Taunusdrivers Beuntoko: '62er Thunderbird '70er Taunus 17M V6, '72er Taunus, '75er Taunus, '78er Granada kombi 1.7L, '88ere Scorpio,'93er Sierra kombi GT en '13 Mondeo >>Soms heb je van die dagen....<<

Gepost door Taunusdriver 
Taunusdriver
Onlangs kwam er ook nog een auto te koop welke inmiddels ook al ongeveer uitgestorven is in het straatbeeld.

De ene vindt het helemaal geweldig, de andere spuuglelijk.

Ondanks dat ie 1475kilo weegt, zorgt de 2.9 V6 ervoor dat ie in 11 seconden van 0-100km/u komt.

Het betreft een '96er Ford Scorpio, 2.9 automaatsmiling bouncing smiley

De meeste Scorpio's zijn inmiddels al verdwenen vanwege de roestproblemen en de problemen met de kabelbomen in de motorruimte.

Het laswerk is al eens gedaan, en de kabelboom is ook al vernieuwd. Verder is hij technisch altijd goed onderhouden.

Wouw helemaal goed, Marconut smiley
Ik ben dus diegene die deze wel vet cool vinden. Mijn broer had hem in de tijd dat ook Bea nog in zo'n ding reed.
Gelukkig heb je hem in de enige echte juiste uitvoering (sedan,2.9 automaat, leer) en hulde dat het de sedan is, daar komt dat mooie kontje goed in uit.
De station is aan de achterkant net als het vorige model.
Zeker een klassieker van de toekomst.
Over 20 jaar baal je dat je hem 19 jaar geleden hebt verkochtbig smile smiley
Stif

Van de vorige Scorpio was geen station, de achterkant is echter nagenoeg identiek aan de Sierra Station winking smiley

Blijft een gaaf model, maar wel heel curieus vormgegeven. Bijzonder dat het management er destijds mee akkoord is gegaan smiling smiley
Wouter82
Stif

Van de vorige Scorpio was geen station, de achterkant is echter nagenoeg identiek aan de Sierra Station winking smiley
Die was er wel hoor!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2019 15:21 door Havinga.
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2020! Dat er weer genoeg met de oude auto's gereden mag worden!

Iedereen wederom bedankt voor de reacties!

Het ontwerp vd Scorpio mk2, oftewel de Frogeye, blijft de meningen verdelen. En er is toch een aardige schare aan liefhebbers van dit model.

Ik heb het nooit bijzonder prachtige modellen gevonden, maar ook nooit spuuglelijk. Meer vanwege de hoge vaste lasten heb ik me er nooit zo in verdiept, maar vandaag de dag vind je ze bijna niet meer in deze uitvoering en nette staat.

Het is inderdaad wel een indrukwekkend en eigenzinnig achterwerk.

Nu je zelf zo'n machine hebt, en je beter naar de lijnen kijkt, waardeer je hem toch steeds meer, de rondingen, en het complete ontwerp past toch wel goed bij elkaar.

De radio in de Scorpio had z'n beste tijd gehad, en inmiddels op het dorp bij wat banger racers een fijne radio mee kunnen nemencool smiley

Dus weer fijne hitzzzz in de Scorpio!

Verder staat de grijze Granada station ook nog in de Beuntoko, en is bijna alweer klaar.
Het deurmechanisme vd bestuurdersdeur weigerde ook af en toe, dus de boel losgehaald, schoongemaakt, doorgesmeerd en nu valt de deur weer netjes in het slot zoals het hoort.

Verder staat de boel weer netjes in de lak, en is me niks tegengevallen!
Ben geen spuiter/voorbewerker, en heb een hekel aan plamuren, en doe dit liever niet dan wel, en het resultaat zonder plamuren is me enorm meegevallen.

Alleen de wielrand linksachter moet nog wat bijgewerkt worden, dat is nog niet naar mijn zinspinning smiley sticking its tongue out

Dan de voorruit er weer in, en kan ie weer een poosje meecool smiley
Taunusdriver
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2020! Dat er weer genoeg met de oude auto's gereden mag worden!

Hier sluit ik mij volledig bij aan, jij ook de beste wensen voor dit jaar, lekker genieten van de Fordjes!
Stefan105
Taunusdriver

Hier sluit ik mij volledig bij aan, jij ook de beste wensen voor dit jaar, lekker genieten van de Fordjes!

