kijken wat de mogelijkheden ermee zijn, en dan maar weer eens mee gangs gaan.
Zo'n verdamper reviseren stelt niet veel voor. Setje koat een paar tientjes, handleiding vindt je op internet en vervolgens gewoon doen wat daar staat.
Pfoah, als er zoveel moeilijkheden mee zijn dan begrijp ik wel dat je er even helemaal klaar mee bent.

En het mooie weer komt eraan, dus andere prioriteiten en lekker met de Thunderbird op pad thumbs up winking smiley
Heb me inmiddels wat verdiept in de verdampers, en een revisiesetje ga ik bestellen. Tis een vrij gangbare verdamper, dus dat scheelt weer.
De carb moet ik nog even bekijken, ik heb nog een gangbare liggen, misschien zet ik die er wel op, en kijken wat ie op benzine doet.

Verder de groene Taunus ook maar weer eens aangeslingerd. Heb de Taunus ruim 4 maanden terug al weggezet, maar het was weer ouderwets starten en lopencool smiley

En maar even naast de coupé gezet, die stond nog buiten, was er vorige week he-le-maal klaar mee met t ding.

Maar toch wel leuke foto'scool smiley

Heel mooi, de groene is ook wat lager zeker.
Tegen woordig zou je de groene ook een coupe noemen, tweedeurs sedans waren toen heel gangbaar.
Begrijpelijk dat je klaar bent met de bruine, in het verleden zijn er om die reden nogal eens wat auto's ingeleverd.
Heb geduld, je kan straks zeggen dat het achteraf het waard was, en.... hij staat op stal, is geschorst en hoeft geen eten en drinkensmiling smiley, mooi laten staan tot sept/okt.
Goed gezien Stif! De groene heb ik toen voorzien van 40mm verlagingsveren icm Koni schokdemperscool smiley

Ik had de coupé graag voordat de apk eraf liep weer klaargehad, maar nu alles maar in 1 keer goed doen, en kan die ook weer een poos mee.

Inmiddels niet stilgezeten, de coupé had nog wat lekkage bij de parafan naar binnen, dat is inmiddels verholpen, dus hij is en blijft nu weer kurkdroog van binnen.
Dus het interieur er weer ingebouwd, en ook heb ik de deurpanelen vervangen voor nettere exemplaren.

Oude folie van de deuren af, alles goed doorgesmeerd, nieuw folie ertussen en de nette deurpanelen eraan.

Verder heb ik de verdamper gereviseerd, er is tijdens de demontage een messing adaptertje gebroken, dus moet ik nog een nieuwe voor halen dus kan nog niet testen of ik hem goed gereviseerd heb..

Maar de verdamper was wel smerig van binnennut smiley

Als de verdamper weer goed is, moet de carburateur nog, en als dat weer goed is, kan ie weer voor de keuring! Dus hopelijk wil dat allemaal wel lukken!

Verder gisteren ook eindelijk tijd gehad om met m'n andere wagens wat onderhoud aan te doen.

De Thunderbird heeft een kleine onderhoudsbeurt gehad, en het vervangen vd bougies was nog iets tijdrovender dan ik gedacht/gehoopt had, omdat er barre weinig ruimte is om de bougies te vervangennut smiley

Maar tis uiteindelijk geluktcool smiley

Verder de rest vd vloeistoffen gecontroleerd, en alles was nog netjes op peil.

De wiellagers etc moet ik nog wel een keertje controleren, en alles weer doorsmeren, maar komt wel goed.
Ook de behuizing van de stuurversnelling is uitgesleten, heb er al nieuw spul voor liggen, en dat kan hopelijk binnenkort ook nog vervangen worden.

Vervolgens de 17M ook in de Beuntoko gezet, en ook een kleine onderhoudsbeurt gegeven, die was er wel aan toenut smiley
En loopt nu weer een stuk betercool smiley

Dus weer eea af kunnen werken, wat wel fijn is, dan kan ik hopelijk komend seizoen ook zonder veel problemen rondcruizennn
Zekers goed bezig, is altijd wat te knooien met de ouwe wagensnut smiley

Afgelopen weekend maar een poging gewaagd om de shift collar van de Thunderbird te vervangen.
Dit is de behuizing aan de stuurkolom, waarmee je bak in de juiste versnelling zet.

