Taunusdrivers Beuntoko: '62er Thunderbird '70er Taunus 17M V6, '73er Taunus coupe, '75er Taunus, '89er Sierra 24V, '93er Sierra kombi GT en '04 Mondeo >>Niet stilgezeten, onderhoud, revisie en cruizenn <<

Gepost door Taunusdriver 
De Taunus is nog niet goedgekeurd hoor, grinning smiley Hij is gekeurd, nu moeten we de bovengenoemde punten repareren en dan laten we hem afmelden.
Andere banden van dat keuring? Betekent dat dat je de rest van de tijd op slechte banden rijdt? thumbs down
Barri
Andere banden van dat keuring? Betekent dat dat je de rest van de tijd op slechte banden rijdt? thumbs down

haha nee hoorwinking smiley dat kan de bedoeling niet zijnwinking smiley

Ik heb tijdelijk wat oude banden onder de Taunus gezet, voornamelijk voor de winterperiode dat ie stilstaat...
De banden waren vrij oud, en wilde ook wel weten of ze nog apk waardig warengrinning smiley

's Zomers zitten de Wolfrace velgen erondercool smiley moet ik ook weer wat nieuwe banden voor opscharrelengrinning smileygrinning smiley
De meeste afkeurpuntjes heb ik al terecht, alleen het rubber vd achteras is een probleempje...

Het zijn de rubbers bovenop het differentieelhuis waar meer dan de toegestane 1mm speling op zit...

De rubbers zitten erin geperst, en kan ze met behulp van een juist busje er wel uittikken, maar is veel geknooi...

Aangezien er nog 5 weken apk op de Taunus zit, ga ik deze week beginnen de achteras klaar te makengrinning smiley

Moet ik eerst nog shoppen hier in de buurtgrinning smiley

- ophangrubbers
- pakking differentieeldeksel
- verlagingsveren
- schokbrekers

Gaat allemaal wel goedkomengrinning smiley
Ah, dat van de banden snap ik smiling smiley Wat een kromme zinsbouw heb ik daar trouwens! nut smiley
Zo, tis weer eens tijd voor een updatecool smiley

Vandaag mooi opgeschoten met zowel de Sierra, als met de Taunuscool smiley

De Sierra had een barst in de voorruit, en aangezien hij daarvoor verzekerd is, kreeg de Sierra vandaag een nieuwe voorruitcool smiley
De voorruit zit erin gelijmd, en daar ga ik zelf niet mee martelen. Het eigen risico bedroeg 7 tientjes, en is me dat meer dan waardthumbs up

Dan de Taunussmiling bouncing smiley

Vorige week de andere achteras al wat klaargemaakt, ontroest en in de industriemenie gezet.
En vanavond heb ik samen met Bennie de achteras eronder vandaan gehaaldthumbs up
Alles wilde prima los, en de rubbers vd draagarmen zijn nog als nieuw, dus ik hoef alleen de rubbers van het differentieelhuis te vervangencool smiley

Het begin:

De oude en 'nieuwe' as op de bokjes om de boel over te zetten:

Nu zijn we erachter gekomen dat de ankerplaten verschillen, en zal ik wss de remmerij erop aan moeten passen... Gelukkig niet de grootste kostenspinning smiley sticking its tongue out
De achteras die eronder komt, is afkomstig van een 1300, en heeft een overbrenging van 4,11:1 en de huidige heeft 3,89:1

En nu staat de Taunus er wat troosteloos bijsad smiley

Hopelijk kan ik komende week alle onderdelen bij mekaar scharrelen, en zaterdag verdercool smiley
Waarom monteer je een differentieel met een lichtere overbrengingsverhouding? Das naar mijn idee minder comfortabel op de snelweg?
Vinnievw
Waarom monteer je een differentieel met een lichtere overbrengingsverhouding? Das naar mijn idee minder comfortabel op de snelweg?

Bij ernstig gebrek aan beter op dit moment....

Goede achterassen zijn al schaars, en ben blij dat ik er 1 heb kunnen bemachtigenwinking smiley

Hij trekt dan sneller op, maar op de snelweg maakt ie iets meer toeren... De 5bak compenseert dat ook wel weercool smiley

Als ik ooit een donor Taunus V6 opscharrel, zet ik de hele aandrijving over... maar dat zijn toekomstplannenwinking smiley Laatst wat dat betreft al een gemiste kanscrying smiliecrying smilie mja, komt nog wel een keer.
Zo, weer tijd voor een updateje...