Ik ook!! Veel plezier!!
Dat gaat zekers wel weer lukken heren!

De grijze Granada is inmiddels klaar en wordt vd week weer opgehaald!

Het wielrandje linksachter had wat werk, en is opzich wel weer aardig netjes geworden, al zeg ik het zelfbig smile smiley
Ben geen plamuurder/spuiter van beroep, en ben ook niet zo van dit soort verfijnde werk.

Ik wil het wel wat beter onder de knie proberen te krijgen, maar anderzijds mag men ook wel zien dat er wat aan gedaan is.

Zo was het:

via dit:

Naar dit:

De voorruit heb ik er in m'n eentje ook weer ingekregen, viel me niet tegen!
Ik had een waslijnkoord rondom in het rubber gedaan, en de uiteinden bovenin.
Vervolgens de ruit in de sponning gelegd, en vervolgens van buitenaf wat druk op de ruit, en van binnen het koord aantrekken, zodat je het rubber over de sponning trekt.

De hoek vh rubber wilde aan de bestuurderskant niet zo makkelijk naar binnen, dus eerst verder met de bovenkant aan de bijrijderskant, daar ging het rubber bovenin de hoek prima naar binnen, maar sloot ie op de A-stijl niet zo fijn aan.....
Dus de ruit zat niet netjes in het midden vd sponning.

Doorgaan wordt knooien, dus hup, ruit er weer uitgehaald, koord opnieuw in het rubber gelegd, en nog een poging. En dat ging magnifiekcool smiley

Maar al met al ben je zo anderhalf uur aan het priegelen voordat t weer terecht is.

Zaterdag was het ook nog wel aardig weer, en het zonnetje scheen dus eind vd middag nog even de Thunderbird weer van stal gehaald, en de eerste liters brandstof er alweer doorheen gestooktdrinking smileydrinking smiley

Het is inmiddels alweer ruim 2 jaar geleden dat de Thunderbird in Nederland is gekomen, en had em eind februari met kenteken en apk.
Dus dit jaar mag ie weer voor de keuring, en binnenkort de boel maar even nalopen, en hopelijk heeft m'n garage binnenkort wel tijd om ernaar te kijken.

Normaal zet ik er een auto neer, en eind vd dag, of enkele dagen later kan ik de auto ophalen. Maar bij de Thunderbird wil ik er wel graag ff bij zijnspinning smiley sticking its tongue out zodat ie ook meteen weer mee naar huis kan.
Nog altijd een prachtige wagen! thumbs up Dit jaar moet ik toch echt eens bij de FordFreaks meeting langs om m in het echt te bekijken (hoewel ik je misschien een keer toevallig tegenkom tijdens het toeren hier in de buurt spinning smiley sticking its tongue out )
De Thunderbird blijft inderdaad een mooie verschijning! Nog steeds geen dag spijt van dat ik em heb gekocht!

Woensdag mag ie voor de apk, dus ben benieuwd!

Verder komend weekend wederom een wisseling van de wacht, maar deze keer geen oldtimereye popping smiley

De Mondeo hebben we inmiddels alweer ruim 6,5 jaar, en inmiddels ruim 100.000km er bijop gereden.
Het is een degelijke auto, maar er beginnen ook wat gebreken op te treden, van een af en toe haperende centrale vergrendeling, een gordelspanner die blijft hangen, en rondom begint hij wat af te takelen, rubberstrips die vergaan, dat soort zaken.

Dus al wat langere tijd aan het rondneuzen naar een waardige opvolger, en omdat m'n vriendin er het meeste mee rijdt, moet het voor haar ook goed zijn.

De eisen zijn dat de auto redelijk wat mag trekken, niet te zwaar ivm de mrb, station en er mooi uitzien.
Gelukkig heeft mijn vriendin een duidelijke voorkeur, iets is mooi, of lelijk. Dus gelukkig vielen er al vele merken af.

Uiteindelijk kwamen we toch bij de Mondeo mk4 uit, en na wat spitwerk omtrent kwaaltjes etc, is het wijsheid om een facelift model (Mk4,5) op te zoeken, dus vanaf 2011.
Nu vonden we die allebei ook wel mooier dan de 2007-2011 modellen.