De gaten waar de hendel doorheen zitten, waren flink uitgesleten, met als gevolg dat de beveiliging voor de "Park" stand niet meer voldoende is.
Met andere woorden, een kleine tik tegen de hendel, en hij zou zo in een versnelling kunnen valleneye popping smiley

Afgelopen half jaar al onderdelen bij elkaar gescharreld, nieuwe shift collar, nieuwe versnellingshendel, nieuw kammetje waarmee de boel vergrendeld wordt.

De lens waar de standen vd versnellingen opstaan heeft ook al veel meegemaaktnut smiley Daar ga ik nog een nieuwe voor bestellen..

Vervolgens de hendel vd richtingaanwijzer eraf gehaald, en het mechanisme verwijderd.

Vervolgens de chromen ring met de richtingaanwijzerschakelaar losgehaald.

Om de shift collar te vervangen, moet de chromen ring eraf, en dus de kabels vd schakelaar los. De kabels lopen via de stuurkolom onder naar het dashboard, waar je de stekkers los kan halen.
Dus de kabels moesten stuk voor stuk teruggetrokken worden door de stuurkolomeye popping smiley

Omdat de shift Collar over de kabelinvoer vd stuurkolom valt, was het nog een uitdaging om de boel los te halen, maar tis gelukt!

Versleten Collar en de nieuwe

De palletjes op de hendel waren wel iets afgesleten, maar viel me nog enigzins mee

Het "kammetje" moet in de chromen ring gemonteerd worden, er zit een nokje op die de vergrendeling van de Park stand garandeerd. Als het nokje afgesleten is, icm versleten palletjes op de hendel, schiet hij er makkelijk overheen.

De nieuwe kam heeft een langere nok, en nu na de boel allemaal weer gemonteerd te hebben, heb ik het idee dat ie de Reverse niet pakt. Dit zou te maken kunnen hebben met de iets langere nok, en ik kreeg nog de tip om de chromen ring iets los te draaien, misschien dat ie em dan wel pakt.

Hopelijk komende week maar mee verder, en hopelijk komende week ook eindelijk de Taunus coupé weer voor de apk....

Dus nog zat te doeneye popping smiley
Als Amerikaanse Fords liefhebber (en bezitter smileys with beer) vind ik (met name) je stukjes over de Thunderbird ook interessant om te lezen. Vooral het repareren van zaken zoals zo'n schakelhandle is info om te bewaren.... Veel plezier met deze mooie auto! En met de rest van je wagenpark én heerlijke beunschuur natuurlijk. Je zal maar zo'n hobby hebben en in de Randstad wonen, zoals ik...... confused smiley
Bedankt voor de reacties!

Dit zijn toch wel "dingetjes" waar nogal wat tijd in gaat zitten....

Afgelopen weekend dus nieuw spul gemonteerd, en hij wilde ook ineens niet meer starten. Vandaar dat ik ook niet wist of de achteruit het wel of niet deed... En had daar verder geen tijd meer voor...

Afijn, gisteravond dus ermee gangs gegaan. Het niet willen starten kan stom toeval zijn dat de startmotor blijft hangen oid, of het heeft met de stuurkolom te maken...

Maar voordat ik daarmee gangs ging, en hem wilde starten, heb ik eerst de achteras op assteunen gezet, je weet immers nooit wat er gaat gebeuren als ie start, mocht hij ineens in een versnelling staan of schieten, vliegt de Tbird iig niet door de muur of deur naar buitennut smiley

Ik heb wat dingen geprobeerd met uitwisselen.

Een nieuwe hendel, nieuwe kam en nieuw huis. Toch zit er ergens iets niet goed.
- Nieuwe hendel en oude kam. Geen verandering.....
- Oude hendel nieuwe kam. Ook niet...
- Oude hendel en oude kam. En hij wil weer starten!nut smiley Ook vergrendeld hij hem goed, wat ik wel wat verwacht had gezien de staat vd palletjes op de hendel en kam.

