Taunusdrivers Beuntoko: '62er Thunderbird '70er Taunus 17M V6, '73er Taunus coupe, '75er Taunus, '89er Sierra 24V, '93er Sierra kombi GT en '04 Mondeo >>Niet stilgezeten, onderhoud, revisie en cruizenn <<

Gepost door Taunusdriver 
Gisteren de Coupé in de Beuntoko gezet, en ermee gangs gegaan.

Voorscherm eraf, deze bleek bij de keienvanger gelast te zitten ipv geschroefd.... Dus dat was een kleine tegenvaller, maar scherm eraf, motorkap eraf en ik kon beginnen.



En zoals altijd met rotterij, valt het altijd tegen, de auto is 3 á 4 jaar terug opnieuw klaargemaakt, en toen moet het er ook al hebben gezeten....





De A-stijl deels weg, en het hoekje waar de A-stijl en de parafan bij elkaar komen was ook helemaal weg...


En het eerste stuk van de bevestigingsrand van het voorscherm


De rest vd bevestigingsrand was nog wel hard gelukkig.

Begonnen met de slechte stukken eruit te halen, en nieuw spul in te lassen.






En uiteindelijk de boel weer in de verf.


Ook het gat linksvoor is weer dicht, geen foto van, maar is ook prima geluktcool smiley

De Taunus is weer hard, en heb het scherm er ook weer opgezet, moet em alleen nog bij de keienvanger nog vastzetten, nog even goed bedenken hoe ik dat ga doen.
En uiteraard de boel weer bijwerken dat het weer netjes is.

En dan is de dag zo weer om...



Ongelooflijk die roest, dan is je crashbestendigheid ook helemaal nergens (winking smiley), denk ik zo. Knap dat je hem weer wat steviger gemaakt hebt.
Is idd genoeg werk, maar voor een auto die al 45 jaar in Nederland rondrijdt, valt t me nog enigzins mee....

Verbaas me ook waarom hij ook alleen rechts zo verrot is... linksvoor lijkt alles nog hard...

Omtrent veiligheid, een Taunus knikt zowiezo, bij de neus. De bijnaam in de rodeo/bangerwereld is 'vouwnus'nut smiley
Ha, ja taunussen kunnen rotten hoor.
Je bent goed bezig manthumbs up
Die deur donderde er ook bijn auit zou je zeggen.
Heb ooit eens gehoord dat auto's aan de rechterkant eerder rotten omdat dat de "berm" kant is.
Remmen zitten aan die kant ook vaker vast.
Dat rechts de bermkant is, klopt, en heeft zekers invloed, maar de ene kant kogelhard, en de andere kant krokant.....

Meestal bij Taunussen en Granada's hebben beide kanten wel rotterij te pakken. Maar het scheelt mij iig weer werkcool smiley

De laatste tijd verder gangs geweest met de coupé, en het schiet mooi op.

Om de wiellagers te vervangen, moeten de steekassen vd achteras eruit, en dat gaat met behulp van een slagtrekker. Nu had ik die nog niet, dus zelf maar 1 in elkaar geflanst.
Ding is een beetje aan de zware kant, maar goed dan komt de boel iig los!big smile smiley



Steekas eruit en nieuw lager erop


Ook de boel achter maar voorzien van nieuwe remschoenen en remcilinders.

Het oude spul was ook niet meer wat.....

De aandrijfas had iets vrije slag op het hanglager, dus die ook maar vervangen, aangezien ik nog een paar aandrijfassen had liggen geen probleem.
Nu heeft een 1.6 orgineel een bak met dunne uitgaande as, maar hier zit een bak onder met een dikke uitgaande as.
Kleine verrassing, aangezien die bakken van een 2.0 zijn, en de aandrijfassen ook passen voor V6cool smiley
Maar ook een aandrijfas voor een dikke as had ik nog liggen, dus geen probleemcool smiley

Verder waren de deurrubbers ook vergane glorie/ouwe zooi, dus ook daar maar wat aan gedaan.