Maar dan.... De benzineversies mogen max 1500 trekken, en de diesels al wat meer. Tevens zijn de benzineversies aanzienlijk duurder (Boven ons budget) dan de dieselvarianten....

Na wat rekenwerk, zou puur op basis van verbruik en mrb, ligt het omslagpunt voor een diesel bij ommenabij de 15.000km per jaar.
En daar zitten we ook aan/overheen!

Dus de jacht op een mk4.5 met diesel was geopend, nu zijn er de 1.6 TDCI, 2.0 TDCI en de 2.2 TDCI. De laatste 2 zitten in de belasting een klasse hoger, en zijn iets dorstiger.

Het mooiste zou dus een 1.6 zijn. Sommigen ervaren die als "traag" en adviseren minimaal een 2.0 te nemen. En anderen rijden al jaren met veel plezier met een 1.6, en ondervinden geen traagheidsproblemen, of missend vermogen met bijvoorbeeld een caravan erachter....

Dus tsjah, we gaan opzoek naar een 1.6je, kijken hoe dat rijdt, en of ze inderdaad "traag" zijn.
De enige aandachtspunten voor deze types zijn de distributieriem + waterpomp die bij 180k vervangen moet worden, en de koppeling met dubbel massa vliegwiel zijn meestal bij 200k/250k aan de beurt.

En laat de meeste 1.6 TDCI's rond die kilometerstanden te koop staan..eye rolling smiley Dus bij een testrit goed opletten hoe of wat.

Na wat informeren bij diverse Mondeo's, en waarbij sommige garages al vertelden dat het eigenlijk meer een auto voor export is, uiteindelijk een paar mooie exemplaren op het oog.

Zaterdag naar Joure gegaan, daar stond een mooie blauwe uit 2014 te koop met krap 2 ton op de teller.
Daar aangekomen, waren we nét te laat, want 10 minuten eerder melden zich ook al mensen voor de betreffende Mondeo...
Dat was jammer, en die mensen waren ook enthousiast en hebben hem dus gekochtcrying smilie

Nou goed, dan verderzoeken. Nu stond er in Harderwijk ook eenzelfde uitvoering te koop, in een andere kleur, en 222k gelopen.
Daarheen gebeld, en de auto was er nog. Maar het druklager was hoorbaar werd er gezegd. En of dat evt geen probleem was.

Dat was voor ons geen probleem, dus op naar Harderwijk.
Aangekomen bleek het een aardig grote autohandel te zijn, met een mooi glimmende vloer in de showroom, en daar kom ik dan op de klompen binnensjouwenspinning smiley sticking its tongue out

Gemeld bij de receptie, kregen de sleutels met de mededeling dat de Mondeo buiten onder een afdakje zou staan.
Dus naar buiten, maar geen Mondeo onder het afdak.....
Dan zal ie misschien op het terrein staan.... Wij kijken, was het terrein opgedeeld in vakken met letters van het alfabet.....
vind daartussen maar eens een Mondeonut smiley

Een verkoper gevraagd, en ging kijken. De Mondeo stond in vak T, en van de 4 rijen dik in de 3e rij tegen het hekwerkeye popping smiley

De auto bekeken, gestart, en nadat de auto uitgegraven was, konden we een testrit maken.

Tijdens de testrit geen apartigheid kunnen ontdekken, alleen dan dus het druklager met de kroam wat er dus aan zit te komen.

Na wat gebakelei met de verkoper een mooie deal kunnen sluiten met inruil van onze huidige Mondeo.

Het is een Mondeo van augustus 2013, en een Lease Platinum uitvoering.

Het is een aardig "volle" Mondeo, met veel opties/functies zoals electrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, navigatie, parkeersensoren voor en achter, warmtewerend glas, getint glas, voorruitverwarming, LED dagrijverlichting, Xenon, geintegreerde zonnenschermen in de achterportieren, keyless entry, alle prut voor de telefoon en toebehoren, 4x 12V aansluting, USB aansluiting, half leer/alacantra bekleding, electrisch bedienbaar schuif-kanteldak en vast nog wel meer..