Dan de versnellingen.... P-R-N-D2-D3-L

Als ik de hendel door de opties heenhaal, mis ik er 1eye popping smiley
Vanuit de P gaat ie naar de R, dan gaan de wielen ook daadwerkelijk achteruit.
Dan de N, ook goed.

Maar dan heb ik nog 2 standen voor de D2, D3 en Lconfused smiley en in beide standen gaan de wielen dus wel vooruit.

Nu weet ik niet of dat altijd al zo is geweest, en moet dat nog eens verder uitzoekenspinning smiley sticking its tongue out

En morgenmiddag eindelijk weer met de coupé naar de apk.....Ben benieuwd!
Taunusdriver
Maar voordat ik daarmee gangs ging, en hem wilde starten, heb ik eerst de achteras op assteunen gezet, je weet immers nooit wat er gaat gebeuren als ie start, mocht hij ineens in een versnelling staan of schieten, vliegt de Tbird iig niet door de muur of deur naar buitennut smiley

Dit zijn van die ontzettend simpele maar ontzettend belangrijke dingen waar ik waarschijnlijk totaal niet aan zou denken, goede tip thumbs up
Taunusdriver
Een nieuwe hendel, nieuwe kam en nieuw huis. Toch zit er ergens iets niet goed.
- Nieuwe hendel en oude kam. Geen verandering.....
- Oude hendel nieuwe kam. Ook niet...
- Oude hendel en oude kam. En hij wil weer starten!nut smiley Ook vergrendeld hij hem goed, wat ik wel wat verwacht had gezien de staat vd palletjes op de hendel en kam.
Dan de versnellingen.... P-R-N-D2-D3-L
Als ik de hendel door de opties heenhaal, mis ik er 1eye popping smiley
Vanuit de P gaat ie naar de R, dan gaan de wielen ook daadwerkelijk achteruit.
Dan de N, ook goed.
Maar dan heb ik nog 2 standen voor de D2, D3 en Lconfused smiley en in beide standen gaan de wielen dus wel vooruit.
Nu weet ik niet of dat altijd al zo is geweest, en moet dat nog eens verder uitzoekenspinning smiley sticking its tongue out

Inderdaad slim van de assteunen. Ik denk dat je begon met een transmissie in de R als jij dacht dat ie in P stond en gelukkig zit de start blokkering op de bak zelf en niet op de hendel. Maar daar zijn die assteunen de extra veiligheid.
Waar een europese automaat vaak D-2-1 of D-L2-L1 heeft hebben amerikaanse automaten vaak de DO-D-L. Oftewel de Drive inclusief overdrive functie, de Drive zonder overdrive functie en de L voor sterk op de motor remmen. Overdrive was vaak een optie (technisch bestond het nogal eens uit een wel of niet aanwezige torque convertor lock-up, soms uit een extra versnelling en heel soms uit een extra overdrive versnellingsbak) dus het is maar de vraag of jouw transmissie en het plaatje op de stuurkolom altijd al wel overeenkwamen. Het groene bolletje bij de D3 suggereert dat dit de DO is. Dan zou je een D-DO-L moeten hebben. Nog nooit de DO of L geprobeerd?

Dit is die van mijn Corvette - de D met een vierkantje eromheen staat voor DO. Overigens maken bij de Corvette sommige amerikanen er een sport van om "zelf" te schakelen door de DO-D-2-1 te gebruiken als ze wat sportiever onderweg zijn. Vandaar dat ze hier wel op een logische volgorde staan. En ook daarom heeft zelfs een automatische Corvette een "shift-up for best economy" lampje.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2019 10:58 door Engineer2.
De opmerking vd assteunen heb ik niet voor niks er duidelijk bijgezetwinking smiley Mochten mensen dit ooit als handleiding willen gebruiken.... Het klinkt heel logisch, maar ervaring leert dat men daar niet altijd bij stilstaat....

Een ongeluk of schade zit in een klein hoekje, en helemaal met dit soort dingen, waarvan ik zelf ook nog weinig sjoege heb, of de gevolgen wel eens groot konden zijn...

