Taunusdrivers Beuntoko: '62er Thunderbird '70er Taunus 17M V6, '72er Taunus, '73er Taunus coupe, '75er Taunus, '93er Sierra kombi GT en '04 Mondeo >>Beide stations weer apk gekeurd!<<

Gepost door Taunusdriver 
@uwbuurman:
Opzich is er weinig lastigs aan, want of er nu in een weekend 50 auto's zijn, of 120, het is er net zo gezellig om. En dát is hetgeen wat de mensen aanspreekt.
Vanaf 2007 ben ik elk FordFreaks weekend geweest, en toch zijn er élk jaar weer andere mensen die toch komen kijken. Sommigen eenmalig, anderen houden zich voor het jaar erop ook gewoon weer te komen.

Denk ook deels dat het "gewoon" een meeting is waarbij elke liefhebber gewoon welkom is, en het helemaal niks uitmaakt of je een €500,- Sierra rijdend houdt, of net je Granada hebt gerestaureerd voor 25k. Gewoon de gemoedelijkheid, van mooi dat je er bent, is eigenlijk voldoende.
En mensen die daar ander over denken, die zie je nooit weergrinning smileyspinning smiley sticking its tongue out


@Wouter:
Altijd welkom he winking smiley

@Engineer2:
Het is toch in de buurt, dus als het dan enigsinds kan, zet ik mijn wagenpark er elk jaar wel neer. Gewoon omdat t kanspinning smiley sticking its tongue out

Dat ligt wss ook aan de haven waar de auto heenmoet, en afhankelijk van het binnenlandse transport naar de haven.
Hier een deel van een offerte:
Binnenlands US transport $495
Zeevracht Oakland-NL $1195
Afhandelingskosten loods NL €380,-
Administratiekosten €40,-
Ecotax: €60,-
Inklaren €80,-

En dan komt er nog 9% aan invoerrechten/btw overheen, en evt verzekering van transport van minimaal €125,-

Dus transport van LA naar NL zou best kunnen voor $1000,- maar dan ben je er nog niet winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-06-2019 17:54 door Taunusdriver.
Zoals eerder vermeldt, zou ik nog gaan kijken bij de '72er Taunus.

Dit heb ik vorige week gedaan, en het was de enkele reis van 270km zekers waard!

Aangekomen stond de auto op de oprit, optisch nog grotendeels orginele lak, en de voorkant is eens opnieuw geverfd. Maar liever bijgehouden dan dat de gaten erin vallen.
De beste man had de auto in 1996 gekocht, en eerst reed zijn vrouw ermee. Toen hij met pensioen ging, is zijn daily verkocht, en de Taunus gebleven.

Aan de auto kun je zien dat ie altijd wel goed bijgehouden is, auto is nog bijzonder strak, en wat opzich nog wel bijzonder is, is dat ie nog ongelast iscool smiley Ook op alle bekende plekken is deze Taunus nog kogelhardcool smiley mede doordat de beste man hem zeer goed heeft geconserveerd met allerlei antiroestmiddelen die in de scheepvaart gebruikt wordenthumbs up

Omdat de man ook een smeerput in z'n garage heeft, konden we de onderkant ook goed bekijken, en toen was wel duidelijk dat het toch een buitenkans iscool smiley
Technisch is de auto ook nog goed, schakelt goed, rijdt en remt perfect.

Dus een koop was snel gesloten, en er zat ook nog een vracht onderdelen bij....







Zelfs de asbak is lang niet gebruikt..


Verder vd week 's avonds al een kleine fotoshoot gemaakt






Het interieur was voorzien van dubbele stoelhoezen, en de staat vh interieur valt me 200% meecool smiley

Alleen de bestuurdersstoel moet vervangen worden, of opnieuw bekleed worden.







Nu is het een "L" uitvoering, en volgens mij zijn de stoelen en achterbank van een XL, nu zit ik nog wat te dimdammen of ik evt deze stoelen en achterbank in de coupé zet, en dan in deze een compleet zwart interieur zet. Aangezien ik ook nog een complete set nette zwarte panelen heb liggen....

Natuurlijk zijn er ook enkele "minpuntjes" aan de auto. Het deurscharnier is versleten, de temperatuurmeter en benzinemeter doen het niet.
Ook had de motor wat olielekkage, waarschijnlijk de kleppendekselpakking, en die heb ik gisteravond even vervangen. Dus even afwachten of dat de oorzaak was.
Leuk ding, aparte kleur dat paars, nog nooit gezien.
Inderdaad, meubilair omwisselen met de coupé, dan heb je beide weer origineel.
Het lijkt wel een Fransoos.... gele koplampen, bumperrozetten... dan zouden alleen de achteruitrijlichten oranje moeten zijn.
De rubberstrip op de voorbumper lijkt er later (knullig) opgezet, op de achterbumper is een sierband geplakt. Ik zou daarom mijn geld ook wel op een custom in plaats van L willen zetten. Maar zondermeer een leuk apparaat en als je er originele buitenspiegels op zou zetten, is-ie helemaal af.
L of custom is lastig te zien bij de TC1. Wel een aansteker en een tunnelbakje, dat lijkt me L. Rdw zegt Taunus 1600 en als het een L is had dat erbij gestaan, dacht ik.
Nou ja, gemiereneuk op de zondagochtend &#128521;
Mooi ding, originele velgen met dopjes erop, interieur ombouwen, versterkers eraf en klaar!
Bedankt voor de positieve reacties!