Zaterdag ophalen, en we hebben er wel zin in! De week erop wordt de koppeling/dmv vervangen hier opt dorp, en hopelijk kunnen we er weer een flinke poos probleemloos mee rondsturen!
Mooi ding, hoop dat je daar jaren plezier van hebt!!!
Op interclassics stonden ook een paar tunderbirds van jouw model, maar dan cabrio's. Knap aan de prijs nog.
Haha, bij Seldenrijk gekocht, dat plein is inderdaad een dingetje met zoeken naar een auto, ooit voor een vriend wezen kijken en toen was het inderdaad ook een aardige speurtocht.

Maar wat een mooie Mondeo, het design van die auto blijft echt heel modern en vind hem in deze uitvoering helemaal chique de friemel eruit zien. En die Thunderbird, man wat blijft dat een fantastisch plaatje van een auto! eye popping smiley
Bedankt allemaal! We hopen er idd ook een poos mee vooruit te kunnen!

@Barri:
Tuurlijkspinning smiley sticking its tongue out privé heb loop ik eigenlijk altijd op klompencool smiley

@uwbuurman:
Staat inderdaad nu een rode cabrio voor 35k te koopnut smiley
In de US doen cabrio's tussen de 15K en 25K voor een concoursstaat exemplaar.
Tijdens mijn zoektocht ook wel contact gehad met iemand die een cabrio verkocht, was een harde wagen, net interieur, nieuwe kap. Maar moest gespoten worden en stond al tig jaar stil.... Die mocht voor $11k of een serieus bod weg.

@Jaydoubleyou:
Dat zijn zekers mooie sprongen, de '04 Mondeo is van januari, en de mk4.5 van augustus 2013, is 9,5 jaar vooruitnut smiley
En dat terwijl ik met mijn eigen auto's eerder op bouwjaar achteruit gaspinning smiley sticking its tongue out

@Brent:
Bedankt!
Inderdaad bij Seldenrijk gekochtwinking smiley We vinden de mk4,5 toch wat vlotter ogen dan de mk4, helaas hebben ze wel wat minder binnenruimte vergeleken met de mk3....
Maargoed, dat is met alle auto's het geval. Zelfde voor de trekgewichten.... Heb het idee dat ze steeds minder mogen trekken.....
Mooie auto’s.
Ik dacht dat je met auto’s ouder dan 50 jaar (Thunderbird,straks je 17 m) niet meer op APK hoeft.
Ik meen het ergens gelezen te hebben en zou vanaf 2018 zijn ingegaan.
Maar ik kan me vergissen.
Taunusdriver
@Jaydoubleyou:
Dat zijn zekers mooie sprongen, de '04 Mondeo is van januari, en de mk4.5 van augustus 2013, is 9,5 jaar vooruitnut smiley
En dat terwijl ik met mijn eigen auto's eerder op bouwjaar achteruit gaspinning smiley sticking its tongue out

@Brent:
Bedankt!
Inderdaad bij Seldenrijk gekochtwinking smiley We vinden de mk4,5 toch wat vlotter ogen dan de mk4, helaas hebben ze wel wat minder binnenruimte vergeleken met de mk3....
Maargoed, dat is met alle auto's het geval. Zelfde voor de trekgewichten.... Heb het idee dat ze steeds minder mogen trekken.....

Dat oude spul blijft het allermooist natuurlijk. cool smiley Bij nieuwe auto's gaat alles vaak tegenwoordig om vorm boven functie. Wil je ruimte dan kom je uit bij een Kuga, S-Max of Galaxy zelfs.
@Pauli:
Die verhalen hoor ik nog steeds, maar is niet ingevoerd, en opzich maar goed ook. Ik zie het probleem niet of af en toe eens naar een apk toe te gaan, de kosten zijn het niet, en je hebt meteen een stok achter de deur om bepaalde mankementen te verhelpen.

@Jaydoubleyou:
Dat is zekers zo! Maar ook de trekgewichten van de Kuga/S-max en Galaxy vielen me wat tegen...

Vandaag eind vd middag met de Thunderbird naar de apk geweest, de keurmeester vond het een imposante verschijning.