De laatste tijd nogal druk geweest met privé dingen en met school.
Eerder maakte me het niet zoveel uit: bakwisselen tijdens tentamens, motorwissel tussen de toetsen door etc etc
Nu is het einde van de opleiding in zicht, en daar ga ik wel ff serieus mee gangs... nog een paar weekjes en tis schluss....

Afijn, ondertussen lekker opgeschoten:

- nieuwe ophangrubbers in differentieelhuis
- nieuwe remschoenen terecht gemaakt (op de oude zaten nog asbest voeringeneye popping smileybig smile smiley )
- alles ff zwart gespoten

Ik moet nog de remleidingen monteren en de remschoenen monteren, maar wacht nog op de juiste centreerpennen....

Vrijdag kan ik wss de verlagingsveren ophalensmiling bouncing smiley dus hopelijk heb ik het spul er weer snel ondersmiling bouncing smileythumbs up
Gisteravond samen met 2 maten van me de achteras er weer onder gemonteerdcool smiley

Allereerst heb ik de nieuwe schokdempers en bovenste draagarmen aan de auto gemonteerd
Aan de as de onderste draagarmen en stabilisatorstang.

Toen de as onder de auto gelegd, en de onderste draagarmen vastgezet.
Dan de as omhoog krikken en de veren ertussen en vervolgens de bovenste draagarmen.
Als laatste de schokdempers vastgezet.

Konden we gelijk de nieuwe momentsleutel uittestengrinning smiley

Nu de remmerij nog terecht maken... valt iets tegen, zit nogal verschil in de bouwjaren etc... maar komt wel goedcool smiley en dan kunnen er weer een paar wielen aanspinning smiley sticking its tongue outsmiling bouncing smiley
@ steevie, is al goedgekomen toch?grinning smiley

Weer eens een kleine update...

Het enige wat er nog moest gebeuren, was de remmerij achter monteren. Dus wij met 3 man sterk (jajacool smiley) eraan begonnen.

Na wat gepriegel kwamen we tot de conclusie dat het niet ging passennut smileyeye popping smileycrying smilie
De oorzaak: de remcilinderssad smileyeye rolling smiley

De remcilinders die ik opgehaald heb, hebben de cilinders te lang. Als deze ingedrukt zijn, komen ze tegen elkaar aan maar staan nog te ver uit voor de remschoenennut smiley

Dus ff een telefoontje naar m'n leverancier, en toen bleek dat er voor mijn type remcilinders dus blijkbaar 2 verschillende soorten zijnnut smileynut smiley
Dat viel dus vies tegen, aangezien ik met het mooie weer weer graag met de Taunus wil rijdencool smiley

Hopelijk kan ik maandag de juiste remcilinders ophalen, en gaan we voor de herkansingeye rolling smiley

Vandaag maar weer de Wolfrace velgen tevoorschijn gehaald, en gepolijst... Het resultaat mag er zijn, ze glimmen weer als een verse keutel in de maneschijncool smiley

Het viel me op dat er een aantal oneffenheden niet uitwilden, dus volgende ronde maar weer schurenwinking smiley

Tevens heb ik vandaag nog een paar plekjes bij de Taunus weggewerkt, in de wielkast rechtsachter zat een klein roestplekje, en aan de achterkant, voor de achterbumper zat een aardige roestplek. De laatste was me nog niet eerder opgevallen, want die zat precies achter voor de achterbumper...

En zo stukje bij beetje komen we er welspinning smiley sticking its tongue out
Thanksthumbs up

Ben zelf ook wel wijs met de velgen.

Toen ik de Taunus kocht, kreeg ik ze erbij, inclusief naafkappen en wielmoeren.
Ze waren helemaal geoxideerd, maar na 2 avonden schuren en polijsten glommen ze weer enormcool smiley

En ze staan mirakels mooi onder m'n Taunuscool smiley

Vanaf heden staat t nog mooier, aangezien de Taunus 40mm verlagingsveren heeftcool smiley
Taunusdriver.

Tevens heb ik vandaag nog een paar plekjes bij de Taunus weggewerkt, in de wielkast rechtsachter zat een klein roestplekje, en aan de achterkant, voor de achterbumper zat een aardige roestplek. De laatste was me nog niet eerder opgevallen, want die zat precies achter voor de achterbumper...