De kleur lijkt paars, maar is donkerrood/kersenrood. In deze kleur zijn er iig niet zoveel meer....

Na 47 jaar is er natuurlijk wel eea mee gebeurd, dus wat t orgineel hoort te zijn.... Geen idee...
Vind t al mooi zat dat ie er nog zo bijstaatcool smiley

Voor de "puristen"
De stoelen en achterbank zijn van een XL
Deurpanelen durf ik niet zeker te zeggen of dat orgineel zo in een L van '72 geleverd is
Een 1.6 van '72 hoort vierkante koplampen te hebben ipv ronde
De rosetten waren indertijd optie volgens mij, is inmiddels ook bijna niet aan te komen
Bumpers horen strippen op te zitten, alhoewel bij bijna alle Taunussen de strippen er allang afgevallen zijn....
Het stuur is ooit eens bekleed met leer, houdt wel lekker vast, maar niet orgineel

Dus wel een kleine mengelmoes, maar allemaal wel orgineel TC1 spul, en bepaalde dingen zoals de bumperstrippen is gewoon niet aan te komen. Heb ooit een imitatiesetje gehad, is toendertijd op een GXL gegaan, maar was toen beperkte productie.

De spiegels zijn idd van een andere auto, de beste man vond de orginele spiegels wat te klein, dus heeft er deze opgezet. En opzich kan ik em geen ongelijk gevenspinning smiley sticking its tongue out
Ik heb nog wel wat orginele spiegels liggen, dus denk idd dat die er weer opkomen.

Omtrent het interieur, ben ik er nog niet helemaal over uit....
Dan heb ik zwarte panelen, bekleding, maar wel het bruine dashboard..... En om nu 2 auto's compleet uit elkaar te halen om het dashboard over te doppen is niet helemaal de bedoeling....

Het "grappige" is dat ik bepaalde ideeën voor de groene had, wat gewoon op de '72er zit. Zoals ronde koplampen, en bumperrosettennut smiley En het oude interieur heeft ook z'n charmes.

Eerst binnenkort de Mondeo en Sierra voor de apk gooien, dus nog zat te doennut smiley
Neuh, jouw Taunus, mits in geval van L, hoort wel degelijk ronde koplampen te hebben. Dat klopt dus wel.

Ik meen me te herinneren dat die kleur aubergine heet. Mijn ouders hadden rond diezelfde tijd een Consul coupé in die kleur (kenteken met UE).
Klopt, TC1 custom en L ronde koplampen, XL, GXL en GT rechthoekige koplampen. Alle in een metalen grille. TC 1,5 (vanaf modeljaar '74) alle uitvoeringen rechthoekige koplampen in een zwarte kunststof grille.
In de afdeling 'kennis van nutteloze feiten' &#128512;
Dan iets wat ik me afvroeg: was de TC1 al leverbaar met de 2 liter 4-pitter of alleen met V6?
En hoe noemen we de Taunus modeljaar '75, met de andere velgen (model tc2 en Escort 2), de andere type-aanduidingen (strakke letters) en het standaard zwarte paneel tussen de achterlichten? Is dat de TC 1,75?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2019 13:30 door 244 55.
Ja idd, ik was even abuis, de TC1'tjes die ik tot nu toe met alleen ronde koplampen heb gezien, waren allemaal 1.3tjes...

De TC1 is idd wél orgineel met een 2.0 OHC leverbaar geweest, maar dat waren de zgn "Exportmodellen" en schijnbaar orgineel niet in Duitsland (en Nederland?) leverbaar geweest....

TC1 is van '70 tot eind '73, en de TC1,5 is in 1974 en 1975 geweest.

En dan heb je in '73 nog een overgangsmodelnut smiley dus oude alu grille, oude spiegels, maar wel het "nieuwe" dashboard.....

Vanaf "74 hadden alle Taunussen idd de plastic grilletjes, de GT was niet meer, en de GXL was ook downsizen....
Waar de GXL tot '74 de vestralers in de grille, middenarmsteun en de extra klokjes (accuspanning, oliedruk etc) in het midden had.
Heeft de '74er alleen houtinleg op de deurpanelen, en tellerunit met toerenteller.... En soms de kusntof grille in kleur...