Met starten stond de hendel écht in de P, de hendel valt in het ovale gat van de detent plate, boven het nokjewinking smiley maar met alles nieuw, staat de hendel in de P stand behoorlijk hoog, en ik vermoed dat daardoor de "Neutral Safety Switch" onderaan de stuurkolom dan net niet ingeschakeld wordt. Het afstellen van die switch schijnt ook een nauwkeurig werkje te zijn.. En om alles klakkeloos los te draaien is momenteel ook even niet de bedoeling..

De P, R en N volgorde klopt, maar de de witte stip, groene stip of de L standen moet ik dus nog uitzoeken.
Normaal met rijden is de groene stip met 3e trap, de witte stip 2traps, en de L zal wel Low zijn oid.... Daarvoor moet ik de boeken even induikennut smiley

Verder vanmiddag dus weer met de Taunus Coupé naar het apk station geweest.
Met ijskoude motor wil hij niet of niet fijn op lpg starten, dus starten op benzine, en vervolgens over op lpg.

Als de motor eenmaal weer gelopen heeft, is het daarna elke keer wel starten en lopen, gewoon op lpg.
Omdat de vorige keuring van februari inmiddels "ongeldig" is, is de Taunus dus weer compleet opnieuw gekeurd.

Alles nagelopen, en waar nodig geholpen met rem intrappen etc.
De remmerij was nog niet nagekeken, en was er bang voor dat daar nog iets achterweg zou komen.... Te groot remverschil oid

Maar het viel allemaal wel mee! Enige "puntje" was een ruitenwisser, die iets in begon te scheuren. Dus die vernieuwd, en vervolgens istie afgemeldcool smiley

Nu nog de laatste puntjes afwerken, zoals de wieldoppen er weer op, sierlijst op de kofferklep monteren en dan maar eens kijken of er een nieuwe liefhebber voor te vinden is.

Heerlijk dat stuur versnelling.
Je moet wel geduld hebben, met dit klusje Marco!`
Goed om te horen dat de coupe weer 2jaartjes mag. hij loopt dus weer goed.
Het is inderdaad een geduldig klusje, maar komt allemaal wel goed! Had er gelukkig ook de tijd voor vrijgemaakt, en mocht het tegenzitten, dat het geen gehaast wordt.

De Taunus liep wel goed inderdaad.

Afgelopen weekend nog wat aan de Taunus gedaan, de correcte sierlijst onderaan de kofferbak gemonteerd, sierringen + doppen weer gemonteerd.

Gistermiddag stond ie op de oprit nog mooi in de zon te bakken, en toen pakte hij meteen aan op lpgnut smiley
Dus een blokkie rond gereden, en getankt, maar dat ging niet zonder slag of stoot.... Hij sloeg stationair af, en wilde slecht aanpakken....
Uiteindelijk liep ie weer, en na het tanken was het wéér slecht aanpakken....

Gisteravond nog 60km verderop wezen kijken bij wat leuks, en met de Taunus erheen gegaan, is misschien wel goed dat ie weer wat kilometers voor de kiezen krijgt.
Toen ie uiteindelijk liep, ging het wel goed, voornamelijk snelweg, en zonder problemen 120km/u. Je merkt aan de auto dat de ophangrubbers allemaal vervangen zijn.
Ding stuurt en rijdt strakker dan mijn groenenut smiley

Al een mooi stukkie onderweg, en hij begon af en toe een plofje te missen, en in het stadsverkeer werd het wel erger....
Maar aangekomen op bestemming, en toen ik daar weer weg wilde, stond er nog een coupéspinning smiley sticking its tongue out

Maar wilde weer niet fijn aanpakken.... Uiteindelijk liep het weer, en onderweg naar huis werd het toch wat erger met de misplofjes....

Dus nog maar eens naar kijken hoe of wat, heb iig wat spul besteld, rotor, verdelerkap, bougies etc.