Uit de partij TC1 delen zaten nog 2 nette deurrubbers, en die pasten er perfect in.



Het vloertapijt heb ik er nog niet inzitten, omdat hij nog een lekkage heeft aan de bijrijderskant bij de raamsponning of kachelunit ergensnut smiley
Al wel naar opzoek geweest, maar helaas nog zonder resultaat..... Ik vermoed dat het ergens tussen het voorruitrubber komt, maar heb geen behoefte om de voorruit eruit te halen. Dat wil wel, maar tis een gedoe met opnieuw erinzetten, en het rubber is ook niet nieuw meer...nut smiley

Nu kun je iig goed zien of en waar het lekt, en heb de isolatiematten en vloertapijt nu ook goed droog, en wil ik graag zo houden.

Hopelijk binnenkort wel de boel af kunnen werken, en dan gooi ik em voor de apk, dit zou evt zonder vloertapijt ook wel kunnen, maar staat zo slordig vind ik.

Het deurpaneel van de bijrijderskant is ook beschadigd, en hiervoor heb ik hier opt dorp nog een setje hele panelen op kunnen halencool smiley

Dus de deurpanelen gaan er binnenkort ook af, boel goed schoonmaken en raammechanismes doorsmeren, en is dat ook weer netjescool smiley
Zodan, inmiddels weer een paar weken verder, en er is weer echt vanalles gebeurdnut smileynut smiley

Vorige week dinsdag nog wat dingetjes aan de Taunus gedaan, en in de garagebox gezet.
's Woensdags uit het werk wilde ik de Taunus naar het apk station brengen, dus stap in, draai de sleutel om en... "KLIK"
De startmotor..... Dus denk doe de kap open, trek aan de hendel, PANG dat was de kabel.....

Dat wordt em dus even niet.... Uiteindelijk de kap opengemaakt, wat naar de kabels gekeken vd startmotor, en leek allemaal wel goed.
Vervolgens nog een keer proberen te starten, en hij liep meteen weernut smiley

Maar als de motorkap niet loswil, hoef ik em ook niet voor de apk te gooien, dus auto laten staan, en een nieuwe kabel besteld.

Nu duurde de levering ervan iets langer dan gehoopt, dus afgelopen week maar provosorisch aan de voorkant een extra kabel vastgezet om de motorkap los te makenbig smile smiley



En afgelopen woensdag alsnog bij het keuringsstation neergezet, en afwachten.

Donderdagmiddag telefoon vd keurmeester:
Ik heb de Taunus op de brug staan, maar de benzine zeikt eruiteye popping smileyconfused smiley En het lijkt bij de benzineafsluiter onder de kap weg te komen.

Nou uhm, kijk er maar naar als je wat kan vinden, en dan kom ik vanmiddag wel even langs.

Dus 's middags even bij het keuringsstation langs, en de Taunus stond nog binnen. Ze hadden de afsluiter losgehad, maar verder niks kunnen vinden wat de lekkage veroorzaakte. Afsluiter werkt naar behoren, en de benzineslangen waren ook nog goed....

Maar nu wilde hij wéér niet starten..... Dus samen nog wat dingen geprobeerd, en ineens wilde hij weer aanpakkensmiling smiley
Dus even laten lopen, en ineens begon hij weer benzine te lekken..... En wat bleek....

De vlotter vd carburateur zat af en toe wat vast, waardoor de benzine via de overloop eruit gaat, en dat slangetje kwam linksvoor, bij de benzine afsluiter dus, uitnut smiley
Nu is dat zowiezo niet zo leep, want de bobine zit er ook vlakbijnut smiley En benzine en vonkjes is niet de beste combinatie.....

Maar goed, oorzaak gevonden, de vlotter weer gangbaar gemaakt, dus dat moet goed zijn.

Vandaag ging de keurmeester er dan wel verder naar kijken.. En ik hield m'n hart al vast, en dat bleek uiteindelijk niet voor niks....