De meeste roest bij de Taunus zit voor de achterbumper, de meeste roest ook achter de voorbumper grinning smiley Ik spreek uit ervaring. Bij mijn T3 was dat ook zo.grinning smileywinking smiley

Nieuwe avater? Wie is dat?
@ taunusdriver 3 man sterk? ik dacht dat er 2 mannen waren en 1 die zo beetje de weg kwijt was (bennie940) big smile smiley
Pff, de weg kwijt.grinning smiley Wie rijdt hier nu een voorwielaangedreven auto?nut smiley Wie heeft er een tomtom in de auto?nut smiley Wie woont er in Dalfsen?winking smiley Wie kan de hoofdletters op zijn toetsenbord niet vindeneye rolling smiley. Taunusdriver niet, ik niet, dus wie is hier de weg kwijt?? Je mag drie keer raden.smileys with beer
Bennie 940
Taunusdriver.

De meeste roest bij de Taunus zit voor de achterbumper, de meeste roest ook achter de voorbumper grinning smiley Ik spreek uit ervaring. Bij mijn T3 was dat ook zo.grinning smileywinking smiley

Nieuwe avater? Wie is dat?

grinning smileygrinning smiley is in het algemeen bij elke auto het geval hoorgrinning smiley

Die avatar is de krankzinnige ikkegrinning smiley

@ steevie,

Nog niet 1 keer gegokt, en nu al opgeven?eye popping smileysad smiley
Bennie 940
Pff, de weg kwijt.grinning smiley Wie rijdt hier nu een voorwielaangedreven auto?nut smiley Wie heeft er een tomtom in de auto?nut smiley Wie woont er in Dalfsen?winking smiley Wie kan de hoofdletters op zijn toetsenbord niet vindeneye rolling smiley. Taunusdriver niet, ik niet, dus wie is hier de weg kwijt?? Je mag drie keer raden.smileys with beer

Tot de hoofdletters op het toetsenbord, had ik het kunnen zijngrinning smiley
@taunesdriver

ja ik geef het direct op.
anders krijgen we nog grotere discussies tijdens het sleutelen en dat wil ik bennie niet aan doenspinning smiley sticking its tongue out
Zo, gisteraamd de achterremmerij er weer aan gezetcool smiley

Na de remcilinders er weer aangezet te hebben, en eea iets aangepast te hebben, past de remmerij weer perfectcool smiley

De boel hebben we ontlucht, en de handremkabel hoefde verder niet afgesteld te worden want die stond nog perfectsmileys with beer

Vanavond of morgenavond nog een paar kleinigheden verhelpen, en dan kan ie weer voor de keuringcool smiley

Kan ik lekker rondsturen met dit mooie weersmiling bouncing smileythumbs up
Zo, vanavond wielen gewisseld, en nog wat andere kleine zaken gedaan aan de Taunuscool smileysmiling bouncing smiley

Dus hem maar weer richting het keuringsstation gereden, want de apk is net een paar dagen verlopen...

Hij rijdt weer HEERLIJKgrinning smileycool smileythumbs up Geen geroffel achterin, en nog steeds een kleine 3000rpm bij 100km/ucool smiley

Morgenavond de Taunus maar weer ophalen met verse apksmiling bouncing smileysmiling bouncing smiley
Kan ik morgenavond weer verder met de Taunus, staan nog een paar punten op het lijstje:

- motorkaphendel was afgebroken (heb er 1 van een Granada liggen)
- nog steeds ander slot bijrijdersdeursad smileyeye rolling smiley
- paar roest plekjes bewerken
- rechter buitenspiegel monteren

Zo blijf je beziggrinning smileycool smiley
kijk aan mooi weer toeren dusthumbs up

heb vandaag even een sierra opgehaald, bouwjaar 88 paar plekjes verder straks mooi voor de onderdelenbig smile smiley

we spreken me kaar.
@Taunsdriver: gefeliciteerd met de Taunus.

nog steeds ander slot bijrijdersdeur

Ik ken iemand die sleutels pas kan maken op sloten en andersom.cool smiley

Greetzz Renate.
@ Steevie:
We spreekt mekaar morgen bij de rodeo wel ffwinking smiley zoek nog wat....