Vervolgend werd de GXL de Ghia, en de TC2 Ghia had wel weer een middenarmsteun....
Quote
Taunusdriver
De TC1 is idd wél orgineel met een 2.0 OHC leverbaar geweest, maar dat waren de zgn "Exportmodellen" en schijnbaar orgineel niet in Duitsland (en Nederland?) leverbaar geweest....
Toch wel, voordat bij ons thuis de Consul zijn intrede deed, hadden mijn ouders een Taunus 2000 XL, en dat was een vier cilinder. Volgens mijn vader destijds de grootste fout van zijn leven, want hij had achteraf liever een V6 gehad. Maar blijkbaar niks geleerd, want de Consul was ook een 2000, jawel, een vier cilinder. Bij de Consul was er geen keuze, die werd alleen maar met 2000 V4-motoren in Nederland geleverd en de stap naar een 2300 was blijkbaar te groot.
He die had ik even gemist, wat een leuk en puur ding! Puur in de zin van lekker origineel ogend en netjes-maar-niet-té thumbs up
Fijn ding beste taunusdriver!thumbs up
Lekker bezig weer.
TC1 blijven toch wel de leukere vind ik.
Prachtige foto ook die laatste, in de schemer met je lampen aan. Werelds.

Je ex mk1 granada is ook mooi opgedroogd zeg.
@ Havinga:
Dat ze een 2.0 OHC hebben gehad zou kunnen, maar was niet standaard leverbaar bij de dealerswinking smiley In geen enkele vraagbaak wordt de 2.0 OHC genoemd, en ik heb nog ergens een bestellijst van de Taunussen liggen, daar staan ze meende ik ook niet op.
Houdt niet in dat ze nooit geleverd zijnwinking smiley
De Consul/Granada was er met V4 maar ook met OHC leverbaar.

@Wouter:
Het is zekers een leuke aanwinst, precies zoals je schrijft thumbs up

@Stif:
Thanks! Ben er ook wel wijs mee! Moet mijn naam wel in ere houden hespinning smiley sticking its tongue out
En mijn ex blauwe mk1 Granada staat er idd bij zoals ik hem ook voor ogen hadcool smiley Ondanks dat de nieuwe eigenaar er ook nog serieus veel werk in heeft gestoken....


Gisteren was er een mini Taunusmeeting bij de Beuntokospinning smiley sticking its tongue out














Verder had ik nog wat bedacht voor de '72er Taunusnut smiley

Ik heb nog een setje 15" honingraatjes liggen, en maar eens aan 1 kant gepast onder de Taunus...



Valt me niet helemaal mee, maar ook niet helemaal tegen.... Ik heb nog een paar andere setjes 14" liggen, denk dat ik die ook maar eens ga passen, gewoon om te kijken hoe het staat.
Leuke Taunus! Ik zou toch de originele wielen eronder laten zitten, of als het echt moet op zoek gaan naar verbrede exemplaren. De bestuurdersstoel zou ik ook laten bekleden ipv vervangen, zonde om weg te gooien. De tweeliter in de Consul, hierboven vermeld als V4, was dat niet een Pinto-blok?
@929V6:
Thanks! De stoelen moet ik idd nog even bekijken wat wijsheid is. Het vinden van goede is ook lastig, dus bekleden blijft over denk ik. Maar eens bekijken hoe of wat.
De velgen blijven er idd niet onder, heb toevallig vd week nog een ander setje velgen opgehaald, misschien staat dat wel leuk onder een Taunus.
De eerder vermelde 2litert is wss inderdaad een Pinto/OHC motor ipv V4. Ze waren er wel in 1.7V4 leverbaar, zelfs de Granada mk2 was er nog mee leverbaarnut smiley


Het is even een poosje stil geweest hiero, dit vanwege privé omstandigheden, en de hitte van afgelopen weken werkte ook niet echt mee....

De Mondeo heb ik laten keuren en er waren 2 "puntjes"
- Fuseekogelhoesje rv gescheurd
- dempblokken bij de achterveren vastzetten/verwijderen

Nu zat de hoes natuurlijk geperst op de fuseekogel, dus moet de complete kogel vervangen worden... En die zit weer geklonken aan de draagarmnut smiley
Dus de klinknagels uitgeboord, en de boel vervangen.
Dit was al met al nog wel even wat werk, maar tis gelukt!

De dempers had ik er zo tussenuit, en kon de Mondeo weer naar het keuringsstation.

Die was weer klaar, en heb toen gelijk de Sierra daar achtergelaten, omdat die ook binnenkort voor de keuring moest.
En enkele dagen daarna belde de keurmeester op dat de Sierra er zo doorheen was gekomencool smiley
Geen enkel adviespunt of reparatiepuntsmiling bouncing smiley

Dus we kunnen weer even.

Nu even wat rust, en wat andere zaken afwerken. De Thunderbird moet in februari weer, maar om in die periode met em te rijden is ook niet handig... Dus maar eens kijken of ik die binnenkort even na kan lopen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.