Vanochtend belde de keurmeester op dat ie hem grotendeels nagekeken had, en al een aardige waslijst met kleine reparaties.... en de remmerij heb ik niet getest want hij wilde weer niet startencrying smiliecrying smilie

Er zijn enkele verlichtingsprobleempjes, waarschijnlijk slecht contact/massa
Toch nog een paar plekjes laswerk aan de chassisbalk vooraan bij het subframe
Verder de ontluchting van de lpg tank vastzetten
Rubbers van de spoorstangen aan de ene kant vastzetten, andere kant vervangen.
Een remslang moet ik vastzettenconfused smiley
Ruitensproeiers doen het niet, is een voetpomp, en die is overleden....
En volgens mij nog een paar dingetjes

Dus vanmiddag de Taunus maar weer weggesleept bij het keuringsstation,


en er morgen maar een dag aan spenderen, zien dat ik de boel klaarkrijg.

Startmotor fixen/vervangen, motorkapkabel is vandaag ook binnengekomen, en dan de reparatiepunten bij langs....

Ben er dan ook wel klaar mee met t ding..... Heb er al serieus veel tijd inzitten.....
Quote
Wouter82
Weer lekker bezig dus in het Verre Oosten big smile smiley thumbs up

Jazekers Wouter!

Gisteren best wel veel aanloop gehad, maar ondanks dat ook nog wel wat punten terecht kunnen maken.

De Taunus in de Beuntoko, en begonnen met de startmotor.
Ding losgesleuteld, bekeken, en leek wel goed verder.
Heb een krat vol met startmotoren liggen, dus maar een andere eraan gezet, en proberen te starten... KLIK.....
Meer nieteye rolling smiley

Dan zit het hem in de bekabeling, slecht contact of massa oid... De pluskabel losgehaald, en de contacten schoongemaakt en opgeschuurd. En vervolgens gaat de startmotor weer als een malle rond! Dus dat komt wel weer goed.

Verder de tankontluchting weer vastgezet, een stugge slang die een korte bocht moet maken op een pijpje zonder flens, dus niet vreemd dat ie eraf schiet....

Het grootlicht zou niet goed werken, dus contacten van het relais even schoongemaakt, en klaar.



Zo nog wat punten bij langs geweest, ook de ruitensproeier deed het niet, niet raar want de voetpomp is zo lek als een mandje.... Heb gistermiddag nog een goede opgehaald hier opt dorpcool smiley

De stuurhoes rechtsvoor is kapot, en linksvoor is ook niks te fijn, dus heb beide maar besteld, die zijn dinsdag binnen.

Ook de kabel vd motorkapontgrendeling heb ik nog vervangen, die moet ik nog wat afstellen.

Er kwam ook nog iemand in stijl wat onderdelen voor een Taunus ophalencool smiley


Een '69er Buick Electra 2door. Hij heeft de auto al 22 jaar, en staat altijd buiteneye popping smiley

De auto heb ik vaak genoeg gezien opt dorp, maar wist niet dat de eigenaar ook nog een Taunus had staan...

Het is weer supermooi weer, dus ook ik heb de 8pitter weer aangeslingerd, en weer heerlijk cruizennnncool smiley

De Thunderbird staat inmiddels weer lekker droog onder dak.

Afgelopen week druk gangs geweest om de apk punten klaar te maken, en donderdag de Taunus weer bij de garage neergezet.

Vrijdag wil de keurmeester kijken, wil hij wéér niet aanpakken.... Niet op benzine als op lpgangry smily

Gisteren de Taunus maar opgehaald, ding aangesleept, en uiteindelijk liep ie weer.... Ding bij de Beuntoko neergezet en verder niet mee gangs geweest.

Heb em nu maar geschorst, zet em even weg en ben er wel klaar mee voor nu..... Kom van het ene in het andere, dus behoorlijk op verkeken.....