Er kwamen enkele punten naar voren die ik moet repareren:

- Hoesjes van stuurkogels
- Leiding automaatbak naar koeler vastzetten
- benzineleiding bij vooras vastzetten
- Speling op de pitmanarm (stuurinrichting)
- Remmerij + handrem achter

Zijn voornamelijk kleine zaken, alleen de remmerij achter kan een uitdaging worden. Maar ook dat komt wel goedcool smiley

Blijft een mooie machinecool smiley

Apk blijft altijd weer even spanned met oud spul, maar dit valt nog wel mee. Kan me voorstellen dat de keurmeester onder de indruk was van de T-Bird smiling bouncing smiley Mooie Mondeo ook, nog altijd een behoorlijk frisse verschijning dit model!
Pauli
Mooie auto’s.
Ik dacht dat je met auto’s ouder dan 50 jaar (Thunderbird,straks je 17 m) niet meer op APK hoeft.
Ik meen het ergens gelezen te hebben en zou vanaf 2018 zijn ingegaan.
Maar ik kan me vergissen.
Dat plan heeft op tafel gelegen, maar is niet ingevoerd. Apk is nog steeds vanaf bouwjaar 1960.
Zodan, dat was weer een autovol weekendnut smiley

Vrijdag heeft m'n maatje de '96er Scorpio overgenomen, en die voelt zich nu king of the roadcool smiley

Zaterdagochtend wederom naar Harderwijk om de Mondeo's om te ruilen.

Na de laatste zaken overgezet te hebben met de Mondeo weer op huis an, en we gaan er hopelijk veel plezier mee hebbencool smiley

M'n vriendin is er iig blij mee, dus happy wife, happy lifespinning smiley sticking its tongue outspinning smiley sticking its tongue out

"s Middags kwam m'n maat de onderdelen die bij de Scorpio horen ophalen, en toen hij weer op huis aan was, zag ik achter Emmen nog een leuke '88er Scorpio voor leuk geld te koop staan.

Dus contact gehad met de verkoper, en hem zondag gelijk maar opgehaaldnut smiley
De Scorpio stond inmiddels alweer even te koop, maar nu moest de eigenaar hem eigenlijk gewoon kwijt, en dan help ik zo'n beste man er wel vanafbig smile smiley

Het is een '88er 2.0 OHC met handgeschakelde 5bak als GL uitvoering.
Hij is tot ergens in 2017 van de eerste eigenaar geweest, daarna bij iemand in een verwarmde stalling terecht gekomen, en een jaartje geleden bij de volgende die hem weer heeft voorzien van een nieuwe apk, waar hij probleemloos doorheen kwam.

Inmiddels had de verkoper weer een Granada gekocht, en mocht de Scorpio weer weg.

De Scorpio stond niet bij de verkoper thuis, maar wat verderop bij een dorpsgarage. Dus wezen kijken, en het was starten en lopen. Maar ik zag dat hij benzine lekte bij de benzinepomp...

Verder was de bestuurdersstoel na ruim 262k wel aan vervanging toe, de schakelaar vd achterruitverwarming is kapot en een achterlicht is kapot.

Toch maar gekocht, en nadat ie was overgeschreven bij de verkoper thuis gekeken naar de benzinelekkage. We dachten dat het de leiding zelf was, maar het bleek de pomp zelf te zijn....

Omdat ik em toch wel graag mee wilde nemen, hebben we een binnenband van een fietsband kapot gesneden en daarmee de pomp ingewikkeld. Deze noodreparatie was een goede zet, want het lekken was grotendeels verholpennut smileyeye rolling smiley

Zo doet de naam "Beuntoko" z'n naam wel weer aanspinning smiley sticking its tongue out

Verder is het gewoon een nette wagen, geen ernstige rotterij of andere rare dingen.

Ook van deze ga ik de gebreken weer herstellen, en dan zie ik wel weer hoe of wat!

Gelukkig staan er meerdere slopers opt dorp, dus ik ben al wat aan het rondvragen geweest. Is toch wel makkelijk, zo'n plaatselijke onderdelenvoorzieningthumbs up
Aparte uitvoering, een 2.0 met dikdoenerij-pakket erop en in de destijds nog echt niet verkoopbare witgoedkleur. De eerste eigenaar wist precies wat hij wilde, en dat was niet de mening van de massa volgen. Des te leuker. smiling smiley
Is nog een nette Scorpio die witte, succes met opknappen.