En dan de carburateur nog eens grondig nakijken..... Wil gewoon hebben dat ie normaal start op lpg, heb een hekel aan slecht startende auto's....
Haha perfect herenthumbs up
Dan komt het mooi uit dat beide coupeetjes een onk hebbencool smiley

@uwbuurman:
Heb daar echt een hekel aan, dit is toch allemaal voor "ernaast" dus als het niet zo fijn wil, is het niet het einde vd wereld.
Nee, maar met mijn oudjes, dan kan ik me wel.kapot ergeren als het allemaal net niet is als het moet zijn. Dingen zijn 40 of ouder, maar met alle tijd die ik erin steek, moet hij gelijk aanpakken en lekker rijden. Dat wat stuk gaat, of dat iets mooier kan, dat hoort erbij, maar als ik rij, dan moet alles het wel doen. En anders trek ik ze weer uitelkaar, hahaha. Het moet goed.
Haha ja dat klopt, sommige dingen neem je wel voor lief, andere dingen moeten gewoon goed zijn.

Nu ist in mijn geval wel zo dat ik niet meer zoveel tijd heb voor de auto's, en dan heb ik nog best wel veel auto's om alles bij te houdennut smiley

Maar ik doe mijn best.

De Taunus coupé heb ik inmiddels ook goed aan het lopen.
Heb de rotor, verdelerkap en bougies vervangen, en de carburateur was versleten.

Het is een enkeltraps carburateur, en alle stangetjes en hendeltjes waren behoorlijk uitgesleten.
Normaal zou ik hem wisselen voor een andere, want ik heb er nog wel een paar liggen, maar doordat hij ook op lpg loopt, wordt dat wat lastiger.

Van het onderstuk van de carburateur is de doorlaat uitgedraaid ivm het gasmengstuk, en het draad van het gasmengstuk is fijn m12 draad. Dus een andere carburateur ombouwen wordt em niet...

Daarom het bovendek gewisseld, en van alle stangetjes en gaffeltjes de beste uitgezocht en gemonteerd.

En hij start en loopt nu meteen weer op lpgcool smileysmiling bouncing smiley
Ja dat ist zekerscool smiley

Deze viel nogal tegen wat de hoeveelheid werk betreft, maar soms verkijk je je er toch op, of wint de emotie toch van de restnut smiley

Er zijn al mensen die aangegeven hebben interesse in de coupé te hebben, dus wie weet hoe lang hij hier nog blijfteye popping smiley

Ik wil eigenlijk nog wat tijd in de 17M steken, en in mijn groene Taunus, zodat die ook weer een poosje vooruit kunnen. Maar mezelf kennende, als er wat op mijn pad komt, haal ik het toch wel opnut smiley
De Taunus coupé is voor zover helemaal klaar, en gisteren nog wat leuke foto's kunnen makencool smiley

Ben wel blij met het eindresultaat, ondanks de pens werk en onderdelen die er nog in is gaan zittencool smiley

Verder is er vanavond in Zwolle nog een meeting voor US classics, dus daar met de Thunderbird maar eens ff kijkencool smiley
De Taunus is duidelijk verkoop klaar.
Hij is nieuw geleverd door ford dealer Zijp zie ik.
Daar kwam mijn taunus (blauwe tc2) ook vandaan.
@ Havinga
Rubberstrips zouden hem idd afmaken, maar is niet aan te komen. Heb nog een redelijk nette strip voor de voorbumper, maar achter niet.

Er zijn ooit wel imitatiestrippen geweest, toendertijd ook een setje op de toenmalige donkergroene GXL gezet.

@ Stif:
Dat is ook toevallig dat jouw TC2 daar toendertijd ook nieuw verkocht is!

Gisteravond met de Thunderbird naar de US classic meeting in Zwolle geweest. Was op de parkeerplaats van een recreatieplas, dus simpel maar supergezellig!

Bij aankomst waren er al aardig wat auto's, en er kwamen er wat bij, en sommigen gingen weer weg. Zo al met al schat ik dat er zo'n 30 auto's zijn geweest, waaronder ook wel aparter spulthumbs up

Afgelopen week wat nieuws omtrent mijn Sierra's.

De '89er Sleeper heb ik verkocht, hij staat hier inmiddels ruim een jaar, en heb er weinig aan gedaan/tijd voor gemaakt.
Hij is naar een liefhebber in de buurt gegaan, die hem, als ie tijd heeft, wel klaar wil makencool smiley

Verder had er enkele maanden terug iemand tegen mijn Sierra station gezeten, en de achterbumper geschampt....