Met rijden heb ik het idee dat de hoofdremcilinder ook niet zo fijn meer is, en het beroerd op lpg willen lopen kan wel eens te maken hebben met uitgedroogde membranen in de verdamper... Maar eens kijken wat de mogelijkheden ermee zijn, en dan maar weer eens mee gangs gaan.
Zo'n verdamper reviseren stelt niet veel voor. Setje koat een paar tientjes, handleiding vindt je op internet en vervolgens gewoon doen wat daar staat.
Pfoah, als er zoveel moeilijkheden mee zijn dan begrijp ik wel dat je er even helemaal klaar mee bent.

En het mooie weer komt eraan, dus andere prioriteiten en lekker met de Thunderbird op pad thumbs up winking smiley
Heb me inmiddels wat verdiept in de verdampers, en een revisiesetje ga ik bestellen. Tis een vrij gangbare verdamper, dus dat scheelt weer.
De carb moet ik nog even bekijken, ik heb nog een gangbare liggen, misschien zet ik die er wel op, en kijken wat ie op benzine doet.

Verder de groene Taunus ook maar weer eens aangeslingerd. Heb de Taunus ruim 4 maanden terug al weggezet, maar het was weer ouderwets starten en lopencool smiley



En maar even naast de coupé gezet, die stond nog buiten, was er vorige week he-le-maal klaar mee met t ding.

Maar toch wel leuke foto'scool smiley



Heel mooi, de groene is ook wat lager zeker.
Tegen woordig zou je de groene ook een coupe noemen, tweedeurs sedans waren toen heel gangbaar.
Begrijpelijk dat je klaar bent met de bruine, in het verleden zijn er om die reden nogal eens wat auto's ingeleverd.
Heb geduld, je kan straks zeggen dat het achteraf het waard was, en.... hij staat op stal, is geschorst en hoeft geen eten en drinkensmiling smiley, mooi laten staan tot sept/okt.
Goed gezien Stif! De groene heb ik toen voorzien van 40mm verlagingsveren icm Koni schokdemperscool smiley

Ik had de coupé graag voordat de apk eraf liep weer klaargehad, maar nu alles maar in 1 keer goed doen, en kan die ook weer een poos mee.


Inmiddels niet stilgezeten, de coupé had nog wat lekkage bij de parafan naar binnen, dat is inmiddels verholpen, dus hij is en blijft nu weer kurkdroog van binnen.
Dus het interieur er weer ingebouwd, en ook heb ik de deurpanelen vervangen voor nettere exemplaren.

Oude folie van de deuren af, alles goed doorgesmeerd, nieuw folie ertussen en de nette deurpanelen eraan.




Verder heb ik de verdamper gereviseerd, er is tijdens de demontage een messing adaptertje gebroken, dus moet ik nog een nieuwe voor halen dus kan nog niet testen of ik hem goed gereviseerd heb..

Maar de verdamper was wel smerig van binnennut smiley


Als de verdamper weer goed is, moet de carburateur nog, en als dat weer goed is, kan ie weer voor de keuring! Dus hopelijk wil dat allemaal wel lukken!


Verder gisteren ook eindelijk tijd gehad om met m'n andere wagens wat onderhoud aan te doen.

De Thunderbird heeft een kleine onderhoudsbeurt gehad, en het vervangen vd bougies was nog iets tijdrovender dan ik gedacht/gehoopt had, omdat er barre weinig ruimte is om de bougies te vervangennut smiley




Maar tis uiteindelijk geluktcool smiley

Verder de rest vd vloeistoffen gecontroleerd, en alles was nog netjes op peil.

De wiellagers etc moet ik nog wel een keertje controleren, en alles weer doorsmeren, maar komt wel goed.
Ook de behuizing van de stuurversnelling is uitgesleten, heb er al nieuw spul voor liggen, en dat kan hopelijk binnenkort ook nog vervangen worden.

Vervolgens de 17M ook in de Beuntoko gezet, en ook een kleine onderhoudsbeurt gegeven, die was er wel aan toenut smiley
En loopt nu weer een stuk betercool smiley



Dus weer eea af kunnen werken, wat wel fijn is, dan kan ik hopelijk komend seizoen ook zonder veel problemen rondcruizennn
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close