MWH
Aparte uitvoering, een 2.0 met dikdoenerij-pakket erop en in de destijds nog echt niet verkoopbare witgoedkleur. De eerste eigenaar wist precies wat hij wilde, en dat was niet de mening van de massa volgen. Des te leuker. smiling smiley

De vorige eigenaar waar marco hem van gekocht heeft, heeft al deze extra's erop gezet.
De 1e eigenaar heeft hem gewoon origineel GL gelaten
De Scorpio is inderdaad bij de eerste eigenaar gewoon "standaard" GL gebleven.

De enige dikdoenerij die erop is gekomen, zijn de skirts en de kofferbakspoiler. Allemaal orgineel Ford/RS spul.

Het onderlipje en onderste stuk vd achterbumper zijn gewoon de standaard bumper, maar zijn in kleur gemaakt. Zo kijk je al heel anders op de autocool smiley

Dus het valt allemaal wel mee, en vind persoonlijk de zwart/witte accenten wel wat hebbencool smiley
De breede kappen op de portieren is Ghia zijn er ook later opgezet winking smiley

De GL had meer de strip op de portieren zoals Sierra dat ook heeft.

Ben het met je eens dat dit zwart over wit best leuk smoelt cool smiley
Ow.... hahaspinning smiley sticking its tongue out

Weer wat geleerdspinning smiley sticking its tongue out

Vanmiddag opt dorp maar een setje nette achterlichten opgehaald, en een schakelaar vd achterruitverwarming.

Vanavond al ff gewisseld, en de achterruitverwarming zou het nu weer moeten doen, had geen beslagen achterruit, dus geen idee.
En met een heel achterlicht is het ook weer netjescool smiley

De sloper die er stond, was ook een OHC, en had stuurbekrachtiging, en dat heeft mijne niet... Dus misschien dat binnenkort ook maar ophalen, en omdoppen.

Enige wat ik dan nog wil is een nette bestuurdersstoel opscharrelen. De meeste opt dorp hebben grijze bekleding. De grijze en blauwe lijken enorm veel op elkaar, maar zit toch net wat verschil in... En alleen een grijze bestuurdersstoel is ook geen porem... Of ik moet een compleet interieur omdoppen, is niet spannend, maar niet de bedoelingspinning smiley sticking its tongue out
244 55
Apart dat er geen stuurbekrachtiging op zit, zou je toch wel verwachten op een GL
Hoe het bij de Scorpio zit weet ik niet, maar bij de Sierra was het zelfs op de Ghia een optie. Op de diesels was het echter standaard, ook niet-Ghia.

Taunusdriver
Onlangs kwam er ook nog een auto te koop welke inmiddels ook al ongeveer uitgestorven is in het straatbeeld

Wouw helemaal goed, Marconut smiley
Ik ben dus diegene die deze wel vet cool vinden. Mijn broer had hem in de tijd dat ook Bea nog in zo'n ding reed.
Gelukkig heb je hem in de enige echte juiste uitvoering (sedan,2.9 automaat, leer) en hulde dat het de sedan is, daar komt dat mooie kontje goed in uit.
Zeker een klassieker van de toekomst.
Over 20 jaar baal je dat je hem 19 jaar geleden hebt verkochtbig smile smiley

Ha, ik dacht/zei het al, hij is al weer wegwinking smiley, maar dat is het mooie van deze hobby beste Marco, want je hebt er alweer iets super leuks voor terug.smileys with beer
Uitvoeringen en wat er aan opties opzit, kun je niks van navertellen...

Afgelopen week had de Mondeo wat problemen met starten....

Startknop indrukken, en op een "klik" na, gebeurde er niks.

Soms startte hij na 3 pogingen, de andere keer helemaal niet...

Keer overstarten, en toen pakte hij wel weer, maar kon er niet echt een vinger achter krijgen wat er loos is...

In de meeste gevallen liggen startproblemen bij de accu, maar met de spanningsmeter geen bijzonderheden kunnen meten....
Toch maar een nieuwe accu opgehaald, en voordat ik die er inwilde zetten met m'n maat nog een keer gekeken wat t kan zijn.

Toen ik em wilde starten, "klik" en m'n maat zag het oplichten in de motorruimte, achter het blok.... Een vonk oid.
Dus nog een paar keer geprobeerd, en met de telefoon een filmpje gemaakt.