@ Renate:
Ik heb er een andere deur ingezet, aangezien de deur die erin hing last had van roest... En ik kon voor 2 kratten bier een knalhard exemplaar omruilencool smiley

Tis niet te geloven zegeye popping smileycrying smilie

De Taunus heeft nog geen nieuwe apkconfused smileyconfused smileyconfused smiley

Ik had donderdagavond ff gebeld hoe laat ik de Taunus op kon halen, en ik kreeg de mededeling dat ie nog niet goedgekeurd waseye popping smiley
Dus naar het keuringsstation, en hij is afgekeurd op de wielbasiseye popping smileyeye popping smiley

De afstand tussen voorwiel -achterwiel was links en rechts niet gelijknut smiley Zat 2 cm innut smileynut smiley

Hij stond daar nog op de brug, dus met z'n drieën aan het meten en denken gegaan...
Nu snappen we niet hoe er zo'n verschil in kan zitten, maar dit heeft waarschijnlijk wat te maken met het aandraaien van de draagarmen, schokdempers etc.

We hebben het spul op moment aangedraaid terwijl de auto nog op de bokjes stond... Aangezien de achteras, draagarmen en dempers in rijstand een andere positie hebben, kan het zijn dat er ergens wat spanning opzit waardoor de as er niet recht onderzit...

Hij had nog een paar kleinigheden, maar die had hij anders zelf ff terecht gemaakt...

Dat is écht het laatste wat ik had verwachtnut smileynut smiley

Dus maandag maar ff mee bezig.....
En wederom een updatecool smiley

Vanmiddag mooi op tijd thuis van school, en een maat van me, Bennie940, was ook op tijd klaar met t werk.

Dus druk met de Taunus gangs gegaan, eerst de rechterkant vd Taunus omhoog gekrikt het spulletje weer iets vastgezet. Toen hetzelfde aan de andere kant gedaan, en toen ie weer in de rijstand stond, alles op moment aangedraaid.

We hebben weer opnieuw gemeten, en het lijkt nu wel goedcool smiley

Ook is de motorkaphendel weer terecht, had vorige week een hendel uit een Granada gehaald, en deze na veel gemartel en gepruts van ons beide weer eraan gekregen.

Verder had de voorste kokerbalk bij de keienvanger wat last van roest. Hier is een ander blikje ingelastthumbs up

Het was lekker weer, dus half buiten gangsgrinning smiley

Verder kwam Steevie nog ff buurten, en die had nog wat interessants voor mijcool smiley namelijk een 5bak voor een OHCthumbs up
Als dat allemaal een beetje past, komt die 5bak onder m'n Sierra te hangen, dus binnenkort weer ff bakwisseleneye rolling smileygrinning smiley
Je blijft maar bezig met die Fords he! grinning smiley
Tijdje geleden dat ik de Taunus in actie heb gezien, wordt weer tijd!thumbs up

Is tie nou zo moe van het toekijken of staat hij je vierkant uit te lachen eye rolling smiley
Hopelijk wordt de Ford nu wel goedgekeurd.

Mijn 144 is ook wel weer toe aan tourritjes. Toen ik er dit jaar na de winterstop mee ging rijden had ik een olieverbruik van 1 liter per 25 kilometer. Ofwel de olie zeikte eruit. Dit lijkt nou weer gemaakt en er kan weer gereden worden. De bodem is meteen ook voor de eerste jaren behandeld met al die gelekte olie.

Groetjes,
Jan
Haha,

Het houdt je bezig hewinking smiley Tis en blijft een hobby, en tevens leer je er weer vangrinning smiley

@ Janneman
Die hond wilde graag meehelpen... Toen we met de achteras bezig waren, kwam ie er ook bijliggengrinning smileygrinning smiley

Moeten hem alleen nog leren het juiste gereedschap aan te gevengrinning smileygrinning smileygrinning smiley

En mooi dat je volvo ook weer terecht is.. blijft hobbie hewinking smiley
Afgelopen woensdag kwam een collega naar me toe met de vraag of ik belang had bij een Ford Sierra uit 1989.
Hij stond hem in de weg, en over 2 weken is de apk verlopen.