En ook nét aan gebarsten...

De hersteller had in het systeem gekeken, en kon wel aan een nieuwe bumper komen. Doe dat maar, want de meeste bumpers zijn na 26 jaar ook niet zo best meer....

Helaas zijn er diverse bumpers aangeleverd, maar niet eenzelfdecrying smilie
Nu had ik nog een extra bumper liggen, maar daar zat net zoveel werk in als degene die er nu opzit.

Dus is besloten om de bumper te herstellen, en dat is goed geluktcool smiley

Nu zie je duidelijk dat de Sierra gepoetst moet worden, en dit gaat met enkele weken ook gebeurenthumbs up
Mooi balen van die bumper. Dader bekend?

Sleeper was leuk, maar niet voor je collectie, dan eerder de coupé aanhouden.
De dader heeft zich netjes gemeldt, en hebben het mooi op kunnen lossen.

Zoals geschreven stond in het systeem bij de schadehersteller dat er nog nieuwe bumpers leverbaar zijn.
Dus gooi er dan maar een nieuwe op. Kan ie weer een mooie poos.

Helaas is dat niet t geval, en de zoektocht naar een nette/strakke/hele achterbumper viel ook flink tegen....

Maar tis goedgekomencool smiley

Verder is er over krap 2 weken weer het Ford Treffen van de FordFreaks, dus zo langzaamaan maar eens beginnen met auto's schoonmaken/poetsen etc. nut smiley

En het jeukt toch altijd weer, en heb weer wat leuks in de VS zien staan. Toch maar contact opgenomen met de verkoper, maar zit nog wat in dubio....

Een '65er Thunderbird "Special Landau"eye popping smiley

Zijn er in deze kleurstelling 4500 exemplaren van gemaakt, en deze is nog strontorgineel, ongerestaureerd en volgens de eigenaar in bijzonder goede staatnut smiley

Eerst nog maar eens eea uitzoeken, verschepen is ook duurder geworden dankzij de dieven in den haag.....
Wouw wat een plannen weer Marco!
Als dit je droom is dan moet je het doen.
Wat is er zo anders aan deze T, dan die je al hebt? (ja die achterlichten dat zie ik ook wel)

Naar alle europese fordjes te hebben gehad ga je ze nu aan de overkant van de groote plas zoeken?
Al eens aan een gran torino gedacht? (zoals de gelijknamige film met Clint)
De Thunderbird die ik al heb, is een "Bullit Bird"

Daarna kwam de "Flair Bird" van '64 tot '66. Dit is een compleet nieuw design, en eigenlijk een compleet andere auto. Het enige wat hetzelfde is gebleven is de 6.4 V8 motor.
Vanaf 65 hebben ze zogenaamde "Sequential turn signals". Oftwel wat de nieuwe audi's ook hebben dat de knipperlichten van binnen naar buiten "verlopen"cool smiley

Ik ben aan het rekenen gegaan, en ik zie toch af van dezecrying smilie Wordt me allemaal net te gek, spul is iig niet goedkoop, en omdat ie aan de westkant vd VS staat, zijn de transportkosten aanzienlijk hoger dan wanneer hij vanaf de oostkust van de VS geladen wordt..... Plus nog aardig wat transportkosten binnenlands naar de haven, wordt het me allemaal te gek.... Transport is ca €2300,- en dan komt er nog 9% invoer over de aanschafwaarde vd auto + transportkosten.... Kort gezegd, mocht de auto €10.000,- kosten, dan komt er in totaal 9% van €12300,- nog eens overheen, dus dat is nog eens dik €1100,- wat er nog overheen komt.... Dan zal er ongetwijfeld nog iets aan de auto moeten gebeuren, en bij de RDW ist ook nog eens €300,-

Dus dat is me even te geknut smiley Of ik moet m'n '62er verkopen, maar dat doe ik nietspinning smiley sticking its tongue out

Vind het wel jammer, maar goed, er zijn er zat te koop, dus wie weet komt er ooit wel 1 bijnut smiley