Bleek het bij een moer vd startmotor weg te komennut smiley

Ze zijn er ooit al eens mee aan het knooien geweest, omdat het draad of de moer wat beschadigd is...
Eigenlijk moet de startmotor los, om de boel dan beter te kunnen fixen.
Maar vanaf een paar bokjes/assteunen schiet het niet op....
Dus de boel maar weer vastgezet en ingesmeerd, en tot nu toe gaat het wel goed!

Omdat de koppeling/dmv ook nog vervangen moet worden, gaat de startmotor er ook af, en kunnen we dat dan meepakken.

Verder staat de Tbird nu op assteunen in de Beuntoko ivm het apk klaarmaken.

De handrem zou niet werken, maar op assteunen, handrem aan, krijg ik geen beweging in de achterwielen...

Verder de stuurkogels en spul losgehaald, was ook een strijd, maar tis gelukt!
Meteen maar nieuw spul besteld, en is over een week ongeveer binnen!

Er zat ook speling op de idler arm, dus dat ook maar deels losgehaald. Hiervoor moet ik nog een speciaal stukje gereedschap maken zodat ik de bus makkelijk in en uit de idler arm kan persen.

En zo knooien we rustig verder.

De rode TC1 moet ook in maart gekeurd zijn, en alvast begonnen met het vervangen van de stuurhuishoezen. Die had ik een poos terug al meebesteld, en nu eindelijk monteren.

Dan kan hij binnenkort ook voor de keuring, en dan zie ik wel wat eruit komtspinning smiley sticking its tongue out

Verder zie ik en krijg ik afgelopen week links en rechts nog vanalles aangeboden, gaat nu wel even hard met alles....

Morgenavond bij een '86er Scorpio 2.8i kijken, misschien ist wat, misschien nietspinning smiley sticking its tongue out

En een kennis van me wil de hut opruimen, veel Taunus/ford V6 delen, en nog een complete '78er Taunus 2.3 Ghia....
Hopelijk kan ik wat regelen om de hele kroam op te kopen, maar iets met tijd en ruimte....
Inmiddels alweer een paar weken verder, en de Thunderbird schiet al mooi op!

Het nieuwe rubber van de Idler arm is binnengekomen, maar was een strijd om te vervangen....
Zelf een trekker gemaakt om de bus uit de arm te halen, en om de nieuwe bus er weer in te krijgen.

De oude eruit

Nieuwe erin

Halve dag verder en tis klaar

Nu ging de oude bus er bijzonder moeilijk uit, en wat bleek, de bus is eerder al eens vervangen, en hebben ze ooit ook mee gestreden....
Hierdoor zat er een braam/beschadiging, en hebben ze indertijd de nieuwe bus erin getrokken.... Zie hem er dan maar eens uit te krijgen..

De oude bus is toendertijd met monteren krom getrokkennut smiley dus dat zegt wel weer genoeg....

Een nieuwe bus kostte me €5,- en als ik de complete idler arm wil vervangen, kost me een nieuwe $275nut smileynut smiley

Maar het is gelukt!

Ook de stuurkogelhoesjes zijn vervangen, en de stabistangrubbers ook grotendeels.
Ik had ook de rubbers voor de stabistang aan de chassisbalk besteld, maar dat bleek toch een andere maat te zijn.... Dus dat komt later wel een keer.

Verder was de brandstofleiding afgekeurd vanwege een flexibel stukje bij de uitlaat.

Uiteindelijk uitgezocht hoe het zit, of kan zitten, en dat klusje heb ik maar even uitbesteed.
Tis allemaal niet zo spannend, maar ik heb geen buiggereedschap voor die leidingen....

Gisteren de Tbird weggebracht, en vanmiddag weer opgehaald.

Nu nog een steuntje maken voor de leidingen vd automaat, en dan kan ie weer voor de apk...
Maandag met de Thunderbird weer naar de apk geweest, en hij is goedgekeurd!cool smiley

Kunnen we weer 2 jaartjes vooruit.

Verder liep de apk van de '72er Taunus binnenkort af, dus die is ook gekeurd.
Met de keurmeester spreek ik meestal af dat ie zelf wel wat kleinigheidjes terecht mag maken, en bij de Taunus was het de ruitersproeier die dichtzat, en hij heeft de achterlichten weer even rood gespoten.