Wat hij wist dat er aan scheelt:

- gebroken veer linksvoor
- misschien klein beetje laswerk dorpel
- band rechtsvoor glad
- remleiding ontroesten

Gister de Sierra opgehaald:

Het interieur is oubollig, maar nog zeer netjescool smiley

Verder heeft hij centrale vergrendeling en een schuif- kanteldakcool smiley

Hij heeft wat gebruikersschade, zoals krasjes en butsjes maar ziet er nog netjes uit, bumpers heel en geen rotterij in de wielkastenthumbs up

En hij gaat als de brandweereye popping smiley is ook niet zo gek als je Sierra's met 75 pk gewend bentgrinning smiley

Ik ga hem wel weer klaarmaken, en dan zie ik wel wat ik ermee doecool smiley
Dat klopt,

Het blok geeft 120 pkthumbs up Ik meende dat de latere 2.0 DOHC motoren 125pk gaven, maar hoe of wat weet ik verder ook nietwinking smiley

En de voorloper, de 2.0 OHC geeft 105pk

Eigenlijk komt hij niet erg gelegen op dit moment, aangezien ik nog genoeg werk heb aan de andere auto's en omdat ik half mei klaar ben met school, en dat gaat ff voorwinking smiley
kijk aan over deze auto praten we dus

wil je een veer hebben dan ?
want ik ga morgen verder met de auto'sthumbs up
@ Steevie:

Viel tegen he, de cursus kl*ten met veerpoteneye popping smileynut smiley

@ Mielcitrofiel:
Thanksbig smile smiley
Die schuurdeuren moeten ook degelijk zijn, 1 deur is 1,75m x 2,65mnut smiley zijn beste windvangerseye popping smiley
De deuren hebben we er afgelopen winter voorgemaakt, aangezien er hier op het platteland nog wel eens dingen spontaan verdwijnen (hogedrukspuiten, gereedschap, aanhangers etc) en er andere rare dingen gebeuren ('s morgens tegen 6.30u een auto (kenteken van een oostblokland) bij de dam, die plankgas wegreed toen m'n pa buiten kwam) en nog wel meer voorbeelden te noemen.
Nu scheelt het wel dat de hond zeer waaks iscool smileythumbs upmoody smiley schrikt ook al veel afmoody smiley
@ taunusdriver

ja die curser viel inderdaad tegen.
geef mij maar een volvo nooit zo veel gekloot als die fordjes spinning smiley sticking its tongue out
Onze Steevie is een halve dag bezig geweest met het verwijderen van een wiel! Hij heeft daarbij gebruikt: een wielmoersleutel, een hamer, een halve bus kruipolie, een spanband, en twee tractoren! confused smiley En nog krijgt hij hem niet los!
wiel is al verwijdert hoor.
en de halve dag viel ook wel mee.
vlak voor dat ik jou belde waren we er mee bezig bennie.
rest van de dag ben ik met die gele auto bezig geweest.spinning smiley sticking its tongue out
haha

@ Steevie:
Ik kom mornaamd wel ff de velgen wisselen, haal ze zelf wel lostongue sticking out smileygrinning smiley

Hopen dat ze bij mijn Sierratjuh ook een beetje los willennut smiley
@ Varln1991:
Ik dacht dat mercedessen met een slephutte in het algemeen wel rap op gang zijn..

Dit was de uitzonderingtongue sticking out smiley

Begin vorige week had ik de Taunus al klaar voor herkeuring, maar de keurmeester had geen tijdsad smiley
Nu had ik een afspraak gemaakt voor gister, maar het werd uiteindelijk vandaagcool smiley

En hij is goedgekeurdcool smiley

Kan ie weer 2 jaarcool smileythumbs up Straks de Taunus maar weer ophalensmiling bouncing smileysmiling bouncing smileysmiling bouncing smiley kan ie morgen weer op en neer naar Hoogeveencool smiley
kijk aan mooi man'.

heb al lekker weekendsmileys with beer
morgen nog even die sierra slopen en dan kan het spul naar oud ijzer.

trouwens ik heb nog een koplamp te koop 30 euro krijg je de bumpers er bij spinning smiley sticking its tongue out
steevie
kijk aan mooi man'.

trouwens ik heb nog een koplamp te koop 30 euro krijg je de bumpers er bij spinning smiley sticking its tongue out

vandaar dat je met die gezellige muziek voor de snackbar in het dorp langsreed grinning smiley
VARLN1991
steevie
kijk aan mooi man'.

vandaar dat je met die gezellige muziek voor de snackbar in het dorp langsreed grinning smiley

haha heb alleen maar gezellige muziekcool smiley

was je daar op de fiets dan ?
want zag jou auto gewoon thuis staanspinning smiley sticking its tongue out
Nee, auto stond voor de Primera.winking smiley
Auto stond later weer half op de weg, half in het gras, ***caravanangry smily
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close