Een Gran Torino is ook retegaaf, vooral de '72er snuit, maar die zijn ook in de States $15.000,- of meer..... Stond laatst in Zeeland een station met zo'n snuit te koop, leek me ook wel gaaf, maar kwam me toen helemaal niet uit, en was ook vrij vlot verkochtsad smiley

Maar ik hou meestal de markt wel wat in de gaten wat er allemaal te koop aangeboden wordt, en afgelopen weekend stond er "ineens" een '75er Taunus, 1.6 4deurs te koop voor leuk geld.
Dus vanaf de camping maar geinformeerd, en het leek me wel wat. Omdat ik op vakantie was, kon ik niet direct gaan kijken, dus afgesproken dat ik vanavond zou komen kijken.
Helaas kreeg ik de dag nadat we de afspraak hadden gemaakt bericht van de verkoper, dat er die middag al iemand kwam kijken.... En die heeft em gekocht....

Jammer maar niet erg... Maar het toeval doet, dat ik gisteren getipt werd over een '72er Taunus die te koop staatnut smiley

De auto staat niet bepaald in de buurt, maar ach, informeren kan altijd....

Na meerdere pogingen eindelijk contact gehad met de eigenaar, welke hem al sinds 1996 heeftcool smiley
Heb ruim 20 minuten met de beste man gesproken, Hij heeft em altijd goed bijgehouden, en dat is te ziencool smiley

Ik moet nog in de agenda kijken wanneer ik kan gaan kijken of het wat is. Komend weekend wordt niet wat ivm de FordFreakssmileys with beer, dus hopelijk de week eropsmiling bouncing smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2019 17:18 door Taunusdriver.
Nou, het FordFreaks weekend heb ik ook weer overleefdcool smileysmileys with beer

Donderdag en stukje vd vrijdag heb ik de Sierra laten poetsen, en man, ding glimt weer als een verse köttel in de maneschijncool smiley

Vrijdag de caravan, en m'n 5 auto's naar de camping gebracht, en het droop vrijdag al mooi vol met auto'scool smiley

Zaterdag en zondag kwam en ging er ook nog menig Fordje.

Uit Duitsland kwam er nog iemand met een Granada Perana, oftewel met V8cool smiley Deze zijn orgineel zo geleverd elders in de wereld

Dat de Sierra gepoetst was, was menigeen wel opgevallen, en werd ook door de organisatie gewaardeerd. Heb er nog een prijs mee gewonnensmiling bouncing smiley

Elk jaar heeft de organisatie 3 prijzen voor de mooiste wagen opt Treffen, en dat is elk jaar weer wat unieks. Dit jaar waren het klompen

Inmiddels alweer zo'n 2 jaar geleden mijn lichtblauwe Granada mk1 verkocht, die was ook vd partij, en is bijna helemaal klaarcool smiley

Hij staat erbij zoals ik em ook in gedachte hadcool smiley Dus mooi om te ziencool smiley

Kortom een supergezellig weekend, en al met al wisten toch zo'n 120 voertuigen de weg naar het Treffen te vindenthumbs up Ook daar zit een stijgende lijn in!
Dat is mooi, altijd lastig met een dergelijk evenement, omdat er in verhouding weinig van dat soort oudere auto's bijkomen en dito liefhebbers. Dus beter dat die stijgende lijn erin zit!
Briljant om daar iedere keer weer al je auto's uit te stallen, en vooral die T-Bird blijft ontzettend mooi. Moet ik echt eens komen bekijken smiling smiley Die Perana is wel heel gaaf thumbs up Dit moet ik volgend jaar maar eens in de agenda zetten...
Wat gaaf om dan gewoon al je auto's mee te nemen! Dat tikt dan wel aardig aan bij jou. En gefeliciteerd met de prijs voor de Sierra. Staat er inderdaad netjes bij.

De transport kosten zijn trouwens best hoog. Ik hoor prijzen van onder de 1000 USD vanaf LA naar Rotterdam. En dat is netjes vastgezet en verzekerd in een container ipv op een RoRo schip.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2019 07:02 door Engineer2.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close