Dus die is ook weer voorzien van 2 jaar apkcool smiley Met de complimenten dat ie er nog zó netjes en hard iscool smiley

Ik heb nog een 2litert liggen met 5bak, die wil ik in de Taunus hangen, dus binnenkort dat spul maar klaarmaken en omdoppencool smiley
Sjon77
Een keurmeester die achterlichten spuit voor een apk: jij hebt een goeie band met die garage thumbs up

Haha, of hij doet het even, of ik doe het even... De kapjes draai je met 4 schroefjes los, de binnenkant even weer roodspuiten en dan weer monteren...

Afgelopen week heb ik de Escort weer verkocht, is écht niet mijn ding, en de nieuwe eigenaar is er blij mee!

Het mooie weer is ook weer in aantocht, en met de eerste zonnestralen moest de Thunderbird ook weer even uitvliegen, blijft genietencool smiley

Onlangs was er een mede Taunusdriver opzoek naar een goedlopend blok voor zijn eigen Taunus. De motor was kapot gelopen, en zocht op korte termijn een goed blok. Z'n Taunus staat aan de straat, en met fijne buurtbewoners die zo de gemeente bellen.....

Omdat ik toch een 2litert in de rode TC1 wil, de motor en bak er alvast uitgehaald, en de dag erop is de motor al opgehaald.

Afgelopen vrijdag kreeg ik een tip dat er een TC1 op de sloop in Zwolle zou staan. Dat is om de hoek, en die is blijkbaar onder de radar gebleven..... Niet best....

Zaterdag wezen kijken, de Taunus stond op een container, en zag er nog bijzonder netjes uiteye popping smileyeye popping smiley

De auto is ooit eens opgeknapt, en de motor compleet gereviseerd....

Doodzonde om em te slopen, want zoveel werk voor de apk zal er niet aanzitten, remmerij, motor wat onderhoud en bandjes...

Helaas mocht de auto niet compleet verkocht worden.... De auto is ooit eens in beslag genomen, en daarom moet hij vernietigd worden....

De Taunus werd van de container afgehaald, en heb er nog aardig wat onderdelen vanaf gedraaid.

Onder andere voorschermen, deuren, stoelen en achterbank en de GXL accessoires zoals de middenconsole met middenarmsteun, tellerunit met toerenteller en de verstralerbeugelscool smiley

In mijn rode TC1 hoort orgineel ook een bruin interieur, maar ik heb nu zwarte panelen, stoelen en achterbank erin gezet.
Omdat er in de sloper geen mooie zijpanelen zaten, hou ik de zwarte interieurpanelen erin, en de stoelen en achterbank weer bruincool smiley
En uiteraard de middenconsole en tellerunit met toerenteller erin bouwen.cool smiley
Ja het is inderdaad niet anders.... Had em graag weer klaargemaakt, maar nu heb ik iig weer wat onderdelen voor mijn andere Taunussen.

Inmiddels heb ik m'n '75er Taunus ook weer eens opgezocht en afgestofd, was wel nodignut smiley

Weer heerlijk om mee te rijdensmiling bouncing smiley

Verder de bruine stoelen en achterbank weer opgepoetst, die zijn flink opgeknaptcool smiley

De 2litert voor in de rode Taunus heb ik ook alweer klaargemaakt, nieuwe thermostaat, distributieriem, nieuwe waterpomp, wat pakkingen en nieuwe koppelingsset.

Inmiddels de boel alweer teruggehangen. Kan nu de boel verder afbouwen, en zien of er weer leven in te krijgen is!

Omdat de baksteunbevestiging van een 5bak verder naar achteren zit, heb ik een baksteun van een automaat nodig. Die had ik blijkbaar niet meer, maar kan er vanavond 1 ophalen hier in de buurt.

Het uitlaatspruitstuk wordt nog vervangen voor een spaghettispruitstuk, en moet ik de uitlaat iets aanpassen.

De achterbank in mijn Sierra is ooit vervangen voor een andere, en past er niet zo mooi bij...

Toevallig gisteren een bijpassende achterbank gevonden hier opt dorp, en haal ik vanavond ook nog even op. Kan ik die goed schoonmaken en in m'n Sierra doppen.

Zo blijven we bezignut smiley
Inmiddels de achterbank ook in de Sierra gemonteerd, ben daar bijzonder goed te pas overcool smiley

Dit was nét het ontbrekende stukje wat ik graag nog eens voor elkaar wilde hebbencool smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.